Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1623
stemming al naar vraag of aanbod in de eene
of andere soort; van -verschillende maat
schappijen kan men nu reeds haast met
zekerheid zeggen, dat ze geen dividend zullen
uitkeeren.
Toch behoeft daarom de koersloop vol
strekt niet bij voortduring eene retrogeerende
(e zijn, daar allerlei factoren een tijdelijke
verbetering tot stand kunnen brengen, die
tot eene hoogere appreciatie der betreffende
waarden aanleiding geven.
Ook Cultuurwaarden hadden ditmaal een
veel stiller verloop, aandeelen
Handel-Maatgcbappij kwamen op 1TO %.
Staatsfondsen hadden over 't geheel geno
men bij zeer geringen handel, eene zwakkere
t enden z, ofschoon voorloopig dejongTurkache
beweging is bezworen doordat de in onbruik
geraakte" grondwet opnieuw tot richtsnoer
van des Sultans heerschappij zal dienen.
De zaak is, zouien we haast zeggen, wat
al te spoedig beslecht, om volkomen ver
trouwen er in te hebben, vooral nu Verluidde,
dat het tusschen Bulgaren en Grieken ook
plotseling alles pais en vree is geworden l
Van de Zuid-Amerikaansche soorten waren
Brazilianen aangeboden en werden deze tot
lagere koersen afgedaan, ook al in verband
met de omstandigheid, dat de nieuwe leening
te Londen fiasco heeft gemaakt, in elk geval
eerst na verloop van eenigen tijd zal kunnen
worden onder gebracht.
Van locale bel eggings-waarden ondervon
den pandbrieven wederom vrij regelmatige
belangstelling; van lieverlede keert het be
leggend publiek weer tot deze soort fondsen
terug, Wat een verblijdend verschijnsel is.
Van Spoorweg-waarden verloren aandeeleu
Warfechau?Weenen 3 %, niet onwaarschijn
lijk in verband met eenige uit het j aar verslag
dezer Mij gepubliceerde mededeelingen
betreffende hare finantieele positie; een
aantal noodige kapitaals- uitga ven o. a. voor
rollend materieel.verbreeding van spoor wijdte
kunnen niet gedaan worden zonder eene
nieuwe obligatiëu-uitgifte, doch hiertoe kan
onder de gegeven omstandigheden niet wor
den overgegaan d. w. z. dat die uitgifte zeer
zeker schipbreuk zou lijden.
Het reorganisatie plan van de Underground
ia eindelijk een voldongen feit geworden; de
rente op de nieuwe 41A % obligaties zal nu
van 15 Aug. af tegen af stempeling der der. u
tbewijzen worden voldaan.
De heeren Teixeira de Mattoa hebben nu
tevens voor Dinsdag a.s. de inschrijving open
gesteld op £ 1.000.000 5 % prior Hen Obli
gaties per 1920 van de gereorganiseerde
Underground Electric tot den koers van 94 %.
Gegeven de groote verliezen welke de 5 %
notes-houders hebben geleden, zal het animo,
vermoeden wij, niet zeer groot zijn.
Het geld was deze week iets ruimer ter
markt, zoodat prolongatie ren'e tot 2% %
terug liep.
31 Juli. V. D. M.
* *
*
Het boekjaar 1907/8 van de
Amerikaansche sporen.
Daar de meeste Amerikaansene spoorweg
maatschappijen op 30 Juni het boekjaar
afsluiten, zijn de flnancieele resultaten van
1907/8 thans bij benadering wel te overzien.
De economische depressie, die op de geld
crisis van het laatste trimester van 1907 is
gevolgd, is niet minder nadeelig voor de
spoorwegen geweest, dan de crisis zelve,
misschien nog nadeeliger door de enorme
teruggang van de ontvangsten en het langer
aanhouden van de tekorten.
Volgens een voorloopige raming hebben
ia het boekjaar 1907/8 de bruto-ontvangsten
2477 millioen dollars bedragen, d. i. 112 mil
lioen minder dan het vorig boekjaar. Maar
nog veel meer beteekenend is de verhouding
by de netto's, die 718 muloen bedragen,
zijnde 122 millioen minder dan in L90G/7.
De groote beteekenis van deze cijfers en van
den omvang der economische stagnatie wordt
eerst duidelijk, wanneer men nagaat, dat
zelfs na den schok van 1893, resp. gedurende
Brieven van Oom Jodocus.
XIX,
Waarde Neef!
De eeuw van De Ruyters jubelfeest is
nog niet voorbij! Zoo schreet ik je ver
leden week onder den nog geheel
verschen indruk van het moedig handgeklap
onzer dappere Eerste Kamerleden, die zoo
maar den vuigen belager van het vaderland
van apcnnootjes en curacao te lijf willen
om onze nationale eer hoog te houden.
En ik behoef gelukkig op deze chrono
logische mededeeling niet terug te komen.
Van alle zijden komen de getuigenissen
en er groeit een edelaardig gevoel van
moed, een stemming van oorlogslust,
z.ooals zelfs dat uitmuntende bock van onzen
geleerden professor in de Aardrijkskunde,
die Plnlosopkie des Krieges van Steinmetz
bedoel ik, niet in staat ia geweest te
wekken. Ik overdrijf niet, mijn jongen,
al zou bij minder bedachtzaamheid mijner
zijds, of als ik nog jouw jaren had, de
zucht daartoe bij de vreugde die mijn
hart beweegt, niet zoo heel vreemd, al
thans niet onverklaarbaar wezen. Neen,
de getergde Nederlandsche leeuw verheft
zich reeds op zijn achterpooten en de
het drie-jarig tijdvak van depressie, dat
daarop volgde, zoowel de bruto- als de
nettoontvangsten toch nog eenige, zij 't dan ook
geringe toename hebben ondergaan.
Daaruit mag men de gevolgtrekking maken,
dat ditmaal de crisis het geheele economisch
leven in Amerika in rog sterkere mate dan
toenmaals heeft geschokt en verlamd.
Dit in aanmerking genomen, is de terug
werking op de financiën van de
spoorwegmaatechappyen betrekkelijk nog binnen
matige grenzen gebleven. Wel is waar, kon
een aantal kleinere maatschappijen aan hare
verplichtingen niet voldoen en van de groo
tere moest bijv. de Erie tot een soort van
moratorium haar toevlucht nemen, maar de
meeste groote spoorweg-maatschappijen heb
ben, ondanks de bepaald ongunstige tijden,
toch waarlijk een merkwaardig weerstands
vermogen aan den dag gelegd.
Echter zijn niet alle spoorwegen in gelijke
mate door de depressie getroffen geworden.
Het meest hebben de lijnen in de induatrieele
oostelijke staten geleden, zoodat dan ook de
Pennsylvania en de Baltimore & Ohio, de
voornaamste spoorwegen van de
nijverheidsdistricten, de meest belangrijke verliezen
ondervonden, vooral de Baltimore & Ohio,
waarvan het vervoer voor de helft uit steen
kolen en cokes en voor de rest grootendeels
uit erts en ijzerfabrikaten bestaat.
Bovendien kon deze maatschappij hare
exploitatie-kosten, in tegenstelling met de
andere spoorwegen, die daarmede misschien
wel wat te ver zijn gegaan, niet in overeen
stemming met den toestand verminderen,
zoodat de netto's al een zeer onbevredigend
resultaat hebben opgeleverd.
Lst men op de ontvangsten, uit hare ex
ploitatie verkregen, dan verbaast men zich
dat de directie niet een reductie van het
O % dividend als een gebiedende eii-ch heeft
doorgedreven. Maar onier den invloed van
Hairiman, den president der Union Pacific, die
onder de Amerikaansche spoorweg-koningen
steeds meer en meer den boventoon gaat
voeren, werd niet lang geleden een
halfjaarlijksch dividend van 3 %, even als
in de vette jaren, aangekondigd, hoewel dit
dividend volstrekt niet ten volle was verdiend.
Ten deele is Harriman's taktiek in deze
aangelegenheid te verklaren door het belang,
dat de Union Pacific als eigenares van een
groot aantal Baltimore & Ohio shares daarbij
heeft. De voornaamste reden zal echter wel
zijn geweest dat Harriman, door het dividend
der Baltimore & Ohio niet te verlagen, waarop
hij als lid der directie invloed kon uitoefenen,
hoopte het vertrouwen der markt in Ameri
kaansche spoorwegwaarden te herwinnen.
De Baltimore & Ohio handhaafde dus haar
6 % dividend, terwijl de grootere en finan
cieel meer krachtige Pennsylvania, (die tot
1900 de Biltimore & Ohio controleerde, tot
tot zy in den herfst van dat jaar een belang
rijk deel van dat bezit aan de Union Pacific
verkocht), niet schroomde eenige maanden
geleden haar dividend van 7 op 6 % te
reduceeren.
Maar niettegenstaande beide maatschappijen
nu een even groot dividend uitkeeren, is de
koers van de aandeelen Ealtimore & Ohio
thans ongeveer 92 K % en die van de
Pensylvania circa 124 %.
Van de groote spoorweg-maatschappijen
hebben tot dusver de volgende haar dividend
verlaagd :
Pennsylvania van 7 op 6 %
New-York Central... (i ., 5 %
Louieville & Nashville . 6 5 %
Atchinson Topeka. . . 6 5 %
Norfolk & Western . . 5 4 %
De andere groote maatschappijen hebben
tot dusver het dividend niet verminderd, o. a.
de Hill-sporen Great Northern en de North.
Pacific, die elk 7, de Chicago Milwaukee
en de Illinois Central, die beide eveneens 7,
de Southern PaciSc, die 6 en de Union Pacific,
die 10 % uitkeerde.
Over 'c algemeen zijn dus in dit opzicht
de aandeelhouders der Amerikaansche sporen
er genadig afgekomen.
klauwen jeuken hem om te toonen aan
de wereld, dat hij ze nog heeft. Hij beseft
het, dat, als hij beleedigd is, hij zich
moet wreken, trouwens van alle omrin
gende hoogten zien de volkeren van
Europa op hem neder en verwachten
niet anders. Zij stellen het zich zonder
twijfel voor, dat zoo aanstonds onze
gansche vloot uitzeilt met bezems in de
mast, om zee en land van gespuis schoon
te vegen, zooals Jan van Galen zaliger
de Britten heeft verjaagd, veroverd en
verbrand"; en de Hollanders in het
buitenlaad over het algemeen minder be
dachtzaam dan wij thuis, doen hetzelfde;
een van hen, de heer N. J. Beversen te
Genua, dicht genoeg in de buurt van
Livorno om nog geïnspireerd te worden
door den moedigen zeerob, dien ik zoo juist
noemde, heeft het in de V,'>-incc ('uimnil
van Zaterdag dan ook f reilen d onder woor
den gebracht, hoe zij verlangend uiiv.ien
naar het eerste toeken onzer rogeering,
om de wapenen te grijpen en te snellen
naar de plaats waar men hen behoeft, j
ieder naar krachten en gaven:
Wat (och hadtien w ij verwacht'', zoo
roept hij uit, ds oi^-'-nlijk zo 3 van?ulf
sprekend in dezen tijd «.au iitfrit.'-ing onzer
nationale trots? Niet anders, dan dat vij
de gelegenheid l.audeu K.uigOL'repea, de
wereld eens te tconcii, dat wij VIMTU van
laks, van sullig en van ove> die ;t.-n
voorzichtij; zijn, t-n wij ou= ijiet b c-e t laten
nemen. Wij, Hollanders in heH.:ui:unliuid,
die ons steeds meer vaderlander- sjvvoeV'n, j
naar mate we langer luer vertoeven, wij j
hadden zoo goed a!-; ;;ekcr verwacht, in
L'e buitenlandsche JUT-. Jvjiccht-s 'o lezen
a's: Do rtgeering heeft de onmiddellijke
uitrusting gelast >au re;: viertal
oorl"i>-;boJems'' e u den vol;;;;:,den dav-: ..Kinne'!
2-t uur is het eskai-r. bes'iiaiidt! uit <ia
schepen A, B, C en \ ia gereed rit id
ge! bracht en klaar om tövertrekken".
l Zie, vrat KOU een dergelijke tijding niet
alleen op ons. maar op de geheel-} wereld
een diepen indruk hebben gernaiki.
Herinnert men aich enkele maanden ge
leden de verrassend vlugge samentrekking
van een Italiaanse!' eskader, hetgeen Tur
kije onmiddelijk deed bijdraaieu '.'
Doch 14 dagen verloopen, nadat Venc
zuela ons land grof beleedigt, op onze vlag
spuwt! En de nazaat van De Ruyter; de
't Is echter de vraag, of men de dividend
reductie thans als geëindigd kan beschoawen?
Erkend moet worden, dat de meeste groote
maatschappijen tijdens en na de jongste crisis
intrinsiek meer kracht hebben ontwikkeld,
dan men ze dikwijls heeft toegedacht.
Deze omstandigheid en de hoopvolle ver
wachtingen omtrent den aanstaanden oogst
geven aanleiding tot dtj veronderstelling, dat
voor de spoorwegen thans het ergste is
geleden. Onmogelijk ia dit niet, maar 't is
de vraag of door den nieuwen oogst de
spoorweg -ont v angsten terstond zoodanig zullen
verbeteren, dat daardoor de geleden schade
wordt goedgemaakt. D;t is hoog noodig, want
in de meeste gevallen is het dividend niet
verdiend geworden in het afgeloopen boek
jaar en geschiedde de uiikeerirjg in het stellig
vertrouwen, dat het vervoer spoedig en in
belangrijke mate zal verlevendigen. Maar
men most niet vergeten, dat het boekjaar
1907/8 altijd nog geprofiteerd heeft van eenige
goede maanden, nl. tot November 1907.
De oogst is natuurlijk een factor van zeer
groote beteekenis; een goede opbrengst ver
tegenwoordigt een waarde van pi.m. 7 milliard
dollar.
Nu was de oogst van 1907, wat de hoe
veelheid betreft, middelmatig, maar tot zeer
hooge pryzen te réaliseeren. Voor 1908
moesten de hooggespannen verwachtingen
omtrent de winter-granen reeds eenigermate
lager worden geateld, en wat maïs betreft,
van de meeste beteekenis zoowel uit het
oogpunt van geld-waarde als van
transportomvang, moet men niet vergeten, dat het
kritieke stadium nog niet achter den rug
is. Ditzelfie geldt eveneens voor de
voorjaars-granen en katoen.
Zelf bij een grootere hoeveelheid mag men
dit jaar met 't oog op de minder hooge
prijzen niet op een belangrijk grootere geld
waarde van de oogst-opbrengst rekenen en
het zal verstandig zijn zich van dezen oogst
geen overdreven illugiën te maken.
Vooral aan den voorspoed in het land
bouwbedrijf is 't te danken geweest, dat 't
economisch leven in Amerika zich, ondanks
de criais-sïormen, nog tamelijk staande ge
houden heeft.
Maar de oogsten alleen kunnen de inge
zakte conjunctuur niet plotseling opheffen ;
daarvoor is bovendien noodig, dat met ver
eende krachten en nieuwen moed aan het
herstel worde gearbeid en daarvoor is de
uitvoering van het uitbreidings-programma
der spoorwegen een vereischte. En in deze
richting zal voorloopig slechts stapsgewijze
verbeterirg te verkrijgen zijn.
Waarop is dan de jongste sterke reprise
der Amerikaansche spoorweg-sbares tegen
over den nog onbevredigenden algemeenen
toestand gebaseerd? Alleen op de veronder
stelling, dat de economische werkzaamheid
in betrekkelijk korten tijd, naar men hoopt
in November a s. na de presidentsverkiezing,
haren vroegeren vlucht zal hebben herne
men, en verder in de verwachting dat een
verhooging der vracht-tarieven de verliezen
van een beperkt verkeer ruimschoots zal
goedmaken.
