Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1624
De Venezolaansche kikker. Een oude fabel in een nieuwen vorm.
De ossen: Jon ges, nou ia hu nog maar altijd niet gebarsten l
II Illlllllllllllllllllll Illllll l IIHIIIIIIIIl M "M Illlll
hjj is begonnen met de waarheid om de
waarheid. Daarin vond hy kracht: een van
de eerste te sijn, die den moed had het leven
klein te noemen, als het klein was en niet
groot. En er dan niet om te liegen, of het
valscheljjk te verfraaien. Nog eens: daarin
vond hy zy'n kracht. Maar toen die bekoring
geweken was, en hij nu nog eens zag hoe
klein het leven was, en dat hy waarachtig
gel^'k had gehad, toen is hu toch aan die
waarheid te gronde gegaan. De eerste voor
beelden van bittere, kleine spot, vindt men
al in de Revisor," maar de koele vernedering,
de niet-ontroerde verachting, de absolute
troostelooze analyse van menschelijke ellende
en verstomping eerst in De doodt zielen.
Na het eerste deel van De doodt zielen is
Gogol krankzinnig geworden, met periodes
van helderheid. Hy heeft in die jaren van
z\jn leven een wanhopig gevecht gevoerd met
cjjn vernielde ga ven- van-auteur : er is een
tweede deel van De doode zielen in fragmenten
over en we hebben ook het bericht, dat hy
de eerste copie van dat tweede deel zelf in
een aanval van seheppiags-waanzin heeft
verbrand.
*.*
Nu is er niet alleen een groot opvallend
contrast tusschen wat wjj op deze wijze van
ogolg bijzondere natuur weten en de Revisor,
maar ook tusschen den inhoud van de Revisor
en het denkbeeld om dien inhoud als blij
spel téverwerken. Want van den Gogol,
zooals wjj dien aan het eind van zijn leven
in zy'n geheel voor ons zien zouden wy eerder
een aatyre dan een comedie verwacht hebben,
en de inbond van de Revisor, d. i. de ellen
dige corruptie der Russische bureaucratie
gegeven, lijkt ons een grappig blijspel over
die corruptie opnieuw een vreemd ding.
De opvoering van de Revisor heeft
eenblgspel te zien gegeven, een grappig blijspel.
Nu zal ik zoo aanstonds apart een korte op
merking over die opvoering; maken, maar
hier zou ik al gaarne met eenigen nadruk
willen zeggen, dat de opvatting om van de
Revisor een blijspel te doen zien, dus niet
een satyre, mij, ondanks den lateren Gogol,
ondanks ook de wrange ernst van de wer
kelijkheid, die dit spel verbeeldt, bepaald
zeer juist lykt. Ik zeg het met nadruk hierom,
omdat lo. het tegenovergestelde zoo makke
lijk en dus zoo gauw te zeggen is en 2o. om
dat in het genoemde groote opvallende con
trast de richting duidelijk worden kan die
in gansch Europa de vroeg-negentiende
eeuwsche litteratuur heeft beheerscht. Zoo
zie ik dat de criticus inderdaad dan veilig is,
indien hjj slechts alle indrukken aanvaardt,
en niet er een enkelen negeert. G o g o l 's
Revisor ia een blijspel.
Dickens is het klassieke voorbeeld van den
vertellenden dichter van het burgerlyk huis
gezin. Hy is de eerste volkomen nuchtere,
die het heroïsche, de heldenfiguur en het
gezwollen woord absoluut verloochent. Dic
kens zag dus de werkelijkheid, alleen op een
fatsoenlijke wijze, d. i. de wijze van de
burgerlijke familie. Wel wat daarbuiten ook,
want de groote armoede van Londen heeft
hem erg zeer gedaan, en het Engelsche
ambtenaren wereldje heeft hij immers ook
«oo uitgekleed. Maar toch was Dickens wel
met het leven verzoend. De bitterheid, die
in zjjn ziel was om het leed en de leugen,
heeft een uitweg gevonden in zyn prachtige
meewarigheid voor de miserabelen en
misdeelden van het leven; maar overigens heeft
het leven hem bekoord. Al die curieuse,
precies en geestig beiijnde ereatuurtjes en
typetjes van zyn tijd hebben hem bekoord
met een rustige, genoeglijk-onweerstaanbare
aantrekkelijkheid. En zoo heeft hy wel de
illusie van het burgerlijk huisgezin bewaard,
is er de groote verteller van geworden.
Qogol is zóó n anders. Hy is ook begonnen
met de bekamping van de leugenachtige hel
denfiguur en heeft zyn roeping gevoeld van
klein-realist. Hy heeft wel een ergere
werkelykheidter weergave gehad, wreeder, gemeeneren
lager van hartstochten (willekeuriger en
laffer) maar hy' heeft toch, als Dickens, het
type bemind. Zie in de Revieor" o. a. de
notabelen: Dobtschinski en Bobtsehinski.
Hy is ook begonnen met zich thuis te
voelen in het wereldje. Anders had hij er
geen grappen over gemaakt. Dan geen
nieuwsgierigen achter omvallende deuren,
geen pleisterneuzen, enz.: zie de Revisor.
Ook had hy dan niet het slotefiect aldus
zelf aangegeven: In het midden de gouver
neur, onbeweeglijk als een beeld, de armen
voor zich uitgestrekt en het hoofd sterk
achterover geworpen. Rechts van hem zyn
vrouw en dochter, die met een beweging
van gansch het lichaam hem toegewend zyn.
Achter hem de postdirecteur, die, in een
vraagteeken veranderd, zich tot de toeschou
wers richt. Achter hem de schooliector, in
een houding, die de naïefste verwondering
verraadt" enz. enz. enz. Eene gansene bij
zondere oplettendheid moeten heeren
tooneelspelers by deze slotscène inacht nemen. Het
laatst gesproken woord moet als een bliksem
slag op allen, op n oogenblik werken
De dames moeten allen een luiden ? kreet
van verbazing slaken .... Niet inachtneming
van deze bemerkingen zou tot gevolg kunnen
hebben, dat het gansche effect verloren ging."
Noch had hy de ernst van het geheel
verbonden aan de pots van een
grappenmakend jongmenech, of die ernst af hankelyk
gesteld van het toeval en van een verkeerde"
gebeurtenis (zieinhoud). Er wordt een vrouw
gegeeseld, zieken worden ellendig verwaar
loosd en de corruptie van de hoogeren brengt
de onderdrukking van de minderen met
zich: daarop baseert zich, volgens
gevoelswaardeering van onzen ty'd geen blyspel en
geen comedie.
Gogol is das begonnen met zich thuis te
voelen in het wereldje. Maar zoo genoegelijk
bleek het toch niet te zijn op den duur. En
dadelyk al, anders als Dickens, was de mee
warigheid met de onderdrukten geen gevoel
voor hem. Hij is tegen hen even meedogen
loos in de karakteriseering. Zie de klagende
kooplieden en de onder-officiers-weduwe In
de Revisor. Zoo is de lach en de glimlach in
zyn lippen verbeten. En al heeft hy zich nooit
verzet tegen het wereldje daaraan dacht
hy niet haar poesie heeft hij haar niet
gelaten. Typeerend, klein-detailleerend, is hij
de koelste, de hoonendete, de pijnigendste
der klein-realisten, der klein-beschryvenden
geworden. Zie de doode Zielen.
De opvoering was op de Engelsche leest
geschoeid; (was het maar waar I) ze was als
van een comedie van Dicktns. Het Russische
aspect was geheel verwaarloosd in de grime
(met uitzondering van die ran den zieken
huisdirecteur Teune) maar wat «rger is, ook
in de karakters. Er was nergens iets te
zien van meer wreedheid, meer cynisme,
of van laffere en valschere hartstocht. Daar
aan was wel in de eerste plaats de gouverneur
d.i. de heer Holtrop schuld. Hy speelde veel
te ?eel een gewoon man, wel hier en daar
wat luider en barscher, maar niet gevaarlijk
en gemeen. Ook niet wreed-en-laf. Zy'n bid
den was gansch onbegrypelyk.
De quasi-re'isor, de andere groote rol, de
heer Meunier, was ook onvoldoende en boven
dien nonchalant. Nu mag ik het nonchalante
wel, als het talent er is, maar anders toch
nog maar liever het nauwgezette. Het effect,
dal Gogol bedoeld heeft, is dat van een niet
al te buitengewonen, eerder naleven jongen
man, die als een eenvoudige plotseling macht
krijgt over een troep beesten. Nu kan men
zich hieraan niet storen en van den revisor
een ecbt patsertje maken. Dan is er ook een
effect en een goed. Maar stoort men zich wel
aan Gogols opvatting, dan zy het naieve leven
van dien jongen man zooal niet teer of fijn,
wel zuiver en glunder-onbevangen. Dan
is er het diepere contrasteffect dat Gogol
bedoeld heeft.
