Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1626
De Nachtmerrie van den Sultan.
ABDUL HAMID: Ja, Ja, goede vrienden, ik verzeker het u nogmaals, ik zal de
constitutie eerbiedigen, hoor I Ja zeker, zeker, mijn leven lang l
de werkelijkheid wenscht hij niet te aan
vaarden. Zij besluit weer door te leven. Het
dagboek eindigt met een voornemen om zich
vooreerst niet meer met zichzelf bezig te
houden.
De muzen mogen verhoeden, dat men er
toe komt in onzen tijd van anarchie des
geest e j, om in overmaat van realistisch plichts
gevoel een gewoon geschreven relaas door
een alledaagsch menach als kunst voor lief
te nemen, alleen omdat het echt is, omdat
het niet gekunsteld is. Ware dat goed, dan
hadden kunst en kunstenaar weinig reden
tot bestaan meer. Een dagboek ia maar niet
iets, dat men gauwer maken kan, dan een
andersoortig werk, omdat het geen be
schrijvingskunst, geen compositie of ensce
nering eigent. Integendeel: men houdt er
wel in het leven een dagboek op na, om
vrij en ordeloos alles wat voorkomt op te
schrijven, wordt een dagboek ons echter als
Leesboek aangeboden, dan zijn er eischen.
Al zijn dan de relazen zoo alledaagsch als
maar mogelijk is, de geest van den kunstenaar
moet er achter schuilen. Er moet een zeer
bijzondere sfeer geschapen worden, wil het
ons boeien, een sfeer waaruit de gewoonste
mededeeling ontroerender tot ons opklinken
kan, dan in andere gevallen veel schoone
klanken en rhythmen. Het dagboek schrijven
uiting van een zichzelf verdiepende
ikheid is vooral een fijne kunstar beid.
De middelen om stemming te verwekken
zijn bijna kunsteloos sober, -wijl een niet
kunstgevoelig mensch kunsteloos schrijft,
en het eischt een fijn en diep gevoel voor
de werking der eenvoudigste woorden en
zinswendingen, om daarmede iets te bereiken.
Het dagboet van Sophie de Jong draagt
de gunstige kenmerken van als kunstwerk te
zijn gecomponeerd. Het wordt er te geniet
baarder door. De schrijfster heeft het eigenlijke
van elke situatie zoo zuiver mogelijk willen
vaststellen, ontdaan van de doode dagelijksche
behangsels, als er in een echt" dagboek
zeker zouden voorkomen. En eigenaardig l
daardoor is het geenszins een onnatuurlijk
dagboek geworden. Men voelt alleen dat
het der schrijfster ernst was, met iets af te
beelden, en dat kan men dus een
kunststreven noemen.
Wat nu de vraag betreft, in hoeverre zich
dit streven heeft verwerkelijkt: het boekje ie
meer dan gewone leesstof. Weldoend er in
is de zuiverheid, die slechts zelden door wat
damesachtige rhetorica wordt verstoord. Wat
dese vrouw schrijft is in harmonie met wat
haar geest kan denken en voelen. Deze geest
is noca hoog noch diep, doch zuiver
vrouwelijs. Er is een zekere coqueterie, eene ge
wilde naieveteit in dezen stijl, doch zy doet
niet als oneerlijk aan, integendeel: als Al te
eerlijk, zij behoort bij zulk een geest. En de
ondergrond is toch een moedige frischheid,
een gezonde veerkrachtigheid en fijne ge
voeligheid, die men vergeve mij het
tragische niet tragischer maakt dan noodig is.
De taal van dit werk heeft geen diepte,
en is geen geheel. Maar er is een elementair
taalgevoel te bemerken, een drang om alles
zuiver en eenvoudig te zeggen, die, ondanks
een zweem van moderniteit, persoonlijk is;
een onbewust gevoel voor het leven der woorden.
Dit lijkt nu niet bijzonder, in een land waar
er zoo impressionistisch geschreven wordt
als het onze. Edoch: juist omdat er zoovee?
modern", dat is volgens de huidige con
ventie geschreven wordt, is zulk een per
soonlijk gevoel voor de waarde der woorden
iets opmerkenswaardige. Juist in de zinnen
die het minst opzettelijk zijn, het minst ver
sierd, schuilt soms n kleur n rhythme. Wat
dezen stijl bij zyn goeden aanleg groot nadeel
doet, is de aanhoudende forceering van den
eenvoud en de natuurlijkheid, kinderlijkheid.
Men kan niet spreken van de verfdoos van
den herfst" enz. Onmacht? of wel angst voor
eigen woordkunstige neiging?
***
Uiting en bedoeling zijn in het voorgaande
boekje zoo ongeveer in evenwicht. Even
wicht nu is er ten eenenmale niet in het
boekje van E. C. van Hoogelande. Die dit
boekje geschreven heeft het is een soort
van lyrische mémoire is zeker een dieper
en tragischer bewogen vrouwenziel, met meer
drang en meer diepte. Doch hier is de be
doeling veel te zwaar voor het kunnen.
Eigenlijk is in dit boekje de zegging bijna
overal juist naast het gevoel, dat desondanks
te vermoeden wordt gegeven. Het wil de
zware en benauwende tragedie geven van
een vronw die, gehuwd, zich niet binnen
in het leven van een bijzonder man kan
dringen. Zij wil diens droom deelen, doch
ziet zich als door onzichtbare dingen altijd
teruggestooten. Deze oude historie, die niet
temin altijd nieuw blijft (d. i. die altijd weer
andere nuancen toont) wordt in een reeks
van zinnebeelden weergegeven. Het voor
naamste symbool is dat van een boot, waarop zij
samen door kanalen en rivieren varen (de
levensboot") hetwelk door alles heen en
met de wanhoop der onbeholpenheid anders
kan het mij niet toeschijnen wordt doorge
voerd, en voor allerhande speciale zielestaten
en gebeurtenissen pasklaar gemaakt. Dit
symbool is nergens tot realiteit gebracht, en
dat doet reeds verwarrend aan. De soms
vry goed geschreven psychologie wordt nu
voortdurend begeleid, of liever onderbroken
door allerlei beschrijvingen (van landschappen
enz.) die in hunne eenheid niet zijn gezien.
Is er eenig woord dat ons het tegendeel
schijnt te doen gelooven, dan kan dit zeer
goed eene herinnering zijn aan iets dat vroeger
en in geheel ander verband werd ge:ien.
Bijna alles ia troebel en onrijp in dit boekje,
er zijn zonderlinge zinswendingen die door
niets z$n te verklaren, gedurfde verbeeldingen
die onvermqaeiyk den hals breken, massa's
woorden die niets zeggen.
En toch kannen wij door deze warreling
den groot en drang bemerken naar vreemde
schoonheid, diepe woordenklank en monu
mentale weergave der dingen, en vooral komt
het volle gevoel dat de schrijfster beheérscht,
vaag tot ons op. Het is mogelijk dat dit
gevoel en deze drang zich in een volgende
poging tot iets van bereikte schoonheid zullen
zetten. Bereikt is er nu nog niets.
Beter war» 't te zeggen: bijna niets. De
teleurstelling van het slechte vervolg, doet
ons al gauw de schoonheid van de drie eerste
bladzijden vergeten. Daarin leeft het gevoel
in harmonie met de stille woorden. Kunste
loos zijn ze, doch gaaf, er leeft een ademlooze
weemoed in, een waardige deemoed.
DIRK COSTER.
Eiken Lokettenkast.
rjd
CD
Ui
?d
3.
B
P3
B,
3
CD
«Q
O
c
w
ft
CD
)
Jalouziesluiting-,
7X5 Loketten. Elk loket 12K cM. breed,
10 cM. hoog, 33M cM. diep. Ondervak is
55 cM. hoog verdeeld in 2 deelen. Geheele
hoogte 170X cM., breedte 75 cM., diepte44cM.
Uitwendig Eikenhout i/d. was.
Inwendig vurenhout ? 52.60
eikenhout 62.60
Levering onder garantie franco.
de Phoenix",
Compkete Meubldeering en Kantoor-imtallatïn.
234 Spuistraat l Ams,terdam
76 Damrak f
Anister(lam? II"
n B
a Ij a
B||B
F. 450.?F. 500.
EN 725. GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
H O L L A N D"
AMSTERDAM - TELEF. 5974
N Z. VOORB.W. 274 O/H. N.V.O.D»»
?II"
|B||B
B || B
B j B
444444444444444444444444444444444444444444
j Idyllisch Buiteiiwoiien. j
4
4
4
4
4
4
4
VERPLAATSBARE BIITEXHUIZEN van gewa
pend papier maché, «OEI>KOOPK WOJVIJVCJEtf als
OPTREK J KJS voor den Zomer, in prijzen van
f 12OO,?en hooger, met 3 kamers en meer.
Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare
Bungalows.
4
4
4
Magazijn
Oud-Ho Hand"
Damrak 75, Amsterdam.
Directie: P. C. PAEBELS.
TELEFOON 7361.
Complete Kameriiirlchtingeii
in Oud-Hollandsche eu andere
oude stijlen.
Atelier voor het vervaardigen van Oud-Hollandsch snijwerk.
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KAL VERSTRAAT 51,
Amsterdam.
SPUISTRAAT 62,
Den Haag.
Specialiteitszaak in Zilver van Antieke
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
Kunstzaal KLEIJKAMP,
26,
Entree niet-leden 25 eent,
EN
van Meubelkunst van
T BINNENHUIS
Raadhuisstraat J"* 5O,
A ML 8 T E H » A M.
Kennisgevingen
voor
Verloving, Ondertrouw,
= Geboorte, enz. =
- Invitatiën, Dankbetuigingen, Menu's
Programma's, Balboekjes, Visitekaarten,
- Luxepapier, Artistiek Stempelwerk
B. van Mantgem, Hofleverancier
Singel 562, hoek Vijzelstraat, Am s t.
VOOQ
EILE&S&WOLF:
Een natuurgetrouw Portret
l»
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
UOGAERTUCo,
BOXTEL.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
| Technisch Bureau MOENS & BECK te Bloemendaal. |
444444444444444444444444444444444444444444
FUYT EU ZOMEN
- Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
/Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMEKINOKS,
BEHANGERIJ,
MODELKAMJ&Ra.
Groningen.
WE8TER81NGEL
FRANCO LEVERING.
TEL» l ia.
ftaisoti DROI/OT
?+ ?¥WËSSEJB A Co. 4- *?
* LANÖE HOUTSTBAAT A 2 .
- - - Oen HLatvg: - -
. . TCLKF0ON IJfTBBC. B74 -
GBOOTSTE INRICHTING VOOB
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = == =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
aa m *
y
T BINNENHUIS]
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
RAADHUISSTRAAT 48-50
* AMSTERDAM *
Filiaal: KUNSTZA A.L KLEIJKAMP,
Zuidblaak, Rotterdam.
i KUNSTHANDEL Wei G. DORENS & ZOON.
ROKIN 56. AISTEEDAM.
FIGUURTJES
HOUT en
VAK
C J. v. J.
PHOTOGRAVÜREN, N. OUDE EN MODERNE
MEESTERS, EL'URDRÜKKEN, KLEüRETSEN,
ETSEN, HMHAÜGSCH «ELEIN,
ENCADHEMEftïEN.