Historisch Archief 1877-1940
No. 1C09
D E A M S T E II D A -M M E 11 W K K R 15 I, A D VOO 11 N E D E R L A N 1).
Wat betreft de werkloonen, staat men thans
voor een moeilijk vraagstuk. Eeeds eenige
maanden geleden hielden vele groote werk
gevers op te fabrieeereo of lieten slechts zeer
weinig werken. Vandaar het groot aantal
werklooze arbeiders. Deze, die lang niet alle
in de tijden van voorspoed voorden kwaden
moesson hadden gespaard, zochten naar
werk, al ware het dan tegen lager loon. De
juweliers zagen hierin een gevaar met het
oog op de waarde van hunne voorraden. De
A.N.D. B zag er een groot gevaar in om
dat die te lage loonen geruimen tijd het
gehoele bedrijf zouden blijven drukken.
Beide partijen begrüpen<wel dat de buiten
sporig hooge loouen van den grooten bloei
vooreer.'t niet konden worden bttaald, en
dat de groote bijslagen bij het minimum
tarief moesten verd'.vij::c::, maar /;; hielden
vast aan de tusschen de twee
-VHkv'ereenigii'gen gesloten loonovereenkomsten.
Wat deden nu meerdere werklooze arbei
ders'? Zij werden eigeriwerkmakers, d. w. z.,
met hun laatste geld of met geleend geld,
kochten zij kleine partijtjes ruwe diamant,
bewerkten die zelve, en verkochten deze
dan weder met een kleine winst. Die kleine
winst moest de plaats innemen van het loon
dat zij verkregen zouden hebberj, als zij niet
aan hun eigen werk, maar aan dat van een
werkgever hadden gewerkt. Het was verre
beneden het loon, dat voor zulk werk be
taald werd, en de juweliers zagerj, tot hun
grooten schrik, geslepen diamant op de markt
komen voor een prijs veel lager dan hunne
eigen productiekosten geweest zoudeu zijn.
Hieraan aso, st een einde gemaakt worden,
indien men piet wilde dat met de
diamantindustrie dezelfde jarenlange sukfielpartij
zou plaats hebben, die in .andere oedrijveu
op overproductie volgt. De eerste pogingen
aan deze eigen werk makerij den kop in te
drukken, gelukten niet. Het is begrijpelijk
dat de werkloozo arbeider nog liever een
schamel loon verdiende met dit echte of
gefingeerde eigenwerk, dan eeheel zonder
verdienste te zijn. Het is ook begrijpelijk
dat sommige juweliers van den toestand
gebruik maakten om tegen zeer lagen prijs,
op speculatie, hunne voorraden aan te vullen
met het plan deze met groote vvinsc te
verkoopen, als de normale verkoopsprijzen
weder verkregen kunnen worden.
Het aantal eigenwerkmakfrs groeide tot
ongeveer 1400. Bij herhaling drong de
A. J. V. op krachtige beteugeling aan, doch
toen deze uitbleef en de A. N. D. B. de
loonen niet op peil kon houden, besloten
de werkgevers alle loonovereenkomsten op
te zeggen. Voortaan zou ieder dan tegen
het laagst mogelijk bedingbare loon kunnen
laten werken.
Neer, zcide de A. N. D. B., nu zal niemand
werken, ook niet tegen het vroegere loon,
ook niet tegen een hooger loon, en, ia
overeenstemming met de Antwerpsche
organisatie, werd aan het gelioele vak n
rustkuur van 4 weken voorgeschreven.
Tevens werd bepaald dat na dien tijd alleen
het werken zou worden toegelaten bij
werkgevers, die reeds meer dau een jaar
als zoodanig bekend zijn, en die zich ver
bonden het minimumtarief toe te passen
met een bijslag van 20 pCt. enz.
Dit schijnt of oorlog, of een overeenge
komen optreder. Het is noch het een, noch
het andere. Xoover is het begrip van
organisatie nog niet doorgedrongen. De
A. J. V. ziet echter in het stop zetten
eene uitnemende daad, en do werkgevers,
in plaats te zoeken naar werklieden dio
goedkooj er voor hen werken dan hun
concurrent kan krijgen, wachten liever af
dat eene algemeene, behoorlijke loonregeling
hun deze elkaar vermoordende mededin
ging bespaart.
En de werklieden. Ook bij hen is het
begrip levendig geworden, dat ten slotte
het "belang van het vak is hun eigen belang.
Aan het referendum over het voorstel
tot stop zetten, waardoor de
eigenwerkmakerij onmogelijk wordt gemaakt, namen
de eigenwerkmakers en hunne verstellers,
dus minstens 1800 of'2000 belanghebbenden*
hij de eigenwerkmakerij, deel. En het
geheele aantal tegenstemmers onder de 5400
uitgebrachte stemmen was nog geen 400.
Tij lens de rustkuur geven do arbeiders
organisaties eene wekelijksche uitkeering
aan hunne leden. De strijdkas van den
A. K. D. B., het befaamde niillioen ,
wordt aangesproken; een kwart millioen
guldens zal er ongeveer mede heen gaan.
Dit geld wordt besteed niet om te strijden
tegen de patroons, maar om, nevers den
patroon, te strijden tegen een gemeenschap
pelijk gevaar, dat van buiten af het vak
bedreiet. Voor zoover ik kan nagaan is een
dergelijk optreden nog nimmer in de
arbeidswereld voorgevallen. De nutkuur zal, zoo
als altijd, den eenigszins overspannen patiënt
goed doen. De eigenwerkmakerij kan bij
hervatting van het werk met kracht be
streden worden door de beide organisaties.
Deze hebben intusschen deu tijd met elkaar
de nieuwe loouregeling vast te stellen, en
men mag verwachten, nu zij ondervonden
hebben dat men van weerszijden zich groote
opofferingen getroost om de loonen op peil
te houden, dat zij, in elkaar vertrouwend,
tot dat doel gaan samenwerken. De bespre
kingen tusschen de bestnren der A. J. V.
en A. N. D. B. reeds gehouden, geven hier
toe het recht.
Het streven den prijs der grondstof niet
te laten dalen door de juweliers en hande
laren getoond; het streven de loonen op
redelijk peil te houden door de werklieden
getoond, werken samen om aan het product
eene vastheid van prijs te geven die van
groot belang is voor het langzaam
liquideeren der voorraden. De koopers, die met
huune inkoopen gewacht hebben, totdat de
crisis den prijs zeer zou hebben doen dalen,
zien nu in, dat die daling niet aanstaande ig, en
zullen dat nutteloos wachten opgeven. Reeds
daardoor verbetert de vraag. De toestand
in Amerika wordt ook iets beter en het
groote gevaar dat op de geldcrisis een
algemeene economische crisis zou volgen,
begint af te drijven. Reeds zijn enkele
teekenen van verbetering mejkbaar en al
moge de Meimaand nog niet den bloei der
industrie terug brengen, toch zal de hier
boven geschetste wijze van optreden, in dit
georganiseerd bedrijf, naar alle waarschijn
lijkheid, het midde! blijken om den duur
der inzinking vele maanden, zoo niet jaren,
korter te maken dan het geval zou zijn
geweest, indien werkgevers en werk
nemers, ieder slechts lettend op zijn onmid
dellijk persoonlijk -voordeeltje, inkoopsprij
zen en loonen hadden laten dalen zoover
als slechts kon.
Het inzicht is nu een weinig laat, doch
niet te laat gekomen. Had. man drie maan
den geleden reeds zoo gehandeld, dan zou
de proefneming vermoedelijk nog beter
gelukt zijn, maar voor een eerste proef
mag men niet te veel eischend wezen,
elukt zij thans, zooals ik verwacht, dan is
bjj volgende gelegenheden, de diamant
nijverheid buitengemeen goed gewapend
en blijkt het krachtig georganiseerd zijn
van een bedrijf voor alle betrokkenen een
beschuttend dak te vormen tegen stormen
en regenvlagen.
JAM s.
Innerlijk Leven. Zielsbeschouwingen door
P. H. HUGEMIOI.TZ JR. Amsterdam.
Van Holketna en Warendorf, 1907.
II.
Thans enkele opmerkingen. Zieleschilders,
zieledichters «10 worden hoofdstuk III
en IV betiteld zonder het lidwoord de. Dat
wil zeggen: de lezer denke niet da'u de bier
genoemde schilders en dichters de eenige
zijn, die het zieleleven tot object hunner
kunst maakten; ook niet de schilders en
dichters bij uitnemendheid bier te noemen;
wél die mannen, tot wie de schrijver, ten
gevolge zijner studie, zich liet meest aange
trokken gevoelde. Wat de zieleschildcis be
treft, is Liet elk goed portretschilder, die
niet uitteekent rnaar uitbeeldt, .iie liet ka
rakter van den mensen 0113 in zijn gelaat
vertoont, is niet b.v. Urac'.s een ieleschiider?
Voorzeker. Zoo zou naaet Giotto en Fra
Angelico een plaats kunnen zijn gegeven
aan Leonardo da Vinci, of boven cc n van
beiden, zooals een deskundige mij verklaarde.
Wat de dichters betreft, naast Gö^he en
Worjsworth zouden andere te' noemen zijn
geweest. Maar dat zal dd ^chrijver gaarne
toestemmen, en dat hij den laatstgenoemde
ons vertoonde en ruenig gelicht van hem in
vertaling gaf, dat vond zijn oorzaak in een
persoonlijk feit, dat de schrijver ons niet een
enkel woord te kennen geeft.
In de tweede plaats: de schrijver, die in
dit Innerlijk Leven" 7,ijn eigen geloofsbe
lijdenis uitspreekt, heeft in dit boek over
God, gebed en onsterfelijkheid belangrijke
gedachten geuit, die nadere bespreking ver
dienen.
Het zal niemand verwonderen, dat
Hugenholtz, die in l'JO'özijn studie: , Ethisch
Pantheïsme" uitgaf, hier het geloof in wat
men noemt een persoonlijk God niet belijdt.
Wij lezen van die d.enters, die schilders die
zicltze/f een dee; voelden van de zul der wereld
die 't <il doordringt en verruil; w'er ziel de
spiegel was, waarin zich de wertLiz'e 'u:eerkaat»le
(pag. !2). /» lift godtdienttig gelooj irt den grond
niets anders dan het geloof m een eeuwige waarde,
een onvergankelijk goed, dan komt het ter laatste
instantie alleen aan op het behoud aan dit
aderhoogste (pag. 60, 61). Op, een ande-e plaats
lezen we van ae glorie en de schoonheid v/m
een Jieelal, waarin God alomme woont (pa< 124).
In bet laatste hoofdstuk pag. 183) wordt zelf
kennis beschreven als m,keer lot zirhze/f'. Wie
zijn hooger zelf en dus zijn God wil vinden, het f t
dien te zoeken -in zichzelf.
Dat op dl standpunt het gebed zijn oude
beteekenis verliest, is duidelijk. Bid'icn immers
is niet een alleenspraak houden, maar een
spreken tot een Gij'', in wiens bestaan men
gelooft. De geloovige gevoelt daarbij et-n
behoefte, welker vervuiling gelijken tred
houdt met de vrede zijns gemot ds. ook al
weet bij, dat niet al zijn weischen vervuld
zuilen worden; ook al is zijn laatste woord:
Uw wil geschiede". Wie nu het geloof in
dien persoonlijken God niet bezit, zal veel
minder, misschien enkele malen, misschien
nooit behoefte gevoelen tot gebed. Hij moge
komen tot zekere adoratie of aanbidding, door
Tieie aldus oiu?ehren>n (pag. ni'i): Aanl'idu'e»
sluit in zich : heilig vreezen, ootmoedig ontzag,
dankbare waardee.riny voor ieder blijk ran lii fde,
loopend- rerf/ouwen, i] et-moet] i g e gtringi^'txUlifi.g
van zichzelf en schaamte i», 't (/cr(W va^i e'njen
onwaardigheid en tekortk m'mg zoowel al.-t
ro!komen veizaken tn vergeten van ztflizelf en.
t/:ivoorwaardelijke tü(:>''ij(ling V'in gnnfnd ed h it :'t
met inspanning van allekriiliten"?mij dunkt
deze woorden ge^en een omschrijving van
zedelijk leven, maar zeggen niets omtrent het
gel ed, daar het bestaan van een Macht buiten
den mensch niet een-i genoemd wordt. Tiele's
woord aanbidding komt overeen met wat
Van Ellen, Speet. 5 7, zegt: het srltijiit mij
oirbaar te ondersc/ie den tu^Kcfien aanbidding en
gebed, v/rmits 't laatste van de eerste nooit kan
worden afgtzonderd, schoon de eerste zonder htl
ander bmtaan kan (7. e Woordenboek der
Xederl. Taal, IV, pag liS.ïj. Het gebed wonit
nu een eerbiedig en ootmoedig o/tzien . . . iot"
die hoogere wereld... waar enkel f/clit en
kluarluid woont. Die hoogere wereld zal moeten
gehouden worden in de hoofden en harten
der menschen ; of is daarvoor een andere
plaats aan te wijzen ?
Het is begrijpelijk dat men op dit stand
punt de innigaeid on de warmte van het
gebed mist. Hoe d<eptr ran riiliouil, schrijft
Hugenholtz pag. 5(1, te. soberder in woorden.
En: de beste gebf den :ijn foms de gebeden :o:idir
woorden. Het gebed i> roor het stil gemord vaak
niet anders dan een meditatie, dan een eerbiedig
luisteren naar (iod» stem, een na^/ienren van. zijn
gangen, een overdenken van den afgeleyden u-?,g.
een vertrouwend en moedig uitzien 'in de toekomst
(pag. 57). Wat mij betreft, om misverstand
te voorkomen, zou ik een en ander liever
geen bidden noemen, maar overpeinzing,
gewetensvol overleg. Iets later heet het gebed
een inademen van geestelijk leren en dus een
plaatst n van onszelf in die houding die foor die
inadtmiiig 't gunstigst is. Is gebed, om dit beeld
te gebruiken, niet veeleer een uitademing f
Bonduit gezegd: ik kan mij iemand, die
op dit godsdienstig standpunt staat, beter
voorstellen als zich van het gebed onthoudend
dan zich daarvan bedienend. Als het geloof
in 's menschen persoonlijke onsterfelijkheid
wegvalt (waarover straks) en de menech,
tegenover de eeuwigheid, kan worden ver
geleken met de golf, die een oogenblik zich
vormt uit het water der cee, om de Zon te
weerspiegelen en onder te gaan wat zal
die golf te zeggen hebhen tot dat ontzetten!
groote Hemellichaam, dat op zijn klacht niet
Deze jubeltoon des geloofs is mij te sterk.
Ook waar men tegenover het
onsterfelijkheidegeloof minder negatief staat dan Ilugenholrz
en een afwachtende houding aanneemt met den
uteneefschen staatsman James Fa<y,die zei: ,.je
ne nie pas, j'ignore"; waar men, met het oog
op de geheimen van het y.ieleleyeri, niet durft
ontkennen de mogelijkheid van een voort
bestaan, dunkt mij bovenstaande jubeltoon
te hoog. Beter lijkt mij in Allard l'ie) son's Op
het Kerkhof" de (remming, uitgedrukt in
het laatste couplet:
O rilillc IKil )|I,
l)ic: i-i 11- lii'j \MU'!it
* i ij d»ri mijn inr.'i ir.rt viv.'^ i
(iij, S"inorr dunt!,
Kuilt l ; MMir^rllt'UO l
^ ;i;i M'hijum'!' tock"iiiM \u/e!;,
Mijn laatste woord zij < uu woord van hiihie
aan don man, die woldra gedurende een ha'i'e
eeuw zal geai 'oeitl hebben aan de geestelijke
en gods Henstige ontwikkeling van liet vrij
zinnige Nederland en die op den 'JOsten Mei
a. P., wanneer bij den lag zal herdenken,
waarop hij vóór 5',( jaren te lloenderioo het
predikambt in de Nederlandsche Hervormde
Kerk aanvaardde, een krans van frisjche
bloemen op het altijd heldere en wakkere
hoofd verdient.
Den Haag, 12 Mrt. '08. J. A. Tuui:>.
j) Ku niet zult, zooaia voor eenigen tijd
wer l aangehaald, vermoedelijk met de be
doeling, den schrijver voor te stellen a's
geloovige.
BfricMei).
HET AiiNisi BH i B CAMIT.KLL-BASNKHMAN heeft,
zooals men weet, aan UVIDA, korten tijd voor
haar dood, een pensioen van 1^00 gulden
toegekend.
Volgens een bericht in de \e-w-Vork
Times" nad ook het ministerie Balfour voor
eenige jaren eenzelfde aanbod aan de schrijf
ster gedaan, dat evenwel door haar was af.
geslajren, omdat zij zich niet kon vereenigen
met de door de toenmalige regeering ge
volgde politiek ten opzichte van de Boeren.
EE.V VEREEUOKR v*AN SiiAKESi'BABE en daarbij
een fjoed kenner van zijn werken, geeft in
een Engelsch blad een lijst van boektitels,
welke min of meer hun ontstaan te danken
hebben aan passages en scènes en karakters,
voorkomende in Shakespeare's werken. Van
de 74 door hem genoemde romans ontleenen
niet minder dan 23 bun titel a in een gedeelte
uit Hamlet; 10 aan As you likeit; 7 aan
Mercliant of Veniee', 5 aan Midsummernighfi dream;
4 aan Othello, 3 aan Much ado aboutnothing,
terwijl de overige 22 aan 18 andere werken van
antwoordt ? Zal de rnenfcb, die deze belijdenis
onderschrijft, gaan in zijn binnenkamer om
daar uit te storten in het gebe:l al de nooden
van zijn hart ? Mij dunkt neen. Hij zal
hetjachtiB dat fdel zwijgen ran den eerbied, dat
hel (ni'icti-j-irekelijke i,iet truc'.t uit te spreken
(pag. 1S5_), en als hem Paulua' woord mdt
zonder ophouden" ter ^etrac-h.in*; wordt voor
gehouden, zal hij .'ragen of dit hidden zonder
ophouden d. i. voortduri'iïd bidden we, bid ien
mag heeteu in den kla-sitken zin van het
Koord.
liet pantht-i'sme kent geen persoonlijke
onsterfelijkheid. Na de verschillende vormen,
waarin het gtloof a:in i>iTr«0'.nlijk voortleven
zich in den Joop der tijden uit-prak, kortf lijk
genoemd te hebben, /egt d« schrijver dat
ten s.otte overblijft <ie onveij/ankeiijke ki rn
van al du.ie voorbijgaande vitirhteilingeu:
het geloof in de ons «rfeüjkheid van het
gee-stelijk en het goddelijk levi-n. l'aul Carus
heeft ^e/.tgd dat de iek-n oneer vooiout'ers
in or.s zijn en l'et-ft osi/.e xiei genoemd ten
groot gebouw, bei>tn<indf uit htl on.xierfrl.ijk ileel j
ran gevoel n?, -ideeën, dutten eun ,vroegere jamt,
teruggaan>'e tot het begm ren zif/efert-n tio /mrtfi'
(pag. L'). Aizoo i.et geloof dat het goede
door men;phen gesj^roken en verricht kan
voortwerken tot in het verre nageslacht. Ik
zeg kan, want we wt-teu zeer g( ed dat veel
goede woorden en daden verborgen blijven
en geen in/loed ut feeën op wie later leeft.
Dit is toch fene onsterfelijkheid vsn een
bijzonder soort. D.t mogen " e wel opmerken,
nu het geloof aan een pn-sooulijk voortleven
van den men-ch in den Jaapten tijd .sterker op
den voorgrond treedt en belangstelling vindt
in krinten, die daarvoor vroeger onverschillig
waren. J k noem slechts, om van andere werken
te xwiigen, een gei-chrifc uügngeven vanwege
len Nederlands'jhen l'rote^lantenb >cd : liet
voort t't-staarj der inenscbelijke jiersoon.ijklieid
ca den dood" door Dr. A. Bruining,
hoogIceraar te Amsterdam,wa<irin allerlei be^varen,
teg'Ti dit geloof in (e brengen, «ord.'n
besprok*'ii, en resultaat is een krachtige,
a.in'oeteling daarvan.
lui een gedicht van AVillem Kloo.-', if! de
Nieuwe (T>.d" van Februari 1.1. te vinden,
genoemd Onatfrfi'lijklieid
O, ;il- ('ril Illrn^rJi z:V!l riiullijl;. lioou'-^, la!, ;
Mi'ckir \ tnr 'l Ia:i1-l IMI rr un^en vaiu'-ji'-'n^!.".'
Onder il n- liru'ü. hilliki-ihlc -rlïllru
/it'h I;t!iu7.;i;ïin ^h>tr)i ii! u, n WÜ'AUYII vy\'\-. . ,
AU alles is uviliwii ui niil inrcl' bal.'ii
llal'lslMchtlljk vncpt'U ut' /.acllt-iilllVi.' !H e . . ,
Ik vraa^: \\ ie lieell DIN iia:i. 111 i'i|l\e !naUJ.
\h: s.lillt' liuup van IrtMlinaal \\eeivien Klei' r
'l N niet \vat \'rop^rcn seln'e^cn in tic Ijoekn:.
.Mciisel;eimTihic!i((.'ii zijn [iii!liüc!U'rl''i,
Kil \\ic slechts inueltc ducn wil om Ie znekeii
\imll daar een \\eerkhink \";ui \\atclk nicii.-eh /\\.
Xceil. ila! v, ij tunnel' lc\'t'll dan eli-es M'Mlilc.
Hui--clit nit oi:s /cll omiiouix, een /cckrc koude.
Een mensch praat niet zoo gemakkelijk
over 't geen heia innerlijk beweegt" zoo
lezen we in het laatste hoofdstuk, pag. l'JS,
van Lhis!ei holt*' boek. Ik meen te mogen
zcgaen dat hij/.elf tegenover zijn publiek n
van hoorders n van lezers steeds getoond
heeit. zijn innerlijk leven bloot te leagen en
zich te geven geheel zcuais hij is. De schrijver
dezer beschouwing vtil dit voorbeeld van
openhartigheid volgtn en verklaart dar, dat
hij, die zich vrijwel op des schrijvers gods
dienstig standpunt thuii acht, sommige uit
drukkingen van zijii geloofsvertrouwen niet
zou kunnen ua-iefgen.
Om téu voorbeeld te, noemen, hst om
schreven geloof aan de onsteifelyklifid der
ziel (d. i. dus aan de onsterfelijkheid van i\et
goede en eJele, dat in menschen'.ielen zich
voortplant) is den schrijver een heerlijke
bron van troost en moed en kracht. Het doet
hem met den I-raëhetischen dichter zeggen :
den grooten schrijver hun naam tedanken heb
ben. De schrijver W. D. Howells. ontleende
voor 10 zijn r werkende titel s a^n Shakespeare.
Tot de hij ons me <r bekende, in de opirave
gen^ietnde romans henooren: (xrant Allen,
"is mortsil coil (Hamlet); F Anstey, The
giant's robe (M'cbeihj; W. Ba«ent. Tneseamy
Pide ( XJielk/); K B>oi7i;lito;i. Xot w f<-ly. hut
too wi-ll (Orheilo): R. N" ("ar» y Herb of (irace,
(Hamlei); M. Oorelli. Temporal p" ver
(Merchant of Veni'c-); Tn ludy, Lrn !er the
greenwnod tree (As yon likn i ); > Hocking,
Heart nf niai 'HamV'): J M,-, ('a i'.y. D^-ar
lady Disdaiti (Mach a<i : F. F. V(o ire. One
fair darühter (Hainle') E. pi,i i..,t s, Fancy
free (iMidMimuier nig' t'- d'-Mii,;.
4" cents per r'- L-e l.
Normaal-OnÉrldeediiK
van
Pfüf.DrG.
Eenige
Fabrikanten
W.BengsvSbhne
uünart
HonfddetK)i te A.MSTERi>AM
K. F DEÜSCHLB-B
]'i-/j;<'H ra/t ? 8.5O tut /8.5O.
(li'ni'i'iiul-Aiii'nfrii:
Koopmans & Bruinier, Amsterdam.
BOUWT te NUNSPEET
op de VELUWE
Inlichtingen 13ou wburcau A r t i ",
aldaar.
Mij. v :or Meel- en Kroodfabrieken
Opgericht anco 1850.
Afd. LUXE-BAKKERIJ.
Telefoon 1211(5.
B e r o u m il P a a s c h 'o r o o d l
H>!?*<? h en fie., //-?/'. i.<-< i-.-'ie
A «Ir. Sfliakel, //.// , i ? in\-<
11. .Tl«\v«r, Umi. K !? -i ir.
Au Kun .Tlart'lié, K-.i * ?? '?.<-? .
..TlajJ. ?«.«?izcrMllllf. Ni 'i ' f-..,lj:k.
K. II. l>ik, L-,.i-, n-- i i o.
\ t-n ie A ??'*
11. J, I,oor, Liin - ? v !
??iHiK. H. IioiiN*oii «St i'« . M .' i ?I
PRIJSVERLAGING
Fongers Rijwielen 1908.
De nieuwe prijzen zijn vastgesteld als volgt:
DAMES RIJWIELEN.
MONTEERING.
MODELLEN.
B D en BD1 . . . .
BDG ,, BDG1 ....
OZ ,, DZ> ....
NEDERLAND ....
GRONINGEN ....
Gewoon,
f 1 58.
,, 130.
110.
90,, 75.
eonvoudige
rol Ier velg'rem men.
f 165.50
137.50
,, 1 1 7.50
97 50
Archer 3 versnel*
1 i n gs n a af en 2 een v.
roller veigremmon.
f 188.
160
., 140.
120.
81.50 104.
h EEREN RIJWIELEN.
BE en BBK ....
CCG CCGK . , ,
HZ ,, HZK ....
NEDERLAND ....
GRONINGEN ....
f 150.
,, 125.
,, 105.
8511 70.
f 157.50 f 180.
132.50 155.
112.50
135.
92.50 115.
,, 76.50
,1 99.
Andere monteeringen volgens volledige prijslijst, die op aanvrage
verkrijgbaar is.
Levering franco vracht erft verpakking, naar alle plaatsen des lands,
geheel gemonteerd, zoodat ze na ontpakking terstond bereden kunnen worden.
De prijzen zijn concurreerend met die der Engelsche 1e kl. rijwielen,
d. i. 20?60 gld. lager, dan waarvoor diezelfde rijwielen hier te lande
worden aangeboden.
Nadere inlichtingen te bekomen aan het hoofdkantoor en bij onze
vertegenwoordigers.
DE GRONINGER RIJWIELENFABRIEK A. FONGERS,
Eigen f l a'en t p i Na a ikade 500 Arnhem, Bakkerstraat 5; 's Gravenha^e.
Spui 45 en Rerker^ ^ Hpereweg85, Leiden, B reestraat 86; M iddulbur^
Lange Delft 19 Rctn L 1" ut echt, Neucie 12,