Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WE E K'BLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1666
r ,
l'
*
Jozef Haydn.
Schaduwbeeld van J. Haydn,
door La v at er.
Josepb. Haydn.
(1732-1809.)
Wij leven in een tijd dat onze groote
mannen herdacht worden. Eerst kwam
Mozart in 1906. Yoor eenige maanden
was Mendelssohn aan de beurt. Den
laatsten Meidag van 1909 is het een eeuw
geleden dat Haydn stierf. Schumann's
eeuwfeest wordt in 1910 herdacht, dat
van Liszt in 1911. Wagner werd in 1813
geboren.
Het is goed dat er DU en dan een
moment komt, waarop men tot nadenken
genoopt wordt over hetgeen wat was en
wat is.
Een eeuw is het geleden dat Haydn
de oogen sloot, Tjians is de groote ge
beurtenis van den dag de opvoering van
het jongste werk van Richard Strauss.'
-Die Jahreszeiten" en Electra."
Wat een wereld, rijk aan gebeurte
nissen ligt er niet opgesloten tusschen
het ontstaan dier beide werken P Kc toch,
wat bezit die Jahreszeiten" nog steeds
een onverwoestbre, jeugdige frischheid!
Valt het ons thans eigenlij k ni^t moeilijk
aan Electra een even lang en krachtig
leven te voorspellen?
Het genie wischt de grenzen door den
tijd gesteld, uit; dat blijkt uit Haydn's
werken. De geschiedenis heeft hem zija
plaats reeds lang toegekend; met Strauss
is zulks niet het geval. Laten wij dus
den tijd niet voorbijloopen en niet te
vroeg een oordeel uitspreken over dezen
componist.
De uiterlijke levensomstandigheden van
den musicus zijn in het tijdsbestek van
een eeuw ook sterk gewijzigd. Men denke
zich heden ten dage eea verhouding als
tusschen Haydn en vorst Esterhazy be
stond; en toch was deze vorst nog in
hooge mate welwillend gezind tegenover
den kunstenaar.
Den 13en Maart 1732 werd Joseph
Haydn geboren te Rohrau, een klein dorp
in Neder-Oostenrijk, dicht bij de
Hongaarsche grenzen. Zijne ouders waren
zeer eenvoudige lieden, die echter veel
van muziek hielden en het vroeg ont
luikende talent van hunnen zoon aan
wakkerden. Op vijfjarigen leeftijd trok
de knaap de aandacht van den school
meester Frank, te Hainburg, een neef
van vader Haydn. Frank nam den jongen
onder zijn leiding en gaf hem onderricht
in den zang en in het bespelen van ver
scheidene instrumenten. Na drie jaren
bij Frank geweest te zijn, hoorde Georg
Reutter, een Weener kapelmeester, zjjn
prachtvolle sopraanstem. Hij bezorgde
den jongen Haydn een plaats onder de
koorknapen van den St. Stephanusdom
te Weenen. Daar kon zijn opleiding op
eenigszins breeder schaal worden voort
gezet. Alleen in de compositieleer ver
kreeg hij geen onderricht, wat hem echter
niet belette zichzelf duchtig te oefenen
en vlijtig te componeeren. Een geschenk
van zijn vader, in den vorm van 6 florijnen,
bestemd om nieuwe kleeren te koopen,
werd besteed tot aanschaffing van Fux'
Gradus ad Parnassum" en Mattheson's
Vollkommener Kapellmeister."
Op zijn achttiende jaar was de sopraan
van den knaap gebroken en werd hij
als onbruikbaar voor den dienst ont
slagen. Omstreeks dien tijd leerde de
bekende componist en zangmeester Nicolo
Porpora hem kennen. Hij nam hem in
zijn dienst om te begeleiden bij zijn zang
lessen, maar tevens moest de jonge man
zijn kleeren reinigen en ander
huisknechtwerk verrichten. Haydn beweerde later
veel van Porpora geleerd te hebben en
wanneer zijne koorcompositiën zich ken
merken door zoo 'n uiterst fijnen zin voor
de eischen van de stem, dan werd dit
door den meester toegeschreven aan de
lessen, waarvan hij bij Porpora getuige
was.
In 1758 trad Haydn als tweede kapel
meester in dienst van den Boheemschen
graaf Morzin. Het volgende jaar stond
deze hem af aan den Hon?aarschen
Magnaat, vorst Nicolaas Esterhazy, die
een kapel onderhield van 16 man, welke
later nog tot 30 musici vergroot werd.
Wel vond Haydn bij vorst Esterhazy
niet de behandeling waarop zijn talent
aanspraak mocht maken, maar hij had
veel tijd en kon nu zooveel eomponeeren,
dat zijn onuitputtelijke scheppingsdrang
volkomen bevredigd werd.
Onnoemelijk groot is het aantal zijner
compositiën. Over de 163 werken, ge
schreven voor de Viole di Bordone"
(Bariton) kan wel net stilzwijgen be
waard worden, daar die zijn ontstaan
ten behoeve van den vorst, die met voor
liefde dit instrument bespeelde. Toch
hebben wij aan dit compositiegenre ver
moedelijk het bekende cello-concert te
danken, dat thans nog op het repertoire
staat van ieder violoncellist.
Niet minder dan 125 symphoniën
heeft Haydn geschreven. Daaronder zijn
er vele die niet belangrijk genoeg zijn
om tegenwoordig nog te kunnen boeien,
maar de Oxford-symphonie, die met den
Faukenslag en met den paukenroffel,
Ours, la Ohasse n andere, komen jaar
lijks nog voor op de programma's onzer
groote symphonieconcerten.
Men heeft Haydn wel eens genoemd
vader der symphonie'V In den laatsten
tijd is het echter bewezen dat die eere
naam hem niet toekomt. Johann Stamitz,
een Mannheimer componist (f 1757),
wiens werken tot voor korten tijd geheel
vergeten waren, heeft, zooals thans blijkt,
hervormingen in den bouw der symphonie
aangebracht, die men een tijd lang aan
Haydn heeft toegeschreven. Ook zijn
verschillende instrumentale effecten niet
door Haydn, maar door Stamitz voor het
eerst aangewend. Dit neemt echter niet
weg dat de spiritueele inhoud der
Haydn'sche symphoniën oneindig veel rijker is
dan die van Stamitz. Men kan dan ook
veilig beweren dat Beethoven in zijn
eerste symphonie zich aansluit bij Haydn,
wiens leerling hij overigens is geweest.
Als componist van het strijkquartet
zijn de verdiensten van Haydn misschien
nog grooter dan als die van de symphonie.
Elk quartetgezelschap van den
tegenwoordigen tijd speelt Haydn's
strijkquartetten met niet minder groote liefde dan
die van Mozart of Beethoven. En inder
daad de edele, kuische gedachten, gegoten
in zoo wondermooi beheerschten vorm,
werken heden nog zoo frisch dat men
die juweelen niet gaarne zou missen uit
het repertoire van de quartetmuziek.
Op het gebied van de dramatische
muziek heeft Haydn zich niet veel be
wogen. Over een paar kleine opera's, die
voor het kleine theater te Eisenstadt, de
residentie van vorst Esterhazj^, gecompo
neerd zijn, '13 de meester zelf niet te
spreken.
Een uitnoodiging om een zijner opera's
aan Praag af te staan, kort na de eerste
opvoering van Mozart's Don Giovanni"
ontlokte den meester de bekentenis dat
zij slechts een locale belangstelling konden
opwekken en zeker voor Praag, de stad
waar Mozart zoo gevierd was, ongeschikt
waren.
De brief waarin hij dit schreef, bevat
voorts nog een lofrede op Mozart, zóó
schoon, dat zij voor Haydn's beminnelijk
karakter een treffend getuigenis aflegt.
Een gewichtige gebeurtenis in Haydn's
leven vormt zeer zeker zijn reis naar
Londen in 1790. Het was de eerste maal
dat de 58-jarige meester de grenzen van
zijn vaderland overschreed. Zijn werken
waren te Londen reeds beroemd. Haydn
werd door het Hof met eer bewijzen over
laden, door de Hoogeschool van Oxford
tot doctor benoemd, en door de grooten
van Engeland op hunne bezittingen
genoodigd. In 1792 keerde hij terug naar
zijn vaderland ;-magr in 1794 95 herhaalde
hij de reis, die hem zoo mogelijk nog
meer lauweren deed inoogsten dan de
eerste maal.
Van zeer groot belang ook waren deze
reizen, omdat zij den componist deden
kennis maken met teksten voor twee
oratoria, die zijn naam later nog veel
beroemder zouden maken, dan al zijne
andere werken.
Ik meen met die Schüpfung", welke
tekst indertijd door Lidley voor Handel
was saamgesteld uit Milton's Paradise
lost" en die Jahreszeiten" op een tekst
van Thomson.
Te Weenen teruggekeerd, verzocht
Haydn aan baron Van'S wieten *) een
Duitsche bewerking te maken van die
onderwerpen.
1) Gottfried, baron Van Swieten, Neder
lander van geboorte, promoveerde in 1773
te Leiden, met een dissertatie eistens
muaicae ia medicinam induxum et utilitatem."
Van Swieten was lijfarts der keizerin.
Vorst Nicolaas Estertazy.
In 1798 was Die Schöpfung" voltooid.
Buitenge w 9on groot was de bijval van
het publiek, niet alleen bij de eerste
opvoeringen te Weenen doch ook te
Londen, Dublin en Parijs. Daar zelfs liet
men een medaille slaan ter eere van den
componist en in h«t schrijven, dat
de aanbieding dier medaille vergezelde,
werd Haydn met buitengewone huidebe
tuigingen overladen. Het Institut de
France, de Akademie'' te Stockholm en
Felix Méritis" te Amsterdam benoemden
hem tot eerelid.
In 1801 werd die Jahreszeiten" vol
tooid en voor het eerst uitgevoerd. Men
weet hoe dat werk nog steeds boeit en
pakt; van den aanvang af was dit het
geval en men zou het nauwelijks gelooven
dat de componist klagen moest :??anze
Tage habe ich mich mit einer Stelle
plagen mussen", zoo frisch en natuurlijk
klinkt alles.
Echter na de Jahreszeiten" heelt de
meester niet veel meer gecomponeerd.
Een strijkquartet kon hij niet meer vol
tooien ; in plaats van het Finale schreef
hij het thema van het vroeger door hem
gecomponeerde lied Hin 'ut alle meine
Kraft, alt und schwach bin ich."
In 1808, een jaar voor zijn dood, werd
hem, bij gelegenheid eener opvoering
van die Schöpfung" in het Italiaansch
nog een schitterende ovatie bereid. Beet
hoven, Salieri en andere kunstenaars
begroetten hem aan den ingang der zaal
en vertegenwoordigers van den hoogsten
adel, vooraan de vorstin Esterhazy, be
ijverden zich hem hunne
opmerkzaamheden te bewijzen.
Den Sisten Mei 1809 gaf hij den geest,
diep betreurd door allen die met hem ver
keerd hadden. Zijne begrafenis vond plaats
op het kerkhof van Gumpendorf, maar zijn
gebeente werd later op last van vorst
Esterhazy bijgezet te Eisenstadt, waar
hij het grootste en vruchtbaarste gedeelte
zijns levens heeft doorgebracht.
Wanneer men nu Joseph Haydn niet
op n lijn mag stellen met bv. Bach
pcufe Sienfiaj icn 19"" SJldfJ
lüi i b i tl b c ra S. S.
i t
i n
r o t o r t u nt
in 5ffiu(if «tfeijf
ton Cwrrn 3oM fwpfcn; Softot tot Xwiriiitft, 10* (n>4>fïiriltt$»Esierhèyf^en
vlidjt? ftmtt fut £ft&bn fijmei<&,elbafta fan, ai? bet S5e»foB btó ^u6li|um8. Sen ju wrbfenen fflt« Ttö(Kltf eiW«il
6e(lte6t, uttbiönbeteitêcft, imb rn^t, atöettHtiöwfptetfienburftc, ju fttcetben ba?05itóaefiabt. 9htn5ojfeteE
pot (ör bo8 Oiet angefünbigte SBerf biejenise ©efinnung, btóttjn frtnein inntgen Stofte unbSonfe m jegt etfa^ten
bat; «benfaD? p finben; lw& münfcbt et no*, bag auf ben ?oU, t»o jut fleulïerung be88'e»faD8 |it& etwann Me @é*
leqenOcit etgdbe, ifim seffottet fetin m&ge, benfelben rcsbt otó ein &»c&|}f(6.(i$bate8 roetfina6t bet Suftiebenbeit, nitfit
Uet ot&einm S5efe&i juï«Biebet6obfun« irgenb dne& ©türfröan}ttfe6en,,rceii (onfl'ble «.cnatie SDftbjnbung bet rtn*
jelnen &etff, au? btttn ununtetbroöienen goige bie sffiWtma, be8 ©anien entfrtinflftt foO,(nDt()»tttbi9 jefltótet, unb
babuttft ba? ^Bnanüglm, befim eiivattnng ein sieHeitJt ju gfinllifler Suf bei) bera ^Jiblihuii erroettrt bot, metttii)
w-ninbett tvctben
einttitt8»retfe firtb n>ie
Naamkaartje van J. Haydn, waarvan hij
zyn ouden dag 'alleen voor menden
gebruik maakte.
op
Het affiche van de eerste uitvoering van HAYDN'S Schepping".
of Beethoven, immers hun komt hij niet
nabij in diepte van uitdrukking, zoo
moet men hem toch rangschikken onder die
groote meesters wier werken niet aan
mode of tijdgeest onderhevig zijn, maar
die voor de onsterfelijkheid geschreven
hebben. In dat opzicht overtreft hij den
voor hem geleefd hebbenden Glück en
de na hem gekomen Mendelssohn en
Schumann.
Haydn is de oudste der drie groote
Weener componisten die steeds in a
adem. genoemd worden en eikaars
tijdgenooten waren.
O, gelukkig Weenen, dat een Haydn,
Mozart en Beethoven de uwen mocht
noemen!
Haydn componeerde gemakkelijk; de
melodieën kwamen ongezocht bij hem
op; men wil het bij hem gaarne gelooven
dat hij steeds een Ave" bad voor hij
zich tot componeeren zette; kinderlijk
naief en puur is zijne muziek.
Mozart's kunst is ook puur. Ook hij
componeerde gemakkelijk; maar zijne
muziek schijnt meer uit speelschheid
geboren.
Beethoven daarentegen biedt ons forsche,
gigantische kunst. Lang aarzelt hij, voor
dat hij een ingeving aan het papier toe
vertrouwt; maar dan is zij ook van een
majesteitelijke grootschheid.
Toch hebben de drie meesters veel
verwantschap met elkaar; niet alleen
omdat zij alle drie een groot gedeelte
hunner werkzaamheid hebben gevonden
op het gebied der symphonie en het
strijkquartet, maar omdat de humor, de
echte levenswarme humor bij hen zulk
een groote plaats inneemt. En Haydn
had zeker wel den meesten zin voor
humor.
Wie herinnert zich niet die kostelijke
Abschiedssymphonie'' waar de zaal in
het duister gehuld moet zij n en de musici
zich een voor een verwijderen, hun kaars
uitblazende.
Wat tal van kostelijke trekjes op het
gebied der instrumentatie vindt men niet
in Schüpfung" en Jahreszeiten" en wat
is het sprookje van Hannchen Ein
Miidchen das auf Ehre halt" niet een
kostelijke proeve van schalkschheid!
Kent men dan zijn Beredtsamkeit"
wel met de woorden:
Freunde, Wasser machet stuoam,
Lernet dieses an den Fischen
Doch beim Weine kehrt sich's um,
Dieses lernt an ucsern Tischen."
of zijn Harmonie in der Ehe"? Ver
rukkelijke staaltjes van humor!
Wij hebben hem nog even lief als
voor dertig en meer jaren, den ouden
Haydn, en al mogen wij hem dan niet
meer Vader der Symphonie" noemen,
onze goede vader Haydn blijft hij, en
onze trouw en aanhankelijkheid willen
wij hem steeds bewaren; daarvoor zorgen
zijne onvergankelijke werken.
ANT. A VERKAM i-,