Historisch Archief 1877-1940
l
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.
1638,Het
H.
Marianne: Dat wist n niet, wel "
IMIHIlnlIlllllllllMIIHItHMWIIIINIItlllllllHIIIIIIIMIlMlllllllNIINIIIMIIIMIIIIIlllllMlIIIIIIIMtllUII IIIIIIIH Illlllllllllllllln 11
stapt of een palfrenier kwam op hem af en
vroeg hem allerbeleefdet of hu de eer bad
mynheer X. te spreken. De actenr kwam
in karakter en zei met beminnelijke beleefd
heid en den vriendelyksten acteurslacb, dat
h|j de eer had.
De palfrenier ontdeed mijnheer onmiddel
lijk van overjas en wandelstok, ging hem
voor en noodigde hem in de brik te stappen,
waar hu met fransche zwier welkom werd
geheeten door markies Robert de Flers,
Sardou'a schoonzoon.
« *
»
In snelle draf ging het naar Sardon's vor
stelijk buitenverblijf.
Barden in een licht zomerkostuum, blauwe
breededas om, witte schoenen aan, de baret
op het hoofd, stond bnit«n het hek van het
park naar den Hollandgchen acteur uit te
zien. Zoodra ontwaarde hij hem niet, of
hij wuifde hem toe, en reikte hem al bij
het uitstappen de hand om hem welkom
te heeten. Alsof hjj den- Hollandschen
acteur jaren lang gekend had, koutte hij met
hem in het Park, op weg naar het kasteel.
Markies de Flers bad verzocht om vooruit
te m.ogen gaan om Mama de komst aan te
kondigen. Nabij het kasteel komend, plotse
ling een broehaha, een lachen, een geluid
van stemmen. De drie zoons van Sardou
kwamen van het criquetveld aanhollen om
den vreemden mijnheer te zien, die Sardoa
hun voorstelde als mijn vriend uit Holland".
Handendrukken, dan om den vriend heen spar
telend, lachend, druk babbelend, kwamen zij
aanSardou'g vorstelijke woning, waar het meer
een jolig en lawaaiig binnenetniven was dan
«en deftige entree de chambre".
DeHollandsche actenr, die met moeite zijn plechtigheid
kon bewaren, lachte ook maar, lachte zelfs toen
imiiiiiiimiiiiiniiMuiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiHiuimimiiiiiiiiiiiHiii
?Il
?!!?
? (!?
?||B
F. 450.?F. 500.
EN 725.?GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
H O L L A N D"
AMSTERDAM - TELEF. B974
N Z. VOORB.W. 274 O/H. «.v. o. o*.
::
?II"
?!?
*
H. W. van Delden J
MAKELAAR
KANTOOR DAMRAK 28?30. < .
KAMER N» 2 lE ETAGE.
10?12 en 1?4.
AMSTERDAM.
TELEFOON 8562.
DROUOT
+ ?*? WKSSKB *,?«.+??*?
* LAJTCIE HOUT8TBU.T 7 A t .
- - - Oen HaAflr - -
»OJI UTTBBC. *T4 - .
GROOTSTE INEICHTINQ VOOB
COMPLETE MEÜBILEERINQ =:
DJ ALLE STIJLEN = s= = =
AHTIQTTITKITEH = = =
XIOXN
hij deftig mevrouw Sardou zijn compliment
wilde maken. Want mevrouw Sardou lachte
ook toen ze hem vriendelijk te gemoet ging
en de hand toestak. De acteur lachte dus
ook, want Sardou lachte, zijne zoons lachte,
allen lachten.
Het was eene blijde inkomste, gelijk aan
het eerste tooneel vaneenniewecomedie van
Sardou: Een m'nheer nit Holland".
De Hollandsche acteur voelde zich bjj
Sardou als kind aan huis, en ging op in het
levende, vriendelijke en vroolijke van allen.
A tablet
Aan den met smaak aangerichten disch,
waarop o. m. keur van vruchten, allen uit
eigen tuin, bleef het al even vroolijk en
opgewekt.
Bühet «ebruik van een likeurtje na de
koffie, cognac van 1848, in prachtige geslepen
glaasjes, afkomstig van keizer Napoleon I,
waagde de m'nheer uit Holland, in feeststem
ming gekomen, de opmerking:
Mijnheer, welk een ideaal leven heeft u."
U zegt het. Zulk een leven hondt me
jong en opgewekt. Ik weet van geen leeftijd, ik
ben jong met myn kinderen en vroolijk met
mijn kinderen. Ik werk hard, want om jong
te blijven moet men werken, met lichaam
en geest, niet laat op staan en niet laat naar
bed gaan. Myn jongens doen aan alle sport,
ik maar aan een e, die ik voor de beste houd:
wandelen, veel wandelen." Jaren geleden
ben ik te Marly gaan wonen om, als ik wilde,
me zelf te zijn. In Parijs heb ik nooit rust,
daar word ik overstelpt met bezoeken. En
ik moet werken .. ik moet veel werken ...
ja, ja l En weet u wat mij de grootste
opgewektheid, de lust tot werken geeft?.,.
Mijn gezin. Een gelukkig huishouden, een
gezellig thuis is voor schrijvers en artiesten
een hoofdvoorwaarde. Coquelin heeft gezegd:
L'artiste faut un foyer" en hu heeft gelijk."
Hoe sloten zich deze opmerkingen aan bij de
woorden aan Sardou in zijn jongen, moelijken
tüd, zijn tijd van armoede, toegevoegd, toen hjj
bij Chotel, een ouden tooneeldirectenr kwam,
die zijn stuk: La Reine UI f ra gelezen goed
gevonden had, na de teteur stelling met Mad
Kachel, welke het. niet spelen wilde omdat
de handeling in Zweden voorviel en niet in
Griekenland.
Chotel had gezegd: Ik heb uw La Eeine
Ulfra" gelezen. Een meesterstuk is het niet,
maar het heeft tooneel", het heeft gloed,
het heeft leven. V ei ander dit en verander dat.
Laat u niet ontmoedigen. Werk, werk, en
nog eens werk! Word geen kofflehuislooper,
geen zwierbol of miskend genie, en vooral..
verlummel uw tyd niet tusschen en achter
de tooneelschermen. Daar leert men geen
stokken maken, maar wél, zittende voor zijn
schrijftafel. Alleen met werken komt men
er. En ge zult ei komen l Onthoud wat ik
u zeg.
De woorden van den ouden Chotel zijn
bewaarheid. Hy had beter inzicht dan Henri
Rochefort, die in 1850, over een der eerste
stukken van Sardou Les premières armes
de Figaro" geweldig de staf brak en geen
toekomst in hem zag.
Later ia Sardou, toen het hem al beter
ging, met Henri de Rochefort de beste
vrienden geworden. Onder hen, die nu bjj
Sardou's dood, een bezoek aan het sterfhuis
brachten, leest men in het register ook den
naam: Hemi de Rochefort.
(Slot volgt.)
J. H. R.
IWoitfm van 't Binnenhuis,
tenloongtiteld in het museum voor Kunst
nijverheid ie Haar km.
De ontwerpteekeningen van de beeren H.
P. Berlage en Jac. v. d. Bosch voor meubelen,
kachels en lampen, door 't Binnenhuis
uitgevoerd, zjj geven een aardig overzicht
van den ontwikkelingsgang der hedendaagsche
kunstnijverheid.
Dagteekenend van de oprichting van deze
onderneming, waarvan beide bovengenoemde
heeren de directie vormden en tegelijk de
voornaamste medewerkers waren, doen die
reeks ontwerpen ons zien hoe achtereen
volgens constructie, gebruik en ten slotte
schoonheid om den voorrang s'reden. De
eerste meubelen uit den jare 1900, zij ken
merkten zich door een reactie tegen het
mmsysteem der meubelmakers, en opvallend is
daarom dan ook het sterk op den voorgrond
treden van de constructieve verbindingen,
die tegelijk goed zichtbaar werden gelaten
en eenigermate als versiering moesten dienst
doen.
Dat door deze overheerschende construc
tieve eischen een zekere plompheid en on
behagelijk heid ontstond valt niet te miskennen,
en de meubelen die dan ook op deze periode
volgen dragen reeds een meer intiem karakter;
er is bij logiechen bouw gezocht naar een
voud van vorm, naar verhouding en naar
de juiste eis^hen van gebruik.
De versieiing bleef echter nog tot het hoogst
noodzakelijke beperkt, en de bijna spreek
woordelijk geworden ingelegde cirkeltjes en
vierkantjes, zij vormden dikwijls de eenigste
aangebrachte verfraaiing met een eenvoudige
profileering.
Het goede en het ware, de juistheii der
bewerking en de nuttigheid van het gebruik,
zij hadden tot resultaat meubelen, die zeer
logisch waren en zeer goed, maar waaraan
nog dikwijls een cachet van schoonheid
ontbrak.
Zoo zit er een zekere gang in de ontwerpen
nit die verschillende jaren, en niet alleen
een ontwikkeling van schoonheidsvormen
valt te constateeren, maar meer nrg een
beginsel k westie, die eerst langzamerhand
zich oplost.
Men wilde beslist meubelen maken, die
alleen goed waren door dengdeljjken bouw,
eerlijke samenstelling en uitstekend materiaal,
aldus vermijdende het gevaar, dat de sier
lijkheid van vorm, van snjj- of inlegwerk
ten koste van het geheel te veel op den
voorgrond zou treden. Deze gestrengheid van
principen leidde echter, zooals dit meer het
geval is, wanneer de logika het gevoel
overheerscht, tot dingen die alles hadden, behal f e
het aangename, het genoeglijke. Zij misten
wat men het achevézou kunnen noemen.
De ontwerpers zagen dit ongetwijfeld zelf
ook in en allengs werd de profileering
levendiger, het snijwerk rijker, het inlegwerk meer
geietailleerd. Zonder iets te offeren aan bouw
en constructie kreeg het geheel toch een
aangenaam aspect.
Die verschillende ontwikkelingsphasen, zij
zijn zeer goed waarneembaar in de tal van
teekeniugen in het Haarletnscb paviljoen
thans geëxposeerd en als zoodanig bevat déze
tentoonstelling nut en leering voor hen, die
zich op kunstnyjerheid^gebied bewegen.'Niet
wijl zij er modellen zullen vinden ter
navolging, maar omdat zij er het zoeken en
streven in kunnen nagaan, van mannen die
een acht jaar geleden begonnen hunne
krachten te wijden aan een herleving der
meubelkunst.
R. W. P. DE VRIBS Jr.
Kunsthandel-B. L. VOSKUIL Jr.,
Spui 1*5, \'Y A 1O, Amsterdam.
T E rsr rr o o iv s fr JK L i^ i N &
O EïGr
door W. DE ZWART.
Idyllisch Bnitenwonen.
!
|
?*?
?*?
YFRPI.AATNBAHF BI ITENHUIKKN van gewa
pend papier m ach c, GOEDUOOPU WOXINGRltf als
OPTKEK.ÏHS voor den X o m e r, in prijzen van
f 12OO,?en hooger, met 3 hainer.o en meer.
Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare
Bungalows.
Technisch'Bureau MOENS & BECK te Bloemendaal.
Eene zeldzame collectie
Smyrna-en Perzische Tapijten,
(onder garantie van echtheid), prachtig van dessin en in de meest courante maten,
zoomede foyers-anllque, galeries, kameeltasschen, Oosterache kleedjes,
lappen enz.
Een en ander gebruikt ter versiering der Arena, by gelegenheid der
Luatrumfeesten te Delft en te Zutfen op 31 Aug. j.1., en het Koninklijk bezoek aan Zaandam,
inrit tas tegen uitent to prijzen OP&ERUIMD.
Tan heden af dagelijks te bezichtigen.
P. C. PAERELS,
Telephoon 4541. ROKIÜT 128.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
De Zaanlandsche
Zilversmederij
KAL,VERSTRAAT 51,
Amsterdam.
SPUISTRAAT «2,
Den Haag.
> Specialiteitszaak in Zilver van Antieke
Stijlbewerking, Tafel- en Dessertzilver
en Zeeuwsen Knoopzilver.
FUYT EM ZOMEN
? Meubelfabrikanten UTRECHT ' " Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
Een natuurgetrouw Portret
l»
5
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaars t
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
IBOUORSIQ,
BOXTEL.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
Onze Inrichting heeft er
steeds met alle kracht naar
gestreefd aan hoog gestelde
eischen te voldoen ; en, te
oordeelen naarde groote terredem
heid, die wij steeds hij het
geheel of gedeeltelijk inrichten
der woningen mochten opmer
ken, zijn wij daarin gelukkig
geslaagd.
DE POOESir,
COJIPLETE MEHBILIERING.
Boofilmagazjin 234 Spuistraat, ,
Htiaiil'KiinUinnm-iibehïi 76 Ihimrak, j irast.
Fabriek 43 Looiersgracht, j
Zeer uitvoerige prijscouranten
gratis op aanvrage.
' BINNENHUIS
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
* *
RAADHUISSTRAAT 48-50
AMSTERDAM *
Filiaal: KUNST2A AL KLEIJKAMP,
Zuidblaak, Rotterdam.
L ? ? m m m
m m
Knnstal KLEIJKAMP,
Zuidblaak
TENTOONSTELLING
VAN
Schilderyen,-Aquarellen,
Etsen en Batiks,
ingericht door de Larensche Kunsthandel.
Heerengracht 495, Amsterdam.
LAREN, VILLA MAUVE".
Geopend van 18 Oct. tot 8 Nov.,
van 10?5 uur.
Niet-leden 25 cent.
KUNSTHANDEL Wei G. DORENS ft XOON.
BOKI» 5a AÏSTEBDAM.
DE MiAS
TfAALF ETSES
DOOR
ABT.DÏBHfflT.UfflH.
PHOTOGRAVUREN, N. OUDE EN MODERNE
MEESTERS, KLFÜRDRÜMEN, EEÜEETSEN,
ETSEN, KOPENHAAGSCH POBCELEJH ,
ENCADREMEMEN.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL.
FRANCO LEVERING.
TELEF. 118.