Historisch Archief 1877-1940
No. 1669
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
J. DB KOO.
NAAR HET HAUTEELIE» VAN PIEK PANDER.
(Herplaatsing wegens het minder goed uitvallen van de reproductie, die men
in het herdenkingënnmmer heeft gevonden.)
iiliiliiiiiiiilliiillilliHiiiiimiiiiiiiiiiiMiminiiiiiiiim iiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiitniiiiiiiMiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiii
verder bedenkend dat Holland gunstig lift,
en 't mogelijk is met alle bewondering voor
de kunst der XVIIe-eeuwers, en met volle
waardeering voor de modernen, spoedig aan
de grenzen te zyn en naar deze zijde te groe
ten met de innerlijke zekerheid, dat aan de
overzjj de nog grootere festijnen zijn aangericht.
Het is ietwat stekelig, niet precies
wjjsgeerig geformuleerd en zeker allerminst
voorvoedingsmiddeleninduatrie een
erwtenleester, groenteschoonmaakster of
garnalenpelster, sigarenmaker en tabakstrip
per, van de kleeding- en textielindustrie
een kleermaker, naaister, breister,
nettenbreister, kant werkster, knoopen maakster,
schoenmaker, zadelmaker, twee wevers
en een nopster, van de papierbewerking
een bloemeDmaker en een lompersorteerder
en van de laatste rubriek een diamant
slijper, diamantsnijdster en
aardewerkschilder, tezamen dus 25 beroepen.
Aan de tentoonstelling zal torens ver
bonden zijn een congres, waarop de
economische oorzaken, de nadeelige ge
volgen van de huisindustrie en eindelijk
de maatregelen ter bestrijding zullen
besproken worden. N. W. POSTHUMUS.
llflIlllllunUHIIIIBIMIIUIIIIIHHHIIIIHIIIHHIiniHlllllltllllHIUtHmMllll
over ie
Sctilöerü-TeDlöonsieJlu]£ ran E. Bernard.
Een gebeurtenis van gering belang, deze
Tentoonstelling van schilderijen van den
Franscaen schilder E. Bernard, te Rotterdam
en te Hilversum, nauwelijks opgemerkt
waargchjjnljjk, en wis alweer vergeten nog vóór
dat de doeken in een duisteren
goederenwagen goed en wel over de grenzen zullen
z(jn, terug naar den schilder over wiens
werk ik geen woord onvriendeljjks zon
schrjj?ven, als het niet toevallig aanleiding bood
voor eenige meer algemeene opmerkingen.
Ik beken, ook hier ia de .wrevel allicht te
sterker waar de bedoeling van dit werk juist
nd ligt aan meest bewonderde eigenschappen
die aan de hollandsche kunst juist te zeer
ontbreken, maar die hier door Bernard worden
geuit op schamele en on-echoone wijze.
Holland is vol, overvol van schilderijen
die op observatie alleen steunen, op aan
schouwen dat los ia van herinnering, opzien
leeg aan associaties, ingaand alleen op uiterljj ke
feiten en bijzonderheden, toevallige voorbij
gaand» en wisselvallige, vastzettend en na
jagend de buitenzijde der verschijningen,
met, iets van de rusteloosheid en puntigheid
van den conrantier. Niet Holland alleen is
vol van deze observatiekunst, ik geloof dat
in geen land van Europa 't thans anders is
of anders kan zijn, de observatie en impressie
lijn immers het laatste waarachtige beginsel
dat den kunstenaar overblijft die de gedachte
ontvlucht en de geestelijke inhoud uit den
booze acht.
Maar in n opzicht is het in Holland
anders, hier minder dan elders is er eenig
tegenwicht, noch in werkelijkheid noch in
de verlangens.
De jonge kunstenaar in het buitenland, be
zield van andere verlangens voor zij a kunst, hij
vindt ze voor een deel tot werkelijkheid
gemaakt door toch minstens enkele
ty'dgenooten, en in ieder geral bezitten de musea
van zijn land vele voorbeelden van die kunst,
die hem het meest vervult, waarin bereikt
werd meer dan waarvan hij nog te droomen
waagde.
Maar in Holland is dit gansch anders.
Niets op Re ai brand t na van die knnst-soort
die Bernard terecht grand art" noemt, in
dat overigens niet zeer sympathieke
voorr edel j e dat hy zelf voor zijn catalogus schreef.
