Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1577
kunst van Therèse Scbwartze, wier kleuren
wier gevoel voor bepaalde levenshoudingen
(uiterUjk leven dan) niet van het slechtste is
in Holland van wat in die richting werkt.
Van de drie waterverftekeningen door
Willem Maris is als geheel No. 75 landschap
met koeien, een mij gekend werk het beste.
In No. 81 Melktjjd is hoewel het land tegen
den horizont in een haast droomend" licht
staat, het Hek (waarbij de voorste koe)
wel te los van teekening; daarenboven is
het licht op den rog.van die koe te dik".
No. 80, de kleinste aquarel bevat een zeer
fijn wit koetje; de teekening wordt echter
geschonden door de wolk in de rechterhoek,
wier omtrek en kleur onharmonisch zijn ten
opzichte van het geheel. Terwijl de geheele
Atnaterdamache groep zich onthield (een
kunstkoopersactie ?) zond Tbolen deze keer
vyf teekeningen ; een landschap te Giethoorn,
en vier voorstellingen uit een papiermolen
bij Apeldoorn (1907). Het werk van Tholen,
zal door zjjn eigenaardige zucht naar het
oude en eenvoudige, en typische van ambacht,
van handenwerk en oud métier eveneens
later een waarde als document hebben daar
de getrouwheid der weergave altijd groot is.
De Lompenschuur" met de gekleurde brok
ken papier als een boeket ia zuirer van
observatie in het lichtspel naar de diepte;
de stampers met hun melkachtig grauw op
de stelen is e renais Papierscheppen (2
figuurtjes bezig een aan een tobbe vol vocht
vol lichtzwemen) zuiver als weer-gave, en de
personen zuiver van actie; de Droogschuur
met zjjn ophangend papier en zijn pointill
van-zon Tholen kenmerkend: eenheid uit
veel détail. PLASSCHAERT.
f Wordt vervolgd}.
Tentoonstelling m amüaclits- en miraoei
s
Konst in den Haakenen UKriog,
Het zal zeker nog een heelen tijd duren,
voor wij hier in Holland tentoonstellingen
van nijverheidskunst kunnen organiseeren
zooals men die in het buitenland, vooral in
Duitschland weet te houden. Dat is jammer,
want 't zou waarlijk wel genpegelijk zijn
eens een duidelijk beeld te krijgen van wat
hier In Holland gemaakt wordt, of eigenlijk
van wat hier gemaakt kan worden. Be
halve genoegelijk, zou 't ook nuttig zij a
door de aansporende werking die er van
uitgaat en door het leerzame dat er in zit.
Want zouden al enkelen, z wakken, voldaan
zijn door het zien van wat hier op een
groote tentoonstelling bijeengebracht kan
worden, op de meeden, en juist op de
sterksten zou 't een heilzame werking
hebben, daar 't duidelijk zou doen zien,
dat er in het algemeen, ja wel een boel
goeds gemaakt wordt, maar dat er toch
nog zoo weinig zuiver en goed modems is
in al ons werk, dat het nog zoo onaf, nog
zoo erg begin werk is, ja waarlijk, dat wij
nog maar heel aan 't begin zijn van wat
wij wenschen te bereiken. Er wordt wel
eens geklaagd over de veelheid van ten
toonstellingen en het ia dan ook waar dat
als de middelen die besteed worden aan
allerlei kleine tentoonstellinkjes, minder
versnipperd werden, dan zou er tenminste
eens een behoorlijke tentoonstelling ge
houden kunnen worden, die een duidelijk
overzicht gaf van wat hier wordt gepresteerd.
Hoewel toch waarlijk belangrijke tentoon
stellingen, waar te zien zijn alle mogelijke
uitingen van architektuur en nijverheids
kunst, waar geheele huizen, bestemd voor
alle standen van bewoners, waar winkels,
schouwburg- en concertzalen, kerkinterieurs,
feestzalen, 'interieurs van rijks- en
gemeentegebouwen zijn bijeengebracht, hoe
wel zulke tentoonstellingen hier wel
nooit gehouden zullen worden. In Duitsch
land wordt ingezien dat er een
kultuurbeweging gaande is. Niet alleen particulieren,
maar allerlei openbare lichamen, staat en
gemeente incluis, doen groote opdrachten,
waar vernuft en talent aan gespendeerd
kan worden. Hier in Holland echter, . . .
wie op de duiten zit, blijft erop zitten, en
kuituur is geen oortje waard. Mooie, groote
opdrachten die aanleiding geven tot 't vinden
van allerlei nieuwe oplossingen, zij worden
niet gedaan dan bij uitzondering, alles moet
op zijn hollandseh, op een koopje, en staat
en gemeenten doen alsof er niets gaande
is. 't Is waarachtig een wonder dat er niet
nog veel meer architekten en
nijverheidskunstenaars het land uitgaan dan er reeds
gegaan zijn.
Zoo moeten wij ons tevreden stellen met
kleine tentoonstellinkjes in zalen voor
schilderijen-expositie bestemd, waar dus
bovenbelichting is inplaats van de voor
meubelen zoo noodige zij-belichting, waar
interieurs nooit tot hun recht kunnen komen
in de met latten en doek afgeschoten hokjes,
veelal slecht van proportie, aan n zijde
geheel open en zonder plafond. Want het
mag niet veel kosten.
Ook de Nederlandsche Vereeniging voor
Ambachts- en Nijverheidskunst moest zich
daarmede tevreden stellen toen zij hare
expositie in het gebouw van den Haagsehen
Kunstkring organiseerde, en wij hebben
haar dankbaar te zijn voor het resultaat
dat zij met de beperkte middelen waarover
zij te beschikken had, toch nog wist te
bereiken. Al is deze tentoonstelling
klein, al is er slechts het werk te zien
van een klein deel der Hollandsche
kunstenaars, zij geeft toch vrijwel een
beeld van de verschillende elementen die in
de kunstnijverheidbeweging te vinden zijn,
tenminste wat de voornaamste uiting
daarvan, de meubelkunst betreft. In het
onderdeel metaalwerk missen wij vooral
Jan Eisenloeffel die hiervan wel de voor
naamste vertegenwoordiger is en bij het
aardewerk hadden wij nog gaarne werk
gezien in den geest van dat van C. J. van
Ier Hoef. Het is hier niet de plaats om
een geschiedenis te geven van de huidige
kunstnijverheidbeweging, maar wij moeten
toch even wijzen op de verschillende stroo
mingen die sedert het begin van die be
weging, dat is sedert Morris, zijn ontstaan.
William Morris -en zijn tijdgenooten, ziende
welke esthetische onheilen de machine had
teweeg gebracht, moesten die machine wel
hartgrondig verfoeien; zij ijverden dan ojk
met al hun kracht voor een volkomen
terugkeer naar het handwerk en bonden
een vinnigen strijd aan tegen al wat machine
was. Euskin reisde zijn land door per
postkoets en bestreed altijd en overal
spoortreinen, stoomschepen en fabrieken.
