Historisch Archief 1877-1940
D K A M S T K K I) A M M K K W E E K B L A D VOOR N E K U L A N I).
No. 1623
Forum Amttrlodamum, ontwerp van den heer v. d. Mejj.
Forum Amstelodamum, ontwerp vafi den heer v. d. Mejj.
De Damprijsvraag.
Voor niet deskundigen is het met deze
prijsvraag verkregen resultaat moeielijk
te overzien.
De indruk op de tentoonstelling in het
Stedelijk Museum door de vele
teekeningen verkregen, moet op den leek
eenigszins verbijsterend werken.
Zelfs wanneer wij hier alleen van de
voornaamste teekeningen der vijf be
kroonde ontwerpen afdrukken geven, is
ook daarvoor eene handleiding tot juist
begrip onmisbaar.
De door het gemeentebestuur van Am
sterdam uitgeschreven prijsvraag is het
gevolg van de, door de gemeente, aan
gevraagde onteigening voor enkele be
staande huizen groepen, de oostzijde van
den Dam begrenzende. Het algemeene
nut dezer onteigening werd door de beide
Kamers der Staten-Generaal erkend en
eene daartoe strekkende wet werd aan
genomen.
De vraag die nu aan de ontwerpers
der prijsvraag werd gesteld was dus eene
beperkte n.m. deze: op welke wijze kan,
by de bestaande toestanden en bij de toe
gestane onteigening de beste oplossing
verkregen worden P
Daar de onteigening eene beperkte is,
waren daarom van te voren al die ant
woorden op de prijsvraag voor eene be
kroning buitengesloten, die in dit opzicht
verder zijn gegaan.
De commissie heeft zich zeer terecht
op dit standpunt gepla-tst en daarom
van meet af aan al zulke plannen buiten
beoordeeling gelaten. Al die z. g. ideale
plannen kunnen de oplossing van het
Damvraagstuk niet anders dan vertragen,
omdat hun uitvoering, afgescheiden van
andere consideraties, veel duurder zoude
zijn dan de thans voorgestelde.
Bijden berooiden toestand der
gemeentefinanciën kan aan zulke dure oplossingen
niet gedacht worden, maar moet veeleer
Schets plattegrond van het ontwerp Forum Amstelodamum.
festreefd worden naar eene oplossing,
ie, rekening houdend met de eischen
van het verkeer en van den welstand,
daarbij blyft binnen het thans finantieel
bereikbare.
De bekroonde plannen, die zich alle
bewegen binnen de, door de prijsvraag
gestelde voorwaarden, voldoen in meer
dere of mindere mate aan deze eischen.
Het hoogst bekroonde ontwerp Forum
Amstelodamum wint het, wanneer men
alleen op den welstand let, m. i. verre
van het met den tweeden prijs bekroonde:
In 't hartje der stad.
De goede architectuur van den naar
den Dam gekeerden gevel vaa no. l,
met aijn vjorsprongen, zal, er is geen
Schets plattegrond van het ontwerp motto In 't Ha.ttje der
bekroond met den tweeden prijs.
Stad,
In 't Hartje der Stad, ontwerp der heeren Gebr. van Gendt.
twijfel aan, een zeer goede afsluiting
vormen.
Van No. 2 kan dat m.i. niet in dezelfde
mate getuigd worden. Wel zijn de details
van den Damgevel, in
goeioud-Hollandschen stijl, maar zij kunnen niet ver
helpen, dat de slechts flauw gebogen,
ongeveer 125 meter lange gevel een
eentoonigen vervelenden indruk zal maken,
wat niet verbeterd kan worden door de
in den gevel aangebrachte doorgangen
voor de daaronder uitmondende straten.
Dat die gevel in deze omgeving wer
kelijk niet harmonisch zal aandoen, kan
men het best zich voorstellen, wanneer
men bedenkt, dat het Paleis aan den Dam
slechts 80 meter lang is, tegen deze
125 meter.
Beide plannen zouden zeker winnen,
wanneer de poortopeningen aan de
Damzijde van Vijgendam en Nieuwe
Vischsteeg, die bovendien voor het verkeer
slechts sta-in-den-weg's zijn, geheel waren
weggelaten, zoodat iedere gevel in drieën
ware gedeeld.
Deze oplossing is minder monumentaal,
maar men bedenke, dat ons Hollandsch
stedeschoon hierin het minst krachtig is
en veeleer door het tegendeel uitblinkt,
te weten door een zekere picturale indi
vidualiteit, verkregen door min of meer
toevallige silhouetten en
massaverieelingen.
De Diin met zijn bebouwing, zooals
die zal blijven bestaan, na verwijdering
der voor onteigening aangewezen deelen,
vertoont ook dit karakter, zij het pok
niet van de meest gunstige zijde gezien,
en hoe monumentaler, hoe massaler de
nieuwe daaraan aansluitende bebouwing
der nieuwe gevels wordt gemaakt, des
te meer zal niet alleen het tegenwoordige
karakter verloren gaan, maar des te
meer zal ook het nieuwe tegen het oude
vloeken en dit laatste in een ongunstig
daglicht stellen.
Daarom vraagt de oude omgeving hier
niet n gevel, gevormd door drie ge
bouwen en twee overdekte doorgangen,
zooals de beide plannen geven, maar drie
afzonderlijke door open straten gescheiden
gebouwen.
Alleen zóó is het mogelijk harmonie
tusschen het oude en nieuwe te verkrijgen.
Ook uit een praktisch oogpunt zijn
zulke lange gevels, bij onze sociale
verhoudingea allerminst aanbevelenswaar
dig. Hoe toch zal men n bouwer vinden
voor een zoo groot gebouwenkomplex,
wat als zoodanig, gescheiden door twee
straten, geen eenheid heeft ?
Hoe zal men daarvoor een prijs kunnen
bedingen ?
En wanneer men aan verschillende
bouwers de uitvoering opdraagt, hoe zal
dan niet een reeds kleine afwijking van
kleur en vorm het effect van het geheel
kunnen bederven ?
En zullen opvolgende eigenaars niet
nog meer tegen de harmonie kunnen
zondigen, ja, mag men vragen, zal het
hun mogelijk zijn anders te handelen ?
Behalve deze m. i. gewenschte wijziging
kan men zeggen, dat beide plannen in hun
geheale opvatting voor eene voorname
stadsbebouwing, als hier gevraagd wordt,
hoogst gelukkig zijn gedacht en door
gevoerd.
Ook wat de verkeerseischen betreft,
hebben beide in vél, zeer goed daaraan
voldaan.
Forum Amstelodamum, heefteen hoogst
gelukkige opvatting van het tramverkeer
op den Dam, maar is minder geslaagd
voor het rijtuigverkeer in de richting
Damrak-Rokin.
Ook is de oplossing om den Vijgendam,
die toch al niet breed is, te laten uit
monden op het smalste en drukste ver
keerspunt der toekomst, tegenover den
winkel van Hajenius, zeker niet gelukkig
te noemen.
Het plan in 't hartje der stad" is vo or
dit onderdeel juist bijzonder gelukkig,
ook voor het doorgaand rijtuigverkeer
Rokin-Damrak.
Uit verkeersoogpunt heeft dit ontwerp
slechts n groote fout en wel deze: Er
is geen doorgang gemaakt voor e3n door
gaand verkeer tusschen stille zijde Rokin
en Beursstraat, wat zoowel Forum Am
stelodamum, als Gijsbrecht van Aemstel
en A en Y zoo uitstekend hebben ver
kregen en welke doorgang voor eene
goede bebouwing in het belang der be
woners dezer straten, onmisbaar mag
genoemd worden.
En het is des te meer jammer, dat
de gebroeders van Gendt hier niet aan
gedacht hebben, omdat, zonder nadeel
voor de verdeeling der bouwblokken, zulk
een doorgang, als in plan I, zeer goed
ware aan te brengen geweest.
De beide tot nu toe besproken oplos
singen van het Damvraagstuk zijn hoogst
origineel en hebben zeer hooge kwali
teiten, waartegen echter, zooals wij op
merkten bij beide enkele fouten overstaan,
voor eene praktische oplossing minder
gewenscht.
De plannen Gijsbrecht van Aemstel en
A en F, zijn eenvoudiger gedacht en
geven beide uitstekende oplossingen.
Tegenover minder durf staat, dat bei
der oplossingen praktisch als zeer geslaagd
zijn te noemen.
Ongewijzigd zouden ze waarschijnlijk
voor directe uitvoering eer zijn aan te
bevelen dan de hoogst bekroonden.
Het laatste oitwerp Place Royal" is
zeker van de vijf uitverkorenen het minate.
Het moge verder v >or zichzelf spreken.
In hoeverre de gedachte gelukkig was
om niet meer en niet minder dan de
Schets plattegrond van het ontwerp motto Gijsbrecht van Aemstel,
bekroond met den derden prijs.
Gijsbrecht van Aemstel, ontwerp van den heer Ed. Cuypers.