Historisch Archief 1877-1940
No. 1666
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Geb. 13 Augustus 1886 te Dronryp Gest,
17 Mei 1909 te Leiden.
EfOf. «Ir. M. J. D»
Frof. Dr. M. J. de Goeje promoveerde In
1859 te Leiden tot Dr. in de letteren op een
proefccbrift: De belangrijkheid yan de be
oefening der Arabische taal en letterkunde.
Na aanneming der nieuwe wet op het Hooger
Onderwas gaf Prof. Dr. M. J. de Goejn uit
sluitend college in de Arabische faal en let
terkunde. Van 1881?1832 was bjjj Rector
Magnificus. Toen bij in 1906 den
leefttfdggrens bereikt had, huldigde men hem door
de stichting van een De Ootje'» fondl, bestemd
tot bevordering van de O istprsche studiën.
Zijne vele werken over het Arabische zijn
modellen van nauwkeurige bewerking. Hjj
nam onder de Arabisten der ge heel e wereld
een voorname, een geheel eenige plaats in.
IN MEMORIAM.
GEOKGE MEEEDITH.
Toen Meredith zijn laatsten roman vol
tooid had (?The Amazing Marriage") moest
ik zelfs zijn eerste nog eeren kennen, die
goed 35 jaar oud was. Zijn ganse hèproductie
was iie van een vroeger tijdperk.; en zijn
werk droeg daar de duidelijke sporen van.
EQ wanneer de lezing van zijn laatsten
rouan mütot een aansporing werd om nu
alle» van hem te lezen, en ik bijna IX jaar
van mijn leven daaraan gaf, dan moet dit
werk geenszins alledaagsere kwaliteiten
vertoond hebben, moet het de uiting ge
bleken zijn van een zeer bizondere per
soonlijkheid.
En dat is hu dan ook in waarheid geweest.
Geenszins alledaagse!), zeer zeker; zelfs
bijkans te veel van het tegendeel. En een
persoonlijkheid, dat is een krachtbron; een
die niet zoozeer gebonden kan zijn aan het
tijdelijke van zijn verschijning, dat het
eeuwige en blijvende in hem iemand zou
kunnen ontgaan, die eenmaal heen was door
dat tijdelijke. Er leefde een eigen stoere
kracht, een heel diepe warmte, een rijke en
levendige verbeelding, een fijnst-ontledende
geest in hem. En zoo bracht hij al wat hij
in zich opgenomen had van de buitenwereld
weer voor ong terug, versterkt, doorgloeiJ,
verlevendigd, verfijnd. Ik zeg met bedoeling:
.al wat hu in zich opgenomen had van de
buitenwereld", want er zyn misschien weinig
romanciers van zijn tijdperk, die zoozeer
geput hebben uit documents Buraaing". De
historie van Mrs. Norton werd omgewerkt
in Diana of the Cros*ways; die van Lasalle
en zjjn liefdesgeschiedenis met een jonge
adellijke werd de bron voor zijn Tragic
Opmedians en het zou me verwonderen als
niet hetzelfde zou blijken van zijn andere
werken, behalve dan van dit wonderbaarlijke
verhaal naar de Duizend en n Nacht,
pracht van oostersch getinte fantasie: The
Shaving of Shagpat. Hij hield zich aan de
werkelijkheid, schilderde haar uitvoerig,
ontleedde haar, en liet toch allerminst den
indruk van hetgeen nu, pok bij ons, aan
gevochten staat als: realisme. Dat komt,
hijzelf was niet nuchter; bij stond niet
pesHmistischiy k onder de realiteit; hij stond
als herschepper, er boven. Hij gaf er groot
heid aan; hij gaf er nobelheid aan; gaf er
kleur en subtielheid aan. Ik geloof dat in
veel geredeneer van den laatsten tijd over
het goed recht of het verkeerde van het
dusgenoemde realisme in kunst" al te veel
gedacht wordt aan kunst als iets abstracts;
te weinig aan de kunst als het zuivere
voortbrengsel eener persoonlijkheid. Van
deze laatste hangt alles af. Als de persoon
lijkheden klein en nuchter zijn, doet het er
bitter weinig toe of hun kunst uiterlijk
onrealistisch of realistisch lijkt. Ze zal zelve
klein en nuchter blijven, en waardeloos voor
ons wezen, omdat er by haar vloeien door
den kunstenaars-trechter niets bij is gevoegd
niets om ons te verwarmen; niets om
onze verbeelding te wekken, om onze ziel
te vullen. Er is zielloos realisme" zooals
er zielloos idealisme" is; er is machtig
realisme, zooals er machtig idealisme is. Of,
juister nog: als er mach', is, zijn beide
elementen altijd in het kunstwerk aanwezig,
want dan is er herschepping van werkelijk
heid gebeurd en kunt ge, (zelfs al werd
programmatig zeker isme" vooropgesteld)
in het werk zelf nooit zuiver n der ele
menten aanwijzen.
***
Uiterlijk was Mereciith's kunst zoo onre
alistisch mogelijk. Zyn personen werden
nooit zoo geobjectiveerd, of ze bleven
Meridithian", zooals alle figuren van Israels
Israels-achtig zijn. Ze leefden in dat
halflicht, in die half-intellectueele half artistieke
vaagheid, die den eigenaard van zijn stijl
uitmaakten. Ze staan niet voor ons, we
zien ze verrijzen, opstijgen, groeien, groot
worden. Er is wel verschil. Soms wordt
hun omlijning scherper, is de atmosfeer om
hen klaarder (Lord Ormondund kif Atninta);
soms is hun omneveling zoo dicht, dat wij
hen slechts schijnen te zien als in een grot,
achteraan wat licht: (The Amazing Mar
riage; maar vooral OneofourConq^erors).
Alles is dan niet meer dan aanduiding; de
teekening schijnt verlaten voor een neiging
tot omdpezelen; als hu Th ijs Maris. Maar
onder die omdoezeling staan sterke, forsche
wezens; wezens met hevige aandoeningen
en passies; wezens met drang tot de daad;
wezens .met zeer diepe doorwoelingen,
Meredith heeft niets van dat
'irriteerendEngehoh ontkennen der menschelijke driften.
Hij ziet ze fel leven in zijn volk, en accep
teert ze, HU voelt zich altijd zoon van
moeder aarde; sensualist, en daardoor sappig
in zijn menschteekening als in zijn kleur
rijke stem. Hem lezend zie ik van die
welige donkergroene akkerschilderingen van
Jb. Maris voor me. Een levensgenieter. Ook
een geestelijk epicurist, en daardoor groot
bewonderaar van fransche letterkunde,
tegelijk vanzelf er toe neigend zijn personen
liefst te kiezen uit de aristocratische
kringen. Wie hem zag, kon moeilijk anders
dan in hemzelf een aristocraat onderkennen,
van den geest.
*.*
Curieus, dat men hem, hoe onnoemelijk
ook van dezen verschillend, aldus verwant
moet voelen aan Ibsen. Curieus ook dat
hij, evenals deze (en Björnson) vooral de
vrouw tot zijn held" kiest. Niet zoo
exclusief, niet zoo satiriek* anti-mannelyk
als dezen. Hij heeft figuren van mannen.
die mannen" zün. Toch heeft hij vooral
de vrouwen, ik wil niet zeggen: verheerlijkt,
maar ze versterkt", vergroot, vernobeld,
ze afgeschilferd van kleingeestige
alledaagschheid; er wezens van gemaakt van
zelfkracht, toewijding, devotie ook wel
met duivelarü, behaagzucht, speelzucht,
wisselvalligheid, doch altijd met iets eigens
en bizonders, boven de banaliteit; tenzij ze,
om diezelfde banaliteit, tot voorwerp worden
van zjjn satire. De vrouw -is voor Meredith
nooit geweest de voetwisch, speelpop, onder
geschikte, inférieure van en aan den man;
integendeel heeft hij, zoekend naar iets
groots in den tegen woord igen mensch, dit
evenals Ibsen, meer gevonden in de vrouw
dan in den man. Eenmaal doorgloeid door
een hartstocht, geprikkeld door een denk
beeld, concentreert zij daarop al haar
innerlijke kracht, ea dit concentratie-ver
mogen van haar gemoedsleven drijft haar
heen over moeilijkheden, vooroordeelen en
over lijden, verzekert haar haar deel van
het heroïsche. Niét aldus bezeten", is zij
zwakker . dan de man, ondergaat zij voor
oordeelen en bezwaren, tornt zij moeilijker
op tegen de wereld. Maar zij is makkelijker
mee te nemen op de golf van haar
gempedsen verbeeldingsleven. Aan dit psychologische
beeld van het vrouwelijke beantwoorden
Meredtth's voorname vrouwenfiguren. En zij
danken er hun sterken eigenaard aan. Ze
zijn heel subtiel en tegelijk sterk; ze vragen
leiding en geven inspiratie; ze hebben toe
wijding, maar ook zelfbesef. Ze zijn
ouderwetsch en modern, alles bijeen. En in hun
verscheidenheid tponen züdeze eenheid, dat
ze van een boeiende bövenwerkelijkheid
zijn. Moderne Brünhildsn.
Zijn mannen zyn soms kleingeestiger. De
besten onder hen vertoonen een nuchter
idealisme; een ridderlijke toewijding aan
de vrouw hunner keuze, maar met een
ridderlijkheid die geheel 19e eeuwsch is:
zakelijk en stevig. Zij zijn vaste ankers, die
de vrouw, aan wie zy zich geven, behoeden
voor het wegdrijven op de golving, waarop
ze rijden.
* * *
Meredith was een Kelt van afkomst;
Angelsakser bij preferentie, omdat de sterkte
van déze zijn keltisch verbeeldingsleven
tot stut werd. Maar hoe Engelsch ook, hij
is aiets insulair. Duitschland hielp hem
opvoeden in denzelfden tijd toen ook Richard
Wagner er jong was en evenals deze
heeft hij in zijn kunst geboet voor de filo
sofische gedaehte-zwaarheid die toen in
Duitschland over de geesten broeide. Mis
schien juist omdat die zwaarte hem drukte,
heeft hij later zijn groote adoratie aan het
natuurlijk tegengift besteed: V esprit ganlois!
Die opvoeding en die neiging, beiden
buitenlandsch; versterkt door een groote sympathie
voor het zich vry'vechtend Italië, dat hij
als dagbladcorrespondent in zijn worsteling
volgde (zie zijn Vittnria en Sandra Bettoni)
hebben hem behoed slachtoffer te worden
van Britsche zelfadoratie; maakte deze zelfs
tot een graag doelwit van zijn spotternij.
De geheele Victoriaansche bourgeoisie met
haar zeer engen levenskring, haar angst
valligheid, haar bigotterie was hem geheel
antipathiek. De oude adel met haar ruwer
wezen en verfijnder vorm trok hem aan, en
hij is zijn leven lang een radicaal gebleven
uit de school van Cobden en Bright. Vry
pok inzijnlevensziening; als gevoelsmensch
in sympathie met het echte en diepe
religieuse leven, doch te sterk zich verwant
gevoelend aan de Moeder Aarde, om zich
te onderwerpen aan theologische voor
schriften omtrent het hiernamaals en het
onzienlijke. Zoo is het eigenlijk wel heel
natuurlijk geweest, gansch afgezien ervan
dat zijn stijl en zijn intellectueele dracht
hem ongenietbaar maakten voor de opper
vlakkige nouveaux-riches, dat deze weinig
in zijn werk vonden om hem aan te trekken,
en dat hun vertegenwoordiger in
Westminster Abbey de asoh van dezen, in zijn
oog, ongeloovige, er liever geen rustplaats
gaf. Ze rust beter in de Aarde. En als
men in Engeland hem roemt als den laatsten
groote uit de Victorian Aera hebben we dit
verband met zijn tijd zóó te verstaan, dat
hij groot heeft kunnen blijven, door in
oppositie tegenover dat Victoriaansohe te
leven, dat, in alles, en voor zichzelf, het
sterke tegendeel van alle artistieke en intel
lectueele grootheid beduidde.
Bournemouth, 25 Mei. L. SIMOXS.
Tentoonstelling Ca Eraan en f illy Sloyfer
io den Laretóen
Van deze twee exposanten acht ik Co Breman
beslist den meest merkwaardige. Niet dat
Willy Sluyter in zekere bekwaamheden van
den vakman bij Br erna i achter zou staan
integendeel misschien. Hij is, als lang niet
elkeen, knaphandig, fiksen van aanpakken
bij ieder voorkomend onderwerp, zij het in
olieverf, in aquarel, of in teekenkrgt uit te
voeren. Over de betrekkelijke waarde van
deze voordeelige uitkomsten eener jarenlange
oefening willen we nu niet verder ingaan. De
inhoud van deze kunst intnsechen is vrij mager.
De allure die zyn werk soms heeft, die het
oppervlakkig bezien, behagelqk doet zijn van
uitzicht aan die genoemde handvaardigheid
en fikschen durf is daarby het meest te
danken. Het volst aan innerlijkheid is wel
licht de aquarel: Volendammer Vtescher. Zjjn
typeering van, visschers, is hier meer boven
het illustratieve uitgekomen, scherper en
doordringender dan gewoonlijk.
Bij Co Breman ligt de hoofdeigenschap
aan tegenovergestelden kant. De inspanning
0
? !?
? [?
F. 450.?F. 500.
EN 725.?GULDEN
COMPLETE MODERNE
WONINGINRICHTINGEN
IEDER BESTAANDE UIT
SALON - EETKAMER
EN SLAAPKAMER
VRAAQT PRIJSCOURANTEN.
MEUBILEERING MY.
H O L L A N D"
AMSTERDAM - TELEF. 0974
N.Z. VOORB.W. 274 O/H. «.y.o.o..
?||a
?!)?
?!!?
?!?
VOSKUIJL& YAN DER LOOS,
Pfleubelfabrikanten.Heerengracht
244 b/d Hartenstraat, Amster
dam, leveren Moderne Woning
inrichtingen, b.v.: Massief Eiken
Huiskamer, Italiaanse!) Noten
Salon en Pitchpine Slaapkamer
voor 485 GLD.
Vraag catalogus. Telefoon 6940.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A.
BINNEN BETIMMERINQJÖt,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS,
Groningen.
WESTERSINGEL. TUL». 111.
FRANCO LEVERINO.
BOEKENREKKEN.
ALLSTEEL TAFELS.
ALLSTEEL LESSENAARS.
ALLSIEEL BUREAÜX.
| kantoormeubelen geheel van geperst
J staalplaat vervaardigd.
+ AIXSTEEL LOKETKASTEN.
+ JLLI>TEE:L ACTE KASTEN.
£4IXSTEEI BRIEVENKASTEN.
? ALLSTEEL KLEERENKASTEN.
| ALLSTEEL Complete inrichting; der kassa afdeeling. |
! MOEMS&BECK i
te Bloemendaal. i
Mag-azijn
Oud-Holland"
Telefoon 4541.
Directie: F. C. F AE R ELS.
ia verplaatst van DAMRA.K 76,
naar ROKIN 130,
over de NEDEEL ANDSCHE BANK.
(Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".)
Complete inrichtingen in Ond-Hollandsch
en andere onde stijlen.
txxxt- ccwvpiWte
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk, Vazen,
Jardinières Bloempotten etc.
IAMPHORAI
MODERN
Innst-Aardewerk
naar bekende ontwerpers.
||HGLLAND| Oegstgeest bij Leiden.
FUYT EU ZOMEN
- Meubelfabrikanten UTRECHT ? ? Behangen -
OOMPLETE AMEUBLEMENTEN
'T BINNENHUIS.
RAADHUISSTRAAT
48?50
AMSTERDAM
WONING
INRICHTINGEN
VAN
H. P. BERLAGE
EN
JAC. V. D. BOSCH
MAISOW DROV/OT
H- ?* WESSER & Co. +? 4*
* LANGE HOUTSTBA1T 7 A 8 *
? ? - en Ktaagr - ? ?
- - TELEFOOar ISfTEEf. *74 - ?
GROOTSTE INRICHTING VOOE
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = = ==
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
EIGEN
MEUBELMAKERIJ.
BEHANG- EN
STOFFEERDERIJ
GLAS-, AARDE- EN
METAALWERKEN
MiïMiiiiiiiiiiiiitHtiiiiiimijii
KUNSTZAAL
KLEUKAMP
FILIAAL TE ROTTERDAM.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65' en 67
'?-GR A VEMII Adi E.
6KTE8TIGD 1889.
VAN
Schilderyen en Aquarellen
vin moderne meesters,
6RATO, ETSEN, ENCADEEMENTEI.
Inrichting TOOT het restanreeren en r«nÜMen
Tan SohlldertJen,
BeUst iloh met het honden rui knnitr«ülnfem
TU oolleotUn alt nslktensohapp^a, *n>.