De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1908 29 november pagina 9

29 november 1908 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 1640 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. door JÖHANNA DIEPENHORST. Op den namiddag van den 4en van Oogst maand waren duizenden en nogmaals dui zenden naar Mainz gestroomd om Zeppelin hulde te brengen op zjja eerste reis, en van al die vele duizenden bleef tegen den avond het kleinste deel over in het vaste vertrouwen, dat Zeppelin over het oude Mainz komen zou, en een nog kleiner duizendtal dat tijd had om in zyn geloof en vertrouwen te volharden tot in het middernachtelijk uur, werd opeens door het plotseling uitbrekend jubelgeschrei: Der Zeppelin kommt, zoo getroffen, dat het niet wist, waarheen het zich wenden zou. De in de zaal der Stadthalle vertoevende gasten vergaten souper en betaling en vlogen op het terras en vandaar weer op straat, kellners, evenmin aan betaling denkend, volgden. Rijnschippers kwamen en profond négligéop het dek hunner echepen om zich te overtuigen en om alles in beweging te zetten, wat de scheepvaart aan middelen bezit, om een grootsoh moment te vieren. En eer nog de restauratiezaal der Stadthalle hare talrijke gasten had uitgeworpen, kwam het lach t schip, een reusacatigen -hommel geIjjk, aan zoem en, vertoefde een wijle boven de stad, draaide zich, en verdween, als een vooiby zeilend schip, in den donkeren nacht. Wy schreven 5 Augustus 1908 namiddag vier uur en veertig minuten, als de alles ver pletterende tijding tot ons kwam, dat het .zwoegen van een geheel menschenleven in vlammen was opgegaan. Zeppelin's luchtschip was bij Eehterdingen verbrand. 't Was een Jobstijding voor den zoo jeugdigen grijsaard, een slag, die een zeventig jarige bijna niet te boven komt; doch in dezen werkzamen geest was zooveel wilskracht voor" handen, dat bij triomfeerde over wanhoop en verslagenheid en drong de werktuigen te scherpen en opnieuw de hand aan den ploeg te slaan. Het volk, van heinde en ver ge komen, om Zeppelin's wonderwerk, waar het voorbij zweefde, toe te juichen, was dadelijk bereid hem daarbij te helpen en zeker was er geen ontwikkeld mensch in Duitschland die niet hoopte,dat het graaf vonZeppelin gegeven mocht zijn, de resultaten van zyn denken en werken verwezenlijkt te zien en de zekerheid te be tomen, dat zijn luchtschip geen lucht kasteel zijn zon. Na ongeveer elf weken had men reeds die zeker beid: op den 23sten October kwam het nieuw gebouwde luchtschip uit de loods te voorschyn en zette zich zelfs, in tegenstelling met zijnen voorganger, zonder slag of stoot in beweging voor een uitstapje in hooger sfeeren. Het vloog in de hoogte, zegelde voor en tegen den wind, verschuilde zich in de wolken om dan opeens weer te voorschijn te komen, manoeuvreerde boven onze hoofden en deed precies wat zijn stuurman van hem verlangde. Het was een en al gehoorzaamheid En zoo plichtgetrouw gedroeg het zich ook OP zfn tweede vaart, die evenals de eerste over Manzell ging en eenige uren duurde. Friedricbshaven en omgeving genopt de eer van vele>lei en hoog bezoek. Vorstel jj kneden, geldmannen, indnstrieelen en journalisten, het wachte alles op de dingen, die komen zouden, die, naar de meening van ieder, die daar voor in Friedrichshaven verwijlde, reeds lang hadden moeten zijn. Doch het luchtschip spotte zelfs met vorsten en prinsen, het meende, dat zoo'n geduldoefening geen kwaad kon, voor hen, die een geestdriftige bevolking dikwijls teleurstelden door een halven dag later aan te komen of een geheel anderen dag te nemen, dan bekend gemaakt was. Wat stoorde het zich aan vorstelijkheden, het was op dit oogenblik het meest beteekenende vorstenkind, naar hem richten zich aller blikken. Hij liet zich eens zien, draaide zyn slank jongelingslichaam naar alle kanten maakte vliegmanoeuvres in den hooge en vond het nog altijd vroeg genoeg om zich in al zijne Majesteit ver boven land en zee te verheffen. Hij vertoonde zich den volke en eer het Hpsanna-geroep verstomde, trok hij zich in zyn paleis terug. Niemand wist wanneer het hem behagen zou uit te zweven. Men giste, men voorspelde, men rekende, doch hier kon zelfs de beste mathematiker geen oplossing vinden. En wat kon men ook eigenlijk bij dit wachten verliezen ? Immers niets dan een groote som aardsch slijk. Op den 28 s t en October stevende het ein delijk opwaarts, bestuurd door prins Heinrich, broeder des keizers. Het vloog in de hoogte, zeilde voor en tegen den wind, verschuilde zich in de wolken om dan op eens weer te voorschijn te komen en was weer een en al ge hoorzaamheid. En zoo plichtgetrouw gedroeg het zich ook als het den volgenden dag hertog Albrecht ?an Wurtemburg in hoogere luchtlagen rondleidde. Dan zond graaf Zeppelin mij bericht, dat de datum eener volgende vaart onmogelijk vastgesteld worden kon, door den telkens, plotseling invallenden nevel. Dat was de tijd der eentonigheid in Friedrichshafen; steeds afwisselend hetzelfde beeld: daags nevel en stilte; 's nachts nog meer nevel en stilte; een koude grauwte en een grauwe koude. Op den 2den November was het enkel uit galanterie tegenover hertogin Vera van Wur temburg, dat het zich driekwart in den zonne schijn boven het meer van Constanz verhief en zoo mooi manoeuvreerde,doch daarop nam het zich ernstig voor, niet meer uit te zeilen, als het ten minste geen prins of prinses was, die het in de lueht rondleiden kon. Tegen den zevenden November meldde zich de kroonprins en om 11,20 des morgens koos het schip vrye lucht over Singen naar Donaueschingen, waarboven het ongeveer om l uur veertig heen en weer kruiste, om twintig minuten later bij de komst van den keizerlijken trein tot dicht bij het station te manoeuvreeren op het oogenblik, dat de keizer en de vorst von Fürstenberg elkander be groetten. Tot een dergelijke manoeuver liet het zich ook verleiden als het zag, dat de vorstelijke passagier zijn keizerlijken vader later op het terras van Donaueschingen een groet in briefvorm wilde toezenden. De losgelaten postduiven, die naar alle kanten werden gezonden, waren zoo getroffen door haar majestueuzen luchtconcurrent, dat ze niet uitvlogen, doch zich op zijn stuur zetten om zich met hem vertrouwd te maken en eenige lieten zich als protest tegen zoo'n reusachtigen mededinger in den gondel neder. In den tegenwoordigen tijd is er ook niets zonder concurrentie, zelfs niet het baantje van postillon d'amour. Allea wordt op den duur vervelend, ook het staren in 's blaue hinein, al zweeft daar een toekomstige troonopvolger, diezijn keizerlijken vader verheugt door een tijd lang het stuur te regeeren. Een besluit naar Konstanz te gaan was het eenige middel die verveling te ontkomen, want Friedrichshafen was nu het opstijgen van hertogin Vera zoo snel leeggeloopen als het vóór de komst van prins Heinrich op den 28sten October aangewassen was. Binnen een paar minuten was ik met medenemen van een mantel, en met achter lating van hoog noodige zaken reeds op weg. De hoog noodige zaken bleven waar zij zich beponden, de mantel kwam niettegenstaande de strenge kou J e, op my'n arm; alles om tijd te winnen, ofschoon het toch ook zeker niet ter besparing der seconden diende zes maal te vragen wanneer men in Konstanz zij a kon en een buitengewoon dikke Gastwirth" zijn minuten lang zoeken en nazien, lang voordat hij plan had dit te staken, door een spottend: Men komt het snelst te Konstanz met het luchtechip" te vergelden, om dan op zyn gemak het glas melk te nuttigen, dat zijne Hoogheid Corpulentie, voor zoover zijne buitengewoon korte beentjes hem toelieten, vlug te zijn snel" voor mij gehaald had, na eerst eene bijna niet te bedwingen lachlust gestild te hebben, waarbij zijn zwaar onderlijf een hevige schudding onderging en my nogmaals verzekerd te hebben, dat hy' die melk bij uitzondering gaf, en niets dan bier tapte. In Konstanz is het al leren en beweging. Een onafzienbare menschenvloed stroomt uit het stationgebouw de stad binnen; aan loopen valt op het perron niet te denken, men wordt voortgeschoven door den menschendrom, die zich naar den uitgans; beweegt. Daarop volgt een groote verlatenheid met een leegte van wit perron, wat zich telkens herhaalt, als een trein is binnengekomen, uit welke richting dan ook. Na zulk een beeld een paar malen in mij te hebben opgenomen, tracht ik verder te gaan. Ik golf met de menschenmassa mede tot voor een dagbladbureau, en zie uit de extratijding, dat het luchtschip om vier uur Singen voorbijgezweefd is. Nu kan men tenminste zijne berekening maken. Vier uur Singen, geeft halfvyf Kudolfcell en ongeveer vijf uur Konstanz tot oplossing. Dan golf ik weer verder over den menschenoceaan, om ergens een geschikte plaats te vinden, ten einde het te veel aan vermoeidheid bij te komen. Zonder het te willen wordt men deelgenoot van Jong-Duitschlands hartewensch; een drieënheid, welke zich als volgt laat ont leden : Frankrijk, Marokko, luehtschip". Met het hoofd uitdagend in den nek en een nog uitdagender gezichtsuitdrukking wordt gegeneraliseerd en ouder de liefelijkste ont boezemingen aan Frankryks adres zwelt de borst zoo hoog aan kunstmatig aangekweekte vaderlandsliefde, dat detpetpatria van het vereenigde Daitsche Ryk Marokko in zijn veetzakje, Frankrijk in den binnenzak van zijn jas en het water van Gironde en Loireplus alle overige water van het Franzosenland op rijnwrjnflesschen, achter slot en grendel in Kupfersbergs champagnekelder in veiligheid gebracht, waant. Lang nadat men een zitje gevonden heeft, golven de merschen altijd nog in' dichte drommen voorby, onafzienbare rijen, waar heen men de blikken wendt. Op de straten, op de balkons, aan alle vensters menschen, zelfs hier en daar op de daken en op aller gezichten Verwachting; Hoop; Zege" en op aller lippen : Toekomst; Zeppelin ; Luchtschip". Zy weten niets, maar gelooven alles. Het zal komen, zij twijfelen niet. Een plechtig-vroolyke stemming en daartusschen, als een tooverslag bjj helderen hemel, de vernietigende tijding: Zeppelin ist gelandt. Als een lont schiet het door de menigte; uit honderde keelen twee woorden : Waar? Waarom". En dan een oorverdoovend gelach als Deidesheim genoemd wordt, en men er bijvoegt, dat men daar JiUzeler heeft aangeboden en het luchtschip eerst zyn roes uitslapen moet. Maar, men is toch onzeker geworden, en men is teleurgesteld en men wil weten. Wat zou men doen? Blijven of gaan? Een gedrang ontstaat; velen trachten zich los te wringen uit de menschenmassa, zij willen het luchtschip ergens anders opwachten, zij willen.... Ja wat willen ze al niet. Zy heb ben zorg er zou toch niets gebeurd zy'n? 't Is of een heel ander menschengeslacht aan het woord is, dan die nuchtere, zelf zuchtige en alledaagsche menigte van heden. Waarom Zeppelin gelandt is, heeft een grootdoener in spoorwegdienst-uniform weten mede te deelen en weldra verbreidt zich tot op eenige minuten in de omgeving van het station de leugen, dat er geheime telegram men gekomen zyn. De gewichtige man in uniform mocht eigenlijk niet uit de school klappen, doch es war zu schön gewesen tenminste eenmaal in zijn leven voor iets bijzonders aangezien te worden. De verslagenheid maakt weer plaats voor opvlammenden moed, men herwint het ver loren geduld en men wacht in de toenemende schemering, plechtig stil. . 't Luchtschip l" brult men opeens. Een schok, een doodenstilte. Geen geluid, geen adem. Dan breekt een jubel los uit duizend kelen en de luchtkruiser zweeft in de vallende duisternis onder donderende hoera's over onze hoofden en stijgt majes tueus den donkeren nacht tegemoet. Mond ran Talschriften, De Hollandsche Revue, No. 10: Alfred Erdmann, München, Winterlandschaft, Frontispiece. Wereldgeschiedenis.?Belangrijke onderwerpen: Gefotografeerde geesten. Hoe zullen de dames haar geld beleggen? De mant in de volkstaal. Boeniëen de Herzegowina. ? De vooruitgang en bet werk van het Leger des Heiig in ons laad. Karakterschets: Margaretha Verweij. Revue der Tijdschriften. Het boek van de maand: Prostitutie en Meisjeshandel, door Dr. Otto. Henne am Bhein. Op de Hoogte, Nov.-afl.: Hollandsen land schap, naar L. H. P. Dommel ihuizen. La Bergere, naar J. F. Millet. O ver de Maand, die heenging, geïll. 6. Derksen, met portret en Bchilderjj-reprod., door Dr. Ed. B. Koster. Wetenswaardigheden, geïll. Van waar eens oerwoud was, met af b., door Theo de Veer. Geschiedenis van Prof. den Ezel, door Bernard Canter. Draken en monsters der Voorwereld, door J. Hendrik van Balen, met af b. De Oostersche kwestie, met af b. door iemand, die er van nabij mee bekend is. De Geest van den ouden tijd, door Norman Macleod, D.D., vertaald door W. van Nes. Het kaatsspel, geïll., door H. G. Dorhout. Emile Jacques Dalcroze en zijn methode der rhythmigche gymnastiek, met portret, door H. Ruiters. Van en op de planken, met por tretten, door J. H. Rö*sing. - Fragment uit Een Paladijn", het nieuwe tooneelspel van merrouw Simons Mees, waarvan eerstdaags de première gaat. 't Menschen levensduur, zeden en gewoonten bij dood en begrafenis in Nederland, door H. v. H. Over en uit Tydschriften, door W. van Ree. Onze Schaakrubriek, door A. van Eelde. Het Huis, Oud en Nieuw,, afl. 11: Oude Amsterdamsche poortjes, door H. la Croix. In de Kerk van Oldenzaal, door Jan Kal tl'. Het Slot te Assendelft. Het huis van wijlen Mr. C. Cock te Leiden. Caecilia, No. 11: Der Meistersinger holdselige Knnst, door J. D. C. v. Dokkum. Het nieuwe boek van den heer Dan. de Lange, door A. D. Loman Jr. De Muziek in Scandinavië, door Hollander. Gezondheid in de School, No. 3 : Slaap en School, door Is. Zeehandelaar Jbz. Arbeid in de School, door KI. de Vries Szn. Overgangs- en her-examens, door G. Oosterbaan. Gezondheid, Ontboezeming, door Dr. W. F. Uni» Steyn Parvé. Stof bestrijding op Scholen. Schoolartsen te Dordrecht. 'n Misverstand, door KI. de Vries Szn. Nederlandsche Vereeniging van Schoolartsen. Ter overdenking. Gunstig gevolg. Orgaan van den Ned. Bond tot beitrijding der Vivisectie, No. 3/4: Proeven op menschen. Gevaar van Pasteur-inentingen. Nuttige resultaten door vivisectie verkregen. Serum tegen diphtherie. Steeds nieuwe *era. Anti-tnberculose-serum. Anti-tetanus-serum. Serum-therapie tegen hooikoorts. Vóór vivisectie. Ergerlijke dierproeven. Fistelmenschen. Beperking van vivisectie. Nieuwe vivisectie-gruwelen. Friedrich von Esmarch. (Vervolg op pag. 12.) CAW'S Vul-Penhouder is DE BESTE. Oudste merk. Nieuwste systeem. » i De verouderde d CAWfc vSAPETYg ] Vul-Penhouder. | VUL-PENHOUDER HIJ MOET den Vul Pen houder rechtop in den zak dragen en bederft toch nog dikwijls zijn kleeren. Zjj kan haar hermetisch sluitenden CAWS Vul-Pen houder in elke richting be waren, zonder gevaar van lekken. Bfl alle Boekhandelaars, Ferry-Magazijnen en H. T. BLIKM1N & SUHOÏ08L Bfflffl l?, AMSTERDAM. Nieuwste 1TAJAAKS-PBIJSCOURAST wordt op aanvraag gratis toegezonden. '" G. BAAIJ. Bootbouwery de Amstel". Motor-, Zeil- en H oei vaartuigen in hout en staal. Scheeps-motoreu. TELEPHOON 7191. OVER HALFWEG 't KALFJE, AMSTERDAM. Vraagt prijs en teekening. KINADRUPPELSvanDr.DEVRIJ. Het krachtigst werkend middel tegen Malaria (binnenkoortsen) algemeene zwakte, bloedarmoede en bleekzucht. Prijs per flacon ?0.75. Men eische^teeds den naam H. Nanning buiten op de roodettOOS, daar goedkoope namaaksels in omloop zijn. Bij overmaking van een postwissel a ?0.75 volgt franco toezending door de sche Fabriek van Dr. H. NANNING, DEN HAAG, Vraagt Dr. H. NANNING's Eiwitstaai a f 1.25 per literflesch en ?0.70 per i/2 liter. WOENSDAG 3 DECEMBER a.s., te 1OK uur aanvangende in De lloozenboom" te Bussuui, zullen in publieke veiling worden gebracht, . in Onderdeelen en Combinatiën: a. Een groot Complex zeer gunstig gelegen VILLA-TERREINEN aan het begin van den Brediusweg te Bussum, en nieuw geprojecteerde wegen, onmiddellijk grenzende aan de Kom der Gemeente Bussum, de Brinklaan enz., iu 40 perceeleii en coiubinatlën; t», het van ouds bekende, zeer ge r euouimeer «l e HóTEL KAXDHOEVE (Jan Tabak) met Stallen, Scuureu,, uit gestrekt Boschterrein enz., zeer gunstig gelegen aan den Amersfoortsche n weg hoek Brediusweg te Bussum, in vijf Oiiderdeelen e u Coiiibiiiatiën. Alle pcrceelen ziji» direct te aanvaarden en kunnen aangesloten worden aau Water-, Licht- en Telefooiigeleidiiigeu. Siliiatiekaarteii en inlichtingen intijds verkrijg baar bij de Bfolarisseii S. SCHEFFELAAR KLOTS, te Bussiiui, en W KRABBENDAM, te Amsterdam. Het lederlanclscli Accountants-kantoor onder Directie van A. v, d. STEMPEL Jr., belast zich met alle voorkomende Accountants-werkzaamheden, Telefoon 3425. - Weteringplantsoen 10. HET BOEK Zooeven verschenen: Het Reisbureau THOMSON & Co. Een nagelaten werk van JULES VERNE. Met vele illustraties 4- Groot formaat + 416 pag, Prijs f 2.40. +. + 4. In prachtband f 2.90. Verkrijgbaar bjj den boekhandel of na toezending van postwissel bjj den uitgever M. Boogaerdt Jr., te Zeist. s iv sueStzo f Ter Perse Minderwaardige Loterijen 4O»tiiiHNkeri»«f van «Ie Tijt!«reent, Maatudi. tot Kxploit. van Onroerende 5Ka l.fii.'Anid blaak Xo. 38 te Rotterdam) DOOR J. C. HAICHTON, MHi-ectvur i-an fiotifiro. Op Mfliriftelijk verzoek a»n liet adres van fvotisioo, Jnliann van Mtolhergplein *o. 11 te 'x-diravenliage, vvorilt een exemplaar van dit artikel gratis en franco per post verzonden. Verschenen: Muzikaal Woordenboek, bewerkt door Jacques Hartog, prijs in linnen Band ? 1.9O, Blom &. Olivierse.JUitg-JMemborg.^ W. C. DEENIK /.zn., c.s., Makelaara, zullen op Maandag 7 Wecember 1OOH, des avonds na Zes uur, in het Verkooplokaal Frascati", ten overstaan van den Notaris W. KRABBENDAM, publiek verkoopen: Het IIEEUESHUIS met afzon derlijk verhuurd wordend vrij Boveiiluii?, Tuin en Erve aan het beste gedeelte der bij de Van Woustraat, groot l Are 42 Centiaren. Dit perceel is geheel modern ingericht en in uitstekenden staat van onderhoud. Te bezichtigen des Maandags en Donderdags van 2 tot 4 uur, met Bewijs van Toegang. Zeg, man, hoe vindt je 't; die nieuwe menschen beneden hebben geen glaïenknijper, geen groote tobbe, geen veegmachine, geen ladder, geen naai machine, geen mattenklopper, geen langen stoffer 11 Hoe weet je dat zoo in eens? Wel ik heb IHentje direct heen gestuurd om een en ander te leenen en ze hadden niks! Verschenen: Het Tweede Deel van Om de Oude Wereldzee - DOOR D__ /% *WU?~ ? i -^f^ ? ft ?? - ? ?_» I". ±\»m Jt^- LJ j: JE* J±* JrC.. INHOUD VAN HET TWEEDE DEEL: Het raadsel van den Islam. Het land der Pharao's. Soedan. De Bellenen. Sicilië. - Het Protectoraat van Tunis. - De Algerflnsche kolo nie. Marokko. Spanje. Portugal. Het tweede deel is versierd met 16 prachtige platen en een groote gekleurde kaart, voorstellende de geheele reisroute. (Met de verschijning van dit tweede deel is het geheele werk compleet.) l'rijs in 12 afleveringen a 50 cent, in deelen ingenaaid ?6.?, in prachtband ?7.25. Uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF te Amsterdam.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl