De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1907 22 september pagina 6

22 september 1907 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE A M S T K II DAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1578 De nieuwe Huishoudschool te Amsterdam. Ingewijd 11 September 1907. Het nut der huishoudscholen thans nog te hetoogen, zou zijn: water in de zee dragen. Vijf-en-twintig jaar te 's-Gravenhage en zestien jaar te-Amster dam, vele jaren te Haarlem en elders hebben deze scholen grooten invloed uitgeoefend een invloed ten goede op het gezinsleven van ruim- en minderruim bedeelden. Den ruim-bedeelden hebben zij geleerd, dat kennis der ver zorging van huis en hof, van keuken en kelder theoretisch zoowel als practisch verre van in haar nadeel is, huishouden en huisbestiering ten goede komt, en de waardeering der dienstboden bevordert, welke laatste volgens algemeene ervaring het hoogst aangenaam vinden in eene betrekking te zijn, waar de meer deren het werk van de minderen kunnen en kennen. De minderbedeelden hebben in de huis houdscholen in de eerste plaats geleerd hoe men met geringe middelen door overleg, door kennis en kunde meer en beter bereikt dan onnadenkend en zonder kennis spijs te bereiden, woning en gezin te verzorgen. Bovendien hebben zij, die, voor hun bestaan, welke betrekking ook in een huisgezin begeerden, er de gewenschte opleiding gevonden, en ervaren, dat men aan hen de voorkeur geeft. De aanvrage aan de directrices om goede krachten overtreft vele malen dan ook het aanbod. De huishoudscholen hebben almede haar invloed ten goede betoond in de maaltijden der militairen. Dank zij het onderwijs, daar aan hen verstrekt, is het eten in de kazernes verbeterd en afwis selender geworden. De militairen behooren tot de gewilligste leerlingen. Toen het kook-onderricht aan militairen iets nieuws was, kwam een sergeant met de manschap mede om toezicht te oefenen. De directrice verzocht echter de manschap zonder aanwezigheid van den sergeant te onderrichten. Dit geschiedde en geschiedt nog, want de manschap heeft geen toezekerheid en stiptheid leiden tot het ver krijgen of bevestigen dezer eigenschappen. De inrichting zelve, het gebouw, de leerzalen en de stoffeering der leerzalen werken daartoe mede. De nieuwe huis houdschool in de Gabriël Metsu-straat zij weldra zal openen: de verzorging van bloemen en planten in huis en tuin; het aanleggen van proeftuintjes, waarin alle soorten van groenten door de leer lingen worden gekweekt, enz. Eene uitvoerige prospectus bij de heer Van Unnik, belast met dagelijksch toezicht, in de laatste weken van bijzon dere drukte bijgestaan door den heer Kleinhout, den chef-de-bureau van den architekt, maar niet minder de aannemer, de heer W. Saeys, Haarlem, met wien Het gebouw der Nieuwe Huishoudschool" te Amsterdam. nadert in dat opzicht het ideaal Alles is er licht, levendig en vroolijk; overal, waar mogelijk, een bloem of plant; de stoffeering der zalen eenvoudig, maar in stijl, en die der eet- en gezelschapszalen voor de in wonen den buitengewoon behagelijk. In de verschillende afdeelingen der hal overal planten en hier en daar een enkele gravure, gelijk schilderstukken directrice S. G. P. Meyboom, geeft over alles uitvoerige inlichting, zoowel voor de uit- als inwonenden. Eene bezichtiging der geheele school is echter de beste inlichting. De ge legenheid daartoe is opengesteld voor een ieder 's Maandagmiddags tegen be taling van 25 cents. vruchtbare steeds eene aangename en samenwerking plaats vond. Het streven van den ontwerper is geweest om deze inrichting van onder wijs, zoowel wat betreft het internaat als het eigenlijke schoolgedeelte welke verdeeling ook in den gevel tot uiting is gebracht zooveel mogelijk een huiselijk en gezellig karakter te geven is overleg gepleegd met de directrice Mej. Meyboom en de onder-directrice Mej. Bosch, aan wier werken het te danken is, dat het meest praktisch resul taat kon worden bereikt. De school heeft tot middelpunt de door twee verdiepingen opgaande vestibule, welke, behalve dat zij de bedoeling heeft door een groote, in vertikalen zin ont wikkelde ruimte eene afwisseling te doen ontstaan, tevens het toezicht op de school van uit de directricekamer gemakkelijk maakt. Deze vestibule heeft boven eene hooge lambrizeering van mat-blauwe tegels, rustige witte muurvlakken, doorbroken met groote bogen, welke bogen met goud geel glas gedicht zijn, dat een warme tint verspreidt. Hooger op zijn de wanden opgelost in de groote venstergroepen, waarmede naaikamer, wachtkamer, kan toor en directricekamer in de Hal uit komen. Het trappenhuis, dat zich bij deze vestibule aansluit, heeft eene overeen komstige behandeling, ook wat de kleuren betreft, gevonden. De school is in overeenstemming met de afdeelingen van het onderwijs zoo danig ingedeeld, dat enkele groepen van lokalen ontstonden. Op den beganen grond, rechts van den ingang, zijn kort bij elkander gelegen de beide leerkeukens (luchtige ruimten van ruim 6 bij 8 M.), benevens de huiskeuken en in verband daarmde de provisie kamer en kelders. Op den beganen grond ligt voorts de amphitheatersgewijs behan delde groote theoriekamer, welke laatste, voorzien van zuurkast en laboratoriumtafel, tevens voor het scheikundig onder wijs is ingericht. Op de eerste verdieping zijn tot een groep vereenigd de kamer der directrice, met eene aangrenzende wachtkamer en het voor de administratie der school be stemde kantoor. Deze verdieping bevat voorts de linnenafdeeling, bestaande uit twee naaikamers,eene behandeling-waschkamer, eene etrijkkamer, en eene, tusschen de beide laatstgenoemde gelegen, linnenkamer. Dan bevindt zich op deze verdieping nog de kleine theorie-kamer. i* £ ? Huishoudkamer No. 1. Eetkamer. zicht noodig en geniet met den meesten ernst en goeden wil het onderwijs. Nog vele andere eigenschappen bevor deren de huishoudscholan: overleg, spaar zaamheid, orde, plichtbesef, verantwoor delijkheidsgevoel, schoonheidszin enz. Eene wandeling door alle zalen der nieuwe huishoudschool in de Gabriël Metsu-straat te Amsterdam met, de direc trice juffrouw Meyboom als gids, toont aan hoe het onderwijs, de goede en be schaafde toon, de rust en kalmte, de en groote fotografiën in de gezelschaps zaal, die vele gezellige hoekjes heeft en waar een piano niet gemist wordt. Evea proper en helder als de school zien de leerlingen er uit in hun blauw katoenen kleed, waarover een groot wit boezelaar, en een coquet wit mutsje op het hoofd. De directrice der school pijnt zich af om de school steeds meer aan haar doel te doen beantwoorden. Dat blijkt wel uit den geheel nieuwen leergang, dien De Nieuwe Huishoudschool heeft zich enkele jaren moeten behelpen met een paar huizen in de Jan Luykenstraat; thans heeft zij een eigen gebouw in de Gabriël Metsustraat No. 8, ontworpen door den architekt J. H. W. Leliman, bouwk.-ing., in den zeer korten tijd van een half jaar gebonwd en ingericht. Om dit resultaat te bereiken, werd van allen, die bij den bouw betrokken waren, zonder onderscheid groote toewijding en ijver vereischt. In het bijzonder van den en overal licht, lucht en zon toegang te verleenen. Hierdoor heeft het gebouw van binnen en buiten een vroolijken, frisschen indruk. De vormen der architectuur en der inrichting vertoonen een gepasten een voud en de gewenschte effecten zijn met beperkte middelen verkregen. Door samenwerking van alle faktoren kon echter getracht worden zooveel mogelijk te bereiken. Bij de geheele inrichting der school De beide bovenste verdiepingen zijn ingenomen door de vertrekken van het internaat, terwijl zich hier ook bevinden de beide kamers voor het huishoudonierwijs. Het internaat is geheel behandeld bij wijze van een groot woonhuis en alle vertrekken zijn gerangschikt om eene door beide verdiepingen doorloopende en aan drie zijden door eene galerij omringde, als woonvertrek ingerichte Hal. Deze Hal is gehouden in mat-blauwe Kamer der Directrice. Hoekje in den zitkamer van het Internaat.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl