Historisch Archief 1877-1940
DE -A M i T 'K R'D A M M E R W E E K B L A D VOOR NEDERLAND.
No. 1582
luehtigs, iets oppervlakkigs, iets duns, iets
theatraal», en in de eerste plaats iets alsof
zij niet op haar plaats is da,ar waar zij is,
alsof zij in elk geval daar in dat huis niet
behoorde, naast de uit de muren en
gewel ten zei ven met hun kleuren en voor
stellingen voortkomende, die muren en ge
welven zelve zijnde, mozaïeken. Hier ziet
men htt verband der kunsten eerst en hoe
beeldhouw-werk en werk van platte voor
stelling door kleuren deelen zijn der bouw
kunst. De m Dzaïeken>zijn dan ook eenvoudig
mooyer. Ja, vallen al die hartstocht-en
veiheffings-geestes- lotgevallen van die
bizondere, van die sinlime, individuen, die ons
in hun olieverf-kunst' lieten zien hóe
bodioifd zij om Christus' lijden waren en tot
welke heerlijke verrukking zij zich ver
hieven om de Madonna in hare heiligheid
te aanschouwen, niet bijna weg naast het
werk "dier nameloze menigte werklieden,
die zonder bewustheid", zonder passie,
zonder 't zeif te weten, alle dour n zelfden
hoogen, heiligen sehoonheidsgeest bezield,
de mozaïeken van San Marco hebben
gemaakt;'
Ik spreek van olieverf-kunst, maar men
vergete niet, dat ik op dit oogeriblik alleen
spreek over R e n a i s s a n ce-Kunat en de
Primitieven hieronder niet geheel betrek.
Mijne meening is deze, dat de mozaïek
kunst een edeler kunst dan de schilderkunst
if>, dat zij i a den San Marco eea geheel
heeft gegeten, wtarnaast niet alleen geen
ten-toon-stelliogs zaal met meesterwerken in
olie- of waterverf maar zelfs geen huis met
opzettelijk door een gDOten meester voor
dat huis geschilderde olieverf-schilderingen
of frescoos geplaatst kan worden, terwijl
ik echter daar wil laten of er niet eenige
vierkanten meters schilderkunst bestaan die
de vierkanten meters \bestaande mozaïeken
overtreffen.
Ik voelde in den San M a r c o niet aan
stonds dio innige toespraak, die voor ons,
van ras en geboorte Christenen uit het
?Noorden, sommige Gothische kerken hebben;
de Gothische donkere, grauwe spitsboog,
met het zoet-gekleurde venster boven aan,
heeft een aard als die van Thomas a Kempis>,
een dadelijke, en voor alle niet geheel-ge
lukkige gemoeds-geeteldhedcn genezend
werkende, meosleependheid; maar, scheen
het mij dan al een eenigszins Ooaterseb,
aanstonds was het mij toch als trad ik in
een paradijs. Ik vond ook zoo heerlijk,
wat nergens in die afmetingen bestaat, maar
wat toch in een paradijs wel zoo behoort
dat de geheele vloer n schoonheid was.
Denk eens aan, waar de blik ook ga, waar
de blik, die nu eenmaal naar schoonheid
dorst, zich ook plotseling vestige, of
verwijle, of over henen dwale, overal, overal
schoonheid, om te streelen, met den blik,
ook met de hand, om te drinken, met den
blik in te drinken, langen tij l door.
Ik weet nu ook waarom de bezoeker van
den San Marco een paradijs betreedt.
Dit huis is een paradijs geworden om
dat de makers er' van zelf waren in het
?paradijs. Stel u voor een geheel gebouw
gemaakt door menschen, wier geest was als
die der Primitieve schilders. En Goethe,
die van dit alles niets heeft gezien, wien
?leest zijne aangename 11 a l i ii n i s c h e 11 e
ise en denkt aan zijn Gothische proeve in
.den weinig waarde-vollen F a u s t deze
.schoonste bloei der Kunst na den
GriekschRomeinschen tijd vreemd is gebleven, die
hoven den San Marco de voorkeur gaf
aan dien, door anderen trouwens ook schoon
te noemen, gevel door Andrea Palladio
voor het onvo'tooid g.ebleven gesticht der
Carita, hier te Venetië, op de tweede
binnenplaats van het hedendaagsche I
ns t i t u t o di Belle Arti!
De Byzantijnsche koepels van San
Marco "zijn een andere hemel dan die der
Primitieve Italiaansche schilderijen. Maar ik
wil zeggen, dat een gelijkelijk volkomen
en ook negatief namelijk -voor zoover
het beider tegenstelling tot het
GriekschRomeinsche betreft soortelijk gelijke
verrukking of heiligheid van geest d t gebouw
en di'e schilderingen heeft ingegeven.
L. VAX DEYSSEL.
Tolly's
ATaarAet-En^e/sc/),vanHarrietPrescottSpofford
II.
Den volgenden middag, op het uur, dat
de baak werd gesloten, liet de president
Harrison bij zich komen in zijn particuliere
kamer, en be^on zonder omlegen:
Mijnheer Harrigon, ik heb gehoord van
uw zeer belangrijke uitvinding. D" hebt die
on!angs aan den heer Devoy laten zien, en
te oor deelen naar alles, wat hij mij erover
heeft verteld, zal uw machine een omwente
ling te weegbrengen, in de industrie, dat
wil zeggen, wanneer zij behoorlijk wordt,
geëxploiteerd."
Het doet mij erg veel pleiier, mijnheer
Mau'ererer," zeide Hariison blozend, dat
u, en de heer Devoy er zoo over denken. Ik
zelf geloof het ook. Dat wil zeggen ik
hoop het."
Dat begrijp ik," zeide de heer Ma'ileverer
glimlachend. Maar de heer Devoy stelt zeer
veel belang in uw model ik kan eigeniijk
wel zeggen, dat hij er enthousiast over i?. En
hij is zoo kalm en verstandig, dat zijn en
thousiasme mij ertoe brengt, te zeggen, dat
ik uw model graag zelf ook eens zou willen
zien."
Dat zal mij bijzonder veel genoegen doen,
mijnheer M. uleverer,' was het verheugde
antwoord. U hebt maar te zeggen, welke
tijd u het best schikt."
? T^aat ik dan zeggen: morgen om dezen
tijd. Ik zal dan eenige van onze directeuren
meebrengen. En als het model werkelijk
foo interessant is, dan kunnen we dadelijk
een maatschappij oprichten en een begin
maken met het vervaardigen van de machine
en het reclame maken ervoor!"
Ik . .. neemt u mijn niet kwalijk, mijnheer
JMauleverer.. .. Br is al een maatschappij
gevorm i."
Wat? Al een.'maatschap pij gevormd?
'Wérkelijk? En door wie? Uit wie bestaat
die maatschappij ?" vroeg de president op
een toon van gezag.
Enkele van mijn vrienden en buren zijn
bereid hun overgespaarde geld ervoor
b;schikbaar te stellen."
Dr, F, yan Esien's walirg.
Hahe nur, ach! Philosophie,
Juristerei und Medicin,
Und, leider! auch Theologie
Durchaus studirt, mit Heiszem Bemiih'n.
Da steh' ich nun, ich armer Thor,
Und bin so klug, als wie zuvor:
Heisze Magister, heisze Doctor gar,
Und ziehe schon an die zehon Jahr,
Heraus herab und quer und krumm,
Meine Schuier an der Naso hcrum
Und sehe, dasz wir nichts wissen kunnen!
Das will nür schier das Herz verbrenr.en.
Zwar bin ich geschei Iter als alle die Laii'eri,
Doctoren, Magister, Schreiber und l'fiifi'ei.;
Mich plagen keine Scrupel uud /weifel,
Füruhte raich weder für Ilölle noch Teufel
Dafür ist mir auch al'e Freud' ontri:-sen,
Bilde mir nicht ein, was Kechts zu wissen,
Bilde mir nicht ein, ich könnte was lehren,
Die Menschen zu bessern und zu bekehren.
Auch hab' ich weder Gut noch Geld,
Noch Ehr' und Herrlichkeit der Welt.
Wanneer onze Oostelijke naburen de
Duitsche uitgave van dr. F. van Eedens
de Blijde Wereld," rlie in het midden dezer
maand verschiji t, zullen gevolgd zien door
het artikel Mijne ervaringen op sociolo
gisch gebied," opgenomen in de G.ds van
October en van de hand deszelfden schrij
vers, zullen zij onwillekeurig aan de juist
aangehaalde verzen uit Goethe's meester
en levenswerk denken bij het lezen van
eene pericoop als de volgende uit bedoeld
artikel:
liet is niet noodig hier ren uitvoerig
verslag te geven van mijn practische socio
logische experimenten. De mededeeling
moge volstaan, dat ik in de tien jiren,
verloopen sinds ik voor het eerst meende
theoretische kennis door practisch. onder
zoek te moeten toetsen, de meest verschil
lende takken van bedrijf (orsoonlijk heb
aangepakt en uitgeoefend, dat ik
warmoezenier, landbouwer, fabrikant, winkelier en
zelfs koopman ben geweest, ten deele met
onverwacht succes, ten deele met
onverwachten tegenspoed en dat ik alle zwaarte
van zorg en verantwoording, van organi
satie-moeite en van rinantieelen nood, van
werkstaking en failliet heb ondervonden.
En ik kan getuigen, dat als het al moeielijk
of onmogelijk is de anatomische structuur
der menschelijke hersenen te leeren uit een
boek zonder afbeeldingen, zonder model
len, zonder eigen waarneming, het leeren
der maatschappelijke structuur op die wijze,
nog vele, vele malen moeilijker is."
Toch is er verschil, dat niet mag worden
voorbijgezien. Niet enkel moet de derde
versregel veranderd worlen Und, leidei!
auch Sociologie! maar de wijsheid van
onzen dichter-denker is in dit opzicht meer
de socratische genaderd:
Und sehe, dass wir nichts wissen k (innen!
Das will mir schier das Herz verbreunen.
Hij is echter te veel dichter om vrede te
kunnen hebben bij een niets wees ik behalve
dit eene, dat ik niets weet." Hij kan nog
geen afstand doen van de oude idealen,
illusies, utopieën noem ze zooals gij
wilt laat daarom de uitgave van zijn
werk, met als toevoegsel 't genoemd artikel,
toe. l lij zegt er van:
Wat ik in de Blijde Wereld" gelegd
heb, behoef ik niet terug te nemen. Maar
als ik het thans weer zou schrijven, zou
ik veel sterker nadruk leggen, veel scher
per licht laten vallen op sommige waarheden
dio mij door harde ervaring bijzonder ge
wichtig zijn gebleken."
De vraag kan rij ?en, of't niet beter ware,
't boek opnieuw te schrijven, om te werken.
Ik wil en durf deze manier van doen dan
ook verdedigen noch afkeuren. De schrijver
zelf neemt er de verantwoordelijkheid voor
mimMmiumiMimiitimimiimniimiijiiiiimiiiimmMiiimmHiiiiii
Zijn bereid ? Dus zij hebben het nog niet
gedaan?'
De contracten zijn opgemaakt en liggen
ter onderteekening gereed."
Mijnheer HarrLon, vindt u niet, dat dit
een beetje on vriendelijk, onvriendschappelijk
is?" zeide de president op eenigszins wachter
toon. En vindt u bovendien uier, dat het
een beetje kortzichtig van u is ge-veest, d-iar
u toch wist, dat de directeuren en ik zelf in
staat waren, de zaak op groote schaal op te
zetten. Zoo get-ft het immers niets. Ik wil
het woord ondankbaarheid niet gebruiken,
maar uw handelwijze toont zeer zeker een
groote mate van gebrek aan vertrouwen."
De president was blijkbaar getroffen door dit
gebrek aan vertrouwen, want hij leunde zijn
hoofd op zijn hand en keek voor zich neer.
Het hart van den armen Jolly bonsde
hij zou de gevoelens van den president niet
met opzet hebben willen kwetsen voor al het
geld in de bank.
O neen, neen, zóó moet u het niet op
vatten !" riep hij uit. Ik zou liet niet gewaagd
hebben ik zou zoo brutaal niet hebben
durven zijn ! Mijn vrienden hebben van 't
begin af alles er van geweten. Zij hebben
alles meegemaakt, zij kennen alle
onderdeelen bij name; het is voor hen van bijna
e/en groote beteekenis als voor mij. /ij heb
ben hun o vergespaarde geld, en zij hebben
zoo'n vertrouwen in de zaak, dat zij bereid
zijn, dat eraan te wagen."
Hun overgespaarde geld! Een verzameling
spaarpotjes! Maar dat is i timers belachelijk!
Dat is immers niet de moeite waard ! Wel,
te oordeelen naar hetgeen Devoy erover heeft
verteld, zitten er miliioenfn in. als de zaak
op de juiste wijze wordt aangepakt! U kunt
dat niet doen. U hebt geen initiatief.
Kom, kom, we mogen niet denken aan xoo'n
verspilling van tijd en geld ! Het contract
is nog niet geteekend, is het wel'!"
Maar ik heb mijn woord gegeven."
Uw woord l Welke uitvinder heeft nu
ooit zijn woord gehouden ! Dat zal niemand
verwachten !"
Mijnheer Mauleverer !"
Hoor eens even, mijnheer Harrison,
als .dit soms een soort complot is om mij
ertoe te brengen u voor een groote som uit
te koopen..."
Zelfs de heer Mauleverer aarzelde op het
zien van het plotselinge ikkeren van de
blauwe oogen,
Nu ja", zeide de president.. Natuurlijk,
op de eigen schouders. In elk geval is hij
eerlijk g >n< eg, klaren wijn te scheLken.
Wie zijne dwaling of misvatting inziet, is
geen gewoon of alledaagsch mensch. Wie
haar open en rond belijdt, is niet minder.
Een andere vraig is echter, of de dwaling
wel daar ligt, waar de schrijver haar ziet.
Dat meen ik te mogen betwijfelen en van
daar dit opstel. Ik val met de deur in huis
en citeer aanstonds:
Bij al mijn werken ging ik uit van de
genoemde fictie, dat het voor elkeen altijd
goed is zoo logisch en redelijk mogelijk 'te
handelen. Deze fictie is ook de grondslag
der hoer.schende, zoogenaamd christelijke
moraal, en van die westelijke- strooining
waarin de christelijke moraal in onzon tijd
zich het _zuivert tracht te lutudh.i-e:i, de
anarchistische strooining, door govoel-volle
en ernstig eerlijke maar practisch en
wij-;geeng niet voldoend geschoolde theoretici
als Tolstoïaangesticht en naar hem ben<v:md.
Van deze fictie werd ik onmiddelijk de
dupe, evenals Je medewerkers d e ik voor
n ij n arbeid noodig hal, zoodra ik mij in
't practische leven be .vuog."
Nu had V. K. kunnen mcenen en er
zijn, die 't ineenen, o. a. Tolstoïzi^f - het
praktische leven deugt niet en wij zijn de
vervolgden om der gerechtigheid w'il, de
duisternis kan ons licht niet verdragen en
bluscht het uit. I)e aiiarchir-ten of
vrijesocialisten stellen zich op hetzelfde stand
punt on verwachten alleen heil van revolutie,
Maar V. E. is voor goe l bekeerd.
liet practische instinct (dat elke piging
tot onzelfzuchtiglieid, edelmoedigheid, zelf
verloochening tot wat men Christelijke
deugden noemt naïef" en ongezond"
noemt) is juist, maar de moreele standaard
is ondeugdelijk on logisch onhoudbaar. Geen
practisch man houdt er zich aan of kau er
zich aan houden".
In korte woorden: Ia lift bedrijfsleven
maakt een regime dat toch niet anders als
koüsekwent menscheii.jk en Christelijk
genoem l kan worden, de menschen lui, brutaal
en oneerlijk. Zulk een regime strekt enkel
tot schade van hom die 't toepast, van allo
betrokken personen en van de gansehe
maatschappij. Dit is voor mij empirisch
bewezen. De gevolgtrekking dat het dus
noodzakelijk is onchristelijk te handelen
meet niemand afschrikken. Inderdaad, ge
meten naar de heerscheiule standaard van
christelijke normaal zijn bijna alle com
mereieeie handelingen, e- enais alle militaire
handelingen, onchristelijk. Maar de schuld
ligt niet aan de onlogische handeling, maar
aan de valsche moraal. Onze verontwaar
diging moet zich niet koeren tegen het feit
dat de menschen elkander meedoogenloos
trachten uit te plunderen, en in den oorlog
moorddadig te lijf yuan, want daarmede
gehoorzamen zij dikwijls aan gezonde
menscholijke: instincten, zoolang zij niet wijzer
zijn, maar tegen de valsche en leugen
achtige voorwending als zouden zij een
zoogenaamde Christelijke moraal
torbiodigen, dio voorschrijft vijanden lief te hebben,
liever te geven dan te nemen, en zichzelf
achter te stellen bij den evennaaste '.
Hier moet ik tooh even verwijden naar
den aanvang van het besproken artikek
De schr. klaagt daar?en m. i. met recht
over 't gebrekkige en onvolkomen van de
taal als midlel tot studie en
gedaohtenwisseling in psychologie <n nog meer in
sociologie. Maar doet hij zelf hier niet nog
era'er kwaad 'i Hij spreekt vooitd irerid over
Christendom" en christelijke moraal" en
bo loeit daarmede Tolstoïs christendom en
Tolstoï" s moraal. Als man van studie moot
V. E. toch weten, dat 't aantal aanhangers
van Tulstoï, wiens invloed ik geenszins wil
onderschatten, toch nog zeer gering is. Voorts
mag gevraagd worden, of de opvattingen
van den grooten Kus niet veeleer Boeddhis
tisch dan christelijk zijn beïnvloed. Maar
bovendien: waar stelt de christelijke nu
niet in den beperkten zin van Tolsto
aans'-liemoraal den algemcenen eisch ..zichzelf
achter te s'ellon bij den evecnaaste" r1
Indien ón woord van Jezus en meer
dan Jezus te eischon zou hier do herhaling
der dwaasheid zijn, plus royaliste
natuurlijk. Maar bekijk de quaestie nu eens
uit een verstandig oogpunt. Met dergelijke
menschen in de zaak zal ze u misschien eeu
aardig zakduiije opbrengen. Miar met de
directeuren en mijzelf er in, beet u binnen
een paar jaar al dergelijke menschen vol
komen ontgroeid. Of liever u zult in een
positie zijn, die het u mogelijk maakt, hen
voort te helpen, als u dat wenscht. Denk er
eens over na. U zult royaal worden behan
deld, n aandeel minier dan de helft,
want met het 003 op de zaken moeten wij
natuurlijk in de meerderheid zijn. Wij zullen
voor het geil zorgen, en de zaai Junk aan
den gang brengen. Met zoo'n beetje
spaarduitjes wordt het kruipen, met een voldoende
hoeveelheid geld wordt hot vliegen! Je moet
er werkelijk eens over nadenken, Harrison.
Neem er een dag of twee voor. En dan zal
ik de directeuren niet uitnoodigen, de machine
te £aan bezichtigen, vóóidat u hebt besloten
ons aanbod aan te nemen, ala alles werkelijk
is, zooa's wij hopen ! Devoy heeft zelf oen
zekeren techiiischeii aanleg en weet dus wel,
wat hij zegt. Hij heeft uw model grondig
bekeken en was zeer voldaau. Ons bezoek
zou dus eigei.lijk niets dan een formaliteit
zijn", zeide de prts.dent, opstaande en ge
wichtig door de kamer heen en weer
loopen Ie. Xu, mijnheer Harrison, wanneer u,
nadat u dea tijd hebt gehad, de /.aak uitvoerig
van alle kanten te bekijken, gunstig denkt
over mijn voorstel, kom Ivst mij dan over
morgen vertellen. Is dat uiet het gev;-:l,
--ja, dan geloof ik uier, dat u hier op het
kantoor in eea pleizterige positie zo luit zijn.
U zu.t het dau veel te druk hebben met uw
uitvinding.
't Ig volstrekt niet mijn bedoeling, u
onaangenaam te zijn", ging hij vooit, zich
weer in zijn stoel la:eude neen-allen. ,,U
ziet zelf wel in, dat ik, zoovel in uw belang
als in het onze heb gesproken. Ik wii u
alleen maar ertoe brengen, tegen uw eerste
plannen in, milliouair te worden."
Harrison stocd te wacht n met zijn mond
open, vergeefs trachtende door eenige gesta
melde woorden de welsprekendheid van den
president te stuiten.
Geen woord, <;een woord, ' zei de de heer
Mauleverer, zijn dikke, blanke hand ophou
dend. Geen woord. Do?, mets overhaasts.
Xeem den ti,d tot overmorgen. Moer hebben
wij, geloof ik, met te bepraten. Goeden
middag, mijnheer Harrison."
'o Kan zijn on 'c kan ook niet zijn, dat
que Ie roi trachten te worden hem
met recht toegeschreven wordt, dan zeker
dit, dat wij allen den natste zullen lief
hebben als onszelven. Aan dit en hot andere,
daaraan gelijk, hangt de gansehe wet en de
profeten, d. i. in onze taal de gansche
christelijke godsdienst en de ganscho christe
lijke moraal. Men heeft dat maar al te vaak
in christelijke (?) kringen uit het oog ver
loren en verliest dat nog immer to vaak in
christelijke" kringen uit hot oog; maar dat
geefc V. E. geen vrijbrief den eersten eisch
van ons monsehelijk leven, nl. dat wij ons
handhaven''. (?Wie ze f niot staat kan
anderen niet bijstaan", wat ik hem ton voile
na/,e^r) in strijd te aohten met de christelijke
moraal. Kant s böido voorschriften (?uwe
handel wij je moet algemeen kunnen zijn",
oen merisch nooit middel, maar immer
doel ') acht ik met Jezus' groote gebod in
harmonie. Xoo in het algemeen gelegd en
gooischt: zichzelf achter to stellen bij den
evennaaste ', acht ik onchristelijk om d^zo
reden, dat men dan zichzelven tot een middel
maakt en dat mag men niet zoolang men
mensch is en omdat men daarbij 't punt
van vergelijking (zelf-liefJe en niet zelf
zucht) van zijn waarde berooft. Wie
zichilven niet liefheeft (en Jieben ist an der
Vorvollkommnung V'orgnügen linden vol
gens Leibniz), kau een ander ook uiet lief
hebben. De vulksmonl zegt 't zoo treffend:
Hoe zou die een ander moiren lijden, hij
mag niet eer s zich/.elf lijden'.'
Ik ga hier niet in op de kwestie van het
heroïsme, dat kracht en geene zwakheid is.
M. a. w. waar do eisch gesteld mag worden,
zichzelven ter wille van anderen te ver
loochenen, eigen genot, geluk, goed, leven
ter wille van een ander op te off ren. Ik
ben er van overtuigd, dat doze eisch geei
algomeeuo eisch kan zijn, in do eerste plaats
omdat h ij niet algemeen en in de tweede
plaats omdat hij geen eisch kan wezen.
leder ziet aanstonds in, waar we blijven,
als we de algemeene toepassing vragen van
het verkoop al wat go hebt en geef het
den armen". Do socialistische leilslieden
hebben 't onmogelijke daarvan begrepen en
den staat tot kooper verklaard. De meeste
bezitters zijn voorloopig van zulk eenon
denkbeeldigen kooper, hun wat te ideëel en
te weinig reëel, nog niet gediend. Commu
nisten meenden hem gevonden to hebben
in hunne gemeenschap" om telkens weer
tot de ervaring te k 'men, dat ook deze
moer droom dan werkelijkheid moest blijken.
Een eisch is 't evenmin. D. w. z. «oen
mensch hoeft een recht, zelfverloochening
van een ander rnensch te eiSchen. 't Hecht
heeft te doen met rechten en plichten. En
zelfverloochening is, dat men afstand doe
van zijn erkend recht (op genot, geluk, goed,
leven). Zelfverloochening kan worden aan
bevolen door hooije voorbeelden. De zin
voor 't heroïsche kan worden gewekt door
reëelo voorbeelden en in de kunst uitge
beelde. De sterkste drang tot zelfverloo
chening zal uit don aard dor zaak steeds
een religieuse zijn, 't zij dan doorgrond of
ondoor^rond een i|ualilieatie, d:o ik
gaarne van v. E. overneem in dit verband,
al is ook zij onvoldoende. Uit den aard
der zaak komt de drang tot zelfverlooche
ning tot het individu. Xot by fiattering
our appetites; EO by a w aken in g the
Hcroio that sluuibers iu e v e r y heart, can aiiy
Religion gairi followers." Aldus Carlyle; do
twee gospatieerde woorden duiden aan,
waarop ik don nadruk leg. 't Is eene
kwestie van wekken moer dan van eische".
En : het heroïsche sluimert in ieder hart.
Bizondere omstandigheden en die wtren
er in bizonder groote mate, toen 't Christen
dom optiad in 't Uomeinsehe rijk doen
't oiitwaken. Nog immer. Die gewone man
of vrouw is straks tot 't hoogste in staat,
als 't heroïsche maar wordt opgewekt. En
het heroïsche verraadt zijnen god iel ijken
oorsprong mode hierdoor, dat zijn bestaan
niet is aan to wijden van te voren. Men
kan van gevoelen verschillen, of 't een
atavisnie is dan wil eeno belofte voor de
tooko:«st, rneii kau het een of het ander
gelooven. Maar reeds nu aan mtnschon, van
wie er twaalf in 't dozijn gaan, als eisch
llariison den president op niüaire wijze
salueerde, in ieder ge»al verliet hij het
kantoor met de houding vau een greradier.
Hij zoo'n vocrstel aannemen! Xeen, waar
achtig niet! Hij op die wijze zijn vrienden
verraden! Neen mijnheer! Hij zou hun zelfs
geen woord zegden o1, er het aanbod. Murray
eu Dempy en Green en Carter en de an lerou
hadden hem ter zij Ie gestaan, hadden hun
verwachtingen ge':ouwd op de zijne, en hij
was niet van plan, hm nu in den steek te
laten. Dat zou een gchurkestreek zijp. En
niemand, die zijn naam hal gedragen, had
ooit eeu schurkestreek uitgehaald! Hij zou
dus afscheid moeten nemen van deze
peiiole van zijn leven, deze periode van
eenvoudige routine, en van de gerustheid,
die het uitvloeisel is van een vast salaris.
Hij 7.->u eindelijk zijn eigen baas zijn. En
hel was waar: hij zou genoeg te doen hebben
met het exoloiteeren van zijn uitvinding.
Hij besloot naar huis te loopen Het was
maar een paar mijlen naar do stille buiten
wijk. Hij had geen zia, in den tram met
kennissen te praten, daartoe was bij te
veel geagiteer 1. Hij voelde behoefte aan
frissche lucht en lichaamsbeweging. Met
krachtigeu trel, het hoofd lier omboog,
begon hij zijn wandeling. Er zat geuoeg
in de machine voor hen allemaal, hij
had bet herhaaldelijk zorgvuldig uitgerekend.
Eu hun behoeften waren bescheiden, die
beste kerels!
llarasoii was nooit afgunstig van aar J ge
weest. Hij had andere'mannen voor ,:e
vensters van bun weelderige clubs zien
zitten, en had nooit gewen-cht, een van hen
te zijn; hij had nooit de volbloed-rijpaarden,
of de tquipage:?, t1 f de kostbare honden aan
andere mannen bïnijd.
M.iar bij het begin van de laatste mijl
van zijn- wandeling, begon Harrison een
beetje moe te worden, en toon eeii jonge
niHüeeu t .veespan rijdende, hem in v,.dien
di;:f voorbij kwam, en het tot zijn bewust
zijn doordrong, dat zijn vermoeide voeten
pijnlijk begonnen te wolden, kwam bet bij
hem op, dat het toch wel bij-'.on Ier prettig
zou zijn, 's middags door zoo'a span van het
te wo:den gehaaM. En toen een groote
iutomobiei, liiLderlyk rood, a's (en komeet voor
bij vloor, met het licht van de laag-taande
zou schuierend in het blinkende koj-enverk
en bel vt'rïge vereis, dec-d de snelheid en
gemakkelijküeid van beweging, het gevoel
van weoile on macht, een snaar in hem
stellen, dat zij helden zullen zijn te allen
tij Ie, is reeds daarom onmogelijk, omdat
de vervulling van den eisch het heldhaftige
zelf zou nivelleeren, gewoon maken en
niet meer. I. . w. 't is hier eene zaak des
gewetens en 't geweten Iaat zich geen
wetten stellen van buiten af, enkel van
binnen uit. Verder behoeven wij' hier op
wat in zijn diepsten grond een mysterie
is, niet ia tögaan. Kn wij zijn daar dank
baar voor, omdat voor=.l hier onze taal to
gebrekkig en onvolkomen zou blijken.
De dichter van het tweede en (lorde deel
van De kleine Johannes" hoeft dit zelf in
misschien ondoorgroude aandrift" gevoeld,
toon hij in Marous z;jrio Christus-voorstel
ling uitbeeldde. Ook hier verraadt hij zijne
zwakheid : als criticus is hij sterk, als grond
vester zwak. Waar en ik deuk hier vooral
aan het dorde deel, dat ik veel hoogor stel
dan het tweede hij satirisch wordt, vind
ik hem vooitreffelijk. En tooh is Marcus
voor mij niet meer dau eene verbleekte
schim van den Christus. 'En dat niet allooi),
omdat achter hem steeds de hoo»( ra
Christusgestalte der Evangeliën voor mijn
verbeeldingsoog staat eu hij niet meer dan
eeoe flauwe herhaling is; maar bovenal,
omdat deze Marcus nooit meer is dan da
man van het woord en de lijdelijke daad.
Ik. kan mij er indenken, ook waar ik geen
mirakel aanvaard dat zuovele do
wonderverhaleu niet willen en niet kunnen
missen. Niet«che 't sterkst heeft gerea
geerd tegen een zoetelijk en lijdelijk
christendom. Terecht is gezegd: onze tijd
had eon mm ah Nietzsche noodig, bitter
noodig, niet om te leiden, maar om to waar
schuwen. De scharj keert zich af van een
christendom, dat enkel berusting en ver
goeding predikt en niet Jen weg weet te
wijzen tot den vrede.
Mijn oordeel over de Mar :us-figuur geeft
natuurlijk nttt anders v^cet' dan een per
soonlijken indruk. Maar kunnen wij 't hier
verder brengen:' De M ircus-figuur staat
hier riet alleen. Frensseu's KaïJaus lijdt
aan hetzelfde euvel, dat hij te slap is, te
weinig een wezen van staal en ijzer. Achter
Jezus staat het Isiaël der fanzeon, is op
gemerkt. Uit dat Israël is Jezus voort
gekomen. Wie 't vergeet en de meeïten
vergeten het doen hem -schade vooral
bij do kinderen van een tijd, die vóór alles
krachtige figuren vraagt, omdat hij ze noodig
hïfft in don nood der tijden.
Der langen KedekurzerSinn:
Van Kcden's fout is en blijft, dat hij de
geestelijke strooming waarin do christelijke
moraal zich 't zuiverst trachtte haudatven,
die van Tolstoïacht. Nu heeft Tolttoïde
kern van Evangelie en Christendom gevon
den in het woord der Bergrede: wedersta
den (het) booze niet enz." Dat woord is
hom alles, het centrale licht, van waaruit
alles moet worden belicht. Hij legt betten
grondslag aaii zijne levensbeschouwing en
zijne moraal.
Mou mag m.i. hierbij nooit vergeten, dat
hij 't eerst doel na zijn 50ste leveiujiar,
na oen leven vol Sturm und Drang. ' Ook
niet, dat hij 't deed in liusland, m eene
onigeviiïg van eindelooze verwarring op
elk gebied, zelfs op d»t van het kaïakter
'men vergel'ijko het ojstel dat Dr. Vau
Wij'i daaro\ or schreef in De 'J'iji/.^iii'ijel
van Febr. en Maart 1ÜJ7). Evenmin ook,
dat Tolttoïal de gruwelen van den oorlog
bij ervaiing kende en als kunstenaar van
den eersten rang eine gevoelige natuur
moot bezitten.
Door eeu bekwaam man, grondig kenner
der oud-christelijke letterkunde, heb ik
eens 't vermoeden hooren uitspreken, dat
de oudste christenen ten opzichte van dit
weioista elen booze met'' van den nood
oene deugd zouden hebben gemaakt. In
zoover zou mijn kijk op Tolstoï's
ondoorgronde of onbewuste manier van doen dus
niet zouden analogie zijn.
Tolstuï's fout is oei e tweeledige. Ilarnack
heeft gezegd, dat men das Evangelium zu
einor othischen Botschaft machoii kann, ohne
os zu ontwerton.1' i'oorster geeft m zijne
Jugen ilehro" een aardig voorbeeld, hoe
men 't wedersta dou booze niet" uiet
trillen, waarvan, hij zich tot nu toe niet be
wust was geweest, en de positie van degenen,
die over dtr^e ijke zaken konden besc'iikken,
rees voor hem op als een engel met een
vlammend zwaard. Eu ja," ztile by, ik
zou er ook een kunnen heooen, als ik wilde.
Maar ik wil niet".
Maar de gloeiende verontwaardiging, die
hem bij het verlaten van. het kantoor had
vervuld, was langzamerhand beginnen af te
koelen, en de vraag, waarom hij eigeniijk
niet wilde, begon bij hem op te komen. Was
het was hij kon het mogelijk zijn, dat
hij bezig was, een vergissing te begaan ? Zou
het, per slot van rekenieg, misschien niet
be;er zijn hij wilde uiet zeggen, dat het
beter was maar, als het op behoorlijke,
eiriijke wijze zoo h.ul kunnen wordeu inge
richt, zou h t dan niet verstandiger geweest
zijn, zi.n uitvinding in handen te geven van
rijke mannen m plaats van mannen met
tenauwernood genoeg spaarpeuniu^eu, oui
de zaak, zelfs op kleine schaal, op dreef te
bruiden? OLU n Jg niet eens te spreken ov< r
adverteeren en reclame te maken ! Natuurlijk
was het onmogelijk te ontkennen, dat dat
practischer en verstandiger zou zijn geweest.
Jammer ! 't Was haast al te erg, dat hij zijn
wooid al bad gegeven ! Waarschijnlijk zuudtn.
zij 't hem wel willen kwijttche'deii, als hij
hun alles uitlegde. Maar zo zouden vreeselijk
teleurgesteld zijn ! O neen, er kon geeu
syruke van zijn. Hij was te haastig geweest
dat was de qu:icï!ip. Wr^uom, in vredes
naam, had hij toch niet gewacht en het eerst
aai Mauleverer verteld ? Mauleverer jawel,
hij noemde hem bij zijn achternaam, geheel
t p voet van gelijkheid, zooals bij ook zou
doen, als hij het voorstel van don president
had aangenomen. Ja., waarachtig ! als hij hot
had aangenomen ;.ou bij niet 'a avonds thuis
komen in zoo'n bekrompen kleine woning
hij zou de oprijlaan van eea .landgoed
komen binnenrijden! E'ii kleine jon
gen op rolscnaalsen bonsde omverwaoht
tegen hem aan en deel hem bijna zijn
evenwicht verliezen een van Murray's
jongens. Murray verwende zijn kindeien
vreeseiijk! Waarom ter wereld, zeide hij iu
zichzelf, toen bij het evenwicht, dat kleine
ljete iu gevaar had gebracht, weer terug had
gekregen, zou hij zichzelf en zijn toekomst
en de toekomst van zijn jongen opofferen
aan die mannen, die niets anders waren dan
zijn buren!
(Slot volgt).
l