Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T 'fc'
MME R W K K K U L\ VOOR N E D E R L A Ml).
JSo. 1002
^^-ro«?^o%0.-:?-'
Een onzer medewerken heeft een der vele lezingen bijgewoond, die over
Gsmemteflnanciën en het Rapport der Staatscommissie" tegenwoordig worden gehouden.
De indruk, die deze lezing op hem maakte, is soo hevig geweest, dat hij hem
slechts kon teekenen, niet navertellen.
IMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIlltllllllllllllllllllllllltllllllltlllilllllllllllllMllllllllllllllllllKIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIII
Prof. H. Kamerlingh Onnes.
Prof. H. Kamerlingh Onnes, die onlangs
er in slaagde het helium tot een rast «n
tóestand te brengen.
HMIIIIIIIIllllfflllllllllllllllllllllHHIIIIIIIIIIIIItllMHIIIIIIIIIIIIMHIIIIIIIIIII
Bet tófijr m M oDderwerp in de
scöilflertet,"
Geachte heer Pla&sehaert!
Met groot e belangstelling lees ik steeds
Uwe kritieken en beschouwingen in De
Amsterdammer", al gaat natuurlijk een deel der
vaarde verloren voor hen, die niet kennen
de schilderyen, die door U worden besproken.
Als men in het Zuidelijkste hoekje van de
prov. Groningen woont, is men niet in staat
hiermee nader kennis te maken, hoe gaarne
men dit ook zon willen. Daarom lees ik met
des te meer belangstelling het weinijrje, dat
mij op dat gebied onder oogen komt.
Het verwonderde mij evenwel een beschou
wing te lezen, gelijk ik vond in Uw Stuk naar
aanleiding van Van der Valk, een stuk, 'dat
werd overgenomen in het Handelsblad en met
blijkbaar welgevallen geciteerd.
Ook ik meende steeds my te moeten scharen
bij die categorie \a».personen, die zonder
inzicht" beweren, ^dat het onderwerp er
niet op aan komt."
.Nu ben ik zeer benieuwd de reden te ver
nemen, waarom dit een onwaarheid moet wor
den genoemd. D zegt wel: het is klaar als
de dag," maar 't is müvolkomen duister.
Wanneer U schrijft,: een schilderij dat
een twisten van de hartstochten aanduidt, dat
een serie menschen voor o igen brengt in
ontloering, een schil ierjj dat een menpch vertoont,
in zijn schriklijuheid, in zijn jammer, in zijn
toover van liefde ot met zijn gebaren van dee
moed staand voor het hem verklarende, het
hem analoge landschap, is grooter dan de
even perfect geschilderde bos prei of serie
appelen, liggend tegen het witte muurtje van
het Hollandsch boeien-huis," dan geeft U
hierbij geen reden op, en verzwijgt te zeggen,
wat U met even perfect geschilderd" bedoelt.
Misschien wordt Uwe bedoeling duide'ijker
door het tweede voorbeeld, dat U geeft. Het
schilderij dat het intellect van den geportret
teerde duidelijk vertoont, omdat de schilder
het herkende en zelf de macht had om het
ondervondene te verwerklijken, i» grooter,
rijker, belangrijker dan het enkel brooze
lichtspel op een stengel, of het kleur-ruischen
van een hartstochtelijk bloemstuk."
U zult van uit Uw standpunt b. v. kunnen
zeggen: een goed portret van Dürer is grooter
dan een bloemstuk van Diaz.
Dat ben ik met u eens.
Maar dat ligt niet hieraan, dat Dürer een
portret schildert en Diaz een bloemstuk.
Wanneer Dürer een bloemstuk maakt en
-Diaz een portret, dan zal het bloemstuk
grooter, rijker, belangrijker" zijn.
Een portret van Fantin Latour zal U
wellicht grooter noemen dan een bloemstuk
van Monticelli, maar een bloemstuk van
Fantin Latour toch zeker grooter dan een
portret van Monticelli, wanneer hjj tenminste
n portret heeft geschilderd.
Het enkel brooze Uchtspel op een stengel
of het kleur-ruischen van een hartstochtelijk
bloemstuk," is een bepaalde opvatting van een
bloem, ea het schjjnt mij toe, dat dit
door u niet voldoende is onderscheiden.
Het kan evenwel zijn, dat ik U niet vol
komen heb begrepen, en daarom zoudt U
mij en misschien ook vele anderen
zeer verplichten, door Uwe opvatting een
weinig toe te lichten, en bv. eens enkele
bekende schilders of schilderstukken te
noemen, waaruit blijkt, dat hè; mede aankomt
op het onderwerp "
Immers dit alleen kan zy'n de proef op
de som, bewijsmateriaal voor Uwe stelling
Er moeten voorbeelden in overvloed zijn.
immers, Uwe stelling ia klaar als de dag."
Met de meeste hoogachting,
Uw dw. dr.,
Klooster ter Apel. J. NIEWEG
Het onderwerp".
Geachte heer Nieweg.
Ik weet dat er een groot getal van perso
nen bestaat die meenen, zooals u, dat het
onderwerp" er niet op aankomt. Ik herhaal
deze uitdrukking liet onderwerp komt er niet
?aan" is een strijdmiddel geweest tegenover
de miskenning van kunst als kunst en tegen
over de- tevredenheid van sommigen met een
niet tot kunst geworden, tot schoonheid onMoeid
onderwerp maar ze is onjuist ik her
haal het. Een kunstwerk is een eenheid vin
twee" componenten: van het onderwerp (het
eene onderwerp noemen wij, als menschen,
onder elkaar, grooter dan het andere) en van
de verwerkelijking van htt onderwerp. Een
groot" onderwerp zelfs maar even perfect
(gewoonlijk en natuurlijker wijze zal het vol
maakter zyn van werkwijze) geschilderd als een
kleiner, geeft een groo'er schilderij. In uw be
toog tegen deze quaestie in, plaatst u de ge
gevens onjuist. Uw materiaal ziend vermoed ik
dat u meent als ik dat een portret grooter is
dan een bloemstuk, U neemt r. u deze dingen
van twee verschillende schildere wat verge
lijking veel moeilijker u maakt. Neem een
portret of een compositie van Dürer en neem
een stilleven (een beestje) van Dürer. Ik
twyfel er dan niet aan dat u zult inzien, dat
de compositie van Dürer (b. v. uit zijn
Pasaion) u grooter" zal lijken dan het beestje
dat hij teekende omdat het onderwerp
grooter is. Natuurlijk kan een mislukt, of
zwak portret kleiner zijn dan een stilleven.
maar dat bewijst niets tegen de algemeen
heid der stelling, want ik schreef het u hier
boven : een kunstwerk is een gevolg van
twee zaken : van de grootte van het onder
werp en van de perfectie in de weergave
daarvan. Zoo ge u uw wiskunde herinnert
zult ge zien dat de voorbeelden, die u aan
haalt, door de verschillende makets van
de vergeleken werken uw betoog niet
helpen. Zeker kan een bloemstuk van Dürer
grooter zijn dan een portret van een
Pieneman maar dat komt daardoor omdat een
van de twee componenten in Dürer zooveel
malen grooter is dan die in het werk van
Pieneman dat Dürer best een kleiner
onderwerp kan velen en toch de resultante
van deze twee, het werk, als grooter ons kan
toonen dan het alleen als gegeven grooter
zijnde werk van P.eneman. U kunt dus (eggen
dat een groep van figuren door Dürer is
(zoo deze hem maar evtnzeei slaagdealseen
bosje prei) een grooter werk dan het stilleven.
U kunt eveneens bij Pieneman zeggen: een
portret van hem, evenzeer geslaagd als een
stilleven dcor Pieneman, is bij Pieneman
eveneens grooter. Dit bewijst dus dat het
onderwerp van belang is, naast de uitvoering.
Wisknnstiz ware het voor te stellen S (schil
derij) = O (onderwerp) X U (weergave,
techniek, uitvoering). S is dus van beide
afhankelijk. Bij een zelfden te lilder is S
altijd grooteT naarmate, bij gelijke uitvoering
zelfs, O grooter is. Hebt u echter twee
schi'ders, twee verschillende schilders, dan hebt
u S = Q X U en S. = O, X , en dan kan
natuurlijk het product O X U van den eenen
grooter zijn dan het product' O, U, van den
ander zelfs al is b.v. O kleiner zoo in
evenredigheid maar meermalen grooter is.
[k hoop u ook door dit laatste duidelijk ge
maakt te hebben dat het onderwerp wel
degelijk er op aan komt en u te hebben
bewezen dat in uw betoog de te verklaren
fout zit dat u niet telkens de «erken
vergelet kt van een zelfden schilder maar van
twee verschillende schilders, waardoor uw
betoog tegen mijn.stelling zijn algemeenheid
verloor. Hoogachtend,
PLASSCHAERT.
Een pas gevonden portret van Liszt
uit het jaar 1840.
Theodor Distel vertelt in de Illustrierte
Zdtung van het ontstaan van de hierboven
gereproduceerde teekening, welke Liszt voor
stelt op acht en twintigjarigen leeftijd. Franz
Liszt bevond zich in Maart 1840 te Dresden,
om er met medewerking van den
concerti eester Lipinski en mevrouw
SchroederDevrient een couoert te geven. Bij deze ge
legenheid werd het portret geteekend, en
wel door een professor van de Saksische
Teekenacademie Karl Christian Vo^el von
Vogelstem. Het oorspronkelijk, dat zich, ver
loren onder andere dingen, in het Dresdener
Prentenkabinet sinds jaren bevond, is ruim
tweemaal zoo groot als de hier gegeven
afbeelding.
COMPLEETE MEUBILEER B GEN
tegen vooruit vastgestelden totaalprijs
franco ter plaatse gesteld met garantie
Uitvoer ge geïll. prijscouranten. Vele Mrdelk mers.
..DE PHOENIX
JJ Hoofdmagazijnen 234 S; u straat,
Filiaal ? 76 Damr. k.
Fabriek: 43 Looiersgracht,
AMöTEKDAM.
BINNENHUIS
RAADHUISSTRAAT 48 5O
4- 4-
4
* * » TOT MEI A. S. OOK KOlilX 13O * * *
IJllTiTIOV IS THE
FOK H OF FM TT E H l"
4- 4- 4- 4
4'T BINNENHUIS" de oudste inrich
ting voor moderne kunstnijverheid is
in dien zin de meest gewaardeerde.
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
TELEFOON 7261.
Complete Hanieriiirichtlngeu
iii Oiid-Hollaudsclie en andere
oude stijlen.
Atelier voor het vervaardigen van Oud-Hollandsch snijwerk.
Amsterdam, Meerengrraeht
TENTOONSTELLING van het werk van
Willem Maris
en^ an .Tl ar t in Monnickendam, E. van der Ven, grafische kunst van
W. O. J. Nieuwenkamp. Kunstdrijfwerk van F. Zwollo.
Entr*ée GO cents. lieden ~vry.
Dagelijks van 10?5 uur.
Abonnement ? i?, meerdere leden van het huisgezin ./' 1.?.
Nieuwe abonnees trien aanstonds redt op de paie: EEN ETS YAN ALB,
HEMELMANIdyllisch Buitenwonen.
VERPLAATSBARE KI ITF^IIUIZEIV van getra- +
pen d papier maché, GOUDUOOPK WONINGEN als T
OPTRFI4JKS voor den Zomer, in prijzen van T
f 12OO,?on hooger, met 3 hamers en meer. T
Speciale offerten voor" Tropische verplaatsbare
Bungalows.
Techniscll Bureau MOENS & BECIi te Bloemendaal.
t
Kunsthandel
Wed. G. DORENS & Zn.
ROKIN 56, AMSTERDAM.
Tentoonstelling
van
Teekeningen, Aquarellen
en Litho's van
TB.VMHOYTEM.
DROUOT
?* H* WjESSEft & Co. -t- +?
« LAN6E HOUT8TRAAT 7 & 2 *
- - - Den Haujj- - -
- . TELJKFO»» IHTEBC. »74 -
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MEUBILEERING =:
IN ALLE STIJLEN = =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
Kunsthandel
KRÜGER &
37" Noordeinde.
's-Gravenhage.
T
IIIIIMIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIU
Permanente Tentoonstelling
v: Schilderijen en Aquarellen.
VOOf
EILEPSzkWOLF:
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HV1Z1NGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTEKSINGEL. TELE». ttó.
FRANCO LEVERING.
Een natuurgetrouw Portret
jjltlliilUlU JLSVTVIl-lJUJLI. * W J
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
HBOGAERTS&Ci).,
BOXTEL.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
MIIINIIIIMIMIIIIIIIinilMIIIIIIMIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIlUIUIIIIllllllMMMlIlllin
I kütr, FatóetvaiZilverweiteD, I
l Hofjuwelier. |
l Oudegracht E 17, utrecht, l
\ CANDKLABRES. \
MlllllllllUIIIIIIIlllllllllHIIIIIIIIIMlIllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIMi