Historisch Archief 1877-1940
3
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1633
verblijdende aanzien toont van nieuwe opvat
tingen, de aandrift en bet waarom van beider
spelen ia de expansie van het gevoel. En diérol
is immer het schoonst en voor het ontvan
kelijke publiek ook het dankbaarst, waarvan
duid«lykkan worden ftezegd uit welkegevoelena
ZQ was opgebouwd. Van deze waarheid bezit
mevr. R. de goede en zelfstandige intuïtie.
Het B pel van den heer Royaards is bijna
nooit geheel een spel van het gevoel. Veeleer
ia het een spel van vormen en van grooten
geconcentreerder! *wil. Van begrip en van
straffe bedoeling. Nog is er n andere, voor
name, kwaliteit in R., die mjj immer met
groote belangstelling naar zyn werk doet
gaan zien, maar daarover spreek ik nu niet.
De gevoelens, die R. wel eigen zijn, en
die hq ook in zjjn spel vermag te geven, zijn
lo. de heerschzucht en de valschheid van
de heerschzncht; daarom is zqn Lucifer of zijn
Marcns Antonius een creatie van belang en
2o. vreemde combinatie l een groote
goedheidvan-hart, en wat weelde van zonnige vreug i;
daarom is zijn proza zoo mooi, en kan er
zooveel warmte en bekoring zyn in zijn klei
nere bescheidener rollen.
In R's. spel van de Warenar-rol heb ik,
behalve dan de vorm, d. i. dus de grime,
het bleeke gezicht, de houding, het mummelen
met de pjjp, de stand en zoo, vooral n
gevoel superieur, echt- van-Royaards gevonden.
n dit gevoel is dan niet de hartstocht van
de vrekkigheid, maar het is, nu de diefstal
van de pot, de meewarigheid, het berooid
achterblijven, het
armoedig-medelq'denswaardige van den vrek. Het is het gevoel dat ligt
in de regels:
... Vroome burgers, ik bidd'et je mit gevouwwe hangden...
...Heeft 'er niemandt wat graft-waeters? ay schenk
[my ien dronkje.
...Mag'er van niemandt wat of? och dit is te onheus...
..'.Heeft er niemandt provisy? ien pijpjen tabacx dan...
Ik denk dat als R. zijn spel en vooial zijn
geluiden daar wat eenvoudiger en zac titer
maakte, het effect grooter zou kunnen
zqn. De rol als geheel had m.i. een tekort
aan comieche effecten en leed bovendien sterk
onder een beklemming van speel-energie, van
heerechzucht- om-te-spelen, en onder een for
ceering van de stem. Vooral dit laatste. Want
het keelgeluid, waarmee R. den ganachen avond
sprak, kan wel typeeren, den ouderdom bijv.,
maar als het keelgeluid niet gemoduleerd is,
werkt het niet uit en brengt het de gevoelens
niet over naar het publiek.
Mevr. Kerckhoven?Jonkers wasdeeenige
die de comische bedoeling vandit
zeyentiendeeeuwsche spel begrepen heeft. Want zij was
het, die byv. een regel als:
...Van Klaertjens eer te bedekken, die op haer uiterste
[gaet
Beladen met kindt, en haest zal moeten baeven:....
met den gullen en breeden
zeventiendeeeuwsch-Hollandschen toon zeide. Ook de
grime van het vuur-aanblazende, moreige
keukenmeiden-gezicht was juist. Overigens
was haar spel wat te goedig en wat te guitig
(al of niet bedoeld dit laatste effect), en het
had wat liederjyker kannen zyn.
Het is vooral dit liederlijke en het
ruimzinneljjke, waarop de comische weiking be
rust. U kunt er Brederoo voor na lezen,
Jan H t een voor gaan zien, en heel wat verder
in het verleden terug is Plautvn ook een
aangenaam voorbeeld.
Een stuk van Brederoo goed te vertoonen
lijkt mjj een dapperder en vreugdiger werk
dan de opvoering van het een beetje
gemaniereerde Warer ar".
Werd het tooneel tnsschen Reym en
"Geertruid, V, 3, niet al te zeer geschaad door
de onbeholpen manier van aldoor bij de stoep
van G.'s huis te blyven staan? De tekst
duidt op een, door Reym telkens onderbroken
Zoopen:
Geertruid: Maer of je trat over jou voeteu
- wat stijver...
Het mag dus voor op het tooneel worden
gespeeld.
Het spel van mevr. J. van Amerom?Roos
leek op een goede vertolking van de rol, was
het echter niet. Er ontbrak aan, wat alleen
het talent geven kan. Eene vergelijking met het
geestige-en-gevoelige spel van mevr. G.
Braakensiek in de door de Kon. Ver. laatstelijk
opgevoerde boerenklncht van Coster, een
vergelijking, die betreft de bewegingen n
de intonatie, maakt het verschil heel duidelij k.
STELLWAGEN.
II.
? Aangezien het Vrijz. Christendom niet be
oogt een scherp omlijnde leer, doch eerder
een algemeen levens- en wereldinzicht op
idealistischen grondslag zoekt, en tegelijker
tyd zich uitspreekt voor een organische
ver?H»
? ||B
? !!?
? || B
F. 450.?F. 500.
EN 725.?GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
HOLLAND"
AMSTERDAM - TELEF. 5974
N.Z. VOORB.W. 274 O/M. «. v. O.D.»
f
t H. W. van Delden::
MAKELAAR
ra
KANTOOR DAMRAE 28?30.
KAMER N« 2 IE ETAGE.
10?12 en 1?4.
AMSTERDAM.
TELEFOON 8562.
wantschap tusschen religie en moraal, vindt
een ethisch-irenisch streven ruime ontwik
keling binnen haar wijd-geopende poorten.
De modern-godsd. richting heeft niet de plooi
baarheid en elasticiteit, het assimileerend
vermogen, waardoor eens de Roomsche kerk
Katholiek heeten kon en een
encyclopaedische rol vervulde ten opzichte van alle
levensverschjjnselen: godsdienst niet alleen,
maar ook wijsbegeerte en moraal, kennis,
kunst, en maatschappelijke verhoudingen;
maar zij bevat elementen en kiemen in zich,
die, eenmaal in staat het verwante te zoeken
en zich te ontwikkelen, van verrassender
uitkomst en wjjdstrekkender beteekenis ver
mogen te zijn dan haar officieele vertegen
woordigers- kunnen vermoeden of toegeven.
Ook loopen evenwijdig met haar een aantal
levensrichtingen, die, zooal niet van volledige
verwantschap, toch familie trek ken gemeen
hebben die op een gemeenschappelijke af
komst duiden; en in den bodem door het
Vrijz. Christendom losgewoeld, konden vele
zaden wortel schieten.
Moraal, zedelijk handelen", ma? wel ge
noemd worden een der wachtwoorden voor
onzen tijd; zedelijke vraagstukken op het
gebied van huwelijk en samenleving zijn druk
aan de orde. Vandaar dan ook dat de ethiek,
de zedekunde of zedeleer, wetenschap betref
fende de moraal (of het zedelijk handelen)
vlijtig wordt bestudeerd en zelfstandig beoe
fend. Niet het minst als resultaat van de
wy'sgeerige studiën van vrijzinnig godsdiens
tige geleerden is de ethiek losgekoppeld van
de dogmatiek, met welke ze, in de oudere
theologie vast verbonden was, en geworden
eene vrije, zelfstandige wetenschap op het
gebied der metafyzica. ])
Maar ook, practisch, bemoeiden de moderne
theologen zich met de moraal. Zelfs wordt, van
de orthodoxe en jong-moderne zijde, wel ee&s
aan de oudere modernen de moraalprediking
verweten als een hinderpaal voor ruimere
verbreiding der vrijz.godsdienstige beginselen.
Hun, die met beslistheid dat overdrijven der
zoog. moraalprediking ontkennen, zou ik in
herinnering willen brengen dat A. Pierson
aan zijn laatste gemeente" schreef dat hij
het in beginsel volkomen eens was met de
moderne theologen; en, dat beginsel (was)
humaniteit in den schoonsten, den besten zin
des woords". Allerminst mag dus de moraal
prediking (met als einddoel onze samenle
ving te brengen onder den invloed van het
edelst humanisme") een zeiden voorkomend
verschijnsel worden genoemd. Laakbaar is zij
voorzeker waar zij zich richt op het
platvloersche ideaal der persoonlijke, burgerlijke
braafheid, maar te prijzen waar zy werkt
het ruimer zedelijk besef buiten 't walk geen
samenleving zich gezond ontwikkelt. En nu
moge de nieuwere ethische beweging zich
vry hebben gemaakt van kerkelijken band,
de vrijzinnig- Christelijke wereld was de eerste
en voornaamste die hare denkbeelden opnam
en verbreidde, ja, er den stoot toe gaf; al
mag zij geenszins er op bogen den zegepalm
weg te dragen in de oogen der menschheid,
welke zich tevreden stelt met het bezit van
een paar namen, Tolstoy, Ellen Key, voor haar
van alleen zaligmakenden klank op moreel
gebied. Wat zou er terecht komen van de
1) Men blijft intusschen het meest getrouw
aan het tegenwoordig wijsgeerig taalgebruik,
wanneer men (metafyzica) voor gelijkluidend
houdt met, wereldbeschouwing". Teylers
Theol. Tds, L908, pg. 400. Prof. De Bussy,
Gedachten over het Pragmatisme.
ethiach-ireaische bestreringen van onzen tijd:
Rein-Leven-beweging, Anti-militarisme, Ge
heel-onthouding, Vrouwenbeweging,
Toynbeewerk, enz., enz., indien niet Vrijz. Christenen
ergin meerder of minder mate hun levenswerk
van hadden gemaakt? indien niet de harts
tocht voor de werkelijkheid" en de
verteedering des harten" (Pierson) den bodem had
den bewerkt?
Nu hoeft men ons niet eens te zeggen dat
de beteekenis al dezer dingen in hooge mate
problematisch is; gezwegen nog van degenen
men vindt ze onder individualisten, zoo
wel als onder socialisten die door dit alles
den streep krassen van hun diepe verach
ting; maar wat, na verschrompeling der over
drijving, als duurzaam en nuttig orgaan zal
worden aangepast aan de samenleving der
toekomst, dat is mede het resultaat van de
ontwikkeling der vrijzinnig-christelijke ge
dachte.
Problematisch en veracht, al deze dingen.
Begrijpelijk dat wie met moede oogen staart
op de zuiging en kolking onzer moderne be
schaving waarin alle moreele waarden zy'n
geworpen als in een maalstroom, komt tot
ontkenning der moraal"; hoewel de
menschheid telkens opnieuw beproeft de
zedelijke waarden omhoog te beuren die
verzonken zijn in den bedolven tempel"
des harten; begrijpelijk dat 'een beweging
a's het socialisme geroepen tot voorbereiding
van de cultuur der toekomst haar klachten
beproeft op een eigen ethiek en tracht te
absorbeeren alle moreele kracht die onze
samenleving openbaart wij, zelf
soc.democraat, zijn inderdaad overtuigd dat door
haar edel pleidooi de volle ontplooiing van
den medelijken wasdom zal zijn gewaar
borgd maar, die zedelijke wasdom zelf
zal altijd weer heenwyzen in de richting
aangeduid dóór den Man van Nazareth, en
het zedelijk ideaal des Evangelies, hoe ook
ontleed en toegepast, opent altijd wijder
horizonten voor den blik der grootsten
onzer, die in hun beste oogenblikken van
verre het Godsrijk meenen te aanschouwen,
Wijnaldum.
J. J. MEIJER.
MeeniBljes.
Vroeger was een koopman een mensen,
tegenwoordig is een mensch een koopman.
*
Het is in 't voordeel van een beginsel,
wanneer het weinig dragers heeft, want des
te minder kan het worden verloochend.
*
De politiek is des duivels oorkussen.
*
Er zijn nergens zooveel besproken plaateen
als in de hel; maar de een bespreekt ze daar
voor den ander.
#
Burgerlijke sociale wetgeving ie de
fopspeen der arbeidersklasse.
*
Salomo heeft eens gezegd, dat een goeie
naam beter is dan goede olie, maar Rockefeller
heeft daaromtrent een andere opvatting.
*
De Rmsische bureaucratie staat machteloos
tegenover Tolstoï: want Tolstoïis geen Rus
maar een Menscb.
DAAN VAN DER ZEE.
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KAL,VERSTRAAT 51,
Amsterdam.
SPUISTRAAT 62,
l>en Haag.
Specialiteitszaak in Zilver van Antieke
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
-44+4+4444444444444444444444444444444
IAMSTERDAM
HILVERSUM
erwiiïk. i;
EMJAAESMA!
'444444444444
KOPERGIETERY
KOPERSLAGERY
KOPERWERKEh ? HAAR? MODEL
OF ? ? TEEKEhlhG
ELECTRO-GALVANI5CIÏE
==== INRICHTING =====
KENNEMMER5TRAAT-N?!
HAARLEM
'sl/' " M/" V
Mag-azijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
Directie: P. C. PAERELS. (TELEFOON 7261.)
Wegens vergevorderd reisseizoen
gedurende de maand OCTOBER
UMTVEMtKOOf*
met zeer aanmerkelijke kortingen.
<&c
BLOEMENDAAL.
4
^
4 Villa opgetrokken in Cementine Constraetie en met toepassing van
J Koll's PATENT HOUTEN KOLOMMEN.
4 Bouwt Uwe Huizen, Villa's, Magazijnen enz. in Cementine Constructie.
4 ARTISTIEK, BRANDVRIJ, HYGIËNISCH, ONVERWOESTELIJK.
J Vraagt ons plaatwerk : Voorbeelden van Cementine Constructie.
+ Koll's Patent Amerikaansche houten kolommen voor binnen- en
buiten± werk in alle maten en stijlen, voor Colonades, Loofgangen, Zonnewijzers, enz. ^
444444444444444444444^44444444^4444444^
KUNSTHANDEL
J^"~>1 rf""*1tnrTTr TT "Mj^t^
? ^-x» S^lm^^/ ? M- ^J m_<ém ^ JT.J fE^m
Plein 99<*i -»? -*? r* -*? :+ '*-Gravenhage.
Moderne Schilderijen, Aquarellen enz.
Alp. Kiest- en
SIERKUNSr
Nieuwe Splegelstr. 32. Stadhouderskade ftl.
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
RUDOLP ELION & Co.
W.FELIX MERITIS"
ACHTER ST. PIET ER 16
-:- -:- Utrecht -:-
-:
MAGAZIJN VAN COMPLETE
MEU
BELEERING EN STOFFEERING =
VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN,
SPECIALE AFDEELING
ARTIQUI
TEITEN EN KUNSTVOORWERPEN
KUNSTHANDEL Wel S. DORENS A H10N.
ROKIN 5a AMSTEBM1L
- DOOR
PHOTOGRAVUREN, N. OUDE EN MODERNE
MEESTERS, KLFURDRÏKKEN, KLEURETSEH,
ETSEN, KOPENHAAGSCH PORCELM,
ENCADEEMEMEN.
/Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL.
FRANCO LEVERING.
TELEF. 118.
1
T BINNENHUIS!
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
A *
RAADHUISSTRAAT 48-50
'?*? AMSTERDAM
Filiaal: KUNSTZAAL KLEI JKAMP, l
Zuldblaak, Rotterdam.
d