Langzamerhand echter, toen de zoo indivi
dualistische schilderkunst niet meer allén
kunst heette en de kunstenaars, door be
oefening der technische kunsten nit hunne
geïsoleerdheid in het leven, in de maat
schappij kwamen te staan, begon langzamer
hand het inzicht te groeien dat die machine
toch niet zoo'n vloekwaardig ding kon zijn
als waarvoor z\j langen tijd was aangezien,
dat de fout zat in het systeem dat de
machine op totaal verkeerde wijze had ge
bruikt, o.a. al hierdoor dat het haar altijd
had laten maken vormen die in alle tijden
met de hand gemaakt waren, dat het direct
van haar had gemaakt een vormen-namaker
inplaats van een vormgever. Vandaar
dat zoo vele jonge nijverheidskunstenaars
werden van bestrijders der machine, be
strijders van het systeem dat de machine
had misbruikt en tot een onheil gemaakt,
van het kapitalisme. Dit bracht al dadelijk
een veel grootere klaarheid met zich. Men
ging weer met overleg zoeken naar het
verband tusschen kunst en maatschappij,
dat het eerst was gezocht en voor een
groot deel gevonden door Dubos, door
Herder, door Taine en door vele schrijvers
van den nieuwen tijd. ''Men zag welke rol
de machine inneemt in de maatschappe
lijke ontwikkeling en men moest komen tot
de conclusie dat ook in de kunsten die
machine een belangryke plaat3 zou gaan
innemen, velen begonnen duidelijk in te
zien de meening, reeds uitgesproken door
Semper, dat er zou komen een nieuwo stijl,
gebaseerd op de nieuwe wijze van vorm
geving, op de machinale techniek. Toch, er
was nooit anders dan handwerk geweest,
alle eeuwen door, het had zooveel schoons
gewrocht, het was wel moeilijk om te komen
tot het besluit dat kunst ook zonder hand
werk zou kunnen bestaan, en vele kunste
naars konden het geloof in de machine nog
niet vinden. Maar ook deze wisten wel van
het verband tusschen kunst en maatschappij,
ook deze begrepen dat zij moesten komen
tot een nieuwen stijl, dat is een vormgeving
die verband houdt met, die aansluit, die
gebaseerd is op het algemeene maatschap
pelijke leven. Deze echter willen, evenals
Morris en Ruskin uit de maatschappelijke
ontwikkeling de machine verwijderen of,
zoo zij al iets verder gaan, haar niet toe
laten dan voor het grove, ruwe werk alleen.
De eersten willen komen tot een stijl
langs den weg door de maatschappelijke
evolutie aangewezen, de laatsten zoeken een
richting langs allerlei zijpaadjes, die zij zoo
graag willen gaan, die echter vaak
doodloopen en altijd voeren naar de vormgeving
van vroegere t\jden. De eersten zijn zich
ervan bewust dat zij moeten zoeken nieuwe
elementen voor de vormgeving van een
geperfectioneerd (ook esthetisch over
meesterd) machinalisme, de laatsten meenen
dat zij moeten trachten te vinden een nieuwe
uiting van het oude handwerk en doen
daarbij niet anders, kunnen niet anders
doen, dan terug grijpen naar de oude
handwerkzwmtf». Vandaar dat in het werk der
eersten een nieuwe geest tot uiting komt,
waartegenover het publiek vreemd en on
willig staat (Berlage, Penaat, Eisenloeffel,
C. J. van der Hoef), terwijl de laatsten al
spoedig meer waaraeering vinden omdat
die onbegrepen geest bij hun ontbreekt,
integendeel hun werk iets heeft dat men
herkent, waarmede men meer vertrouwd is
(de Bazel, Zwollo, Brouwer).
Buiten deze twee groepen staan natuurlijk
nog een groot aantal ontwerpers, die zich
niet zoozeer bewust zijn van wat zij willen
en bovendien vooral een groot aantal van
menschen, die maar zoowat meedoen, die
dan eens naar den een, dan naar den ander
kijken en zich weinig erom bekommeren
wat er nu eigenlijk gaande is, als hun werk
er maar modern" uitziet.
In zooverre is de tentoonstelling in den
Haagschen Kunstkring volledig, dat van
al deze soorten werk aanwezig is, en van
de voornaamste groepen dat van de beste
vertegenwoordigers. En zoo heeft het toeval
de inzending van Penaat een plaats doen
vinden recht tegenover die van de Bazel.
Penaat en de Bazel, de knapste nijverheids
kunstenaars die wij hebben, maar Penaat
zoekend voor zich uit in de richting van wat
hij weet dat komen moet, trachtend den geest,
die door de wereld vaart, meester te worden,
om de kracht die er van uitgaat, en die
nu nog allerwege anarchistisch rondspookt,
te leiden met overleg naar het gewenschte
doel; de Bazel, verliefd op het handwerk,
pok ziende dienzelfden geest, maar niets er
in vindend dan boosheid, en daarom vol
verlangen hem te onderdrukken door ver
heffing van het handwerk.
Dit zijn wel de belangrijkste inzendingen.
Het werk van Penaat is belangrijk vooral
om den geest die er uit spreekt, orn het
beginsel dat men er in herkent, dat van
de Bazel is mooi om de groote liefde, het
ongeëvenaard fijne vormgevoel, het groote
meesterschap over lijn- en materiaal-tech
niek, die men er in vindt. Het werk van
Penaat is mooi omdat het naast het persoon
lijke talent van den ontwerper ook het be
langrijke van diens principe vertoont, dat
van de Bazel is mooi om de geweldige
knapheid. Penaats werk is mooi en belang
rijk voor de beweging, de Bazel's werk is
alleen mooi, maar dan ook geweldig mooi.
T. LA.XDKJÉ.
Vacantie-weelde.
Den eersten schooliag na een vacantie
vraagt men onwillekeurig eens aan zijn
leerlingen hoe zij hun vacantie hebben
doorgebracht. Zoo deed ik ook vóór-verleden
Dinsdag en toen bleek me, dat van 25
leerlingen
5 hadden deelgenomen aan het
vacantiekinderfeest; n van deze 5 was boven
dien met de boot naar Zaandam geweest;
2 vanwege hun zondagsschool een tochtje
hadden gemaakt naar Hilversum en
Baarn;
l naar Velsen en Wijk aan Zee was
geweest;
l naar Haarlem en Zandvoort;
l naar den Helder om te visschen,
met zijn vader, die op een vrijbiljet
reisde. De jongen had zoo goed als
niets gezien en
l naar Haarlem voor 8 dagen!
Welgeteld hebben dus 9 van deze 25
kinderen n dag buiten doorgebracht; n
is zelfs twee keer uitgeweest, terwijl de
laatste acht dagen lang buiten Am
sterdam heeft gelogeerd!
En voor de overige 14, d.i. voor 56 put.
van 't geheele aantal, bestond de vacantie
hierin, dat ze vrij van school waren.
26 uur per week langer dan gewoonlijk
mochten ze spelen in de straat waar ze
woonden, moesten ze moeder of vader helpen,
konden ze passen op kleinere broertjes en
zusjes of neefjes en nichtjes.
Of deze kinderen en de andere, wien
een zeldzaam vreugdedagje ten deel viel
genoten hebben l Hoe heerlijk versterkt naar
lichaam en geest moeten ze bij ons terug
gekomen zijn om met nieuwen moed en
frissche kracht hun schooltaak te hervatten!
Wie weet of ze vóór de vacantie niet
uit volle borst gezongen hebben dat aardige
liedje Vacantie", waarvan ik een paar
coupletten overschrijf:
Leve de vacantie!
Wuift met muts en pet,
Veertien dagen rusten,
Jongens, wat een pret.
Niemand is zoo vroolijk
En zoo blij als ik;
't Is een mooi vooruitzicht,
Jongens! 'k heb zoo'n schik!
* *
*
Maar, zal misschien iemand zeggen, uw
leerlingen hebben nu wel een eigenaardige
vacantie gehad, over 't algemeen zal het
toch wel niet zoo ongunstig zijn.
Ik heb geen cijfers over dit jaar, wel
echter over 1904. Die wil ik hier even in
herinnering brengen, omdat ze nog niets
van hun welsprekendheid verloren hebben.
Er is immers geen enkele reden om aan
te nemen, dat de toestand nu beter zal zijn
dan toen.
In genoemd jaar stelde de Afd. Amster
dam van den Bond van Ned. Onderwijzers
een onderzoek in, hoeveel leerlingen uit
de hoogste klassen van de scholen der Ie,
2e en 3e klasse gedurende de vacantie naar
buiten waren geweest en voor hoe lang.
Het resultaat blijkt voldoende uit dit
staatje :
Soort
der
scholen
Van de
3e kl.
Van de
2e kl.
Van de
lekl.
*" i '?
~ g ^^i
^j p : "t^ ? ^f]
CO : OJ ; ~3
"^ K : -<
1265
689
147
958
189
596
a
0)
M
C8
^
ri
0)
M
CS
T3
&l M
42155
i C
: M
g I-S
Sf1"0
-S
**-C ; C
?^ lO
6918
16l'l7434 5
o'
bc
ca
T3
r
138
233
11341:6817 2300;439 182:30 36 545
i .
?S
s|
c«
I>
507
528
992
Het aantal kinderen, dat niet uit de
stad geweest was, bedroeg dus resp. 12 pCt.,
36 pCt. en 60 pCt., terwijl zij die langer
danTdagen buiten doorgebracht hadden,
resp. 40 pCt., 20 pCt. en 9 pCt. van het
totaal vormden.
Voor een juiste waardeering van deze
cijfers wijzen we M op, dat de scholen der
eerste klasse bezocht worden door de
kinderen van on- en minvermogenden. Het
zijn de vroegere stadsarmenscholen, terwijl
de beide andere soorten resp. de plaats in
genomen hebben van de tusschen- en
b u r g e rscholen. Duidelijk teekent zich dus
in deze percenten af liet verschil in
maatschappelijken welstand van de ouders.
Duidelijk spreekt er, echter ook uit, voor
hoe weinig kinderen de vacantie inderdaad
een tijd van werkelijke ontspanning is ge
weest.
* *
*
Donderdags met de taalles zei ik te^en
de kinderen: Nu moetje eens een opstelletje
maken over de vacantie. Je kan bijv. zoo
beginnen:
Van Zaterdag den 27sten Juli tot Dins
dag den 20sten Augustus hebben we
vacantie gehad.
Verder vertel je alles wat je gedaan hebt
en aan het slot moet je eens zeggen, of je
nog graag wat langer vacantie gehad zou
hebben."
In minder dan geen tijd waren de meesten
klaar. Ze hadden ook zoo bitter weinig te
vertellen.
Enkele van de opstelletjes laat ik hier
volgen, letterlijk, alleen niet met de t a a
1fouten er in.
Dries had geschreven:
Van Zaterdag den 27sten Juli tot Dins
dag den 20sten Augustus hebben we
vacantie gehad. Ik heb erg veel pret
gehad. Ik ben haast eiken dag op straat
geweest. Soms heb ik ook een dag op
zolder gespeeld. Ja, ik heb erg veel plezier
gehad. Maar ik ben toch blij, dat de school
weer begonnen is. Altijd op straat ver
veelt ook."
Jan had er dit van gemaakt:
.,Den eersten dag van mijn vacantie
ben ik naar Halfweg geweest. Den vol
genden dag heb ik me verveeld. Maar
Woensdag niet, want toen ben ik naar
Zaandam geweest. Den laatsten dag ben
ik naar den polder gegaan. Ik nam mijn
teekendoos mee. Toen zag ik een boeren
huisje en dat heb ik uitgeteekend. Toen
heb ik nog eens de landerijen bekeken.
Ik was maar heel blij, dat de vacantie
om was en mijn moeder ook."
J o h a n n a dit:
,I)en tweeden dag van de vacantie ben
ik met mijn zusje en nog andere kinderen
naar Buiksloot geweest. Verder ben ik
alle dagen naar 't plantsoen geweest.
Daar heb ik op mijn broertjes moeten
passen."
Dolf was hiermee klaar:
Ik heb de heele vacantie op straat
geloopen. Toen heb ik me erg verveeld.
Ik was blij, toen het 20 Augustus was,
want toen moest ik weer naar school".
