Historisch Archief 1877-1940
No. 1600
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Rueter. Rustig bezig zijn.
vrijer hand werkt, in
het bijzonder bij de
voorstelling van kin
deren in bezig-zijn,
vallen er werkelijk
aanlokkelijke schil
derskwaliteiten te
erkennen. Daarin is
een beschaafde
kleurzin, met een zeer
soigneuze, soms ge
distingeerde keuring
der waarde van een
mooi violet, een neu
traal geel, de
kleurnoot van een blauw
lintje gehecht op
zacht golvend blond
haar dat fraai ge
schilderd is; daar
bij een wél verzorgde,
vlotte en gevoelige
manier van schilde
ren, alle zeker waar
deerbare eigenschap
pen, die deze produc
ten van een bekoorlijk
genre,ganscheiy k aan
bevelenswaardige
' schilderijtjesdoenzijn.
Voor de ontwikke
ling van deze eigen
schappen werkt de
inspanning bij het
portret stremmend.
De vloeiende toets
wordt afgemeten, de
mildheid der
kleurenaanduiding spaar
zaam bij de bezwaren
de opgaaf der onbe
twistbare gelijkenis,
die den arbeid voort
durend in
zorgwekkenden staat doet
verkeeren. De aangestrengde oplettendheid
van de bij «ouderlijk heden in een gelaat, leidt
dan soms tot kwijnende detailverwerking,
die de kleuren flets, de teekening versteven,
soms slap doet zijn. Hiermede zij echter de
verdienste vau Kueter's portretwerk niet
onderschat; maar aangeduid waarin het nog
aanvulling behoeft van eigf nschappen die hij
elders in zijn werk ontwikkelt. Het moet
ook wezen, als het andere een verkwikking
van het oog.
De deugdzaamheid in dit werk ie, nog te
veel die van grauwe gelijkmatigheid in het
scrupuleuse trachten nïar fonteloosheid.
De kortzichtigheid op het rangschikken en
pamenstellen verhindert het henenzien naar
het geheel. Het ware ook wel raadzaam geweest,
als Rueter het aantal zijner expositie wat be
perkt had. De indruk van eentoonigheid die
zijn werk nu wat maakt, was ian mi ader
geweest en de dunk over zijn brave,
aannaerkenswaardige hoedanigheden had sterker
zich gevestigd. Deze algemeene opmerkingen
en appreciatie'^ gelden zoow» l zijn schilderijen
als zijn litho's.
In het achterzaaltje kan nog onder de aan
dacht worden gebracht een wat de factuur
betreft krachtig geconstrueerde en van kleur
rijk doorvoede schilderstudie door Rastert.
Bovendien een nevelig landschap met herder,
zeer intensief van expressie, door Jozef Israëls.
W. STKEXHOFF.
Georu Rneter bij van Gooji,
Een tentoonstelling van schilderyen,
teekeningen en litho's, nagenoeg alle ponretten
«n typen. Deze kunstuiting in haar geheel
is achtbaar eo sympathiek. Het werk ver
toont de rechtzinnige inspanning, de zorg
zame, gewetensvolle bedrijvigheid van een
talent dat niet groot, toch boven het mid
delmatige uitsteekt. Een temperament, dat
door zijn gematigdheid het voordeel heeft
eerder het evenwicht in daad te kunnen
vinden. Dank zij de volharding in gelijkmoedig
jj veren, ernstig studeeren en sy.-tematisch
oefenen, heeft deze schilder zich een passende
methode gevonden tot realiseering van zijn
gaven. De vrucht daarvan is een bescheiden
maar onvervalschte kunstsoort Rueter is
«en schilder van klaarblijkelijke verdiensten.
Ik geloof verder, dat deze portretten over
't algemeen welgelijkecd zijn, een omstan
digheid te meer (die hier niet kon uitblijven)
om hem bij ons ah portretschilder tot de
noemenswaardigen te rekenen.
Ii overeenstemming met genoemde zede
lijke eigenschappen, is de opvatting over het
wezen en de taak van portretschilderen.
De af te beelden personen zijn niet gesteld
onder de kunstmatige atelierbel:chting, maar
in het gedempte kamerlicht, wat de behan
deling van dit moeilijk onderwerp aanmer
kelijk verzwaart maar ook verruimt. En in
d<t gelijkmatig licht gesteld, beijvert hij zich
voor een zorgvuldige
teekening, verant
woording der alom
naspeuroare vormen,
voor een juiste waar
debepaling der
kleurtinten in hun stille
verhoudingen
Onder deze
conditie's kan de kunst
van portretschilderen
winnen aan
beginselvastheid, zich vrij
warend van picturale
uitspattingen. In het
algemeen zullen wel
intelligentie en be
toonde
(impressionniitische)
schilderslust de eerste voor
waarden zijn voor de
levensvatbaarheid en
verjongde krachtont
wikkeling der toe
komstige kunstwijze
(kennelijk reeds in
liet werk vanVerster)
en in het bijzonder
t )t het beelden der
gelijkenis. Dat in het
portretwerk van
Rueter, r og te veel
momenten van ver
moeidheid of pijnlyke
doorvoering zich
openbaren, is haast
«en reden om de
appreciatie van zy'n
streven te wettigen.
Want, waar hij met Rueter poHret yan Dr H de , ang
De tentoonstelling R'ieter blijft geopend tot 6 Maart.
imiiiiiiiMitiiiiiiiiintiii IMIIIII
J. H. Weissenbruch- Aan het water.
Belangrijk min Weisstibrncli's door
C. F. Roos & Co.
Volgende week Zaterdag, Zondag en Maan
dag zullen de kykdagen zijn van een veiling
moderne kunst, waarbij een zestigtal
teekeningen (aquarellen) van Weissenbruch een
buitengewone attractie uitmaken. Deze col
lectie is zoo verscheiden van soort en
kostelyk van gehalte, dat de algemeene aan
dacht er op dient gevestigd te worden, als
gold het een zeldzame tentoonstelling. Een
ijlingscbe oogenschouw, die mij ervan gegund
werd, deed reeds opmerken dat het totaal nitt
een samenraapsel is te noemen van wat er na
keuze en keuring nog als oeuvre posthume"
werd verhandelbaar bevonden. Behoudens
enkele uitzonderingen, was die lange rij
werken in verscheidenheid van schetsen,
pochade's, doorwrochte of stulieuze
teekekeningen, als een stoet van telkens wis
selend verrassende verschijningen, waarbij
het oog vergeet zich te vermoeien. En een
maal afgezien, 'welde van zelf de wensch, dat
er toch raad mocht gesc'aaft worden, om het
grootste deel bijeen te houden tot vestiging
van een blijvend getuigenis dezer machtige,
onopgesmukte kunstuiting uit de 19e eeuw.
Onze eerbiedwaardige nationale trots moest
zied meer gaan voeden in het erkennen van
waardige opvolgers uit het heden van de
roemrijke voorzaten. Of moet een particulier
daartoe altijd het initiatief nemen? Jat gaat
wel wat lijken op officiëele klaplooperij! Als
bij de kunst van Vincent van Gogh, is ook
bij Weissenbruch een veelvuldige vertegen
woordiging bijna een noodzakelijkheid om
tot besef te komen van zijn eigenaardige
grootheid. De gretigheid tot ontboezemen
van een uiterst bewegelijke sensitieve natuur,
is het karaktermerk van dit oeuvre, en de
onomwonden zeggingswijze doet achter deze
kunstenaars-persoonlijkheid ontdekken het
wezen van een daadmachtigen, kinderlijk
geesldriftigen mensch. Maris moet Weissenbruch
genoemd hebben een ruwen diamant. Maar
die kwalificatie ruw moet hier dan opgenomen
worden in den zin van onkunstmatig de
diamant die den adel van zijn wezen doet
uitstralen in zijn primitieve gedaante waar
de imitatie-edelsteen eerst door slijping hem
in flonkervermogen nabij kan schijnen.
Deze collectie verschaft een vrij aardig
overzicht der stadia, waardoor Weisseabruch
gekomen is tot zijn volle ontwikkeling.
We zien er hem in den aanvang met een
kunststreven uit den tijdgeest van Schelfüout;
water verf Kunst met een trant van uitbee
ding, een opvatting van het landelijke, een
waarneming van het eigenaardige aller din
gen daarbuiten, die huiselijk van zin, toctt
van een bekorende geinoedelijkhe d is. Fin
de jour d'hiver" hier gereproduceerd, geeft
daarvan een mooi specimen. Iets later mer
ken we een verheffing van gezindheid, een
zelfstandiger verdieping ook, bij aandachtige
opmerking, tegelijk met een verfijning van
uitings wij ze. In pittige aanduiding en scher
per accentuatie der vormen doet hij dan
soms aan Jongkind denken. Weer later
wordt hij romantischer gezind, strevend naar
grootsche werking van een landschaptafereel
by avond, vooral met molens, die gerezen
uit de duisternissen der avondlanden, als
zwarte schimmen staan tegen lichtvlammen
van een zonsonderganglucht.
De giootschheid m zoo'n werk der groene
jaren, is zeker nog wel te veel aangemeten
met groot gehouden, donker gesausde partijen
en pakkende tegenstellingen, hoewel niet
ijdel van strekking; maar veel ontzaggelijker
van werking, en met soberder midde.en be
reikt, is een teekeningeije uit rijpe jaren.
waarin over de toonige landen op den voor
grond, in het verschiet een strookje zee een
krijtende lichtnoot vormt, doch wonderlijk
harmonieus in het geheel, een plotse
iichtverschijning onder een neerstortenden zwaren
wolk. Ook wel merken we in dat vroege
werk soms iets van het episch karakter uit
Bilders landschapverbeelding, met de, hoewel
conventionneele, toch krachtige expressie van
wijdsche lichtruimten.
Maar bijzondere opmerking verdient No.
l N4: In Kennemerlan-l met een vastheid
van bouw, iets universeels in dit afgesloten
landschapsgeval van uit de hoogte ge/.ien,
dat bij machte is een gezicht in vogelvlucht
over open velden en geaccidenteerde terreinen
van Ruisdael in herinnering te roepen. (In
een teekening, jaren en jaren nadien, is het
zelfde geval EU verwerkt tot zoo gansch
andere verschijning. N o. 2). Met deze teekening
nullen we in het werk van Weissenbruch
zijn omsteeds 1868, het jaar waarin hij het
ietwat porceleinachtige stuk : nan de
Ge.es'brug in het Rijksmuseum schilderde. Nadien
is hij tot volle uitzetting geraakt van zijn
vermogens, maar vóór hij zijne zoo strikt
persoonlijke visie's van het hollandsche
land?chap in de meest globale vormdui iing van de
hoofdverhoU'iingen voiuit kennelijk maakte
heeft hij in zoo menige studieus opgevatte en
met groofe veerkracht doorwrochte
teekeningen blijk gegeven te beschikken over de
essentieele hoedanighe
den van een zeer begaafd,
in de praktijk grondig
onderlegd schilder.
Er zijn hier meerdere
teekeningen, etudie's
naar de natuur, gewoon
weg van begroeide
duingronden, boomen
en struikgewas, buurtjes
enz. die, klaar en
nadrukkelijk van
beeldingswijze, volkomen
overtuigend zijn voor de
technische meesterschap
in Weissenbruch's kunst,
ervan de positieve kwa
liteiten onmiskenbaar
voor het oog stellen. Met
zulke proeven van aan
gehouden kracht bij op
het reële aandachts vollen
arbeid, weet 'men wel
dat deze zoo overvloe
dige productie wat meer
is dan een reeks kort
stondige , be vliegingen
van een nervense natuurl
Maar daar zijn er ook
veel andere, die in veel
vuldige schakeeringen de
diepere neigingen, den
visionnairen kant van
deze nuchter-grootsche
kunstuiting doen
naschou wen. En steeds
bleef ongerept de
aesthetische gezindheid van
dit expansieve tempera
ment, bij de stoutste
bewegingen, de fijnste
bevingen, de teederste
doelingen. De naïviteit
was wel ruimer dan
eenig ander, het erfdeel van Weissenbruab; een
mensch die onder toomeloozen drang van
ontroeringen en in stage voortvarendheid
van daad, zijn eigen kracht n et soheen te
kennen, althans die nooit aanwendde met
berekening van de u twerking op de buiten
wereld. De waterverf was het aan zijn kunst
wijze rioh dankbaarst aanpassend procédé;
zijn aquarellen zijn schilderijen,?zijn schil
derijen echter wel eens te veel aquarellen.
En mocht dan worden ingezien, dat in som
mige der laatste werken vooral, de constructie
J. H. Weissenbruch. De dorpskerk.
soms aan gebondenheid te kort schiet, wat
te vl ttend voor lijnecstel, dan blijft toch
altijd in de onvolledige uitzegging
hetindrukwekkende van een gioot, ongedwongen ge
baar, maar vooral de aantrekkelijkheid van
den onversierden vorm waarin de
gezichtsverrukking van een mensch tot gedaante
kwam. De kunst van Weissenbruch is er
een om lief te hebben bovenal.
W. STEENJIOFF.
De veiling wordt gehouden in de militie
zaal, Singe 432.
J. H. Weissenbruch. Winteravond.
i on ?orta Voren
l uil od IdluU
De horl'elijkheid zou eigenlijk gebieden,
d< t men den naam der Japansche actrice,
die in Londen en Parijs zulk een schitterend
succes behaalde, vóór dien van haar echt
genoot neerschreef, doch er is reden te over
om dit niet te doen. De Japansche etiquette
verbiedt aan mannen en vrouwen gezamenlijk
te spelen, en zoo is in het vaderland Sada
Yacco niets meer dan de trouwe gade en
bevoorrechte leerling van Kawakami. Daar
enboven is Kavvakami de erkende leider van
de >>><// 4- school, die de eindeloos lange
Japansche spelen heeft bekort en heeft ge
nietbaar gemaakt voor een publiek met
Kuropeeschen smaak. In Japan geldt hij
voor een hevig revolutionair artiest.
Maar te Parijs heeft vooral zijn vrouw
op de tentoonstelling van 1900 de schare
verrukt, en in Europa geldt Kawakami in
do eerste plaats als de regisseur van de
troep en als de man van een Japansche
Duse.
Kawakami, deel nemende aan de beweging
S<W* /? »S7i///« (studen ten theat her i bestudeerde
(1S9H) in Parijs het schouwburgwezen en
opende vervolgens te Tokio in 1896 eem
gemoderniseerd theater, waar de onder
werpen der spelen actualiteiten zouden zijn,
zooals b.v. de oorlog met China. 7oo oauw de
nieuwigheid eraf was, gingen de zaken
slecht. Men toog naar San-Francisco, doch
ook daar was het lot de troep ongunstig-.
De. Amerikanen begrejen hen niet, .de
Japaneezen namen aanstoot en verzochten
hen been te gaan. Op zijn zwerftochten
door Amerika schreef Kawakami een brief
aan den grooten Kngelschen acteur en
regisseur Sir llenry Irving, die hem aan
moedigde naar Londen te komen. Na veel
moeite en geldelijke zorgen slaagde men
daar, doch vooral begon het succes later,
te Parijs. Intusschen weer in Japan terug
gekeerd, werd de troep daar over het
algemeen goed ontvangen, doch door de
orthodoxen gesmaad. Wellra toog ze weer
naar Europa, en komt thans voor de derde
keer.
Zij k «vamen met nieuwe stukken.
Kesa," en de Geisha en de Kidder,"die
zooveel opgang hadden gemaakt te Parijs,
vooral door het spel van Sada Vacco, begon
nen voor deze Japansche tragëdienne de
beJ. H. Weissenbruch. In Kennemerland.