Historisch Archief 1877-1940
No. 1622
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Terschil bestaat, dan het stelselverschil.
Ook moest hij 't niet voelen zelf, toen
hij van Guido Gezelle schreef, als van deze
onuitputtelijke ziel," die het voorbeeld is
Tan alles wat wij willen van bijna alles"
in tegenstelling met Van Deyssel en
Vincent van Gogh ? "Waarom was Gezelle
een exempel? Om zijn ik citeer Adama's
?woorden 'om zijn zuiver, hecht en mooi
mensen zijn."
Welnu, als de naam Adama van
Seheltema n van de groote namen zal worden
in onze kunst, dan zal ik dit toeschrijven
aan zijn zuiver, hecht en mooi mensch
zijn" zooals alle groote dichters dit waren,
?ja alle, En dat is het, lezer, dat en niets
anders wat hem onderscheidt en wat hem
reageeren doet zoo heftig tegen hot geslacht
dat voor hem was', 'n geslacht van lieden
die kunstenaars wilden zijn zonder dat ze
een ideaal hadden van liefde. Want kunst
is daarom zoo iots heiligs, zoo iets om lief
te hebben, omdat het de uiting is van liefde,
die schoonste innige menschelijkheid. O de
domme dwaling van de zwak en
valschgevoelenden, die meenden dat niet het leven,
maar de kunst alleen waard was om voor
te... leven!
Toch is er een kern van waarheid in die
hysterische 80er-leuze. De mensch moet
inderdaad doodgaan, voor de kunsüiaar
leeft" d. w. z. het menschelijk lijden en
lachen moet voorbij zijn voor 't tot kunst
kan worden. De kunst moet een
te-overzienezielstoestand-in-rust zijn.
Ook dit wordt in dit rijke boek zoo klaar
gezegd niet de ontroering zelf, maar
herinnering van ontroering is kunst
En zoo talloos zijn hier do heldere tech
nische en historische uiteeniettingen.
Maar; maar ?
Wat wil nu eigenlijk deze poëtiek op
economische basis? Welk beginsel leeraart
ze? Twee beginselen: kurst en leven zijn
n en: Altruïsme. Denk (in leven en
knnst) meer aan de anderen da;n aan u zelf.
Geef uw volk het algemeen-meevoelbare
van uwe sentimenten. Sociale zin is van
nature den mensch, immers reeds allen
hoogeren dieren eigen 't egoïsme is een
trek van kapitalistische" outaaniing.
Maar mijnheer Scheltema . is de voor
treffelijkheid van het altruïsme bovon het
egoïsme dan een speciale socialistenleer?
Ik dacht zoo, dat Alle, ja alle groofe
hervormer?, om te beginnen de stichters van
alle wereldgodsdiensten, en in 't bijzonder;
van het Christendom, het altruïsme haddeir
gepredikt.
En kunst en leven zijn n. Nu ja, maar
't zijn toch maar alleen wat 80ers geweosr,
die dat niet wisten, dat zonder groot
zielsgebeuren geen waarachtig groote kunst
ontstaat? Goed, goed, zegt ge, maar 't
eenige gaaf-zuivere leven, waaruit dus de
eenig-zuivere kunst kan ontstaan is nu dat
van den sociaal-democraat. "Wie goed voelt
en consequent te denken vermag, is sociaal
democraat in leven en kurst, geheel.
Zóó is de norm van 't leven dezer tijden.
Maar uw rgste vijandin", de Katholieke
kerk bezit óók het monopolie van't hoogste
levensinzicht.
Wie heeft gelijk?
Kracht van redenen wilt ge laten beslis
sen. Maar dit is een ijdel pogen. Het is een
Errungenscbaft uwer filosofen, dat ons zijn
ons bdvustzijn bepaald dat is: óók ons
levensinzicht. Nu wortelt dan dat bewustzijn
weer in materie-verschil; natuurlijk.
En onze materie is nu niet die waaruit
men sociaal-democraten bouwt. Zoo is uw
betoog voor ons ijdele taal. Uw nobel en
logisch redeneeren ... best, best Maar
wij hebben iets dat meer is, dat betcekent
dan: voor óns meer.
Zoo hebben wij dan riet noodig zooveel
moeizaam verstandelijk gefystematiseercm
tot den vrede der schoone harmonie te
komen. Wij kennen niet uw angstige
moraal-casuïstiek. We hebben niet onzen weg
afgebakend, netjes en benepen Maar
de klare stem der Schoonheid zegt in ons
elk oogenblik van daden-keus, wat onze
richting is.
III.
Sociaal gevoel tegenover individualisme
outrance ziedaar Scheltema's reactie
tegen de SO-ers. Sociaal gevoel is gevoel
van verantwoordelijkheid. En dit gevoel
openbaart zich sterk in de vakkennis die
deze schrijver eischt van den kunstenaar.
FaA'kennis! Horror, horror! Maar als we
een?, nu bijvoorbeeld Horatius, of Roileau
of Vondel's Aenloidinghe of wilt ge een
moderne? Poe's Fhilosophy of f,'omposition
uit hun vergeten hoekjes halen dan
moeten we toch toegeven, nietwaar, dat
onze beeldstormer in nogal behoorlijk gezel
schap is!
Het Derde Boek dan (De Lyriek], spreekt
over l De Tendi'iiz, II De Techniek en
III De Taal. In I worden de phrases'1 der
illlllHIliiitiinii
IIHMIMIIIIIUIMILLtlllUII
Dat zee 'k dan ook tege ('e m'joor.
Ik zeg, dat jij wel an beurt ben en dan
is 't zco!"
Dat kreeg 'k terug en dan is 't cok zco.
Lache mos 'k cm z'n kop: net'n kalkoeneche
haan in groot tenue.
Ik gelaat je; je klaar te make voor de
wacht!" echreeuwde-ie nog ef.
Daar ging 'k heel dood-kalm tegen in:
Goed m'joor 'k zal d'r vernacht es over
slape hoor".
Ik al je rapporteeren an de kaplein
soldaat Herdring".
De laatste wcorde die 'k van 'm gehoord
heb, en ik dacht er overheen stuur me dat
rapportje maar achterna". want 'n uur
later zat 'k al in do trein voor Ze^ecaajr.
Eén ding heit me Jater gespeten."
Wat dan?"
Dat 'k het gezicht an de m'joor niet
heb kenne zien too 'k op de wachtparade
de pas-mankeerde ?'?';.. Hij heit'n ben gemaakt
ae 'n aanplakboid wed 'k maar-ie kou
.wel inpakke.
In Duitsland heb 'k rne knuiste geroerd.
Dat was 'k niet gewoon, maar na 'n tijdje
gong 't wel en 'k veelde me vrij man.
Toch, echt vrij 'ben 'k nooit geweest. Nee,
dat ben 'k niet. Toe 'k er 'n paar maande
'wae, kreeg 'k geregeld brieve van me moeder
en me meissie. Van me meissie hiel 'k veel
die hei !k 'n paar keer over de grens late
kommen, omdat 'k d'r es weer in d'r lieve
oogen wou kijken.... Zoo'n meid is je alles
en vooral die van mij ... dat 's 'n uitge
zochte, 'k Heb d'r liever as Holland en
Duitsland bijmeitaar.'1
zoogenaamde sociaal-democratische poëzie
onderhanden genomen, dan de phrases"der
tachtigers. Daarna De nieuwe schoonheid"
ingeluid. Verduiveld, Scheltema durft! Het
is heerlijk, een socialist te hooren die zoo
sterk een individu durft te zijn! Een man
opstandig maar telkens verteederd, omdat
zoo veel hem lief is! Die 't durft zeggen,
dat de bourgeoisie niet enkel uit philisters
en schurken bestaat?en't dogmatisch star
gedweep van de partijgenooten, de zielloos
heid van den partijgenoot-dichter durft
veroordeelen ! Die 't luidop zegt, dat het een
leugen is, een valsch en giftig bedenksel,
een gniepige pbrase": dat nu toch geen groote
kunst mogelijk zou zijn! Nu niet?! nu
overal om ons heen de diepst ontroerende,
do mee&i geweldige dingen:
wereldhervormende oorlogen de meest bloedige -revolutie,
de meest verfijnde massa-moord, de ellendig
ste en reusachtigste schandalen gebeuren !
nu zou «een kunst mogelijk zijn, en dat
bij óns niet! in ons rustige bezonken Hol
land, dat bij al de nadeelen en smarten van
zijn kleinheid (smarten ook voor den kunste
naar) dat onschatbare voordeel heeft te
liggen aan de oever der stormende
weroldzee, en toch tegelijk middenin die woelende
wereld, dat lage land, dat als een open kolk
ligt, beroerd door alle winden van het
geestesleven, hetgeen wij rustiger on moer
onbevangen kunnen aanzien, ondergaan en
herscheppen, nti zou geen kunst, geen
groote geweldige kunst mogelijk zijn, hier
bij ons in Holland ?
Als ooit het teeken der tijden gunstig
was, is het nu, wees gerust, mevrouw 1),
voor ons jongeren gaat het uur slaan, de
geestelijke conjunctuur is nooit zoo gunstig
geweest; wees gerust, wij zullen niet wachten
tot de menschen engelen, en de wereld
een rustig paradijs is geworden, wij be
reiden ons voor, ons hart, dat klopt boven
deze rumoerige en ontzettende tijden uit,
zult gij met uw kille verstikkende adem
niet stilzetten, en onze levensmoed en aan
drang groeit weldra boven uw bleeke wonden
heen!''
Maar maar toch ook van de
tachtigers moet hij niets hebben. Of liever:
Gorter en lloland Holst wil hij niet, omdiït
zij uitloopers zijn van dat egoïstisch geslacht,
dat geslacht zonder menschenliefde. Hunne
phrases l'art pour l'art"; inhoud en vorm
zijn n"; kunst is passie" worden nu onder
handen genomen. De lezers van dit blad
kennen een deel van Scheltema's oorlogs
verklaring aan hen die de kunst om de
kunst, in plaats van de kunst voor de ge
meenschap wilden. En Inhoud en vorm
zijn n" beteekent in hun mond, zoo zegt
hij, niets anders dan:... rje doe maar!"
Maar 't allerbelangrijkst van deze diie
leuze-bestrijdingen is zeker de bespreking
van kunst is passie-"
Dat, van Deyssel de phrase uitvond, is
onvolledig-juist. Hij heeft Huët onjuist ge
nterpreteerd. Maar sterker dan hun leuze
spreekt hun practijk. En die was? Laat
Scheltema het zeggen:
Zij zochten niet de schoonheid: zij slen
terden met hun artistieke ziel onder de arm
door het leven, daar kwamen zij toevallig
in de stemming," daar steeg een zeepbel
uit hun hart, daar kwam de aandoening,
de ontroering, de hartstocht, de artistieke
passie" en als een dol geworden God
trokken zij een veer uit hun vleugel, en
schreven in de palm van hun hand eenige
onbegrijpelijke woorden over uit de passie,"
dan hieven zij hun hand op en toonden
baar den volke! Het gebaar was schoon,
ongetwijfeld noteerden zij wel het zuivere
beeld van hun hartslag, maar met kunst
heeft dit niet to maken, zoo schrijft men
uitdagings- of minnebriefjes, maar zoo schept
men geen kunst. Kunst is passie!" zeiden
zij, beneden waren de menschen, zij voeren
door de wolken, en als zij dronken werden
van de hooge lucht, schreven zij hun ziel
op een papiertje en lieten het met noncha
lant gebaar naar beneden fladderen - dat
komt wel ergens in een ander zieltje terecht!"
Het nonchalant gebaar was onmiskenbaar
schoon, doch zoo laat men postduiven
los of saluutschoten, maar zoo schept
men geen kunst!"
Hoe dan wel ? Lezer, or moet voor u wat
te lozen overblijven! Als mijn citaten maar
het verlangen naar hot geheelo boek in u
opwekken. In het kort komen des schrijvers
denkbeelden over den schcppingsarbeid
van den kunstenaar hierop neer : het gevoel
hebben wij kunstenaars: ons «vr/r is, zorg
vuldig met ziel-, met menscheiikennis dit
gevoel zuiver te doen rerlecteeron in andoren.
En vraagt gij, welke inhoud en vorm hij
dan tegenover de naturalisten cu hun na
komelingen wil stellen, dan antwoorden wij
misschien het beste met een nanni:
,in-(iJiHiitan/xme" (niet in deu gewonen /in van
classicisme"), of wellicht juister: humane
]) Koland Holst.
Daarom ben je EU hier heb je straks
gezegd om je meifje'.'"
Ja sjant, dat zi 'K je zeüge. Toe 'k '11
goed jaar ia Duitsland ,i;it, kreet; 'k van die
rare dtiikens an me land. m'n p'aati-Je, me
huis, moeder en rneissv. 'i .11;-': moeder nog
wel es 'n losse cent gestuurd, die heit 't
brcodcoodig."
As me meitsio 'n paar dage bij me geweest
was en weer we;;, dan kon 'k me eiges yeen
bsa?. As 'k ston te weike, kon 'k zoo
opeens 'n gekke traan op me hand voele,
en dan zag 'k me werk niet. Duilse l:ui;:u
en diiitse gezichten kon 'k niet zii:n. 's Aves.
as 'k me gedcht uit 't kolesioi had
gewassche, liep 'k dan n.-aar bau;1 bnite. Puur
had je tenminste g> er, vreemd.? l.ui;:e en
gezichte om je heen. l aar kou 'k /.raider storers
'n beeije an Holland denke. Msar dat's toch
verkeerd, want hoe meer m- /;'n eige- an
piekerij gewoune geeft, zuuvetl te xek"!'dtr
krijgt 'a gemeene duivel je t;- pakken.
Ik ben d'r gewoon weg y.iek van geweegt.
En de duitse kost is geen spek voor'n ziake
hollander.
e duitse tafel meet niet er;.; srmkshjk
zijn. hé?"
Nee sjant voor j<) i:.' of 14 mark
kuStgeld krijg je niks lekkers, Maar 'n iluitser
vindt z'ii eige potje lekker. Ik mui 't'm....
Tce ben 'k dan ziek geweest. Wier door
vreemde mense, met 'n vreemde taai, ;V3 'n
lastpost beschouwd, omda 'k me bande zoo
lang niet kon uitstfke.
Me meissie is toen nog ell'a bij me geweest.
'k Was nog al gouw weer opgeknapt....
'n Paar maande hei 'k zonder werk
ge'stijl", of wel: gestyleerde Immuniteit''...
Wij willen menschenliefde'', in de
beteekenis van de liefde tot onze naasten, de
liefde tot hun innerlijke menschelijkheid"
En zooals voor de ouden hun goden, zojals
voor de middeleeuwen God, zoo wil hij voor
zich den mensch maken tot den diepsten
inhoud van zijn kunst.
liet nieuwe beeld der schoonheid dan wil
hij trachten te bereiken, door de tendenz
harer veralgemeening te stellen tegenover
de verwerpelijkheid harer verbijzondering".
En tot die veralgemeening heeft hij noodig
veel techniek. Zeer uitvoerig volgt dan een
lezenswaardc, technische ars poëtica, die
spreekt over het vak", «liet ritme", ..de
maat", het rijm". Kn eigenlijk behoort hier
toe ook do inhoud van het volgende hoofd
stuk De Taal? dat Do taal, het instrument",
De taalmisvorming" (Neologismen,
Particularisme in zinsconstructie, dialect, germa
nismen, Nieuwe spelling) inhoudt, benevens
een en ander over Nationalisme (eeno ver
dediging van de Vaderlandsliefde", een
beschouwen van Ons Taalgebied", dat meer
dan 10 millioen menschen bevat, en een en
ander over De toekomst onzer taal").
En dan komt het Vierde, Eoek De
Dramaturgie. Het is het belangrijkste van
alle. Wat Scheltema hier zegt over
tooneeltechniek eene reactie tegen de decoratieve
verfijning, die in Craig culmineerde over
de dramatische lastechniek 2), die, evenals
stem en 'gebaar om den afstand vergrofd,
toch natuurlijk da fijnheid van nuance, in
't psychologisch drama-contlict vereischt,
niet mag verliezen over burgerlijke en
sociaal-democratische moraal, theoretisch
on practiscb, eene beschouwing welke aan
die der dramatische confiicteri voorafgaat
over den kunstenaar ten slotte, den kunste
naar als twee-eenheid (de lyricus), als meer
eenheid (de dramaturg), als mensch het
zijn alle monografieën, zelfstandige
onderdbelen van het prachtig geheel, die over
denking ... en discussie overwaard zijn.
En discussie.
Ik zou er graag deel aan nemen.
Want wat al qaaesties worden hier be
handeld! Een klein denkbeeld kan men zich
daarvan vormen uit het voorafgaande. Maar
veel kon ik natuurlijk niet aanroeren. Zoo
b.v. Scheltema's meermalen geuite denk
beelden omtrent de opera als een onding"
wie zich gewent een keer of zes eenzelfde
opera te hooren en te zien, geloof ik dat
met zijn oordeel en zijn motieven niet zou
instemmen; een oordeel dat dus mijns inziens
samenhangt met het te geringe kunstleven
in ons land, waar driemaal in de week naar
het theater gaan exceptioneel mag heeten!
Het te theoretische, to ja, eigenlijk te
doctrinaire, te systematische van clit boek
dat n levonsstelsel maar goed acht van
de huidige wereld, is verder tegen menige
redeneering mijn bezwaar. Zoo b.v. zal
menigeen het stuur kwijtraken bij de be
spreking,': van Kieuwe-(üds-neologismen.
Waarom is lielau'aaimd de, xfilte niet goed ?
Of zijn luiml dwaalde de das l o*'l Ut' bij
arm-vullen oiittnnijcn, alle drie uit Van
Looy's Maaier-feest ^ O, 't waarom wordt
er ons rotjes bijverteld?maar mijn gevoel
zegt mij, als ik die gewraakte expressies
lees: ze zijn uitstekend en dan geef ik
alle betoog cadeau! Grau, lieber Freund!
Zoo is er zooveel: Misschien meer dan
60 pCt. aller ziekten." heet het ergens, zoo
terloops, ? zijn van tuberculeuse of
syphilitische oorsprong, en daarmede van hoofd
zakelijk sociale aard."
Zeker, 't is genoeg herhaald om te gelden
als een sociaal-democratisch axioma Maar
is het waar:1 Ik heb historische en psycho
logische redenen om het ten zeerste te
betwijfelen.
Als ik lees, dat niemand Vondel minder
mooi vindt, als hij tegenwoordig in onze
spelling gedrukt wordt, behalve misschien
eenige stoffige bibliophilen", moet ik tot mijn
leedwezen die laatste iiualiticatie op'rnezelf
toepassen hoewel de schrijver verder
inzake Nieuwe Spelling volmaakt mijne
eigene denkbeelden uitspreekt. Toch: telkens
weer doctrinair, b.v. waar hij spreekt over
Guido Gezelle's <!cn winter en de dood
her.eelit. Dood" is in 't Vlaamsen nog vrouwe
lijk, en de in dezen regel geconstateerde
willekeur in lidwoord-verbuiging bestaat
dus niet; maar al was 't zoo, dan zou ik
't dooJschor d f dnnd- be- verkiezen boven
het denderende den winter n dé» </ood".
't Is hier echter niet de plaats om over
enkele ot' vele uitlatingen an sich"
uit te weiden: er ware een lijst van een
honderdtal te maken, waarte jen ik Bezwaren
hel). Xie ik echter wat in die veelheid van
bezwaren de nheid is, bet /in'nri/>irc/ be
zwaar, dan is liet dit: het stelselmatige,
het doctrinaire. Ik hoop van Imrte al
bekruipt mij telkens vrees voor 'net tegen
deel dut dit .straklijnige niet van invloed
2) Het pro.^a wil Puheltenia weer van het
tooneel jagen.
zal zijn op de kleurig-ongegeneerde poëzie
van den schrijver -?zij het ook dat het
een sans-gêne was, zoo moeitevol verkregen
als dat van oen strandcostuum. Dogma's
spelen den geloovigen altijd parten, door
dat ze zoo erg logisch, zijn en de dichter
moet te zeer psychologisch wezen dan dat
hij logisch zou kunnen blijven. Dit proza
werk nu lijdt aan overmaat van logica, het
geen letterlijk vertaald: redeneerinu" wil
zeggen. Die vedeneering brengt tot con
sequenties, die, ja de heer Scheltema
durft ze aan Ik ga niet met hem mee.
Zijn veralgemeeningszucht doet hem eene
scheiding maken tusschen voor merledeeling
al- on niet- vatbare aandoeningen. Zijn beste
droomen zijn voor hemzelf; passen niet
voor het systeem van gestyleerde huma
niteit". Ziedaar <lan eon uitspraak, reclit
tegenover het taclitiger-kunstbeginsel, dat
voor de kunst juist de verhevenste, ijlste,
wonder-tintigste gewaarwordingen qpeisehte.
En hierin staan we niet aan zijne maar
aan hïm zijde.
Maar hierover zullen wij niet gaan dis
cussieeren iets waaraan geen eind zou zijn.
Laten we besluiten met de betuiging
waarmee we begonnen: het boek van Adama
van Scheltema is een groot en schoon
werk; eerbiedwaardig om zijn eerlijkheid
en zijn moed en zijn levenskracht en zijn
wetenschap. En de groote les van onschat
bare waardij die het ons brengt, is deze:
besef wél, kunstenaar, dat ge in de eerste
plaats mensch moet z.ijn. Want boe krach
tiger uw mensehelijkheid, hoe indrukwek
kender uw kunst.
JAN WALC-H.
zete en mos 'k op- me nagels bij te. Daar
i wor je o<A nier vet van.
l 'k Heb in die paar jare heel wal yurirs
geslikt. Ook not: bijna 'n kodootje van de
duüsche polizei gekrege, omdat 'k 'n hollf.iulse
kameraad hielp, die an 'c bakkeleien was
rnet 'n mof die -\> foene'Üofch te vaak orn
de bals bad gepakt.
Maar ze luvlde gt«u bewijze, d .U ik die
vent 'n blauwe medaije an 2e kop liad
gehan»e. . . .
Wilt hei 'k 't doen <_"i-'; a<', rne1" me
ver| langen naar liuia naar Ii->l!nud. Vooral
j as je 7.1,0 vopit. da'; .' 'n eeuwegiieid van
i jare v;,or j,; ligt eiv je weer ter::;.; mag.
] Daar uios 'k aliijd wc v over denken. 'k(!oiig
i'.oiv.vüt niet ge» n men;* o;:>.
i Me nHit'ler wier ook ai e'ïTCr : i'.<t?c!:ool
i me vaak 11- p",s s n te onpas door >i\e kop.
j Soms kreev 'k het in iru; hoofd om es uit
1 (e rfkeiïo, boe» u?! kni'iiies 'k nog :;ou muite
] pikker., iv 'k iu liii-.nft. v.'s^1 gi:i)'evv.
As w 'u 11100:0 /'onda^ was. dar. =? ier de
heimwee 't steikst. 't gemeenst. Dankon-ie
hj.rd i u me keel zitten. Toe . . . kreet; ;k
op 'n Zaterdag 'i w;^ eve vóór 't schafte
'n l>n.;f. Die was van me broer en >;at ver
wonderde me, want die h:id nog geen pfn
voor rne r. a t gemaakt. Die schreef rae iets
wa:if 'k van schrok. Niet vee', maai' genog,
om me 't bloed uil me hart ie ha'en.
,,\Vie.-jt;!i da; 's ui.-; meissie leit
er-; min'' .-chrci-f-io i:-t' -?? ,,-'at heit ;:e
zoo opeens gf krege. We wake 0:11 beurten
bij d'r. De dokter slijt /n soho;jr,e van de
bezoeke bij o'r r-n bij du.'ft moeder niet aan
te kijke as ze infermeerf. Pat geeft te denken.
niet alleen gevolgd wordt door de zooveel
oudere Duitsche zustervereeniging, maar ook
door de nog slechts tien jaren tellende
Z«itserscheToonkunstenaarsvereeniging. Het
zal echter wenschelijk zyn dat men bij ons
nog een stap verder ga, dan thans geschied
is en dat men ook het Duitsche voorbeeld
volge, n.', het instellen eener commissie,
die zich zal hebben bezig te houden met de
beoordeeling van de ter uitvoering ingeleverde
werken. Een dergelijke commissie kan een
heilzamen invloed uitoefenen op het gehalte
der programma's en wanneer dit beter wordt,
40 cents per regel.
BOUWT te NUNSPEET
op de VELTJWE.
Inlichtingen bij A. r t i", doorloopende
schilderijen-tentoonstelling aldaar.
Nederlandse TQflntateiaamerefnipg.
Muziekfeest te Arnhem.
j Het is mij niet bekend, of den stichter der
Nederlandsche oonkunstenaarsvereeniging,
wijlen onzen voortreü'elijken G. A. Heinze,
toen hij het initiatief nam tot het oprichten
der vereeniging, het voorbeeld voor den geest
gezweefd heeft van Liszt, toen deze in 1859
den Allgetneinen Deutschen Musik-Verein"
oprichtte. Zeker is het dat beide vereenigingen
gedeeltelijk dezelfde beginselen hebben. Ik
zeg gedeeltelijk, want het afnemen van
examens is iets wat op het paograinma van
de duitsche vereeniging ontbreekt en waarin
wij onze naburen vooruit zijn. Ontegenzegge
lijk is dit van niet geringe beteekenis, zoolang
de staat anii den algemeen uitgesproken
wenscb, tot het regelen van de bevoegdheid
om onderwijs te geven,yiiet toegeeft.
De duitsehe vereeniging is ons echter verre
vooruit in het opwekken van belangstelling
voor de jaarlijksche muziekfeesten, waar
bijna uitsluitend !"r-AuiIührungen" plaata
vinden van manuscript-composities der
hedendaagsche toondichters en waar een heirleger
van uitgevers aast op die werken, die
zicïi in een groot succes mogen verheugen.
Goed geslaagde corapositieën vinden dan op
die wijze dadelijk hun weg naar de publiciteit.
Bestond het programma van het feest te
Groningen in 190 slechts voor een klein
gedeelte uit onbekende werken van
Nederlandsche componisten, dit jaar had men op
het programma niet anders dan cornpositiën
vau Nederlanders geplaatst, Jan Blockx de
Zuid-Xedsrlander daaronder gerekend.
Naar ik ineen, is men hiermede op den
goeden weg gekomen, een weg trouwens, die
fiüDÜNTIF KOER STUK DAT KRIMT
UHKHI11 IC WORDT TERUGGEHOWEH
FABRIKANTEN VALTON ZONEN AMSTERDAM
Verkrijgbaar bij:
Hirsch en Cïe., //o/?., Leidscheplein.
Adr. Schakel, llojl., Heiligenweg.
H. ffleyer, Hojl., ICooingsplein.
Au Bon Marché, Kalverstraat.
Mag. Keizershof, Nieuwendijk.
E. H. Dik, Leidschestraat 10.
Allen te Amsterdam.
H. J. I>oor, Lijnmarkt SA, Utrecht.
E. H. Boasson & Co., Middelburg.
Piano-, Orgel- en Müziekhandel
Me j roos «i* lialslioven,
ARNHEM, KONINGSPLEIN.
VLEUGELS en PIANO'S
in Zoop en in Huur.
REPAREEREN STEMMEN RUILEN.
De Nederlandsche Sport van I Februari 1908 schrijft:
,,?? Wij hebben hier te lande gelukkig
rijw:e!fabMsken, die, wat de te leveren rijwielen betreft, veilig
in concurrentie kunnen treden met eerste Mas buitenlandden
fabrikaat."
DE GRONINGER RIJ WIELEN FABRIEK A. FONGERS.
Volledige inlichtingen over Fongers rijwielen en Fongers prijzen worden
gaarne verstrekt door de filiaalhouders, de agenten en het hoofdkantoor.
Zie jij geer. kans om efie te komme. Je
waarde lircT:1 Toon".
Dio brief hei 'k wat vaak hardop
gepiaat d'rom k en 'k 'm uit me hoofd.
Ik kroOf.' 'n gevoel asof de heele kolemijn
bovo me kop ii:mekaar donderde. Je kan
zoo van 'n vr^fje bouwen hè. Die van mij
is er iK'Ti oiii voor te sterven. Maar met
sterven kom je niet verder hè?"
Hij liet even wer-v 'n lach-vonkje over z'u
gezicht cu zette vooit.
..Die brirf b?an1.;e op m'n borst, op rne
kor, ir. m'a Landc-D, i'verr.l. Toe ben 'k
gemarte'.d.
K n 's ?nidJaas MOIM; ik naar de ulrektor
vn;i do Kuiii waar 'i \\ fr!:LH eu vroea Leel
bcU-":iI biiie i '-?" ma; kie.-i dit- 'k n o,: te
goed heb".
..KviMiifn fi.e terukke?" vroeg ie me nog,
Jk 's,* f .,;,;, u" j11 tijd vau 'evnii heb:5
Maar '':it v isk.'iia ie nu.t goed, geloof 'k.
T;:;,' 'ï: n ie', u n- dïiitst titin Zevt'Mar ',,-
Bnenr;'ed '-".i voor 't etr-t vrt or in 'r. hollandsfr
wagen ttupie, hc.b 'k in 'n ho<-kie, achter
mi xwiirte handen stiokum 'n paar traeen
gelaten, 'a Paar jaar gtleji'-n was 'k heel
anders t!öaiulre kant uitgetrokken.
Je kunt van binnen erg vcrandere.
Toe 'k 'n paar ure later bij haar bed ston
heb 'k me geschaamd maar houwe
kon 'k 't jiiet Leb 'k d'r kopkuasen
natgehuild.
De dokter verbood me 't huile bij d'r bed
dat zou 't kunne verergere meend'ie.
Toe hei 'k mo trane maar opgeborgen.
Drie nachten hei 'k gewaakt bij d'r bed.
'k Wier gewaarschouwd dat 'k es '11 beetje
slaap mos neme. 'k Heb ze teruggezegd:
na me dood zal 'k geen elaap tekort kome
wie kan er nou slape, a^ de dood je hart
iu z'n klauwe knijpt?'
En de derde dag na rae thuiskomst gaf
Hein 't over toe hei 'k d'r voor 't eerst
weer zien lache. En ik heb voor 't eerst weer
ea 'u deuntje gezongen dat had :k in jare
niet gedaan.
'a Aves van die geluksdag kwam me brorr
thuis met de waarschuwing : ..Bonkes" dat's
de veldwachter heit lont geroke dat gij hier
bent. Geef je nou maar zelf an, licht dat 't
je 'n dagje scheelt met je straf".
Toe hei 'k me hee! gerust angegeve... .
.... As 'k nou maar niet te lang mot
zitten enfin 'K zal me tijd dnoje nu-t
zinge. Dat kan 'k nou weer uit cle gr< nd van
me hr.rt.
Eu zij zal me geregeld brieve sturen
dat zal ze m'n meissie. 'k Ben dan toch
d'.clit bij d'r. al is 't ook achter 'n ges'oteu
deur. En jiiren zullen 't niet woul-n die
hei 'k achter me achter me."
Half vier.
Even later knarpte 't. roestig slot vau
cel no. 2.
]) Militair woordenboek": me>tiiytkl-p
't beoirjstation van alle voedsel; douiïfjts ^
straüeu; ezel de ransel; m'joor
aauspreekterni voor het mondvol sergeant-ma
joor; bon ~ strafrapporr, goed votr
dagen; kuddes komiesbrood; pan man*
keeren kazerneterm voor desertie.