Historisch Archief 1877-1940
l
D K A M ; T h U J) A M M E R WEEKBLAD V O O U NEDERLAND.
No. 1597
CAiS
I\S at ittörvt CoaleaU aue
de.cn.ae m
f fftfflIlmilllllllltllHMIIfmlIlllmlJllUIIJIIIIIIIIIIIIIJIMIIllMIMIIIHIIIMlIIIMH 1
bij weet. al kan hij wel eens leuk uit den band
springen, wat er gaande is, wat de bedoeling is
van de tegenwoordige beweging, hij zint altyi
op nieuwe oplossingen, hij is altij i klaar om
wat nieuws ter band te nemen ala het zich
maar even denken laat, dat er aardige resul
taten van te wachten zijn, hij heeft een
deugdelijke studie acbter zich en hij maakt
werk, dat van uiterst grooten invloed is op
de algemeene industrie. Al die koperen
dingetjes toch, die wij tegenwoor lig in eiken
winkel kunnen koopen, theelichiJM, geheele
theestellen, kandelaars, zy zijn allemaal af
komstig van Eisenloeffel. Wel is waar is er
een massa rommel en vertoeielijke prulleboel
bij, wel zy'n de betere dingen vol foutieve
afwijkingen van wat door Eisenloeflel ge
maakt is, maar er zjjn toch zeker thans in
de gewone winkels theepotjes en andere
dingetjes te krijg, heel wat beter dan de
vroegere nickelen pi uilen.
Aan den anderen kant is het wel gelukkig,
dat Eisenloeffel, nu bij dan toch weggaat,
juist naar Duitpchland gaat. De tegenwoordige
kunst-nijverheid-beweging is niet zoo maar
een grapje, ereis een variatie, het is integen
deel een door deekonomische omstandigheden
veroorzaakte beweging, die niet miar zus of
zoo zal verloppen, maar heel zeker zal gaan
in een bepaalde richting, een richting die
voert naar hetzelfde punt, waarheen de alge
meene industrie na allerlei buitenbeentjes te
hebben gemaakt, na allerlei wijzigingen zal
voeren, om op dat punt van samenkomst in
elkaar te vervloeien, n te worden, opdat
daar de industrie zal zijn, wat het hand
werk in vroeger tijd geweest is. Dan zullen
er niet zijn twee afzonderlijke dingen,
kunstnijverheid en nijverheid zonder tneer,
dan zal alle vormgeving weer verbonden
zfln in n traditie, in n styl. In verband
daarmee kan o. i. het doel der tegenwoordige
kungtrjjjverheidbeweging niet zijn de herleving
van het handwerk of iets van dien aard, maar
is dat doel geen ander dan het voorbereiden
van een nieuw vormenstelsel, aansluitend op
de door het zich steeds uitbreidende en zich
zelf corrigeerende maehinalisme geschapen
nieuwe vormgevingswjjze. Deze bedoeling,
reeds door Semper genoemd, door van de
Velde vooral voor het eerst nader omschreven
en uitgewerkt 1), wordt juist in Duitschland
wel b\jna algemeen en ten volle aanvaard.
(Vooral Hermann Muthesius schrijft hierover
bizonder leienswaardige beschouwingen).
Eisenloeffels werk gaat in het algemeen in
de zelfde richting en blijkt juist waar het
dit doet, van het meeste belang. Maar Eisen
loefiel voelt bizonder sterk de groote schoon
heden der oude handwerkvormen, Eisenloeffel
in zyn vuur en zijn enthousiasme voelt wel
eens een weerzin tegen de stugheid en de
nuchterheid der huidige principieele" vormen,
en bovendien, Eisenloeffel is nogal licht vat
baar voor indrukken, hij laat zich sterk be
nvloeden door zyn sympathieën. En zoo zou
het kunnen gebeuren, dat, als hij bijv. naar
Engeland ging, waar de geest van de beweging
wel ongeveer tegenovergesteld is aan die van
de beweging in Duitschland, waar juist de
bedoeling wel geheel schynt: terug naar het
handwerk, zoo zou het kunnen gebeuren dat
Eisenloefi'el b v. in Engeland geheel, of dan toch
te veel van de tot nog toe door zijn geheele
oeuvre loopende lijn af week, tot schade van hem
zelf en van de kunstnijverheid. Nu hij echter
in Duitschland komt, zal hij, onder invloed
van de daar heerschende geest, steeds krach
tiger zich bewust worden van den taak die
ook hij te vervullen heeft. En het is voor
die hem en zyn talent kennen, een vreugde
het vertrouwen te mogen uitspreken, dat
Eisenloeffel dien taak waardig zal vervullen,
tot bloei der nijverheidskunst, tot eer van
Holland (dat die eer niet verdient.)
Het was hier niet de plaats om een uitvoerige
beschouwing te geven van Eisenloeflels werk.
Wat wij hier te doen hadden was, zeer zeker,
ons hart eens te luchten over het schandaal
van Holland, dat niets doet om het weg
trekken van zijn beste kunstnij veren te voor
komen, maar vooral wilden wij Eisenloeffel
geluk wenschen met de mogelijkheid die hem
thans gegeven wordt goed en belangrijk werk
te doen en hem toeroepen een hartelijk
vaarwel en een werk genoegelyk I
T. LANDBÉ.
1) Voor wie alleen van de Velde's praktische
werk kent, zy er op gewezen, dat er een
merkwaardige en tot allerlei diepzinnige be
schouwingen aanleiding gevende contradictie
bestaat tusschen de door van de Velde ont
wikkelde theorieën en de door hem uitge
voerde werken.
E J. B, Tonmiaire.
Tourniaire, een der voornaamste leden
der Koninklijke Vereeniging: Het
Nederlandsche Tooneel" KOO niet de voor
naamste van allen staat gereed, 6 Fe
bruari a.s., een gedenkdag te vieren, een
mijlpaal te zetten op den weg, gedurende
40 jaar als kunstenaar afgelegd.
Tourniaire in zijn jongen tijd. 1872 73.
Als hij achter zich ziet, rijzen droeve en
blijde herinneringen voor hem op. Hij heeft
ruimschoots zijn deel gehad aan 's levens
wee; doch eigen kracht en wil, liefde voor
de kunst, steun en raad van ware vrienden,
hebben hem aan alle wederwaardigheden
het hoofd doen bieden. Bij het opmaken
van de balans van voor- en- tegenspoed
werpt de laatste niet het minste gewicht
in de schaal. Toch kan en zal de dag der
herdenking voor Tournaire een dag vol
dankbaarheid zijn. Hij ziet zich omringd door
kinderen die hem liefhebben, voor wie hij
vaak meer dan hij mocht, heeft opgeofferd;
door Bestuursleden van Tooneel en door
kunstbroeders en zusters, welke hem als
mensch gaarne mogen, en als kunstenaar zeer
hoog schatten ; door kunstennaars, welke
hem een zeer voorname plaats toekennen,
en door vrienden, wier trouw zeldzaam be
proefd is gebleken. Bovendien vindt hij de
hoogste voldoening in de hoogschatting
zijner kunst, in het bizonder door bet voor
name en ontwikkelde publiek.
Tourniaire heeft wel den echten tijd van
het ambulante tooneelleven niet medege
maakt, een tijd, waarin de sujetten"
met dien naam spraken de oude
tooneeldirecteurs over de leden van hun gezel
schap per schuit reisden, van plaats tot
plaats, tenten opzetten en afbraken,'s mid
dags en 's avonds parade maakten voor de
tent, op primitieve tooneelen voorstellingen
gaven, en 's avonds op het tooneel, na afloop
der representatie, zich te slapen legden in
een Paleis en zich toedekten met een Bosch.
Hij heeft er nog iets van beleefd, in het
reizen met diligences, vaak in den nacht
bij sneeuw en hagel, dat het voertuig in
de sneeuw bleef steken, en de heeren en
dames artisten uit de benauwde wagen in
de frissche kou moesten komen om sneeuw
te scheppen en de wielen los te maken.
Toch is hij door de doornhagen van het
tooneelleven gekropen, en heeft hij in den
aanvang van zijn tooneelloopbaan groote
ontbering gekend. Be bittere armoe wette
zijne hersenen; hij deed alles om te leven,
want aan het tooneel verdiende hij in den
beginne geen geld. Daarom poetste hij de
laarzen zijner directeuren en trad in vrijen
tijd op als coupletzanger of bespeelde ook
wel den grooten trom. Deze edele bezig
heden brachten hem zoet gewin.
De tijd van beproeving heeft kort ge
duurd. Directeur Louis Bouwmeester
kwam en stak hem een hart onder den
riem. Spoedig speelde hij geregelder
en kwam uit n\jpende zorg, want hij
verdiende al vier gulden(!) per week.
Verschillende directies ontwaarden zijn
aanleg, zoodat hij al spoedig een beter
een dragelijker engagement kreeg aan den
Koninklijken Schouwburg te 's Gravenhage.
Daar voelde hij zich aangetrokken tot de
kunst van Rosier Faassen, van Dirk en
Jaap Haspels, en woonde er trouw de voor
stellingen der Franschen bij. De zin voor
het spelen der Fransche Oomedie was in
hem ontwaakt. Het werd hem bewust, dat
de ,,comedie", de fijne Fransche comedie"
zijn toekomst zou zijn. Met de kunst der
genoemden, en vopral die ran L. B. J.
Moor, den waren comédien", voor oogen,
ontwikkelde hij zich tot wat hij sedert jaren
geworden is, tot comdien", en wel zóó
gelukkig, dat de groote Fransche treur
spelspeelster Mad. Agar, en de vermaarde
Coquelin hem hebbende zien spelen, heeler
hart geluk wenschten en zijne kunst, als
de Fransche, hoog stelden. De laatste ont
wikkeling in Tourniaire's kunst bracht
het spel der leden vari het Wallnertheater
in den Stadsschouwburg te Amsterdam.
Deze voortreffelijke kunstenaars
Kadelburg, Blencken, Engels, e. a. waren onder de
leden, gaven hem het voorbeeld, dat een
Duitsch blijspel tot hoogere waarde komt
als het 00 de Fransche manier wordt ge
speeld. Dit viel Tourniaire niet zwaar, hij
ging er toe over. Hoe hij daarin slaagde,
Tourniaire als luitenant v. Eheden tot
Rhedenshuyzen in: Inkwartiering".
bewijst boven alle rollen die van luitenant
Van Rheden tot Rhedenshuyzen in het
Duitsche blijspel: Inkwartiering", dat hij
bij de viering.<var]|,2Ün-jubileum, 6 Februari
te Amsterdam, 7 Februari te 's Gravenhage
en ook dra in zijn geboortestad Dordrecht
zal spelen.
De kunst van Tourniaire is gelijk ge
zegd Fransche kunst. Zij kenmerkt
zich door goede overdenking, door eenheid,
door het niet-te-vele en het niet te-weinige,
door beperking, door doen-door-laten, door
geestes-Hunkering hier en daar, en bavenal
door voornaamheid.
Van het groot aantal rollen, door Tourniaire
gespeeld, heeft men, om dit oordeel te staven,
slechts vier te noemen, die van Leopold in
De Fourchambault's"; die in Talent en
Geboorte"; die in ,Amerikaansch of Niet";
die van prefect in De wereld, waarin men
zich verveelt". Hem daarin ziende, geeft
men hem met vermaarde Duitsehe
tooneelkunstenaars als Ernst v. Possart en Ludwig
Barnay den eerenaam van bon comédien".
Als Nederlander wordt Tourniaire als
zoodanig de heer Moor inzijn bloeitijd
uitgezonderd door niemand geëvenaard
en daarom op zijn veertig-jarig jubileum
gehuldigd als de eerste en voornaamste
Nederlandsche comédien".
J. H. R.
KUNSTHANDEL
Wed. G. DORENS & Zn.
Rokin 56. Amsterdam.
Ffsen.
PMopiiifiii.
Plioto's i. Ite
FipreniniioutewïJ. C .HOEF,
Copeniiap Force ein.
[«Mflitfl.
KOPERGIETERY
KOPERSLAGERV^
KOPERWERKEn-HAAR- MODEL
OF ? ? TEEKEniriG
|' ELECTRO -GAL VANI5CHE1
INRICHTING
KENNEMMER5TRAAT-N
HAARLEM
Ter gelegenheid ran het bezoek van H.M. de Koningin
en Z. K. B. Prins Hendrik aan Zeeland, en van Z. M. den
Keizer van Duitschland op 13 December j.L, werden door
ondergeteekende diverse versieringen aangebracht en ontvang
salons ingericht, waarvoor gedurende enkele oogenblikken
een prachtige collectie
S IH l M W %-. PERZISCHE TAP IJ TB y
m F o Y *; it * - A :\ T ? 4» i *:
(alle onbeschadigd) in verschillende grootte, gebruikt is
geworden, welke thans tegen ultrrst lage prijzen worden
opgeruimd. Dagelijks te bezichtigen.
P. C. F A E R ELS,
TUL. F> F HOON 4541.
R O K IK 128.
COMPLEETE MEUBILEERINGEN
tegen vooruit vastgestelden totaalprijs
franco ter plaatse gesteld met garantie
Uitvoerige geul. prijscouranten. Vele Modelkamers.
DE PHOENIX"
Ho»fdm»««zijnM : 234 Spuistraat,
Filiaal: 76 Damrak,
Fabriek: 43 U«ler»yraeht,
AMSTERDAM.
Kunsthandel J. C. SCHÜLLEE, Plein 22«, den Haag.
T E W T O O UT S T E L. L, I W CJ
van. ^GTJ^IREILILIEIISr erx ETSE 1ST
door ALFKED KAST en Etsen door J. F. OBBES, Februari 1908.
Dagelijks, behalve 's Zondags geopend van 9 5 uur. Vrij entree.
ACHTEB 8T. PIET BE 16
-:- -:- Utrecht -:-
-:
MA.01.ZIJS VAH OOMPLETE
MEDBELEERIHQ BH STOFFEERING «
TBRHUIZIJVQKN, TEANSPORTBÜ,
SPECIALE AFDEELUIQ
AhTIQUl
TÏITEH EM KTTN8TVOORWEBPEH
i Alp. Krast- en tatiiijwliÉ&liaiÊl
SIERKUNST"
Nieuwe Spiegelstr. 32. Stadhouderskade 6'4.
TENTOONSTELLING
van SCHILDERIJEN van:
l, l WIIUUI en l m KI
Nieuwe Spiegelstraat 32.
Geopend op werkdagen van 10?4M uur.
BUDOLP ELION & Co
GtB°W?PELIX MERITI5"
K £ l Z E R5G R AC HTSZ't
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1ZINGA.
BINNEN BEÏIMMEKUNUES,
BEHANG K RIJ,
MODELKAMKSS.
Groningen.
WKSTKltóïNGKL.
FRANCO LEVERING.
T K LEF. 118.
Kunsthandel
KRÜGER &
3?a Noardeinde.
's-Gravenhage.
jiiiiifiiHMi;;i)i)iiitniiil
Permanente Tentoonstelling
v: Schilderijen en Aquarellen.
?
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
ZEISTER FABRIEK
VAN
KOPERWERKEN
2 MINUTEN VA .V -
- STATION DRIBBKIiOE.N
MODERN EN - - -~
ANTIEK KOPERWERK
GIETERIJ VOOR -
FIJN KOPER EN BRü.NS
T BINNENHUIS
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
RAADHUISSTRAAT 48-50
^ AMSTERDAM *