De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 1 maart pagina 8

1 maart 1908 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

f' ? 8 D E All S T 'L R D A M M K U W K K K B L A V O R NEDERLAND. No. 1601 De eerste Danjuro trad voor het eerst op in 1673. Danjnro de zevende speelt als zijne tooneelvporvaders het liefst historiestukken, drama's die een voorbeeld aja van alles overtreffende aanhankelijkheid, zooals een trouw dienaar pleegt te gevoelen voor sjjn meester; drama's welke verheerlijken grooten moed en stand vastigheid, die iemand betoont in den stryd voor recht en gerechtigheid; drama's die schilderen het bitter Ijjden ter wille van een dierbaren vriend, de zelfopofferende liefde van ouders, groot lijden of zelfs opoffering van eene vrouw voor haren echt genoot, of van een moeder voor haar zoon om hem in staat te stellen zijn plicht jegens zjjn heer en meester te voldoen. 1) Het doordringen van Europeesche denk beelden in Japan heeft gemaakt, dat pogingen zjju gedaan om het Japansche tooneel te moderniseeren. Gelukkig geslaagd zijn deze pogingen niet. Veelal is men weder tot het onde teruggekeerd. De vaderlan^gch-lievende Japanner gaat het liefst naar schouwburgen, waar de oude ridderstukken worden vertoond en waarbij alles is als voor eeuwen. Van zulk een theater het Kabuki- of Volks-theater, in tegenstel ling met de theaters waar klassieker, de zoo genaamde No-voorstellingen worden gegeven eli voor eeuwen; van zulk een theater vertelt Jonkvrouw A. von Schmidt auf Altenstadt in haar lezenswaard werk: Van het land van de Rjjzende Zon". 2) InTsukuy rondrijdend, langs de kanalen, waar groote zeilschepen voor anker lagen en met hun bontgekleurde voorstevens zoo aardig in het zonlicht flikkeren, zag zij een gebouw, waar vele langwerpige vaandels aan lange stokken uithangen en een menigte klompen voor de deur staan. Dat was het komediegebouw, waar voor l yen 75 yen den vreemdeling toegang wordt verleend, met de waarschuwing de mantels mee te nemen, want er worit niet gestookt. Langs een emallen, donkeren trap en door een laag deurtje komt men in een kleine afgesloten ruimte, waarin twee stoelen worden gezet. Het gebouw is ruim en hoog van dak; het tooneel beslaat de geheele breedte van de zaal, is niet veel hooger dan het parterre en afgesloten met een zwaar zijden gordijn. Gelijkvloers met het tooneel zijn twee houten gangpaden, rechts en links van het parterre, welke uitloopen op twee deuren, met gordijnen bedekt, achter in de zaal. Meu bels zyn er in 't geheele gebouw niet, de ruimt? van het parterre is met latten (circa 30 cM. hoog) ia vierkante rakken verdeeld, matten en slappe kussens liggen op den grond. Als men er in zit, krijgt men den indruk alsof men zich in een vierkant e doos bevindt. Behalve plaats voor 'ier personen, zyn in elk vak een brasiero, een rooktoestel, een theeservies, doosjes met lekkernijen en fl-sscben sake aanwezig. Aan drie zijden tegen de wanden zijn verhoogde vierkante doozen (loge») en boven herhaalt zich dit, De engelenbik bevindt zich boven, vlak over het tooneel en is net traliewerk afgesc :oten. Een tooneelknecht met een rrusaehtigen klepper kondigt met oorverdoo 'end lawaai het begin der voorstelling en van ieier volgend bedrijf aan. Een Japansche tooneelvertooning duurt van 's morgens 8 uur tot 's avonds 6 uur. Men gaat er heeo voor den geheelen dag; men neemt kinderen, dikwijls ook zuigelingen mee. De kinderen kruipen en spelen.in de vierkante doozen, slapen gedurende eenige akten, en stoeien in de pauze op het tooneel. Men eet er, men rookt er, men drinkt er thee en geniet, niettegenstaande den tragischen afloop van de meeste stukken. Er zijn twee soorten Japansche theaters: het Kahubi- of Volkstheater, en het theater waar No-voorstellingen worden gegeven, Het verschil tusscben het een en ander is als dat tusschen een klassiek stuk en een kluchtspel bij ons. Db Kabuki-spele s staan in geen hoog aanzien, vroeger behandelde men hen zelfs met openbare minachting. Evenals de Japansche vrouw slechts bij hooge uitzondi-ring tooneelspeeUter wi) zijn, komt de Japansche vrouw van aanzien zeer weinig in het theater. Tooneelbezoek behoort niet tot haar geliefde uitspanning. De Keizerin van Japan stelt echter veel belang in bet tooneel. J. H. R. 1) Japan door Japanners, door W. Stead in het Hollandsen onder toezicht van dr. H. Kern, vertaald en uitgegeten bij A. Sijthoff te Leiden. 2) Van het land van de Rijzende Zon door Jonkvrouwe A. von Schmidt auf Altenstadt, met 83 illnstratiën, 's-Gravenhage, W. P. van Stockum en Zoon. AUGK BELINFANTE. f Photographie: Vinkenbos en Dewald, 's Gravenhage. Te midden eener werkzaamheid, waarvan niets het onmiddellijk einde deed voorzien, werd plots de levensdraad afgesneden van een man, wiens verscheiden niet enkel zijnen vrienden een gevoelig verlies doet lijden. XJit bet ouder!\jk huis, had Aug. Belinfante overgenomen den fijnen trek van beschaving, inheemsch, waar beoefening der letteren niet is middel tot uiterlijk vertoon, maar behoefte des harten. In zijn oom, J. Belinfante, een stille, gesloten natuur, die enkel zich gaf, waar geestverwantschap te bevroeden viel, vond hij een wegwijzer, in wien men niet wist, wat meer te bewonderen, 6f de diepte en den omvang van kennis, óf de stoïsche ingetogenheid, waarmede hij dien schat bewaakte. Met zijnen broeder, Mr. G. Belinfante, uitnemend rechtsgeleerde, leider van het Weekblad voor het Hecht, wiens overzichten van de parlementaire handelingen, in schitterend letterkundige lijst vervat, sprankelden van vernuft, had hij gemeen den schalken humor, de niet luidruchtige, maar geestige opgewektheid, het bezadigde oordeel, den tact om in den omgang met menschen en zaken den blik onbeneveld te houden. Zoo toegerust, betrad de jongeling de uitgeversloopbaan, die hij, straks vijftig jaren, tot eer en sieraad strekken zou. Men stelt den uitgever kwalijk zich voor, indien men, in hem, niets ziet dan den middelaar tusschen schrijver en lezer. De gevallen, waarin hij eenen schrijver in het leven roept, door hem, als ware 't, de pen in de hand te drukken, zijn volstrekt niet zeldzaam. En nog minder zijn het die, waarin de lezer, argeloos en onbewust, paden bewandelt, of zich vermeit in eene gedachtensfeer, waarvan gene gebaand zijn en deze gewekt is, meer door den uitgever, dan door den schrijver. Dat ligt aan den geest van vrijheid, die de republiek der letteren doortintelt en die het deel wordt van ieder, met haar in aanraking. Langs dien we?, wordt, in menig geval, bat werk het aanhangsel tot den naam des uitgevers, op het titelblad vermeld, aan diens be moediging het leven dankend. In dezer voege vatte Aug. Belinfante zijne taak en plaats op. In de voortbrengselen der wetenschappelijke pers, vooral oprechtsgeleeri gebied, ten onzent, had zijne zaak ruimschoots deel. Tevens echter wist zijn kennersblik menig ontluikend talent te ont dekken en tot den passenden arbeid aan te sporen. Van letterkundige vruchten hield hij zich trouw op de hoogte, en ook daaraan kent men, gaandeweg, den boom. Zoo werd hij, uitgever in naam, ganschelijk niet zeld zaam, intellectueel auteur, en berustte bij hem, den medeplichtige, het daderschap in werkelijkheid. Bij dit alles, verliet hem nooit eene be scheidenheid, erfdeel en kenmerk der zijnen, die nimmer zich opdrong, steeds zich aan zoeken liet. Menige plaats in kerkelijk, maatschappelijk of philantropisch bestuur werd door Aug. Belinfante ingenomen. Steeds echter geschiedde het zonder den minsten ophef, met algeheele toe wijding aan de zaak. Bovenal, waren het de belangen van den Nederlandschen Boekhandel, die hem ter harte gingen. -Kwamen zij ter sprake, meen niet, dat de overigens zoo toegevende man bereid was tot eene inschik kelijkheid waardoor beginselen konden worden gedeerd. Was zijne overtuiging eens gevestigi b.v. nopens Neerlands toetreding tot de Conventie van Bern, ook tegenover zijne vrienden, deed bij, met klem van redenen, haar gelden. In den Uitgevers bond woog zijn woord, want nooit zou hu zijn naam of steun hebben geleend aan hetgeen de waardigheid der pers ontsieren kon. Dat zij een onzichtbare kroon draagt, wist hij en haar hermelijn bewaarde hij voor iederen smet. "Werd hij, door den Bond, naar het buitenland afgevaardigd, Neerland's plaats te doen gelden was zijne allereerste bemoeiing. In den man van niet groote gestalte, leefde alsdan iets van den zeventiende-eeuwschen geest: Al is ons Prinsje nog zoo klein, Alevel zal hy Stadhouder zjjn. In het kort: een bekend Bibliopolium te Amsterdam had tot opschrift: Dum teritur cos litteratis usui, et litteris prosit bonis: Wordt schors verbruikt ten behoeve der geletterden, den deugdelijken letteren mede kome het te stade. Die spreuk was Aug. Belinfante uit het hart gegrepen. Zij is de samenvatting van zijn leven. ^ A m s t., 26 Febr. '08. J. A. LEVY. To Jane Lanrie. There's sometling in her figure andhereye That moves my fantasy in a proud way; She bas an up-right hearing, an array Of greatness the proud actress might envy. The lofty gesture of the grecian past Is hers. She's dark and earnest. Ay} how fine A rare remembrance of those plays difine. Could in my wond'ring lines it ever laet. The burden of this life ahe smiling lifts And lightens it... for otbers, wanting love And fprce, imploring both as highest giftg. A modern woman with the attitude Of the heroic titnes. How far above This world she rises and its multitude. STELLWAGEN. Magazijn Oud-Holland" Damrak 75, Amsterdam. Directie^P. C. PAEBELS. TELEFOON 7261. Complete Kameriiirichtliigeii in Oud-Hollaiidsche en andere oude stijlen. Atelier voor het vervaardigen van Oud-Hollandsch snijwerk. KOPERGIETERY KOPER5LAGERY KOPERWERKEh ? flAAR ? MODEL OF--TEEKEniriG ELECTRO-GALVANI5CHE ss= INRICHTING ? KENNEMMER5TRAAT?N ? HAARLEM ^^?"^?-^-?~*y?^ /T\ /T\ /T\ /TS /TS Idyllisch Buiten wonen, l VERPLAATSBARE BUITENHUIZEN, ya& gewapend papier maché, GOEDKOOPE WONINGEN als OPTREKJES voor den Zomer in prijzen van f 1200.?. en *tiooger, j met 3 kamers en meer. Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare Bungalows. Techn. Bur. MOENS & BECK te Bloemendaal. t J. O. Plein Moderne Schilderijen, Aquarellen enz, COMPLEETE MEUBILEEEIKGEN tegen vooruit vastgestelden totaalprijs franco ter plaatse gesteld met garantie Uitvoer ge geïll. prijscouranten. Vele Mc delkamers. DE PHOENIX" Hoofdmagazijnen : 234 Spuistraat, Filiaal ? 76 Damrrk. fabriek: 43 Looiersgracht, A M S T EK D AM. 'T BINNENHUIS RAADHUISSTRAAT 48-5O 4- 4- 4- ^ZULfeTLVEljEtD^Ifci: 44- 4 * * * TOT HEI A. S. OOK ftOKIN 12O » * « IMITATIOV IS THE SI \CEREST FOK U OF FLATTE11Y" 4- 4- 4- 4- 4 ,/T BINNENHUIS" de oudste inrich ting voor moderne kunstnijverheid is in dien zin de meest gewaardeerde. Kunsthandel KRÜGER T 37" Noordeinde. 's-Gravenhage. Permanente Tentoonstelling v: Schilderijen en Aquarellen. Alp. Kist- en KnüsliiijTerlieifeliaiiJel SIERKUNST* Nieuwe Spiegelstr. 32. Stadhouderskade 64. TENTOONSTELLING van SCHILDERIJEN van: i i. nmm en w. m KI Nieuwe Spiegelstraat 32. Geopend op werkdagen van 10?4 M uur. BUDOLP ELION & Co. KUNSTHANDEL Wed. G. DORENS & Zn, Rokin 56, Amsterdam. Etsen. ito PMo's i lm. FijrainliOuteniïoorï.J.ü.yOEF. llO'S. Af d. Amsterdam, Heereng-acht 495. Tentoonstel l i n <; der werken WILLEM MARIS. M. MOHNICKENDAM. E. VAN DER VEN. W.O.J.NIEUWENKAMP. F/XTKKK f'O.SO. Leden op vertoon van diploma. D.DEBIÈVREBIESAART ACHTER 8T. PLET EB 16 -:- -:- Utrecht -s- -»MAQAZIJH VAH COMPLETE MBU BELEEHIHO EN STÜFFEERINO « VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN, SPECIALE A.FDEEL1NQ ANTIQUI TEITEN EB KUNSTVOORWERPEN Heubelfabriek Nederland". J. A. HU1Z1NGA. BINNEN BETIMMERINGEN, BEHANGERIJ, MODEL KAMERS. Groningen. WESTERSINGEL. TELEF. 118. FRANCO LEVERING. D RtVSCHNflBEL OP KOPER EN ZINfS GtB°(JW.FELIX MERITIS" KEIZER5 T6L.2SO7 NAAMLOOZZ VENNOOTSCHAP ZEISTER FABRIEK VAN KOPERWERKEN 2 MINUTEN VAN STATION DRIEBERGEN MODERN EN ANTIEK KOPERWERK GIETERIJ VOOR FIJN KOPER EN BRONS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl