Historisch Archief 1877-1940
No. 1193
DE AMSTERDAMMER W K B L A D t 00 R N B E R L A& D.
zij op zich .n.cerot, -eenvoudig door het
lolt, dat, zij $it!h gaat bemoeien inet onze.
tooueelkunt-t. *n subsidies aanvaardt. Be
vraag van:'t .que diaöla allait-üfairedans
rette galère?'' ontgaat men eenmaal niet ia
.deze wereld, .eu wie zich willen bemoeien
«?»?)$. kunst, ges^g1 oefenen over kunstenaar',
oordeelen over toonee.lschryvers en
tooneelwenken moeten nog iets meer zijn dan....
offer vaardige n, en voor iets meer oog; en
oor hèb ben dan?gentletnanlikeness.
Arme Kunst!
:Zeker. Ook haar dient gratie beter dan
ruwheid; zelfbeheerschii g beter dan to>
meluosheid ; fijn gevoel beter dan grof heiJ,
en een kunst als van den tooneel-pel r ^ergt
ook van den hoogste eerbied voor den
schrijver en zijn wei k, en zelftucht onder
den eist h van het ensemble! Maar
er is toch een waarheid die den steil T van
dit stuk en hun, die als hij denken, ontgaat:
dat boven dit alles toch ttaat hei t;route
kuoi^t vermogen, en zonder dit groote
kunst- v«rnnogen elk doen aan kunst het onbe
!.-:lȟlligat dileltantisme en de banaalste be
schaafdheid" wordt. Zóó oordeeleu over een
kunstenaar van Bouwmeesters machtige en
kleurrijke plastiek en sterk
uitdrukkinssvermogen m»g alleen, wie een gezelschap
et.*uti.emb'e gekweekt hebbe", waarin dan wél
de kunst tegelijk vorstelijk n gentlemanlike
gwdierd -wordt. Men kan, zoo heet het,
Bouwmeester niet aan de Kon. Ver. Het
.Nedailanjkch - Tooneel «ngageeren ^?oaadat
men dan Shakespeare noch Molière
vertoo,i:en kan''. JJaar, groote Godeii! ik heb
- een paar j .ar geleden met Enyelsche vrien
den een veitooning van den Jnliui Ciiesai'
CP het L'idtche Plein gezien, zonder
Bouwmeester! en we hebben zitten
brulhn om de potsierlijkheid, tot we, na
liet derde bedrijf, zijn wegjehold in woe
dende ergernis en ik met blakende schaamte,
omdat in onzen eersten schouwburg de
grootste aller dichters zóó gehoond werd!
Als Bouwmeester over de schreef gaat, (en
j-t Vvh. ioen ik nog kritiek schreef, zijn
^Yerdjij.vingen nooit vergoelijkt), dan voelt
meii ten miiHte lat het een machtig
kur:stenaar ip, die te \èr gaat . en dat is
nog wa^ arders dan het \ ei knoeien van
een groot werk door slechte leiding en niet
\oor bet werk berekende, kiaciteu. Me', of
zonder Bouwmeester heeft men op het
? Leidsche Plein geen werk van Shakespearj
ooit tot zijn recht kunnen brengen; mét
hem was'i iutusfchen altijd nog een
schouwburggapg waard als men van
Saakcepeare niet kon genieten, we konden ;t toch
\an Bouwmeesters drastische, wel echt
hollandeche kunst. En, omdat zelf-i de
getitlemaidikfness. rog in iets andeis ligt
dan alken in de uiterlijke vormen, is het
Bouwmeester in menige creatie, die ik me
van vroeger van hem herinner, waar het
werk hpm zelfbeheerschii'g opdwong, trou
wens wel degelijk gelukt zich tot die
hoogte" op te werken; en als ik denk aan
zijn spelen in Odef/p, in de kleine J^on/,
dan komt voor me op een openbaring van
zoo zuker gevoel in ren geheel binnen de
grenzen gehouden uit'ng, als waarin weini
gen van de gentlemen der Kon. Ver. hern
in dat vak" benaderd hebben.
En zou ik kunnen voortgaan met mijn
orgenoemden kun»tbescheriner voor te hou
den, hoe men aan een eczelschap, waar zoo
.Taak door regie en speler?, met den tekst,
met den geest, met de zitl van tooneel werken
gesold is en wordt, gren recht heeft, zich op
«eibied voor deze alle te beroepen, waar het
gekt een der eerrte speler?, die vél ve
wag, te weren en ik zou er hem op kunnen
»ijzen, hoe goede ond- richeiding een lijn
4rekt tusschen uiterlijke opi ervlakkigheid
van beschaafdheid, en werkelijke
kunst.eultuur. Maar waartoe? Elkaar versta m
? zullen we zoo licht niet leeren, en als ik
u*>p zijn vraag, wie dan het beheer over
Bonzen Stadsschouwburg zou moeten
ovcri.fwmen, ten antwoord geef dat op eenig hoog
[ fc»lan van kurstoef^ning het al hetzelfde is,
i t>f de tegenwoordige beheerders er blijven of
Bsfet zal hij mij te min !er begrijpen.
fJJijn droombeeld is Falotifühitjkiit; het
!i«tijne /. utislniltuur. En al .-luiten ze elkan ier
Mniet uit, z«ker is dat wie uitgaat op het
-eerste, de tweede niet zal ontmoeten. En
;d«t verklaart voor ons buitenstaanders nu
?«rel al wat we op het Leidsche Plein plegen
-te vin len en te missen; wie weet of't mijn
' tegenstander niet enis duidelijk wordt,
?tcauroi/i zijn geliefde \ereeniging zooveel
-bedillers, zoo weii ig sympathie vindt.
Over de verhouding ^an de Gemeente
? -tot den Sta 'schouwburg ten slotte alleen
nog dit: ik erken, dat men er indertijd in
geslaagd is, een zeer verwikkelden toestand
. te scheppen, waarbij de Gemeente betaalt
en niéis te zeggen heeft. Zóó ongunstig
als mijn correspondent het voorstelt, zit de
Gemeente er echter niet voor; om het
befchtkkinysrecht over den schouwburg te
krijgen ik spreek niet van het
ei./je.n. dom behoeft zij niet eerst de geheele
leening af te lossen. En dat het heffen
\an een belasting op alle openbare
vertooningen, die het publiek betaalt en nit{ de
-directies, niets in het bizonderlijk met don
stadssc' ouwburg te maken heeft, zal mijn
tegenstander bij nader inzien allicht zelf
begrijpen. Trouwens, als de
Gijsbrechtvertooningen ? J (K)?aan belasting
opbrengen, is dit te danken aan Vondels
genie, en de gehechtheid van ons publiek
ami zijn werk; toch wel niet aan de onder
scheidende piëteit, waarmee de jaarlijksche
\ertooniug pleegt te jebeuren.
L SIMONS.
P. S. Ter voorkoming dat miji.
anonyniious in mijn publiceeren van zijn brief
weer, y;i//r//j««s-gert ijs, een vulling \an
eigen beurs zou zoeken (wat ik in doj'iren
1887?ISO.'! aan arbeid olfurde aan onze
tooncel/uak weegt wellicht tfigen y.ijn
fitiantieele ntt'ers op!) heb ik de uitgevers
van hot \Y eekblad verzocht hot honorarium
te. willen doen toekomen aan het
Onderstenningsfonds van het Tooneel verbond.
Sociale
Alhoewel ik geen voorstander ben van
voortzetting der debatten in de dagidadep,
d^ar waar ons raadsleden in de raadszaal
ruimschoots de gelegenheid geboden wordt
om gemeentebelangen te bespreken, meen
ik toch even te moeten opkomen tog« n
hetgeen de heer Simons dd. 22 dezer schrijft.
De hfer Simons zegt:
Ea in fiigranten strijl met den heer
Sjneltema, ben ik zoo vrij te raeenan, dat
Am-iterdams kansen pp een bloeiende
industri', waarop ha« ligging haar in menig
opzicht uitzicht biedt, te gunstiger staan,
naar mate in haar midden de moderne
vakhevvtgiqg zioh te rustiger uitbreidt."
Wanneer en waa-, zou ik den heer Simons
willen vragen, heb ik ooit beweer i Jat een
r *tigi'. uitbreiding van de moJerne vakbe
weging da kansen op een bloeiende indus
trie -zi u tegenhouden:'
Meent de heer Simons, dat de toon in de
sociaal-democratische vakbladen, en de her
haald'' stakingen in de haven teekenen zijn
van een ruxtije uitbreiding der vakbewe
ging !?" Da heer Simons weet. zeer goed, dat
het b.i de behandeling d r be^-ooting niet
ging <>'ii do vakbeweging, maar om ile agi
tatie d.;r Sbci.ial-dem:)craten, dte slechts tot
een ierwij lering tus<che:i de arbeiders en
de andjre klassen der Maatschappij leiden
kan en belemmerend werkt op de geregelde
ontwikkeling der industrie.
J. H. SrilKl.TKMA.
* *
^
Pe heer Sjheltema zou zijn tegenspraak
ongeschreven hebben gelaten, als hij, al
lezend, den nadruk hacl gelegt i>p't woord
uw IITII, eu niet op het woord rn^ti/j. Immers
onder nio terne vttkbeu'fiji-u/j wordt nu een
maal in den laatsten tijd verstaan de onder
sociaal democratixchen invloed slaande be
weging van het Vakverbond, gericht tegen
de s t au k-maai- raak metholen van
hetauarchisiische N. A. S. M/i'Jrnte vakbeweging
is dus sociaal dei>ioc>'(iti.si-he, vakbtsweging ;
de philippica van den heer Sjholtema richtte
zich, gelijk hij nog eem herhaalt, legende
agitatie der sociaal-democraten ; ergo tegen
de lA'idenie vukburejtny, wït-r uitbreiding
hij rtus niet wenschr, en wi|er rmtige
uitbre d ng (waarvan ik sprak ih tejenstelliog
tot de onrustige methoden der
staiik-maarrakers) vojr hém altijd itifuxti] zal zijn,
omdat ze ... nociaal ilemorrutfach is. Had ik
geschreven o-er de rustige uitbreiding der
vakbeweging'1 zonder meer, de heer
Sjhelteina had me terecht beschuklijd van hem
iets toegedicht te hebben wat hij bedoeld
noch gezea'l had ; maar dan zou aei l mijn
betoog oveibodig zijn geweest.
Voor het overige in en ik rda,t het wijzer
blijft in de Raadszaal niet al te ruimschoots
van de gelegenheid tot bespreking van
alijeineeiie kwesties als deze gebruik te
maken. Qaze debatten dair zijn al lan?
genoeg, en de vorm waarin ze onder de
oogen van ons publiek plegen gebracht te
word«'', doet het schrijven er over ver
kieslijk lijken boven het bespreken.
fleu^cïennis?
Het gaat om miss Duncan en Beethoven's
Vlle symphonie. \rer?cheiden toonaacgevt n Ie
dag')lad-n beb >en het min of meer on*? past
gevonden. De heer Wi leui Hut.-chenruiter
gaat in bet Toonkun-itnuiuuier van 5 Decem
ber zelfs /.óóver, bet beilig-chennis te noemen.
En be.rrijp ik wel, wat de beer Hut dien uiier
schrijft, dau zou men elk dacsip«-l bij en
pympbonie van B.jetaoven »eu heiligschennis
moeten noemen. Dd heer A verkam [> onischrijft
zijn meeninj;; met de meeste beslistheid iu
!i«t VVeekolal De Amsterdammer vi.n.ONu/.
op de vol gei de «ij ',t ;
Een Fymphonie van Beeibo/en is een
volt >meii c )inpl«et ku istwerk, daa-aau ma«
men nifts toevoegen, noch iets ook daaraan
afnemen. Geen co u men'aar of ve-dii del ij kin a
lieeft men er voor noodi,; Ook geen mid
delen om tot verbooude stemming te komen ...
Uij die nog uiterlijke mid.leien noodig heeft
om. in stemming te worden gtbracbt, doet
beter zich met Beet hoven nitt bezig te hou ieii."
Kc valt hierop wel wat aan te merker.
Gs en comnentaur no.dig en wie uit t zoi.d»r
dat in stcmuiint; koint, moet maar van Beet
hoven af nlijven. Zt'ó niedoo^enlons gejend
zou het er voor vtltn en meu mag gerint
zeggen ook ernstige mtizieküeflieboer't al
slacht uitzien. Het kan toe^eg>-V( n worden,
dat er ruenschen zijn, die door absolute
muziek zonder meer, volkomen bevredigd
worden. Mür t.oeveïen zijn er dat? Het ?,al
den heer Averkanp met zijn lange mu .iia e
ervaring toch zeker tit-t onbekend zrjn, dat
behalve de/.e ge ukkigen en degenen, die in
het febeel geen geboor voor mu/.iek heoben.
ooi een categor.e van personen bestaat
en d^ar booren wellicht de tneesten toe
voor wie de muziek op zichzelf niet
volkomtn begrijpelijk is. Die menscht-n hebben
een commentaar nepaa'd no dig et kunnen
eeist door een ] a seud aangebracb'e
gedachtenaasociati^ de stemming in de zuivere
absolu e nui'.iek genieren De:e dient i!au
o?eretn te komen tm-: een stemminj
veroor/.iakt door een 'L-tarmee samengaande
reeks van voorstelling n. Het zijn personen
die symphoninën, ouvertures en unaitefen
niet geheel kunnen gemeten, indien er niet
een aanduiding nij etieven wordt van wat
zij er zich bij denken ku,n>,-'n. Ik onderstreep
hier bet wordt, kunnen ', oTidat ik wil /.eg
gen, dit et n bfpaaiile voorste'lin.g niet on
afscheidelijk ver-Ooudi-u beSioeft 'u zijn bij
de mudek, nuur- alleen noodig hei-J'i te pis
sen bij liet karakter van bet stuk lat uitge
voerd «"ordt
Nu idjii er onder deze categoiie vel
uifznnderingen met vohio r.de eigen f.mt.i/.ic,
die de VO'jr hen -ifi-i '''./-? roiniiienlaar er zeit
bij uuiken. lenuuul miiid T 'ian K cli<ird
Wagnvr schroef eer. volieaive coiïinit n'.aar
o[> de ou/er u-t- Coriol.i'i. Vo'ir dea h"er
Averka'nii abso n it overliod'g; u>k"r. Vo.ir
Waaner niet. En r.u kan ik me heel goed
voorstellen, dat, er n onscüen zijr-, voor wie
Wagner's i:< ninieataar een n; kom-t n ge.
worden ea di~, met d;; da:via aan-e:ev(.n
gcdacbteni?a[.g. een e.-en (heptn iiniruk van
B'etbo/en's «eik krijgen, als <i>> htor
A.V.kamp door de commentBarloor.e a1).-.) uU
maziek zelf. 7r\\\ men nu die velen (-enviuiig
kunnen verhied«-n zich met lïee bo ,'en ne'.ii:
te houden. De qiiaeftie vas m er «I'.'irn iert-n
mti'.ikalen aanleg laat ik hier geheel l.ni'fn.
Hoe dikwijls wordt bovendien zoo'n
c"mmtntaar gfgeven in dt-n vorm van een c
>ncertgid". Bij muziek van oao Ie-ne
toougedichten ii ze zelfs voor het gan-che publiek zonder
uil zondering, een vereiscMe.
De heer A verkamp zegt ook : Een
gymjhonie van Beethoven is een volkomen
com.pleet kun?twerk, daaraan mag men niets
toevoegen..."
Hoe heb ik het nu met de-.e hoeren
pritcipe cavalleristen t
Is een vers van Heine geen volkomen com
pleet kunst *eik of een drama van
Shakespeare of de Egmond van Goetbe?
En moeten we nu Beethoven veroordeelen
om<:at bij mudek bij de Egmoud schreef, of
Verdi omdat hij hetzelfde detd by Sbakespeare
of Schumann voor zyo. muziek by zooveel
liederen van Heine?
,lk weet wel dat er mu-iii ? cok alleen
maar musici zyn, die beweren, dat bijv.
Shaktspeare geen volmaakte kuns; leverde,
omdat er rnuz ek aan ontbrak. Conwqiieut
moeten deze lieden dan ook begeren dat
Beethoven geen volmaakte kunst Ie'erJe.
omdat het alleen mu-.iek wa°, wat hij schreef.
Het mo t erkend worden, dit zij de conse
quentie ook wel aaniurven ; ofschoon hvt
niet moeilijk zuu zijn aan te to men, welke
groote vergissing zij. door misvaJ,ing van
Wagner's theorie ooitient het
Gesammtkun?twerk " begaan hebt en, d or ie beweren,
dat R th-Wa ner's werk de beteekanis heeft
van ein Scoritt rier den Autor des Hauilets
hiraus getan "en dat Beethoven in de Xle
symphonie een slotkoor te pas bracht, uit
machteloosheid om met muziek alles uit te
drukkm wat hem op het hart lag. Mat den
bet-r Aveikamp behoeven we hierover niet
te twisten. Door zijn ..erkenEing dat de Vlle
pymphonie van Btethoven een volkomen
compleet kunstwerk is, zal hy ioapliuite ook
wel erkennen moeten, dat er in andere
kunst u tii gen evenzoo comple.e kunst merken
beslaan.
Des te in?er moet men zich er over ver
bazen, dat bij voor werk van Beethoven
zoo'n exclu-ief stan ipunt inneemt, elke
toevoegiag daarvan verweipeijk vindt en toch
weer accepteeit, dat Beethoven muiiek schrijft
bij een compleet kunst wei k als Goethe's
Egmond.
MÜdunkt in deze quae-tie wordt het cri
terium verkeerd aangelegd, out genre est
bon sauf iVnnuyeux''. Laat een kunstenaar
uitin» geven am zijn. gemoed, op wolk»wyia
hij dat verkies' ; als we maar iets goeds
krijgt 11 /.óó wordt het net een principieele
vraag uver de rnogelijkh- id om bij Beetho eu's
rnu/.iik door gelarenkunst iets uit te drukken
wat aan Beetho en eongeuiaa! is. Waarom
zou hit niet tno.je'ijk iju? Waaro n zou niet
iemand bij de VI Ie Symphonie een t pos
kunnen schrijven, da1 gelijkwaardig was aan
de fymphoui '! Een ten Kate sou het niet
gekund hebber. Z»u het boven de kr ebt en
van een Remb audt gedaan zijn bij dat .elfde
opus een grootsch schi derwerk te maken,
geïnspireerd door Beethovend muziek en op
gelijke hooite daarmede staand^? Waarom
niet 't En de ge >arenkunsl :' Is er eétevonn
van kunstuiting, die zich beter met musiek
laat vereenigen dan juist d* gebarenkucst ?
Beter dan met de p astische kunsten, waarbij
een combinat'e af>toot op de aanwe/iigbód
van twee tegenstrijdige elementen ; beter neg
('an met wooidkuast, waarhij men voor het
onvermijdelijke geval staat, dat de
klan!:?choonheid van het ge-proken woord een
der ab;o'u!e vereischten om een goed dichter
te zija voli men ve'dwijnt, wanneer het
woo;d gezongen wonii ; beter, zui-er Ier
onged vongener is een samengaan van mu iek
met gebarenkunst mogelijk; in b.'ide is een
gelijk bewegingselement aauweiig, terwijl in
ge n van beide iets atn:etrolf-)n wordt dat
et r ij !ig is met de andere) vorm van
kunst
D.tt men zicb diarMj zou moeten bevalen
tot d mmuziek, kan ik niet inzien. In een
muziekdrama schijnt er bij r. geen bezwaar
te bestaan tegen een samenvoeging van
muziek met een ander soo;t geha-enkun;t
dan d n dan-1. Bij een muzieiwtrk als eeii
fvinpbonie zouden deze bei ie vormen van
gebarenkunst niet passen. 0;u den gesloten
vorm pan bet muziekwerk, jonden we ook moe
ien om den naar een meer afgepast verhaa1 in
de gebarentaal. Natuurlijk niet naturalistisch
maar gestyleerd, een aaneengesloten en afge
paste reeks van doorloopende bewegingen en
standen
O;n ten s'otte tot miss Puncan terug te
keTen. Deze beeft zoo iets bij B^ethoveu's
Vlle ?yinphon:e willen geven. Het is haar niet
celnkt. Het moet eikind worden, dat de
uinnlk in baar gebarenl-unst iu het geheel
niet rxpie-sit-f is. De absolute kunst ;an
bet ddiisen is l a ir kracht eu om dese reden
past ?ich baar kunst ook beter aan Gluck's
muziek aan, die voor zt o groot gedeelte uit
dansmuziek bes aa'. Dat miss Dui.can het
toch met Beethoven reproefde, of.-choon haar
capaciteiten daarvocr, juist door het ont
breken van mimische kracht in haar gebaren
spel te kort scl o'.en, zou tO'.:h hoogstens een
fout in haar kunstenaartconscientie genoemd
kunnen wordt n. De mislukking kan in geen
geval een beslissing geven over de principieela
quaestie.
Mr. J. J. RAAM.
* *
*
Het is mij niet recht duidelijk hoe de heer
Kaatl' er toe komt om, nanr aanleiding van
een artikel drs bteren Win. Hutscheni nyter
in Toonkunii" van 5 Dec., gastvrijheid te
vragen aan de redactie van LI Amsterdammer
voor boveus'aiiid s'uk.
D:U dit opstei 18 geschreven naar
aanleidirg .a:i lei Toonkun-tniitmner beJiij<t de
geiijkluideruie tile; ..'?leiliaschennis '. De heer
Kaall' heeft er alleen een vraagtt ukeu achter
geplaats*.
Mi-ir ware het dan tiet correcter geweest
hel stuk der redactie van Tjonkuust" ter
plaatN'iig anti te liiedeii '.'
Is dan aliccn het citaat, dat de heer
Hu!pcht-iir iijter uit mijn artikel van '2D Nov.
aaiisjt-hnai l heelt, ln-t motief vaor den heer ?,
Knal! om zich hier. in 'l -ze kolommen, tegen j
mij in hi-t liarn.-.s te jagen ? j
lloe d.t zij, aaarne voM.,e ik aan het
verziek vuil de rei.lac.it' cm een onder>-chrif; te
plii-.t-en b.j 'st.teifu Küili'~ art kei.
l n tegen-teiling toet de meening van mijn
t'eaci.ten opj.oni ut, bijf-ik beweren dat e e n
i- y m p h n ;i i e, v a n Beet h o v e n een zoo
volkomen cuinp'iet tuiislwtik is. dat >:e toe- j
hoorder >li ? <!e motieven kent - - en wie
ke;it die J.i'jt bij de ge-ti idhcM van on-^e
te^en-.vooid'g zoo.-ee; \ei beterde mmikale
cjivoeding? gei n comuinitacr noodig heeft,
om tot het juisie begrip eu het rechte genot
van Beethoven te komen!
Wannetr er, buitt n di n componist om,
sprookje.s of verhaa tjes bij muziek zijn
gefabiiceer', dan zou ik die naar de kinder
kamer willen v«rwijzsn.
Als de heer Raaft zich beroept op de com
mentaar die Wagner b;j Beethoven's
Co.ioian" heeft geschreven, dan komt het mg
voor, dut aijn ondtfrscbeidt&gsvermögen hem in
den steek laat.
B»elho^en toci componeerde die ouverture
bij Colliu's treurspel Coriolan." Wat is er
du^ natuurlijker dan dat het publiek, het
treurspel niet kennende, gaarne op de hoogte
gp>ira ht wordt van het onderwerp? Welnu,
Wagner d-ed dit. Ma dunkt, een heel ander
geval als met de ze/eüde symphonie!
L'e heer Raatf schijnt de draagwijdte van
de ui d-ukking absolute muziek" niet te
begrijpen. Ten minste Lij maikt er een
onjui-t gebru.k var.
Wanneer in onze Concertgebouw-program
ma's, acalysen voorkomen van moderne
werken, dan j ui 'h ik dat volkomen toe. Zulke
werken zijn in ddn regel niet zoo volkomen
en tonpleet als een symphonie van Beet
hoven. De componisten nouden mij deze be
wering ten goede! Maar meer nog, zij zijn
geen gemeengoed gemorden van den
muziekief hebber; ?ij hebben geen factor uitge
maakt bij de muzikale opvoeding.
Overigens is een muzika e analyse toch ook
geen commentaar.
De Eurmont" van Goetbe is een zeer schoon
kunstwerk. C'ü>chen's lieder, n Frtulvoll
und leidvoll ' en die Trommel gerühret"
vragen ecuter om mudek; derhalve is
Egmonv" &iet een compleet kunstwerk, in dien
zin als Beethoveu's revende" dit is.
Ik zou ditzelf Ie mutat s n.utandis op b.".
Shakespeare's Midsummernights-dream1' in
toepassing kunnen brengen.
En een vers van Heine... Zijn' de
ged'hten van Heine, van Eichendorf, van
Mörike, nii t als het ware expres voor de
muiitk gedcbt? Hebben zij hunne roeping
niet eerst vervuld, toen de groote lyrische
toondichlers ?e vereeuwigd hebben? VVosrd
en toon completeeren eikaar. Volgt hieruit
d, n niet dat beide bostandleelen a part
incompleet zijn ?
Dan komt een heel relaas van den heer
RaaÜ' c'at ik gevoegelijk kan ov>rj'aan.
Of ik dan niet erken dat er in andere
kunstuitingen evenzo;) complete kunstwerken
bi.sfaan ?
Zeker doe, ii dat en heb ik nog onlangs
in deze kolommen gedaan, toen ik beweerde
dat enkele verzen van Gezelle zóó af en in
?zich zei ven zóó compleet zijn, dat muziek er
niet bij past.
Als e f n dichter een epos zou geschreven
hebben (Ie heer Raaff noemt ook iemand op
die bet echter niet gedaan heeft en, volgens
hem, ook niet gekund zou hebben) by de
ze'ei de i-ymphonie, zou dan in waarheid
BeetLo reii's zevende daardoor minde.' com
pleet zijn gewordeij ?
Eerder ze.u men mogen beweren dat dit
epos in ,'pe m n Ier z >u genoten worden,
als de lezer Beetboveii's werk niet grondig
ken.te.
Ei ge.-teld (.'.'? n of andere R mbrandt had
een fcbilderij gemaakt geïnspireerd door
Beetho en's zevende, zou dit dan in licht
beeld moeten ver'o n l worden in het
Concertgehou v. vóór den aanvang der t,y mphonie,
om deze daard or e verduidelijken? Zou
dit in waarhei l het publiés nader brengen
tot Beetho .'e 's kun-i ? Omjekeerd is het
eerder bet ueva'. De ^e loeling van den
M-bililer zou s eciits duidelijk worden, voor
hem riin de syruphon:e goed kent. Alweer
vraaa ik, is Be-thoveu's zevende daardoor
minder complet t''
I< zou het li-rbij kunnen laten. Doch 4n
ding meen ik n \z te moeten releveeren. Het
>Uat niemaiid vrij zich van een kunstwerk
te bulieritn in den gee-t zooals miss Duncaa
dit d-M! hij Beet hovt-i/s revende, wanneer
int-n müaai;nem-n, dat de schepper van ht t
kunstwerk er zich tegen zou verze'ten
In mijn art.kei van 10 No ?. ecireefikook
n o i dit :
Men stele zi h epn= Beethoven voor, den
reus, den trot-c'it u in zic'i zelven gekeerde»
man. teg-nover de heva ige, gracieuse, steeds
iliiulachei.d i miss D'iLcaii. Wat zou bij baar
ten an'woo d hebtien geaeven. in lien zij hem
had kunnen vrag n zijn zev nde fympbonie
aan baar hf te staan? X"lf' een veel minder
harsene na'uur zou -igar m jf verontwaardiging
van v.ich hebben };ewezeu "
!< hab een rluiiv vermoeden dat de heer
Riafl' mijn a-tikel van M Xov. niet gelezen
heeft, maar dit zijn opp s tie tegen mij zich
sltclus baseert op het door den heer Hut
scheurnyter gtc\i'erpeeidd uit het
oonkunstnini ner vaL ?"> I)e*'4
In ieri de heer Kaall' deze zinsnede eens
gnm i 'a overwogen t n eens naie lacht had,
over p teit tezenover een knii-i werk en zijn
schep|u r, zon hij lan zijn opstel niet iu de
pen gehuuden hebbeu ?
ANT.
Inhoud van Tydschriften.
Om,' ??>..»?. Ie gil Tan. 'OS: Fin de Sec'",
door mr. S. MillerKzn. Uit liet leven Viin
AMStophanes. door prol. dr. J. van Leeuwen.
|jjven*:ilylle. d ;or Th. van Merwede. Over
.Ie Xuori-c'ie btrg-vlakte, door D.
KoijremauVan der Willigen. Het tekort fier
Rjksverzekerinüsbaijk, door jhr. mr. H. Sniis.-aert
Onze leestaft'1.
l),' .VA'»1 Knnr, Jan. 'C'S : Ver.-je, door Jac. !
van Lo. y. M-.OA'e jaren, door dr. A.
A'etrino. Met ivoren Aapje (vervolg) door
Ht-r-nan 'l'eir inck. Ui.komst, door Herm.
HeijermatH .Ir. Gediehttn, door Hein
B H-ken. 11 jt lied van l'nao m, d o Jr K irel
vai i!,-; NVoesti.'n". De nieuwe
tdon-clspelen van Marce'.lus K nants en Herman
Heijej nr.m .Ir, d >ot l-'ians Mijns^en
lsle:n<' proza stukken, duor l'. H. Ritter.I'-.
De (iek. (i'sor H>-nri van P> >oven.
Sinte'klans. door H. Bouma.
(irnnt Xi-flerln.il. Jan. 'l S : Anna van
GoghKHiilbach, l'ü^en haard Ueiiéde ('ieicij,
V iii'leii;.' vh- 01 ke eii O d. n k ei e bt-ukeiihooin.
?- l !r. K. A. Koilettijn, J. I;nlo ;itsinH. Over
Bi cienl,k. Mi>ie K ,et er.-', Uutgooch'.1 ing.
!)ranuiii-c!io Kun~t.
.V'iu.'r A'^ei'l. Maan Isc lirif; van (jroot \
Neder and, uil. l en '1. gewijd aan lit'eratuur. '
rvecidoiid-i knust en m u ijt: J.iha Hakker,
Koue jen?.i. -?Vi^tord-M yere. KleguJn.
\V. Graadt van Roggen, Van het jonge lee 1.
BeneJicta tn. In stillen nacht. Van blijde
in-nre. J. Tersteej. Kust. l'ol ile Ment,
Eu Halewijn sprak. -J ,J-ic.T io.nson,
Herfstmelodu en. Ad. Herckenratb, Gedichten.
Frans Bnyens, aoiroaanj;. VM. Blok^ijl, Wan
de Elven. K.: vjnrdeft!Oereiy Verzen,?Om.
K. de La^y*, Verh*ngfen. 'Dr ienêde (Olercq,
Dichter G«ido ?Gezeile *ls Volkfraan. Ans.
Salomon?, Av»4d" Porta WesiMita. LfefJe
verloren, Droom, Inhaildigins',
?W-an-hooptnacht. Ricbard de Cneffdt. Alierh«ilig» n.
Ary Delen, De meezen va-n-gers". _ Theo Fccq,
A. A. J. Daalmeijer. C. Eeckelc, In stillen
racht. Victor de Meyere, Over den
hedendiagschen roman. Ed.Thorn Prikker, Tot
de jonge [.oëeten. W. A. C. van i am,
Nietzschean 4- P- van Sonsbeeci',
Ontgooehelirg. Morgen.
Dt Katholiek, Jan 'v'8: Van kerk^ouwsiijlen.
en ? rschen van .onzen'ijd, door J. J Graaf
Maria Beatrice van Modena I hertogin van
York. door VI. S. Frie-che letterkunde, door
W. P. de V ies. Blijde mare, door K. van
Kro 'iienhurg.
Ontwaking, aft 12: CMcar S x, R :zeken uit
den blauAen Hemel. Willem Gijsse'e E^n
lied van leven. Siska van Daelen. De
G iede Predikant en Bonnetter- Sie^fri. d
Nacht, nit den O.ly;see 'an een o
s'atideling. Jarques M-^-inie, Blieven u;t Parjs.
Se^ber Kahau^, Een internationa'e agitatie
voor Ed vard Joris B >--k->n e- tij Ischrifien.
Df Vrti-uw en knar Huis: No. 9: Bij dea
komenden dar, door A. C. Bol - Denija.
Jengi en ouderdom, door E V. Filet
Brode", door EIH. M. Rogg°, «ralenweik.
Onze planten, door dr. A J. M. Garjeanne.
Over schapen en reeën, door Erious.
Gtikos'u meerde balj, do >r K. H. D. Griekscha
kleederdrac it, door Ma'jor. Elck wat wile:
Wat ge niet weet. of mogelrk weet. I ene
Sanders. Wat men ziet en leest.?N.eu*e
uitgaven. Beric .t over patronen.
Schoonheid en oiiderwïj*. No. L. Aan d«
lezer?. De school tfan Ligt hart I, door A.
v, d Willigen. Boekbespreking. Avond
ster (muzie ) door A. fr. Dysermek Van
verre en van nabij : TentoonstelTu g
O^ivoeling van bet kind", door J D. R. Onze
beweging: Nieuwe leden. Orgaanfomis.
Propagan lacommissie. ? Zang nderwijs op
de L. S. Lezing van Ca'harir.a van Rennea
o -er Het kinderlied op de L. S."
Df. l.everids Natuur, ah'. 9. Der.'07 : Uitliet
Vogeldagboek, d >or Jac. P. Toijsse. Wan
delende lakken, door L. Dorsman. --
Sjhierm innikoog. door A W. Kloots Jr. Vage,!ver
volging en MU- chengilde, door J \'ij'erberg.
De Piantenarmoede van de Duinen doo» Jac.
P. Thij«se. Van Z.volle's Omgevinsr, door
B. G BuUinu. In het K'o ister, do n G J.
Meinen He f,ib]oei en Henf.<tgroei, do ir
Jac. P. Tri V ragen en Korte Me ledeel ng<in,.
Nifuio Vrnuu-enl t-(n. M. andhlad 'i-or dame^
onder redac'ie van Da'sy E. A. Junin-<, Ie
jüargang, No. l ; Welkom Ban de lezen3.
Hoofdarikel, door notaris M >11. Canari:ch8
herinneringen, door de redactie. Kuhri k
voor heeren. Open brief am generaal tad,
door de redac'ie. Van den man. die er 'a
pension op na hield, door mevr. Wink.
De vere.eniging voor vrouwen k:e-<rechf, door
mevr.. Jacohs. Boekbespreking
Cosaiopolitiscbe Caramels, door Miu o-a Het
Koninklijk bes'uit van f Maarf, door D. E,
A J. Feuilleton, A Ie. lei.
Eijen Haard. Impulsie, door C.'r;i Fint*
E°n jonge dame'-kostschool nit de eerste heift
der 191e eeuw. Nederland vi or honderd
jaren, door genei aal Wü;>pei man i met af b )
Bij Grootmoeder, door J ro. de V ie~ (hij de
plaat). Bij grootmoeder (naar de schilderij
van D. A. C. Ar z, in het Rijkimu<t um te Am
sterdam) Een rmtkjraairtiift-f i^r'ek. door
Hermin J. da Vr.es ( ne' af (> )
Ver-cheidenhei 1. Feuilleton. Uw g-°!uk-ter in
'!)OS. Mannenkoor Kunst na V'heid".
Mr. A A. de Pin o f?B»uvi<i
reteAuas'e-dim. Een ha'tstochtelijke ,ezer van
Eigen Haa'd'. de, naar hij ons m'de, leelde,
zelfs in zijn had, onmi'HelHjk n^ onivargsr,
het blad leeest. >ien\vjaa--fe, <t bij de
Cbineezen op M .cas,-ar, ahts met af b.
Ad 7erten!ièn.
40 ? ? n 1 1
p ? r r ? f » i
Verlangt S.v.p. stalen van onze
nouveautés in zwart, wit of gekleurd
van 60 cents tot 9 gulden per Meter.
Specialiteit: Zj;destoffen voor
Gezelschaps-, Eruids-, Bal- en
Wande.toiletten en voor Blouses
Voering enz
Wij verkoopen slechts gegarandeerd
soliede zijdestoflen direct aan par
ticulieren, franco vracht en rech
ten aan buis.
SCHWEIZER & Co., Luzern H25.
(Zwitserland'.
Zijdestoffen-Export Kon Hofl
Noniiiiül-üntlerklfi'uiiiii
van
Prof.DrG.
Eenige
Fabrikanten
rW.BengerSötme
Stuttgart
HoofdUepOt te AMSTERDAM: Kal ver-tr. 157
K. F. DEÜSCHLE-BENGER.
BOUWT u mmm
o d.
VELUWL
Inlicht. b,d. Vereeniging Kantoren
voor Vaste Goederen in
Nunspeet.