Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1618
Prof. Dr. G. Kalff.
Prof. Dr. G. KALFF. die als voorzitter
van de commissie tot huldiging van Potgieter
de rede houdt bij de onthulling van
het monument te Zwolle. ?
zuster onze kleine kleine kring inge
krompen !
Dagen, waarin om dezen tijd van het
jaar op Bellevue of Sorghvliet of in de
Kruisstraat (waar Huet te Haarlem heeft
gewoond) aan ons werd gedacht, waarin
wij het aan u beiden of aan Gideon
deden, waar zijn ze?"
Sorghvliet is voor de familie Busken
Huet een Eden geweest. Dat Potgieter
veel heeft bijgedragen om Sorghvliet tot
een Eden te maken, heeft Huet zelf in
zqne herinneringon aan Potgieter, dien
hij noemde een van Gods merkwaar
dige schepselen zijner dagen", bewaard.
Potgieter deerde het, als hij, in den
tuin van Sorghvliet starend, Huet's zoontje
ideon er niet meer zag rondloopen of
spelen met den Flying Dutchman", het
paardje door hem aan Gideon gegeven,
met een karretje, dat Huet jaren later
te Parijs nog boven zijn boekenkast een
plaats had ingeruimd.
Dan riep hij uit: Verdwenen!"
In de eerste dagen van Mei i 868
had Busken Huet het Vaderland, met
vrouw en kind verlaten. Dat is een droef
verlies voor Potgieter geweest. Aan wat
er liefs en goeds voor hem verdwenen
was, gaf hij spoedig lucht in een zijner
schoonste gedichten: Op Sorghvliet, in
Bloemendaal Half Mei 1868._ Idyl
lisch schildert Potgieter daarin het op
trekje en het verkeer met het hem dier
bare gezin.
Verdwenen!" hoorde ik aan mijn zijde
klagen,
En klaagde 't mee, was voor gemoed
en geest
In elk seizoen, fot zelfs in winterdagen,
Ons 't opgaan naar deez' woning niet een
feest ?
Om 't even wat een vorige eeuw mogt
nopen
Met Sorgvliet" haar navolgingsziek te
doopen,
Ons ging in 't huis een and're wereld open.
* *
*
De huidige bewoner en eigenaar van
Sorghvliet" de heer Jacques v. d. Bosch,
mede-directeur van het Binnenhuis te Am
sterdam, heeft, uit piëteit voor Potgieter en
Busken Huet, voor zijn Ex-libris" ge
kozen eene afbeelding van het huis,
zooals het wa» toen Huet er woonde en
Potgieter er de gelukkige uren sleet, of
Bosboom en Bosboom Toussaint en andere
voornamen-naar-den-geest er kwamen.
Onder de afbeelding der woning heeft
Jacques v. d. Bosch het volgend onder
schrift geplaatst: Dit is de afbeelding
van het oude huis Sorghvliet". In dit
huis woonde C. Busken Huet en bezocht
hem E. J. Potgieter tusschen Mei 1866
en Mei 1868.
Veel is in en aan het oude huis tegen
over de Beeklaan, nu officieel
BuskenGrover Cleveland f.
GEOVER CLEVELAND, de 22ste President der
Staten van Noord-Amerika, geb. te Caldwell
in New-Yersey 18 Maart 1837, werd in 1859
A.dvokaat, in 1870 Sheriff van Erie County,
in 18&L Burgemeester van Buffalo, in 1882
Gouverneur ran New-York. Den 4den Maart
1885 aanvaardde hij de hooge waardigheid
van President der Vereenigde Staten, en legde
die in 1888 neder, maar werd in 1892 weder
als zoodanig verkozen. In 1897 trad hij als
President der V. S. af, en werd in 1899
Hoogleeraar in de Staatswetenschappen aan
de Universiteit Princetown in New-Yersey.
Oen 24steu Juni 1.1. overleed hjj en is
Vrijdag 26 Juni begraven.
Huetlaan" gesloopt, of veranderd; de open
warande is gesloten; er is verbouwd en
gewijzigd; een enkel vertrek is nog als
bij Huet'a verblijf. Ook de luiken, waar
over Potgieter schrift, zjjn er nog, zooals
in den tuin de bruine beuk, maar 't
houtje", 't hutje", bestaat niet meer, het
moest gesloopt als al te bouwvallig.
De herinnering, dat eenmaal Busken
Huet op Sorghvliet" woonde, er gelukkig
was met vrouw en kind, en Potgieter
er de schoonste uren van zijn leven ge
sleten heeft, hoopt Jacques v. d. Boseh
te doen voortduren door het aanbrengen
van een gedenksteen boven den ingang
van het huis, naar de teekening van
zijn Ex-libris". J. H. R.
Les Haitres hmoristes.
Caran d'Ache, Forain, Willette,
Librairie Felix Juven, Paris.
Deze serie van kenrbundeltjes met humo
ristische teekeningen en onderschriften is al
aan haar veertiende of vijftiende nummer toe,
maar de drie bovengenoemde kunstenaars
blyven van de behandelden het meest de
moeite waard.
In de eerste en in de laatste plaats, omdat
het kunstenaars zijn.
De grafische journalistiek is voor veel
Fransche teekenaars een vrij grof baantje
geworden, ze hebben elk hun bepaald ma
niertje van illustreeren en niets dan dat.
En wijl het peil der Fransche grappen
voor zoover deze niet van beslist
onwelgevoegelyken of heftig-satirieken aard zijn
over het algemeen, vergeleken by de Duitscbe
en Engelsche niet bizonder hoog is, tiert in
de weekbladen een gansch heir van handige,
oppervlakkige platen-fabrikanten, die nog het
best uitkomen, wanneer ze eenigszine supe
rieure naodeprenten leveren. (Zoo Gerbault,
Métivet, Bac etc) Het gemis aan geestelijken
inhoud doet zich gevoelen in al dit vlot en
luchtig werk met zijn tammelyk-mondain
accent.
Of weer anderen, onder meer de ook in
deze serie opgenomen Benjamin Rabier zijn
zoo griezelig laaa-komiscb, dat zeden goeden
naam van den Fraaschen esprit bijna in op
spraak brengen.
Caran d'Ache is misschien de minst fijne
van bovenvermelde drie artisten. Hij is de
jolige Parijzenaar van de traditie, wakker
opmerker, luchtig neerkrabbelaar. In zijn
grafische taal is een niet te omschrijven
goede stijl, een aangeboren gtfll. Hij mag
chargeeren zooveel hij wil, koddig, uitgelaten
worden er blyft iets corrects in
zynbokkeeprongen. Hij behoudt in zijn handschrift
altijd iets van den caligraaf. Zijn groteske
poppen hebben altijd eenige verwantschap
met mathematische figuren, getrokken als
ze schijnen met een onfeilbaar zuiver hulp
middel, als passer of lineaal. En op dij
keurige, aangename wijze wordt ons alles en
allerlei vertoond, het Paryeche leven, het
bnitenleven, en het fantastische bedenksel,
niets heel diep gevoeld, maar ook niets te
vluchtig bekeken, in een karakteristiek, die
even behagelijk is als boeiend.
VVillette is een minder elementaire figuur,
troebel somtijds, zwak heel vaak, maar niet
zelden reikend aan de hoogten van het
teedere, het lief-dwaze. Een dolende ridder,
sentimenteel en overmoedig, on weerstaan
baaropgewekt en beminnelijk-dro, fgeestig om
beurten. Met iets van een goedigen kwa
jongen, graag ondeugend en even graagdevoot,
een minzieke minstreel, een eeuwig jonge
wildzang. Zijn trant als zyn persoonlijkheid,
somtijds ? innig charmant, altyd een tikje
onwerkelijk, opgewonden-standjes-achtig, ge
voelig en pikant. Zijn idylle is dikwijls een
indécente idylle nooit een valsche. Geen
van zijn prenten gelijkt op een brokje leven,
alles is pantomime-achtig, feëeriek of sprook
jesachtig.
Forain, als derde en grootste, bljjft de on
genaakbare eenling, die alles schijnt te zien,
mee te voelen en te begrypen, zonder dat
zijn oog of band verduisterd wordt of trilt.
Zniver-ziend en zuiver weergevend het wilde,
grillige, heterogene leven van de groote
stad, ziend en weergevend als een wien geen
onheilspellende duisternis het doorzicht ver
spert en wien geen schel kunstlicht ver
blindt, schryft h\j ons met koele, pure, mach
tige taal het epos van het moderne leven.
Met zy'n voornamen, gereserveerden,
bondigen trant van het gemeene zelf iets ongemeens
makend.
COENELIS VKTH.
De Waraar-YoorstelliDz.
