Historisch Archief 1877-1940
N*. 1626
DE AMSTEEDAMMEK
;A°. 1908
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Om-d-er recLacti© -vsun.
Dit nummer bevat een bijvoegsel.
. F. L.
Uitgevers: VAN HOLKEMA & WARENDORF, Keizersgracht 333, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 124).
Abonnement per 3 maanden f 1.50, fr. p. post f 1.65
Voor Indiëper jaar, bij Yooruitbetaling, , mail 10.
Afsonderlqke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.12'/«
Zondag 23 Augustus
Advertentiën van l?5 regels f 1.25, elke regel meer f 0.25
Reclames per regel 0.40
Annonces nit Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland worden uitsluitend aangenomen door de firma
RCDOLP MOSSE te Keulen en door alle filialen de/.er firma. De prijs per regel is 40 Pfennig.
INHOUD:
VAN VERKE EN VAN NABIJ: De strijd
op den Oceaan, door Henri van der
Mandere. Oorlogsgedrniscb, door d. K.
Weigering van geneeskundige hulp, door mr.
H. Louis Israël?, met Naschrift der redactie.
SOCIiLE AANGELEGENHEDEN: Mr.
Van Bonten en de invoering van het arbeids
contract, door S. De Woningwet.
Partijlenze, door L. FEUILLETON: De geest
des tegenspraaks, II. Naar het Engelech, van
Brinsley Moore. KUNST EN LETTEREN:
Mnaekbeoordeelingen, I. door Ant.
Averkamp. £ dam in Ballingschap, door
Stellwagen Jr. Berichten. VOOR DAMES:
Om en by het Internationaal Congres voor
"Vronwenkiesrecht, met portret, IV, door
Johanna W. A. Naber. Allerlei, door
Caprice. TJ1T DE NATUUK, door E.
Heimang. Indische figuren, V, met portr.
door Y. De Friesehe vrouw op het
Gygbert Japiksfeest te Bolsirard, met af b., door
J. H. R. Portret van dr. Schippers, t.
München, door Plasschaert. Een onbekend
gedicht van Vondel, door Corn. J. Gimpel.
Boekbeoordeeling. FISANCIEELE EN
OECONOMISCHE KRONIEK, door V. d. M.
en V. d. S. Een nieuw toestel voor duikers,
door M. Lonis Philippe, als Librettist, door
C. Het eeuwig vrouwelijke?, door M. C.
INGEZONDEN. DAMRUBRIEK.
SCHAAKSPEL. ADVERTENTIES.
iiiiHiiinniniiiiitinii
De strijd op den Oceaan.
Een opmerkelijk artikel kwam eenigen
tijd geleden voor in een zeer bekend en in
zekere mate zelfs berucht Fransch dag
blad; opmerkelijk daarom, wijl het een
Fransch belang betrof, dat tegelijk inter
nationaal belang was. Men had het artikel
geheel gesteld in den opgewonden toon en
oe fanfaroneerende klanken, die men ge
woon is van Le Matin, het blad der groote
en handige reclame, dat destijds
knarsetandend van woede opzag naar de stakers
der Parijsche electriciteits-fabrieken, wijl
zjjne persen bij de toen heerschende
verwarring de eenige waren nevens die
Yan enkele kleinere organen, welke zijn
Trienden op de boulevard niet dan verre
over tijd hun dagelijksch nieuws konden
brengen; het blad, dat zijn zucht naar
haastige sensatie met groote sommen aan
schadevergoeding nu zal moeten betalen.
Maar de grond van het artikel was waar,
was stevig, en aangezien het ging over
den schrikbarenden scheepvaart-wedstrijd
op den Atlantischen Oceaan, wekte het
alleen door zijn opschrift reeds belang
stelling.
De Franschen" zoo schreef de
bekende publicist, die het artikel
onderteekenden en die niemand anders was
als de hoofdredacteur Stephane Lauzanne,
die thans al weken achtereen zijne
Amerikaansche impressies schrijft en van uit
New-York zijn blad schijnt te redigeeren,
stellen veel belang in de paardenrennen
en ze mengen in deze sport een soort
patriotisme. Wanneer een Engelsch
paard naar den grooten prijs van Parijs
te Longchamps komt mededingen en
geslagen wordt, heerscht er een ware
driekleurige vreugde, een soort van his
torische vergenoegdheid der wrake.
Doch het zou zeker niet minder gewoon
zijn, indien diezelfde Franschen zich
bezighielden met datgene wat er ge
schiedt op een andere baan, den grooten
Atlantischen Oceaan, waar de renstallen
?worden voorgesteld door de machtige
internationale stoomvaartlijnen. Op deze
baan zijn de vijf voornaamste
Europeesche maatschappijen, die mededingen:
de Cunard en White Star-lijn voor
Engeland, de Hamburg?Amerika-linie
en de Norddeutsche Lloyd voor
Duitschland en de Compagnie Générale
Transatlantique, die de Fransche kleuren
draagt. Naast deze reuzen-ondernemingen
volgen enkele kleinere lijnen, onder
welke ook de Hollandsche vaart naar
Amerika, uitgaande van Rotterdam,
terwijl de eens dreigende Amerikaansche
concurrentie na de uiteenspatting van
Morgan's scheepvaarttrust tot het ver
leden behoort. De vijf vaartlijnen strijden
dus ongestoord hun heftigen strijd op
de baan, die naar New-York voert, een
strijd, waarbij de ontzaglijke toename
van reizigers en landverhuizers de
directies niet alleen heeft gedwongen tot
voortdurende vergrooting van het type
der booten, maar tegelijk tot steeds
hooger opvoering van de bereikbare
snelheid."
In 1886 was het de te Havre gevestigde
Compagnie Générale, die het record van
omvang en snelheid hield met
paketbooten van het soort der Champagne"
en Bretagne". Engelsehen en Duitschers
konden niet nalaten te beproeven haar
deze suprematie afhandig te maken. In
1892 bracht de Cunard-line in de vaart
de Campania" ter lengte van 182 M.
en de Lucania" van 183 M.; langzaam
achtereen en bijna in directe navolging
stelden de beide Daitsche reederijen te
Bremen en te Hamburg daartegenover
nog grooter monsters, nog schitterender
ingerichte drijvende paleizen, de Kaiser
Wilhelm der Grosse" (197 M.), de
Kronprinz Wilhelm" (202 M.) en de
Kaiser Wilhelm II" (2151/2 M.), de
"Deutschland" (208 M.), de Amerika"
(209 M.) en de Kaiserin Augusta
Victoria" (221 M.). De Engelschen hebben
gesidderd, want ook zij zijn sportsmen,
in hart en nieren, maar zij weten, dat
voor de aanstaande menschenrassen het
conflict van meerderheid ligt op zee.
En dadelijk liet de White Star Line te
Liverpool van stapel loopen de Oceanic"
en de Baltic" (214J/2 M.) benevens de
Adriatic". De Cunard - maatschappij
richtte zich tot de regeering en verklaarde
zich bereid tot een nog reusachtiger
poging om Engeland de verloren meerder
heid te doen hernemen. Met den
financieelen steun van het gouvernement
bouwde zij de Mauretania" en de
Lusitania", die elk 2391/:* M. lengte bereikten.
Voor alle deze maatschappijen geldt wel
in de eerste plaats de Fransche Compagnie
Générale als een prooi, die te plunderen
valt. Want men weet het, dat zij in
geen enkel opzicht de ondersteuning
moreel of materieel verkrijgt, die in
Duitschland de Keizer, in Engeland volk
en parlement schenken aan den strijd
op den Oceaan. In de Fransche havens
begint dan ook de concurrentie te naken.
Te Boulogne, zoo klaagt het artikel niet
ten onrechte, leggen elke week
Hollandsche steamers aan bij heengaan en terug
komen, en ontschepen er passagiers; te
Cherbourg hebben de twee Duitsche
maatschappijen voor het gelijke doel een
aanlegsteiger, te Hfivre wil nu de White
Star Line het voorbeeld volgen, hetwelk
de Cunard nog slechts niet doet tenge
volge van de aarzeling voor de keuze
der beste haven.
En thans komt eerst de eigenlijke
pointe van het artikel. De Compagnie
Générale heeft niet meer dan haar eerlijk
toekomt, zal men zeggen; waarom laat
zij zich overvleugelen, waarom zet zij
niet direct een paketboot van 250 M.
op stapel, die haar in drie jaar tij ds
het record zou doen herwinnen ? De
Franschen, die voor hun genoegen het
verslag der paardenrennen lezen, slaan
dikwijls in hun nadeel de debatten der
Kamerzittingen over, want anders zouden
zij weten, dat alleen de beperkte en van
alle energie ontbloote blik der admini
stratieve autoriteiten hier schuld is. De
schrijver van het artikel heeft persoonlijk
een bezoek gebracht aan Havre en zijne
havenwerken. Toen de Compagnie Gén
rale, zoo verklaart hij zeer categorisch,
de Lorraine" en de Savoie" met hare
lengte van 193 M. in de vaart bracht,
wist zij tevoren alle verdere concur
rentie met de reederijen in Duitschland
en Engeland te moeten staken, omdat
geen der monstrueuse paketbooten, die
daarna zijn gebouwd, vanuit Havre had
kunnen worden geëxploiteerd, van wege
de onvoldoende diepte der bestaande
havenbassins aldaar en de onmogelijkheid,
waarin die steamers zich zouden bevinden
om te Havre eene goede aanlegplaats <e
vinden. Sedert dien is er aan Frankrijk's
bekende haven gewerkt en de nationale
stoomvaartlijn kon zeggen haar type tot
220 M. te zullen uitbreiden, de
minimumlengte echter, die de concurrentie haar
voorschrijft. Maar wat zal er geschieden
wanneer deze steamer gereed is voordat
aan de havenwerken de zoo hoog noodige
verbeteringen zijn aangebracht ? De
voorhaven is voor zijn diepgang onvoldoende;
groote moeite zal het kosten hem het
nieuwe Sas, het deel der sluizen tusschen
beide bassins, te doen doorgaan; in het
bassin der Eure kan de boot niet wenden
tengevolge van hare enorme waterver
plaatsing; er is geen kade om haar te
meren; en ten slotte mist men de ge
legenheid voor het geregeld herstellen
en kalefateren van deze enorme schepen.
Misschien blijkt een wonder mogelijk en
worden deze zwarigheden overwonnen,
maar dan komt het duidelijk uit, dat
Havre niet in staat is ook daarna de
afmetingen der schepen tot hooger dan
220 M. toe te laten.
Indien er n land in Europa is, dat
moet voelen voor dezen toestand, is het
wel Nederland, welks hoofdstad,
Amtersdam, zijne scheepsbouw-industrie
ernstig bedreigd heeft gezien door de
beruchte en te nauwe Oosterdoksluis.
Men kan zich dan ook hier de ver
ontwaardiging in Frankrijk begrijpen.
Twintig jaar zijn noodig geweest om er
de Kamer het plan der uitbreiding te
doen aannemen en twaalf jaar is men
bezig met de uitvoering der werken, die
door de parlementaire onbevoegdheid,
zonder samenhang zijn voortgedreven en
in plaats van de Oorspronkelijke 24
millioen francs reeds 42 millioen hebben
gekost. En wil men nu weten, wat het
resultaat is van dezen arbeid, onder
nomen met den tegenstand der
kleinzielige besturen en bestuurtjes, die er
mede te maken hadden, behandeld door
eene directie vol goeden wil maar zonder
handelsgeest? Het voornaamste effect
der uitbreiding, zoo merkt Le Matin
spottend op, zal zijn, dat dijken in zee
zijn gelegd en pieren zijn gebouwd,
waardoor aan de vreemde transatlantische
stoomers van de grootste afmetingen een
prachtige gelegenheid tot tijdelijke anker
plaats is verschaft. Voor deze lijnen is
het nu slechts eene kleine moeite om tot
in Havre, verbonden met Parijs met
expresse gelegenheden, de passagiers
voor New-York te komen weghalen,
terwijl voor de nationale lijn. die in deze
haven moet resideeren, daarin alle hare
faciliteiten vinden, de toestand geheel
onveranderd blijft en even achterlijk bij
Hamburg, Bremen, Southampton, Liver
pool, Londen, Rotterdam, Antwerpen,
Genua als tevoren.
Ziedaar een merkwaatdig hoofdstuk
uit den transatlantischen reuzenstrijd op
den Oceaan, en dat te denken geeft aan
de Hoilanders, die immer zien naar het
buitenland, doch nog zoo kort geleden
de eigen reusachtige Rotterdam", het
hoogste schip der wereld, konden roemen
door de deelnemers aan het internationaal
scheepvaartfeest der Maasstad, 't welk de
fixe rleur van den Europeeschen handel
samenbracht. Indien Duitsche en
Engelsche maatschappijen de reeds meermalen
in volle zee gestreden wedloop van enkele
dagen financieel kunnen volhouden, dan
danken zij dit spoedig aan het geld der
Fransche natie, dat haar in een Fransche
haven nieuwe bronnen voor passagiers
vervoer opent. En dat misschien ook de
bestaande mail uit de handen der Fransche
compagnie zal trekken, omdat het inter
nationaal postvervoer alleen met de
snelste route rekening houdt en op een
tot enkele dagen gelimiteerden afstand
elk uur gaat mede tellen.
HESRI VAX PEE MAXDERE.
Den Haag, Juli '08.
Oorlogsgedruisch.
Wij hebben nu, blijkens
dagbladberichten, weldra een eskader van vijf
schepen gereed, om zich onder een
Scheut bij Nacht", als ^ ederlandsche
Zeemacht aan Venezuela en de
Benedenwindsche Eilanden te vertoonen.
Zoo iets laat niet na op de
vaderlandsche gemoederen te werken, en hoe zeer
de oorlogsfantasie zelfs een bisschoppelijk
orgaan kan te pakken krijgen, blijkt wel
uit de volgende mededeeling, welke wij
aan het overzicht der Opr. Haarl. Ct.
ontleenen :
De Tijd meldt nog, dat na het vertrek
van de Frietland de commandant van het
eskader, kapitein Snethlage, over 1000 man
marinetroepen beschikt. De prachtige haven
van Curarao, voegt het blad daaraan toe,
is een uitmuntende basis voor een maritieme
operatie. Zij is bij eiken waterstand te be
reiken en het aan het einde gelegen
Schottegat biedt een veilige ankerplaats voor tal
van Echepen.
Bij belder weer is de kust van Venezuela
er zichtbaar en voor aanvulling van
kolenvoorraad, ammunitie en andere
scheepsbenoodigdheden is er ruimschoots gelegen
heid. Het station voor draadlooze telegraphie,
dat te Willemstad wordt opgericht, zal wor
den bediend door personeel van de Marine.
Voor een eventueel bombardement van
kustplaatsen zal, volgens het blad, vermoe
delijk alleen het geschut van de Heemskerck
kunnen dienst doen, daar aan de kanonnen
van de Gelderland en de Friesland geen vol
doende elevatie is te geven om over de hooge
rotsen aan de kust heen te schieten. Meer
dan a schip is er evenwel ook niet voor
noodig."
Inderdaad: gegeven, ook na het ver
trek van de Friesland, de beschikking
over 1000 (1400?) marine-soldaten;
vervolgens vijandelijke kustplaatsen niet
of maar pover versterkt; een Heemskerck,
die over hooge rotsen kan schieten; en
dan een juweel van een haven als Curarao
met het Schpttegat, om zoo te zeggen,
voor het verrichten van een maritieme
operatie" aangewezen, men zou van allen
vechtlust verstoken moeten zijn, om het
niet jammer te vinden bij zoo'n
voordeelige gelegenheid, buiten
oorlogsnoodzaak te verkeeren, en niet eenige
Venezolanen en natuurlijk, ook eenige
Nederlandsche matrozen ? naar de andere
wereld te mogen helpen.
Het spreekt van zelf, dat een Christelijk
blad als De Tijd zulk een oorlogsfantasie
niet bemint, en alleen zijns ondanks,
door haar werd aangegrepen, op n
van de zwakke oogenblikken, waarvoor
ook de braafsten niet beveiligd zijn. Men
kan er zeker van wezen, dat dit blad
hoofd en hart vervuld heeft met over
wegingen, hoe de Nederlandsche regee
ring te leiden pp den rechten weg; tot
erkenning van eigen fouten; tot het zoeken
van elk mogelijk middel om door diplo
matieke onderhandelingen tot minnelijke
schikkin g of tot arbitrage te komen. Neder
land, nietwaar, met zijn Hof van arbitrage!
Immers de religieuse geest, waarin
het katholieke blad leeft en streeft,
maakt het op zichzelf reeds onverklaar
baar, dat het met zoo veel aan blijmoe
digheid grenzende ongegeneerdheid over
het doodschieten van zoogenaamde vijan
den kan schrijven.
Hoe Jezus ? en de Moedermaagd,
over welke laatste wij, protestantsch van
opvoeding, nauwelijks durven spreken
hoe Jezus en de Moedermaagd, naar
katholieke opvatting zullen denken, over
een eventueel bombardement der kustplaat
sen zal De Tijd, hopen wij, nog wel
eens, tot tempering van oorlogsgeestdrift,
in het licht stellen. Maar voorhands
houden wij het er voor, dat ook zij het
met ons eens is, dat de pers tot haar
bootsten plicht in deze verwikkeling
heeft te rekenen, het humanitaire, het
zedelijke en het christelijke tjt in de
uiterste mate te verdedigen; het volk
en zoo noodig de Regeering en
de Volksvertegenwoordiging op te voe
den tot een eerbesef, edel en sterk
genoeg om de waarheidsliefde, de wel
willendheid en de vergevingsgezindheid
niet uit te sluiten; en dat mitsdien
die zelfie pers zich zoo lang mogelijk
zal hebben te onthouden van de waar
deering van aanval- en trefkanzen,
maar zeer goed wetende hoe bij een
groot deel yan het publiek maar al
te gemakkelijk het nioreele, dat het
oordeel behoort te leiden en te beheerschen,
door prettige oorlogsfantasiën wordt ver
stompt.
* *
*
De Maasbode, het Zuid-Hollandsche
Katholieke hoofdorgaan, bracht het nog
niet tot zulk een oogenblik van oorlogs
genot, maar meent toch, dat Nederland
dadelijk zijn toevlucht tot het oefene a
van dwang moet nemen. Zij acht het
aandringen op arbitrage niet onbeden
kelijk".
Gastro, het enfant terrible der be
schaafde wereld", (deze qualificatie zou
wel eenige toelichting kuunen velen!)
Gastro, zoo redeneert het blad, is zelf
te zeer van ongelijk overtuigd, om in
arbitrage toe te stemmen; en deze weg
zou te lang zijn, om het aan uitputting
verkwijnend Curacao bij tijds te helpen.
En daarom zouden wij het toejuichen als
onze Regeering, in overleg desnoods met die
der andere Mogendheden, dit autocraa'je
eens deed weten, waaraan hy zich te houden
heeft. Wapengeweld behoeft daaraan niet
direct te pas te komen; een demonstratie
van enkele schepen onzer vloot voor de haven
van Caracas zou allicht eenigen indruk maken
op de onderdanen van dezen despoot,
waarvan velen zijn tyranniek bestuur reeds
lang moe zijn, voldoende kracht bijzetten
aan onzen uitgedrukten wensch, en zeker
meer uitwerken dan een in andere omstan
digheden ongetwijfeld aan te bevelen, poging
tot arbitrale beslechting van het geschil"."
De Maasbode, d. o., vat deze zaak wat
al te licht op. Ware er een overleg, een
zedelijk" zamenwerken met audere, d.i.
met groote mogendheden, ons eskader
van vijf schepen zou zeker niet noodig
zijn. Maar dit overleg juist is afwezig,
tenzij in negatierrn zin. Eenige mogend
heden gunnen Castro ongetwijfeld een pak,
en zullen Nederland bij het toedienen
daarvan niet tegenwerken. Niets zal hun
aangenamer zijn, dan dat ons landje hun
den dienst bewijst Venezuela voor zijn
onvriendelijkheden te straften, maar zelf
hebben ze economische en politieke rede
nen, om buiten elke rechtstreeksche
handeling te blijven. Venezuela is nu
eenmaal een Zuid-Amerikaansche staat,
en wat het optreden van een Europeeschen
Staat of van Noord-Amerika tegenover
zulk een mogendheid tengevolge zou kun
nen hebben, weet men nog zoo precies niet.
Vandaar dan ook juist dat Noord-Amerika
zich zoo stille houdt, dat immers reeds lang
dit varkentje had behooren te wasschen.
Want het is wat al te naïf met De
Maasbode aan te nemen, alleen aan de
omstandigheid, dat Castro's republiek
eigenlijk een hulpbehoevend weerloos
kind is onder de mogendheden, is het te
wijten, dat zijn potsierlijke fratsen zoo
lang geduld zijn door de andere naties,
die het ongeveer alle (?) met Castro aan
den stok hebben." Och, zoo hooggevoelend
zijn mogendheden nu eenmaal niet
alleen te duchten nadeelen en gevaren
houden hen terug.
Nu is onder dezen de Noord Ameri
kaansche republiek wel de eerste waaraan
men denkt zijn het zoo goed als uitslui
tend Amerikaansche bladen, die hun
belangstelling toonen in de oorlogszuch
tigheid, waarvan zij de Nederlandsche
natie verdenken. Het heeft er waarlijk
maar al te veel van, als ware het ge
schil" meer een Amerikaansche dan
een Nederlandsche zaak. Zslfs een
ondubbelzinnige aanmoediging, om niet
te zuinig te wezen bij het plat schie
ten van kustplaatsen bleef niet achter
wege. In elk geval zou men tot de
onderstelling gerechtigd zijn, dat het
aantal Noord-Amerikanen, ons in deze
richting lokkende, veel grooter is dan dat
van Nederlanders zelf, welke nu wer
kelijk zulk een dienstbetoon aan Uncle
Sam, die achterbaks blijft, begeerlijk
achten; en het is deze internationale
zijde van de kwestie, dat opdraaien
aan den kleinen man van den politie
dienst in de Caraïbische Zee in 't belang
van den grooten, dat wel terdege over
wogen mag worden. Zsker schijnt het,
dat bij de officieele neutraliteit van de
Amerikaansche Unie, de elementen daar
te lande niet ontbreken, die een revo
lutionaire beweging in Venezuela, gaarne
zouden wekken en steunen. DO Was
hington l'ost heeft reeds medegedeeld,
dat Pulido, oud-zaakgelastigde van Castro,
zulk een omwenteling met de hulp van
vermogende en invloedrijke Amerikanen,
voorbereidt,?en men mocht almede in een
bericht uit New-York aan de Engdsche
Globe, het vermoeden lezen, dat deze of
soortgelijke beweging elke handeling van
Nederland tegen president Castro over
bodig zal maken. Maar voorloop! 2: kan
men op zulk een afleiding, al moet Castro
deze mogelijkheid in het oog houden,
natuurlijk niet rekenen.
Een verstandige opmerking vinden wij
dan ook, wat de kapitein ter zee Von
Pustau, in Der Tag, zegt, overgenomen
door het N. v. d. Dag:
Men mag aannemen dat de Nederlandsche
Regeering door het uitzenden van de Utrecht
en de Holland de mogelijkheid wil openen
bu verscherping van het conflict terstond
cll'ensieve maatregelen te kunnen nemen,
maar tevens, dal zij altijd no) op een
gunstigen ajloop rekent".
Dit standpunt is ook ten volle verklaar
baar, want de Regeering in Den Haag heeft
zich niet slechts te laten leiden door de
altijd vrij aanzienlijke kosten van eene mili
taire actie of door bezwaren uit krijgskundig
oogpunt, maar ook door de gedachte aan
de internationale verwikkelingen, die elk
oogenblik uit zulk eene afiaire kunnen ver
rijzen''.
De schrijver geeft dan zijn beducht
heid te kennen, dat Noord-Arnerika bij
blokkade of beschieting van een kustplaats,
allicht met de Monroeleer voor den dag zou
komen, daar Europeesche en Amerikaan
sche reederijen wij denken hierbij
ook aan de Zuid-Amerikaansche reede
rijen schade zouden beloopen. En nu
is er wel een dagblad-telegram, dat van
Amerika's toestemming voor een gewa
pend optreden van Nederland getuigt
maar de vraag blijft hoeveel de N. A.
l., in haar positie tegenover
ZuidAmerika beloven kan, bij de
mogelijkeschade, die oorlogshandelingen, aan
NIETVenezolanen dreigen te berokkenen.
Zoodat Nederland, naar van Pustau
terecht schrijft, niet alleen op de altijd
vrij aanzienlijke kosten van een militaire
actie", en op bezwaren uit krijgskundig
oogpunt", heeft te letten, maar zich ook
dient te laten leiden, door de gedachte
aan verwikkelingen, die elk oogenblik uit
zulk een affaire kunnen verrijzen.'1''
Wanneer men nu, zooals De Maasbode
de Regeering tracht te voeren tot het
oefenen van dwang en desnoods wapen
geweld, omdat Curacao zoo spoedige hulp
noodig heeft, teneinde het te verheffen
uit zijn staat van uitputting en verkwij
ning, en arbitrage te veel tijd zou kosten,
behoort men toch te bedenken, hoe zulk
een affaire, die elk oogenblik verwik
kelingen, waarop het onmogelijk was te
rekenen, kan brengen, ook eens niet zoo
spoedig en zoo gemakkelijk mocht zijn
te beëindigen. En ook: welke de ver
houding tusschen CuraQao en Venezuela
zal worden, nadat dit Zuid-Amerikaansche
republiekje door Nederlandsche
oorlogschepen gedwongen is aan zijn gehaten
overbuur concessies te doen. Het ver
wonderde ons daarom niet, dat reeds een
West-Indische stem werd vernomen,
welke de hoop uitsprak, dat Nederland
zonder oorlogzuchtig gebaar of gedoe met