Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1647
«en logisch vervolg van deze rnatelooze,
inspannende studie, doelend naar hoogt r
opwetking van reeds verworven hoedanig
heden. Wat hu dan bestreeft: bjj tracht
dieper te doorgronden.wat hem reeds ken
baar was. of gemeenzaam van uiterlyk; by
wil veelzydiger kunnen, zfl'n uiting aan diepte
en scherpte doen winnen. In korte woorden:
streven naar waarachtigheid. Ia dit niet
schoener dan zich als kunstenaar te verlagen
tot een goed loopende schildermachine? En
hoopvoller?
W. STBENHOFF.
Le Foyer" yan Octaye Mm.
Het stuk van O. Mirbeau dat thans door
de Comédie Fraopaise gespeeld wordt tegen
wil en dank dat zal men weten over de
geheele wereld en met een schitterend
succes ten minste een succes de tcandale
is bedoeld als een dubbele satire dit zal
ook algemeen bekend zijn: een satire op de
Académie Franchise en een satire op de par
ticuliere liefdadigheid.
Beide onderwerpen leenen zich inderdaad
tot satirieke behandeling, in den ernstigen
zin des woords Voor de Académie heeft men
vooreerst de candidatnren: de intrigues,
kniperjjen en bepaalde laagheden waartoe
deze aanleiding geren. Caudidaturen bren
gen niet altyd de meest edele kanten der
menschelgke natuur voor den dag; dit is
dubbel het geval bij een genootschap dat nog
steeds zulk een prestige heeft als de Académie
Frangaise en in welks omgeving zooveel
invloeden en coterieën elkander ontmoeten.
Het is er, komt een fauteuil open, een ware
Vanify Fair, en een fair die nevens komische
ook tragische incidenten oplevert.
Dan is er de uitdeeling der litterarische
prijzen waarover de Akademie beschikt, een
uitdeeling die in veel g* vallen een openbaar
schandaal is. De gelden worden meest weg
gegeven aan onbekende grootheden, zonder
dat eenige rekening wordt gehouden met den
precies uitgedrukten wil der personen die de
sommen indertyd aan het geleerde lichaam
legateerden. Men is zóó gewoon allerlei nul
liteiten te zien bekroonen dat, wanneer bij
uitzondering een schrijver of schrijfster van
wezenlijk talent op de ly'st der laurèats ge
noemd staat, men geneigd is te denken aan
een drukfout in het dagblad dat de zaak
vermeldt.
En wat nu de liefdadigheid betreft, bet is
zeker dat ook op dit gebied, ondanks alle
verzekeringen van den heer Doumic,in de Revue
dei deux Monde», het niet alles goud i s wat bliek t.
Naast veel, dikwijls bewonderenswaardige
toewijding, staan grove misbruiken. Schan
dalen in weeshuizen komen van tijd tot tijd
voor, in Frankrijk zoowel als elders, en zijn
des te jammerlijker omdat het onmondigen
geldt die zich niet kunnen verdedigen. Minder
tragisch, doch in den grond der zaak even
immoreel, zyn de irrégalarités waartoe de
liefdadigheidsbazars, de ventes de charitêin een
groote stad als Parijs aanleiding kunnen geven.
Eenige jaren geleden bespraken eenige
Parijsche dames van de wereld het mogelijk
budget van een jong echtpaar van het
Fauhourg-Saint-Germain, dat meer hoogadellijk
bloed in de aderen scheen te hebben (de jonge
vrouw was zelfs verwant aan een vorstelijke
familie) dan geld op zak. Et puit, besloot n
der dames, glimlachend, et pui» ily a lesvente»
dt charitê. Het schijnt inderdaad dat sommige
dames die van dergelijke bazars als vendeuses
een specialiteit maken, het natuurlijk: vinden
een goed deel der ontvangen gelden voor
zich zelven te behouden, laten wij zeggen om
zich schadeloos te stellen voor de genomen
moeite. Gewapend met deze en dergelijke ge
gevens zou een schrijver, vertrouwd met de
coulissen der Parysch wereld, een tegelijk
bittere en treffend ware dramatische studie
kunnen leveren.
Ongelukkig heeft de heer Mirbeau zijn taak
anders opgevat: hij denkt minder aan het
Frappez juste dan aan het Frappez foi t. In
derdaad is Frappez fort zijn hoofdzorg, waar
aan al het overige wordi opgeofferd. Zóó in
zijn vroegere stuk, dat zich op de planken
van het Thédtre Franyii» wist te handhaven,
Les Affaires tont U» Affaires. De figuur van
den financier-roofvogel, die de geheele wereld,
te beginnen met zijn omgeving, exploiteert
en tyranniseert bovendien, is meesterlijk
geteekend; maar sommige bizonderheden zijn
zóó nutteloos overdreven dat zij schade doen
aan het geheel, dat thans minder den indruk
maakt van een beeld der werkelijkheid, dan
van de op superieure wijze gedramatiseerde
satire van een modernen Juvenalis.
Zoo ook in Ie foyer. De handeling die de
heer Mirbeau heeft uitgedacht is deze: Baron
Courtin, lüvan den Senaat en van de Acad
mie Frangaise, steunpilaar van de conserva
tieve fractie in beide lichamen, ia oprichter
en ziel van een liefdadigheidsinstelling,
een toevlucht voor meisjes uit het volk,
Ie Foyer". Die instelling werkt slecht: n der
meisjes bezweek aan de gevolgen van mis
handelingen. Achter dit eerste schandaal
verbergt zich een ander, dat uHeen wereldsch
oogpunt voor den Baron nog erger is: hij
heeft een aanzienlijke^ som uit de kas van
Ie Foyer" genomen, met die gelden gespe
culeerd en ze verloren; hij is voor het
oogenblik niet in staat tot een restitutie. Van
alle kanten zit hij in de klem : hij durft de
slechte directrice, die voor het gebeurde in
het weeshuis verantwoordelijk ia, niet weg
jagen, omdat deze op de hoogte is van het
financieel schandaal en het uit kan brengen.
Aan den anderen kant dreigt de justitie met
een onderzoek. Maar er is een redmiddel:
de vrouw van den Baron had niet lang ge
leden een liainon met een schatrijken financier,
Biron; zij brak deze betrekking af en legde
het aan met een anderen heer. Courtin wil
dat de Barones opnieuw de minnares van
den financier zal worden: eenmaal weder
onder de bekoring der elegante mondaine,
zal de geldman de som voorschieten die de
Académicien noodig heeft om het gat te
stoppen in de kas van Ie Foyer". Er isnog een
andere reden: de regeering vreest het rede
naarstalent van Couitin, als woordvoerder
der conservatieve oppositie in den Senaat.
Zjj zal de zaak van Ie Foyer" blauw blauw
laten, indien de Baron er in toestemt zich
te onthouden bij een gewichtig debat over
de nieuwe Onderwijswet; een schikking is
mogelijk, vooral indien Biron, de almachtige
geldman, als bemiddelaar optreedt. Na een
heftig tooneel, in den loop van hetwelk de
Baron zijn vrouw bijna mishandelt, stemt
deze er in toe, den financier een bezoek te
brengen. In het derde en laatste bedrijf, dat
speelt ten huize van Biron, ziet men opdagen:
eerst den Baron die om steun en geld komt
vragen en zelfs smeken, daarna de Barones,
die onder elegante vormen zich komt aan
bieden. De zaak wordt geregeld: de regeering
zal van iedere vervolging afiien, Biron stopt
het gat in de kas van Ie Foyer", maar onder
voorwaarde dat de geheele instelling zal over
gaan in handen van een man van zaken die zijn
zetbaas is: de meisjes zullen harder werken en
erger geëxploiteerd worden dan ooit te voren,
maar de financier is zeker dat hij het voor
geschoten geld terug zal krijgen Ten slotte
zal het nobele echtpaar deelnemen aan een
kruistocht in de Middellandsche zee, op het
pleizierjacht van Biron; en er wordt te ver
staan gegeven dat de Barones de vrijheid
zal hebben haar anderen aanbidder ook uit te
noodigen. Onder den blauwen zuidelijken
hemel zal de Académicien, geplaatst tusschen
zyn vrouw en de twee amants van zijn vrouw,
alle gelegenheid hebben tot het opstellen
van een prachtige redevoering voor de prix
de vertu (die de Academie, zooals men weet,
eenmaal 's jaars uitdeelt).
Het is duidelijk dat zóó het uitgewerkte
stuk, als satire der Académie Frarraise, ge
heel is mislukt: de handeling zou essentieel
dezelfde zijn indien Courtin, inplaats van lid
der Académie, Voorzitter was van een maat
schappij tot veredeling van het paardenras
of lid van het bestuur van de Automobile
Club de France. Afgezien van n tooneel,
waarin een jonge litterateur optreedt, en van
de slotfraze over de prix de vertu is dan ook
van de Academie in de handeling geen
spraak. Van de satire der liefdadigheid komt,
eveneens afgzien van n tooneel waarin de
Baron huichelachtige raadgevingen geeft aan
dames die zich belasten met huisbesoek en
guêtes, ook weinig terecht. (Ik weet wel
dat een geheel bedrijf dat tot het oorspronke
lijke plan behoorde, werd weggelaten, maar
de toeschouwer heeft het recht, een drama
te beoordeelen naar hetgeen hij te zien krijgt).
Het stuk is minder een satire van de mis
bruiken der liefdadigheid, dan een tafereel
van wereldsche corruptie en huichelarij, naar
aanleiding van een liefdadige instelling.
Dat tafereel mist voor een goed deel zijn
uitwerking omdat de hoofdpersoon ons van
den aanvang af wordt veorgesteld als zulk
een huichelaar dat iedere ontwikkeling van
zijn karakter onmogelijk wordt. Het karakter
der Barones Courtin ontwikkelt zich, maar
zonder logica. In de twee eerste bedrijven
maakt zij den indruk van iemand die on
danks haar zwakheden en minnarijen, au fand
een fatsoenlijke vrouw is. In het laatste be
drijf, waar zij zich opnieuw voor Biron vertoont,
is zy geheel (en zonder eenige noodwendigheid)
de gehuwde courtisane, de Mme Marneffe
van Balzac, die een pervers genoegen vindt
in de uitoefening van haar beroep. De finan
cier is een herhaling van den geldman in
les Affaires iont les affaires.
De handeling eischte dat de bijpersonen
op hetzelfde niveau zouden staan als de drie
hoofdpersonen. De directrice van den Foyer"
is een afschuwelijk wezen, hardvochtig tot
wreedheid toe, onzindelijk, behebt met ge
heime ondeugden (voor het eerst werd, naar
aanleiding van haar persoon, op de historische
planken van het Thé&tre Francais gewag
gemaakt van homosexualiteit). De abbé, als
aalmoezenier aan de instelling verbonden, is
een verklikker die het biechtgeheim schendt.
De minister, dien men niet ziet, endepol
icien die als onderhandelaar op Courtin wordt
afgezonden, zijn van hetzelfde kaliber.
Merkwaardig: de beer Mirbeau, die zoo
vaak optrad als voorspreker van de kunst
en litteratuur d'arant garde, vervalt hier tot
de elementaire zielkunde der ouderwetsche
melodrama's van honderd jaar geleden, ruwe
navolgingen van Schillers Kabale und Liebe,
waarin ieder minister een doortrapte schurk
was, ieder kamerheer een belager der
vrouwelijke. onschuld. Evenzoo schijnt, volgens
Mirbeau, een natuurwet te vorderen dat
iedereen die iets te dirigeeren heeft tot het
uitschot van het menschdoin zal behooren.
Met al deze gebreken is het stuk niet ver
velend, wat de heer Doumic, boven genoemd,
ook moge zeggen. Het is als de overige ge
schriften van Mirbeau, het welk van een
geestigen, superieuren kop, die geen dupe is
van menschen of instellingen en bovendien
iets heeft van de indignatie van den echten
satïricus. 1) Jammer dat al deze gaven ge
neutraliseerd worden door neiging tot over
drijving en nogmaals overdrijving. Zooals
het stuk is, vraagt men zich af of het ernstig
is bedoeld, dan wel een charge vol rosterie
en mufltime, zooals die welke de heer Guitry
Jr. van tijd tot tijd te zien geeft in de
Parijsche schouwburgen, als nastukje. En voor
een nastukje ia Ie Foyer wel wat lang.
Het stuk wordt uitstekend gespeeld. De
arme heer Claretie, administrateur van het
Théatre Francais, door de pers dikwijls zoo
verwoed aangevallen, heeft ten minste de
verdienste, een troep te hebben bijeengebracht
en bijeengehouden die geheel superieur is.
Maar de namen der acteurs en actrices zou
den voor een Hollandsen publiek niet veel
zeggen: daarom punctum.
P a r y s.
G. BUSKEN HUET.
1) De heer Mirbeau heefteen medewerker,
de heer Natanson; maar het stuk is zoozeer
in den geest van den eerstgenoemde, dat het
duidelijk is dat deze op de gegevens hem
door zyn collaborateur verstrekt, geheel zijn
eigen stempel drukte.
Bi D, KOKER
RORIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSGHE
a a KUNST n a
SCHILDER IJ EN
ANTIQUITEITEN
?P
?II»
F. 450.?F. 500.
EN 725. GULDEN
1 COMPLETE MODERNE
a || B
a||a
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAGT PRIJSCOURANTEN.
MEUBiLEERINQ MY.
H 0 L L A N D"
AMSTERDAM - TELEF. 5974
N.Z. VOORB.W. 274 O/H. «.».». o»«
B||fi
?II"
3f|B
Bil»
J H. W. van Delden t
MAKELAAR
IN
4, KANTOOR DAMRAK 28?30.
KAMER NO 2 lE ETAGE.
10?12 en 1?4.
AMSTERDAM.
TELEFOON 8562.
444444444 44 44444444'
4-44444444444444444444444444444444444444444.
-V
4
4
4
Bloemendaal.
De eenvoudigste en toch de sterkste, 4
veiligste- en krachtigste BRAND- 4
BLTJSSCHER is de :-: :-: :-: J
nderwpiters Fire
v ExtinguisheF, v J
altijd gereed voor dadelijk gebruik.
Draai $e Brandblusscher om en de
werking begint. :-: :-: :-: :-:
Werking kan ten alle tijde zonder
kosten gecontroleerd worden. :-:
Geen kans voor ontploffingen, geen
geheime vullingen, onschadelijk voor
personen en. kleeren. :-: :-: :-:
Sierlijke uitvoering, geheel J
van gepolijst Rood Koper. 4
?44444444444444444444444444444444444444
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
Directie: P. C. PAEEELS.
TELEFOON 7261.
UITVERKOOP
wegens verplaatsing naar Ifokiu 1JJO,
(perceel voorheen De Kleine Melkmout".)
De Zaanlandsche
KALVERSTKAAT 51,
Amsterdam.
Zilversmeden]
SPUISTRAAT 02,
Den Haag.
Specialitcitszaak in Zilver van Antieke
Stylfoewerking, Tafel- en Ressertzilver en
Zeeuwsen Knoopzilver.
KOPERGIETERY
«KOPERSLAGERY
KOPERWERKEh ? NAAR? MODEL
OF'-TEEKEflIMG
ELECTRG - G AL V ANI5CHE
? INRICHTING *
KENNEMMER5TRAAT?N? l
HAARLEM
Alp.
KunstSIERKUNSr
Nieuwe Splegelstr. 32. Stadhouderskade 64.
KUNSTViRWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
RÜDOLP ELION & Co.
OP KOPER EN ZINfS*
6tB°W.PELIX MERITIS"
KE1ZER5GRACHT32V
Kaart-systeem
- Vertical-Filing.
Losbladige Boeken
voor alle doeleinden.
Library&Office
- Supply Co.,
Amsterdam
P. Hendrikkade 20-21
Nederland".
J. A. HUIZINGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELEF. na.
FRANCO LEVERING.
Rijke keuze Nieuwigheden
Luxe-Papier
en Corresp.-Kaarten
STEMPELEN '"?^'.V/
B. VAN MANTCEM,
KOFLEVERANCIER
SINGEL 562 hoek VIJZELSTR.
KUNSTHANDEL
J. O. SOHULLEIfc,
Plein 99<*i '-t- -+ -+ -+ H- 's-fSmvenhage,
Moderne Schilderijen, Aquarellen enz.
I4. HM Z
fTÏ] OMTVVKIiPEH VOOR, HflClo/lMK [TT]
BinritM TWWLK 101
D.DEÜIÈVREBIESAART
ACHTER ST. PIET ER 16
-:- -:- Utrecht -:-
-:MAGAZIJN VAN COMPLETE
MEU
BELEERINQ EN STOFFEERING =
VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN,
SPECIALE AFDEELINQ
ASTIQUI
TEITEIf EN KUNSTVOORWERPEN
fjT9 s m « B m a a m^m t
'T BINNENHUISl
Inrichting tot
meubeleering
en versiering
der woning
RAADHUISSTRAAT 48-50
* AMSTERDAM
Filiaal :KUNSTZA AL KLEIJKAMP, l
Zuldblaak, Rotterdam.
? ?BB1BBHBBBI