De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 14 juni pagina 6

14 juni 1908 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLADVOOR NEDERLAND. No. 1616 3. Bieughel, 1568?1625. Gezicht op Neurenberg in den winter. L. Bakhny^en, 1621?1708. De windruk. Yeiliüfeu Frefl. Mnller m 15 tot 18 Jan Pe ruime veüingzaal van deze firma bevat thans in gescheiden afdeelingen, twee collec tie'»: een van antiquiteiten en een van oude teekeningen, die ieder voor zich en op ver schillende wijze, kostbaar en belangwekkend zijn. De rubriek antiquiteiten, afkomstig van de bekende verzameling Jhr. Alfr. Boreel, bestaat hoofdzakelijk uit oud porcelein en aardewerk en van zeer onderscheiden soort en. Het grootste gewicht wordt uitgemaakt door de afdeeling Saksisch porcelein met een legio van die bekende coquette poppetjes, wier voornaamste eigenschap wel gelegen is in de bijzondere handelswaarde. De verzamelaar Bcheen er naar te streren hiervan vooral ruim gesorteerd te zijn. Maar ook is er Chineesch, Frankentbal's, enz. Bij h«t Delfts .zijn er eenige kapitale stellen van buitengewone kostbaarheid en ook is er een aanzienlek eetservies van gepolychromeerd Haagsch porcelein, bestaande uit 156 stukkeu. De collectie teekeningen, afkomstig uit zes verzamelingen, waaronder ook weer de naam Boreel voorkomt, bestaat uit bg'na 600 num mers. Wat daaronder voor merkwaardigs voorkomt, kan ik hier niet volledig opgeven, wél mededeelen, dat er menig kostelijk exemplaar onder schuilt. Het is meest werk van hollandsche meesterg en bij tientallen zouden er beroemde namen zijn te noemen uit verschillende tijden, zooikalleen den rijk geillustreerden catalogus voor me nam. Uit vroegsten ljjd vinden we er C. Engelbrechts, L. van Leyden en Jacob Coroelisz. Van de twee laat s t en, al mag by' Jac. Cornelisz. vooral, de toeschrijving niet geheel onbetwistbaar heeten, zyn er zeer merkwaardige teekeningen. Curieus zijn teekeningen van Jan Swart (of Swartjan) uit eerste helft 16e eeuw. Onder de zeventiend'eeuwers is van Goyen (na tuurlijk) het ruimst vertegenwoordigd, meer dan twintig stuks. Van Retnbrandt echter 2jjn er ook 14. Enkele daaronder zijn wellicht twijfelachtig, maar iemand die een collectie Rembrandt-teekeningan wil aanleg gen, zou er uitgelezene stalen kunnen vinden. Ik noem dan in 't bijzonder het gezicht op den Amstel bg den Omval, een schets van den toren Swygt Utrecht, die aansluit bij de krabbel van het Bokin, eu een buitengewoon licht-heldere en meesterlijke schets met de compositie van Ezau die zy u eerstgeboorterecht verkoopt. Dan nog een studie naar een naakten man en een naar een leeuw en eenige krabbels. Leerrijk is hier weer het werk van Rembrandtvolgera als HoogstratenenRenesae.VanWeenix vindt men een paar magistrale teekenstudies naar papegaaien,vanVinckebooms een('k meen niet veel voorkomende) gekleurde landschapstudie. Troost, de nog lang niet volprezen achtiend'eeuwsche hollandsche meester, die soms doet denken aan een hollandschen Wattean, is er ook voortreffelijk, buitenge woon zelfs in No. 581. Verder nog Ostade, L. Bakhuijzen, Wou werman, Cuy p, een aardige serie Langendijk's en Cats', Schouman, enz. DeVlaamsche kunst vindt men er het mooist vertegenwoordigd met J. Breughel; ook H. Bol, Jordaens, Rubens en v. Djjck z$n er en van de Duitschers Schaufelein en vooral Durer met een penteekening voorstellend een uil gezeten tu jschen twee andere vogels, wellicht bestemd als hoofd voor een boekblad. /l',\.\\j Jacob Corneüsz. van Oostsanen (leefde] in 1500). (Jesaja 53 v. S). De Turksche Muzikanten, 4 beeldjes Höchst-fayence De Turksche Muzikanten, 4 beeldjes Höchst-fayence. Van Wattean merkte ik nog op een figuurstudie, maar die waarschijnlijk nogal opgeteekend was. Larensclie B. Laguna, B. Schregel, V. Bautj'e. Van deze drie schilders heeft Laguna het minst habiliteit, en toch is hij de ineestwaardige. Ik bedoel daarmee, dat zijn werk vrij is van twijfelachtige eigenschappen door knaphandigheid, dat de kwaliteiten er in zeer kennelijk zijn en de manier,van schilderen telkens weer'n moeitevolle inspanning doet blijken, om voor de. bedoeling den rechten en volkomen uitingsvorm te vinden. Die kwaliteiten zijn lang niet groot, maar ze zijn van een echten schilder, dat is van een, die met zijn geboorte heeft meegekregen een emotioaneel onder scheidingsvermogen der kleur. Een Hein talent, omdat het zeer beperkt ?an neiging is, maar toch een talent en dat werkelijk iets Begeerenswaard vermag voort te brengen. Want Laguna heeft een vrij bekrompen kijk op het groote samenstel, hij mist dat snel definieerend overzicht van het vormenstel, begrij pend z'ua wendingen, brekingen en verhou dingen in het karakter der lijnen. Hij is bovenal, uitsluitend zelf«, een fijnproever der kleur en met een nauwkeurige taxatie der toonwaarden; hij is de schilder van bet détail. Hij heeft een klein brokje natuur Een belangrijke tentoonstelling weer, die &, vold'oiseau"een overzicht geeft op kunstuiting in groote onderscheidenheid naar tijden en volken. De kijkdagen zijn tot en met Maan dag 15 Juni. W. 8. onder zijn bereik te nemen, af te zonderen van de omgeving, om het in al zijn kostelijkheden van kleurwezen uit te spinnen, niet met verfijnden imaak of veredelend inzicht, maar te goeder trouw zeer realistisch. Hij is daarin volkomen hollandsch. Een figuur, een kop is by hem niet gevormd of gebouwd, maar samengevoegd door rake ea gevoelige aanduiding van onderscheidene kleur en toon-plannetjes. Hij heeft er toch mee bereikt een welhaast exquis oude-heeren portretje te schilderen, helder en blank in zijn kleurengeheel. Bij een paar bloemstukken ia Laguna meer uit zijn slof geschoten; zij zijn vaneen bloeiende stevige kleur, maar ook hier weer is de vormdniding niet zoozeer onvolkomen, dan wel secondair. Met zijn verlustiging in het detail, moest hij liever niet trachten zijn schilderyen een inhoud op te dringen, door zoogenaamde binnenhuisvoorstellingen. , Ia deze lijn is Koffiemolen een sujet, dat onder zijn macht is een enkel figuurtje in bezigheid, te haiven lijve. Want menschen te beelden, een compositie te bouwen, daartoe schieten zijn vermogen en geest te kort. B. Schregel is meer de habiele schilder; hij toont het vooral in zijn aquarellen; hij kan daarin nogal bekwaam werken en de partijen gted vlak en he)der honden. Maar daarmee zijn we ook zo o wat over de waarde van zijn werk uitgesproken. Zijn schilderyen zijn voor 't meerendeel presentabel zooals er zooveel gemaakt worden tegenwoordig. V. Bauffe met zijn aquarellen is een tamelijk wei-geoefende nadoener van Weissenbruch wat er verder van te zeggen? Verder zijn in het wit en zwart zaaltje geëxposeerd etsen naar Mauve, door ver schillende specialiteiten op dit gebied. W. STEENHOPF. MCTT. Terpstra-ReeiM bij 7an &nli. Wat landschappen en enkele portretten, ook kinderstudie's. Het werk van deze dame is ten deele onbeduidend, ten deele zeer onrijp en onmachtig. Zij moest beginnen van voren af te gaan studeeren, niet om iets betere herhalingen te geven van dat bosehgezicht by'v. maar om de pogingen als in een mans portretje, een enkel bloemstukje, wat minder zwak tot uiting te brengen. Misschien dat er dan, na heel veel werken, nog iets eigenaar dig» van haar voor den dag komt. W. tJ.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl