De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 2 augustus pagina 10

2 augustus 1908 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

10 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1623 stemming al naar vraag of aanbod in de eene of andere soort; van -verschillende maat schappijen kan men nu reeds haast met zekerheid zeggen, dat ze geen dividend zullen uitkeeren. Toch behoeft daarom de koersloop vol strekt niet bij voortduring eene retrogeerende (e zijn, daar allerlei factoren een tijdelijke verbetering tot stand kunnen brengen, die tot eene hoogere appreciatie der betreffende waarden aanleiding geven. Ook Cultuurwaarden hadden ditmaal een veel stiller verloop, aandeelen Handel-Maatgcbappij kwamen op 1TO %. Staatsfondsen hadden over 't geheel geno men bij zeer geringen handel, eene zwakkere t enden z, ofschoon voorloopig dejongTurkache beweging is bezworen doordat de in onbruik geraakte" grondwet opnieuw tot richtsnoer van des Sultans heerschappij zal dienen. De zaak is, zouien we haast zeggen, wat al te spoedig beslecht, om volkomen ver trouwen er in te hebben, vooral nu Verluidde, dat het tusschen Bulgaren en Grieken ook plotseling alles pais en vree is geworden l Van de Zuid-Amerikaansche soorten waren Brazilianen aangeboden en werden deze tot lagere koersen afgedaan, ook al in verband met de omstandigheid, dat de nieuwe leening te Londen fiasco heeft gemaakt, in elk geval eerst na verloop van eenigen tijd zal kunnen worden onder gebracht. Van locale bel eggings-waarden ondervon den pandbrieven wederom vrij regelmatige belangstelling; van lieverlede keert het be leggend publiek weer tot deze soort fondsen terug, Wat een verblijdend verschijnsel is. Van Spoorweg-waarden verloren aandeeleu Warfechau?Weenen 3 %, niet onwaarschijn lijk in verband met eenige uit het j aar verslag dezer Mij gepubliceerde mededeelingen betreffende hare finantieele positie; een aantal noodige kapitaals- uitga ven o. a. voor rollend materieel.verbreeding van spoor wijdte kunnen niet gedaan worden zonder eene nieuwe obligatiëu-uitgifte, doch hiertoe kan onder de gegeven omstandigheden niet wor den overgegaan d. w. z. dat die uitgifte zeer zeker schipbreuk zou lijden. Het reorganisatie plan van de Underground ia eindelijk een voldongen feit geworden; de rente op de nieuwe 41A % obligaties zal nu van 15 Aug. af tegen af stempeling der der. u tbewijzen worden voldaan. De heeren Teixeira de Mattoa hebben nu tevens voor Dinsdag a.s. de inschrijving open gesteld op £ 1.000.000 5 % prior Hen Obli gaties per 1920 van de gereorganiseerde Underground Electric tot den koers van 94 %. Gegeven de groote verliezen welke de 5 % notes-houders hebben geleden, zal het animo, vermoeden wij, niet zeer groot zijn. Het geld was deze week iets ruimer ter markt, zoodat prolongatie ren'e tot 2% % terug liep. 31 Juli. V. D. M. * * * Het boekjaar 1907/8 van de Amerikaansche sporen. Daar de meeste Amerikaansene spoorweg maatschappijen op 30 Juni het boekjaar afsluiten, zijn de flnancieele resultaten van 1907/8 thans bij benadering wel te overzien. De economische depressie, die op de geld crisis van het laatste trimester van 1907 is gevolgd, is niet minder nadeelig voor de spoorwegen geweest, dan de crisis zelve, misschien nog nadeeliger door de enorme teruggang van de ontvangsten en het langer aanhouden van de tekorten. Volgens een voorloopige raming hebben ia het boekjaar 1907/8 de bruto-ontvangsten 2477 millioen dollars bedragen, d. i. 112 mil lioen minder dan het vorig boekjaar. Maar nog veel meer beteekenend is de verhouding by de netto's, die 718 muloen bedragen, zijnde 122 millioen minder dan in L90G/7. De groote beteekenis van deze cijfers en van den omvang der economische stagnatie wordt eerst duidelijk, wanneer men nagaat, dat zelfs na den schok van 1893, resp. gedurende Brieven van Oom Jodocus. XIX, Waarde Neef! De eeuw van De Ruyters jubelfeest is nog niet voorbij! Zoo schreet ik je ver leden week onder den nog geheel verschen indruk van het moedig handgeklap onzer dappere Eerste Kamerleden, die zoo maar den vuigen belager van het vaderland van apcnnootjes en curacao te lijf willen om onze nationale eer hoog te houden. En ik behoef gelukkig op deze chrono logische mededeeling niet terug te komen. Van alle zijden komen de getuigenissen en er groeit een edelaardig gevoel van moed, een stemming van oorlogslust, z.ooals zelfs dat uitmuntende bock van onzen geleerden professor in de Aardrijkskunde, die Plnlosopkie des Krieges van Steinmetz bedoel ik, niet in staat ia geweest te wekken. Ik overdrijf niet, mijn jongen, al zou bij minder bedachtzaamheid mijner zijds, of als ik nog jouw jaren had, de zucht daartoe bij de vreugde die mijn hart beweegt, niet zoo heel vreemd, al thans niet onverklaarbaar wezen. Neen, de getergde Nederlandsche leeuw verheft zich reeds op zijn achterpooten en de het drie-jarig tijdvak van depressie, dat daarop volgde, zoowel de bruto- als de nettoontvangsten toch nog eenige, zij 't dan ook geringe toename hebben ondergaan. Daaruit mag men de gevolgtrekking maken, dat ditmaal de crisis het geheele economisch leven in Amerika in rog sterkere mate dan toenmaals heeft geschokt en verlamd. Dit in aanmerking genomen, is de terug werking op de financiën van de spoorwegmaatechappyen betrekkelijk nog binnen matige grenzen gebleven. Wel is waar, kon een aantal kleinere maatschappijen aan hare verplichtingen niet voldoen en van de groo tere moest bijv. de Erie tot een soort van moratorium haar toevlucht nemen, maar de meeste groote spoorweg-maatschappijen heb ben, ondanks de bepaald ongunstige tijden, toch waarlijk een merkwaardig weerstands vermogen aan den dag gelegd. Echter zijn niet alle spoorwegen in gelijke mate door de depressie getroffen geworden. Het meest hebben de lijnen in de induatrieele oostelijke staten geleden, zoodat dan ook de Pennsylvania en de Baltimore & Ohio, de voornaamste spoorwegen van de nijverheidsdistricten, de meest belangrijke verliezen ondervonden, vooral de Baltimore & Ohio, waarvan het vervoer voor de helft uit steen kolen en cokes en voor de rest grootendeels uit erts en ijzerfabrikaten bestaat. Bovendien kon deze maatschappij hare exploitatie-kosten, in tegenstelling met de andere spoorwegen, die daarmede misschien wel wat te ver zijn gegaan, niet in overeen stemming met den toestand verminderen, zoodat de netto's al een zeer onbevredigend resultaat hebben opgeleverd. Lst men op de ontvangsten, uit hare ex ploitatie verkregen, dan verbaast men zich dat de directie niet een reductie van het O % dividend als een gebiedende eii-ch heeft doorgedreven. Maar onier den invloed van Hairiman, den president der Union Pacific, die onder de Amerikaansche spoorweg-koningen steeds meer en meer den boventoon gaat voeren, werd niet lang geleden een halfjaarlijksch dividend van 3 %, even als in de vette jaren, aangekondigd, hoewel dit dividend volstrekt niet ten volle was verdiend. Ten deele is Harriman's taktiek in deze aangelegenheid te verklaren door het belang, dat de Union Pacific als eigenares van een groot aantal Baltimore & Ohio shares daarbij heeft. De voornaamste reden zal echter wel zijn geweest dat Harriman, door het dividend der Baltimore & Ohio niet te verlagen, waarop hij als lid der directie invloed kon uitoefenen, hoopte het vertrouwen der markt in Ameri kaansche spoorwegwaarden te herwinnen. De Baltimore & Ohio handhaafde dus haar 6 % dividend, terwijl de grootere en finan cieel meer krachtige Pennsylvania, (die tot 1900 de Biltimore & Ohio controleerde, tot tot zy in den herfst van dat jaar een belang rijk deel van dat bezit aan de Union Pacific verkocht), niet schroomde eenige maanden geleden haar dividend van 7 op 6 % te reduceeren. Maar niettegenstaande beide maatschappijen nu een even groot dividend uitkeeren, is de koers van de aandeelen Ealtimore & Ohio thans ongeveer 92 K % en die van de Pensylvania circa 124 %. Van de groote spoorweg-maatschappijen hebben tot dusver de volgende haar dividend verlaagd : Pennsylvania van 7 op 6 % New-York Central... (i ., 5 % Louieville & Nashville . 6 5 % Atchinson Topeka. . . 6 5 % Norfolk & Western . . 5 4 % De andere groote maatschappijen hebben tot dusver het dividend niet verminderd, o. a. de Hill-sporen Great Northern en de North. Pacific, die elk 7, de Chicago Milwaukee en de Illinois Central, die beide eveneens 7, de Southern PaciSc, die 6 en de Union Pacific, die 10 % uitkeerde. Over 'c algemeen zijn dus in dit opzicht de aandeelhouders der Amerikaansche sporen er genadig afgekomen. klauwen jeuken hem om te toonen aan de wereld, dat hij ze nog heeft. Hij beseft het, dat, als hij beleedigd is, hij zich moet wreken, trouwens van alle omrin gende hoogten zien de volkeren van Europa op hem neder en verwachten niet anders. Zij stellen het zich zonder twijfel voor, dat zoo aanstonds onze gansche vloot uitzeilt met bezems in de mast, om zee en land van gespuis schoon te vegen, zooals Jan van Galen zaliger de Britten heeft verjaagd, veroverd en verbrand"; en de Hollanders in het buitenlaad over het algemeen minder be dachtzaam dan wij thuis, doen hetzelfde; een van hen, de heer N. J. Beversen te Genua, dicht genoeg in de buurt van Livorno om nog geïnspireerd te worden door den moedigen zeerob, dien ik zoo juist noemde, heeft het in de V,'>-incc ('uimnil van Zaterdag dan ook f reilen d onder woor den gebracht, hoe zij verlangend uiiv.ien naar het eerste toeken onzer rogeering, om de wapenen te grijpen en te snellen naar de plaats waar men hen behoeft, j ieder naar krachten en gaven: Wat (och hadtien w ij verwacht'', zoo roept hij uit, ds oi^-'-nlijk zo 3 van?ulf sprekend in dezen tijd «.au iitfrit.'-ing onzer nationale trots? Niet anders, dan dat vij de gelegenheid l.audeu K.uigOL'repea, de wereld eens te tconcii, dat wij VIMTU van laks, van sullig en van ove> die ;t.-n voorzichtij; zijn, t-n wij ou= ijiet b c-e t laten nemen. Wij, Hollanders in heH.:ui:unliuid, die ons steeds meer vaderlander- sjvvoeV'n, j naar mate we langer luer vertoeven, wij j hadden zoo goed a!-; ;;ekcr verwacht, in L'e buitenlandsche JUT-. Jvjiccht-s 'o lezen a's: Do rtgeering heeft de onmiddellijke uitrusting gelast >au re;: viertal oorl"i>-;boJems'' e u den vol;;;;:,den dav-: ..Kinne'! 2-t uur is het eskai-r. bes'iiaiidt! uit <ia schepen A, B, C en \ ia gereed rit id ge! bracht en klaar om tövertrekken". l Zie, vrat KOU een dergelijke tijding niet alleen op ons. maar op de geheel-} wereld een diepen indruk hebben gernaiki. Herinnert men aich enkele maanden ge leden de verrassend vlugge samentrekking van een Italiaanse!' eskader, hetgeen Tur kije onmiddelijk deed bijdraaieu '.' Doch 14 dagen verloopen, nadat Venc zuela ons land grof beleedigt, op onze vlag spuwt! En de nazaat van De Ruyter; de 't Is echter de vraag, of men de dividend reductie thans als geëindigd kan beschoawen? Erkend moet worden, dat de meeste groote maatschappijen tijdens en na de jongste crisis intrinsiek meer kracht hebben ontwikkeld, dan men ze dikwijls heeft toegedacht. Deze omstandigheid en de hoopvolle ver wachtingen omtrent den aanstaanden oogst geven aanleiding tot dtj veronderstelling, dat voor de spoorwegen thans het ergste is geleden. Onmogelijk ia dit niet, maar 't is de vraag of door den nieuwen oogst de spoorweg -ont v angsten terstond zoodanig zullen verbeteren, dat daardoor de geleden schade wordt goedgemaakt. D;t is hoog noodig, want in de meeste gevallen is het dividend niet verdiend geworden in het afgeloopen boek jaar en geschiedde de uiikeerirjg in het stellig vertrouwen, dat het vervoer spoedig en in belangrijke mate zal verlevendigen. Maar men most niet vergeten, dat het boekjaar 1907/8 altijd nog geprofiteerd heeft van eenige goede maanden, nl. tot November 1907. De oogst is natuurlijk een factor van zeer groote beteekenis; een goede opbrengst ver tegenwoordigt een waarde van pi.m. 7 milliard dollar. Nu was de oogst van 1907, wat de hoe veelheid betreft, middelmatig, maar tot zeer hooge pryzen te réaliseeren. Voor 1908 moesten de hooggespannen verwachtingen omtrent de winter-granen reeds eenigermate lager worden geateld, en wat maïs betreft, van de meeste beteekenis zoowel uit het oogpunt van geld-waarde als van transportomvang, moet men niet vergeten, dat het kritieke stadium nog niet achter den rug is. Ditzelfie geldt eveneens voor de voorjaars-granen en katoen. Zelf bij een grootere hoeveelheid mag men dit jaar met 't oog op de minder hooge prijzen niet op een belangrijk grootere geld waarde van de oogst-opbrengst rekenen en het zal verstandig zijn zich van dezen oogst geen overdreven illugiën te maken. Vooral aan den voorspoed in het land bouwbedrijf is 't te danken geweest, dat 't economisch leven in Amerika zich, ondanks de criais-sïormen, nog tamelijk staande ge houden heeft. Maar de oogsten alleen kunnen de inge zakte conjunctuur niet plotseling opheffen ; daarvoor is bovendien noodig, dat met ver eende krachten en nieuwen moed aan het herstel worde gearbeid en daarvoor is de uitvoering van het uitbreidings-programma der spoorwegen een vereischte. En in deze richting zal voorloopig slechts stapsgewijze verbeterirg te verkrijgen zijn. Waarop is dan de jongste sterke reprise der Amerikaansche spoorweg-sbares tegen over den nog onbevredigenden algemeenen toestand gebaseerd? Alleen op de veronder stelling, dat de economische werkzaamheid in betrekkelijk korten tijd, naar men hoopt in November a s. na de presidentsverkiezing, haren vroegeren vlucht zal hebben herne men, en verder in de verwachting dat een verhooging der vracht-tarieven de verliezen van een beperkt verkeer ruimschoots zal goedmaken. 31,7?'08, V. D. S. 5e Jaargang. 2 Augustus 19i8. Bed.: C. H. BSOBZKAMP, Damrak 59, Amst. Veraoeke alle mededeelingen, deze rubriek betreffende, te richten aan bovenstaand adres rHOBLEEM No. 115. Tot onzen spijt moeten wij mededeelen, dat zoowel de oplossers als de auteur gefaald hebben, bij het ontleden van de volgende variant in het naspel. Stand: Zwart: drie schijven, op: 12, 14,31, Wit: drie schijven, op: 11,38,41. W. , U-6 ,41-30, 6-1 . SS 32, 1. 14-iÜof l'O, 2U-24, 31-37, 12-17, 37:28, l-(i ,36-31 . 31-26 *), 26 21 enz.! Regeering van Sterling en die andere helden. ... laat zich tarten en mishandelen en doet nieta. Do vreemde pers vraagt met verbazing: Is Holland dan misschien bang?' ft'orr. della Sera}. Italianen, Duitscher?, Engelechen vragen ons min of meer schamper, wat wij toch met onze koloniën doen, laar wij niet eeas ons verdedigen tegen de schandelijkste, vernederendste, daden, als bedreven door Venez;u»la's Regeerinx? Wat kunnen wij anders antwoorden dan: Geduld heeren! jelui zult wel sieu, wat er gebeuren zal; wacht maar!" Eii iederen di><^ 2,ien wo met spanning uit naar de tij ling, die ieder va-lerlauder. in den vreemde veitoevend, verwacht: du uit zending van een oskader tot tuchtiging van den be'eediger onsei eer l" O. nazaat van Da lluyter, o, Kegeering van Spelling ea die andere helden! Kon het krachtiger, kon het duidelijker gezegd worden, hoc ook wij bij diti.lie.s met verwondering in gedachten onze oogen wenden naar hel met aias begroeide plein bij het Buitenhof in de Itesidontie onzer Vorstinne, voor wier troon wij ons scharen willen, waar de rustige rust van Ijtiitcnlaiülsc'ie /aken niet schijnt ge stoord? Toch doen wij, onbekend met diplomatieke wijsheid, daarmede niisfchien onrecht en is onze IxogO'.'riiig zoo actief mogelijk. "Voor wie wat verder ziet. mijn jongen, dan de moesten, zijn et' tenminste enkele verblijdende teekemn. De minister heeft aan de verecnigimt H»n <:? 'l'i-'in gevraagd om liet nummer van baar blad, waarin het stuk statit dat als het ware de kiem i.--, waaruit zoo aiütitonds d^ bloem van den oorlog na l ontluikeï;. Nietwaar, dit is een eerste en moedige stap, waaruit blijkt, dat men niet schroomt do feiven ouder de oogen te zien. Ook is de heer De Reus, onze vertoaonwoordiger in \7eneznela naar het vadorland ontboden om inrichtingen te geven, terwijl de <!<-l<l/'rl«n<!, het sieraad onzer vloot, dat er nog steeds prat op gaat dat het eenmaal Kriiger medevoerde. naar de Yenezolaansche wateren, of zoo als Yan Swinderen zegt de Ycnezuelaansche wateren, stevent om daar, zij het ook voorloopig werkeloos, toe te zien. Inderdaad er is een begin: het is als Deze ontleding was van den auteur en enkele oplossers. Of: W. .,.11-6 .38.32.41-36, 6-1 . 1-6 , Z. 14-19, 19-24, 31-37!, 37:28, 12-17, 1.7-22. 36-31. 31-26*). 26-21 enz.l 24-30,30-35 , ~ Deze ontleding Mas van enkele oplossers. *) Stand na 31-26 van wit. Zwart: drie fchijven, op 22, 28, 30. Wit: schijf op 26 en dam op 6. Allen hebben echter overzien, dat zwart beslist remice maakt, als volgt: W. 31-2o, 26-21 gedw. Z. 30-34!, 28 32~ Nu ia het gelijk, hoe wit slaat, b.v.: Wit: 6:37, dan zwart: 34-39, 39-44 enz. rem.! of Wit: 6:30, dan zwart: 32-37, 37-41 enz. remise! In deze variant was echter de winst te bekomen als volgt: W. ., ,11- 6.41-31 6-1 . 1-6 ,38-32,6.20! Z. 14-20,20-ü4,3l-37,i2-17,i7-21 a b,37:28, b. op z 37-41, dan wit: 6:46 enz.l a. op z 37-42, dan wit: (5:20 en 20:381 Pr. No. 115 is tot aan het naspel goed opge lost, door: P, Dekker, Alkmaar; S. Abram, A. Damstia, A. D. Qnerido, W. van Rumt, A'dam; K. Bouwes, N. Bouwes, D. Kikke, Eiam; J. Pels, 's-Gravenland; J. Luteyn. Groede; W. van Daalen, J. Meijer, Haarlem; K. Koster, Hoog Carspe'; J. J. Oskam, Utrecht. De heer J. Meijer draagt ons op, den auteur dank te zeggen voor het aan hem opgedragen probleem. Partij No. 82, gespeeld te Amsterdam, tusgchen de heeren S. S. van Baaien, met wit en C. H. Broekkamp, met zwart. Juni 1908. KORTE CENTRUM OPENING". Wit. Zwart, Wit. Zwart, 1.3328 1823 31.4889 7 U 10) 2.3127 2024 32.3934!! 11:22 3.3430 1721 33.27:18 23:12 4.3933 1218 34.34:23 813 *) 5. 37 31 7 12 35. 35 30! £0 25 6.31 ?6 1420 36.3024 611? 7.26.17 11:31 37.4237 39 8. 36:27 20 25 38. 49 44 914 9. 41 37 1) 25:34 39. 23 19 14.23 10.40.20 15:24 40.3833 2530 11.4641 1014 2)41.24:35 1218 12.4540 3) 510 42.4440 1117 13.4034 2429 43.3328 28 11) 14. 33:24 19.39 44. 28:19 13:24 15.28.19 14:23 45.3228 1822 12) 16.44:33 1015 4)462823 812 17.3328 17 47.4034 1218 18 28:19 13:24 48. 23:21 16.36 19.4186 1520 5)49.5044 2228 20.3833 410 50.4439 2832 21.4238 1015 51.37:28 8641 22. 47 42 2025 6) 52. 28 22 , 41 46 23.3631 914 53.2218 4628 24.3126 1420 54.1813 28:50 25. 33 28! 25 30 55. 13 8 15 20 26. 28 22 18 23 56. 8 3 20 25 27.2217 7)12:21 57.3429 24.33 28.26:17 3034 58.3530 25.34 29.3731 24 29? 8) 59. 314 3338 80.4339 9,) 34.43 remise! *) Stand na den 34en zet van zwart. Zwart: 2, 3, 6,12, 13, 15, 16, 20. Wit: 23, 31, 32, 35, 38, 42, 49, 50. 1) Wij meenen, dat 44 39 beter is, om het centrum krachtiger te maken. 2) De afruiling met 24-30,19:30 en 13:24, is op dit moment ook niet af te keuren, daar zij een geweldige kracht voortbrengt op wit's korten vleugel. Dergelijke standen te beoordeelen is echter verbazend moeielijk, en mag o. i, tiet zonder voorbehoud geschieden. Trouwens, in het middenspel koraen zulke momenten dikwijls voor, en kan de te nemen keuze onmogelijk te voren vastgesteld wor den. Men zou, met de analyse zoo7tr uitte strekken, gevaar loopen een labyrinth van cijfers to vormen, waar men spoedig in-, maar naoeielijk weder uitkwam. o) Nog moest ee/st 41-39 volgen, om een goed centium te krijgen. 4) Beter was, met 6-11, 1-6 enz., eerst den korten vleugel krachtig te maken, terwijl op W ;;.j-2S, zwart zou kunnen antwoorden met nemen wij het ontwaken waar van den koning des wouds, die langzaam zich uitrekt en rondziet, of hij de klauwen zal uitslaan of' weder zal gaan slapen. Het is op dit psychologisch moment, beste jongen, dat wij, dat ieder wien Nederlands bloed nog vrij van vreemde smetten door d'aderen vloeif,, moeten zorgen dat do eerste en niet de laatste beweging worde doorgezet. Zoudt gij niet, met behulp van de ruime publiciteit van de Groene een volkslx'trcyinij aan den gang kunnen brengen? Al was het alleen maar door ieder er op te wijzen, dat en hoo hij goed en bloed veil moet en kan hebben. Organiseert zich zoo hot volk tot den. | strijd, biedt het zich als liet ware aan, dan volgt de Kegeering vanzelve en staat binnenkort onze nationale eer even vlek keloos als vóórdat Castro haar bespuwde. Ik deuk daarbij niet in de eerste plaats aan ben. die do wapenen dragen kunnen. Xij zijn voor een groot deel, de heer Va si Karnebeck heeft d;tt eens zoo heer lij;-: juist gezegd, vooral bestemd rot handliaviiig der birineiibioascbe rust, en al zou ik voor mij zelfs bij socialisten en bootwerkers genoeg patrioVisme ver onderstellen, i! s.t zij. wanneer liet vader land in cca ev!L>tii;en krijg gewikkeld zal zijn. iMi't van tb «e-c-ireniieid/ouden w;ili-:i ;,roliteeror) om zuiver e^oïstij-cha 9-14 en 14:23, om tevens meester te blijven van het centrum. 5) Nu moest 18-22 en 12:23 subitt volgen, waardoor de schijf 24 beduidend werd ver sterkt. 6) Een positie-fout. 18-22 en 12:23 was de zet, waarmede zwart een geweldige kracht op het tegenspel uitoefende. Dergelijke voordeelen gaan nog dikwijls verloren. 7) Z°er goed; trachtende zwari's vleugel ook tijdig te verzwakken. 8) 24 30 en 20:30 is beter en biedt meer krachtig spel aan. 9) Een goede f fruiling, hoewel hieruit blijkt, dat wit's spel iets minder gunstig staat. Het is zelden goed, gedwong n te zijn met de kroonscbijf te slaan. 10) 7-12 maakt het centrum spel krachtig, terwijl 7-11 juist het omgekeerde voortbrengt. 11) 23-29 ia beter, want op w 28-23, zou volgen: z 29-33 en 16:38. Wit is dus vrijwel gedwongen ooi 31-27 te spelen, wil hij geen echijf verliezen, met z 18-22 enz. Op 31-27 zou, echter volgen: z 17-21, w 28-23A, z 29-33. w 23:12, z 33-38, w 32:43, z 21:41 enz. A. Op eiken anderen zet van wit, staat het spel van zwart gunstiger. Of echter de winst zou kunnen geforceerd worden, is nog moeie lijk te beslissen. 12) Een zwakke voortzetting. 8-13 of 15-20, was in elk geval beter. II 's-Grarenhage, 29 Juli 1908, 's morgens 11 unr. L. COENELIS, ROERMOND. 20 DUIZEND, NUMMER 3605, SERIE A, LOTISICO. DAGNELIE, DAM 8, AMSTERDAM. 20 DUIZENTD, NUMMER 3605 SERIE B, LOTISICO. Uit het bovenstaande blijkt, dat geadresseerden, Vertegenwoordigers van DE EERSTE NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ tot VERZEKE RING van RISICO in LOTE RIJEN, Juliana van Stolbergplein No. 11, te 's-GRAVENHAGE, de Polissen 36O5 serie A en B, onder hunne administratie hebbeu, waarop een nitkeeriiig van f 849.35 per polis verschuldigd is, omdat op hetzelfde nummer in de 1ste klasse van de thans trek kende Staatsloterij de prijs van nominaal 2O duizend gevallen is. Op schriftelijk verzoek aan het adres vanI,OTISICO,JnIiana v.Stolbergpleiu 11, 's-Graveiitiage, worden prospectussen met bijbehoorende documenten eneenige proefnummers van het Maandblad der Vennootschap franco per post toegezonden. intik'.';'., ik kan mij toch beg"ijp-:m, dat de rej;eeriiïg huiverig is om to vee! mau!v!ji.-s ami hut icrh br.endien reeds zoo liutiii;' kazerneleven t~c onttrekken. Neen er kimnen maar svoinigen ui-; hmdingsti'oi:;>!'>! den Ooea>;n oversteken. A\ ij jnoc'tui het hier, en dut xïl jni.st on-/.v kracht zijn. hebben van de ongeregelde tr.M-p.")!. "Men kei.t in de /nid-Amerikaan,--che Staten trouwens niet anders dan zeer on geregelde troepen, en men moet dieven met dieven vangen. De oproeping van de laatste schuttersban ligt dus voor de hand. maar ook onze weerbaarheidseorpsen, onze Klein maar Dappers, kunnen nu hun deugdelijkheid bewijzen. Onze roei- en zeilvercenigïngen, nog voor kort uitbundig geprezen, organiseeren een ilottilje voor do blokkade ter zee. de A. N. "NV. 13. brenge een fietsdienst te land met hetzelfde doel tot stand: onze niet mindere wakkere Alpinisteiiclub stelle uit hare voormannen een keurkorps samen, dat het volgens de jY. Ji'ott. Ct. onneembare bergnest" Caracas. volgens alle regelen der kunst nadere, bijgestaan natuurlijk door een Gideonsbende van Christelijke jongelin gen, gewend en ervaren immers in het bestijgen van steile en enge wegen. Zoo bedenke ieder zijn speciaal terrein van nut, en teneinde de indruk bij de Regee ring en het buitenland zoo sterksprekeud mogelijk te doen zijn. hij beginne terstond met de vooroefening. Zelfs kleine knapen kunnen door staking van het verzamelen van de postzegels van C; stro hun deel bijbrengen. Verongelukte reputaties, wij hebben er een paar, kunnen wellicht reeds kaperbrieven krijgen om, mét onze eer, hun fortuin en daarmede hun goeden naam te herstellen ; en zo j zou er veel zijn. Maar men moet nimmer, leer het van mij jongen, slechts n zijde van de /aak zien: straffen wij Venezuela dan mooten wij ook C u ra<;a o opheffen. Wie d;is niet bij machte is eenerzijds de bestrijding van < 'astro's biïgantenstaat daadwerkelijk ter hand to nemen, hij kan toch zeker helpen ('uracao op to hellen, ISihalve dooraunsehailing van liet boek van Van Ivo!, waarin hij een schildering van een schelm ('astre ziJ vinden om van te gruwen. kan hij dat doen door het drinken van cur<:cao en het eten van Curnoao.^ho n mandelen, alias apon nootjes. Tiet middel is vredig, maai' aangenaam en pMct'sch en boiialvo dat. oen nationale plicht. "Wij niorh'-ii alles voor ons Vaderland veil hebben en bedenken, dat een deel van dat vaderland daarginds ligt, onder on boven den wind. Hef dus het te v, :;pen" aan, boste jongen, en wie dat armee niet kan volgen, hij strijde den strijd des vrcdes met in de rechterhand een glas van het paarlend vocht en in de linker een onaanzienlijke, haast schamele, maar niettemin edele vrucht! Het buitenland wacht op daden, schen ken en drinken wij onzo curacao ! Je OOM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl