De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 17 mei pagina 8

17 mei 1908 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

D E A M S T L U A M M K U W K K K U L A VOOR N E D E R L A N D. M o. 1613 EEKBAAK HULSEL VOOK BEVOLVERS. Men heeft voor korten tijd een nieuw artikel uitgevonden, om by revolvers gebezigd te worden. Het ia een soort ran foudraal, als een telescoop in. geledingen verdeeld, dat om den loop van den revolver slpit en daaraan vastgemaakt wordt. De geledin gen, die bij het openschuiven in het verlengde van den loop komen te liggen, zjjn van boven geperforeerd. Het resultaat is, dat de loop aldus langer gemaakt wordt, hetgeen het goed mikken gemakkelijker maakt. Tevens ont snappen de gassen by het varen niet op n plaats, maar door alle gaatjes in het verlengde van den loop, zoodat bijna geen knal wordt gehoord. * EEN GEPKRFKCTIONNBERDE BRAAD-PAN. Het komt dikwijls voor, dat men verschil lende gerechten tegelijk op het vuur wil klaarmaken b\j zoo kleine hoeveelheden, dat het onvoordeelig zou uitkomen voor elk een geheele pan te gebruiken. Er wordt hier speciaal gedacht aan zei/kokende alibatairs. De hier afgebeelde pan, die ik hun dus beschei denlijk opdraag, is verdeeld in hokjes, waarin de verschillende gerechten tegelijk kunnen worden gekoskt of gebraden, zonder dat ze zich met elkaar vermengen. Dit moet vooral prak tisch schijnen voor allen die gewoon zijn boven een gastoestel te koken, daar de verschillende gerechten zoodoende boven n vlam kunnen worden klaargemaakt, vrat zeker nog al veel uitspaart. De schotten zijn tweeërlei. Een ia geheel gebogen in den vorm van een V, wordt met zijdelingsche bouten vastgehecht aan dan bodem van de pan, en eindigt in het mid delpunt, het andere schot loopt recht van het midden naar de andere zijde. Zóó is de pan in diieën verdeeld: De uiteinden van de bouten aan den onderkant dienen om eenigen afstand .te houden tusschen pan en toestel. * EEN WIPSTOEL MET EEN WAAIEK ER AAN. Een wipstoel en een waaier dat zijn voor de meesten onzer, die in de koele luchtstreken wonen, ware syïnbolen van comfort en ledigheid. In de tropen echter zijn het schier onontbeerlijke gebruiksartikelen. Een onder nemend uitvinder is op het denkbeeld ge komen van een methode om hem, die op een sehommelstoel zit, in staat te stellen zich te bewaaien" zonder zijn banden daarbij te ge bruiken die hij dus voor een of andere bezigheid vrij houdt. De waaier die aan den wipstoel verbonden wordt, bestaat uit een schroef met breede bladen, die wentelt om een verticalen as achter de stoelleuning. Een vertikale roede draait mee met een katrol, die met een sterke sptingveer aan het onderste deel van den stoel vastgemaakt is. Achter aan de leuning is een kromhout met een moer, die op een draadvormig gedeelte van de vertikale roede inwerkt. Als nu de stoel op en neer echommelt, gaat ook die moer op en neer en laat de roede nu eens in n richting, dan in de andere, draaien. Zoo wordt ook de waaier in beweging gezet, maar door een tandradmekaniek blijft deze altijd in n richting draaien. M. C. iitHimiMiiimmiiiiiiiMiiiiiHiimiimi Tentoonstelling ran toedenflaagscne fcnnstnüYerneid in Pnlclri Studio den Haag. Het mag wel als een verblijdend feit aan gemerkt worden, dat het eerzame schilder kundig genootschap Pulchri Studio, hare zalen heeft geopend voor het werk der kunstn ijveraars. Langen tijd toch heeft men gemeend, en nog is men deze dwaling niet geheel te bovon, dat het maken van een mooi meubel, een mooi vaasje, een behangsel, een tapijt, minder waardig was dan het maken van een schilderij, en de ontwerper van voorwerpen voor gebruikskunst een trede lager stond op den maateehappelijken ladder, dan de schilder, die zijn gedachten uitte in het op zich zelf staande schilderij. De kunstnij verheid wilde men steeds gaarne blijven beschouwen als het ietwat gecul tiveerde ambacht, wat het in goede tijden waarschijnlijk tot in zeker opzicht wel geweest is, maar wat op het oogenblik, nu het am bacht gedegradeerd is tot een bedrijf uit louter winstbejag zonder eenige liefde voor het vak zelf, een soort geringschatting in houdt. De afstand, die ook voor het publiek steeds tusschen pictnralisten en versierende kunste naars ia, wordt echter hoe langer hoe minder. Men gaat/eeds eenigazins inzien, dat het even belangrijk kan zijn de compositie voor een glasraam te maken als voor een schilderij, al wil men zich nog niet gaarne geheel ge wonnen geven, opgevoed als men is in de eerbiedige bewondering voor het coloriet der Nederlandache schilderschool. En deze bijzondere symj athie scheen waardeering van andere kunstuitingen geheel buiten te sluiten, maar de beweging der laatste jaren, zij kon onmogelijk onopgemerkt voorbijgaan, en waar er schilders kwamen die het losse doek of paneel, verwisselden met muur of glasraam, waar er meubelen en wanddecoraties gemaakt werden, die getuig den van een zeldzaam schoonheidsgevoel, van een rijkdom van verbeelding, daar moest ten slotte een erkenning van de decoratieve knnaten naast de picturale kunst volgen. Dat deze openlijke erkenning van een ge nootschap als Pulchri Studio uitging, is op zichzelf een heugelijke gebeurtenis, het is een toenadering, die zeker bevorderlijk is voor de publieke opinie ten opzichte der versierende kunsten, en wie op de openings dag, de grootmeester Wülem Maria in de zalen aan het Lange Voorhout zag, die voelde. dat dit meer was dan een loutere belang stelling, dat zijn verschijnen een zekere sanctie aan de tentoonstelling gaf. * * * En de tentoonstelling zelf, zij geeft een viij goed beeld van wat er ten onzent ge presteerd wordt in de verschillende onder afdelingen der groote groep, die wij als gebruikskunst kunnen aanmerken. Wel ont breekt er het werk van enkelen, dat de een of andere rubriek meer gecompleteerd zou hebben, en missen wij mede de arbeid van den heer en mevrouw Derkinderen, da meu belen en batikg van Dyaselhof, het sympa thieke naaldwerk van diens echtgenoote, de meubelen en het metaal werk vanNieuwenhuis, en dat van Lion Cachet, de batiks van Lebeau, de meubelen van Penaat en zouden wij de groep der grafische kunst gaarne uitgebreider hebben gezien, maar quand on n'a pas ce qu'on aime il faut aimer ce qu'on a, wij kannen niet anders dan tevreden zijn over wat thans is bijeengebracht, en weten dat het ontbrekende niet te wijten is aan de bemoeiingen van het bestuur van Pulchri, dat zelve niets liever wenschte dan hare tentoonstelling zoo compleet mogelijk te hebben. Opvallend is, dat hoewel varieerend naar Ie persoonlijke eigenschappen van de ontwerpers, in heel deze Nederiandsche kunstnijverheid een ' bepaalde richting te bespeuren is. Te merkwaardig is dit voor een oog zoo betrek kelijk jonge beweging, waarin de meest uit een loopende menschen naast elkaar werken. Wel treft men natuurlijk arbeid aan van menschen die er geheel buiten staan, voor wie ornament niet meer is dan de gecorri geerde natuurvorm, maar over het algemeen heerscht er in de wijze van versieren, in de plaatsing een zelfde opvatting, die men met eenige reserve als Hollandsch zou kunnen aanduiden. Ben meubel van de Bazel, of eene van Van Leeuwen of van den Bosch, zij hebben bij alle induvidualiteit hunner makere, toch verschillende punten van overeenkomst, die ze als aan elkaar verwant doen gevoelen ; en wat voor de meubelen geldt, het is ran toepassing ook op andere groepen kunstnij verheid. Ik geloof dat de meerdere eenheid, de meerdere harmonie tusschen versiering, ma teriaal en vorm, een van de hoofdfactoren is, die aan de hedendaa^-che Nederiandsche kunstnijverheid, een bepaald cachet geeft. Moge voor heden deze algemeene indruk een aansporing tot bezoek zijn, een volgende maal hopen wij uitvoeriger op de expositie terug te komen. R. W. P. n*' VRIES Jr. GaMêl (Van Gogn, den Haag). (Notities). Er zijn hier vier werken, op deze teri toon stelling, die ge-kend, weer troffen. Het overige kan deze verzameling niet een maken tot eene die Gabriël voldoende repraejenteert. Deze vier schilderijen zijn: Het Schuitenhuisje; een Vaart; een studie van een Huis aan een water kant; het Witte Brugje en ik noem daarbij nog de Bloemen, en het land met de korenschoven. Het Schuitenhuisje" is het meest smettelooze werkje op de«en tentoonstelling. Rechts op het sclilderij ziet ge dit .Schuitenbuis, terwijl links een horizont met een toren zichtbaar is. Wat opnieuw in dit werkje treft (ik beschreef het al eens) is de teedere niet krachtelooze rust. De kleuren zonden b\j Gabriël later wat blanker worden, maar de piëteit zelden grooter. Onder dit Schuitenhuig hangt een Vaart (er bestaat een grootere re pliek van, maar met een bootje' en een man er in, en die zwakker is). De vaart tnsschen vrij hoog begroeide oevers is op het linker deel. Op den rechteroever, bij die vaart staan een paar boomen geschilderd, geteekend, met die eigenaardige gebroken lijn, in de stam men die Gabriëls liefde voor klaar détail uitduidt. De lucht is, zooals op al zijn studies ook, fijn en transparant. Bloeiender van opzet, en vuriger dan we van hem gewoon zijn, die vooral gekenmerkt is door sier-looze oprechtheid, is de studie aan het water van het Huisje, de Boompjes etc. 4o. Het Witte Brugje"' staat midden op het schilderij, in groen; rechts een roze t :>ren. De weg op den voorgrond heeft de klank volle kleur gekregen van wél-bestorven verf; het wit is gulden. Er is een eigenaardig iets, en in de vaart, en hier in het Witte Brugje, en wat bij bizonder veel schilders voorkomt: de voorgrond van het schilderij geeft den indruk te groot ge nomen te zijn, te dichtbij te beginnen, en daarbij tevens naar benee zich te buigen. Ten slotte: de Sorenschoven zijn ietwat korsterig van verf en de paar bloemen geven aan, maar meer niet, hoe zwierig en snel een schilderen hem af kon gaan. PLASSCHAEBT. Besliste volzinnen. Het leven is een voortreffelijk samenspel, dat op wederzijdsch wantrouwen berust. * Vervallen van het eene uiterste in het andere is eene voortreffelijke verandering. -* Een leven, zonder dat men zoekt, is even ellendig a!s een leven, nadat men gevonden heeft. * Omdat ik weet, dat de hemel grooter is dan ik ben, ben ik grooter dan de hemel is. * ? Het eenige bovenmenschelijke, dat een mensch bereiken kan, is een bovenmenschelijk verlangen. # leiier kunstenaar is door de menigte ter dood veroordeeld en het vonnis wordt lang zaam aan voltooid. * Een kunstenaar is iemand, die uitmuntend verliefd is op zich zelven. * Slechts de meeste menschen meenen, dat eene mee'derheid eenige beteekenis heeft. * De Vesuvius en de heer C. Lombroao zijn de twee lastigste en luidruchtigste Italianen. . JACOB ISRAËL DE HAAN. IIIIHIIIIIIIIIIIHIIIIIHIHtlflIlllflIHIHttlllllllllHtllllllllllMIIIIIIIIMIIIIIIIII IL? 4!i Zooals het weer in deze maand fan stralend licht en leven telken dage te kenteren schijnt een wijle, maar dan weer 't licht door donkere wolken dringt en we weer zijn in volle blijde Mei, zoo lijkt 't ook wel eenigszinj te zy'n in 'D materieele leren. We vieren hoogtij EU, maar telkens dreigen zware schaduwen over ons te drijven; toch trekken ze weer aan ons oog voorbij, nalatend de onzekerheid van wat nog komen zal. Zoo is de gesteldheid der New-Yorksche markt naar wie zich a:)es richt. Daar ginds zijn de deskundigen zelve Afd Amsterdam, Heerengracht 495. Zondag 17 Mei opening der Tentoonstelling van SCHILTiKRI.1 EN: B. LAGUNA. BERNARD SCHREGEL. -A-Q IJ ^VliELLia?^: VICTOR BAUFFE. E^ïSl^-^V iifun* Schilderijen vn.n : ANTON MAUVE. Entree ? 0.50 Leden vrij. Idyllisch Buiteiiwonen, | + VERPLAATSBARE BUITENHUIZEN van gewa pend papier maehé, CiOEDKOOPE WONINGEN als T OPTREKJES voor den Zomer, in prezen van T f 12OO,?en hooger, met S kamers en meer. T Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare ^ Bungalows. + Technisch Bureau MOENS & BECII te Bloemendaal. £ «»«««*« «?*»«*?+**»*»*»»»+++»«*»»?»»» Magazijn Oud-Holland DamraU 75, Amsterdam. Directie: P. C. PAEBELS. TELEFOON 7261. Complete Hamerlnriclitlugeii in Oud-Hollaiidsche en andere oude stijlen. Atelier voor het vervaardigen van Oud-Hollandse!) sn werk. IT Amsterdam. .Sf'f J.STfM 1T Haag. Specialiteitszaak in Zilver van Antieke Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver en Zeeuwsen Knoopzilver. NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM. Fabriek van Kunstaardewerk, Vazen, Jardinières -Bloempotten etc. FUYTEti ZOMEN - Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers - COMPLETE AMEUBLEMENTEN 'T BINNENHUIS l MEI IS O P O K H E V E 3T H KT FILIAAL K O KI K 12O. Voortaan cenigMte adressen: RAA.DHUISST". 48-50 AMSTERDAM EN FILIAAL KI JSSTKAAL KLEIJKAMP Zl inltLVAK - ROTTERDAM KÜNSTHAHDEL WED. S, DORENS & ZOON. ROÏN 56. ' AMSTERDAM. TEEKENINBEN VAN ANTON MAUVE PHO'WfiRAVUKEiX NAAK OUDE EN MODERNE MEESTERS ENZ. ? Een natuurgetrouw Portret l» 5 naar iedere foto ge schilderd, is een allerdankbaarst geschenk voor elke gelegenheid. Prijscourant gratis. H. BOGAERTS & Co., BOXTEL,. Agent voor Amsterdam: MAX. COSMAN, Galerij 48. DROUO -t- ?* WEMSKR & Co. ?>.' ?*? * LAUWE HOLI'STRAAT 74.' * - - !>en Httajjr i » - TKl.F.FOON 1V1 EK« . »? . G KOOT rif K INIUCHTINC VOOK COMPLETE .MEUBILKEKlMi = IN Af.LK ST1JLEX = A N T l Q U I T E I T E N = ~ EIGEN MEUBELFABRIEK Meubelfabriek Nederland". J. A. HU1Z1MGA. BINNEN BETIMMEBINCUSH, BEHANQERLJ, MODEL KAMERS. Groningen. WE8TEBS1NÖEL. TEL». 11$. FBANOO LEVEKINO. i Hofjuwelier. f Oudegracht E 17, Utrecht. ! M K D A I I. I, F S.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl