Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T K II DAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1578
De nieuwe Huishoudschool te
Amsterdam.
Ingewijd 11 September 1907.
Het nut der huishoudscholen thans
nog te hetoogen, zou zijn: water in de
zee dragen. Vijf-en-twintig jaar te
's-Gravenhage en zestien jaar te-Amster
dam, vele jaren te Haarlem en elders
hebben deze scholen grooten invloed
uitgeoefend een invloed ten goede
op het gezinsleven van ruim- en
minderruim bedeelden. Den ruim-bedeelden
hebben zij geleerd, dat kennis der ver
zorging van huis en hof, van keuken en
kelder theoretisch zoowel als practisch
verre van in haar nadeel is, huishouden
en huisbestiering ten goede komt, en de
waardeering der dienstboden bevordert,
welke laatste volgens algemeene
ervaring het hoogst aangenaam vinden
in eene betrekking te zijn, waar de meer
deren het werk van de minderen kunnen
en kennen.
De minderbedeelden hebben in de huis
houdscholen in de eerste plaats geleerd
hoe men met geringe middelen door
overleg, door kennis en kunde meer en
beter bereikt dan onnadenkend en zonder
kennis spijs te bereiden, woning en gezin
te verzorgen.
Bovendien hebben zij, die, voor hun
bestaan, welke betrekking ook in een
huisgezin begeerden, er de gewenschte
opleiding gevonden, en ervaren, dat men
aan hen de voorkeur geeft. De aanvrage
aan de directrices om goede krachten
overtreft vele malen dan ook het aanbod.
De huishoudscholen hebben almede
haar invloed ten goede betoond in de
maaltijden der militairen. Dank zij het
onderwijs, daar aan hen verstrekt, is het
eten in de kazernes verbeterd en afwis
selender geworden. De militairen behooren
tot de gewilligste leerlingen.
Toen het kook-onderricht aan militairen
iets nieuws was, kwam een sergeant met
de manschap mede om toezicht te oefenen.
De directrice verzocht echter de manschap
zonder aanwezigheid van den sergeant te
onderrichten. Dit geschiedde en geschiedt
nog, want de manschap heeft geen
toezekerheid en stiptheid leiden tot het ver
krijgen of bevestigen dezer eigenschappen.
De inrichting zelve, het gebouw, de
leerzalen en de stoffeering der leerzalen
werken daartoe mede. De nieuwe huis
houdschool in de Gabriël Metsu-straat
zij weldra zal openen: de verzorging van
bloemen en planten in huis en tuin;
het aanleggen van proeftuintjes, waarin
alle soorten van groenten door de leer
lingen worden gekweekt, enz.
Eene uitvoerige prospectus bij de
heer Van Unnik, belast met dagelijksch
toezicht, in de laatste weken van bijzon
dere drukte bijgestaan door den heer
Kleinhout, den chef-de-bureau van den
architekt, maar niet minder de aannemer,
de heer W. Saeys, Haarlem, met wien
Het gebouw der Nieuwe Huishoudschool" te Amsterdam.
nadert in dat opzicht het ideaal Alles is
er licht, levendig en vroolijk; overal,
waar mogelijk, een bloem of plant; de
stoffeering der zalen eenvoudig, maar in
stijl, en die der eet- en gezelschapszalen
voor de in wonen den buitengewoon
behagelijk. In de verschillende afdeelingen
der hal overal planten en hier en daar
een enkele gravure, gelijk schilderstukken
directrice S. G. P. Meyboom, geeft over
alles uitvoerige inlichting, zoowel voor
de uit- als inwonenden.
Eene bezichtiging der geheele school
is echter de beste inlichting. De ge
legenheid daartoe is opengesteld voor
een ieder 's Maandagmiddags tegen be
taling van 25 cents.
vruchtbare
steeds eene aangename en
samenwerking plaats vond.
Het streven van den ontwerper is
geweest om deze inrichting van onder
wijs, zoowel wat betreft het internaat
als het eigenlijke schoolgedeelte welke
verdeeling ook in den gevel tot uiting
is gebracht zooveel mogelijk een
huiselijk en gezellig karakter te geven
is overleg gepleegd met de directrice
Mej. Meyboom en de onder-directrice
Mej. Bosch, aan wier werken het te
danken is, dat het meest praktisch resul
taat kon worden bereikt.
De school heeft tot middelpunt de door
twee verdiepingen opgaande vestibule,
welke, behalve dat zij de bedoeling heeft
door een groote, in vertikalen zin ont
wikkelde ruimte eene afwisseling te doen
ontstaan, tevens het toezicht op de school
van uit de directricekamer gemakkelijk
maakt.
Deze vestibule heeft boven eene hooge
lambrizeering van mat-blauwe tegels,
rustige witte muurvlakken, doorbroken
met groote bogen, welke bogen met goud
geel glas gedicht zijn, dat een warme
tint verspreidt. Hooger op zijn de wanden
opgelost in de groote venstergroepen,
waarmede naaikamer, wachtkamer, kan
toor en directricekamer in de Hal uit
komen.
Het trappenhuis, dat zich bij deze
vestibule aansluit, heeft eene overeen
komstige behandeling, ook wat de kleuren
betreft, gevonden.
De school is in overeenstemming met
de afdeelingen van het onderwijs zoo
danig ingedeeld, dat enkele groepen van
lokalen ontstonden.
Op den beganen grond, rechts van den
ingang, zijn kort bij elkander gelegen de
beide leerkeukens (luchtige ruimten van
ruim 6 bij 8 M.), benevens de
huiskeuken en in verband daarmde de provisie
kamer en kelders. Op den beganen grond
ligt voorts de amphitheatersgewijs behan
delde groote theoriekamer, welke laatste,
voorzien van zuurkast en
laboratoriumtafel, tevens voor het scheikundig onder
wijs is ingericht.
Op de eerste verdieping zijn tot een
groep vereenigd de kamer der directrice,
met eene aangrenzende wachtkamer en
het voor de administratie der school be
stemde kantoor. Deze verdieping bevat
voorts de linnenafdeeling, bestaande uit
twee naaikamers,eene
behandeling-waschkamer, eene etrijkkamer, en eene,
tusschen de beide laatstgenoemde gelegen,
linnenkamer. Dan bevindt zich op deze
verdieping nog de kleine theorie-kamer.
i* £ ?
Huishoudkamer No. 1.
Eetkamer.
zicht noodig en geniet met den meesten
ernst en goeden wil het onderwijs.
Nog vele andere eigenschappen bevor
deren de huishoudscholan: overleg, spaar
zaamheid, orde, plichtbesef, verantwoor
delijkheidsgevoel, schoonheidszin enz.
Eene wandeling door alle zalen der
nieuwe huishoudschool in de Gabriël
Metsu-straat te Amsterdam met, de direc
trice juffrouw Meyboom als gids, toont
aan hoe het onderwijs, de goede en be
schaafde toon, de rust en kalmte, de
en groote fotografiën in de gezelschaps
zaal, die vele gezellige hoekjes heeft en
waar een piano niet gemist wordt.
Evea proper en helder als de school
zien de leerlingen er uit in hun blauw
katoenen kleed, waarover een groot wit
boezelaar, en een coquet wit mutsje op
het hoofd.
De directrice der school pijnt zich af
om de school steeds meer aan haar doel
te doen beantwoorden. Dat blijkt wel
uit den geheel nieuwen leergang, dien
De Nieuwe Huishoudschool heeft zich
enkele jaren moeten behelpen met een
paar huizen in de Jan Luykenstraat;
thans heeft zij een eigen gebouw in de
Gabriël Metsustraat No. 8, ontworpen
door den architekt J. H. W. Leliman,
bouwk.-ing., in den zeer korten tijd van
een half jaar gebonwd en ingericht.
Om dit resultaat te bereiken, werd van
allen, die bij den bouw betrokken waren,
zonder onderscheid groote toewijding en
ijver vereischt. In het bijzonder van den
en overal licht, lucht en zon toegang te
verleenen. Hierdoor heeft het gebouw
van binnen en buiten een vroolijken,
frisschen indruk.
De vormen der architectuur en der
inrichting vertoonen een gepasten een
voud en de gewenschte effecten zijn
met beperkte middelen verkregen. Door
samenwerking van alle faktoren kon
echter getracht worden zooveel mogelijk
te bereiken.
Bij de geheele inrichting der school
De beide bovenste verdiepingen zijn
ingenomen door de vertrekken van het
internaat, terwijl zich hier ook bevinden
de beide kamers voor het
huishoudonierwijs.
Het internaat is geheel behandeld bij
wijze van een groot woonhuis en alle
vertrekken zijn gerangschikt om eene
door beide verdiepingen doorloopende en
aan drie zijden door eene galerij omringde,
als woonvertrek ingerichte Hal.
Deze Hal is gehouden in mat-blauwe
Kamer der Directrice.
Hoekje in den zitkamer van het Internaat.