Historisch Archief 1877-1940
Ho. 1663
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
heeft zi> als moeder gewaakt voor het
verWMgd* gwirn; j«ren en jaren lang heeft zdj
Kirt gewanhoopt aan de toekomst van haff
gemest en van de wordende natie, in
welker midden zij door de fijne beschaving
van haren hoogen geest een zegênrijken
invloed heeft geoefend. Ah de groote crisis
tjjdeng hè* Bastin* komt en Oldenbarnevelt,
den troawen medestander van prins Willen»,
het ongeluk, het schavot dreigt, houdt zij
niet pp te waarschuwen voor de heillooze
tweespalt, die de jonge Republiek zou
kunnen vernietigen, want il n'est pas
question du fokt de la religion geulement, il y
va de tout l'Estat, que va se-perdre si
bientost on n'y pourvoit," zoo roept zij in
1617 angstig uit. En als de tragedie geëin
digd is, ondanks haar hartstochtelijk
smeeken, met Oldenbarnevelt's moordschavot,
gaat zg vol angst en bitterheid heen uit
haar tweede vaderland om in 1620 te
sterven, te Fontainebleau, met een gebro
ken hart, gebroken door vrees voor de
natie, welker eenheid te midden van
staatkundige en kerkelijke twisten dreigde
te verdwenen, welker bestaan zij in wezenlijk
gevaar achtte.
?Moge de jonge Kroonprinses zich in later
dagen doordringen van de verplichting om
de voetsporen te drukken dezer beide
stammoeders, mistekende vertegenwoordigsters
van de twee groote elementen in de vorming
onzer natie: de Duitsehe Juliana, het voor
beeld eener liefdevolle, krachtige, vrome
moeder; de Fransche Louise, dia tot haar
laatsten snik goed en bloed, ziel en lichaam
heeft gewijd aan den strijd voor de groot
heid en de nheid onzer veel verdeelde
natie.
P. J. BLOK.
l) Jacobs, J nliana von Stol berg- Wernigerode.
Zie ook by Naber en De Neve, De vorstinnen
van Oranje Nassau.
2) J.. K. J. de Jonge, Louise de Coligny.
Zie Naber en De Ne re, als boren.
TentoiHist&lllM St. Ucas,
Om een volledig en nauwgezet overzicht
*te geven van dit zeshonderd-tal schilderyen
en teekeningen, verspreid in zooveel zalen en
kabinetjes, zou men hier wel een week lang
zjjn geregelde dagtaak kunnen vaststellen.
De wenschelykheid, en de vruchtbaarheid,
van zoo'n onderneming, laat ik nu buiten
overweging.
Maar ook een algemeene indruk vestigt
zich maar kwalyk by een zoo ongelijksoortige
en gemêleerde hoeveelheid schilderyen, als
Lnoas-tentoonstellingen telken j ar e te aan
schouwen geven. Het oorspronkelijke karakter
der Lucas- vereeniging varteen c dlegiaal
samentreffen der hand teerdere van schilderkwast of
teekenpen, is tamelijk wel behouden gebleven
by' het officiëele recipiëeren der leden tot een
bont gezelschap artisten, gelijk men er op geen
andere expositie by'een vindt. Dit ia het
eigenaardige der Lucag-tentoonstellingen, en,
niet zonder aantrekkelijkheid. Het heef t zelfs
een economisch tintje een aansturen op
samenwerking der vakgenooten, zonder aan
zien der persoonlijke kunstwaardigheden,
alleen tot bevordering van het gemeenschap
pelijk materiëele belang. Ik raak hier een ge
wichtig onderwerp aan; slechts heel eren, om
het weer eene onder de aandac at te brengen. Is
een federatie gely'k de letterkundigen die ge
sticht hebben, by de schilders zoo volstrekt
onuitvoerbaar ?
Het blyft een open vraag. En deze dringt
zich eerder op by het althans actieve
vereenigingalevea van Lncas, dan bij het
weigezeten sociëteits-bestaan van Arti. Wellicht
ook, dat er dan mogelijkheid zou gevonden
worden soo'n overdaad van kunstproducten
over eenige tentoonstellingen te verdeelen.
We bespreken deze aangelegenheden nu naar
de bestaande toestanden, want na deza gene
ratie zal het leger va a kunstschilders
waar«chy'nly'k aanmerkelijk gedund zyn.
Wie nu bij gebrek aan tyd, of last, zy'n
bezoek tot de eerezaal zou willen beperken,
dwaalt, zoo hy meent hier de keur van de
inzendingen by'een te vinden. Dat wordt, meen
ik, ook niet voorgevend. Zoo bevindt zich
in de andere zalen, onder meer, een ruim
aantal bloemstukken van Spoor, het zeer
waardeerbare werk van Bakels, hoewel met
zwemen er in naar een wat uitgemeten
regelmatigheid. Dan ongewoonheden van
zeer niteenloopenden aard met de namen
van Maïs, v. d. Wall Perné, Jan Sluy'ters
(deze vooral) die, hoe ze ook opgenomen
worden, de belangstelling van atle ten
toonstelling-habitués prikkelen. Op andere
tentoonstellingen worden zulke dingen nooit
zoo voor het voetlicht gebracht. Het
zou wel curieus zy'n op te merken, hoe
vele vereerders van een kunst als die van
mevr. Van Duyl en ver$maders van Sluijters'
kleurexcessen, voor deze laatste toch langer
oogenb tikken verwy'len dan voor de eerste.
Ik raad de verklaring, die sommigen daarvan
geven zouden. Maar is dan iets, wat ge verfoeit,
meer by m ichte u te boeien dan wat ge be
wondert, en een curiosum meer belangwekkend
dan iets scboons?
Mijn waardeering van Sluyters' werk is
lang niet zonder voorbehoud, ik heb me
daar reeds meer over uitgesproken. Toch
reken ik hem onder de weinige jongeren,
wier producten nog werkelijk doorgloed zijn
van het legendarische feu sacré." Het In
terieur" is een heel raar schilder y', eerstens
om de vreendsoortige verhoudingen der
samenstelling, aU gevolg van den korten
afstand waarmee het tafereel overzien blijkt,
maar vooral om.de bijtende en schrille kleur.
Aan het. een en ander heeft men zich hier
te gewennen. Het is zeer onrustig, maar er
is de onrust in van een pathologische uiting.
Er is een zeer opmerkelijke wy'se van zien,
het waarnemen der werkelijkheid getranspor
teerd in een schier verbijsterde aanschou
wing dezer dingen, met het starende vrouwtje
in de diepte der kamer te midden deser
wonderlijke kleurwereld. Het is als een
halucmatte, maar onbedoeld waarschijnlijk bij
dezen teugelloozen en volstrekt niet naar
diepzinnigneid doelenden schilder. Maar ik
wil nu minder trachten de waarde van Sluiters
te bepalen, meer den inhoud van werk als bet
zyne als verschijnsel van dezen tijd te kenmer
ken en te doorgronden. Als ik nu zeg het een
kunst van decadentie te achten, of een
buitenspori jheid in schoonheidsopenbaring, kan er
licht de overylde gevolgtrekking uitguhaald
worden van een inkeer, mee de erkenning dat
bijv het portretgeschilder van mevr. Van Duyl
rechtzinniger en zuiverder van kunst oeginsel
U. Etr neen, want dit toch ia maar wat gerou
tineerde handvaardigheid, hoewel met niet
onsierlijke beweging en smaakvol
kleurarrangement, tegenover het intensief doelende ge
schilder van Sluyters. Achter het werk van
dezen is zeker meer hartstoaht, en het is veel
dapperder. Het is billijk de mate van onwel
willendheid tegenover werk tyls dit wat te ver
minderen. De kunst der z.g. luminieten in 't
algemeen, en van Sluyters in 't by zonder hier,
wordt, .verafschuwd om deexecrabelekleur,
om de losbandige schilderwijze. Maar, zien we
in, dat of er kleur en echildertrant ook veel ge
oordeeld wordt naar aangenomen zienswijzen
en voorschriften. Of is het de eisch, dat een
leek zich in zy'n waarneming van het leven een
tweede natuur aanlegge naar de aanschouwing
van schilderijen en dat een schilder de ervaring
van zjjn oog volmake naar het palet zy'ner voor
gaande generatie?
De waarheid van kleur bestaat niet op een
schilderij; of liever ze is relatief naar de,
het leven ingeblazen verf, die tot uitdrukking
van de kleur gebezigd wordt. Oe
kleurwaarschijnlijkheid betwijfelen we niet in erkende
kunstwerken, maar ontkennen haar in de
voortbrengselen van een richting, die zich
zelf overleeft. Zoo kwam tegen de 18e eeuw
de bruine rembrandtieke toon in discrediet,
om verwisseld te worden voor den blanken
helderen toon. Die kenteringen beteekenen
inkeer tot het leven. En tracht nu te ver
klaren de onbetwiste hooge kunstwaarde van
de Nachtwacht, als ge het schilderij in zy'n
kleur en lichtwaarschy'nly'kheid toetst aan de
realiteit van een toevalligen bezoeker, die in
het heldere nuchtere licht ervoor staat. Over
levering van kuoatmeeningen, bekrompen
schoonheidsinzichten, daaruit was steeds bet
verzet tegen -jonge kunstmanifestatie^. En
inconsequentie's bij het oordeel bljjven nu
nog buiten sprake: wat in bet werk) van
ultra-modernen als systematische methode
of coloristische humbug veroordeeld wordt,
merkt men niet op bijv. in een schilderij van
Mastenbroek, of by Dake die zy'n doeken zoo
stoutmoedig met een kleurige brei aaukalkt.
De ouderwetsere trant dekt hier bat maniertje
en het redeloos kleurgesmeer. (Ter gunstige
onderscheiding hiermee, en om in de gewone
schilderij wy'ze bet deugdelijke te erkennen,
wijs ik nu even naar de bescheiden studietjes
van Von Brucken Fock, waarin een innige
teere aanvoelling der kleur opmerkelijk is).
Al heeft nu het zooeven genoemde Interieur
van Sluyters veel meer kern dan het vroegere
Caféde Nuit, raakt men toch tot eerder
erkenning van zy'n goede gaven by zyn
buitenstudie's, en vooral by het landschap
uit A'ougutkramen. Stoot men zich nu eens
niet aan die onbehagelijk vuurroode
kermigwagens, dan is er veel te waardeeren in de
overige partyen om de zuivere opvoering
van de kleurigheid in het fijn-zevende buiten
licht. Als Siuyters op zyn best is, bij zijn
buitenstudie's vooial, treft hy een peul Unte
analyze van kleur en uitdrukking van licht,
als er weinig in het tegenwoordige
landschapschilderen gegeven wordt. Maar het voor
naamste bezwaar tegen zy'n werk, dat echter
ook de algemeene u,oderne kunstrichting
raakt, is, wat ik kort zal noemen, het gemis
van de in het volkomene kunstwerk zoo
gewichtige eigenschap der gebondenheid en
der klare verhoudingen. Dat is de decadentie,
waarop ik straks doelde, verschijnsel der
uitputting van den kunstgeest in onzen tyd.
De t^'d, waarin we zy«f is er een van on
bestendigheid in de geestelijke strevingen;
zy'n weerspiegeling in het kunstwerk zal
daaraan gely'k zijn. Een beeld van klaarheid
en rustige evenrnaat zal n ft het voldongen
ontbindingsproces van de tegenwoordige kunst
eerst te verwachten zy'n.
Maar we hebben althans de energische
krachten op te merken die met straffen wil
de wenteling voortstuwen, en zoovele missla
gen dan te verklaren uit de verwoede inspan
ningen by het instinctmatig besef van het
gemis aan stage macht. Deze algemeene op
merkingen, minder bedoeld ter aanprijzing
van n der inzenders, dan wel om een ver
ruiming van de oordeel wijzen o ver schilderij en
te betrachten, zij u nu zoozeer uitgedeid, dat
er kwalijk ruimte blijft voor een
byzonderlyke bespreking der tentoonstelling. Even
aanduiden toch nog onder de inzending van
Maks enkele dingen, omdat daaruit een ver
heugende vooruitgang zich laat vermoeden:
het gezicht ui c de Teertuinen en vooral
Zangeres. Er is in dit laatste voller
kleurschittering dan in de andere stukken. Wel
heeft Galante Praat mooie kleuraanduidingen
over groote vlakken verdeeld, maar al te zeer
in het globale, terwijl Htt Déjeuner met een
uitvoeriger doorwerking nog te veel van het
ongenoegsame kunnen getuigt. De
vrouwefiguur vooral is zwaar geschilderd en log
geteekend. Harljtsdttg is niet meer dan een
flink gedurfde pastiche. In Guuwe's
bouwvelden met ploegende paar Jen is een neiging
naar het heroike op te merken. Dat in de
eerezaal is het beste. Overdrijving in de
actie's van menschen en dieren is er echter
wel het zwakke punt; ook is de teekening
bij nader waarneming, ondanks de kloekheid,
van te geringe plastische uitdrukking.
Een ander verschijnsel van onzen tijd, maar
meer van den aard der grillige strevingen
vindt men hier uit de inzending van Van de
Wall Perré. Hij heeft onlangs een kennelijk
welgeaeeni en lezenswaardig artikel geschre
ven over de opheffing van den geestelijken
aard in onze hedeudaaijache schilderkunst.
Hij ontvouwt nader zy'n meeningen
aanscnouwelyk in drie veroeeldingsvolle (met
verbeelding opgevu dé?) schilderijen die ge
heimzinnige titels dragen.
De daad is echter theorie gebleven, en al
neem ik nu gaarne aan, dat werkelijk door
leefde sensatie's den stoot hebben gegeven
tot opzet dezer werken, ze zijn ten slotte
toch slechts geworden tot romanti-che be
denksels. De abslrakte verbeelding der reali
teit wendt zich voor in eenige wél-beraamde
attributen. Het zuivere evenwicht tusschen
bewustheid en onbewustheid, noodzakelij k in
iedere kunstdaad, de goddelijke
onnoozelheid ia hier niet aanwezig. Mér had deze
schilder nog bereikt in een boscbgezicht, dat
ik me van eeniire jaren hér, herinner. In
een schildery van Brands is het kolossale
van een Spinx zeer duidelijk aangegeven
door het mensctifi^uurtje, dat er tegen
leunt. De diepzinnige titel: het Cynisme
der wereld, zou ik hierbij wel eens nader
uitgelegd willen hebben. Maar ik vrees dan
het heele schildery' vergeten te hebben. En
daar gaat het toch om. Het suggestieve werk
van Odilon Bedon heeft geen titels noodig.
Met deze verwyzin< naar enkele der zeer
onderscheidene verschijningen, wil ik thans de
besorekingder Lucas Fentoonstfllingeindigen
Het bezoek kan weidoor de groote hoe veel
heid schilderijen vermoeiend zijn, daar wordt
toch een afwisseling geboden, die de be
schouwing meer animeeren kan dan op zoo
veel andere tentoonstellingen.
W. STBKNHOFP.
iiiiiiiiiiMiiiiiMiiiiiMiiiiitMiiiiiiinuiiiiiiiiiiiMiiiiimitilHiiiiiMniiiiiuii
FimcifiÉen oecoiBtete Met.
Indien er geen afdoender redenen op te
sommen waren voor de onbeteekenende zaken
ter beurze, dan zou men kunnen wanen, dat
reeds zomersene plannen vele hoofden meer
bezig hielden dan derzelver belangen by de
fondsenmarkt.
Zóó bladstil is 't, by wy'ze van spreken.
De ware reden is echter, dat van lieverlede
die belangen tot een minimum zyn inge
krompen, dat men, om 't zoo ereis te noemen,
bijkans is uitverkocht".
Dit niet, als by ons vroede winkeliers,
dank zij aanmerkelijk lager gestelde prijzen,
maar ingevolge steeds stijgende koersen.
Bijwijlen heeft men natuurlijk wel op be
scheidene schaal ingekocht, doch slechts
tijdelijk; van het Nederlandsen bezit aan
Amerikaansche waarden is sedert het laatste
jaar stellig drie vierden, zoo niet een nog
grootere proportie, naar de overzyde van
den Oceaan verhuisd, waardoor zich thans
het zeldzame verschijnsel voordoet, dat men
bij groote levendigheid der New Yorksche
beurs hier vry'ffel werkeloos blyft.
Van lieverlede zy'n de koersen dan ook
op een niveau gekomen, dat verre boven de
intrinsieke waarde der meeste soorten shares
uitgaat en doet men wel hiermede ter (lege
rekening te houden.
Wat blijkbaar geschiedt, althans tot heden.
De New Yorksche markt zelve was in de
afgeloopen week zeer bewogen; ze stond in
het teeken van den oogst.
Berichten, van dag tot dag daarover in
komend, waren even zoovele aanleidingen
om de foniaenmaikt te manipuleeren, waar
mede men natuurlijk voort zal gaan tot dat
het reikhalzend verbeide oogstrapport der
Regeering verschijnt.
Dan oefende eeaigen invloed van voorbij
gaan den aard uit, de uitspraak van het Hoog
gerechtshof in zake de commodities-clause"
van de Hepburn-wet.
In eerste instantie werd die uitspraak als
ongunstig geïnterpreteerd en drukte zulks de
koersen; daarna echter maakte die indruk
voor een meer bevredigende opvatting plaats.
De kwestie schijnt hierop neer te komen,
dat spoorwegmaatschappijen geen steenkolen
mijnen in eigen bezit mogen hebben, doch
wel aandeelen in dergelijke mijnen.
Waarvan het gevolg zal zijn, dat de be
trokken spoor veg maatschappijen haar steen
kolenmijnen in afzonderlijke maatschappijen
zullen omzetten en daarvan zelve het
aandeelen-kapitaal nemen.
Meer daa ooit geldt by'de Yankees: when
tbere is a will, there is a way".
Een en ander veroorzaakte int usFchen zeer
Bi D. IOITE8
ROKIN (4 AMSÏERDAM.
OUD JAPANSCHB
D KUNST a a
SCHILDER IJ EN
ANTIQUITEITEN
T BINNENHUIS.
RAADHUISSTRAAT
48?50
AMSTERDAM
WONING
INRICHTINGEN
VAN
H. P. BERLAGE
EN
JAC V. D. BOSCH
EIGEN
MEUBELMAKERIJ,
BEHANG- EN
STOFFEERDERU
GLAS-, AARDE- EN
METAALWERKEN
llllllinilUIIIII t MIMI H Hl 11M11
KUNSTZAAL
KLEIJKAMP
FILIAAL TE ROTTERDAM.
Alp. Knust- en KisMjverlieManiel
SIERKUNST"
Nieuwe Spiegelstr. 32. Stadhouderskade ti.
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
RÜDOLF EUON t Co.
Magazijn
Oud-Holland"
Telefoon 4541.
Directie: P. C. P A E R E L S.
is verplaatst van DAMRA.K 76,
naar ROKIN 130, .
ov.er de NEDERLANDSCHE BANK.
(Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".)
Atelier voor let Tervaarlip van OaJ-HollaiiJscli saijf oL
Complete inrichtingen in Oud-Hollandsch
en andere onde stglen.
luEOIEIsrS <8&
BLOEMENDAAL.
+ Villa opgetrokken in Gementine Constructie en met toepassing van <
+ Koll's PATENT HOUTEN KOLOMMEN. J
Bouwt Uwe Huizen, Villa's, Magazijnen enz. in Cementine Constructie. <
ARTISTIEK, BRANDVRIJ, HYGIËNISCH, ONVERWOESTELIJK.
Vraagt ons plaatwerk: Voorbeelden van Cementine Constructie.
Koll's Patent Amerikaansche houten kolommen voor binnen- en buiten- <
werk in allematen en stijlen, voor Colonades, Loofgangen, Zonnewyzers, enz.
+»+»++»*»+»»»»»»»++»+»»+»»»++»»»+++
^a
J. K. C. SNELTJES,
HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i.
METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ
KOPERSLAGERIJ
i Fabriek van Gas- en Electrisclie-Ornamenten.
g Alle Koperwerken voor huishouding en luxe.
g
8 Metaalwerken voor het Bouwvak.
gt
H. W. van Delden
MAKELAAR
KANTOOR DAMRAK 28?30.
KAMER N« 2 1« ITAQB.
10?12 en 1?4.
AMSTERDAM.
TKLIWOON 8562.
PreiNS&itCR: 78O TEL 5725
JCL>ICHE.S VOOR Z.W>qR,TZ
EN DRJBKbBUREMDRUK,
IN ROP6U- BH ZIHK.
rrïl OMTWBKPBn VOOR. RECbaMR, rrri
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65* en 67
'S-CK.4VENIIAGE.
GEYEST16D 1889.
VAN
Schilderijen en Aquarellen
van moderne meesters.
6RAVÜRES, ETSEN, ENCAJEEMENTEH.
Inrichting voor het reatanreeren en remissen
ran Schilderden.
Balaet zich met het honden van kunitreillnjen
rftn collectiin uit nalatenschap p«m, ens.
D.DcBIÈfREBIESiART
ACHTER ST. PIET EB 16
-:- -:- Utrecht ->
-iMAGAZIJH VAST COMPLETE
MBU
BELEERIHG EN STOFPEEBING n
VEBHUIzmOBN, TBAffBPORTEff,
SPECIALE AFDEELING AHTIQ
I
TETEH EN ETJNSTVOORWBEPB5
DRKSCHMflBEL
OP K.OPER EN ZINf<v
G£B°W.PELIX MERITIS"
KEI ZE R5G R ACMT32*r
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NCA.
BINNEN BETIMMERINGBJt.
BEHANGERIJ,
MODELKAMERa
Groningen.
WEBTEK81NGEL. TEL». 111.
FEANCO LEVERING.