Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1620
De Financieele nood van Amsterdam en minister Heemskerk.
Wat klaag je toch om peld ! Tijd >'«
kind !
het compositielooze? Het dankt mjj zoo. Of
gaat ie slordiger om met schilderyen dan met
verken raa litteratuur? Met een boek of
met een novelle, met een tooneelstuk zon
ze zoo niet handelen. Ze zon daar geen rand
afsnijden die het kunstwerk schond, om zijn
eenheid hielp, en dat schenden jniit, dat
breken van een vastheid, dat zachtkens"
knoeien met een werk van den geest zou
ze zich niet veroorloven, verholener wijze.
Ik schreef: het is iets dat me trof. Het
treft me. Het is een zorgeloosheid waar
niemand recht op heeft. Het is hier te pijn
lijker bjj een werk van zoo overwogen een
heid. Het is hier het schenden van een vast
bouwsel, dat niet goed te praten is, en dat
niet van eerbied, wel van laatdunkendheid
getuigt. En er bestaat geen enkele reden ter
waereld om zoo iets voorbfl te laten gaan.
PLASSCHAEBT.
Clnli De Tiei" te Hilïersoni.
Er kan waarlqk niet geklaagd worden dat
de wanden eener huidige tentoonstelling geen
kleuren te zien geven. Doch of die kleuren
altqd EJjn wat kleur" mag verondersteld
worden te bedoelen, ia een te betwisten vraag.
Zoo ie hier b. v. Lange reld met een groot
doek Vroegzomer". 't Is een wei met een
witte en eene roode koe. De witte koe staat
links op de schilderij, in het opene, de andere
vult bqna geheel het rechter plan, den voor
grond; met afgewenden kop staat zq in de
schaduw van een wilg; het geheel is in zon.
Er ia in dit werk, dat het meert in het oog
vallende is van da tentoonstelling, gestreefd
naar weligheid en sappigheid, naar licht vooral.
Het ia wel van een schilder", dit doek. Doch
men vraagt zich af: waartoe werd het tot dit
uiterste opgedreven, kon het niet wat minder?
Er is iets waardeerbaars in het aspect, ook
suggereert het den zomer wel, het blije
daarvan; maar bij wie er den nagalm uit
hooren van vroegere Grooten, wekt het wee
moed.
Legras is er (büveel minder schilders
vermogen) beter aan toe voor zijn kunst, die
geen meerdere pretentie beeft dan het geval
dat hij maakte voor te dragen op een voor
byna iederen beschouwer begrijpelijke wijze:
zóó grazen de schapen, zóó wijd is de heide,
etc. etc. Zjjn studiestukjes van schapen hebben
daarby nog de verdiensten van typeering;
Legras, hij moge zich in uiterlijkheden ver
diepen, kent z|jn dieren en weet hun
eigendomsieiykheden af en toe geestig in zijn
composities te pas te brengen.
Schulman blijft te veel op de zelfde hoogte.
Schnlman moet meer teekenen. Er moet
grootere bouwvast in die dingen komen,
meer plannen en meer constructie.
Hier laat hij zien wat hij in Rhenen ge
schilderd heeft, zoo ook Breman.
Beide gaven o.a. riviergezichten. Schulman
was niet gelukkig; Landipgsateiger" is, be
halve dat het iets zwaks in de ordonnantie
heeft, te koud blauw en te mat.
Breman maakte een heel goed rivierge
zichtje (No. 2 Het Klaphek"); een goed
gekozen geval vol karakter uitgebeeld en,
vooral in 't luchtje van fijn grijze kleur.
Maar beiden hebben het zelfde tekort: het
water. Dat water ttroomt niet: dat is niet de
rivier zooals zij gaat naar de zee...
Trouwens het goed schilderen van bewe
gend water wordt maar zelden meer gezieu.
In 't witte muurtje bereikte Schnlman veel
meer. 't Lijkt wel of hij voor dergelijke in
tieme gevallen 't meest voelt, althans hu
schildert ze bet best. Ik denk hierbij aan de
besneeuwde Larensche woningen en erfjes die
bij zijn eerste optreden, weinige jaren geleden,
reeds zooveel verwachten deden.
De pastels van Heijenbrock hebben deze
verdienste dat zij verfrissching brengendoor
de keuze van onderwerp, te midden van een
aantal specifiek hollandsche schilderijen; 't
zijn Miotieven uit de groot-industrie:
ijzersmelterijen, staalwerken etc
Maar, het blijft meest by deze verrassing.
Er is iets halfs in deze dingen. Waarom,
waartoe ?
Soms lijkt het mij of Heijenbrock er een
maatschappelijke tendenz mee voor heeft;
nu dan is bij er naast, daarvoor is veel
meer charge iioodigT Dan zie ik weer een
picturaal streven naar voren komen ; b.v. in
No. 15 Gieterij Feijenoord": tegen hel lich
tende oven-opening staat tegenbelicht" een
stoker in blauw werkpak. Het blauw is in
schaduw, schaduw van vuurgloed, waarin het
purpert, stolt! Dat is goed dat is mooi.
Conclusie: Waar Heijenbrock zijn aandacht,
z\jn schildenaandacht uitsluitend wijdt aan
hetgeen te schilderen is met verf of te tee
kenen met pastei en niet aan oppervlakkige
bjjkomatigheden die niet te schilderen
zjjn, maar die hij ons nochtans opdringen
wil daar is hij doorschijnend van kleur
en expressief, rijk soms.
Zoo doende kan hu nog veel goed» en
moois bereiken, wanneer hij nl. ook zjjne
figuren herziet; het algemeene karakter van
zulke werkplaatsen heeft hy reeds terdege
onder de knie.
De etsen en penteekeningen van Toon de
Jong ontleenen hun bekoring, bekoring van
intimiteit, grootendeels aan de zuivere fac
tuur. Er is een wel begrepen consequentie
in de aanwending van het materiaal = de
naald grift, of de pen krast zonder meer;
zonder andere procesjee (en er zijn er bij de
ets te volgen behalve het inbjjten van de
plaat) of hulpmiddelen.
Ze zien er dan ook soms als kopergravuren
uit, die prenten; Toch is er voldoende toon
in, toch zijn de partijen van vloeiende
overgangen en vrg rijpen tusschentoon. Niet
bij allen: de prenten De hekken aan de
Meent (Nó. 19) en Schoeiing aan de Zuiderzee"
(No. 18) zqn te leeg.
De uizending van Krabbéis slecht. No. 30
Bakvischje" is zelfs zeer slecht
(lichaanasproportie die handen, polsen?stofuitdruk
king van de japon is die van kurk ?
Waarom maakt Krabbéin 's hemels naam
zulke slappe dingen terwijl hu toch vroe
ger zoo geestig, zoo vol onvervalachten humor
kon zijn in zijne kazernes en scheepsdekken
met hollandsche matrozen ? Krabbémoest dat
werk maar weer opvatten.
Polvliet schilderde o. a. Op de heide",
waarin de tegenstelling van bruin (van de
hei) en r e se grijs (van de wegjes) zuiver is.
K.
Een door warmte gedreven en geregeld
nnrwerl
Het door den Franschen ingenieur Paul
Cornn te Lisieux uitgevonden en geconstru
eerde uurwerk, dat hier is afgebeeld, bestaat
ten eerste uit een koker, die ongeveer 2 Uter
spiritus bevatten kan. De spiritus voedt een
lampje in de kleine lantaren links, dat het
linker dubbele-kegeltje verwarmt, dat wij er
hier op zien rusten. Aan den anderen kant
van den buisvormi^en hefboom, zit een
ander trechtervormig bakje en deze twee
balanceeren op het draaipunt in het midden
van deze buis. Het kegeltje links wordt door
het lampje verwarmd en bereikt iedere zeven
seconden een hitte, die het naar boven
doet stijgen.
Door deze beweging wordt met het rechter
kettinkje het groote buitenste rad om de
wijzerplaat heen, telken t een eindje
voortgedraaid.
Na wederom 7 seconden daalt het linker
kegeltje weer op de vlam om weer na 7
seconden te rijzen en bet buitenste rad een
stuk te draaien. Dat buitenste rad draait
om een as, waarop de minntenwgzer vast
gehecht is. Deze draait dus even hard als
het buitenste rad.
Gedurende iedere stijging doet het links
zichtbare kettinkje een vleagelvormig
schermpje over de vlam schuiven en dus de
warmte afsluiten. Zoo bekoelt het linksche
dubbel-kegelvormig bakje, dat boven is en
daalt na zeven seconden. Door dit dalen gaat
het schermpje weer weg en het dubbele
kegeltje wordt weer verwarmd.
De minutenwijzerplaat staat vast en daarop
geeft dan r at uurlij k de aan de as van het
buitenste rad bevestigde groote wijzer evenals
op onze klokken den tijd aan. Op deze
minuten wijzer zit de uur wijzerplaat. De
minutenwijzerplaat heeft ergens een nok ol
een stuit, waar de uurwyier, die in het
midden van den minutenwijzer zit, tegenaan
slaat en wel ns in het uur.
De inrichting van de dubbele kegeltjes
beschouwt de uitvinder als zijn geheim. Het
is echter niet onwaarschijnlijk, dat deze
eenvoudig een nogal zwaar gas bevatten en
dat het linker deel van den hefboom iets
zwaarder is dan het rechter. Als de linker
helft van 't gas verwarmd is, zet dit uit en
ontsnapt naar 't rechterbakje. Het linker
bakje wordt lichter dan het rechter en stijgt
das. Na afkoeling, herstelling. Dit isslecirs
een vermoeden.
Het s- hroefje b$ de lamp dient om de
vlam te regelen en daardoor ook den gang
van het uurwerk. Het atootnok j e rechts dient
enkel om het rechterbakje een goede rust
plaats te geven, op constante hoogte.
Het eigenaardige van dit uurwerk (dat
waarschijnlijk toch niet heel secuur loopt)
is, dat de tijdregeling zonder «Zinper geschiedt.
De vlam doet hier, wat by' den zandlooper
voor Huygens' tfid het zand en in de Ara
bische wateruurwerken het water deed, den
tqd afpassen. Als in onze gewone klokken
de spanning door een klein stoomketeltje, in
plaats van door een opgewonden veer of
gewichten werd onderhonden, dan waren
dat ook uurwefkemftèoor warmte gedreven.
De regelmatige loop 'échter bleef te danken
aan den slinger, die ook onze horloges
feitelijk hebben. M. C
NIEUWE UITGAVEN.
Wereldbibliotheek", BOCCACCIO'S
DKCAMBROKB, Bloemlezing en inleiding, door W- G. VAN
NOUHUYS.
ALEXANDER KJELLAKD, Fortuna. Een roman,
uit het Noorsch, door MAHG. M«YBOOM. Am
sterdam, Mij. voor goede en goedk. lectuur.
Zuiter Hilda, Naar het Engelsen, van GRANT
ALLEN. Zalt- Bommel, H. J. v. d. Garde & Co.
Amazone, door mr. C. VOSMAIK, 7e druk.
Goedkoope uitgave. 's-Hage, Mart. Nijhoff.
Tijl Uilenspiegel'» jongentjtren (büde
Schildburgers), naar oude oorkonden verteld, door
GBORGE PAUS PETERSEN, vertaald door mevr.
BAKKER KOHFF-HOOGEBOOM, Illustratiën van
H. GROBET. Bussucu, C. A. J. van Dishoeck.
Kokoro, van Lafcadio Hearm, Bewerkt uit
het Eagelsch, door J. P. WESSEHNK-VAN
RosSOM. Amsterdam, 3. Meulenhofl.
Zwei Ehen, Roman van MARGAEBTE
SCHNEIDEE. Berlin, F. Fontane & Co.
De Bataaftche Republiek, door dr. H. T. CO
LENBRANDER, geïllustreerd onder toezicht van
E. W. MOES, compleet in 6 afl. Amsterdam,
Meulenhoff&Co.
De toekomst van Curayao, als Nederlandsche
wereldhaven in West-Indië. Lezing gehouden
in eene bijeenkomst van de groep Suriname
van het Algemeen Nederlandsen Verbond op
den Uden Mei 1908, door J. C. LOMAN.
Oreote denkert, door dr. A. H. DE HARTOG,
No. 2, Schopenhaner. Baarn, Hotlandia
drukkerij.
Hoe katalogiteer ik mijn bibliotheekt Amster
dam, Library en Office Supply Co.
Naar buiten, Gids voor wandelingen en
reisjes. 4e verbeterde en vermeerderde druk.
Amsterdam, Bond van Nederl. Onderwijzers.
Tuberculose", No. 2. Tuberculoie- Tering,
door A. H. HAENTJENS, met bijlage: Uit het
leven van tuberculose lijders en hunne gezin
nen, door mej. M. SPARNAAY.
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KALVERSTRAAT 51, SPUISTRAAT 62,
Amsterdam. Den Haag.
Specialiteitszaak in Zil ver van Antiek e
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
Magazijn
Oud-Ho l la n d''
Damrak 75, Amsterdam.
Direct!»: P. C. PAEBELS.
TELEFOON 7061.
Complete Hamerinrlclitlngen
in Oud-Hollaudsche en andere
oude stijlen.
AteJI»r taor h»t ermrd8§in vu Qrf-RollMdsch m'jwwk.
Idyllisch Buiten wonen. ??
?
VERPLAATSBARE BUITENHUIZEN van ««wa
pen d papier maché, «OEB-KOOPE WONINGEN als
OPTREKJES voor den Zomer, in prtyzen van
f 1S5OO,?en hooger, met 3 kamers en meer.
Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare
Bungalows.
Technisch Bureau MOENS & BECK te Blcemendaal.
FUYT EM ZOMEN
- Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
KUNSTHANDEL WED. G. DORENS & ZOON,
BODN 56. - AMSTERDAM.
TENTOONSTELLING
VAN
en
VAN
E.v.BEEVER.
PHOTOGRAVUREN NAAR OUDE EN MODERNE
MEESTERS. * * * * * * *
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1ZINGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELEF. 118,
FRANCO LEVERING.
Een natuurgetrouw Portret
l»
j
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
H.BOGAERTS&CO.,
BOXTEL.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
'T BINNENHUIS
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
& &
RAADHUISSTRAAT 48-50
* AMSTERDAM *
FiliaahKUNSTZAALKLEIJKAMP,
Zuidblaak, Rotterdam.
DROUOT
-*? H- WESSER t, Co. +? 4>
* LAN6E HOUTSTBAAT 7*2*
- - - H>en HeLfLff ...
- - TKLKFOON 1MTSBC. «74 -
GROOTSTE INRICHTING VOOB
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN === = =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
EIl£P5zkWOLF:
7S74 AMSTERDAM "29""