Noch van de Italiaansche, noch van de
Spaansche, noch van Vlaamse hèen Venetiaansche
kunst, om alleen maar van schilderijkunBt te
spreken, vindt men hier groote voorbeelden,
noch zelfs iets van die moderne kunst uit
andere landen die zich aansluit aan de tra
dities dezer groote kunst en daardoor vér staat
van juist die eigenschappen die de Hollandsche
kleinkunst der XVIIe eeuw en der modernen
zoo zeer eigen zijn. Te weinig van die bijzon
dere grootheid wordt hier gevonden, maar
daartegenover te veel nationale kunsttrots.
'Toegepunt en nauw van geest, schraal en
tegelijk wimpelig in verschijning deze
welvoldane niets ontberende kunsttrots.
Hjj wiens gevoel, vóórkeur en bewonde
ring naar een andere richting gaan, zal het
best doen zoo hij al niet van hier vlucht, te
midden van dit armelijk te weinig en van
?dit beklemmend te veel vreedzaam te leven,
met ironie en met verlangen voor de
dageIjjkeche binnenkamersche omgang, en rustig
KMÉ*1 D. KOMTEB
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHB
D D KUNST G D
SCHILDER IJ EN
ANTIQUITEITEN
'T BINNENHUIS.
RAADHUISSTRAAT
48?50
AMSTERDAM
WONING
INRICHTINGEN
VAN
H. P. BERLAGE
EN
JAC. V. D- BOSCH
EIQEN
MEUBELMAKERIJ,
BEHANG- EN
STOFFEERDER»
GLAS-, AARDE- EN
METAALWERKEN
KUNSTZAAL
KLEIJKAMP
FILIAAL TE ROTTERDAM.
zichtig openlijk te bekennen Titiaan om
vattender en weidscher te vinden dan Jan
Steen, en Mantegna dieper en ontroerender
dan een Metsu of Don, om maar eens
loswej! een paar namen tegenover elkaar te
stellen als voorbeeld. Werd Jan Steen niet
zeer onlangs genoemd een der aller grootste
kunstenaars van alle tjjden waar gaan
wq heen ? Maar wat staat hem te wachten
die Pu vis de Chavaones grooter durft noemen
dan een onzer moderne tjjdgenooten wie en
waar ook? Moet echter de verbetenste
nationalist zelfs niet erkennen dat het geen
gebrek aan bewondering verraadt, wijl boven
een kunstuiting die schoon is eene andere
als nóg meer bewonderingswaaidig wordt
erkend?
De waardeering in Holland staat er nu
eenmaal niet naar de schilderkunst die van
wezen synthetisch is daarom hooger te waar
deeren, en allerminst acht men het een deugd
wanneer zij om de schoonheid van het meest
essentiëele uit te drukken, inboet, neen ver
werpt, de pakkendheid van 't levendig bij
komstige en voorbijgaande.
Die kunst waarop Bernard zich inspireert
en die h$ graad art" noemt is vol elementen
diéaan de Hollandsche kunst, met uitzon
dering van de koest van Rembrandt ont
breken. Maar zijn zy daarom minder voor
treffelijk die Hollandsche kunstenaars omdat
tg niet bezaten wat zij niet begeerden?
Allerminst, zoomin als 't een kwaad is
die andere kunst hooger te achten juist om
die elementen.
Dat teekenen meer dan op vormnabootsing
op expressie gericht ia, dat kleur schoon kan
zyn in een schilderij ook al is zjj niet
atmospherisch natuurgetrouw, dat compositie
en fantasie nog niet identiek zijn met
schoolschheid en grol, dit te erkennen is nog
maar een allereerste voorwaarde om ingewijd
te worden in de kunst van die meesters
voor wie het leven een beteekenis en een
bedoeling had, en die door hun kunst, ons
gedachten, inzichten en gevoelens hebben
geopenbaard die anders wellicht nooit ons
leven hadden verrijkt, zoo goed als de moderne
schilderkunst ons uiterlijke waarheden heeft
leeren zien die anders voor de meeste onzer
verborgen zouden zijn gebleven.
Hoe vreugdevol zonde het zijn als in tegen
wicht voor de te zeer en uitsluitend naar de
observatie gerichte kunst van thans, die
andere kunst geen vreemde bleef in ons land,
en het inzicht kwam verwijden.
Maar werk als dat van Bernard kan alleen
den haisbakken af tceer er tegen vergrooten,'t
heeft even de allure van die wijdsche kunst die
uit andere sfeeren komt, zooals een opgezette
vogel met een lichaam vol drooge watten,
toch even gelijkt op den zingenden
wiekendn minnenden lokkenden glanzenden vogel
van de lucht.
In Holland speciaal doet een dergelijke
expositie daarom meer kwaad dan goed, omdat
zij inplaats van tegenstand te verzwakken,
den afkeer voor eene kunstuiting die in op
vatting en uiterlijk zóó anders is dan de
speciaal en téspeciaal ook geliefde holland
sche kunst, met rede versterkt.
14 Juni '09. R. N. ROLAND HOLST.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Te,i,5725
R. BN ZIHK.
TÏ1
:: H. W. van Delden:;
MAKELAAR
DJ
KANTOOR DAMRAK 28?80.
EAHKB H* 2 11 «TAQm.
10?12 en 1?4.
AMSTERDAM.
Tmraww 8562.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65' en 67
'«-&K t VE \I1AGE.
GETESnGD 1889.
m
VAN
m en
van moderne meesters.
flRAYUBES, ETSEN, EKCADBEMEHÏEI.
Inrichting voor het reataureeren «a v«rni*MB
TUI Schilderijen.
BeU*t «loh nut het honden rui kanrtr«flln|M
TUI oolleotlftn alt nalatauehapiMB. MUL
LARENSCHE KUNSTHANDEL,
A mslerttam, Heer eng r acht 4t9&.
Miaren9 Villa mauve.
Het aboniienientgjaar 1OO8/9 elndlyt 3O Jnnl a.s.
E] en nieuw abonnement looptvanlJnll !UOOtot3O JnnlIOIO.
Ztt, die zlcb tban» abonneeren,verkrijgen aanstond» toegang
zoowel te Amaterdam al» te Laren en reent op de premie
de Lange Jan van Amersfoort1", ets door Toon de Jong.
Abonn. ? 4.?per jaar, voor elk lid van het gezin ? i._ meer.
Magazijn
Oud-Holland"
Telefoon 4541.
Directie: P. C. PAERELS.
ia verplaatst van DAMRA.K. 75,
naar ROKIN 130,
over de NEDERLANDSCHE BANK.
(Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".)
Atelier voor let yemarJipfl vaa Ofli-Hollantek nfynL
Complete inrichtingen in Oud-Hollandsen
en andere onde stijlen.
Bloemendaal.
De eenvoudigste en toch de sterkste, +
veiligste- en krachtigste BRAND- f
BLUSSCHER is de :-: :-: :-: £
Underwriters Y\n l
ExtiDguisher, vil
alt|jd gereed voor dadelijk gebruik.
Draai de Brandblussoher om en de
werking begint. :-: :-: :-; :-:
Werking kan ten alle tijde zonder
kosten gecontroleerd worden. :-:
Geen kans voor ontploffingen, geen
geheime vullingen, onschadelijk voor
personen en kleeren. :-: :-: :-:
Sierlijke uitvoering, geheel
van gepolijst Rood Koper.
J. K. C. SNELTJES,
i
HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i. |
METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ *
KOPERSLAGERIJ g
Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten.
Alle Koperwerken voor huishouding en luxe.
Metaalwerken voor het Bouwvak.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHAXGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL.
FRANCO LEVERING.
TELEF. 118.
Alp, Knust- en K
SIERKVNSr
Kleuwe Splegelstr. 32. Stadhomderskad» M.
D.DtBIÈVRGBIESAART
AOHTEB ST. FUST EB 16
-:- -:? Utrecht -:-
-:MAQAZIJÏTAJf COMPLETE
MBTJ
BELEERIira EK STOFFEERIKO ??
YEBHITIZmQElC. TRA58PORTBH.
SPECIALE APDBELIHQ AHTIQ
I
TJUTJJI EU KUKBTVOOBW1BM1
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
BÜDOLF ELION * Co.
CLICHÉS
VOOR DETUDSCHWPTPERS
ELEK55WOLF.
Onderstaand merk
gerendeerd
betrouwböcirheid
AMSTERDAM
BEUr\55TRAAT29
TELEFOON
7574