Historisch Archief 1877-1940
D E A M S T h II D A M M E R WEEKBLAD V O O R N K D E R L A N D.
No. 15C5
café's, sociëteiten, bij sportaangelegen
heden, e.a. Intusschen valt hoe langer
hoe meer groote afscheiding ia het
officierskorpi te constateeren, al naarmate
men tot een of ander wapen behoort
dan wel meer of minder aristocratisch
n aangelegd. Het is reeds zoover gekomen,
dat in een zelfde garnizoen, twee soci
teiten bestaan, omdat men
gemeenschappelijken omga" g wenscht te vermijden.
En hoe het -met de z.g. kameraadschap
oader ie officieren i< gesteld kan blijken
uit een opstel, geplaatst in het nummer
van 14 December 1907 van het tijdschrift
Eigen Hanrd. Hierin wordt geschetst de
ontvangst van ten officier (Geldrop ge
naamd) die uit een provinciestadje naar
's Gravenhage is verplaatst en zich gouden
bergen belooft van de ontmoeting van
oude vrienden en kameraden, inzonderheid
van dei oud-kameraad luit. Van Beveren.
l)eze schets geeft zoo juist den bestaanden
toestand terug, dat we ons veroorloven
d^n kotten inhoud te vermelden van de
wijze waarop de ontvangst van Geldrop
plaats vindt. Het geval speelt zich af in
de Witte", waar Van Begeren zij n geest
bezig houdt met aandachtige lezing van
TLe Eire:'1
Ojig Van Beveren, kerel, hoe gaat 't er
mte?" klonk het innig hartelijk. Bliksem,
dat vin! ik aardig, jij bent de eerste, die
ik hier eens een 'n stevi^en poot kan
gevent hoe gaat 't er m(ê? Zoooo. ....
Geïdrop leef je nog ? zei doodkalm Van
BeverPE, den anier rustig aanziende, alsof
hij 'ai gisteren nog gesproken had.
Kom jd o1- k 's kijken in Hare Majesteits
Kesi lentie? J v, waarachtig, de provincie
werd me te duf, hoor Zeg, Haas, je bent
geen fttek veranderd ; alleen nog een
V bee'je langer geworden, zoo mogelijk,
Geldrop had karakter genoeg, maar hij
trachtte het sla ipe handj*, dat hij van
Van Bakeren gekregen ha i, nog weg te
redeneereri, wat me erg 'oor 'm speef.
JV, was 'lantwoo-d in 'n ietwat hoog
en sleepend toontje; ji, ik groei tegen de
verdrukking in " Lf, Rire neerleggende en
? een be-tje loom, gebroken opstaande vr jeg
hij nog als terloops Ben je met verlof?
Ne , ik ben overgeplaatst. O, dat 's waar
o ik, je bent bij de G.irde gekomen. Nou
tot zien?, zie 't maar u't te houden. Z'n
hand u'.t-tekende, voegde hij er nog met
'u flauw ouverschil ig vriendelijk niimlacbje
a .n tos: 't I* nog at 'u aardig dorp hier.
Ta, nou, bonj'iui". Ze, Geldrop ; ik
hoorde heen dtnken stik".
Blijkbaar is de schrijver iemand die
de détours ^an den Serail kent en die
behoefte gevoelde het publiek een blik
te d >en slaan in de toepassing van de
kameraadschap" in het leger.
Bjvendien dient gewezen op de groote
neiging, welke er in den of'ficiersstand
bestaat om elkander af te breken, zij het
dan met of zouier neveiibedoelingen en
die vojr d-t kameraadschap de
nekslag is.
Vooral in de latere tijden is de officier
zich blijkbaar gaan gevoelen als ieder
ander lid van de maatschappij en verlangt
hij niet meer beschouwd te worden als
behoorende tot een afzonderlijke kaste.
Daartoe bestaat dan ook geen enkele
aanleiding.
In dezen gedachtengang verlangt de
D2 NOODLOTT1SE FLOROZONDE,
Kaar het Engetsch, van LEOXAKD MEJXKICK.
Voor dat Pitou, de componist, naar den
Haag vertrok, ging hij Théophile de Fronsac,
dan d c h ter, opzoeken. La Voix Parisienne.
had kort geleden de Fronsac bij zijn staf
gep'aatst, op die voorwaarde echter dat hij
geen gedichten zou leveren.
Goe ien avond," zei de Fronsac. Mon
Dieu! Waar zal ik over schrijven?'
Schrijf over mijn muziek." zei Pitou, wiens
composities in ieder arrondissement van Parijs
wartn uitgt floten.
Ltten we nou verstandig praten," prote
steerde de Fronsac. Mijn praatje is nog een
halve kolom tekort. Vertel me eens iets be
langrijks."
De vrouw,'' antwoordde Pitou.
De Fronsac ^ooidedeasch van zijnsigaret *eg.
.Te doet me er aan denken," zei hij, hoe
E'jod '.akelijk ik weer eens verliefd moet
worlen; mijn gevoelens mottf-n geprikkeld
worden. Ik moet weer iemand aanbidden
om met hartstochtelijkheid verder te kunnen
schrijven."
't Is heel gemakkelijk om te aanbidden,"
merkte Pitou op.
N'üt als je veertig ben V' klaagde de ander,
vooral voor een man uit klasse 4. Vergeet
niet jonge vriend, dat ik bemind htb, en
bemini ber, aan een et uk door gedurende 2:!
jaar. Ik kun niet in herhalingen vervallen
en 't ia me onmogelijk een nieuw type te
ontdekken."
Ik begrijp er alles van," zei Pitou, be
halve die klasse A."
Kijk, er zijn drie soorten mannen," legde
de'dichter uit. Klasse A zijn de mannen aan
wie vrouven zich on ver mijdelij k overgeven.
Klasse B bestaat uit die welke zij uit instinct
vertrouwen en aan wie ze op den tweeden
dig confidenties doen; deze mannen krijgen
ee.i uitsobreide kenris van de sexe maar
'i lukt hun nooit de vrouwen voor zichzelf
te winnen. De vrouwen beschouwen klasse
C enk l als: de anieren": die tellen niet
mee; gewoonlijk trouwen ze en trachten hun
vrouw wijs te maken dat ze ir> !>? ???"'
groote .losbollen waren. Maar zu;.'
wiagfn helpen me toch niet om.L ..o
te eindigen, want ik heb ze verleu. A-eek
allemaal al op?e-:chreven."
Van vrou ven gesproken," zei Pitou, er
is "een blond juffertje tegenover ons komen
wonfn. Tot nu toe hebben we alleen maar
u'.t 't raam naar haar geknikt, ik heb haar
Llaette gedoopt, en ricotrin heeft een ge
dicht op haar gemaakt, 't Is erg pathetisch,
Tooral 't laatste vers, de anderen zijn nog
niet geschreven 't Is aldus "
officier dezelfde rechten en dezelfde
vrqheid als ieder ander Nederlandsen
burger in casu het recht te huwen met Ie
yrouw zijner keuze. Officieren zijn geen
minderjarigen, het gouvernement behoeft
voorwaar niet als vader van den officier
op te treden, zooals wijlen de Roo van
Alderwereldt het zoo keruaehtig uitdt ukte.
Het we hadden haast gezegd
bespottelijke v.tn den thans geldenden
maatregel springt te meer in het oog
wanneer men we -t dat de militaire
autoriteit zich na het huwelijk, wairtue
de Koningin toestemming giif', in h-.-t
minst niet met mogelijke misdragingen
inlaat. En dut o. i. zeer terecht. Hij
consequente doorvoering van het denk
beeld van den heer Van Kirnebeek zou
zulks wel dienen te geschieden ; de
officiersgezinnen immers zijn, volgens zijne
meening, op elkander aangewezen en
behooren met elkander omgang te hebben.
Eu hoe kan dat nu gebeuren als
echtgenooten zich misdragen, een omstandig
heid, die o. i. niet is bui-tengesloten \ve=reus
-iet groot aantal huwelijken.
liueds in deze omstandigheden diende
de Regeering de gehate bepaling in te
trekken. Doch er is meer. Is het niet
tergend, dat in den tegenwoordigcn tijd
een braaf officier nog moet toelaten,
dat de eerste de beste zijner chefs zich
tot een burgemeester wendt tot het be
komen van eene schriftelijke v rklaring
dat zijn verloofde van goed zedelijk ge
drag is, dat wil dus zooveel zeggen dat
ze niet behoort tot zekere categorie
vrouwen. Over andere afwijkingen op
zedelijk gebied «uilen de burgemeesters
zich toch wel wachten een oordeel te
vellen.
Wat in deze ook ergerlijk is. dut is
het meten met twee maten van de zij ie
van het Departement van Oorlog. ()us
is een geval bekend, dat aan een officier
het aangaan van eea huwelijk werd ge
weigerd op grond van de deswege door
den betrokken burgemeester afgegeven
verklaring. De drie bij de zaak betr .kkeii
militaire autoriteiten hadden uit den
aard der zaak voorgesteld afwijzend
te beschikken. De betrokken officier z-ig
een daarop nader ingediend verzoek
schrift afgewezen.
Toen begonnen hooggeplaatsten en
invloedrijke personen vau de zijde van
de verloofde zich met de ziak te be
moeien. De Minister won daarop het
advies in van zijn ambtgenoot van
Justitie, die zijne hooge verwondering
uitsprak over de achteilijkheid, welke
op dit stuk nog bij he~ militaire be tuur
bjstaat. Een gevolg hiervan was, dut de
gevraagde toestemming werd verleend.
Waarlijk het is te verwonderen, dat
niet reedi lang met de verouderde be
grippen is gebroken.
Gedeeltelijk is de Rezeering reed-i ia
de nieuwe richting werkzaam geweest,
door nl. de bepaling te doen vervallen,
dat zekere categoriën van ofiicieren alleen
dan toestemming tot het aangaan van
een huwelijk konden verkrijgen, wan
neer zij een zekere som tot verhooging
van het jaarlijksch inkomen, ten genoege
van het Gouvernement, vaststelden. De
Schei maar uit, daar heb ik niets aan, ik
moet een halve kolo.n pro;a voor L>i V >ix
hebben. Hoe kom ik in hemelsnaam tot be
neden aan de pagina I Als ik geen cop'e heb,
dan heb ik geen geld ; a!s ik gpen geld heb,
word ik de deur uitgezet ; alsikdedmr ben
uitgezet, dan sterf ik van gebrek. Ka 't zal
me wel veel goed doen dat 't volgende geslacht
een standbeeld voor me opricht. Waarachtig,
ik zou je op een dinertje fuiven in'itwte
francs restaurant, waar je zooveel mag eten
als je maar naar binnen kunt krijten als
je me een onderwerp aan de hand kon d jen."
Toevallig kan ik je een heeïvreemd onder
werp geven," zei Pitou. Daar ik naar 't bui
tenland ga, btn ik mijn ou Iers op hun dorpje
goeden dag gaan zeggen ; en d;«.ar ben ik een
buitengewoon mti-je tegen 'c lijf geloopen.''
Een die niet van cadeautjes hield?'
Ik maak geen gekheid. Ze danst in een
roa itret kenl circus. Het licht en ds trommel
ve'leidden me eens op een avond, yn ik ging
er in. Een c'rcu-1, nou, stel je maar voor eeu
tent op een kermis Mijn fauteuil was een
plank en 't orkest was nog erger d.m de
tfreeselijlute fol eringen van da inq-iisitie.
En toen, na de afgeleefde paarden en ecu
schurftipe leeuw, toen kwarn er een mei-je
op 'ttooneel met de wonderlijkste oogen die ik
ooit in eet men-chelijk geacht gezien heb. Het
zijn groene oogeii met gouden lichten erin.'
,.Werkelijk," numpeld-- de dichter, <->en
meisje met groene oo^en en gou Jen lichten
erin hteft me nog nooit lief geluid.'
Gelukkig dat deze nog Looit xan je heeft
gehouden," antwoordde Ai componist ernstig.
ze heeft een vreemde geschiedenis. Al l:a:\r
aanbidders hebben zonder uitzonde! ing
zelfmooi d g' plee0d.
Wat!'' zei de Frorj ac verbaasd.
't Is erg vreemd. Een van hen had juist
een honderd duizenl francs geerld toen hij
stierf, hij hing zich op. Een ander, een
Italiaansch schrijver, nam vergif in. terwijl
heel Rome zijn roman las. O ui verliefd op
haar te worden zeggen ze, i - onschuldig genoeg,
maar haar minnen \s binnen een pa ir weken
zeker je dood. Fen poosje geleden was /.e
geëngageerd met een van (ie trot-) en even
later merkte hij dat ze hem bedroog. Hij
besloot haar dood te schieten en richtte 't
pistool op haar borst. Ze lachtte alleen maar
en keek hem aan. Hij richtte 't pistool op
zichzelf en schoot zich voor rijn kop."
De Fronsac had al opgeschreven : Ziehier
;?« buitengewone geschiedenis van een meii-je
dat ik ontdekte op een kermis.
Toen echter zei hij : Maar je vertelt alleen
maar een gerucht. La V*.nx Pariskntie hetft
een reputatie, misschien vindt je het gek,
maar de menschen lezen het. Wanneer dit
gepubliceerd wordt in La Voix, dan zal het
de attentie trekken. A! gauw zal ze vau een
tent op een kermis komen op een toaneel
in Parijs, en wai gebeurt er dan ? Je zegt
dat ze mooi is, dus dan zal ze honderd
eerste stap in de goede richting is dus
gedaan.
Gezaghebbenden als de heer Karnebeek
mogen ook wel bedenken, welke kwade
praktijken nog uit het door hen voorgegane
stelsel moeten voortvloeien.
We noemen slechts het bevorderen van
het leven in concubinaat, ea het toe
passen van de vrije liefde.
Ten slotte nog een paar woorden over
de door den Minister Vun Uappard, tepen
het opheffen van de bestaande bepaling,
aangevoerde redenen.
In de eerste pi iats dan vindt de Minis
ter de bepaling niet oiireohtm it'g. omdat
du oftiniar, in dienst van den St.t.-.'t tre
dende, zulks volkomen vrijwillig doet,
zoodat hij zich o >k vrij willig onderwierp
aan de bestaan Ie hcpa ingen op het stuk
van het aangaan vau een huwelijk.
Het zal overbodig geacht worden hier
van iets anders te -zejfge i dan dat blijk
baar het conservatisme nog hoogtij aan
het Departement vau O.jrlog viert. Wij
zijn het intusschea eens met hen die
beweren, (Lit de onderwerpolijke bepaling
alleen dan redeo van bestaan zou heb
ben als het hier een maatschappelijk
belarg betrof, d.K-h dit is niet het geval.
Ia de tvveedn pliats, dat de Minister
Van Rappird bezwaar ma.akt de bepaling
op te heffen, onidut hij daarin nii'dc ent
ira<irl/iirij nimit te<t-'H t<>(ji>neen c,-rl<<>iht</
run het ji/'il der zedelijkheid bij de
ntilituiren.
Naar onze innige overtuiging hei ft het
officierskorps deze aantijging niet ver
dient.
Eu dat van een Minister, die zijn laatste
\v_ord als Kegeeriugsperaoju sprak.
G.
Een misplaatst s'.ufeje over een
misplaatst woord.
Het I[«iidcl*l>/«d van verled .ui Dinsdag
is verbolgen over de laatste pliat van
ons Weekblad. D.iur trekt Kruger's schim
den feest re ienaur S.mits bij de o-jren,
omdat hij, de Doer. vau hèn, den vertegen
woordiger van do vernietigde
l>oerounati maliteit, sprak iu (V:,! adem met
Ithodes den vriend van J.uneson.
D;i;tr begrijpt het Hinidel.-ldad ijiots van.
liet spreekt over llhodes, die zelfs
door Kruger vjor een groot staatsman
werd gehouden en een groot millionair"
(wij buigpii) van Smuts, die genoemd
werd: de ij/.e ren held vau 't oorlugsveld,"
en het vraagt of nu n toch eens op zal
houden die mannen ginds in Xuid-Afrika
te bonnen, omdat zij in hun wojrden
en daden toonen de onderlinge waardee
ring van alle AfYikaanders (de Engelsche
en de llollandsehei te will m bevorderen."
Het Ilundelti'jlad v.-rliest hier zijn
onderscheidingsvermogen. "Wij begrijpen
en L'iniHi'ii waardeeren de pogingen o n
tot ecu nieuw Afrikaanderdjm te komen...
wij begrijpen en L'nmi/n waardeeren:
wijze, zij het ook bedroefde diplomatie...
maar wij werpen vau ons als l^-lijk ra//
intfiiiltHilxlirid, als leelijk run oinji'rneldheiil
woorden als die van Smuts: Kruger en
Rh jdos, t\v ;e groote Af'rikaanders." Want
bewonderaars hebben Td midden van die
honderd zal er een zijn dien ze voo-trekt.
Ku dau ? AU hij gsen zelfmoord p'ecgt binren
een piar weken, dan iou 't blad een leugen
verteld hebbeu. IK zou 's nicht*- niet kunren
slapen, u't angst dat hij zich tiit-t van k«it
zou maken.''
,. H ste kerel," riep Pitou geroerd uit. TOU
ik jou ellendötog vergrootea ? Laten we
liever dan dat jij ongelukkig zou zijn omdat
iemand nog leef , dit onderwerp en 'i diner
laten varen en over mijn nieuwe symphonie
praten. Aan den anderen kant echter zie ik
niet in d.*t de reputatie van de courant jouw
zaïk is, je bent f r niet mee getrouivd en ik
ben vandaag buitengewoon leeg "
Je hebt volkomen gjliJK," zei Fronsac
,,Bnverdien weigert de uitgever mijn ge
dichten." en hij schreef tien minuten achter
elkaar door.
De tweefrancs table d't.nte overtrof dien
avond zichzelf en PKOU deed \ menu alle
eer aan.
/,e hoe grillig de roem is ! De dichter
wiens vir/.en heui onbekend lieten, schreef
i u tien minuten een artikeltje dat heel Parijs
in opschud ling zou brengen, 's Morgens
wezen de nicn-chen het elkaar aan, deu
voigendtn dag spr.tken andere cuiiranten er
over en 's mi Idags werd de uitgever vau
l.n IV.i- /Wi.i/«iw.la-tig gevallen met vragen
Nieiuaul geloofde dal 'c waar was, maar
iedereen dacht dat t toch we' waar kon zijn.
Fen paar da,:e:i l iter ki>se« P,Kul dit briefje
vau Fruiiï-ac: ,,/t nd me aUjelilieft dadeiijk
den i:anm van het mei-je, eu waar ik iinar
k au v,uden. l'ue «Urecttu'en van eers.e
klas tnij.'1'l-tarpels ht oben rne opgezocht en
willen haar graag engageeren."
,.C ij k baar ben ik mijn bestaan tni-igeloopen,"
zei Pitdu Iïhad nrnan^chrij i7er moeten
wordi'U ' en hij autwocr 1de : ..Het ineitje
door wier <>ogen iüdat verhaaltje verzon,
heet op de pioirarnina's : Florozocde.
Overlteus weet ik jjiets, betialve dat jij een
diner'j':' aanbood eu d.it ik honger had."
T .ui hij dit echter geschreven had, ver
scheurde hij 'L weer. ,,.\J word ik zelf niet
geaiif/recieejd en al zal ik wt-1 in de Morgue
einduen," overpLdnsde hij ..dan is dat nog
geen excuus voor me. om andereu ie beletten
voornit te komen. Zonder twijfel zou 't
arme uiebje 't heerlijk vinden in drie
eerste klas caft'1 chantants op te treden, of
zelfs wel in eeu.' Hij antwoordde eenvoud'jr:
Haar naam is Florozonde. Ze zal wel te
vinden zijn in het ci.cus te C har ti es," en
hij stikte bijna van 't lachen
Fen tijdje daarna kondig Ien de bladen aan,
dat mademoiselle Floro .on Ie, wier liefde door
een vreemde samenloop van omstandigheden
steeds noodlottig was gebleken, te zien was in
ia Coupole." Aanplakbiljetten met den naam
Florozonde," zwart op geel overstroomden de
Boulevards. Fiaar portret vooreen winkel ver
oorzaakte heele oploopjes en men hoorde even
waarom waren die woorden noodig ?
Wanneer ,-nen met het Ourecht moet gag i
samenleven, en door wijs beleid tiet
samenleven wil mogelijk maken, is het
dan noodig dat men het Onrecht kust?
Wanneer het Handelsblad niut voelt,
dit her door Smuts de greizen van het
beleid" op smikelooze manier z jn over
schreden, d:in onderscheidt bet
ui^ttusscheii schakeeringen ... van esseutiëeleu
aard.
Het Handelsblad héft al eenseen les
gehad door e<m protestbrief van mannen
van naam.... liet verwart schipperen
daar zit hem de kneep met diplomatie,
hut filijgert wat gümukkel/jif '/.jn hart
van links naar rochts! M.iar zoo zijn niet
alle menschen gemaakt!
0»k niet in Zuid-Afrika. Waarom heeft
het llindel.-blad het artikel ni ;t afgedrukt,
dat wij wel vonden iu sommige andere
bladen, 't artikel van eeu Boerun-org-aan,
dat Smtits de les las en zei: Danken
wij iets aan Rhodes? Dankeu? Ja, eeu
stroom bloeds!"
Wij waren, zooals trouwens paste, ge
matigder. Maar hadden wij geeu recht
de trouw van een gewezen
boerengor.eraal aan het ideaal vau de onafhankelijk
heid der eigen .NVnox.u.nTtT beden
kelijk te vinde i bij een dergelijke lievig
heid aan 't adres van 't ongevoeligste eu
meest nutionuliteitlooze kapitalisme:'
Was dit geen leelijke ontrouw eu on
trouwe lei.'lijku'id 'i
Mei in de MM.
De heer Lulwig Ruttenberjt was
as'dirigent Op de, lait'.ste uiU'oeriiig in. het C
nctrtaeb'Hiw. lij had e^n mooi prcgramua
samengesteld.
K-.'n i-ymphonie van Mozart, die in Ei
(\o. -l > KuJie1). de ouverture Egmont"
van Beetho en die voor Man f red' van
Sc iiuuAnn en de vierirf syoi jhouie van
Bral) m".
In giuote lijnen dus de or.itwikkeling der
icstruüifiita'e muzitk iu de negeutiende eeu te.
FIK luw cumponisten staat, om zoo te
zeggen, op de schouders zijns voorgangers.
Wanneer ei u dirigent zich een dergelijk
pr iJramma kiest, moet hij ook de (jtialueiten
be/.ititn om de ve*schilleiideeigenaaidigheden
d -r componisten iu het juiste licht te plaatsen.
De heer K )tterjberg mist die qualitti en.
In a:ie werken kwam des lirigenttn persoon
lijke eig''n;chap jen uit, niet die der
compcn sten. De heer Kjttenberg is een goed
muscu-; hij kent zijn partituur en verstaat
hrt handwerk van het dirigeeren ter dege;
inaar hij by/,it niet de ga?e om door te dringen
in het p^reoorilijie karakter dtr componisten.
Hij heeft een voorlkfde voor snelle tempi;
leute o!ge daarvan ij zijn h-idirig we!
Bchntidig" maar poëzie is er meestal niet iu te
vinden.
Mo/.art's Allegro kwam er vrijwel af. Met
dikwijls dat meisje waarvan ze ?ea:gen dat ze
doodelijk is, je weet wel, die Fiorozonde," als
// nwalha.
Ge Jureude dezen tijd was Pitou in den Haag',
daar zij i behoeften hem gedwoiogen hadieu
in dienst te gaan bij een Paryzenaar, die
Franse: e p:ano's verkocht.
Toen hij ia Parijsche couranten las, beefde
Pitou iij'j hevig, dat de menschen dachten
dat hij de koude koorts had. Vroolijkheid
streed met ja'oerschheid in zijn borst. ..Ma
foi," zei hij. ..'t Schijnt dat mijn bestemming
is an 'eren succes te bezorgen. Hier zit ik
verbannen en veroordeeld om den heelen dag
toonladders te spelen in «en pianowinkel, ter
wijl zij, die ik op 't spoor ben gekomen, met
schitterend eucces in Parijs danst. Ik wed
dat ze bij Paillard ontbijt en iu Armeaonville
din°ert."
En werkelijk was Florozonde een rage.
Wat haar ou^en betreft, daarover had de
jonge man tenminste niet meer overdreven,
dan men een a'tiest vergeven kan. Haar
oogm waren prachtig, bovennatuurlijk, en nu
de goedkoope praal van een kermis vervangen
was duur de- smaakvo ste cjstuums, nu een
circus oru-st vervangen was door dat van
Ja Cotijiolt-,'' d.tnste ze als ze vroeger nooit
gedanst had. C denkt zeker da" eeu prachtig
custuum 't dansen van een vrouw niet ver
beteren kan'.' Laat een vrouw weten dat «e
haar uiterlijk verbetert, en ge verbetert alles
wat ze Joel. Maar toch werl ze niet door
1 haar ta'ent of haar costuurn of de eigenaardige
melodie die de dirigent liet spelen de rage,
volstrekt niet. Het k waru do jr haar reputatie.
S leptici giiuilacJlen wel, eu zeidt'U :
Hej dame l" maar toch kon niemand vast
ontsenneu dat die drama's u et hadden plaa's
J gegrepen, en boveudieu haar oo^ea '. Men gaf
[ toe dat een vrouw met zulke ooien zeker
abnormaal was La (Jjupole wa» iedernn avond
! stampvol, en de purtier van het tooneel werd
j rijk, zi'ió ',a rijk waren de dapperen die met
i den dool -pee den duor briefjes te sturen
aan de gevaarlijke orn te komen soupeerea.
Die S't'.uters waren echter nog al vervelend.
Mis-ciiien waren de omstandigheden in het
nalte! van de gast, gezellig te zijn zonder
haar gevaarlijk air te verliezen was
buiteugewoou moeilijk. Misschien ouk verloren de
dapperen hun moed bij een tctt-a tè;e. in
allen geval eens op eeu vroegen morgen toen
; Fiorozonde naar huis reed, riep ze tegen de
j tante die bij haar woonde woedend uit dat
! ze genoeg had van dat vervelende leven en
dat ze wou, dat ze weer op de kermis was
met een frezeliigen vent die niet bang van
haar was " Toen kalmeerde haar tante haar,
j haar ei aan herinnerend dat de kleine eendjes
al v.r"braden caar haar toe kwamen en dat
ze nooit, van zooveel lof gehoord had in al
die- jartu dat ze al in de theater we
reld was
Acli wat," riep Fiorozonde, ik vind
l 't geen pleiiertje. 'Jm behandeld te worden
het Andante was het slim gesteld. Nog nooit
heb ik d.»t eenvoudige, vloeiend oatuurJijke
stuk zoo hooren a<j*gen. In het Menuet miste
men die behagelykheid, die bij Moiartsteeda
zoo goed doet; vooral het T;io kwam in dat
opzicht te kort; het Finale eindelijK dat
toch een snel tempo kanj verdragen klonk
hier en daar onduidelijk ; de blazers hadden
moeite om zich verstaanbaar te maken.
Betthoven's Egmont'-ouverture miste de
breedheid die het werk steeds zoo imposant
doït klinken. Ouk bij den overgang in de
vierkwartsmaat, tegen het slot, waar min
zoo'n prachtig cretc ndo kan beroken, fcheen
den leider het besef van dien climax te ont
gaan Hoe veel rijper en warmar was de
vertu'king onlangs van Max Fieditr uit Hamburg.
Be.trebkeüjk het best is den din'jr/jnt
Schu taru's Manfred ' ouverture nog gelukt.
P zie kon men ook daarin niet vin ien,
imar in dit werk wartn de eigecaardigheden
van den dirigent niet zoo hinderlijk.
Over de vertolking van Brahms' vierde
fymphonirf is mede niet vee! g >td i te zeggen.
Kukele détails slechts kwamen er wel verzorgd
uit, maar het aeheel leed toch aan haast en
overijlms'. Het overnemen vaa figuren kon
daardoor niet naar behooren plaata vinden;
accenten die Brahms' mct aouveel voorliefde
in toepassing brengt, werden verwaarloosd,
kortom hè; was niet Brahms' zooals hij h en
voor ons let-ft, met etn bezielende litfde
vertolkt, maar veeleer op een automatitciie
wij ie afgespeeld.
Het doet mij innig leed niet met meer
waardeeriug over onzen gast te kuuntu spre
ker; maar geen enkel oogetbiik ben ik onder
den indruk gekjmen vau een voorname
iiidinf. De g'ootste hatdigheid kan nog niet
het gemis aau tch»*. ui .u.kaliU it goed maken.
Axr. A.VEUKAMI-.
Malrméiütct Hol!?ülsrti.
Gjdurerdj een veiblijf van nu ree Is zeveu
jaruu in Holland, heb ik hier de voor tbrtng'
stleu dtr kunst met groo'.e be'a:ignelüi;g
uagefau), eu tevens getracht door eeii reeks
voordraciren de meesters der hedenda igche
Frausche pi ie te duen begrijpen < u
waardeertn li lees dus gleeds met het mteste
gi-noefcen ia tijd. chrif.en en dagbladen ai
wat op dit onderwerp betrekkiug hetft. Niét
altijd echter is dit gen'je^en tn/ermeu^d,
maar oudat ik bij ondervinding het ijdele
der pogingen ken, om van vreemdelingen
een «olkouien begrijpen te verlangen, ver
mijd ik :o;vsel mogelijk overbodig
twistgeschrijf. Tuans meen ik evenwel van de/.e
ge voonte te moeten afkijken: dn aak is van
te veel gewicht.
In de November-?flt!vering 1907 van de
XX e Keu ff is na-L el ij k opgenomen het
gedic.Mt : De Achtermiddag van een Faui', naar
Stéphaue AJa'.lai u,é, door den heer Tu. van
Amtide.
De hooflïakelijke redjn van dergelijke
adap'a'ie moet m.i. nju : zoo ni«t te naden-u
tot. de letteilijke overbrenging, dau teiim.u-te
een weerspiegeling te geven van bet oor
spronkelijke werk. Is dit doel gemist, d.tn
kan er verder geen sprake zijn van innerlijke
waarde als gedicht in de nieu,vetaal. Fn nu
komt het mij voor dat dit doel in het onder
havige geval vrijwtl gemist ie.
Noen de getrouwheid aan den texf, noch
de schakeer ingen der gedachten, i.och de
eischen van het rly.hme zijn geeé'rbie ligd
en eeu met htt oorspronkelijke onbekende
lezer zou zi :h ten zeerste vergissen, indien
hij zich verbeeldde t r, na kennisneming
de/.er vertaling, bij benadeling een begrip van
te hebben gekregen.
alsof ik rood^onk ha l! Als ik tegen een man
aanleun, wurdt bij oleek l '
't Leven is g'>eJ," zei haar tante
philosophisch, "n mannen hebben geen zin te
sterven om een ornheldng denk aan ja
reputatie, ?'. faut eoujl'rir pour !:(,-,? fatale. Kys
etns, wat een ealarir, liefje, en je hoeft n:ets
anders te doen dan je mond te houden. Heb
je ooit zoo iets gehoord '.' '[ Is een wonder
voor God l"
Monsieur de Fronsac, de journalist, is
er mee begonnen," zei Florozonde. Is da_ht
dat. hij 't verzon OTI me een handje te helpen,
maar ik ga waarachtig denken dat hjertoi
aan gelooft! Hoe komt ie er bij! Jk he">zia
't hem te vragen, de eerstvolgende keer dat
hij achter komt."
\Vat een krankzinnigheid!'' riep de ou Ie
vrouw uit, je zou de heele boel
bedurvt-n l Haal nooit van je leven iemand in
de geheimen van je kunstjes, als je 'i alleen
af kuut, dat is een van de eercte regels in'c
leven. Ais hij denkt, dat 't waar is, wei des
te beter. Fu ga nu naar bed liefje, eu denk
maar aan prettiger dingen. Wat heb je aau
't souper ge^eteu ?''
F.orojonde was juist in haar veronderstel ?
lii:g de Fr jn?ac geloofde htt half eu du
Frun-uc raakte natuurlijk van stnek. Jiegri p
ook eens! Van nature had hij beboette i au
een verliefdaeidje en hij had al zij a best
gedaan er t an toe te geven, want de mau
was i ju alles een art est. Maar zooals hij zei
te ieu Pitou. hij was zoo erg en zoo dikviijis
verliefd geweest, dat het nu feitelijk onmo
gelijk voor hem was. Tueu kwam er
pUnse'iug een nieuw iype te voorschijn waaraau
bij al gewanhoopt had het ooit te vinde i.
Zyn nieuwsgierigheid werd opgewvkt ; eu
geprikkell in de eerste periode door haar
griezel,ge reputatie, werd hij langzamerhand
^eprikke d door haar lichamelijke aantrek
kelijkheden. Alweer merkte hij dat hij
geboeid werd door een vrouw, die haar roem
nog wel aan zijn hulp te daiiken hal. M.iar
hij had niets op met zelfmoord p'egen.
Zijn verklaringen naar haar liefde werd
alleen maar getemperd door zijn vrees wat
er zou gebeuren als ze hem die schonk.
Beurtelings verlangde en vreesde hij. 's Maan
dags riep hij uit : i oot, om bang te ziju
voor zulke onzin !'' en Dinfdags zei hij tot
zichzelf: er kon toch wel eens wat vau
waar zijn."
Zoo gekweld maakte hij in 't theater aan
Fiorozonde zijn compliment, de avond nadat
zij tegen haar tante geklaagd had. Zij was
in haar kleedkamer, zich klaarmakend om
weg te gaan.
Je hebt god )el<jk gedanst," zei hij t'.t
haar. Fr is niet langer een progre.mma in
la Coupole, er is enkel Florozonde"."
Zij glimlachte, de geheimzinnige glimlach,
die zij zich aanleerde. Wat heeft u al dieu
tijd uitgevoerd monsieur ? Ik heb u in geen
week gezien."