31,7?'08, V. D. S.
5e Jaargang. 2 Augustus 19i8.
Bed.: C. H. BSOBZKAMP, Damrak 59, Amst.
Veraoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, te richten aan bovenstaand adres
rHOBLEEM No. 115.
Tot onzen spijt moeten wij mededeelen,
dat zoowel de oplossers als de auteur gefaald
hebben, bij het ontleden van de volgende
variant in het naspel.
Stand: Zwart: drie schijven, op: 12, 14,31,
Wit: drie schijven, op: 11,38,41.
W. , U-6 ,41-30, 6-1 . SS 32,
1. 14-iÜof l'O, 2U-24, 31-37, 12-17, 37:28,
l-(i ,36-31 . 31-26 *), 26 21 enz.!
Regeering van Sterling en die andere
helden. ... laat zich tarten en mishandelen
en doet nieta.
Do vreemde pers vraagt met verbazing:
Is Holland dan misschien bang?' ft'orr.
della Sera}. Italianen, Duitscher?,
Engelechen vragen ons min of meer schamper,
wat wij toch met onze koloniën doen, laar
wij niet eeas ons verdedigen tegen de
schandelijkste, vernederendste, daden, als
bedreven door Venez;u»la's Regeerinx?
Wat kunnen wij anders antwoorden dan:
Geduld heeren! jelui zult wel sieu, wat
er gebeuren zal; wacht maar!" Eii iederen
di><^ 2,ien wo met spanning uit naar de
tij ling, die ieder va-lerlauder. in den
vreemde veitoevend, verwacht: du uit
zending van een oskader tot tuchtiging
van den be'eediger onsei eer l"
O. nazaat van Da lluyter, o,
Kegeering van Spelling ea die andere helden!
Kon het krachtiger, kon het duidelijker
gezegd worden, hoc ook wij bij diti.lie.s
met verwondering in gedachten onze
oogen wenden naar hel met aias begroeide
plein bij het Buitenhof in de Itesidontie
onzer Vorstinne, voor wier troon wij ons
scharen willen, waar de rustige rust van
Ijtiitcnlaiülsc'ie /aken niet schijnt ge
stoord? Toch doen wij, onbekend met
diplomatieke wijsheid, daarmede
niisfchien onrecht en is onze IxogO'.'riiig zoo
actief mogelijk. "Voor wie wat verder
ziet. mijn jongen, dan de moesten, zijn et'
tenminste enkele verblijdende teekemn.
De minister heeft aan de verecnigimt H»n
<:? 'l'i-'in gevraagd om liet nummer van
baar blad, waarin het stuk statit dat
als het ware de kiem i.--, waaruit zoo
aiütitonds d^ bloem van den oorlog na l
ontluikeï;. Nietwaar, dit is een eerste en
moedige stap, waaruit blijkt, dat men niet
schroomt do feiven ouder de oogen te
zien. Ook is de heer De Reus, onze
vertoaonwoordiger in \7eneznela naar het
vadorland ontboden om inrichtingen te
geven, terwijl de <!<-l<l/'rl«n<!, het sieraad
onzer vloot, dat er nog steeds prat op
gaat dat het eenmaal Kriiger medevoerde.
naar de Yenezolaansche wateren, of zoo
als Yan Swinderen zegt de
Ycnezuelaansche wateren, stevent om daar, zij het
ook voorloopig werkeloos, toe te zien.
Inderdaad er is een begin: het is als
Deze ontleding was van den auteur en
enkele oplossers. Of:
W. .,.11-6 .38.32.41-36, 6-1 . 1-6 ,
Z. 14-19, 19-24, 31-37!, 37:28, 12-17, 1.7-22.
36-31. 31-26*). 26-21 enz.l
24-30,30-35 , ~
Deze ontleding Mas van enkele oplossers.
*) Stand na 31-26 van wit.
Zwart: drie fchijven, op 22, 28, 30.
Wit: schijf op 26 en dam op 6.
Allen hebben echter overzien, dat zwart
beslist remice maakt, als volgt:
W. 31-2o, 26-21 gedw.
Z. 30-34!, 28 32~
Nu ia het gelijk, hoe wit slaat, b.v.:
Wit: 6:37, dan zwart: 34-39, 39-44 enz. rem.! of
Wit: 6:30, dan zwart: 32-37, 37-41 enz. remise!
In deze variant was echter de winst te
bekomen als volgt:
W. ., ,11- 6.41-31 6-1 . 1-6 ,38-32,6.20!
Z. 14-20,20-ü4,3l-37,i2-17,i7-21 a b,37:28,
b. op z 37-41, dan wit: 6:46 enz.l
a. op z 37-42, dan wit: (5:20 en 20:381
Pr. No. 115 is tot aan het naspel goed opge
lost, door: P, Dekker, Alkmaar; S. Abram, A.
Damstia, A. D. Qnerido, W. van Rumt, A'dam;
K. Bouwes, N. Bouwes, D. Kikke, Eiam; J.
Pels, 's-Gravenland; J. Luteyn. Groede; W. van
Daalen, J. Meijer, Haarlem; K. Koster, Hoog
Carspe'; J. J. Oskam, Utrecht.
De heer J. Meijer draagt ons op, den auteur
dank te zeggen voor het aan hem opgedragen
probleem.
Partij No. 82, gespeeld te Amsterdam,
tusgchen de heeren S. S. van Baaien, met wit en
C. H. Broekkamp, met zwart. Juni 1908.
KORTE CENTRUM OPENING".
Wit. Zwart, Wit. Zwart,
1.3328 1823 31.4889 7 U 10)
2.3127 2024 32.3934!! 11:22
3.3430 1721 33.27:18 23:12
4.3933 1218 34.34:23 813 *)
5. 37 31 7 12 35. 35 30! £0 25
6.31 ?6 1420 36.3024 611?
7.26.17 11:31 37.4237 39
8. 36:27 20 25 38. 49 44 914
9. 41 37 1) 25:34 39. 23 19 14.23
10.40.20 15:24 40.3833 2530
11.4641 1014 2)41.24:35 1218
12.4540 3) 510 42.4440 1117
13.4034 2429 43.3328 28 11)
14. 33:24 19.39 44. 28:19 13:24
15.28.19 14:23 45.3228 1822 12)
16.44:33 1015 4)462823 812
17.3328 17 47.4034 1218
18 28:19 13:24 48. 23:21 16.36
19.4186 1520 5)49.5044 2228
20.3833 410 50.4439 2832
21.4238 1015 51.37:28 8641
22. 47 42 2025 6) 52. 28 22 , 41 46
23.3631 914 53.2218 4628
24.3126 1420 54.1813 28:50
25. 33 28! 25 30 55. 13 8 15 20
26. 28 22 18 23 56. 8 3 20 25
27.2217 7)12:21 57.3429 24.33
28.26:17 3034 58.3530 25.34
29.3731 24 29? 8) 59. 314 3338
80.4339 9,) 34.43 remise!
*) Stand na den 34en zet van zwart.
Zwart: 2, 3, 6,12, 13, 15, 16, 20.
Wit: 23, 31, 32, 35, 38, 42, 49, 50.
1) Wij meenen, dat 44 39 beter is, om het
centrum krachtiger te maken.
2) De afruiling met 24-30,19:30 en 13:24, is
op dit moment ook niet af te keuren, daar
zij een geweldige kracht voortbrengt op wit's
korten vleugel. Dergelijke standen te
beoordeelen is echter verbazend moeielijk, en mag
o. i, tiet zonder voorbehoud geschieden.
Trouwens, in het middenspel koraen zulke
momenten dikwijls voor, en kan de te nemen
keuze onmogelijk te voren vastgesteld wor
den. Men zou, met de analyse zoo7tr uitte
strekken, gevaar loopen een labyrinth van
cijfers to vormen, waar men spoedig in-, maar
naoeielijk weder uitkwam.
o) Nog moest ee/st 41-39 volgen, om een
goed centium te krijgen.
4) Beter was, met 6-11, 1-6 enz., eerst den
korten vleugel krachtig te maken, terwijl op
W ;;.j-2S, zwart zou kunnen antwoorden met
nemen wij het ontwaken waar van den
koning des wouds, die langzaam zich
uitrekt en rondziet, of hij de klauwen zal
uitslaan of' weder zal gaan slapen.
Het is op dit psychologisch moment,
beste jongen, dat wij, dat ieder wien
Nederlands bloed nog vrij van vreemde
smetten door d'aderen vloeif,, moeten
zorgen dat do eerste en niet de laatste
beweging worde doorgezet. Zoudt gij niet,
met behulp van de ruime publiciteit van
de Groene een volkslx'trcyinij aan den
gang kunnen brengen? Al was het alleen
maar door ieder er op te wijzen, dat en hoo
hij goed en bloed veil moet en kan hebben.
Organiseert zich zoo hot volk tot den.
| strijd, biedt het zich als liet ware aan,
dan volgt de Kegeering vanzelve en staat
binnenkort onze nationale eer even vlek
keloos als vóórdat Castro haar bespuwde.
Ik deuk daarbij niet in de eerste plaats
aan ben. die do wapenen dragen kunnen.
Xij zijn voor een groot deel, de heer
Va si Karnebeck heeft d;tt eens zoo heer
lij;-: juist gezegd, vooral bestemd rot
handliaviiig der birineiibioascbe rust, en
al zou ik voor mij zelfs bij socialisten
en bootwerkers genoeg patrioVisme ver
onderstellen, i! s.t zij. wanneer liet vader
land in cca ev!L>tii;en krijg gewikkeld
zal zijn. iMi't van tb «e-c-ireniieid/ouden
w;ili-:i ;,roliteeror) om zuiver e^oïstij-cha
9-14 en 14:23, om tevens meester te blijven
van het centrum.
5) Nu moest 18-22 en 12:23 subitt volgen,
waardoor de schijf 24 beduidend werd ver
sterkt.
6) Een positie-fout. 18-22 en 12:23 was de
zet, waarmede zwart een geweldige kracht op
het tegenspel uitoefende. Dergelijke
voordeelen gaan nog dikwijls verloren.
7) Z°er goed; trachtende zwari's vleugel
ook tijdig te verzwakken.
8) 24 30 en 20:30 is beter en biedt meer
krachtig spel aan.
9) Een goede f fruiling, hoewel hieruit blijkt,
dat wit's spel iets minder gunstig staat. Het
is zelden goed, gedwong n te zijn met de
kroonscbijf te slaan.
10) 7-12 maakt het centrum spel krachtig,
terwijl 7-11 juist het omgekeerde voortbrengt.
11) 23-29 ia beter, want op w 28-23, zou
volgen: z 29-33 en 16:38. Wit is dus vrijwel
gedwongen ooi 31-27 te spelen, wil hij geen
echijf verliezen, met z 18-22 enz. Op 31-27 zou,
echter volgen: z 17-21, w 28-23A, z 29-33.
w 23:12, z 33-38, w 32:43, z 21:41 enz.
A. Op eiken anderen zet van wit, staat het
spel van zwart gunstiger. Of echter de winst
zou kunnen geforceerd worden, is nog moeie
lijk te beslissen.
12) Een zwakke voortzetting. 8-13 of 15-20,
was in elk geval beter.
II
's-Grarenhage, 29 Juli 1908,
's morgens 11 unr.
L. COENELIS,
ROERMOND.
20 DUIZEND,
NUMMER 3605, SERIE A,
LOTISICO.
DAGNELIE,
DAM 8,
AMSTERDAM.
20 DUIZENTD,
NUMMER 3605 SERIE B,
LOTISICO.
Uit het bovenstaande
blijkt, dat geadresseerden,
Vertegenwoordigers van DE
EERSTE NEDERLANDSCHE
MAATSCHAPPIJ tot VERZEKE
RING van RISICO in LOTE
RIJEN, Juliana van Stolbergplein
No. 11, te 's-GRAVENHAGE, de
Polissen 36O5 serie A en B,
onder hunne administratie
hebbeu, waarop een
nitkeeriiig van f 849.35 per polis
verschuldigd is, omdat op
hetzelfde nummer in de 1ste
klasse van de thans trek
kende Staatsloterij de prijs
van nominaal 2O duizend
gevallen is.
Op schriftelijk verzoek aan
het adres vanI,OTISICO,JnIiana
v.Stolbergpleiu 11,
's-Graveiitiage, worden prospectussen met
bijbehoorende documenten eneenige
proefnummers van het Maandblad
der Vennootschap franco per post
toegezonden.
intik'.';'., ik kan mij toch beg"ijp-:m, dat
de rej;eeriiïg huiverig is om to vee!
mau!v!ji.-s ami hut icrh br.endien reeds zoo
liutiii;' kazerneleven t~c onttrekken. Neen
er kimnen maar svoinigen ui-;
hmdingsti'oi:;>!'>! den Ooea>;n oversteken. A\ ij
jnoc'tui het hier, en dut xïl jni.st on-/.v
kracht zijn. hebben van de ongeregelde
tr.M-p.")!. "Men kei.t in de
/nid-Amerikaan,--che Staten trouwens niet anders
dan zeer on geregelde troepen, en men
moet dieven met dieven vangen. De
oproeping van de laatste schuttersban
ligt dus voor de hand. maar ook onze
weerbaarheidseorpsen, onze Klein maar
Dappers, kunnen nu hun deugdelijkheid
bewijzen. Onze roei- en zeilvercenigïngen,
nog voor kort uitbundig geprezen,
organiseeren een ilottilje voor do blokkade
ter zee. de A. N. "NV. 13. brenge een
fietsdienst te land met hetzelfde doel tot stand:
onze niet mindere wakkere
Alpinisteiiclub stelle uit hare voormannen een
keurkorps samen, dat het volgens de
jY. Ji'ott. Ct. onneembare bergnest"
Caracas. volgens alle regelen der kunst
nadere, bijgestaan natuurlijk door een
Gideonsbende van Christelijke jongelin
gen, gewend en ervaren immers in het
bestijgen van steile en enge wegen. Zoo
bedenke ieder zijn speciaal terrein van
nut, en teneinde de indruk bij de Regee
ring en het buitenland zoo sterksprekeud
mogelijk te doen zijn. hij beginne terstond
met de vooroefening. Zelfs kleine knapen
kunnen door staking van het verzamelen
van de postzegels van C; stro hun deel
bijbrengen. Verongelukte reputaties, wij
hebben er een paar, kunnen wellicht
reeds kaperbrieven krijgen om, mét onze
eer, hun fortuin en daarmede hun goeden
naam te herstellen ; en zo j zou er veel zijn.
Maar men moet nimmer, leer het van
mij jongen, slechts n zijde van de /aak
zien: straffen wij Venezuela dan mooten
wij ook C u ra<;a o opheffen. Wie d;is niet
bij machte is eenerzijds de bestrijding van
< 'astro's biïgantenstaat daadwerkelijk ter
hand to nemen, hij kan toch zeker helpen
('uracao op to hellen, ISihalve
dooraunsehailing van liet boek van Van Ivo!,
waarin hij een schildering van een schelm
('astre ziJ vinden om van te gruwen.
kan hij dat doen door het drinken van
cur<:cao en het eten van Curnoao.^ho
n mandelen, alias apon nootjes. Tiet middel
is vredig, maai' aangenaam en pMct'sch
en boiialvo dat. oen nationale plicht.
"Wij niorh'-ii alles voor ons Vaderland veil
hebben en bedenken, dat een deel van
dat vaderland daarginds ligt, onder on
boven den wind. Hef dus het te v,
:;pen" aan, boste jongen, en wie dat armee
niet kan volgen, hij strijde den strijd des
vrcdes met in de rechterhand een glas
van het paarlend vocht en in de linker
een onaanzienlijke, haast schamele, maar
niettemin edele vrucht!
Het buitenland wacht op daden, schen
ken en drinken wij onzo curacao !
Je OOM