Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
ffo. 1622
Hei docht my de naamlijst naziende, toe
valliger wflze, van de leden der
teekenmaatschappij, dat onder anderen een tweetal zeker
recht had lid te zgn van deze vereeniging.
Het is waar dat deze maatschappij niet meer
is wat te was. Sinds Aag. 1876 toen ze werd
opgericht met 23 gewone leden en 31
eereleden, onder het bestuur van H. W. Mesdag,
A. Mauve, W. Marie, is ze in bloei toegenomen;
ze culmineerde, ze verminderde. Er werden
een aantal leden gewonnen (in plaats van de
overledene) die wellicht gemist hadden kun
nen worden maar het is nog de
Teekenmaatschappq. De naam (soms alleen deze)
?heeft iets van eea roemrijke vlag. En daarom
docht juist me een tweetal leden niet onge
schikt ter versterking, te weten: W. van
Konynenbnrg en -Kamerlingh Onnes. Het
talent van Onnes is zeker dat van een aqua
rellist. Zijn aangename, niet diepzinnige
arrangementen zjjn soms geraffineerd van
kleur. Hij ware daarom een aanwinst. Wat
W, v. Konijnenburg betreft, een aquarel als
de Stad met de Ossenkar" (1908; eigendom
W. Bchurmann) is een werk dat zeker het
belang van een tentoonstelling niet zou ver
minderen. Integendeel het dunkt me
belangrijk; een werk dat een tentoonstelling
goed zon doen. Beide zyn geen lid, noch v.
Konijnenburg, noch Kamerlingh Onnes
hun werk docht me voldoende reden hier op
te wijzen. PLASSCHABKT.
Eeprodnctie.
Bet gchynt mjj toe dat ik gewoon ben de
.dingen beter te controleeren dan de heer
E. W. P. de Vries Jr. dat doet. Over compositie
mocht ik een andermaal het wellicht hebben,
het is nu over het schilderij da Herten"
van W. v. Konijnenburg, en over de repro
ductie daarvan in Elzevier. De heer R. W. P. de
Vries Jr. beweert dat ongeveer het
sponningverlies bjj de reproductie afgevallen i?. Hjj schijnt
deze bewering niet gecontroleerd te hebben
want ze is onjuist. Aan de bovenzode ig
links een gedeelte van bet loof van den
boom afgevallen: rechts het gedeelte luchtAat
nog boven de groep van de 3 boomen is en
dat een noodzakelijk deel van de compositie
uitmaakt. Het is niet ongeveer het
eponningsverlies. Het is veel meer. De uitdruk
king . ongeveer is niet onhandig maar ze
is te gemakkelijk te controleeren op haar
handigheid. Rechts is een gedeelte van een
water afgenomen. De compositie is aan die
zijde daardoor geschonden. Van onder is een
deel van den voorgrond afgevallen, niet het
sponningsverlies, maar een deel van het
gehilderjj. De compositie is daardoor geschon
den. Er is nog iets dat juist wijst op wat
ik meldde. De photo die eerst genomen is, gaf
het schilderij goed de reproductie in Elzevier
gaf het schilderij weer, op de verholene wijze
er aan afbreuk doend. De schrijver van het
artikel, A. van Veen, schreef me daarenboven
dat dit cartreeren" buiten zyn weten plaats
had. Door dit alles schijnt het me toe dat
ik beter controleerde dan de heer E. W. P.
de Vries Jr. Aan bet afsnijden had de redactie
van Elzevier schuld: Zij controleerde niet.
PlASSCHABRT.
* *
*
De heer Plasschaert schijnt zichzelf gaarne
een brevet van controleur te willen geven.
HU verzuimde echter de controle in zijn
vorig schrijven, en hierop meenden wij te
moeten wijzen.
Zonder gecontroleerd te hebben trachtte hij
redactie en uitgevers verdacht te maken
door de bewering, als ware de afsnijding
van den lichtdruk naar v. Konijnenburg's
herten, in Elsevier's maandschrift (Elsevier
is met een « en niet z). met hunne instem
ming en goedkeuring geschied.
Waar wy in ons antwoord deden uitkomen
dat wij iedere afsnijding, hoe gering ook, en
welt kunstwerk ze ook betrof beslist afkeurden,
en wat dit aangaat dus volmaakt met hém
instemden, daar is het thans m. i. gansch
overbodig de bedoelde afsnijding nog eens
in den breede uit te gaan meten, wat alleen
dunkt mij dienen kan, om de zaak weer anders
voor te stellen dan ze geschied is en dan ik
reeds aantoonde.
Zelfs des heeren Plaaschaert's bewering, dat
de foto die eerst' genomen is, goed was (dit
was zy jw-st niet, want daarom is er een
tweede gemaakt) is van weinig beteekenis,
daar ik eveneens mededeelde, dat een
onafgesneden lichtdruk door mij werd goedgekeurd
en voor afdrukken gegeven.
Eenige controle op eigen werk zy den heer
Plasschaert dus verder aanbevolen.
R. W. P. DE VKIES JE.'3
De Club de Tien".
Geachte Redactie!
Eine Seele, zwei Gedanken?
In de Nieuwe Gooi en Eemlander van Zater
dag 27 Juni, schrijft de heer Gerard Koekkoek,
kunstschilder te Hilversum, over de tentoon
stelling der Club de Tien" o. a.:
F. Langeveld. Hier is een lust tot kleur?zij
het een nog niet geheel zuivere een zich
laten gaan, zich laten ... meevoeren in het
spel van de kleuren, stoeienderwijs. Soms,
zooals in de voorstelling met de roode koe
onder den wilg, wordt het spel te bruut, ont
aardt het in een uiterste.
Ter afwisseling werke Langeveld eens met
het simpelste materiaal een blad papier
en een krijtje een gansenen dag tusschen
de beesten, tot den avond...
Er zal dan geen aarzeling meer zijn in de
vormen der koeien, de structuur der plans zal
hechter zijn op een later te beginnen schil
derij. Maar Keulen en Aken zijn niet op een
achternamiddag gebouwd; nu reeds acht ik
hem de knapste van de Tien".
Het Kalfje lijkt mij het mooist. Jammer,
dat het huis of de schuur op de linkerhelft
van het schilderij, gezien op een afstand,
niet meer als huis aandoet, 't snijdt 't doek
ook te veel af."
In De Amsterdammer Weekblad voor Neder
land, van 12 Juli, schrijft dezelfde heer o ver
dezelfde tentoonstelling in een kritisch aperyu
geteekend K. onder meer:
Er kan waarlijk niet geklaagd worden dat
de wanden eener tentoonstelling geen kleuren
te geven.
Doch of die kleuren altijd zijn wat kleur"
mag verondersteld worden te bedoelen, is
een te betwisten vraag. Zoo is hier b.v.
Langeveld met een groot doek Vroegzomer".
't Is een wei met een witte en een roode koe.
De witte koe staat links op de schilderij, in
het opene, de andere vult bijna geheel het
rechter plan, den voorgrond; met af ge wen
den kop staat zy in de schaduw van een
wilg; het geheel is in zon.
Er is in dit werk, dat het meest in het
oog vallende is van de tentoonstelling, ge
streefd naar weligheid en sappigheid, naar
licht vooral. Het is wel van een schilder"
dit doek. Doch men vraagt zich af, kou het
niet wat minder? Er is iets waardeerbaars
in het aspect, ook suggereert het den zomer
wel, het blije daarvan; maar bij wie er den
nagalm uit hooren van vroegere Grooten,
wekt het weemoed."
Het zal den aandachtigen lezer van beide
stukken, zonder eenig commentaar, opvallen,
dat, ondanks eenige punten van overeenkomst,
de strekking in beide eene tegenovergestelde
is. M. a. w. het eerste is gunstig, ondanks de
kritische aanmerkingen, het tweede beslist
ongunstig, vooral door den insinueerenden
slotzin.
Mijne bedoeling is niet anti-kritiek te geven,
zoodat, wat door den heer Koekkoek geschre
ven is buiten beschouwing kan blijven.
Wél acht ik het billijk en op zijn plaats er
op te wijzen welk een treffend meeningsver
schil er is te vinden in de kritieken van
denzelfden schrijver over hetzelfde werk,
op dezelfde tentoonstelling, bijna gelijktijdig;
maar in 2 verschillende bladen.
Meent de heer Koekkoek wellicht dat het
gewenscht is voor De Amsterdammer (uit den
aard belangrijker blad dan eenig lokaal blad
zijn ken) een geheel anderen maatstaf te
moeten aanleggen dan voor de Nieuwe Gooi
en JSemlander, dan behoeft zijne handelwijze
voor mügeen nadere kwalificatie.
Is de schrijver zich echter niet bewust
van den verschillenden indruk, die zijn beide
stukken teweeg brengen, dan blijkt daaruit
voldoende, dat hij niet genoeg meester van
zijn taal is, om op verschillende wijzen het
zelfde te zeggen, en zich das (wil hu niet
in eene dubbelzinnige positie komen) in zijne
gewaardeerde voorlichtingen dient te beper
ken tot n blad.
Met beleefden dank voor de opname,
Hoogachtend,
Uw dw. dr,
FRANS LANGEVBLD.
Laren (N.-H.), 1-5 Juli '08.
Wij zien geen tegenstrijdigheid in deze twee
critieken.
De een is voor den heer Langeveld wat
prettiger gesteld dan de andere, maar komt
ook voor in de N, Gooi- en Eemlander",
waarin een criticns, vanzelf en onopzettelijk,
geneigd is de zaken ... huiselijker te behan
delen.
En toch, ook in die critiek stond reeds
een vingerwijzing in dezelfde richting: De
heer L. moest eens gaan werken met sim
peler materiaal.
In het stuk in dit Weekblad noemde de
heer K. bovendien de Giooten"... en als
men over die komt te spreken in verband
met tegenwoordige schilderkunst (in een later
nummer van diezelfde N. G. en E. door den
heer K. nabloei" genoemd) dan is de ...
toon wel eens weemoedig. Et ce n'est pas Ie
ton qui fait la critique... (Red.)
HENKI VAN WERMESKERKEN, Van het won
dere Geluk. Rotterdam, Nygh & Van
Ditmar. 1908.
Het gegeven is belangwekkend genoeg: de
vrouw met een verleden, wier eergevoel haar
verbiedt dit te verzwijgen voor de man die
baar en die zij liefheeft wetend dat zij
door haar bekentenis haar geluk verliezen
zal. De schrijver had de keuze, daartegenover
een man te stellen die zich niets te verwijten
heeft en 't zou interessant zijn geweest te
horen weergeven wat in zulk een man onder
die omstandigheden omgaat of wel een die
elk recht tot het werpen van de eerste steen
mist. De heer Van Wermeskerken kiest het
laatste geval, en als auteur heeft hij gelijk:
daar is veel meer van te maken. Deze held,
Bertho Lang, is onmeedogend in al zy'n lam
lendigheid geschilderd: een luie, willoze
materialist, die waarlik het wondere geluk,
dat hem ten deel valt, allerminst verdient,
en meer roemen kan op geluk dan op wijs
heid. Zichzelf ontzegt hij niets; aan eigen
reinheid heeft hij naaiing. Maar van de vrouw
die de grote gebeurtenis in zijn leven bete
kent, die met haar bezwaard verleden en al
heel wat hoger staat dan hij, die hem tot
zich opheft uit zijn kleinheid ? van die
vrouw eist hij waarop hij zelf geen aanspraak
kan maken. Het kost hem zelfs strijd en
overwinning over die faux-pas heen te stap
pen. Gelukkig heeft hij een vriend, Maurits
Eikerhof, die de dingen ruimer aanziet; door
diens invloed begint hij te begrijpen hoe
weinig recht van spreken hij heeft, en hoe
bij het geluk inderdaad een wonder van
genade voor hem, armzalige met beide
handen dient aan te grijpen. En hij doet 't.
De vraag blijft of de omkeer in zijn
levensaanschouwing duurzaam zijn zal, of hu de
weelde van zijn nieuw leven zal kunnen blij
ven dragen. De schrijver eindigt, wanneer
deze vraag aan de orde komt. Toch zijn er
hoopvolle tekenen: van schrijven'spreekt
Bertho die met alle geweld kunstenaar
wilde zijn aan 't eind van het boek niet
meer. Heeft hij 't er. aan gegeven, dan ia de
wereld daarmee werkelik 'n stap vooruit.
Dit tweede boek van de heer Van Wer
meskerken is vlot en gemakkelik geschreven,
al te gemakkelik. Een volgend werk mocht
wat meer de sporen van moeite en studie
dragen; nu treffen nog maar al te dikwels
pasklare uitdrukkingen, vergieten zinnen,
gemeenplaatsen, waaraan een modern schrij
ver ontgroeid diende te zijn.
Een herhaald foutief citeren van Goethe's
Ueber allen Gipfelu" moest in dit duits ge
tinte werk niet voorkomen.}
J. TERSTKEO.
De mensen tast soms naar het hoogere,
maar grijpt doorgaans met volle handen in
de ijdelheid.
*
Elk leven is uit tal van korte drama's
met tal van lange pauzen gecomponeerd.
*
Menschen zy'n als woorden. Op zichzelf
van eenige bednidenis, kunnen ze, in een
zin gegroept, tot klare schoonheid worden.
Maar de samenstelling van dien zin bepaalt
zijn harmonie.
*
Een mensen is als een encyclopaedie: ei
ontbreekt altijd nog meer dan er is.
*
De moderne mensch is de slaaf van zijn
horloge.
Wanneer zal de tijd komen, dat
taalvorschers er over twisten, wat hun voorzaten
bedoelden met het woord bedeeling"?
DAAN VAN DBR ZEE.
Het Menen yan de diepte der zee.
Een methode door Albert F. Eells te
Boston gepubliceerd, maakt het mogelijk de
diepte van de zee va|t te stellen ook ge
durende de vaart. En wel door de tijdruimte
op te nemen, die verloopt voordat men den
Weergalm hoort, die de bodem van de zee
terugkaatst, wanneer dicht bij de oppervlakte
van het water geluiden worden teweeggebracht.
Fig. l toont ons den voorsteven van een
schip met het toestel van ter zyde gezien.
Fig. 2, het instrument alleen in doorsnede.
Het bestaat uit een buis (6) die loodrecht
van het dek uit naar den bodem van het
schip gaat en die aan het ondereinde den
trechtervorm heeft. In dat onderste, wijdere
deel bevindt zich een schel, die naar alle zijden
vrij geboord kan worden en die aan een
metalen stang (c) hangt. Die stang loopt
door de buis en steekt daar iets boven uit.
Aan het uitstekende deel van den stang is
een knop. Zoo kan men schellen, door met
de hand, of door op een of andere mechanische
wijze op dien knop te drukken. Het geluid
dringt door het water heen tot den bodem
der zee, die het weer terugkaatst. Door een of
ander geschikt apparaat b.v. een microphoon,
kan dan aan boord het geluid opgenomen
worden. Uit het tijdsverloop tnsschen ge
luid en weerklank kan men de diepte der
zee op dat bepaalde punt opnemen.
M. C.
Kennisgevingen
Verloving, Ondertrouw,
= Geboorte, enz. =
- Invitatiën, Dankbetuigingen. Menu's
Programma's, Balbockjes. Visitekaarten,
- Luxepapier, Artistiek Stempelwerk
B. van Mantgern, Hofleverancier
Singel 562, hoek Vijzelstraat, Amst.
Ir ^^ Ir " "^ ^^
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KAL, VERSTRA AT 51,
Amsterdam.
SPUISTRAAT 62,
J>en Haag.
Specialiteitszaak in Zilver van Antieke
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk, Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
Direct!»: P. C. PAEBELS.
TELEFOON 7961.
Complete Kamerlnrlclitlnjreii
In Oud-Hollandsche en andere
oude stijlen.
Atelfor v«or bet vervaardigen vu Ori-Nolludsch nijwerfc.
+ Idyllisch Baitenwonen,
+4*
VERPLAATSBARE BUITENHUIZEN van gewa
pend papier machê, GOEDKOOPE WOtfIWGEW als
OPTREKJES voor den Z o m e r, in prijzen van
f 12OO,?en hooger, met 3 kamers en meer.
Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare
, , Bungalows.
;; Technisch Bureau MOENS & BECIi te Bloemendaal.
FUYT EU ZOMEN
- Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
KUNSTHANDEL WED. g. DORENS & ZOON.
ROKIN 56, AMSTERDAM.
TENTOONSTELLING
VAN
nni en
VAN
E. v. BEEVER.
PHOTO&fiATUREN NAAB OUDE EN MODERNE
MEESTERS. * * * * * * *
Een natuurgetrouw Portret
l»
j
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
mum k o,
BOXTEL.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1MGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANOERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELEF. 118,
FRANCO LEVERING.
T BINNENHUIS
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
RAADHUISSTRAAT 48-50
?*? AMSTERDAM ?*?
Filiaal: KUNSTZA AL KLEIJKAMP,
Zuidblaak, Rotterdam.
mmmmmmmmmmmmm
MAISOH DROUOT
-*? -*? WKSSEH A Co. ?«- *?
* LANGE HOUTSTRAAT 7 * t «
Haag- - -
IMTKBC. »74 . .
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = = =
ANTIQUITEITEN = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
VOOQ
EILEP5&WOLF:
S£? AMSTERDAM."^"1