Historisch Archief 1877-1940
No. 1665
DE AMSTERDAM MER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
gangers de Meeste ruimte afgestaan, terwyl
«en hoofdverkeersweg voor rjjtuigen, op den
Dam geheel vrjj van tramsporen, is gedacht
loopend van Damrak naar Rokin. Hiertoe
was noodüg het opruimen van
hetCommandantshois, teneinde de tramsporen te kannen
leggen in de gewenschte richting. Daar dit
gebouw aesthetisch niet verwerpelijk is, heeft
de ontwerper gemeend het voorstel te mogen
doen, het Commandantshuis te VEEROLLEN
naar de op de situatie aangegeven plaats,
front makend naar de zijde Damrak. De
achterzijde van het Commandantshuis (zijde
Rokin) zal dan eenige veranderingen moeten
ondergaan. De bestaande bouwblokken, het
St. Pieterspoortje bevattend, zullen mede
moeten worden geamoveerd. Opdat het his
torische poortje gespaard blyve, heeft ont
werper gemeend dit mede te moeten
verrollen, en het omgekeerd te moeten plaatsen
vóór de Hermietensteeg. In verband hiermede
is het nieuwe gebouw aan den Vijgendam
eenigszins gehouden in den styl van het
oude poortje, waaraan het grenzen moet. De
stille cjjde van het Rokin wordt gebruikt
voor het opgaande tramspoor naar den Dam,
overigens ie in dat hoekje geen verkeer te
wachten, en wordt daar ter plaatse gevormd
een on d-Amsterdamse t hoekje.1' Halt," riep
ik verwonderd, maar kerel, je hebt wél de
verplaatsing van het Commandantshuis ge
motiveerd, en je situatie," Is niet zwak
wou je zeggen hé? Nee maar ik zuig toch
zoo iets maar niet uit m'n duim zeg, snap
je nu dat ze niets gelezen hebben van al die
omschrijvingen?" Ik moest hem wel gelijk
geven, 't stond er zoo duidelyk mogelyk.
,, Jawel maar non komt het mooie, kijk eens
in het jury-rapport. Daar staat in, dat n
van de leden het niet eena was met die
doodloopende straten tegenover Hajenius en de
Bisschop, van het plan v. d. Mey. En wat
zeggen de anderen ? Ik citeer," zei Piet en
hij begon weer : Eén lid van de jury is van
oordeel dat de afbuiging naar links van het
verlengde der Damstraat minder verdedigbaar
is, en de richting van dezen verkeersweg
afhankelijk is gemaakt van de afmetingen
van het gebouw tegenover het paleis. In elk
geval (meent dat lid) heeft genoemde afbui
ging geen zin zoolang de rooilijn van het ge
bouw Hajenius niet is teruggebracht. Hier
tegen werd opgemerkt, dat de ontwerper in
de bjj z\jn plan behoorende memorie van
toelichting deze situatie verdedigt met opgave
der redenen die hem daartoe hebben geleid,
zoo ook waarom hij het monument niet
wenscht te behouden." Zie zoo," zei ik, iat
is duidelijk, maar nu weet ik nog niets."
Ja, duidelijk is 't my ook," zei Piet, weet
je wét duidelijk is: dat de jury van de
eischen van het verkeer weinig benul heeft
gehad!"
Ho ho!" riep ik, daar durf je nog al wat
te zeggen, ik zou dat niet zoo maar durven
beweren,'t zijn toch allemaal...." Architecten,"
riep Piet er tegen in, met 'n hoonlach, ja,
dat zjjn 't wel, maar daarvan kan je alleen
geveltjes verwachten, wat malen die om de
voetgangers en de rijtuigen en de trams en
al die larie. Dat dient toch tot opluistering
van het stadsbeeld l" Jongen wat sla je door,
denk eens aan Berlage, zou die ? " Ja,
ik denk," zei Piet, dat hij die gesloten-plein
liefde niet zóó koestert, als de anderen, want
diULrom is 't gedaan, zeg ik je, het gesloten
plein, dicht hoor, geen kijkje op 't Rokin,
ben je gek, dat is goed voor den ouwen tijd,
toen "
Toen het IJ nog open was, bedoel je
zeker," waagde ik. Ja juist, toen het IJ open
was, geen Centraalstation, de Dam open aan
aan het Damrak', was dut niet mooi soms.
En daar komt me zoo'n 1) Sitte hier de lui
leeren wat ze met hun Dam doen moeten,
je weet wel, het bekende thema van het
gesloten plein. Nou maar lees dan eens Dt
Bouwwereld van (10 Maart), dan zie je óók
kritiek op die meneer Sitte, niet zoo mis!"
Maar dat is nu pas, na de Damprijsvraag
en daarmee kon de Jury toch niet rekenen,"
wierp ik tegen. Och wat," riep Piet, had de
Jmy maat gedurfd, dan had ze die heele
kraam wel opzij geschoven, maar dut is juist
't beroerde, die opschroeverüvan die dingen,
dat maakt de lui schichtig en doet hen terug
schrikken voor eigen oordeel. Ik zeg maar:
elk vogeltje zingt zooals het gebekt is, en of
nou de een als een nachtegaal zingt, raakt
den ander niemendal, als die maar fluiten
kan, geen papegaai is. Zou zoo'n Pruis óns
hier willen komen vertellen hoe we bouwen
moeten ? Maar dan nog, al i nu blijkt, zonne
klaar blijkt, dat zoo'n gesloten plein in strijd
is met het wezen van de stad, met het open
liggen van het IJ, de Dam als middelpunt
van de halve cirkel, zelf een halve cirkel
byna moet je dan nog bovendien de fout
maken het verkeer te belemmeren ? Ik ben
het volmaakt eens met den ingenieur Sanders,
waar hij zegt: Want een werkelijk goed plan
kan men alleen verkrijgen door eerst aan de
verkeerseischen te voldoen, en daarna deze
met de aesthetiek in harmonie te brengen.
(jSlot volgt).
P. J. W. J. v. D. BÜRGH,
Bouwk. Ing.
1) Prof. Camillo Sitto.
Preyer's collectie, PulcM Studio, den Haag.
i.
Deze verzameling is een bizondere wat be
treft de Hollandeche school. Het werk der
Frauschen dat hier en daar tusschen de
werken der Hollanders gehangen is geworden
kan geen aanleiding geven tot een vergelij
king omdat het de Fransche schilders
niet openbaart. Openbare collecties in het
buitenland na die van Mesdag zijn daartoe
noodig. En dan blijkt opnieuw dat de
Franscheu grooter zijn, rhythmischer (zie Millet,
jegens wien ik een oude schuld heb); dieper;
gebalder van kracht (zie Rousseau) of met
wijder vlagen (zie soms de vroegere Corot).
Weissenbruch alleen is werklijk weidic
ofschoon niet zoo voldragen als de schilders
uit het ander land zijn. Het belang van deze
verzameling van een kunstkooper is dat ze
werklijk rijk^is en vol verscheidenheid. Ge
vindt van Jacob Ifaris hier allerlei. Ge vindt
er Wakensmoede; ter vergelijking met het
schilderij uit de collectie Drucker. Ge vindt
er het eigenaardige de kust van Frankrijk"
uit 1870, een gezicht op een rivier uit 1873;
ge vindt er een schilderijtje als No. 52 Ploeg,
roet een wit en een zwart paard dat een van
de fijnste is, die ik in dit soort ken. De
lucht vooral munt uit door ijlheid. Fijn is
eveneens met een wel wat te bewerkten
voorgrond de kleine veerpont uit 1870. Het
licht is zeer doorzichtig en het geheel is van
een beter natuurlijkheid dan hy soms later
geworden is. De Hengelaar uit 1869 dunkt
me niet belangrijk. Het water op het schil
derij i* niet geslaagd, en het wijkend ge
deelte kon eedier zijn. De Morgenstond, mijn
altijd weer gaarne geziene Haan, die den
morgem toe-kraait, die aankomt en uitbreekt
uit een zeer dramatische lucht, is er weer
(uit 1865). Van de aquarellen noem ik niet
het groote stadsgezicht, ofschoon «r hier en
daar van die bijna gesloten kleuren in z\jn
die alle ontroering lijken te kunnen bevat
ten. Het geheel is niet in evenwicht en helt
over naar links. Het groote schilderij van
het stadsgezicht, wat romantisch in zijn te
dikke goudkleur, dunkt me evenmin van de
voornaamste van zyn soort. Voornamer,
vaster, meer te saamgevloeid lyken my de
twee roste sneeuwgezichten van Molens in
den winter, en van deze ly'kt mij de aquarel
nog voortreffelijker dan het schilderij. By
beide is misschien de voorgrond iets te
groot, maar ze zy'n toch zeer gaaf, zeer
dramatisch zonder dat het gebaar daarin
te zwaar is geworden (No. 54 en K o. 112).
Eenaqaurel van een schelpenvisscher (No. 115)
heeft eveneens dit op zy'n plaats zyn van
kleur en vorm dat de beide cneeuwgezichten
zoo belangrijk maakt tusschen al de overige
werken hier. Het zyn dingen die leven en
tevens volgroeid zy'n, en niet zullen vervelen,
doft deze twee eigenschappen te saam.
Willem Marie is niet diamacisch zooals
Jacob dikwijls van aard, en van werking dus,
is. De kleine schilderyen uit den tyd toen
een wat te vast geworden vorm even
verIe rendigd wierd door een meer beweeglijk
lichtspel, dunken my van de interesseerendste.
Ze zijn, ik heb -he.t al meer geschreven, gaaf.
Later heeft hy misschien op gedeelten van
zy'n schilderij, grooter, grootscher, eflect be
reikt, maar dit effect is slechts op een gedeelte
van het schilderij volgehouden; er is daar
dus geen eenheid door ontstaan. In de fijne
grijze werken, of waar de zon even in te
bloeien begint, is het werk als geheel ge
woonlijk het meest volhouden, het compleetst.
Ook hier op deze tentoonstelling zyn de
grootste schilderyen niet de belangrijkste,
maar dunkt my een No. 68, witte koe, een
klein werk meer waard dan de grootere. Er
is daarin die aangename verfijnde rustigheid
die ge in het werk van Willem Maris vindt,
den fijnen schilder. Van de twee groote
aquarellen 118, drinkende koeien en 119,
koeien aan de plas dunkt my No. 119 hei
beste, ofschoon er een vorm van een koe
op is die mij wat te gerekt lijkt. Ook hierop
is de lucht fijn, vol nuances, vol schakeeringen
en het geheel bloeit ook zacht te saam tot
een geheel van fijnheid. In de aquarel 118
is de lucht tegenover de andere
waterverfteekening wat klaterend, niet zoo verfijnd,
niet zoo rustig en te saam gegroeid.
Van f. H. Kaemmerer is hier een de Wasch
uithangen," dat, te coquet, van belang is als
verwant met somxige Marissen uit hun vroe
gere periode, zooals bijv. uit Oosterbeek.
Er zyn hier drie schilderyen van Kever
die te vermelden zy'n. No. 43, de tuinmane
jongen; No. 40, moeder en kind en No. 41,
Prentjes kyken, twee intérieurs, deze laatste.
'In het schilderij de Tuinmansjongen" die in
een serre staat, hindert de perspectief-werking,
maar in dit werk is de wel zatte kleur, die
niet zonder fonkling is, te prijzen. Er is hier
in iets van een fransen bloemstuk. Wat de
twee interieurs betreft, op de tentoonstel
ling te Amsterdam hadden ze me al aange
daan als twee goede eenvoudige sehilderyen,
van een bekend soort, maar die toch, door
een zeker nuance die altijd in Kever's beat
werk te vinden is als een weligheid in volle
kleuren, een zekere eigenheid bezaten en deze
bewaard hebben, bij het zien weer van ze in
den Haag. Er is een gebondenheid in van
kleur die ze als gelukkige werken tusschen
zy'n arbeid doet kennen. Ze bekoren door een
eenvoud en een toch vloeiend te saam komend
kleur complex.
PLASSCHAERT.
* *
*
Rotterdam, Tentoonstellingen,
I. De tentoonstelling van het werk door v.
Oosterzee by Oldenzeel gaf verschillende soor
ten te zien. Een van de uitingen docht my'
overeen te komen met de gave van dezen
schilder. Er waren hier een aantal werken
en werkjes, van bescheiden aard, waarin het
licht zwevend" was; waarin het licht, met
zy'n reflexen,door het geheele echilderij scheen
te hangen en te drijven. Het waren tevens
werken uit den laatsten tyd. Het echyntmy
dat in deze richting de weg ligt waarin van
Oosterzee wat bereiken kan. Het talent is
niet krachtig, de teekening is eer aarzelend,
het geheel is zachtjens melancholisch. In deze
eer teedre lichtbewegingen die. tevens zijn
weemoedigheid uitdrukken is van Oosterzee
het werkelykst. De bouw, het geheel van het
schildery is niet voldoende, dikwijls.
II. Niekerk (Reckers). Dit werk is een van
de vele uit een latre school waarin het
lichtspel objectief zoo zuiver mogelyk gegeyen
wordt, waarin de vorm niet het eerste zoe
ken is noch het zich ze!? zooveel mogelyk te
uiten. Natuurly'k komt van zelve de persoon
er wat in, maar de neiging is naar het objec
tieve. De straatgezichten van dezen schilder
lijken my' niet belangrijk. Er zijn er, van den
zelfden aard, die veel teederder, genuanceer
der, bloemzachter gezien zijn, of veel
trotscher. Het belangrykeie in dit werk dunkt
me het stilleven. Ook hierin wordt de, desnoods
verborgen, grootere vastheid van die
Franschen gemist, die een zelfde neiging van 't
kleur, zien hebben, een zelfde neiging tot
meer? kleur zien. Pas na de schilderijen van
het Louvre zou ik dit niet zeggen, met de
vele nuances, en ook soms teedre fletsheden
der kleuron in de oude schilderijen. Ge zoudt
desnoods kunnen zeggen tot minder roman
tische, en meer klare kleuren zien. Maar
daarin is toch niet tevens het gebrek aan
vastheid in bouw te vinden. Verweer's
kantwerkster bewijst het tegendeel: het is hel,
groot, vast. De fout zit hem in het haasten
van dezen tyd. Bezin. Laat de lijnen ontstaan.
Laat vaste basementen komen en schilder uw
bloemteedre kleuren op gave, vaste, wel be
dachte wijze. De manier van schuieren van
Niekerk is eene die ik niet gaarne zie. De
toets is niet aesthetisch. Er is in dit werk,
31 D. KOUTER
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSCHB
a n KUNST a a
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
TBb5725
IdbKCIHIÈS
DflNDSTBMPBLiS IN KOPB.R. EN ZIHK.
ITïl ONTWERPEN VOOR. RECU3MB [TT]
!ló
SIERKUNSF
Nieuwe Spiegelstr. 32. Stadhovdenkade «4
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
KUDOLP ELION ft Co.
CLICHÉS
VOOK DETUDSOWTPERS
EILEFSeWOLF.
Onderstaand merk
garandeerd be
trouwbaarheid
AMSTERDAM
BEURSSTRAAT29
TELEFOON
7574T BINNENHUIS.
RAADHUISSTRAAT
48?50
AMSTERDAM
WONING
INRICHTINGEN
VAN
H, P. BERLAGE
EN
JAC. V. D- BOSCH
EIGEN
MEUBELMAKERIJ,
BEHANG- EN
STOFF EERDERIJ
GLAS-, AARDE- EN
METAALWERKEN
KUNSTZAAL
KLEUKAMP
FILIAAL TE ROTTERDAM.
LARENSCHE KUNSTHANDEL,
AFD. AMSTERDAM - HEERENGRACHT 495
TENTOONSTELLING VAN SCHILDERIJEN. PASTELS EN
AQUARELLEN VAN C. BREMAN EN WILLY SLUITER
ENTREE ? 0.50
LEDEN VRIJ
Magazijn
Oud-Holland
Telefoon 4541.
Directie: F. C. FAERELS.
is verplaatst van DAMRAK 75,
naar ROKIN 130,
over de NEDERLANDSCHE BANK.
(Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".)
Atelier voor let vervaarden van OnJ-Hotatoli SBPerl.
Complete inrichtingen in Oud-Hollandsen
en andere onde stijlen.
Bloemendaal.
De eenvoudigste en toch de sterkste,
veiligste- en krachtigste
BBANOBLTJSSCHER is de :-: :-: :-:
UnderwriteFS fee
Extinguisher,
altijd gereed voor dadelijk gebruik.
Draai de Brandblusscher om en de
werlèng begint. :-: :-: :-: :-:
Werking kan ten alle tijde zouder
kosten gecontroleerd worden. :-:
Geen kans voor ontploffingen, geen
geheime vullingen, onschadelijk voor
personen en kleeren. :-: :-: :-:
Sierlijke uitvoering, geheel
van gepolijst Rood Koper.
J. K. C. SNELTJES,
K
HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i.
3»
»
>
METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ »
=?KOPERSLAGERIJ |
Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten. &
Alle Koperwerken voor huishouding en luxe. »
Metaalwerken voor het Bouwvak. |
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMER1NQXK.
BEHANGERIJ,
MODELKAMERfl.
Groningen.
WESTERSINGEL. TKLJOT. 111.
KBANCO LEVERINQ.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65' en 67
VAN
Schilderyen en Aquarellen
'van moderne meestere.
&RAVDBES, ETSEN, £»CADBEMEHTE1(.
Inrichting TOOI het reataureeren en Twniiien
TUI Schilderijen.
BeUat rich met het honden T»n konrtrelllnie»
ran colleotiin uit nalatenschap pm, «n*.
OP KOPER EN ZINI'S.
tB°W?FELIX MERITIS"
KEIZER5GRACHT32<t
D.DïBIÈVREBIESAART
ACHTEB ST. PIET BE 18
-:- -:- Utrecht -J-
-:MAGAZIJS VAN COMPLETE
MEU
BELEERINO EN STOPFEEHINO o
VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN,
SPECIALE AFDEELING
ANTIQUI
TETEH EN KUNSTVOORWERP M
H. W. van Delden:
MAKELAAR
KANTOOR DAMRAK 28?30.
KAMER M* 2 II BTAQB.
10?12 en 1?4.
AMSTERDAM.
TELEFOON 8562.