Historisch Archief 1877-1940
DE- AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1645
Het daushui; ,,0»; Pijl" in de Pyliteeg te Amsterdam, begin 19de eeuw.
Joh.au uit de Poort van Kleef,
door Dr. Jan Vatb.
Abraham Arbou, kotfyhuisknegr, geK te Leylen l Febr. 1736.
Een Winter-tentoonstelling.
Koffiehuizen en
Muziek
herbergen.
De Amsterdamsche aartsverzamelaar
A. Th. Hartkamp heeft de vorige maand
een aanvang gemaakt meteen deel zijner
schatten in de achterzaal van
betPanoTamagebouw te Amsterdam ten toon te
stellen. Het betrof 's menschen levens
duur. Hartkamp gaf in prent de levens
jaren van den mensch te aanschouwen
T«n de wieg tot het graf.
Zijne tweede tentoonstelling geeft den
mensch te aanschouwen in betrekking
tot den winter, in meer dan n eeuw.
Allereerst den winter zelf in zijn streng
heid, met zware ijsgangen, overstroo
mingen, buitengewone koude en armoede
in het gevolg. Dan, menschen die zich
onderscheiden hebben als redders. Voorts
afbeeldingen van de vier jaargetijden, zich
aansluitend bij H. van Alphen's versje van
de baker, die alle vier jaargetijden prijst,
terwijl zij de kinderen onthaalde op cho
colade en dikke wafels. Deze afdeeling
munt uit door treflijke gravures naar
Bloemaert, Teniers, Jacob Cats,
Langendijk, Lafargue en zoo vele anderen.
Aan winteravondkout en
wintervermakelijkheden is een groote plaats inge
ruimd. In deze afdeeling vindt men de
zeldzaamste teekeningen, prenten en
gravures van Sinterklaasavond, Sint
Maarten, Kerstfeest, Oude- en Nieuwe
jaar, Driekoningenen Vastelavond. van
de genoegens buiten's en binnen's huis,
van maskeraden op het ijs, van ijshuizen
op het ijs, van ijsfeesten op den Amstel
bij den ijsbreker, op de Maas, enz.
Nieuwjaarsdag is door prenten van
aschkarreman, vuilnisman, lantaarnop
steker, geutopschepper, toren wachter,
nachtwacht, krantombrenger, porder, enz.,
ruim vertegenwoordigd.
Een afbeelding van den besten
Thomasvaer, die er ooit geweest is, van
Tjasink, ontbreekt zelfs niet op
Hartkamp's tentoonstelling evenmin als van
de Bruiloft van Kloris en Roosje, waarin
Tjasink jaar aan jaar den
Nieuwjaars. wensch placht uit te spreken. Kuiieus
zijn de liederen, die de nachtwachts in
Kerstnacht op straat zongen.
Van de vermaken bmnen's huis spreken
het kienspel, het damspel, de ganzen
borden, enz., en de vele spelen in den
geest van het ganzenbord, gewijzigd naar
de omstandigheden, als in de roes over
de overwinning te Doggersbank: het
Zoutman- of Doggersban kapel, en het
Kozakkenspel uit den tijd, < at na het
Oranje boven!" de Kozakken buiten de
Muiderpoort te Amsterdam ' hun bivak
hadden opgeslagen.
Van allerlei winter-genoegens te Am
sterdam buiten's huis is ter tentoonstel
ling een rijke voorraad mooie en zeld
zame prenten.
Tot die wintergenoegens behoorden:
de komedies, de bals, de redoutes, de
voorlezingen en muziekuitvoeringen in
Felix Meritia, in de Maatschappij tot
Nut van 'tAlsemeen; dn
mu/,iekherberüen, de colleges, de koffi 'hui/en, de
chocoladekelders, de oliekoekeuhuizen en
zoo veel meer.
In muziekherbergen als van Edunrd
Haneock werd onder leiding van Mr.
Nicolaas Vallet, een vermaard musicus,
zeer goede muziek gemaakt. Dat was
aan hjt einde der 17e eeuw.
DrfheerJ.W. Enschedé, de oud-bibliothe
caris der Haarlemsche Stadsbibliotheek,
de uitnemende kenner der
muziekg"schiedenis, heeft het vorig jaar over de muziek
herbergen, die later in behoorlijke
danshuizen overgingen en in onbehoorlijke
ontaardden, voor leden van
Amstelodamum, eene hoogst belangwekkende lezing
gehouden.
Tot de herbergen, overgegaan in pu
blieke danszalen, behooren o. a. De Pijl"
in de Pijlsteeg, waar nu de kantoren van
Wijnand Fockink zijn, en De Fontein"
op de Nie'iwmarkt.
De Pijl" heeft een groote bekendheid
gehad en leeft nog in overlevering
voort. Met kermis gingen zelfs
zeer voorname Amsterdammers er
met hunne dames heen, evenals
naar De Fontein", om zoo 't
heette een kijkje te nemen",
zooals later bij Toontje in de Nes"
om gebakken paling of biefstuk,
of bij Spekman in de Kalverstraat
eieren met zuur en versche
vierduit's broodjes" te eten.
De Fontein" is later een zeer
ordinair danshuis geworden, in de
dagen, dat een zekere B^ns de
eigenaar was. Van Oe Fontein"
is evenals van De Pijl" niets meer
overgebleven. Ter plaatse waar
eens De Fontein" stond, op de
Nieuwmarkt tegenover het
archiefgebou w De Waag zij n thans
winkels.
De danshuizen op den Zeedijk
zijn een laatste overblijfsel van de
ontaarding der oude muziekher
bergen.
Tot de wintervermakelijkheden
behoorden in zeer ouden tijd vooral
de colleges en de koffiehuizen.
De koffiehuizen van vroeger
waren werkelijk koffiehuizen, waar
men niets dan koffie kon krijgen,
en een pijp kon rooken, of ook
wel zich opfrisschen aan
oud-vaderlandsche snuif. Zij en de chocoladehuizen
vormden een verzet tegen de vele
drankgelegenheden, tegen de bijna in kuffen
en bordeelen ontaarde muziekherbergen,
tegen de herbergen waar allerlei soor
ten wijn geschonken en tegen die
waar gebrande wijn", brandewijn, ge
dronken werd. In beide soorten trof
men vroolijke meisjes, mooi-Aeltjes",
aan. Ook meysgens, dochters en de ge
trouwde vrouwen" kwamen er. Zij bleven
er vaak slapen, maar meest drinckende,
rasende, springende, dansende en andere
moedwillicheyt bedrijvende met allerley
kyvazie".
Tot in de deftigste herbergen of
logementen kwamen vrouwen van de
straat, als de heeren maar zorgden dat
zij de deernen ongemerkt en zonder
misbaar binnenloosden. Even ongebonden
als in de mindere muziekherbergen ging
het in de zeventiende eeuw en later
in de chocoladekelders toe. Vooral in de
beruchte in de Prinsenhofsreeg bij het
Stadhuis, en in de Oliekoekenhuizen,
waarvan dat in de Servetsteeg, waar de
rijkste Amsterdamsche jongelui geld en
goed verdeden aan Wijntje en Trijntje,
en dat later het KarnemelkHhuis werd
van Vader Jeremias, die er ook slapers
hield over het lijntje", voor vijf a tien
cents per nacht. Op de plek van het
beruchte Oliekoekenhuis is thans de
keuken vsn Krasnapolsky.
De koffiehuizen ontstonden i u de 17e
eeuw, en waren vergaderplaatsen der
welgestelden, waar zij over politiek, lite
ratuur, dagelijksche gebeurtenissen en
alle nieuwtjes spraken. Zij hadden een
deftig en literair karakter. Daarom klinkt
het niet zoo vreemd, dat de edelman
Lucio Roselli in 1717 te Utrecht verzocht
benoemd te worden tot Iloogleeraar in
de Theologie of toestemming om een
koffiehuis te houden. Hadden onze voor
ouders lang genoeg in het koffiehuis Be
zeten, dan gingen zij naar de Colleges.
(iaën wij naar 't col'egie, 't volok is
na sesse vergaert, en 't licht is op.
't College is nog niet vol; wij wachten
noa tabakgasten uit 't cotfyhuis".
Justus van Effen en Willem Jacob van
'g-Gravpzande richtten te 's-Gravenhage
een koffiehuis op in Engelschen geest.
Dit koffiehuis was gelegen in het Voor
hout tegenover den huldigen Koninklijken
Schouwburg. Een Franschrnan Monsieur
B^naehi opende in navolging van hen op
het 'Plein het Fransche koffiehuis. In
zulk een koffiehuis kwamen de natuur
kundige 's Gravesande,, de boekenkenner
Vtarchand, de geleerde de Sallengré, de
vernuftigeenspotachtige Saint Hyaciuthe,
Justus van Effen, de schrijver van
De Spectator en verdere geestverwanten,
iedere week op Vrijdagavond bijeen.
Achttiende-eeuwsch Koffiehuis.
In de achttiende eeuw had men in
Amsterdam koffiehuizen, koffieschenkers
en koffieschenksters. De koffie werd stuk
gestampt. Een vijzel ontbrak daarom
nooit in een koffiehuis.
Het wezen der koffiehuizen veranderde
al naar den tijd en de bezoekers. Sommigen
brachten er den geheelen dag door en de
koffieschenkster bracht hun dun wel iets
anders dan koffie en een lange pijp en bleef
het er niet bij het zitten aan tafel in het
midden van het vertrek, en werden de
kaanen in de kroon boven de tafel voor hen
niet gesnoten om nieuwsbladen en
Mercuriussen te lezen. Zij brachten het koffie
huis in discrediet en maakten, dat er van
de preekstoel en van het tooneel tegen
dit soort koffiehuisloopers, die men gelijk
stelde inet lichtmissen, gewaarschuwd
werd.
Maar koffiehuizen als het Amster
damsche, het Noord-Hollandsche, het
Haagsche, het Utrechtsche, enz., bleven
hun goeden naam houden, evenals het
ItHÜaarisehe koffiehuis de koffiehuizen
hebben in Italiëhun oorsprong inde
Nes te Amsterdam, het latere feestlokaal
Frascati, thans sedert lang gesloopt en
vervangen door verkooplokaal en tabaks
kantoren. De herinnering aan het oude
Italiuansche koffiehuis, Frascati, het
latere feestlokaal, blijft levende in den
naam die G. Prot en Zoon aan hun
Schouwburg in de Plantage hebben ge
geven, toen zij uit het oude lokaal in de
Nes, waar zij tooneel vo >rstellirigen hadden
gegeven, moesten verhuizen, omdat het
gebouw eene andere bestemming verkreeg.
Het oude caféfrancais van Adriun in
de Kalverstraat, hter uitgebreid en ge
worden: Hotel du caféfrancais", heeft het
langst het deftig koffiehuiskarnkter be
waard. Later werd hi-t een modern hotel.
Thans, afgebroken, is er de winkel van
C. Tloyng.
l f et verband tusschcn koffiehuizen en
colleges is nog tot over de helft der voor
gaande eeuw gebleven in de samen
komsten der leden van de Maatschappij
Tot Nut vuil 't Alterneert". Den leden
word daar 's avonds na de lezing in groote
koppen gratis koffie geschonken en CJH
lange pijp verstrekt, die zij aanstaken aan
het vnurkooltji; in het koperen komfoor
op iedere tafel. Daar aan de tafel werd
politiek, godsdienst en wat niet al
bej sproken en bleef men plakken, ook al had
de Jan" met vale rok herhaaldelijk
gewaarschuwd: De heeren worden be
neden verzocht!" De bijdrage na de, pauze
gaven de heeren er aan. Zij plaatsten hun
stoelen voor de open haard, waar een
geweldig turfvuur brandde, rookten er
hun lange pijpen uit en dronken nog
meer koffie en soms na de koffie,
oudHollandsch bier.
De Amsterdamsche koffiehuizen
beleefden gulden dagen in den tijd
van den Wind- of Actie-handel.
Dat was in 1720, toen de prak
tijken van John Law, om papier
in plaats van geld in de wandeling
te brengen, zóó wél slaagden, dat
de som ten laatste op duizend
miljoen livres werd geschat. Hij
had dit vermocht, door het Hof
van Frankrijk, met welks financiën
het treurig stond, te bewegen eene
Maatschappij van koophandel op
de rivier Mississippi, op te richten,
bestaande in een kapitaal van
j. honderd miljoen livres, die men
voor papieren geld of actiën van
vijfhonderd livres, waarmede het
.volk destijds overladen was, en dat
in den gewonen koers niet hooger
dan HO, 35 of 40 pCt. aangenomen
werd, kon krijgen.
Rijken en armen verdrongen zich
om deel te nemen aan dit
papierenspel. Het regende actiën, die de
een den anderen door winstbejag
als uit de handen scheurde. De
koopman zou er millionnair, de
winkelier koopman, de ambachts
man rentenier, de knecht heer, de
dienstmaagd mevrouw, ja, de straat
veger jonker door worden. Het
ging den spelers als met de wieken
van de molen, die men het eene
oogenblik boven en het andere beneden ziet.
Wind! wind!" was aller kreet, een
kreet, die door paleizen en hutten ging;
naar Engeland ook onder het blazoen
van Zuiderzee-actiën, en van-daar-uit ons
vaderland besmette.
Het Stadsbestuur had het overslaan
van den wind naar Nederland, in 't bij
zonder naar Amsterdam, voorzien.
Pogingen werdan gedaan om biereen
soortgelijke Maatschappij van Koop
handel" op te richten. Burgemeesteren
wezen niet alleen het voorstel van de
hand, maar verboden daarenboven alle
makelaars zich met dezen windhandel
te bemoeien. Doch de zucht wies aan
tegen het verbod. Elk, zelfs geringe
ambachtslui staken zich in den
actiehandel, die aanvankelijk met weinig geld
kon gedreven worden, en somtijds grove
winsten gaf. De gewone beurstijd was
13 kart voor actiehandolaren. Men ver
gaderde 's morgens en 's avonds in
koffiehuizen, zelfs tot laat in den nacht
op den Dam, al waar onderluid geschreeuw,
geveild, geboden, gekocht en verkocht
werd. Allerhevigst ging het too in een
koffiehuis iri de Kalverstraat, het derde
huis van den Dam, aan den kant van
Jonge Uoelensteeg. in het koffiehuis:
(t>iiiiii-ii/njirii.r. aldus genoemd naar de
straat van dien naam te Parijs, waarde
actionisten voornamelijk hun rol speelden.
De actionisten waren, door drift om
geld te verdienen, als dolle rnenseheii
geworden. Men wilde in Amsterdam
vo >r Piirijs en Londen niet onderdoen.
Sommigen hielden er vmseherspinken
op na, die van Holland imar Knuobind
heen on weer voeren, om den p.'ijs dor
actiën over te brengen. Men hoorde
alleen spreken van compagniën, actiën,
tonnen goud», miljoenen die men reeds
geronnen had of nog zou winnen. Vier
der Nederlaridsohc zeven provinciën zagen
zich eensklaps verrijkt niet een kapitaal
van omtrent drie honderd miljoen, een
rijkdom zooals al ras blijken zou
slechts op papier en van nul en geener
waarde.
Aan liet einde van 17'20 was het met
den w m d lm» del uit. Zij, die meenden, dat
?ze rijkdom vergaard hadden, ontdekten
niets dan wind" te hebben geoogst.
Bij het reusachtige dalen der Actiën
zag mou do dwaasheid in en gevoelde de
verliezen. De spotters kregen de over
hand, zelfs het gespuis kwam op de been.
Opgeschoten jongens, manspersonen van
d« slechtste soort, voegden zich ouder
de Actionisten, speelden de rol van koopen
en verkoopen, onder ontzettend lawaai en
het uithalen van allerlei grillen. De liedjes
zangers en straatventers deden er het
hunne aan toe. lederen dag schreeuwden
zij nieuwe deunen, hekel- en schotschriften
te koop: Roskam der Actionisten, de
Actionisten in den roiïw, de Bankroetiers
naar Vianen, loop aan loop aan!" enz.
De boekwinkels lagen vol met losse ge
dichten, spotprenten, nu nog bekend als
de zoogenaamde - Ictieboeken". De
schouwburg deed mee, daar verkneukelde
men zich bij de vertooning van
Langendijk's klucht: Quincampoix
enArJequin Actionist.
In en voor de koffiehuizen ging het
echter bar toe, want zjj waren voor
namelijk de plaatsen geweest, waar de
menschen als dollen en bezetenen den
windhandel hadden gedreven. Op een
Zaterdagavond trok het grauw naar de
Kalverstraat en hield stand voor het
koffiehuis Quincampoix. Onder
oorverdoovend getier sloeg het er de glazen
in, ramde de deur open en bedreef er de
grootste baldadigheid. Nachtwachta en
dienaars van den gerechte stuitte met
moeite de baldadigheid. Zondag's ver
gaderde het gerecht en liet nog den
zelfden dag een plakaat afkondigen en
aanplakken, waarbij alle moedwil ver
boden werd, zullende anders gestrenge
straffen volgen. Een tweede plakkaat
verbood makelaars en beunhazen zich
verder met den actiehandel af te geven.
Zoo eindigde met de belegering van
het koffiehuis Quincampoix in de Kalver
straat nabij den Dam het groot tafereel
der Dwaasheid."
Onder een der vele spotprenten is er
een Quincampoix in duiien." Het
stelt, op een stellaadje het koffiehuis
voor, half vernield, een vlag er uitge
stoken. Onderschrift: Het spul is uit."
De koffiehuizen bleven nog lang het
oude karakter behouden, tot zij het in
de negentiende eeuw geheel en al verlorea.
Met de verandering wijzigde zich ook
de bediening. De koffie-schenksters en
schenkers werden vervangen door
koffiehuisknecbts, zooals op de reproductie der
zeldzame prent, door den oudheidkundige
R. W. P. de Vries, ter reproductie ge
geven, evenals de overige prenten, daar
die van Hartkamp ter toonstelling moesten
blijven.
De korfiehuisknechrs ruimden het veld
voor de Jan's", en de Jan's" voor de
aannemers." Een overgang tot den Jan"
en den aannemer" vormen de
zaalbedienden in De Poort van Cleve." De
laatsten kwamen in den tijd van over
gang, en moesten zich kleeden naar
Parijsch voorbeeld, met wit voorschoot,
dat om hun geheel onderstuk sluit. De
zaalbedienden van De Poort ?an Cleve''
bewaren de herinnering aan de oude,
trouwe, gemoedelijke, vaderlijke Jan"s,
zij zijn er eene tweede, veel verbe
terde editie van. Deze Jau's" werden
en worden nog algemeen met hun eigen
voornaam aangesproken. Dr. Jan Veth
heeft oen hunner als bekend tijdgenoot"
af-.-keid.
Het teloorgaan van den naam Jan"'
is een verlies. .Jun" klonk vertrouwelijk,
miste alle begrip van dienstbaarheid, en
was oiid-Hol'andsch, was een rere-naam.
De populairste en vermakelijkste Hollan
der heette en heet: Jan Ivlaassen ; helden
als van Schaffelaar eri Haring zijn ge
doopt als .fan; kin ieren sprak en spreekt
men aan om hen te streelen met J a n ti
em a n : de Westertoren noemt de volks
mond: lange Jan," en een
houtwagen 7net groote wielen: malle Jan,"
en van iemand die zich uit de ellende
opgewerkt heeft, zegt men : hij is weer
hoven Jan, gelijk men van iemand
die het goed gaat of er flink uitziet,
spreekt: hij is een heel e Jan. Ten
overvloede zij, voor de vertrouwelijkheid,
de achting, de sympathie die het woord:
J a u bevat, herinnerd dat de lieden,
voor wie alle Hollanders de grootste
sympathie hebben, de matrozen : genoemd
worden; de Jantjes of Onze
Jantjes. En gelijk de volksmond sterk
is in liefde en sterk in haat, noemde ze