Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLADVOOR NEDERLAND.
No. 1616
3. Bieughel, 1568?1625. Gezicht op Neurenberg in den winter.
L. Bakhny^en, 1621?1708. De windruk.
Yeiliüfeu Frefl. Mnller m 15 tot 18 Jan
Pe ruime veüingzaal van deze firma bevat
thans in gescheiden afdeelingen, twee collec
tie'»: een van antiquiteiten en een van oude
teekeningen, die ieder voor zich en op ver
schillende wijze, kostbaar en belangwekkend
zijn. De rubriek antiquiteiten, afkomstig van
de bekende verzameling Jhr. Alfr. Boreel,
bestaat hoofdzakelijk uit oud porcelein en
aardewerk en van zeer onderscheiden soort en.
Het grootste gewicht wordt uitgemaakt door
de afdeeling Saksisch porcelein met een legio
van die bekende coquette poppetjes, wier
voornaamste eigenschap wel gelegen is in de
bijzondere handelswaarde. De verzamelaar
Bcheen er naar te streren hiervan vooral
ruim gesorteerd te zijn. Maar ook is
er Chineesch, Frankentbal's, enz. Bij h«t
Delfts .zijn er eenige kapitale stellen van
buitengewone kostbaarheid en ook is er
een aanzienlek eetservies van gepolychromeerd
Haagsch porcelein, bestaande uit 156 stukkeu.
De collectie teekeningen, afkomstig uit zes
verzamelingen, waaronder ook weer de naam
Boreel voorkomt, bestaat uit bg'na 600 num
mers. Wat daaronder voor merkwaardigs
voorkomt, kan ik hier niet volledig opgeven,
wél mededeelen, dat er menig kostelijk
exemplaar onder schuilt. Het is meest werk
van hollandsche meesterg en bij tientallen
zouden er beroemde namen zijn te noemen
uit verschillende tijden, zooikalleen den rijk
geillustreerden catalogus voor me nam. Uit
vroegsten ljjd vinden we er C. Engelbrechts,
L. van Leyden en Jacob Coroelisz. Van de
twee laat s t en, al mag by' Jac. Cornelisz. vooral,
de toeschrijving niet geheel onbetwistbaar
heeten, zyn er zeer merkwaardige teekeningen.
Curieus zijn teekeningen van Jan Swart (of
Swartjan) uit eerste helft 16e eeuw. Onder
de zeventiend'eeuwers is van Goyen (na
tuurlijk) het ruimst vertegenwoordigd,
meer dan twintig stuks. Van Retnbrandt
echter 2jjn er ook 14. Enkele daaronder zijn
wellicht twijfelachtig, maar iemand die een
collectie Rembrandt-teekeningan wil aanleg
gen, zou er uitgelezene stalen kunnen vinden.
Ik noem dan in 't bijzonder het gezicht op
den Amstel bg den Omval, een schets van
den toren Swygt Utrecht, die aansluit bij de
krabbel van het Bokin, eu een buitengewoon
licht-heldere en meesterlijke schets met de
compositie van Ezau die zy u eerstgeboorterecht
verkoopt. Dan nog een studie naar een naakten
man en een naar een leeuw en eenige krabbels.
Leerrijk is hier weer het werk van
Rembrandtvolgera als HoogstratenenRenesae.VanWeenix
vindt men een paar magistrale teekenstudies
naar papegaaien,vanVinckebooms een('k meen
niet veel voorkomende) gekleurde
landschapstudie. Troost, de nog lang niet volprezen
achtiend'eeuwsche hollandsche meester, die
soms doet denken aan een hollandschen
Wattean, is er ook voortreffelijk, buitenge
woon zelfs in No. 581.
Verder nog Ostade, L. Bakhuijzen, Wou
werman, Cuy p, een aardige serie Langendijk's
en Cats', Schouman, enz.
DeVlaamsche kunst vindt men er het mooist
vertegenwoordigd met J. Breughel; ook H.
Bol, Jordaens, Rubens en v. Djjck z$n er en
van de Duitschers Schaufelein en vooral
Durer met een penteekening voorstellend
een uil gezeten tu jschen twee andere vogels,
wellicht bestemd als hoofd voor een boekblad.
/l',\.\\j
Jacob Corneüsz. van Oostsanen (leefde] in 1500).
(Jesaja 53 v. S).
De Turksche Muzikanten, 4 beeldjes Höchst-fayence
De Turksche Muzikanten, 4 beeldjes Höchst-fayence.
Van Wattean merkte ik nog op een
figuurstudie, maar die waarschijnlijk nogal
opgeteekend was.
Larensclie
B. Laguna, B. Schregel, V. Bautj'e. Van
deze drie schilders heeft Laguna het minst
habiliteit, en toch is hij de ineestwaardige.
Ik bedoel daarmee, dat zijn werk vrij is van
twijfelachtige eigenschappen door
knaphandigheid, dat de kwaliteiten er in zeer kennelijk
zijn en de manier,van schilderen telkens
weer'n moeitevolle inspanning doet blijken, om
voor de. bedoeling den rechten en volkomen
uitingsvorm te vinden. Die kwaliteiten zijn
lang niet groot, maar ze zijn van een echten
schilder, dat is van een, die met zijn geboorte
heeft meegekregen een emotioaneel onder
scheidingsvermogen der kleur. Een Hein
talent, omdat het zeer beperkt ?an neiging is,
maar toch een talent en dat werkelijk iets
Begeerenswaard vermag voort te brengen. Want
Laguna heeft een vrij bekrompen kijk op
het groote samenstel, hij mist dat snel
definieerend overzicht van het vormenstel, begrij
pend z'ua wendingen, brekingen en verhou
dingen in het karakter der lijnen. Hij is
bovenal, uitsluitend zelf«, een fijnproever
der kleur en met een nauwkeurige taxatie
der toonwaarden; hij is de schilder van bet
détail. Hij heeft een klein brokje natuur
Een belangrijke tentoonstelling weer, die &,
vold'oiseau"een overzicht geeft op kunstuiting
in groote onderscheidenheid naar tijden en
volken. De kijkdagen zijn tot en met Maan
dag 15 Juni.
W. 8.
onder zijn bereik te nemen, af te zonderen
van de omgeving, om het in al zijn
kostelijkheden van kleurwezen uit te spinnen, niet
met verfijnden imaak of veredelend inzicht,
maar te goeder trouw zeer realistisch. Hij
is daarin volkomen hollandsch. Een figuur,
een kop is by hem niet gevormd of gebouwd,
maar samengevoegd door rake ea gevoelige
aanduiding van onderscheidene kleur en
toon-plannetjes. Hij heeft er toch mee bereikt
een welhaast exquis oude-heeren portretje
te schilderen, helder en blank in zijn
kleurengeheel. Bij een paar bloemstukken ia Laguna
meer uit zijn slof geschoten; zij zijn vaneen
bloeiende stevige kleur, maar ook hier weer
is de vormdniding niet zoozeer onvolkomen,
dan wel secondair. Met zijn verlustiging in het
detail, moest hij liever niet trachten zijn
schilderyen een inhoud op te dringen, door
zoogenaamde binnenhuisvoorstellingen. , Ia
deze lijn is Koffiemolen een sujet, dat onder
zijn macht is een enkel figuurtje in bezigheid,
te haiven lijve. Want menschen te beelden,
een compositie te bouwen, daartoe schieten
zijn vermogen en geest te kort.
B. Schregel is meer de habiele schilder;
hij toont het vooral in zijn aquarellen; hij
kan daarin nogal bekwaam werken en de
partijen gted vlak en he)der honden. Maar
daarmee zijn we ook zo o wat over de waarde
van zijn werk uitgesproken. Zijn schilderyen
zijn voor 't meerendeel presentabel zooals
er zooveel gemaakt worden tegenwoordig.
V. Bauffe met zijn aquarellen is een tamelijk
wei-geoefende nadoener van Weissenbruch
wat er verder van te zeggen?
Verder zijn in het wit en zwart zaaltje
geëxposeerd etsen naar Mauve, door ver
schillende specialiteiten op dit gebied.
W. STEENHOPF.
MCTT. Terpstra-ReeiM bij 7an &nli.
Wat landschappen en enkele portretten,
ook kinderstudie's. Het werk van deze dame
is ten deele onbeduidend, ten deele zeer
onrijp en onmachtig. Zij moest beginnen van
voren af te gaan studeeren, niet om iets betere
herhalingen te geven van dat bosehgezicht
by'v. maar om de pogingen als in een mans
portretje, een enkel bloemstukje, wat minder
zwak tot uiting te brengen. Misschien dat
er dan, na heel veel werken, nog iets eigenaar
dig» van haar voor den dag komt.
W. tJ.