De tooneelen met vrouw en dochter des
gouverneurs zie ik niet als vriendelijke lief
des-episodes ter afwisseling, maar als een
giftige spot tegen de Russische vrouw met
haar lagere en kleine hartstochtsinstincten.
Onder de kleinere rollen heb ik die raa
dea hr. de Jong knap gedaan gevonden.
Ook het spel van den hr. van Dommelen
vond ik ditmaal aangenaam om naar te zien.
STELLWAGEN.
Meeointjes,
Ik heb nooit het nut der vliegen begrepen,
maar stel me voor, dat de vliegen ook nooit
het nut van my zullen hebben gevat.
*
De latere historicus, die de
menschheidsgeschiedenis van dezen ty'd schrijft, zal de
geschiedenis van Rusland er aan toevoegen
als een apocrief boek.
#
Velen zyn tot alles in staat, omdat ze tot
niets in staat zyn.
*
Vraag: Wat is het verschil tusschen een
democratischen dominee en een conserva
tieven minister ?
Antwoord: Een paar maanden.
*
De beste minister van oorlog streeft naar
de opheffing van zijn ambt.
*
De massa is zoomin dood als levend: ze
wordt geleefd.
#
Wanneer dood het tegengestelde is van
leven, dan lykt de wereld wel een graf.
*
Honden zyn gezellige menschen.
*
Altruïsme is een internationaal woord,
maar in Rusland meent men, dat het knoet
beteekent.
DAAN VAN DEK ZEE.
?II»
? !?
? !?
? !!?
F. 450.?F. 500.
EN 725. GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
H O L LA N D"
AMSTERDAM - TELEF. 5974
N Z. VOORB.W. 274 O/H. n. v. D.O»O
? II"
? ?
?!?
? ?
KUNSTHANDEL Wei G. DORENS & ZOON.
BOKIN 56. AMSTERDAM.
FIGUURTJES
HOüfenFïOOB
C. J. v. J. HOEF.
PHOTOGRAYUREN, N. OUDE EN MODERNE
MEESTERS, IKÜRBRÜIKEN, ILEURETSEN,
ETSEN, KOPENHAAGSCH PORCELEIN,
ENCADREMENTEN.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KAI.VERSTRAAT 51,
Amaterdam.
SPUISTRAAT 62,
Den liaag.
Specialiteitszaak in Zilver van Antieke
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
Direct!» ; P. C. PAERELS.
TILÏFOON 71161.
Complete Kamerlnrlchtlngen
In Oud-nollandache en Andere
oude styien.
*tel»«r r«or M rermrtfjw ru Ofd-Roliaodscli Mijwtrk.
kantoormeubelen geheel van geperst
staalplaat vervaardigd.
, ALLSTEEK, LOKETKASTEN.
? ALLVTEEL' ACTE KASTEN.
>ALL§TEEL BRIEVENKASTEN.
'ALLSTEEL KLEEREiYKASTEK
BOEKENREKKEN.
ALLSTEEL TAFELS.
ALL.STEEL LESSENAARS.
ALLSFEEL BUREAÜX.
ALLSTEEL Complete inrichting der kassa afdeeling.
MOENS&BECK
te Bloemendaal.
FUYT EM ZONEN
. Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
Een natuurgetrouw Portret
l')
til. U AU l VU. W JWM***^AL * W J
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdtnkbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
H.BOGASRTS&CO.,
BOXTEL.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
'T BINNENHUIS]
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
* ft
RAADHUISSTRAAT 48-50
?*? AMSTERDAM *
l Filiaal: KUNSTZA A.L KLEIJKAMP,
Zuidblaak, Rotterdam.
Kennisgevingen
voor
Verloving, Ondertrouw,
= Geboorte, enz. =
- Invitatiën, Dankbetuigingen, Menu's
Programma's, Balboekjes, Visitekaarten,
- Luxepapier, Artistiek Stempelwerk
B. van Mantgem, Hofleverancier
Singel 562, hoek Vijzelstraat, Amst.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. rMZlNGA.
BINNEN BETIMMERINGE»,
BEHANGERLT,
MODELKAMERS.
Groningen.
WE8TER8INGEL.
FRANCO LEVERING.
TKLZT. 118,
MAISON DROUOT
?f H- WESSER A Co. 4-
4* LAK6E HOUT8TRAAT 7*2*
- - - Den Haag- - -
. . TMLBFOON INTBBC. S74 - .
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = == =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
VOO f3
en rSLE
EpPS&WOLF:
S!*P AMSTERDAM ."Sf