Royaarts als acteur tn toekomtiE Moer.
IS had door uitlandi^heid nog geen voor
stelling van de Warenar kunnen bywontn
onder leiding van Royaards, en ben nu
Zaterdagavond *) naar Laren getogen, om daar
te midden eener mees s vrouwelijke schare,
wie Hoofts ongeneerde behandeling van den
*) N.B. Wegens plaatsgebrek is dit artikel
een week blrjven liggen. Red.
lust wat rauw in de ooren geklonken mag
hebben, de vermoedelijk laatste nog even
te gaan waarnemen. Wel was ik er op voor
bereid, dat ik daar nu juist geen der meest
geslaagde voorstellingen van dit dilettanten
ensemble zoo zien. Aanpassing aan een ge
heel andere ruimte, op het tooneel en daar
buiten, valt ook menig beroeps-actenr niet
licht (ik heb er herinnering van aan menig
vroeger genoten Gastapiel); van dilettanten
is ze teveel gevergd. Bewegingen, inge
studeerd voor een groot tooneeloppervlak,
komen op een klein uit als verkwadraat,
worden tot hinderlijke drukdoenerij; mimiek
en gtemdeining worden eveneens al te zeer
versterkt, wanneer de kleine ruimte ze ge
vangen houdt. En het zeggen van Hoofts
verzen met hun kleur, plastiek en schijnbaar
wegloopende rythmiek is toch al voor een
ongeoefend voordrager zwaarder beproeving
dan byv. Vondels strenger en gedragener
verzen.
Zoo kon, met uitzondering van de kranig
uitgebeelde Giericbeit, waarin Royaard'g plas
tisch uitdrukkingsvermogen heel gelukkig
door zjjn vrouw was overgenomen, het geheel
moeilijk anders dan de voor-hun-best-doende
dilettanten gebruikelijke welwillendheid"
wekken. Maar ik, die by ervaring wel weet
hoe, naar hetgeen dilettanten kunnen weerge
ven, het bedoelen en'vermogen van hun leider
zelden te waardeeren valt, was dan ook niet
gekomen om hef ensemble. De bedoelingen van
R's leiding waren voelbaar; het genot ervaa
zal pas koenen komen als hij omringd zal
Staan van krachten, in staat om ze tot vol
ledige niting te brengen. Waar ik om gegaan
was, was om zyn eigen Warenar- creatie. En
die te zien was nu waarlyk een genieting,
omdat ze hem, die zoo lang opgesteigerd
heeft tegen de benauwenis van het
alleenvoordragen, dat geen plastisch uitbeelden
verdraagt, nu weer eens liet zien in de
volheid ran zyn scheppings-gulbeid. Hier
was nu every-inch-a uitbeelder" zich voor
ons aan het uitleven; geen tot
kwasi-styliseering-drijvend onvermogen, dat van onbe
holpenheid een deugd moest pogen te maken ;
maar de uiting van n wien alle hulpmiddelen
ten dienst zyn, en wiens gulheid van
innerly'ken drang en kracht zich zoo gemakkelijk
naar buiten openbaart, dat we niet moeite,
maar zelfbebeersching ontwaarden. De heer
Frans Mynssen heeft kort geleden Royaards,
theorie van den
kunstenaar-die-geheel-ziche;even-moet, bestreden; en dat ook m.i.
terecht. Maar deze verpersoonlijking van
den Warenar toonde voor mij duidelijk aan,
dat, bij aldien dit inderdaad 'Roya.&rds'theorie
mocht wezen, zijn kanstenaarsbesef hem wel
degelijk binnen de grenzen der uit te beelden
persoonlijkheid hield. Was dit niet het
geval, we zouden Royaards gezien hebben;
zijn triumf was immers, dat hij niét Royaards,
maar geheel Warenar was, in al de
Abstufungen, binnen al de grenzen van diens wezen,
staat, ouderdom, karakter, in Hoofts kleur
rijke, oubollige, oud-Amsterdamsche schilderij.
* *
*
Het genieten van deze uitbeeldingskunst
zou een bitteren bijsmaak gehad hebben,
indien we naar. huis hadden moeten gaan
met het besef, dat haar nu, wie weet voor
hoe lang, de gelegenheid zou zijn benomen
zich te openbaren, en niet in de omge
ving van gelykwaardigheid, welke haar
paste. Gelukkig is het nu zeker, dat ons
land de schande ontgaan zal den acteur,
die het hardst voor zijn kunst gewerkt heeft,
die bet meest geijverd heeft om haar n
te maken met haar verwante openbaringen,
over te laten aan het voordracht-podium.
En ik mag waar den laatsten tijd zooveel
wild gerucht door de pers gevlogen is
hier meteen wellicht eens even vertellen van
tgeen daar waarlijk van aan is.
De vertooningen van Ekkerlyc hadden in den
kring onzer letterkundigen en kunstenaars
den lust gewekt, te ijveren voor meer voor
stellingen naar de eis:hen der schoonheid";
hadden anderen tot het besluit gebracht, dat
het nu niet langer zoo mocht, of Royaards
moest nu ein lelijk eens in staal gesteld worden
te toonen, wat hij als speler en leider van een
eigen gezelschap kon bereiken. De letterkun
digen en kunstenaars stichtten de Ver.
Elcktrlyc; die stichting bracht met zich het zoeken
van middelen tot benadering van het doel,
waarbij het beechikken over een eigen gezel
schap onvermydelyk scheen, evenwel het
beheeren van een eigen gezelschap te bezwaar
lijk bleek.
De Worenar-vertooning versterkte inmid
dels den drang naar een gezelschap onder
leiding van Royaards; en waar nu, gelukkig,
contact was tusechen beide stroomingen, en
werkdadige sympathie van vele kanten zich
openbaarde, was ook de vorm der samen
werking van beide groepen niet moeilijk te
vinden. De belangstellenden brachten het
voor het gezelschap benoodigde werkkapitaal
bijeen, en samen met Royaards, als artistiek
leider, zullen twee door de Ver. Elckerlyc
aangewezen letterkundigen het répertoire
van het nieuwe gezelschap vaststellen, ter
wijl voorts de besturende leden een
vijfen-twintig, geloof ik bereid zullen staan
met den leider samen te werken om zijn
ideaal: de tooneelkunst uit haar isolement
van de andere kunsten te trekken en haar
met deze te versmelten, geleidelijk te
verwezenhjken.
L. SIMONS.
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KAL,VERSTRAAT 51,
Amsterdam.
SPUISTRAAT 62,
Den Haag.
Specialiteitszaak in Zilver van Antieke
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
KAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaar de werk, Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
Magazijn
Oud-Holland'
Damrak 75, Amsterdam.
Directie : F. C. PAERELS.
TELEFOON 7361.
Complete Hamerlnriclttiiigeii
In Oud-Hollandsche en andere
oude stijlen.
Atelier voor het vervaardigen van Oud-Hollandscb snijwerk.
|
Idyllisch Buiten wonen. +
i
^
!
4VERPLAATSBARE BUITKMHIJIZEtf van
gewapend papier maché, GOKDKOOPE WOWIWOKN als
OPTREKJES voor «leii K o m e r, in prijzen van
f 12OO,?en hooger, niet 3 kamt-rs en meer.
Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare
Bungalows.
Technisch Bureau MOENS & BECK te Bloemendaal.
FUYT EU ZONEN
- Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
DROUOT
?+ ?¥W KNS E K A Co. +? ?*?
* LANttËHOUl'STUAAT 7 & 2 ?
- - - Oei» liumr - - ?
. . TKI.EFOO.» IV l Krt« . »ïl . .
G KOOT M'K l.NKK !I'I'!N(; VOOH
COMJ'LKTK MFUBH.KKI.INi; rr
IX Al.l,K ST1JLKN = = =
A N T l Q U I T E l T E N =
K I G K N M K U B K L F A B R I E K
VOO G
EILEP5&WOLF.
?«*? AMSTERDAM."T<r
Een natuurgetrouw Portret
rvnmn»
? IJL VIA V& l M. J. V AJ\J M Jh&J^JLL * *J J
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
H BOGAERTS & Co.,
BOXTEL,.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
m «? <m
'T BINNENHUIS
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
af
RAADHUISSTRAAT 48-50
* AMSTERDAM -*
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1MGA.
BINNEN BETIMJIKK.L\tjKN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TKI.KF. 118.
FRANCO LEVERING.
KUNSTHANDEL WED. 6. DORENS h ZOON.
56. AMSTERDAM.
' TEEKENINGEN
VAN
ANTON MAUVE
PHOTOGRAVUREN NAAR OUDE
EN MODERNE MEESTERS ENZ.