Historisch Archief 1877-1940
D K AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1589
Helpt de werkloosheid bestrijden. (Alg. Handelsblad.}
Winter en" werkloosheid besluipen hun slacatofi'ers.
iiHiimmimii
den morgen op muziek, men beraadslaagd
onder elkander op muziek, men vertelt elkan
der zyn wederwaardigheden, op muziek; in
de nachtelijke stilte van een stad beraamt
men een vreeselijk complot en zingt daarbij
in een dusdanig fortissimo elkander en het
publiek toe, dat in gewone omstandigheden
de politiemacht er bij te paa zou komen
Er is hier men zal het toe moeten
geven iets niet in den haak. Om duidelijk te
maken waar het eigelijk hapert, dient eerst
besproken te worden het onderscheid
tusschen de opera in ouderwetschen stijl en het
moderne muziekdrama.
Het groot e onderscheid is dit, dat de opera
van den nood een deugd gemaakt heeft, door
de onnatuurlijkheid eener dramatische han
deling op muziek, van begin afaan te aan
vaarden als stijl; terwijl het muziekdrama
met alle mogelijke hulpmiddelen tracht het
onnatuurlijke zooveel mogelijk te bedekken.
Voor den ouderwetschen opera-componist
is de handeling niet ais dramatisch gegeven
van belang; zij biedt de gelegenheid tot het
geven van lyrische ontboezemingen, die slechts
in zooverre met de handeling te maken heb
ben, dat ze zich aanpassen aan de
oogenblikkelijke situatie. De kunstvorm nadert den
oratoriumstijl en die werken waarbij detext
geheel doorgecomponeerd is, zouden bij een
uitvoering in de concertzaal, slechts weinig
van hun uitwerking verliezen.
Deze kunstvorm is niet zoo gek, als velen,
met Wagner aan het hoofd, wel willen doen
voorkomen. Dit wordt misschien reeds daar
door bewezen, dat naast het nieuwe muziek
drama, het oude repertoire, natuurlijk voor
zooverre het van goede componisten afkom
stig is, nog steeds vertoond wordt en niet
nalaat indruk te maken, terwijl er nog geen
teekenen des tyds te bespeuren zijn, die doen
vermoeden, dat ze om hun zonderlingheid
in het vergeetboek zouden raken.
Wat is aan den anderen kant met ons
modern muziekdrama het geval? Daar is
het natuurlijk verloop der handeling een
eerste vereischte. Geen aria's en geen koren
die het dramatisch gebeuren op het tooneel
op ongemotiveerde, d. i. op onnatuurlijk wijze
onderbreken. De personen moeten zich op
natuurlijke wijze bewegen en alles ia er op
uit den men se hen een illusie van de werke
lijkheid te geven.
Nu is het toch niet moeilijk om in te zien,
dat dit ideaal dat men i-ich voor oogen stelt,
hoe meer men het naderbij komt, ook de? te
erger de onnatuurlijkheid van het geval: een
natuurlijke handeling op muziek, doet uit
komen. Terwijl het bij de natuurlijk zich
bewegende personen in de moderne muziek
drama's, als gek opvalt, dat ook het ge
woonste wat ze te zeggen hebben op muziek
gebeurt, zal een dergelijke zonderlingheid in
de oude opera in het geheel niet opvallen,
omdat bij deze laatste de menschen niet
natuurlijk behoeven te doen.
Natuurlijkheid Meiningery is dan ook
bij de oude opera uit den booze. Dat
men er naar tracht is eenvoudig uit gebrek
aan begrip voor den gestyleerden kunstvorm.
Iets andera is met het moderne muziekdrama
het geval, waar de natuurlijkheid een nood
zakelijk kwaad is, omdat haar
samenkoppeliiig met muziek, als iets ornatunrlijks, per
se iets dubbelslachtigs oples-ert.
De menechen zijn er aan gewend, kan men
zeggen. Een loflied op bet genre ligt in deze
bekentenis in elk geval niet opgesloten.
Dit komt erbij: het mes snijdt aan twee
kanten. Want niet alleen, dat elke onnatuur
lijkheid in de handeling en in het acteeren
daarbij gevoeld wordt laat bijv. een
Don Juan gerust zijn champagne-aria voor
het voetlicht zingen ; als er bij Wagner naar
het publiek toe gezongen wordt krijgt men
iets hinderlijks van den anderen kant is
weer elke accentueering van het realisme
een onderstreping van bet onnatuurlijke der
muziek, die men in het nauwste verband
met den natuurlijken loop der handeling te
hooren krijgt. De straatecène in de Louise
of in de Ife'Stersinger is eenvoudig belachelijk.
Maar op dezelfde wijze is dan ook de
geheele mis en scène, die in de moderne
operaopToeringen op natuurlijkheid in het weer
geven van de .plaats der handeling berust,
een onzinnigheid. Ging het den menechen
naar den zin van hun ideaal, dan zouden ze
niet tevreden zy'n voordat ze de
allerwerkelykste werkelijkheid op het tooneel hadden :
een heusch bosch voor Siegfried om er door
te wandelen, 't Zou wat voor de Amerika
nen zyn.
Wat zou het gevolg zyn: alleen dit, dat
het zonderlinge contrast ?an een
verzenzingend, overigens natuurlijk handelend persoon,
en muziek er bij, met de echtheid van het
boech in verdubbelde mate gevoeld moeat
worden.
Als afschrikwekkend voorbeeld van wat
op dit gebied aan kuastemakerijen vertoond
wordt, kan Rheingold dienen, dat kort geleden
hier werd opgevoerd. Wat daar gepraesteerd
wordt mag qua techniek en wonder van
vernuft heeten, met kunst heeft het niets te
maken.
Welke slotsom halen we uit dit betoog?
Wat de opera in ouderwetschen stijl be
treft deze: dat er niet naar natuurlijkheid,
noch in gebaar, noch in mis en scène ge
tracht moet worden. Het gestyleerde van
den kunstvorm eischt in de eerste plaats een
gestyleerd gebaar. Een versteend overblijfsel
van zulk een groot dramatisch gebaar vinden
we in het conventioneele acteeren, zooals we
dat tegenwoordig op de planken te zien krij
gen, nog over. Dit is het soort gebaren, dat
met den stijl der oude opera overeen zou
komen. Het eenige wat tegenwoordig daaraan
ontbreekt is het leven, dat in den ouden tijd,
toen het gebarenspel in stijl nog in bloei was,
erin werd uitgedrukt. Het groote gestyleerde
gebaar moet doorvoeld zijn.
Wat de decoratie der oude opera betreft,
deze is geheel bijzaak. De grootst mogelijke
vereenvoudiging is daar dus gewenecht. En
nu het moderne muziekdrama. Daar staan
we bij een opvoering, eigelijk voor een wan
hopig geval, omdat we hier van meet af aan
staan voor een tegenstrijdigheid van de ele
menten waaruit het bestaat.
Men zal daar, of men wil of niet, Wagner's
ideaal, geformuleerd in het bekende: Die
grösste Tauschung, diehöchste Kunst", hebben
na te streven. Het eenige wat men hier kan
vermijden, is het vervallen in overdrijving,
die leiden moet tot kunstemakerij.
Goocheltoeren, levende of van mechaniek voorziene
beesten, beweegbare too Terlantaarnprojecties
en al die quasi-natuurlgkheden, die vooral
in werken van Wagner zoo'n groote rol spe
len, zijn en blijven onsmakelijkheden, waar
we zoo langzamerhand eens van moeten ver
lost worden. In de meeste gevallen zijn ze
onnoodig.
Mr. J. J. RAAPF.
Inhoud van Tijdschriften.
De XXe Eeuw, 12e afl: Uitkomst, door
Herman Heyermans Jr. Het ivoren Aapje,
vervolg, door Herman Teirlinck.?De Tragiek
in Emile Verhatren's Poëzie, Julius de Boer.
Het Macedonische Vraagstuk, door F. H. van
der kop. Gedichten, door Richard de
Cneudt. Buitenlandsch Staatkundig Over
zicht, door Chr. Nuys.
De Beweging, Dec. 1907 : De Graalsage bij
Chretien de Troyes, door dr. G. Busken
Huet. Hegel en de Kunstgeschiedenis,
door prof. dr. T. J. de Boer. IJrost's
Hermingard" gedeeltelijk herdrukt, door
Albert Verwey. Gedichten, door Henr.
Labberton-Drabbe In Memoriam Charles
van Lerberghe, door P. N. van Eijck.
Daendels-Van Heutz, door mr. P.
Brooshooft. Het Stuttgarter Kongres, door mr.
P. J. Troelstra. Boeken, Menschen en
Stroomingen, door Albert Verwey.
Onze E-uw, afl. 12 : Une Demoisselle uit de
18e eeuw, slot, door Ignatia Lubeley. De
eerste jaren van koning Willem II, door prof.
dr. P J. Blok. Het doctoraat in de letteren,
door J. S. Speijer. Curacao in 1803?1804,
II, door P. A. Euwens. Vers van Adel
Anckersmitb, Onze leestafel.
Oioot Nederland, Dec.'07: Louis Couperus,
uit de jeugd van San Francesco van Assisi.
Louis Bonhejjden, Leven aleer, ITI. Jan
Walch, Verzen uit de verte en Aan eene
vrouw. J. F. van Hees, Gedichten.
Louis Carbin, Hymen. Dramatische kunst.
Literatuur.
De Nieuwe Gids, Dec. '07: Verzen, door G.
Ritschl. Fyne fragmenten, door J. I. de
Haan. Herdenking, door dr. Boeken.
Kees van Dongen, door C. Veth. Den
king, door D. van der Zee. Myn koude
wereld, door H. C. Buurman. Hun Broerke,
door F. Verschuren. Verzen, door J.
Schiirmann. Het oude tooverboek en het schul
dige Beggijntje, door J. Arras. Verzen,
door Ph. van Goethem. Literaire Kroniek,
door Willem Kloos.
Vlaanderen, Dec. '07: Late zomer aan de Zee,
door Karel van de Woestijne. A.
Rodenbach's dichtkunst, door Leo van Puyvelde.
Mignon, Den brave die zwoegend en Het
hechtste der vrriendschap, door R de Clercq.
De stoelkeszetster, dosr Eline Mare.
Kroniek: Nog eens om een standpunt, door A.
Vermeylen.
De Katholiek, Dec. '07: Overtuigingskracht
der godsbewijzen, door J. Th. Beyssens. De
Nederlandsch-Duitsche stichting der Anima"
te Rome, door dr. Gisb. Brom. Hoogtij, door
Willem Nieuwenhuis. Carmel-legende, Hoe
dat out costerkyn Gervaes van Jhesus en
Marien sinen loene ontflnc, door Fr. Berthold.
Vragen van den Dag, afl. 12: J. A. Snijders,
De Nederlandsche taal op de benedenwindsche
eilanden onzer kolonie Curacao, slot. P.
Adriani, De voeding in Neder). Oost-Indië.
Eene sociaal economische beschouwing,slot.
D. Stavorinus, Rijn goud. Pirolus, Het
liefdeleken der planten. Gesteldheid der
hooge luchtlagen. Arnold. Over gekken,
gekkecgezelschappen. Narren en dwergen.
Een stukje cultuurgeschiedenis. Planten
groei, door electriciteit. J. Daalder Dzn.,
Onze gevleugelde
Noordzee-eiianden-bewoners in October. Bibliographie. Van
Maand tot Maand. Iets uit de Joodsche
godsdienstleer (L. Wagenaar) Honden
rassen in den krijgsditnst. Geslacht en
dressuur (jhr. C. A. J. Meijer).
Levtmvragen, No. 4: Wy stammen niet van
de apen af, naar dr. C. H Stratz, zur
abstammung des Menschen", door J. H. v. B., met 3
afbeeldingen.
De Vrouw en haar Huis, No. 8 :
Kerstklokken, door Marie. Vrede op aarde, door H.
K. De waaier, door M. v. Y. Gedreven
koperwerk, door R. W. P. de Vries Jr.
Miatletoe,doordr. Garjeanne.?Kussen.
KeformkleedinginEngeland,door Muriel Gurney.
Twee mutsjes. Kinderkapje voor meisjes,
door Johanna W. A. Naber. LJsmuts voor
jongens, door E. M. R. Voor de aanstaande
feestdagen.?Vruchtenpudding,door H. K.
Diner-toiletten. Toilet voor oude dames.
Kerstliedje, door J. F. V. Over dienstboden
bij onze buren, door Vrouwke. Oudejaars
avond-herinnering, door A, C. Bol-Denys.
Elck wat wils. Een practisch geschenk voor
een oude dame. Wat men ziet en leest.
Nieuwe uitgaven. Bericht over patronen.
Europa, afl. 12 : P. N. van Eyck, Verzen.
Annie Salomons, Gedroomd geluk. ??Ary
Delen, Ratten en fokken. Daan van der Zee,
December. W. Graadt van Roggen, Het lied
der martelaren. Wilhelm Krag, Een
Kerstreis. Jeanne Haak, Maanlied. Gust.
Naumann, Lawaai in donkere stegen. Dina
Mollinger, Verzen. Henri de Regnier, Min
nevrees. W. J. Kooyman, Buiten. Carl
Fischer, uit een werkmans leven. Ren
Maizeroy, De moeders S. Abas, Verzen.
J. de Meester, Iets over Fransch.
De Liefde sticht, voor het jaar 1908 : Kalen
der enz. Het Wereldraadsel. Jopie's
poesje, door T. Gedachten, door C. Th. M.
Boon. Verandering van aangezicht, door
E. Laurillard. Nieuwe leden, door Nora.
De zeevader en zyn zeuntje, door G. J. van
der Hoeve. Klaas Vaak en De zon verrijst,
door L. Prins. Hemelvaartsdag, door Jer°.
de Vries. Geloof alleen, door E. H. du
Quesne-Gogh. Zieleklaarheid, door A. C.
B. Vrienden in den nood, door W. Metz
Fz. Verlies u zelve niet, door P. K.
Op reis, door Johsnna A. Wolters. Myn
kind naar school, door B. de Graaf v.
Cappelle. De lente der menschheid, door J.
Herderschêe. Kerstlichtjes, door W. Metz
Fz. ? Moeder's thuiskomst, door T. de R.
Op het Kerstfeest, en Hervormingsdag, door
J. A. P. Charlotte, door L. A. Oude
jaarsavond, door P. K.
Amsterdam, Van Holkema & Warendorf.
Boon's Geïllustreerd Magazijn" No. 12.
Kerstnummer 1907: Visschersvloot in de haven
van Urk, Frantispice. De Zuiderzee
visscherij, door P. Fransen Jzn. Het Museum
Willet-Holthuijsen, door Frans Coenen.
Een Kerstmis idylle op de Kaspische Zee,
door G. Simons. Vliegen, door Fr. de
Witt Huberts. Van Simon, een hondje en
St. Nicolaas, door J. Kuipers. De wroe
ging van boer Maris, door Piet van Assche.
De Bolrinster, door H. Een Kerstsprookje,
door J. A. Holtrop. Brieven van een
jonggahuwde, door Thérèse Hoven, slot. De
razende Ridder van 't ruikende Ros, door P.
C. E. Parijsche modes, door Mouny.
Het Nederlandsch lyrisch tooneel te Antwer
pen, door dr. Maurits Sabbe. Dramatisch
Overzicht, door L. P. v. d. Broek.
Schaakrubriek. Een nieuwe Schaakcourant.
Tooneelspelers, Antwoord door Holtrop.
Eigen Haard: Verloving, door G., IV.
Twee Kalendor Curiosa, door S. Abramsz.,
met af b. Van Kinderen, die eten t door
D. L., (met af b. naar photo's van R. H.
Herwig). v roegtrein, door Anita. Wat
de wind doen kan, door dr. A. J. M. Gerjeanne,
met af b. Mededeeling. Feuilleton.
Toen de maan scheen door de boomen."
St. Nicolaas. By het Keizerlijk bezoek.
Justus van Maurikhulde. Tooneel en
Muziek, alles met af b.
LARENSCHE
KUNSTHANDEL
AFDEELING AMSTERDAM A(\C
HEERENGRACHT 4V3
AMSTERDAM
MAANDELIJKS AFWISSELENDE
TENTOONSTELLING
VAN MODERNE KUNST
TOEGANG VOOR. NIET-UEDEN / 0.50.
VRAAG ABONNEMENTS-VOORWAARDEN.
Magazijn
Oud-Holland
Datnrak 75, Amsterdam.
Directie: P. 0. FAEBEL8.
Imitatie- en Antiek Kunstsnijwerk, Koper- en
Züverwerk, Porselein, Glas, Tm, Oude Perzische
Tapijten enz. enz.
ATELIEB VOOR HET VERVAARDIGEN
VAN OUD-HOLLAND8CH 8NIJWMUC.
TELEFOON 7161.
KUNSTHANDEL
J. O. SOHTILLEIt,
Plein 99<*i -t- -t- -H H- -+ '«-Gravenhage.
Moderne Schilderijen, Aquarellen enz.
KOPERGIETERY
KOPERSLAGERY
KOPERWERKCh ? flAAR ? MODEL
OF ? -TEEKEÏinG
ELECTRO-GALVANI5CME
== INRICHTING =
i KENNEMMERSTRAAT-Nil
HAARLEM
KUNSTHANDEL
Wed. G. DORENS & Zn.
Rokin 56, Amsterdam.
Etsen.
Pliotog
Ptoto'8 v. eurc.
to's.
D,D>;B!ÈVREBIESAART
ACHTER ST. PIET EK 16
-:- -:- Utrecht -:-
-:MAGAZIJN VAK COMPLETE
METJ
BELEERING EN bTOFFEERING =
VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN,
SPECIALE AFDEELINQ A.
TIQUI
TEITEM EN KUIvSÏVOOilWERPEN
DRRSCHNflBEL
C O. O OU E
OP KOPER EN ZIMrV
GEB°aW.PELIX MERITIS"
KEIZER5GRAChT32<f
TCL. 2ÖO7
Alp. Kist- en
SIERKÜNST"
IV. Hpiegelsti-aat 3U.
Verschillende soorten Aardewfv
Batik- en Borduurwerk., Koperwuk,
Beeldhouwwerk.
Schllderjjen, Teekeningen, Efst-.t.
Foto's en Lithografieên.
Antiquiteiten (Meubel .n. Aar.
ewerk enz.)
RUDOLF ELION & C'.
AT?U?R2ss5D?CDRATI?V
~^%
-:- Ontwerpen en uitvoering van
-:- PLAFOND. EN WANDBESCHILDERIH6
KUNSTNAALDWERK
Ontwerpen, begonnen patronen en
-;- -:- uitgevoerd werk z.a. -:-
-:Voor Amsterdam verkrijgbaar by
te HOL, Keimpcht 478.
BATIKS VAN HEI H HERCKEHS.
ONTWERPEN ENTEtKENINGEN
- op het gebied van Kunstnijverheid
r
WONÏNG-INRICHTINGEN
SPUISTRAAT. 76 OAMRAK. AMSTERDAM
=B
Kunsthandel 11
KRÜGER &C2.
37« Noordeinde.
's-Gravenhage.
mimiMuutiiiiHlimiiii
Permanente Tentoonstelling
v: Schilderijen en Aquarellen.