Na eerst iets van het vacantie-kinderfeest
verteld te hebben, besluit C o r n e l i a
aldus :
Verder moest ik alle dagen bij mijn
zuster op het kind passen. Toen de drie
weken om waren was ik zeer blij, want
alle dagen op het kind passen verveelde
mij op het laatst."
Kees had aan de zin, dien ik opgegeven
had, niets weten toe te voegen dan:
Wat heb ik me verveeld in de vacantie.
Wat was ik blij, toen de vacantie om was."
* *
*
Het is een lastige kwestie.
Wetenschappelijk staat nu wel vast, dat
vacantie n o o d z a k e l ij k is, voor
leerMAUVE-TENTOONSTELLING
TE LAREN N.H.
LARENSCHE KUNSTHANDEL VILLA MAUVE.
TENTOONSTELLING VAN 60 SCHILDERIJEN, AQUARELLEN, TEEKENINGEN EN
STUDIES VAN WIJLEN DEN LARENSCHEN MEESTER, VAN 1?30 SEPTEMBER.
DAGELIJKS GEOPEND VAN 9?5 UUR.
ENTREE 50 CENT. ZONDAGS 25 CENT.
KUNSTHANDEL
&. O. SOJEÏTJL.LEU,
Plein 99ai -*- H- H- -t- H- 's-Gruvenhage.
Moderne Schilderijen, Aquarellen enz.
ETAALVAR
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
Directie^ P.JJUPAERELS.
Imitatie- en Antiek Kunstsnijwerk, Koper- en
Zilverwerk, Porselein, Glas, Tin, Oude Perzische
Tapijten enz. enz.
ATELIER VOOR HET VERVAARDIGEN
VAN' OUD-HOLLAND8CH SNIJWERK.
TELEFOON 7261.
KUNSTHANDEL
Wed. G. DORENS & Zn.,
AMSTERDAM. - ROKIN 56.
Origineele etsen van:
J. IHLET.
I,
GKOOTE COLLECTIE KLEURETSEN,
ETSEX, LITHO'S. KLEURDRÜKKEN
ENZ. COPENHAGEN'-PORCELEI.N',
EXCADEEMENTENT.
rF
Kunsthandel
KRÜGER &
37" Noordeinde,
's-Gravenhage.
Penmanente Tentoonstelling
: Schilderijen en Aquarellen.
AT?L!?Rü*D?CORATI?V
-:- Ontwerpen en uitvoering van
?:- PLAFOND- EN WANDBESCHILOERING
KUNSTNAALDWERK
Ontwerpen, begonnen patronen en
-;- -:- uitgevoerd werk z.a. -:-
-:Voor Amsterdam verkrijgbaar bjj
Gez. KNOL, Ketapcht M
BATIKS V AH H El H MERCKEHS.
ONTWERPEN EN TEEKENINGEN
- op het gebied van Kunstnijverheid
COCLTtUf'S»
OP KOPER EN
6tB°W?PELIX MERITIS"
KEIZERS
TEL. 2007
If
. ^»
Alm. Kunt- en ?i]Yertafls?el
SISRKUNSr
IS. Spie^elstraat 3».
Verschillende soorten Aardewerk,
Batik- en Borduurwerk, Koperwerk,
Beeldhouwwerk.
Schilderijen, Teekeningen, Etsen,
Foto's en Lithografieën.
Antiquiteiten (Meubelen, Aarde
werk enz.)
RUDOLF ELION & C«.
E-M-JAARSMA
VENTIJ.EERE.NbE
MAARDEN
IAMSTERDAM
HILVERSUM
D.DeBIÈTREBlEmRT
A.OHTEB ST. PLET EB 16
-:- -:- TJti-cclit -»-
-:MAGAZIJN VAN COMPLETE
MEU
BELEBRINQ EN STOFFEERING =
VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN,
SPECIALE AFDEELING ANTIQUI
TEITEN EN KUNSTVOORWERPEN
WONING-INRICHTINGEN
SPUISTRAAT. 76 DAMRAK, AMSTERDAM