De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 15 november pagina 8

15 november 1908 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

l DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1638,Het H. Marianne: Dat wist n niet, wel " IMIHIlnlIlllllllllMIIHItHMWIIIINIItlllllllHIIIIIIIMIlMlllllllNIINIIIMIIIMIIIIIlllllMlIIIIIIIMtllUII IIIIIIIH Illlllllllllllllln 11 stapt of een palfrenier kwam op hem af en vroeg hem allerbeleefdet of hu de eer bad mynheer X. te spreken. De actenr kwam in karakter en zei met beminnelijke beleefd heid en den vriendelyksten acteurslacb, dat h|j de eer had. De palfrenier ontdeed mijnheer onmiddel lijk van overjas en wandelstok, ging hem voor en noodigde hem in de brik te stappen, waar hu met fransche zwier welkom werd geheeten door markies Robert de Flers, Sardou'a schoonzoon. « * » In snelle draf ging het naar Sardon's vor stelijk buitenverblijf. Barden in een licht zomerkostuum, blauwe breededas om, witte schoenen aan, de baret op het hoofd, stond bnit«n het hek van het park naar den Hollandgchen acteur uit te zien. Zoodra ontwaarde hij hem niet, of hij wuifde hem toe, en reikte hem al bij het uitstappen de hand om hem welkom te heeten. Alsof hjj den- Hollandschen acteur jaren lang gekend had, koutte hij met hem in het Park, op weg naar het kasteel. Markies de Flers bad verzocht om vooruit te m.ogen gaan om Mama de komst aan te kondigen. Nabij het kasteel komend, plotse ling een broehaha, een lachen, een geluid van stemmen. De drie zoons van Sardou kwamen van het criquetveld aanhollen om den vreemden mijnheer te zien, die Sardoa hun voorstelde als mijn vriend uit Holland". Handendrukken, dan om den vriend heen spar telend, lachend, druk babbelend, kwamen zij aanSardou'g vorstelijke woning, waar het meer een jolig en lawaaiig binnenetniven was dan «en deftige entree de chambre". DeHollandsche actenr, die met moeite zijn plechtigheid kon bewaren, lachte ook maar, lachte zelfs toen imiiiiiiimiiiiiniiMuiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiHiuimimiiiiiiiiiiiHiii ?Il ?!!? ? (!? ?||B F. 450.?F. 500. EN 725.?GULDEN COMPLETE MODERNE WONINGINRICHTINGEN IEDER BESTAANDE UIT SALON - EETKAMER EN SLAAPKAMER VRAAGT PRIJSCOURANTEN. MEUBILEERING MY. H O L L A N D" AMSTERDAM - TELEF. B974 N Z. VOORB.W. 274 O/H. «.v. o. o*. :: ?II" ?!? * H. W. van Delden J MAKELAAR KANTOOR DAMRAK 28?30. < . KAMER N» 2 lE ETAGE. 10?12 en 1?4. AMSTERDAM. TELEFOON 8562. DROUOT + ?*? WKSSKB *,?«.+??*? * LAJTCIE HOUT8TBU.T 7 A t . - - - Oen HaAflr - - »OJI UTTBBC. *T4 - . GROOTSTE INEICHTINQ VOOB COMPLETE MEÜBILEERINQ =: DJ ALLE STIJLEN = s= = = AHTIQTTITKITEH = = = XIOXN hij deftig mevrouw Sardou zijn compliment wilde maken. Want mevrouw Sardou lachte ook toen ze hem vriendelijk te gemoet ging en de hand toestak. De acteur lachte dus ook, want Sardou lachte, zijne zoons lachte, allen lachten. Het was eene blijde inkomste, gelijk aan het eerste tooneel vaneenniewecomedie van Sardou: Een m'nheer nit Holland". De Hollandsche acteur voelde zich bjj Sardou als kind aan huis, en ging op in het levende, vriendelijke en vroolijke van allen. A tablet Aan den met smaak aangerichten disch, waarop o. m. keur van vruchten, allen uit eigen tuin, bleef het al even vroolijk en opgewekt. Bühet «ebruik van een likeurtje na de koffie, cognac van 1848, in prachtige geslepen glaasjes, afkomstig van keizer Napoleon I, waagde de m'nheer uit Holland, in feeststem ming gekomen, de opmerking: Mijnheer, welk een ideaal leven heeft u." U zegt het. Zulk een leven hondt me jong en opgewekt. Ik weet van geen leeftijd, ik ben jong met myn kinderen en vroolijk met mijn kinderen. Ik werk hard, want om jong te blijven moet men werken, met lichaam en geest, niet laat op staan en niet laat naar bed gaan. Myn jongens doen aan alle sport, ik maar aan een e, die ik voor de beste houd: wandelen, veel wandelen." Jaren geleden ben ik te Marly gaan wonen om, als ik wilde, me zelf te zijn. In Parijs heb ik nooit rust, daar word ik overstelpt met bezoeken. En ik moet werken .. ik moet veel werken ... ja, ja l En weet u wat mij de grootste opgewektheid, de lust tot werken geeft?.,. Mijn gezin. Een gelukkig huishouden, een gezellig thuis is voor schrijvers en artiesten een hoofdvoorwaarde. Coquelin heeft gezegd: L'artiste faut un foyer" en hu heeft gelijk." Hoe sloten zich deze opmerkingen aan bij de woorden aan Sardou in zijn jongen, moelijken tüd, zijn tijd van armoede, toegevoegd, toen hjj bij Chotel, een ouden tooneeldirectenr kwam, die zijn stuk: La Reine UI f ra gelezen goed gevonden had, na de teteur stelling met Mad Kachel, welke het. niet spelen wilde omdat de handeling in Zweden voorviel en niet in Griekenland. Chotel had gezegd: Ik heb uw La Eeine Ulfra" gelezen. Een meesterstuk is het niet, maar het heeft tooneel", het heeft gloed, het heeft leven. V ei ander dit en verander dat. Laat u niet ontmoedigen. Werk, werk, en nog eens werk! Word geen kofflehuislooper, geen zwierbol of miskend genie, en vooral.. verlummel uw tyd niet tusschen en achter de tooneelschermen. Daar leert men geen stokken maken, maar wél, zittende voor zijn schrijftafel. Alleen met werken komt men er. En ge zult ei komen l Onthoud wat ik u zeg. De woorden van den ouden Chotel zijn bewaarheid. Hy had beter inzicht dan Henri Rochefort, die in 1850, over een der eerste stukken van Sardou Les premières armes de Figaro" geweldig de staf brak en geen toekomst in hem zag. Later ia Sardou, toen het hem al beter ging, met Henri de Rochefort de beste vrienden geworden. Onder hen, die nu bjj Sardou's dood, een bezoek aan het sterfhuis brachten, leest men in het register ook den naam: Hemi de Rochefort. (Slot volgt.) J. H. R. IWoitfm van 't Binnenhuis, tenloongtiteld in het museum voor Kunst nijverheid ie Haar km. De ontwerpteekeningen van de beeren H. P. Berlage en Jac. v. d. Bosch voor meubelen, kachels en lampen, door 't Binnenhuis uitgevoerd, zjj geven een aardig overzicht van den ontwikkelingsgang der hedendaagsche kunstnijverheid. Dagteekenend van de oprichting van deze onderneming, waarvan beide bovengenoemde heeren de directie vormden en tegelijk de voornaamste medewerkers waren, doen die reeks ontwerpen ons zien hoe achtereen volgens constructie, gebruik en ten slotte schoonheid om den voorrang s'reden. De eerste meubelen uit den jare 1900, zij ken merkten zich door een reactie tegen het mmsysteem der meubelmakers, en opvallend is daarom dan ook het sterk op den voorgrond treden van de constructieve verbindingen, die tegelijk goed zichtbaar werden gelaten en eenigermate als versiering moesten dienst doen. Dat door deze overheerschende construc tieve eischen een zekere plompheid en on behagelijk heid ontstond valt niet te miskennen, en de meubelen die dan ook op deze periode volgen dragen reeds een meer intiem karakter; er is bij logiechen bouw gezocht naar een voud van vorm, naar verhouding en naar de juiste eis^hen van gebruik. De versieiing bleef echter nog tot het hoogst noodzakelijke beperkt, en de bijna spreek woordelijk geworden ingelegde cirkeltjes en vierkantjes, zij vormden dikwijls de eenigste aangebrachte verfraaiing met een eenvoudige profileering. Het goede en het ware, de juistheii der bewerking en de nuttigheid van het gebruik, zij hadden tot resultaat meubelen, die zeer logisch waren en zeer goed, maar waaraan nog dikwijls een cachet van schoonheid ontbrak. Zoo zit er een zekere gang in de ontwerpen nit die verschillende jaren, en niet alleen een ontwikkeling van schoonheidsvormen valt te constateeren, maar meer nrg een beginsel k westie, die eerst langzamerhand zich oplost. Men wilde beslist meubelen maken, die alleen goed waren door dengdeljjken bouw, eerlijke samenstelling en uitstekend materiaal, aldus vermijdende het gevaar, dat de sier lijkheid van vorm, van snjj- of inlegwerk ten koste van het geheel te veel op den voorgrond zou treden. Deze gestrengheid van principen leidde echter, zooals dit meer het geval is, wanneer de logika het gevoel overheerscht, tot dingen die alles hadden, behal f e het aangename, het genoeglijke. Zij misten wat men het achevézou kunnen noemen. De ontwerpers zagen dit ongetwijfeld zelf ook in en allengs werd de profileering levendiger, het snijwerk rijker, het inlegwerk meer geietailleerd. Zonder iets te offeren aan bouw en constructie kreeg het geheel toch een aangenaam aspect. Die verschillende ontwikkelingsphasen, zij zijn zeer goed waarneembaar in de tal van teekeniugen in het Haarletnscb paviljoen thans geëxposeerd en als zoodanig bevat déze tentoonstelling nut en leering voor hen, die zich op kunstnyjerheid^gebied bewegen.'Niet wijl zij er modellen zullen vinden ter navolging, maar omdat zij er het zoeken en streven in kunnen nagaan, van mannen die een acht jaar geleden begonnen hunne krachten te wijden aan een herleving der meubelkunst. R. W. P. DE VRIBS Jr. Kunsthandel-B. L. VOSKUIL Jr., Spui 1*5, \'Y A 1O, Amsterdam. T E rsr rr o o iv s fr JK L i^ i N & O EïGr door W. DE ZWART. Idyllisch Bnitenwonen. ! | ?*? ?*? YFRPI.AATNBAHF BI ITENHUIKKN van gewa pend papier m ach c, GOEDUOOPU WOXINGRltf als OPTKEK.ÏHS voor den X o m e r, in prijzen van f 12OO,?en hooger, met 3 hainer.o en meer. Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare Bungalows. Technisch'Bureau MOENS & BECK te Bloemendaal. Eene zeldzame collectie Smyrna-en Perzische Tapijten, (onder garantie van echtheid), prachtig van dessin en in de meest courante maten, zoomede foyers-anllque, galeries, kameeltasschen, Oosterache kleedjes, lappen enz. Een en ander gebruikt ter versiering der Arena, by gelegenheid der Luatrumfeesten te Delft en te Zutfen op 31 Aug. j.1., en het Koninklijk bezoek aan Zaandam, inrit tas tegen uitent to prijzen OP&ERUIMD. Tan heden af dagelijks te bezichtigen. P. C. PAERELS, Telephoon 4541. ROKIÜT 128. NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM. Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen, Jardinières Bloempotten etc. De Zaanlandsche Zilversmederij KAL,VERSTRAAT 51, Amsterdam. SPUISTRAAT «2, Den Haag. > Specialiteitszaak in Zilver van Antieke Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver en Zeeuwsen Knoopzilver. FUYT EM ZOMEN ? Meubelfabrikanten UTRECHT ' " Behangers - COMPLETE AMEUBLEMENTEN Een natuurgetrouw Portret l» 5 naar iedere foto ge schilderd, is een allerdankbaars t geschenk voor elke gelegenheid. Prijscourant gratis. IBOUORSIQ, BOXTEL. Agent voor Amsterdam: MAX. COSMAN, Galerij 48. Onze Inrichting heeft er steeds met alle kracht naar gestreefd aan hoog gestelde eischen te voldoen ; en, te oordeelen naarde groote terredem heid, die wij steeds hij het geheel of gedeeltelijk inrichten der woningen mochten opmer ken, zijn wij daarin gelukkig geslaagd. DE POOESir, COJIPLETE MEHBILIERING. Boofilmagazjin 234 Spuistraat, , Htiaiil'KiinUinnm-iibehïi 76 Ihimrak, j irast. Fabriek 43 Looiersgracht, j Zeer uitvoerige prijscouranten gratis op aanvrage. ' BINNENHUIS Inrichting tot meubeleering en versiering der woning * * RAADHUISSTRAAT 48-50 AMSTERDAM * Filiaal: KUNST2A AL KLEIJKAMP, Zuidblaak, Rotterdam. L ? ? m m m m m Knnstal KLEIJKAMP, Zuidblaak TENTOONSTELLING VAN Schilderyen,-Aquarellen, Etsen en Batiks, ingericht door de Larensche Kunsthandel. Heerengracht 495, Amsterdam. LAREN, VILLA MAUVE". Geopend van 18 Oct. tot 8 Nov., van 10?5 uur. Niet-leden 25 cent. KUNSTHANDEL Wei G. DORENS ft XOON. BOKI» 5a AÏSTEBDAM. DE MiAS TfAALF ETSES DOOR ABT.DÏBHfflT.UfflH. PHOTOGRAVUREN, N. OUDE EN MODERNE MEESTERS, KLFÜRDRÜMEN, EEÜEETSEN, ETSEN, KOPENHAAGSCH POBCELEJH , ENCADREMEMEN. Meubelfabriek Nederland". J. A. HU1Z1NGA. BINNEN BETIMMERINGEN, BEHANGERIJ, MODELKAMERS. Groningen. WESTERSINGEL. FRANCO LEVERING. TELEF. 118.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl