Historisch Archief 1877-1940
DE A M JS T K'R D A M MER W E E K B L AD V U K K D E RL A N D.
No. 1587
Celebes-expeditie bijv. geregeld de inboor
lingen behandelden, mannen, vrouwen 'en
kinderen, met de geneesmiddelen, die zij
bij zich hadden. Maar de verantwoordelijke
personen, o.a. Gou v. 8«rart, die het gouver
nement en zichzelf schuil, houdt achter dien
eenen kettingjongen, zeggen het anders.
De afdeeling was zelve de oorzaak". Let
echter wel, dat in het rapport van Z.H.E.G.,
dat door hem is uitgebracht, na een
persoonlijk onderzoek, óók staat al was
dan Maroendoejliet hoofd der berg bevolking,
de eigenlijke oorzaak." Welnu, durf ik
zeggen, als de vijandige bergbevolking de
eigenlijke oorzaak was, welke lafheid geeft
dan den verai twoordelijken leiders de ge
dachte in, zich te verschuilen achter een
(schandelijke en nog eens schandelijke insi
nuatie van n enkelen dwangarbeider?
Waar is hier nog een grein waardigheid
ten .opzichte van zichzelf en edelmoedigheid
en verschuldigde waarheid tegenover de
families der gevallenen?
Met dank, enz. X.
Mm in ie BuofcU.
Wederom een ketr te meer is bewezen ("at
=een geniaal mar, ook zelf* met geringe
hulpmiddelen, wonderen kan verrichten!
Ongeloofelijk is het n.1. wat E chard
Strauss niet de Italiaanscbe opera heeft tot
st«nd gebracht, bij de opvoering van Salorné.
Het is wa«r, bij kan in een paar dagen tijds
geen andeie manier van zingen invoeren;
een manier, waardoor ten minste bij de
hoofdpartijen, de enorme hooge eischen die
hij aan zijn zangers stelt, tot hun recht
zouden zijn gekomen. M.iar wat hij van het
orehest heeft weten te ruiken, is waarlij i
bewonderen twaardig.
Het zijn goede, hoogst verdien telijke
mnsici, de orcaestleden der iraliaausche opera;
doch zij zijn niet gewend werkon te spelen
van modern kBrakter, waarin de eischen ten
opdchte van het orcbeit veel hooger ziju
opgeveerd, dan bij de gewone italiaanscha
repertoire-operaV. En dan nog wel Süomé,
dat lot dusverre zeker mag beschouwd wor
den als het toppunt van moeilijkheid en
gecompliceerde orchesttechniek.
ie kapelmeesters die gewoonlijk aan de
italiaanscne opera verbonden zijn kenmerken
zich bijna allen door groote handigheid en
vurig temperament, twee voortreflelijke eigen
schappen voor een opeia-dirigent. Doch wat
is daarmede gedaan voor een wei k gelijk
Salomé, wanneer daarbij niet komt een volkonen
vertrouwd zijn met den bouw van dit werk
en de instrumentatie-wy:e van een Kichard
Strauss ?
Het is dan ook zaer gos l te verklaren dat
de componist by zijn komst nog byna alles
te doen vond; maar wat hij nu heeft gedaan
in een pair dagen tijds . . het best zullen
dit kunnen getuigen de orcbestmusiui wier
capaciteit hij tot op een hojgte heeft opge
voerd, waaro er zy zelven ve,rbaasd zullen
zijn, maar die niet kan nalaten ten grooten
moreelen inliuk op hen te maken ; want wat
verheft een kunstenaar meer dan het zedelijk
bewustzijn tot iets goeis, iets groots in staat
te zij n ?
Wel zou mea af en toe meer glans, meer
schoonheid gewenscht hebben in den
orchestklank, maar de bedoelingen van den com
ponist dirigent werden zóó voortreffelijk be
grepen en weergegeven, dat men zich
waarijk daarover mocht verheugen. Ik ge
loof niet te boud te spreken, als ik
beweer dat er intentiën voor den dag
gekomen zijn, die bij de vroegere op
roeringen nagenoeg onopgemerkt voorbijgingen.
Vooral in het Liebeswerben" van Salo-néom
Jochanaan kwamen trekjes voor den dag die
veel grootere levendigheid verschaf en aan
het geheel. Doch de geheele leiding had nu
een Schwung", een meeslepende kracht, die
my met groote en onafgebroken belangstel
ling deed luisteren naar die heerlijke
symphonie, dia uit de oichestruimte omhoogs'.eeg.
Want het is geen begeleiding meer, het is een
eymphonie waarmede Strauss het psycholo
gische element van z ij n drama tot grondslag
doet zijn van de woorden, waarmede de
zangers h't drama van Wilde declameeren.
Zonder eenigen twijfel is dan ook in het
iiiiiiiimiiiiMiimiMil
DE ANARCHIST.
Naar het Fransch, van JEAN CHANTAVOINE.
I,
Het was gedurende de anarchistische terreur.
Sedert verscheiden maanden barstten er
telkens bommen op de meest onverwachte
wijze, die echter duidelijke sporen vertoonde
van een duivelsch overleg.
Nauwelijks was er een gerechtelijke instruc
tie geopend over de explosie van een bank
in Vlaanderen, of een kantelbom verwoest
de woning van een o verheid ?persoon anti de
kust van de Midlellandsche Zee. Zoodra al
de aandacht van de politie door het springen
van een helsche machine .was gevestigd op
Bretagne, verspreidde een moorddadige
knalbus schrik en ontzetting in Savoie. Kortom,
geheel Frankrijk sidlerdeals voor de cholera.
Maar in dit geval was de plaag haar schijn
bare toevalligheid slechts verschuldigd aan
een schrikwekketde overmaat van boosaar
digheid. Het geheel maakte den indruk van
een reusachtige loterij van onderging en
verdei f, waarbij iedereen vreesde op den een
of anderen dag een hoofdprijs te zul en
Irekk'n. De schuldigen ontsnapten
grootei:eels aan de vervolgingen van het gerecht,
dat van pure verbijstering zijn gewone
l.ckwaaml.eid verloor; want de rechters v;m
instructie draaiden rond in een krin^:inhun
ijver wilden zij eerst al o anarchisten
ops-porer>, gevangen nemen en uitroeien; als er geer.
enkele meer over was. zou men pas weer
verruimd kunnen ademhalen. Doch zij voelden
zich bij hun werk steeds achtervolgd door
de bedreiging met vretselijke wraaknemingen,
die al herhaaldelijk hadlen plaats gevonden.
Er viel een zekere symmetrie waar te nemen,
die met mathematische zekerheil werd
volorchest de betaekenis te zneken, die wij aan
de leiding van Strauss te danken hebben.
De hoofdpersonen schoten in menig opzicht
te kort.
Sigra Elisa Tromben heeft de Stlom
partij zeer goed gespeeld. Zy brengr, mede
een goed figuur en temperamentvol 4pel. Het
flakkerende gezang echter ea het gemis aan
een stralende hoogte dotn toch al te zeer
bespeuren dat zii Biet opgewassen is tegtn"
de enorae zwaruhtden der Siloiné-partij.
De heer Martinez Patti (Herode^) ha l zeer
veel verdienstelijks; toch kon men het a! 'e
zeer bemerken, dat hij overhoop lag met den
stijl van het werk.
Francesco Nicoletti was heter Hij heeft
een mooi orgaan tn zingt be-chaafd, m ar
door gemis aan zeggingskracht, klonk zijn
zang toch niet overtuigend.
De partijen van Herod as en ISarraboti
werden ternauwernood vold>eade vertolkt;
doch onder de soldaten en Na<areners waren
i nkele mooie stemmen, die volkomen recht
lieten we iervaren aan hunne rollen ; het
jodenquintet werd zelts zeer goed gezongen.
De zeven-sluiers-dans werd uitgevoerd door
Sigra Torriani. Daardoor kwam dit belangrijke
moment veel beter lot zijn richt, dan toen
vroeger de dans door de Salomézangeres
werd ui^evoerd.
Ontegenzeggelijk zijn wij nu veel beter
vertrouwd geraakt met de intentiën van
den componist. Mijn vroeger uitgesproken
meenirg over het Salomédrama van Wil
ieStrauss heeft echter geen wijdgb g onder
gaan.
Men zal het vaak ziea dat verschillende
virtuozen geJurende n seizoen eenzelfde
concert op hun repertoire hebben geplaatst.
Zoo'n concert ont noet men dan voortdurend
op de programma'-1. Z u zu'ks bet geval zija
met Be-thoven's vijfde pianoconcert? Eerst
kwam Schelling er mede, daarna den 14'n
dezer Gertrude fepuercorn, eu naar ber chten
uit het buitenland te oordeelen, zullen er
nog wel meer pianisten met het vijfde con
cert komen.
Mevrouw Pepp°rcorn is een zeer m'i ;ikale
vrouw met een warm temperament, die ook
als pianiste voortreffelijke eigenschappen
bezit; bijv. een mooien toen en een respec
tabele technie's. Aan verschalende
onderdoelen van Beethoven's concert kon men
dat bemerken; echter het geheel had iets
onrustig», iets haa?tigs, dat in den regel bij
iederen componist al kwalijk ii aangebracht,
doch bij Beethoven in 't ge :eel niet past.
In hare kleinere stukken ten Nocturne"
van Chopin een de Ca npanella' vau L;szt
was zij zich zelve i meer mee?ter, zoo lat
stormachtige topjuichingen haar deel waren.
Het orchest gaf ten be^edeeers'e L
onoreouverture van Beethoven, het voorspel van
Saint-Saënis' bijbelsch toongedicht Ie D6
luge" met viool-.-olo van den beer Tiimmer
en de symphonie van Cesar Franck in r
mineur.
Het was reeds geruim"n tijd geleden dat
ik deze fymphonte gehoord ha 1. Zij werkte
daarom op mij als een noviteit en wel een
van de be;te soort. luderda id deze
BelgUchFransche meester verstond de kunst zijne
gedachten in symphoi i-chen vorm te gi> ten
en ze te omkleeden met een bij uit-tek fraai
instrumentaal gewaad De buiten^ewon.~, har
monische en contrapunctische eigenschappen
van dat werk ver .ekeren het ten plaats 01 der
de voornaamste werken uit do Fransche school;
maar doen het te 'ens verk'aanaar voorkom -tn
dat eerst het buitenland de Fran chenopdat
meesterwerk moest attent maken. Hel is met
anderen evenzoo gegaan. He-ft Berlio-, b.v.
nie: over Duitschland de harten zijner toe
hoorders moeten trtll'en, en ian nog wel na
zijn diod? En zijn (Thidy's dramatische wer
ken niet het eerst te Brussel opgevoerd?
De eerste Satz vau FiarcVs symphonie is
in dm aanvang e;n weinig gereit; die her
haling van het begin fc lijnt wat overtollig;
maar daarna blijft de belangstelling
onverzwakt gaande; vooral bet heroïcbe element
uit desen S:atz is v«n pakkende werking.
Het twetde gedeelte, een dankbair
Allegretto met mooie melodieën en schoont)
klankeffecten verl.ochent zijn Frausche
afkomst niet, in /oo;erre er steeds e n
natuutlijke gratie uitspreekt. Het Finale
(derde tiatz) is een waardige bekroning van
het werk, n om zijn inhoud, ii om het
veelvuldige gebruik van het
motievenmateriaal uit de beide aniere deelen, tengevolge
waarvan de eenheid in hooge mate bevor
derd wordt.
De uitvoering werd door den heer Men
gel berg met veel entrain geleid; weldadig
was zijn elastisch tempo, dat echter nooit te
ver ging. In zijn orchest vond hij een schare
gehouden : voor eiken gearresteerden anar
chist een gedvnarniteerd ambteraar. Het
gevolg was, dat de rechters bij het ten uitvoer
brengen van zulk een tevaarlijke taak hun
ijver al spoedig voelden bekoelen.
Uit de onderzoekingen der scheikundigen
naar de samenstelling der toestellen blerk.
dat verscheiiene daarvan, en dat wei de
allevgevaarlijkste, waarvan de maker tot nu
toe niet te ontdekken wa«, van de'.elf Ie hand
afkomstig waren. En dooi de onderzoekingen
rn gevolgtrekkingen di r r.olitio werd weldra
vastgesteld, dat de onge trafte jinsdadigcr
een zekere Cuamard was, Eiu.ène Cnamard,
smid van berurii. zeven-en-dertiJ jaar oud,
wien^-luiheid, gepaard i-n verkende it-ciuur,
hem "tot anarchist en propagandist van de
daad hadden gemaakt. Alle grensstations en
nog verscheiden andere waren in het bezit
van zijn signalement, in couranten en tijd
schriften ven-cheen /.ijti pnrtret, een
amateurfoiojraüeije. c-'nr/e jaren geltd-niueeu
smidse ge-nomen, voorstcli-nde een forschen
jongen man, m r-1 de handen in de njden,
inet dikke wenkbrauwen en een zwaren snor
boven een lacbenden mond. Chamard w 'rd
al heel gauw de verpersoonlijkt; ± van de
algemeer.e anj<t; na1'ij en
mytnischtejelijkertijd, werd hij tot ten .-oort n.iehtme; i ie v-oor
de vreedzame .jiiraeiti, dl.- er aan b-'^^iuien
te wanhopen, hem noit in do ha. den der
justitie te zieii vi-ilieu. Ma.i:1 zi.-n Ier -;ic'i in-"t
een eikel woord ciover uit te -siu ?-, t?., f-! K"
de politie niet a,-ui /.' u arn slati-;-. 'w.uit c'ke
nieuwe, aan (.'ha jibaid io>-ge chrfvi-n
a;msla-r, gaf blijk v<in t-en toem me; de
oul'i;gc'iaain.lheid. t-tn ro..-k'.-u).^(-Mri>l. s\a.trvan i.e
gevolgen op den duur niet konde'i uil '>:ij v.-i'.
Eens luid hij ziju bom ; ecr^--! -st'l tes.'i-;i ccn
fchilderhui^je voor iit. woning va" len
eoinrnandaiit 'an een legi-rr' rp-'. Vfi-rti'-n d.i ;i-n
l lat"r ver .voe-tl-.; i.ij ('(?;; ;i i i- i -p >>!, 'c' t .->?: il':;
! onder de oogen van i'cni^e agt-nien. Tyt
overmoedigheid geprikkeld door liet gevaar,
wilde Chamard blij a'jaar hè: spel tot het
die met groote intelligentie zyn wenken
volgde.
Het p ojramma van het honderd een en
veertigste Caecilia-concert bevatte slechts twee
werken n 1. de Faust-symphonie ' van Liszt
en drie f/agmenten uit WaguerN Parsiial".
Op het oo^enb.ik dat ik dit schjyf. inoet
het concert nog plaits hebben; m ar de
Donateurs-repetitie litt de enorme eigen
schappen van het practitige Caecilia-orchest
op zijn voordeligst uukomen U ver de
Faust-symphonie, d e hier in lang met wer i
uitgevoerd, wensch ik in het volgend nim
mer het een en au Ier te zeggtu.
Tot mijn leedwezen had ik geen gelegen
heid de uitvoering bij te w men van de
R. C. Zangvereeniging Arti et Keligiom"
waar onder leiding van den heer Hu\
Cuypers en met ni-tle wtriing van ded.unei
Joi.anua van de Linde en llermine
SjhoUen en de he( reu Kud. v. Schalk en
Joh. Hoes, Haudei'o Urato-'.u.u Jo u i" werd
uitgevoeid.
Axr.
Nieuwe Muzieku.tgaven.
De heer A. A. Noske te .Vltddelhurg heeft
zich reeds sedert lang bijzonder verd eustelijk
gemaakt door de belangrijke uitgaven die
bij hem het licht zien. JJaaronier zijn er
waarvan het debiet zeer twijfriac^tig ij; ja
er zijn er zelfs bij, waarvan men met zeker
heid kan zeggen dat zij hunne kos:en niet
goed maken. Meeital zelfs zijn dat de be
lan^rijkste werken, zoodat de heer Noske d e
dan alleen uit lufde '.ot de kun^t iu ziju
fond -werken opneemt. Onlangs weid door
hem uitgegeven:
KOR K.UU.EK. Op. 20 Liedjes voor de Jeugd
met pianobegeleiding.
KOR Kun. EK. Op. 30 Kiuderkantate,
wootdeu van Kat:i. Leopold.
G. H. G. vox Bui-cKEN Fo( ie. Op. 20 ea
'21. Preludes, Etude en Ballade voor
piano.
G. H. G VON BUUCKEM FOCK. Op. 22.
Vijf liederen vour sopraan met
pianogedicnten van J. Keddingius.
G. H. G. VON Bun KE\ FOTK. Op. 23.
Sonate für klavier uod Violine.
BKKNA i)Z\VEEi;s. Derde Symphonie. Am
mijn Vale Und". Bewerking voor
klavier vierhandig van Jacques Pres
burg.
Plaatsgeorek belet mij thans reeds een
uitvoerige bespreking te geven van deze
compos.tiëa. Die zal later volden tevens over
nog andere ingekomen werken.
Wel echter wil ik thans reeds met een
enkel woord vermei len lat de altijd welkome
compositiën voor klederen iu Kiuiler's op,
'M en 30 een waardevolle vermeerdering
vinden, dat de nieu -ve klavierstukkeu van
V. Bruc'ien Fock belnoren tot net beste
wat er in den laatsten tijd is verschenen op
het gebied van piauomu'.iek, dat aan de
liederen van Reldingius, aan raejull' ou.v
Johanna van Linden van den Heu.et opge
dragen, eeu zeer o Drsprock-lijRe muzikale
bewerking is ten d ele gevallen en d t de
vioolsouate, aan nienrand minder dan aaa
Carl Fiesch toegewijd, een buitengewoon be
langrijk kamermu iekweik i-\
De voornaamste ea tevens omvangrijkste
uitgave is echter ontegenzeggelijk de bewer
king voor piai.o viernandig vu 'h veers,
symphoiiie Atn m ju Va Ierland". L.iter zal ook
de orchestpartitcuir de ier symphonie
verMihijnen en dan «i! zek-r een eere.-chuid aau
den co uponist /.ij n afgedragen, Wint te lang
reeds wachtte dit wetk op eeu uitgever. Het
strekt den heer Xoske- niet weinig tot eer
d,U hij zich de btlingrijke geldelijke oll'jrs
voov d--/^ uitga.'e hei ft \vi\!ca gfAroosten.
De klavitrbe A'erking van .larques l' esburg
komt mij uitmuntend geslaagd voor. De
uitgave is voorts royaal gedrukt, zooJat ik
er m t warmte ('e aaniia:ht op ves'u, vooral
bij diemii'.iekli f i^bbeis, d. e tuin bib iotheek
met het naderende Sf. Nico!aasfee-t willen
verrijken. Avr. AVEEKAMP.
Het Mzi
Van verschillende ijilün werd er ons op
gewezen, dat de woorden, waarop de heer
Van Laaken zijn muziekstukje Veel" hal
Keconipoiieerd ( \\'eekbl. no. 1581) niet waren
van den heer 11. J. H. Donders, zooals stond
aaiiKe^even, maar van Durschen oorsprong
waren en reeds bij Binding voorkwamen.
Het gedichtje staat echter in een verzen
bundel van genoemden heer Donders als
zijnde van hem zelf, immers zonder ver
melding van bron. Wij hebben ons dus tot
dezen gewond, die ons heeft geantwoord,
ui erste drijven. En zooals te voorzien was,
werd dat zijn ondergang. Toen hij eens, op
klaaflichten dag, een bom had neergelegd
in het bureau van de préfecture te Marnes,
hoofdplaats van Seine-et-Yonne, en zich
in alle kalmte verwijderde, ontplofte h t
toestel onverwacht. Hij werd niet getrotlen,
maar wel door den portier gegrepen. En toen
hij zag, dat hij het spel verloren hal, echikte
hij zicb, als een goei speler, in x.ijn lot. Den
portier dood te s'aan zou voor zijn sterke
vuist een kleinigheid zijn geweest, maareen
klemightid, die hem niet zou hebben gebaa1".
En dus liet Cliamurd zich zonder verzet naar
de gevangenis brengen.
Geheel Frankrijk slaakte een zucht v.ai
verlic iting, alsof de een (f andere nieuwe
Hercillts het van een boven-neuschelijk
monster had verlost. De stal M trees vergat
bijna ourui Ideilijk den schrik over een trou
wens niet zeer belangrijke ontplotüng, om
zich geheel te verdiepen in haar trots op het
feit, dat zij den beioomden vernieler ha.l
gevangen en binnen haar u. u ren opgesloten
hield. II t p rot e s van Chamard was om zoo
te zegden al beslist vóór zijn arre.-taiie:
a'leen hij zelf hal nog ontbroken, er werd
slechts op hem gewacht om te eginnen. Do
instructie liep vlug van s'apel, en dit zaak
C.'jau.ard kwam voor de as-i-es van
Sjl?\"el Youne. ->'a vijf stamp .?( lic. ?/.it'.iiiijn, waar
van 'it-t veisïag een heel blad van du
cou-anle:i inium, we-d hij ter do ??.! vi-ro, r k;r-d,
en tei Uitgebracht naar de ^.--,-ai.j;tHii um
Marn e-.
De ge;angeLÏs van Manies, een n lef l.U:
,C'-led-'U ge louwde moJu-'.-iüriciiiin^. iia-i m i-r
v-in een hosp'taai of fjn plia'.a.'i- lerion dan
van een cachot. PD architect w;.s eijn
>?'-'sidag'l, V(H)r de i;od A<;ut;e!i 'IK- ,voiu;r ^ v;'.;; dil
verblijf t1 u miuiuium van comfort te
vereeni^en met een luaxiuiu n vau hyx'cn'.'.
lluimte, iicnt tin lucht \vart-ii een ieder lo>
dat ook hij, door de gelijkenis van den
Duitschen en zijn eigen tekst, thans moet
aannemen met een vertaal-oefening te doen
te hebben. Maar, schrijft bij: toen ik het
ding neerschreef had ik heelemaal geen
plan ooit ru'n verzen uit te geven. En toen
ik ze uitgaf, heb ik het ding te goe Ier trouw
eenomen, zooals ik het vond opm'n papiertje.
Zoo raakte het bij den drukker verzeild.
Ik heb nooit een dichterwnw»»
geambition^er-l. Het spijt mij alleenlijk voor den
heer Van Laaken."
Ook wij gelooven gaarne dat de heer
II. J. M. Donders te goeder trouw 's ceweeat.
Heine, Tüjay, Pascin,
(Schüller).
II. "
De Simpllc<isimuit leekenams hebben een
trtk met elkanltr geineen; dit de non, of
bet verbijt, bet lypeeren of hit scabreuse
geniën i-i op verstanlf lijke wijïe Steinlen is
vtel meer een die z'eh i;aar hel gevoel richt;
deze teekenaars die het al afbrokkelend
ni'uwe Duitschland ha: end karakteriseren
zijn (uit angst voor gevoeligheid?) si ij lender
en kouder dan de meest verbitterde f auschen.
HUQ hatea is cerebraa1. Dit is de trek
hun allen gemeenzaam. Daa-n^a-t komt de
verscheidenheid. Pafia is <lt lerkenaar der
jl-tte verdorvenheden. Er is in het zinntljke
dikwijls een gebrek ain evenwicht in de
lichamelijke mogelijkhe len en m wat de
geest zich eigentlijk, zoeken l daarin, wenecbt
(een oneindigheid). Door dit gebrek aan
evenwicht, door dit zoeken on s aan d t
abnormaliteiten, die lusten en ui ingen die
van den g^wjaea re^el, den njrn, afwijken
van het lichamelijk kunnen. Het leed van
de lust beg'n'. De vormen waarin dit lee l
.zich verto int bevallen velerlei afstootends.
Ze brengen djor het wanhopig zoeken naar
voldoening van den prikkel a'lerlei verwar
ring voorf, lichamelijk ea geestelijk even
eens en er gebeuren die dingen die
in ziekenhuizen thuis hooren en die een
staat, voor zijn voortbestaan, i
oodza';e!ijkerwijze moet weren. Deze 11 rse verdorven
heden zijn P.isoin's wt rk. Het is ma verwon
derlijk dat het werk van dezen door ten
kritikus vergelek ta kon worden met VVHlette a
werk, wiens geest ten eenenmale buiten der
gelijke diruen i?, l'as.'in's werkwijie is het
mee^t geiypierd in een NTn. 14 die Freude des
Sicilianers. Een pair kiuderen, een waardin,
en een soort min in eea binnenkamer. Di
kinderen ( neijjes, bijna ontkleed, de vent
knoeiend met geld met di waardin. Er is
wat wit en wat geel anders niets. De
teekeniug, de lijnen zijn dun ea spehtigg
trokken, en het geheet is van een verh'j ling
die na'u irlijker wijze zirke re jro.iucties vau
dergelijke tooueelen ei^en i->. Maar de
teekeukracht, noch de groepe dring, noch het ver
mogen van \e gvoepeeren ij groot. tiet U
ei n fout die overal iu terug kjnit : zoowtl
i 11 net Kumanisches Lied, waarin de kleur
aU geheel niet onfijn in is als in No 16, een
ven!, dansend, mjt een vrouwe roi om en
in een hoek, een mem er met de veillenste
handen verileiift neerhangende en met het
lichaam te smal in avond tracht, la No. 15
een vrouw een boom in klimmend, een meisje
zittend op een bank, en eeu gedierte han
gend neer van de tak is de ttekening (van
het dier b. v) wat solidcr. Een kunst van
Pascin een dood sluip, vooral omdat de
lij u expressie niet krachtig is l
Tegenover de ziekelijke oureinheden waar
tegen en waarin het werk van Pa>ciu gaat
is dat vau Jtwn'z-k van eenvoudiger,
algemeeuertu aaid. Zulk werk voldoet a.- n, zooals
dat heet, een be.-taande behoefte. Ueld
colleté, het unieleed zijn, he'_ vertoonen V:VD het
oudergoed etc. woidt do <r vtleu voor n'e
kunst niets is gaa-ne genoten. Het gegevene
wordt zeer gesteund door den ondersiaande
text R:cni'.ek is in zijn gering genre niet
i en van do onhaudigsten. L)e teekecing van
Lle-leininm wat vlakker en bo'.ter gtteekend
hoort bij het juist be chrevene soor'.
Ed. 'i/iiJ y. Er ii van tij l tot tij l (en
duidelijker verwantfchap van Tfiöiiy met
Menzel dan ik vermeld vond. De wij ie van
in den fond een rijtuig aan te geven met de
licüteu op de kap, het op- on afstijgen van
ruiter*?, en het lichtlijk verwarde dat een
afcocht heeft van gerij en paatd iivolk wordt
met dezelfle en hulpmiddelen gegeven als
ileazel dat dtè, illustreerend. De opmerking
van Thüny is cere^raal-cynisch. Voor een
duitscher elegant. Hij heeft een gevoel niet
alleen voor het nauwkeurig weer-gegeven
paard, voor het afstijgen van een
gardebedeeld volgens een spaarzaam-rationeele
methode, eii in o vereeniterning met de
laatste gegevens van de moderne
physiolojiie. De ku'jieke inhoud van de cellen
was precies zoo% groot als noodig was voor
de normale ademhaling van een volwassen
man, maar dit was Oereikt djor ze nauw
en smal maar zeer hoog van verdieping te
bouwen, hetgeen, ze even onaangenaam als
geiond maakte.
Op de afwaschbare muren met afgeronle
hoekeu was ten ver'.oek aangebracht van de
vtreeniging tot bestrijding der tuberculose,
om niet op den grond te spuwen, teneii.de
de uitbrei lieg dezer ziekte tegen te gaan.
Liet liciit viel naar binnen door vensters, die
groot genoeg waren om ten behoorlijke
verlichting te geven, doch .'.oo hoog waren
aangebiat-iit, dat de gevangene Liet kon
genieten vau deii aanblik van de zon en den
blauwen hemel; bovendien waren, voor de
veiligheid, de ruiten vau matglas. De afme
tingen au de binnenplaatsen waren voldoen Ie
om gedurende het wandeluur den gevangenen
de noodige hoeveelheid lichaamsbeweging te
verschallen, zouder hun, door een te groote
ruimte, oo-i maar de minste iilusie van
vrijheid te geven. Dat alles was geregeld,
bereken i, verdeel l en af^emeU-n met strenge
nau .vïe^-t.'iei-i; d>- S;aa: wilde to -n'-n, dat lu-;,
n.i void 'ui:i te r;eboe:i aan de eischen der
gertch i?'!:eid. ook die der uienscl:u'.;jkl;eid
n.et uil i;tt oog verloor.
Dezeifde geest, dis: bij den hoiiT der
gevangenis h.i-1 voorgezeten, beziel.it) de
dirn-iie, die op dat oogenblik \\a-i toever
trouwd aan den heel' Lelong d.i lijnceray,
g',ve.:eli j-iuriiali-.', ridd'r VKII het Le^iueu
va'i Kvr. Di- heer Lelong de K )nceray bezat
'.?n i. ?),.).:" m.iti van püchtge ."oei Ouder eeu
i'-'jnserva'-i1 f m-ni.»',i-rie omiertee.kende hij -;:jn
iiriev,;Li. L, Ie U .i.ceiay, 011 Ier eeu gematigd
urn.s'ei ie: Leh'iig de li-.nceray, en ouder
een uidic^al n:ini.-tt rie keerde iiij terug tot
den naam zijner voorouders en noemde zich
officier, voor het samenstaan van een mili
tair en een vrou», maar hy heeft focus een
gevoel voor fijner kleurcombinaties, die ia
het elegante b vjven. Zoo iets is te vinden
it^ "die Elelsten (No. 23). Twee officieren
by malkaar staand, de eene met de lange
lieh en mantel (die in ruime plooien ietwat
waaiend hang') gezien tegenover de blauwe
attila van den tweede, en tegenover de lucht,
geven een geheel dat niet zonder c jarme
is voor ejn nuance lie.-end kijker. Een anitr
voorbeeld van deze soort u Manöver,
marcheerende fuldaten.
In beide zit de l atelijkheid'in het geobserveerde
oogeublik, een oogenblik dat constateert een
overdrevenheid. Meer open van satyre is de
f rent de korp jliener Lukas' der Borussen die
(een kwal van vetheid) in den persoonlij Ken.
adelstand verheven wordt, staand tusschen
den eenen B >russe die hem niet ziet en da
andere die hem ietwat smadelijk bes^houwdt
als e«n wel dik insect. De witgekleedecocotte
No. 36 (Luc:e Berlin) met een zwarten mantel
om is een bewijs van het koele maar eigen
kunnen van dezen teekenaar die zich nooit
vergist noch in een hoed ('t model) noch in
de glan-ilichten op een schoen (/an welken
vorm ook). E-n goede teeksning van hem is
No. 37 Schlawinnr, een aantal typen zittend
rond een café-tafcl'j".
Thöny ia een nauwkeurig beschouwer, en
vindt daardoor (gesteund door zijn teekenenda
hand) den toestand, de groepaering, de hou
ding die kop[ en cyuitca belac.ielijk maakt.
Th. Th. Jleme is een teekeaaar van typen.
De duitsche huisvader, de moede', de kin
deren, de onechte vroomheid van tot ambte
naar geworden domino's, hij heeft al deze
synthetiseerd gemaakt tot een type;
daarenooven Leeft hij, werk van eigenaardiger
verbeeld ng, een duivel te meer gevonden.
Ook in hem zoowel als in alle anderen is
de sc.ioonheid niet dikwijls, eer uojit, be
reikt, en z:jn de vervormingen /oodanige
dat ze ten slotte s'rijdig njn met het izeroe!.
Gedeeltelijk zal hiervan de ootziak zijn dat
het gefoel te veel is teruggedrongen, ge
deeltelijk dat deze platen en teekeningen
niet kunnen gemaakt worden met die (noo
dige) overweging die alles op zijn juiste
plaats zet in het, hngzaam-aan, opgn eiende
rijke geheel In do wijde lijnen worden de
kleuren gegeven; en zoo het geheel als een
soort eectiel of groot mozaïek tegen elkaar
aezet. De kracht van de satyre van Heineia
echter groot. Een in vlo'd ais deze is niette
onderscriatte .Ze is niet sociaal demokratiscb,
zi wendt zich niet eeu viij n geest tegen
iedereu verkeerd:ieid, vooral tegen iedere
onechtheid. Ze ia voorts meedoogen 003 uit
hoofde van haar verstandelijke weerstan l ea.
analyse en haat. Elke juiste plaat van den
satyricus broikelt eea stuk van het onecht
gewordene, ge;ag. vroo uheid,-af en is ala
een begonten, doorgaande, roest voor de
dingen die haar juist door haar ouicitheid
wekken. . ..
De factumr van liruno Paul en van Rudolf
Wdke verschilt. Bruno Paul teekeut zijn
guren met de ti lange bcenen, omgeven
met een zwaar, lang-lijuis; contour, terwijl
Wilke, w ens kleur gerallinetrd is, in een
roort harige manier van teekenen zijn wer
kelijk groteske figuren neer-ze'. Zie b v.
4'2 Vor*urf. 'chulz heeft meer den ou len
diiitschen gevoeligen geest, en is niet zoo
zeer satyri;ch. Olaf G illbraussori heeft hier
een teekeuing (\j. 6 een gevangene in een
cel) lie eenvoudig opgebju v i, de figuur met
een zware lijn omgeven, een van de bij blij
vende weikjes op de tentoonstelling is.
#
* *
Een tentoonstelling als deze breng', da
erke.müag dat de ,mplicls-i>nM teekenaars
van een groote koele t napheid zijn, eer
cerebraal en tevens dat het eeu zei Izaamheid
is dat de satyre, ontstaan door den nood van.
den dag, buiten de plaats (:iet tijdschrift)
gezien, voldoende overwogen is dat ZM tot
een ui ing vau het schoone wierd die ge
iederen dag vj <r oogen wilt hebben. L)e
Simiilicifsiitius irj voorts een. bewijs van leven.
dat in Holland grooteLdee. s gemist wordt.
PLASSCIIAEKT.
Vei'iDg iii Frtfl. Muller & Ca.
De laatste mooie veiling van moderne
fchilderijen voor deze firma is nogverscbin
't gehtu;en, te wijl ons weer een andere,
a£ n rijken inhoud niet minder belangwekkend,
in 't zicht is op de kijkdagen van Vrijdag tot
Zondag 24 Nov. De voorraad oude en moderne
schilderijen vormt nu kwantitatief het
mindere deel. Maar een ruimere voorraad
antieke kunstvoorwerpen, waarbij veel
kostiiiiiiiimiiiiiiiiimiiuuiimiiiuiiuiiiiuiiiiiiitiiimiiiiinitiiiiiiiiiiiumi*
kortweg: Lelong. In de uitoefening van zijn
functie werd de directeur voortreffelijk in
evenwicht gehouden door twee tegenstrij
dige neigingen; het uitvloeisel van de eene
was een minachtende gestrengheid tegenover
de hem door het gerecht be:orgde kost
gangers, de andere bracht hem ertoe, zija
gestrengheid te temperen door een redelijke
dosis ^rieudelijkheid. Op die wijse wist hij
even zorgvuldig de ongenade van de admi
nistratie als weerspannigheid van ziju ge
vangenen te vermijden. Aan het hoofd van
een model gevangenis was de heer Lelong
da Ranceray een modeldirecteur.
Eén ding echter ontbrak aan zijn geluk.
De gevangenis van Marnes was slecht schaars
bevo kt, en dat nog wel alleen door dood
gewone boosdoeners. In het departement vau
Seine et-Yonne werd niet meer of minder
eu niet anders vermoor l, gestolen en
brandgesticht dan ergens anders. Dat was voldoende
om de beambten vau de politie en de angstige
\eibeelding van de renteniertjes be^ig ta
houden, en de tweede bladzijde van de plaat
selijke bladen te vullen. Maar dat was voor
zóó n gevangenis en voor zóó'n directeur te
weinig. Dat wai althans de meeuing van deri
heer L;long de Konceray. Wij hebbeu niets
anders dan /'?ut-'.iifcm,'' dacht hij, ,,en wij zijn
noodig aan een /"/'t ini,>r- P,ti-i< tor", l'ie l
reiiik'r-l'itris werd hem h oaorgd door de arres
tatie en veroJM! teling van Eusèiie Chamird,
U.eriuigd vati tiet feit, dat hij zelf altijd o;>
du hoogte was van de omstaudiguedeu
smaakte de heer Lelongde ttoncenu1 de vol
doening, nu eindelijk eens te beleven d-.it d3
omstandigheden /ich to: op zijn hoogte ver
hieven. Een beroemd advocaat uit Parijs,
ilie ia zijn vrijen lijd socialUd-cli afgevaar
digde wa-:, kwam over om den beschuldig ia
U- vi rd dixer. Journalisten wilden hem in
zijn cd heioeken, tn, daarin verhinduid door
de voorfchriftei! van het reglemen% namen
zij hun t >evlucht tot den directeur. De heer
Liloug de Konceray stelds een soort trota