De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 21 juni pagina 8

21 juni 1908 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTlLRDA M MERWEEKBLAD V O O R N E D E R L A N D. No. 1617 Dr. i, FolM. DE. AREND FOLMXR, die 50 jaar geleden, pp den leden Juni 1858, promoveerde. Be jubilaris beeft zich onder meer verdienstelijk gemaakt door uitgebreide en met succes bekroonde ethnologÏBcha» onderzoekingen. Aan z\jn diepgaande Btndie op dit gebied en aan. bet in Groningen door hem opgegraven omvangrijke materiaal (de tbana te 'B Gravenhage zich bevindende terp-schedels) is het t« danken, dat hij de bewering van Vircbow koa logenstraffen, volgens welke de oorspron kelijke Germanen uit twee verschillende stammen hadden bestaan. Dr. Polmer kwam op grond van zyn gegevens tot de conclusie, dat onze Germaansche vooronders nstamgeheel voimden. iiiiitliiiiiiiiiMMiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiMniiiiiiniiiiii van een mooi gedreven wierook brander memoreerden. De edelmetaal- en de byonteriekunst gaven hier ook enkele goede en logische specimina. E senlöffels theegerei in zilver, met email verlevendigd, heeft nog wel iets van zoekennaar-nieuwe-vormen, hoewel het er beschaafd uitziet. Begeer n Nienhuis, de eerste vooral weet door s t een zet t ing en filigrainbewerking mooie combinaties te treffen. Het is zonder ling, dat kunstenaars van dit filigrmnwerk niet meer partij trekken, het leent zich zoo goed tot verschillende versieringsvormen. Niet lang geleden Eag ik van Llon Cachet in deze eet zeer gelukkige toepassing. Nienhuie' armbanden, colliers en broches, met steenen van eenzelfde kleur, zoowel als die met email maken een gedistingeerden indruk; zij zijn voornaam, en dit is een deugd, vooral in byouterieknnst, waar pronkerighei4 en veelheid van steenen, nog al eens met schoonheid verward wordt. Ht-t meubel en de woninginrichting hoe wel niet zoo compleet vertegenwoordigd als wjj dit gewenscht hadden, gaf toch wel een indruk van het standpunt waarop onze Hollandsche kunstnijverheid op dit oogenblik staat. De inzending van Het "Binnenhuis", van de heeren H. F. Berlage Nz. en Jac. van den Bosch, vertoonde nog bet sterkst het moderne type, zoowel in de meu belen als in het koperwerk; terwijl daaren tegen de Bazels kast en ronde tafel vooral, zonder tot styl-imitatie vervallen te zijn, de berinneringen aan oude meubelkunst in zich dragen, waardoor zij reeds een zekere genoegelqkbeid hebben, die bij ons huisraad m j. wel een vereischte is. Kamers door architecten-interieurs ingericht, waarbij de eigenaars geen kleedje, vaasje, gordijntje mogen koopen zonder diens toestemming en goedkeuring, nit vrees van niet in den stijl" te blijven, lijken mij voor de bezitters een ware ramp, en wijzen op een te groote doorvoering, van wat men persoonlijkheid" wil noemen, en wat nel eens ten koste is van de aangename huiselijkheid die voor een interieur zoo'n belangrijk ding is. Een enkel hangkastje van Hack, dat er wel aangenaam uitziet, en een paar meubelen van J. W. de Graaff, die aan sculpturale versieringen hun eigen karakter ontleenen, zijn te weinig om eenigszins het effect van een door h«n ingerichte kamer te kunnen beoordeelen. Van Leeuwens meubelen, die zich meer aan die VAD de Bazel aanpassen, zjjn door inlegwerk, wat vlak snijwerk, door ver schil van houtkleur, tot prettige dingen ge worden. Vooral zijn tafels en kastje (de stoelen zonden wij persoonlijk wellicht om der verhoudingswille hooger van rug wenschen) zien er aangenaam uit. Opvallend hierbij,in ver band met wat ik boven zejde is, dat het, als stoflage van zijn kast, onmogelijk bleek er modern" aardewerk in te zetten, terwijl het Japansch er zeer goed mede harmonieert. Limburgs bureau en kamerbetimmering, Ed. Cuy.pers' rieten meubelen mogen wy in deze opsomming niet vergeten, daar zij goede kwaliteiten vertoonen, die verwachtingen voor onze meubelkunst wekken, al kunnen wij niet in alle deelen er volkomen mede in stemmen. Ons rest de zeer uitgebreide groep van geweven, gebatikte, gedrukte, als anderszins versierde stoffen, die tot de meer directe sierkunst gerekend kunnen worden, en die in onzen tijd een meer op zich zelfstaande uiting vormen. Een uiting, die dikwijls be denkelijk de grens caar dilettantisme nadert, waarin m.i. een ge 'aar voor onze kunsttech nieken gelegen is. Immers batikken'' is langzamerhand ge meen goed geworden, en van een middel om op onvergankelijke wijze een teekening rast te leggen, een doel dat in het pro cédéalleen zijn krachten zoekt. Een voor beeld hier van was de Apeldoornsche inzending waarbij de wasbarstjes, de feitelijke onge lukken, een importantie krijgen als waren zij het voornaamste. Dat bij een dergelijke opvatting, batik" slechts een vlag is om de lading te dekken, spreekt vanzelf. Wy misten hier ter tentoonstelling het werk van Lebean, dat zeker als waardige tegenstelling kon getuigen van een technisch raffinement dat voortreffelijk is en waarbij zich zijn teekening volmaak t aansluit. Het werk van den heer Hack en van Mej. Bake heeft ongetwijfeld den invloed van Lebeau onder gaan, en leidt daardoor onwillekeurig tot vergelijkingen. Beiden echter lijken mij op den goeden weg; Mej. Koopman beschikt nog evenmin als de Heer Kort over de noodige kleuren en vormenrijkdom, die aan hunne batiks een bepaald karakter zouden geren. Nn wil bet mg nog toeschijnen dat ook zij da belangrijkheid in het gebatik" zoeken en niet in het resultaat, wat ook m.i. de inzending van den Heer Loeber eenigermate kenmerkt. ^Is batikken" ongetwijfeld de meest gron dige wijze van stoffen met kleur te verweren, het bedrukken" komt in de twetde plaats in aanmerking. De eenige op het oogenblik ten onzent diénaar ik meen, hier goede resul taten mee krijgt, is de heer Meequita, wiens handdrukken, waarvan onlangs in bet Kunstnyverheids-museum te Haarlem een groote verzameling aanwezig was, thans ook hier geëxposeerd waren. Het bedrukken van stoffen is beslist een zeer rationeele techniek, en wanneer deze nu niet ontaardt (bij den heer Meequita doet het dit ia geenen deele) in een imitatie van een ander procédé, zooals de gedrukt-gebatikte sarongs, dan kan deze versieringswijze tot zeer veel moois leiden. Een andere wijze om stoffen te versieren, zoo. men dit niet al makende doet, op het weeftoestel, is het borduren. Ook in deze groep van kunstnijverheid misten w\j helaas onze voornaamste werksters, wat jammer is omdat hieruit.ovértnigend zou kunnen blijken dat ook naaldwerk t otde kunsttechnieken behoort, en tevens, dat wil men hierin- iet» geeébereiken, het eren alsin iedere andere techniek absolnnt qoodig ia, zjjn ver siering en zijn werkwijze geheel uit het te bewerken materiaal op te bonwen. Frenle de Banitz demonstreerde dit onwille keurig door haar eenvoudig geborduurde kruiBStukjes die met de grondstof tot een geheel zijn geworden, en met de meer omvang rijke borduursels die afgescheiden van de kleurcombinaties slechts uitgevoerde teekeningen zijn gebleven. Bij de inzending van mej. Verwey waren naast het weefwerk ook aardige kinderkleertjes die door naaldwerk verlevendigd op een goed beginsel wijzen. Hare afdeeling was echter in hoofdzaak vertegenwoordigd door het weefwerk waarvoor zij propaganda maakt, mede door baar onlangs verschenen nitgaafje: Het handweven" handleiding bij het leeren weven op verschillende toestellen. Nn is weven op zich zelf een prachtige techniek en voor «rouwen zeker bij uitstek ge igend, (het is jammer dat de dames van der Maarel en van der Weyde ter tentoon stelling niet inzonden) maar laat het in vredesnaam %een knutselarjj worden, geen modegeschiedenis, waartoe al die kleine toestelletjes zoo licht aanleiding geven. Het ziet er zoo knusjes uit, zoo echt gezellig, dat men haast vergeten zou dat het een metier is, het weven, een vak dat tijd, verstand, smaak, routine en voortdurende zorg vereischt, indien men er iets in wil bereiken. Mej. Verwey's handleiding betreft voor namelijk de kleinere weefgetouwen, de zoo genaamde kaart weverij o. a., waarmede wel aardige banden en ceintuurs te maken, maar wat slechts als een inleiding op het grootere getouw beschouwd moet worden. Doet men dit niet dan ontraadt die weverij te gauw in spielerei" en daarvoor is de techniek te degelijk. Het bedoelde boekje bevat tal van afbeel dingen naar kleine weefsels van verschillend makelij op toestellen va B beperkte afmeting gemaakt. Studeerende in oude werkwijzen kwam mej. Reesema er toe Egyptische vlechttechniek toe te passen voor bet maken van taschjes, waarmede zy, geleid door een gevoel voor kleurenharmonie, zeer aantrekkelijke resul taten verkregen heeft. De grafische kunst was slecht vertegen woordigd, en wat er was, mogen, wij ale be kend genoeg beschouwen om er hier nog op terug te komen, zoodat wij hiermede ons overzicht kunnen besluiten. 't Kan zijn dat wij in dit vrij beknopt verslag enkele inzenders en inzendingen niet noemden, wat echter niet insluit dat wij hun werk daarom minder belangrijk achten, maar zooals wij ia den aanvang reeds op merkten, was onze bedoeling meer, in hoofd zaak er de aandacht op te vestigen hoe de verschillende kunstnijverheidggroepen alhier vertegenwoordigd waren,, dan wel hóe ieder kunstenaar persoonlijk voor den dag was gekomen. En gaan wij In gedachten de verschillende groepen no< eens na, dan komen wij tot de overtuiging, dat het genootschap Pulchri Studio met tevredenheid op haar werk kan terugzien, en de door georganiseerde tentoon stelling een goed overzicht gaf ran de Nederlandsche kunstnijverheid heden ten dage. B, W. P. D Boekverkooping te Leiden. Bij Je firma Burgersdyk & Niermans zal van 7 l' i Juli onder den hamer komen eene uitgezochte verzameling kostbare tijd schriften, standaardwerken, nieuwere hand boeken, zeldzaamheden en cnriosa, grooten deels afkomstig uit de nalatenschappen van wijlen dr. H. Sterneberg, arts te Nijmegen, dr. J. v. d. Hoeven, arts te Maasland, dr. Z. Th. Diehl, scheikundige te Alkmaar, dr. N. A. M. Sanders, scheikundige te Leiden, R. Dijkstra, apotheker te Leiden en andere grootere en kleinere verzamelingen. Als- belangrijke rubrieken in den catalogus vermelden wij die over Geschiedenis der Ge neeskunde, Oudere jchriJ7ers, Anatomie en Physiologie,Bacteriologie,Chirurgie,Obstetrie, Gynaecologie, Laryngologie, Ophtalmologie, Psychiatrie, Interne geneeskunde, Dermato logie, Hygiëne,Chemie, Physiek, Mathematiek, Astromonie, Ingenieurswetenschappen, Zo logie, Jacht en visscherij, Botanie, Geologie, Geschiedenis, Rechtsgeleerdheid, Theologie en Philosophie, Taal en Letteren, Kunst geschiedenis en tot slot eene verzameling medische en chemische instrumenten, ske letten, mikroskopen, sterio-teliscope, verre kijkers, schrijfbureaux, enz. De catalogus verschijnt 24 Juni en de ver zameling is 4 en 6 Juli te bezichtigen. DE PHOENIX 234 Spuistraat 76 Damrak AMSTERDAM. Complete MEUBILEERING De Zaanlandsehe Zilversmederij KALVEBSTBAAT 51, Amsterdam. SPUISTRAAT 62, J>en Haag:. Specialiteitszaak in Zilver van Antieke Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver en Zeeuwsen Knoopzilver. Panorama Gebouw Amsterdam, over Ai-tis. em. «JE £^TJ S (Dit Panorama is opnieuw gerestaureerd -A-l-sra's Laatste IR>it. NIEUW, op i April 1.1. geopend. KOPERGIETERY KOPER5LAGERY KOPERWERKEH ? N/UR ? MQGEL ELECTRG - G AL V ANI5CME 3==== INRICHTING * KENNEMMER5TRAAT?N? l HAARLEM Magazijn Oud-Ho l land" Damrak 75, Amsterdam. Directie: P. C. PAERELS. TELEFOON 7361. Complete Hanierliirlclitlngeii In Oud-Hollandsehe en andere oude stijlen. Atellar voor het vervaardigen vai Oud-Hollandsch snijwerk. Idyllisch Buitenwonen. ;? VERPLAATSBARE BUITKNHUIZËN van gewa- ' > pend papier maché, CJOEDKOOPE WONIÜVQEHf als ' ' OPTREKJES voor den Zomer, in prijzen van T f 12OO,?«n hooger, met 3 kamers en meer. 't ' Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare ' , Bungalows). , f Technisch Bureau MOENS & BECK te Bloemendaal. ;; KUNSTHANDEL J. C. SOHTJLLJEU, Plein »»«, -».-».-«?-(--». '8-Gravenlu*ge. Moderne Schilderijen, Aquarellen enz. m ut m m m m T BINNENHUIS Inrichting tot meubeleering en versiering der woning B e RAADHUISSTRAAT 48-50 * AMSTERDAM * ttmmmmmmmamu f m Meubelfabriek Nederland". J. A. HU1ZINGA. BINNEN BETIMMKKI.NÜKN', BEHANGERIJ, MODELKAMERS. Groningen. WESTERSINGEL. FRANCO LEVERING. T KLEF 118, Alp. tot- en SIERKUNSP' Nieuwe Spiegelstr. 32. Stadhouderskade 04. KUNSTVOORWERPEN, ANTIQUITEITEN, Meubelen enz. RÜDOLP ELION & Co. D.DEB1ÈREBIESAJRT ACHTER ST. PIETBB 16 -:- -:- Utrecht -> -:MAGAZLTH VAK COMPLETE MEU BELEERIKQ EN STOÏFEEKIHG = VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN, SPECIALE AFDEELING ANTIQUI TEITEN EH KUNSTVOORWERPEN DRK5GHMBEII /=>>M OP *OPE:R EN ZINK .CGtboüW^ELIX MERITIS" LW KEIZERSGRACHTSZ't KUNSTHANDEL WED. &. DOBENS & ZOON. ROK! 56. AMSTEEDAM. TEEKENINGEN VAN ANTON MAUVE PHOTOGRAVUREN NAAR OUDE EN MODERNE MEESTERS ENZ.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl