Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T E R D A M M E il WEEKBLAD V O O II N K D E R L A N D.
No. 1650
Het oude Conservatorium te Leipzig.
Mix Meittohn Bartiioldy.
(Geboren 3 Februari 1809).
Indien het waar is dat geen teondichter
bij zijn geboorte door de Muzen meer be
gunstigd is dan Mozart, dan moet men
onmiddellijk na den oavergelijkelyken
Wolfgang den naam van Mendelssohn laten
volgen. Mozart's genie werd door zijn vader,
een kunstenaar van groote gave en helder
verstand, geleid. Mendelssohn vond in het
ouderlijk huis een aanmoediging die niet
naliet den gunstigsten invloed op zijn ont
wikkeling uit te oefenen. Zijn moeder, een
zeer begaafde pianiste, leidde het eerste
muziekonderwijs van den knaap.
Vond Mozart in zijn zusje Nannerl"
een speelgenoot wier muzikale gaven hem
tevens tot spoorslag dienden voor zijne
studiën, Mendelssohn was met een teedere
aanhankelijkheid gehecht aan zijn zuster
Fanny, die eveneens een ongemeen talent
als pianiste aan den dag legde; een aan
hankelijkheid die duurde tot aan baardood;
en haar vroegtijdige dood maakte op den
diep treurenden broeder zulk een
verpletterenden indruk, dat hij haar weinige maan
den later in het graf volgde.
Mozart's gaven werden gedurende zijn
kortstondig leven hij werd slechts 36
jaren oud zoodanig ontwikkeld, dat het
nageslacht hem beschouwt als een der
grootste genieën op muzikaal gebied. Men
delssohn bereikte nagenoeg denzelfden
leeftijd.
Een buitengewoon groot aantal werken
hebben beide componisten het nageslacht
geschonken; doch de beteekenis van Men
delssohn's compositieën is niet zóó groot
dat men hem als een evenknie van Mozart
mag beschouwen.
De Salzburger meester was een naïeve
geest, die putte uit den onophoudelijk
vlietenden bron zijner melodische gaven,
Mendelssohn was een buitengewoon ont
wikkeld man die, vooral op lateren leeftijd,
toen zijn werkkring hem als middelpunt
van het muzikale Duitschland had gemaakt,
met wijs beleid en berekenend verstand
zijne werken schiep.'
De kunst van beide meesters woidt be
schouwd als formvpllendet". Maar Mozart's
muziek bezit die eigenschap door het inner
lijke wezen van den meester, ondanks zijn
eigen natuur en hare kinderlijk eenvoudige
manieren. Bij Mendelssohn denkt men on
willekeurig aan het hoffelijk gladde en
vormelijke van den onberispélijken
Weltmann".
Maar nu ga ik eindigen met de verge
lijkingen tusschen beide componisten.
Nu wij in deze dagen het eeuwfeest
van Mendelssohn's geboortedag vieren, past
het ons een eerbiedige hulde te brengen aan
hetgeen deze geniaal aangelegde man heeft
gewrocht.
Nog i; steeds staat de
Sommernachtstraums"-.'uverture, door den componist op
zeventienjarigen leeftijd geschreven, boven
aan in de appreciatie zijner werken. En
met recht. Zóó geniaal van vinding is dit
stuk en met zóó groot meesterschap wordt
de compositie- zoowel als de instrumen
tatie-techniek behearschr, dat Mendelssohn
zich zei ven in dit opzicht later niet heeft over
troffen. Van de andere gedeelten der
Sommernachtstraums-muziek, vijftien jaren later
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiittiiiiiiini in i
De ramröraag tn de DanttnwiDg;.
Belangrijke mededeelingen werden dezer
dagen omtrent beide onderwerpen aan het
publiek gedaan.
B. en W. kochten de perceelen
Warmoesstraat 186 en 188, Vischsteeg 3 en Da-n
3, 5 en 5a v mr / 91.000 plus de kosten
ad ruim ? 5600.
Deze aankoop staat in verband met en
is noodig voor de yerbreeding der^ Vischsteeg,
waarmede op bijgaande kaartjes reeds s
rekening gehouden.
Het huizenblok begrensd door Dam,
Vischsteeg, Warmoesstraat en Vijgendam,
op de kaartjes niet de letter A aangegeven,
wordt niet onteigend, maar blijft intact.
Tot zoover zijn de plannen, zooals ze nu
bij Publieke Werken bestaan, geheel in
overeenstemming met de door mij gedane
voorstellen iu de nummers van 'dit blad
van 8 April '06 en l en 15 Augustus 'OS'.
De plannen, zooals ze nu zijn aangegeven,
verschillen daarentegen wel n aanmerkelijk
met de on teigeningsplannen, zooals ze werden
ingediend en bekrachtigd en met de voor
waarden der prijsvraag. Daarbij toch was
onteigening van het geheele huizenblok A
opgenomen en tevens verbreeding der
Warmoesstraat, tusschen Vijgendam en
Vischsteeg.
Dat een en ander onrioodig was, werd
door mij in het bizonder aangetoond in het
artikel vaa 15 Aug. '08.
Gaat meii verder dan verschillende plan
nen, zooals de couranten ze mededeelden,
wel van mijne voorstellen, want in plaats
van voor het huizenblok A, aan de Damzijde,
een halfcirkelvormig plein te behouden, met
boomen beplant en met regularisatie en
geschreven, m^g ' alleen
het Scherzo naast de Ou
verture gesteld worden. De
andere nummers missen de
vonk van het genie; zij
zijn slechts talentvol ge
componeerde stukken.
Hoewel niet in die mate
als de
Sjmmernachtstraums-ouverture, moeten
toch de ouverturen Fin.
galshöhle" en Meeresstille
und glücldicheFahrt" wor
den beschouwd als belang
rijke verschijningen op het gebied der
instrumentale muziek; verschijningen die
heden nog de grootste belangstelling ver
mogen te wekken.
Ditzelfde kan niet gezegd worden van
's meesters symphoniën. Deze zijn verbleekt
en kunnen niet meer naast Baethoven's
meesterwerken gehandhaafd blijven.
Ook met Mendelssohn's piano-concer
ten is dit het geval. Als leermateriaal
op muziekscholen en conservatoria bewij
zen zij uitstekende diensten, maar in
de concertzaal ontmoet men ze niet meer.
Iets anders is het niet het bijzonder geïn
spireerde vioolconcert. Dat is een meester
werk, dat nog wel lang op het repertoire
van ieder violist zal blijven prijken.
De talrijke kamermuziekwerken van
Mendelssohn kunnen zich nauwelijks meer
handhaven tegenover de vroeger gecompo
neerde meesterwerken van den trits Haydn
Mozart?Beethoven en die van latere com
ponisten, waarvan echter de meeste ver
moedelijk ook wel den tol aan den tijd
zullen moeten betalen.
Met zijn wereldberoemde Lieder ohne
Worte" en zijne duetten voor twee zang
stemmen is Mendelssohn in hooge mate
populair geworden. Men zou zelfs geneigd
zijn te zeggen gevaarlijk populair. Niet
zoozeer omdat deze stukken, die zoo echt
ontsproten zij a uit het min of meer
schwiirmerisch" sentimenteele van den
duitschen gemoedsaard, thans nog bijzonder
geliefd zijn in ieder
jonge meisjes-pensio- , *, ....
naat, dan wel omdat
de geest dezer -stuk- ;
ken aanleiding heeft j
gegeven tot eenzeker ;,
Mendelssohn-epigonisme, dat thans nog r
in volle kracht leeft
vooral bij
componeerende' dilettanten.
De twee groote ?
werken op het gebied
van het oratorium ?
Paulus" en Elias"
zullen vermoedelijk
in dit jubeljaar wel
door onze groote
zangyereenigingen
op bijzondere wijze
worden gecultiveerd.
Mendelssohn heeft
daarin zeker voor
treffelijke bladzijden ;
geschreven, Zijn zin
voor vormen heeft ;
liem een dankbare !
afwisseling doen be- '-- ?*??>?.?»- .~..^?.
reiken in het ge
bruik van voortreil'e- Adres van een britf v.
Felix Mendelssohn Bartholdy op zijn 12de jaar.
Het Monument van Mendelssohn te Leipzig.
lijk vóór de zangstem geschreven soli, van
mooi en edel klinkende koornummers en
stemmingsvolle koralen. Ook is de verschei
denheid van dramatische en lyrische momen
ten met grooten tact aangebracht. Geen
wonder dan ook dat in Engeland en Duitsch
land beide werken reeds dadelijk bij hun
verschijnen een groot enthousiastme teweeg
brachten.
Of echter thans die iniruk nog zoo sterk is?
Laat ik liever wijzen op die erste
Walpürgisnacht", een meesterwerk op het gebied
der romantiek, dat, ik ben er van overtuigd,
zoolang zal pakken als het publiek onder
den invloed komt van dit kunstgenre.
Met de opsomming dezer werken ben ik
lang niet aan het einde van hetgeen aan
den vruchtbaren geest van dezen
rijkbegaafden toondiehter is ontsproten. Wél
meen ik echter het voornaamste te hebben
aangestipt.
Behalve de opera Die H>chzeit des
Camacho", een jeugdwerk, heeft Mendels
sohn geen dramatische werken
gecoaiponeerd. Loreley" op tekst van Geibel is
onvoltooid gebleven.
Een schets, zelfs een zeer vluchtige, van
hetgeen Mendelssohn heet't tot stand ge
bracht, zou niet volledig wezen, wanneer
daarin niet verd vermeld de oprichting van
Let Conservatorium te Leipzig in 1843,
waarmede Mendelssohn een daad heeft ver
richt, die nog lang na zijn dood van ver
dragende beteekenis is geweest. lTit alle
?->-? -ar*
filtf
!n Mendelösohn aan Joh. J. II. Verhuist (onzen XeJer!ar;<l-.ehen componist j.
landen der oude en nieuwe
wereld stroomden de leer
lingen naar Leipzig om
zich daar te bekwamen in
de kunst, onder leiding
- van een staf van
voortref_-~i'. ?i. -^èfelijke leeraren, die Men
delssohn om zich wist te
vereenigen en nog lang na
des stichters dood (in 1847)
straalde de glans van zijn
naam nog af op de inrichting die hij had
gesticht.
Een tweede gebeurtenis van groot belang
is thuis te brengen in Mendelssohn's jeugd.
Ik bedoel de weder-opvoering, na honderd
jarige rust, van Bach's Mattheus Passion".
Men moet zich kunnen voorstellen hoe des
tijds een uitvoering van dit reuzenwerk
werd beschouwd als een onmogelijkheid;
zóó zelfs dat deze spreekwoordelijk was
geworden en elke gedachte daaraan als
waanzinnig werd aangemerkt; men moet
zich dat kunnen voorstellen om ten volle
te waardeeren hetgeen de negentien-jarige
Mendelssohn heeft bereikt. Met taai geduld
en met een ijver die hij op alle uitvoerenden
wist over te brengen, slaagde hij er in,
ondanks den toorn van zijn leermeester
Zelter, die zijn daad als een roekelooze
aanmatiging beschouwde, het meesterwerk
tot uitvoering te brengen en het succes
was zóó groot dat er verschillende her
halingen van moesten volgen.
Men pleegt gaarne tijdgenoot-componisten
in n adem te noemen. Palestrina en Orlando
di Lasso beiden in 1594 gestorven
Bach en Handel beiden in 1685 geboren
de straks reeds genoemde trits Haydn,
Mozart, Beethoven en uit den lateren 'tijd,
Berlioz, Wagner, Liszt, hunne namen worden
vaak samen gesmeed. Naast Mendelssohn
behoort Schumann genoemd te worden.
Groote, begaafde componisten zijn zij beiden
en verscheidene hunner werken verheugen
zich terecht in de
'"?r?!-* >-* ? '*-?? sympathie van hen
die ware kunst lief
hebben. Toch
behooren hunne werken
reeds lang genoeg
; tot de geschiedenis,
om thans reels de
meening uit te mogen
spreken dat hun niet
een plaats op het
eerste plan in den
muzikalen Olymp
? kan toegewezen
wordeu. Wanneer beider
eigenschappen in n
persoon vereeuigd
/ouden zij u geweest,
dan zou de wereld
een groot genie op
het gebied der roman
tische kunst rijker
zijn geweest. Wat
Schumann in liooge
mate bezat, het spon
tane, frissche,
meeslecpende in zijn
vin(iingskracht, miste
Mendelssohn in zijn
latere periode; terwijl
zooveel noodig vernieuwing van de, naar d c u
Dam gerichte gevels, zooals ('oor mij word
voorgesteld, wil men tussuhen blok A en don
Dam nu een gebouw plaatsen, althans in
dien de couranten berichten juist zijn, vol
gens het plan v. il. Meij. (Forum), <<<t! in
lioof'lzMik stil irortJfii td'yi'rtx'i'il.
Het eerste hierbij gevoegde-
schetsteekeningetje geeft aan hoe dit plan kan wor.len
uitgevoerd, wanneer do Darngevol van liet
Forumplan ongewijzigd blijft; het tweede
geeft aan hoe het plan kan worde», wanneer
volgens do niedi'dreling van hot Handels
blad, do Vischsteeg in rechte lijn naarden
Dam doorgetrokken wordt.
De bepaald imioio gevel van het oorspron
kelijk ontwerp wordt ihin echter in plaais
::: d:j motor slechts -_?. -!5 broed on niet
\eel meer dan reno karikatuur van den
eersten, li-'t zal oni'oodig zijn hierop verder
in 'e gaan, do tnekniiing is, dunkt mij,
voldooii'jo ter il'uMnuio.
.PLAN. ~, -r. GE v E. u . TOR u n . i
_ 5 C H A A L .
. P L A M . « t T G E V E. L
- V E R K L F. l N ;' .
_ .SCHA A L. .
deze in vormenschoonheid, smaak, en tech
niek de meerdere was van zijn tijdgenoot.
Toch is er zooveel schoons, en zooveel echte
poëtische kunst in beider werken dat het
nageslacht met groote dankbaarheid mag
terugdenken aan hetgeen zij ons geschon
ken hebben.
Het bovenstaande was reeds geschreven,
toen ik kennis maakte met het boek van
Jacques Hartog over Mendelssohn, hetwelk
sedert kort verschenen is 1).
Voor velen zal dit boek een waardevolle
lectuur zijn, want het bevat herinneringen
aan lang vervlogen dagen en is versierd
met tal van portretten van Mendelssohn
en zijn familieleden, benevens van cenige
facsimile's en brieven, waaronder enkele
nog niet uitgegeven.
De schrijver begint met een hoofdstuk te
wijden aan Moses Mendelssohn, den be
roemden wijsgeer, grootvader van den com
ponist. Tal van minder bekende bijzonder
heden worden daarin op onderhoudende
wijze medegedeeld. Daarna wordt het leven
vSfil den toondichter behandeld in zijn
verschillende perioden; zijn verhouding tot
Goethe, enz. Ook wordt een hoofdstuk gewijd
aan Verhulst, die, zooals men weet, eenige
jaren met Mendelssohn persoonlijk heeft
verkeerd.
Aan het slot van het boek vindt men
een lijst van Mendelssohn's compositiën
ontleend aan den catalogus van Breitkopt'
en Hiirtel.
Wanneer men aan een biograaf den eisen
stelt van groote objectiviteit, dan kan men
niet zonder eenige bedenking het werk van
den heer Hartog aanvaarden. Meent men
echter dat een biograaf aan zijn eigen be
wondering voor zijn held den vrijen loop
mag laten, dan waardeert men het in den
heer llartog dat 'hij met gloed en warmte
opkomt voor een toondicater, die bij zijn
leven steeds is vergood en met een aureool
is ooageven; die dan later door een zekere
categorie van menschen, staande onder den
invloed eener partijzucht, is verguisd, maar
die heden toch wel algemeen gewaardeerd
wordt, voor zoover de blijvende waarde
van enkele zijner ?werken, hiertoe aan
leiding geeft.
Het oordeel van den heer Hartog strookt
niet altijd met bet mijne. Dat zijn boek
geschiedenis zal maken kan ik nauwelijks
aannemen; het klinkt mij daarvoor te veel
in de ooreu als een stem uit het verledeno.
Dat men echter op menige bladzijde
aangenaam wordt bezig gehouden en dat
men zich een oordeel kan vormen over de
niuziektoestanden in de eerste helft dor
vorige eeuw is zeker een zeer te waardeeroa
eigenschap van het werk.
Voor velen zal Hartog's biographie dan
ook een welkome feestgavo zijn bij de
herdenking van Mendelssohn's honderdsten
geboortedag.
ANT. AVKKKAMP.
1) Felix Mpndelssohn Bartholdy en zijne
werker doir Jacques Hartog. Leiden, A. W.
Sythüir's Uitgevers-Maatschappij.
De vraag blijft nu: is hot aanbevelens
waardig den Dam aan de oostzijde, af te
sluiten met een gobouw, als op leekening
l asngpgoven of' oen open ruimte daar te
laten, waardoor de hui/on iti blok A de
oostelijke al'.-1 uiting worden of een kleiner
j gebouw daarvoor to plaatsen, ter grootte
van hot eomiv.andavitsliuis, gelijk op
teokeninj; 3 aangegeven 't
1 \Vat mij aangaat, blij l' ik de voorkeur
! goveti aan oen zoo groot mogelijk open
l Damplein in het nummer van 10 Augustus
j 'OïS aangegeven.
i Daar dit plan echter duurder is dan do
beide andere en rekening houdend mot de
berooide stedelijke schatkist, blijft slechts
de keuze tusschen de plannen als aange
geven, op de teckeningen l en 3.
| Het, zal zaak /.ijn do voor- on nadcelen.
i van beiden nauwkeurig to wegen.
i
| Zooals ik in mijn artikel van \ Aug. ':i.-.
schreef, voldoet de Damafsluiting van het
plan Forum aan hooge aosthetische eisenen,
H'fiimci i' nii'.ii af'ziff mn d<: rf-rkecr^x'lioel icir.
want daarmede hield dit plan geenerlei
rekening, in de eerste plaats omdat de
uitmoiiding van den Vijgendam niet op den
Dam uitkwam, maar wel veel zuiderlijkcr
op het lïokiri en dan nog overdekt.
Die groote fout is nu weggenomen, de
groote verkeersader, van oost naar west,
van Pamstraat over Vijgendam en _ Dam
naar het westen, en omgekeerd, was in het
eerste plan v. d, Mey, dubbel weggemoil'eld
en gebojhelJ, voor het verkeer bijna on
bruikbaar, zooals ik toen aantoonde.
Die hoofdadcr des verkeers komt nu goed
uit en verbetert liet plan daardoor zeker veel.
Maar er kleefde nog een tweede fout aan
het plan: omdat de vluehtheiivel voor het
tramverkeer zich uitstrekte tot aan de
oostelijke bebouwing was het verkeer voor
rij- en voertuigen daar onderbroken, wat
niet kan worden toegelaten, zoodat in <i"
thans hangende plannen die rijweg, die in
alle andere bekroonde ontwerpen was op
genomen, nu weer hier is hersteld. Maar
nu is men hiermede weder van Scilla in
f'havibdïs vervallen.
De grondvorm van liet Forumplan, niet
zijn twee groote avant-eorps, is uitstekend