Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
tet een tort»to«toeli}k beireve»
sport is geworden, een soort uienwbafeken
godheid, die gedieod wordt in algeheele
overgave en zelfopoffering. Waarom eigenlijk?
Wi* BiofUeert daar waarlijk van ea wa»r at
m«ii bii di« monsterlijke opeeahoopingen
va» geld d« beschaving dat is d« opheffing
nft da dierlijkheid?stijgen of zelfs h«t mate
rieel l««en*genot rljkeLyk vermeerderd?
Integendeel: vete diei onaitputtelp r-üken
strooien, ma t hum geld of hoopen 'talhoogec
ojx, beide zond «r reden, vervallen ook tot
allerlei laagheid ea afdwaling", blijkbaar
opdat het oude woord bewaarheid, zou worden,
dat gald alleen nut gelukkig maakt"...
Boet niet de se ptaetische gezindheid, die het
vooral' op slagen, en carrière maken" toe
legt, dia door 't leven dringt, als ware het
een ,jungle", met enorme voortvarendheid,
rechts en, links, wat hinderlijk is, vertrappend,
heat zij niet -imericaname en wordt zij niet
door sommige (waarschijnlijk na
ef-idealistische) zielen- aangeprezen als de meest
wen"achelyke. geaardheid, voor een geheel volk.?
God beware ons l Die geest" verwart maar
voortdurend middel en doel en komt er, in
alle nuchterheid en koele overweging, toe
vaa. de samenleving n groot gekkenhuis te
maken. En het gekste is, dat zoo gezinde
mensehea ook nog iets van kunst begeer t n,
terwüi .het toch duidelijk is dat deze van
hen niets hebben moet. Men kan toch waarlijk
niet alles koopen l
Er ba«taat een. nog ai verbreide meening,
dat onze kunst ie o weinig, en zwak Is, wjl
het aan gemeenschappelijke idealen ontbreekt.
Dia meeaing, i» nu al niet nieuw meer en
sedert ia er een en ander gezegd en gedaan,
waar ai t talentvol!* menschen zeer goed
idealen hadden kunnen formeeren. Maar de
kuB&t i'« ei intussen en niet dikker op ge
worden. Zou dat .ook zijn, omdat, zeer zeker,
die idealen niet meer ontbreken, maar onze
generaties ontwende», hen in k ons t téver
werken"? Geestdrift is er nog, wel, en zelfs
veei, wil ik, hopen, doch gevoel en ver
beelding slaan maar zwakjes aan en ook
het verstand is sedert lang zoo gedresseerd,
dat het overal waarnemen en onderscheiden,
doch maar nauwlijks meer, buiten de reëele
wereld om, eamer stellen kan.
Wij willen wel, maar wij kunnen niet en
het is, een jammerlijk schouwspel, te zien,
hoe deze tjjdy <jAé\'zoo knar; machines n
zelfs vliegmachtnes bonrwt, "lich aftebt om
in hét i'terfijk leven1 watVchoènheid te ve
werkelijken.
Vergeefs! want'het wordt onder haar vlijtige
handen met den' d'ag leeljjker. Met
'stedenbotrw, mét buÏBÏnricttting, niet kleèding, cnet
gebruiksvoorwerpen worden thans de best
bedoeïde maai- pTJnlij'kste proeven genomen,
en &et voornaamste resultaat schijnt te zijn:
verwijdering van het' allerleelijkste, tot er
iets volkomen wezenloas en neutraals over
blijft.
In zulk een vale W opgedirkte omgeving
nu ti.eren (Inderdaad: tieren) dan de
afaonderlijke kunsten, zonder verband met elkaar
of met het leven zelf, en'het lijkt precies
een kermisböel, waar gore Venters, met
stemmen rauw van 't schreeuwen, ons aan
roepen en wonderen beloven daar, achter
de gordynen van d.e tent. Maar wie er
binnen gaan, vinden een armeVtfk, schunnig
zoodje. ...
Er zal misschien nog menig geslacht moeten
komen en gaan, de maatschappelijke toestan
den zullen intnsschen zeer moeten veranderen,
de menschen sterker worden en de opvoeding
vooral op gansch andere doeleinden gericht,
eer opnieuw kunst zal geschapen en begrepen
worden alg een. eigenlijk deel van het leven.
Missen kan echter de beschaving haar niet,
want arj is een noodzakelijke doorgang op den
weg ter bewustwording, omdat zij inzicht geeft
in 't sterflijke en geestlrjke beide en die op
bevredigende wijze verzoent. Daarom behoe
ven wij ons nog niet zeer ongerust te maken.
De kunst zal niet geheel verdwijnen en de
menschheid wel weer in 't rechte spoor
rollen.
Maar wél dunkt 't mij noodig, dat er zoo
veel en luid al» mogelijk geprotesteerd worde
tegen de huidige opvatting van leven en kunst,
en op zijne wijze wenscht dit artikel daaraan
me» te doe».
FRANS COKNBN.
Nos eeHiiclimtelijke literatuur.
In plaats dat de heer Frant Coenen mij
dankbaar is, dat ik hem voorlichtte op een
terrein, dat hij slechts van uit een verre verte
bekeken bleek te hebben, geeft hij in dit
weekblad een onderschrift op mijn stukje, dat
door zijn toon minstens vreemd doet bij de
zakelijke uiteenzetting-,, die ik noodig meende.
Ik zal nu trachten, zonder hoop op dank,
toch even zakelyk terug, te komen op wat
den heer Coenen niet recht duidelijk schijnt
in de houding der christelijke literatoren.
Wie niet oppervlakkigj.es over myn eerste
artikel heeft heengelezen, zal zich herinneren,
dat ik het onderscheid tnaschen de werken
van christelijke en niet-christelijke auteurs,
allerminst heb gevonden in een
verschillendgewilde kunst-richting, dan wei in een onder
scheiden levensbeschouwing. Zoo min de
niet-ehristelyke auteurs bewust in hun wer
ken een pantheïstische levensopvatting willen
demonstreereri, willen de christelijke schrij
vers hun christeljjke opvattingen opzettelijk
in hun kunst-uitingen naar voren dringen.
Wat' eëncrzijds aan pantheïsme wordt ge
speurd, wordt anderzijds aan christelijke
geloofsopvattingen aangetroffen, maar daarom
behoeft de literaire grondslag van beiden niet
anders" te zijn en is hij voor 't meerendeel
ook niet anders. Wat moet men toch een
dwazen kijk hebben op de dingen, om te
kunnen epreken van verzoening tusschen het
christelijk geloof en de kunst. Lsefden die
beide dan in onmin en was het de roeping i
eener chr. literatuur" die verzoening te i
betrachten? Noch 't een noch het ander. |
Maar dat wil daarom niet zeggen, dat de |
christelijke levensbeschouwing in een kunst
product van geen waardij zou zijn. Juist
omdat een boek niet allén is een stuk kunst,
maar tegelijk de onbewuste drager van de
levensop ?atringen' van zijn maker, heeft de
christelijke levensbeschouwing een zeer groote
waardij, en geeft ze voldoende mötfvwsriïrg
tot het bijeen zich groepen der christelijke
auteurs.
De vraag,,waaroia dachristelij toactejivwre zich
apart vereemgeuin een itm8(-t$d»ehrïftl.»pruit
voort uit dezelfde onkunde, die«ewdwaselijk
deed oordeelen over de boeken der
christenauteurs. Ons Tijdschrift" is nimmer opgericht
als een apart £u«s«-tijdschrift, maar vrije
tribune voor het christelijk Nederland. De
inhoud, ook thans nog, geeft daarvan
veelmaals blijk. Eerst in de laatste jaren is de
redactie gekomen in handen der jongeren,
die de kunst-ideeën der SOers in hoofdzaak
waren toegedaan, maar ook deze jongeren
toonder, het vrije-tribune-karakter van eer
tijds te willen handhaven. Alzo 3 geen apart
iwist-trjdschrift, waarin de christelijke jon
geren zich vereenigden, maar een oud alge
meen-christelijk tijdschrift, dat nooit een
bizonder kunst-standpunt innam, maar dat
een eigenaardig cachet kreeg door de leiding
dier jongeren.
f Natuurlijk konden zij in andere tydf chriften
evengoed echrijveo. En bescheiden meen ik
te mogen opmerken, dat ik-zelf dat heb
getoond. Maar de doorsnee christen van onzen
tijd staat verre van die andere tijdschriften,
niet .omdat ze niet literair genoeg zijn, maar
omdat ze niet christelijk genoeg zijn. Een
eigen tijdschrift alleen kon ook den doorsnee ?
christen ? richter brengen tot de in christelijke
kringen verwaarloosde belangstelling voor
literatuur.
Of dit de bizonderheid is van Ons Tijd
schrift"? Misschien wel. En dat is mér bi
zonderheid, dan b'v. het bestaan van tijd
schriften naast elkaar als de Gids, de Nieuwe
Gids, Groot Nederland, enz.
Of mijn confraters" deze beschouwingen
deelen? Misschien ook wel. En daar worden
ze niet minder om.
Of Anema, de calvinist, een der voorna
men" is onder ons?
Misschien eveneens wel. Maar daardoor
zijn de chr. literatoren niet plotseling allemaal
calvinistisch.
Maar om deze opmerkingen gaat het ten
slotte niet. De vraag is, of er een speciale
christelijke literatuur" bestaat, en die beant
woordde ik ontkennend als deelgerechtigde
aan haar veronderstelde productie.
Ik wensch den ,heer Coenea een rustig
uurtje, om hierover nog eens na te denken.
G:
8-6'09.DAAJJ VAN DER ZEE
Berichten
SVEN HEDIS. Thans wordt bekend gemaakt
dat het werk over Hedin's laatste reis zal
heeten Trnnskimalaja. Entdeckimgin und
Abenttuer in Tibet. Het werk zal in .2 deelen of
36 afleveringen verschijnen en gebonden 13
gulden kosten. De eerste aflevering zal
l October &.s. het licht zien, het geheele werk
zal op 15 November compleet verkrijg
baar zijn.
DB DICAMEBON. Onder de ter verschijning
aangekondigde nieuwe engelsehe boeken.
vinden wij vernield The sourcw of the Decam>ron'
door A.. (C. Lee. De schrijver heeft getracht
r Bef gebeefe veld" van mfcTdeTeeuwschéen
l Oostersche vertelsels te overzien en beschrijft
de oorspronkelijke, overeenkomstige en
tegenhangM* van. Boccaccio's vwrteÜingen, in den
geest als Laadau's bekend» werk Quellen des
Dekamtron, waarop het als 't ware een sup
plement voimt.
BJOBNSTJEBNE BJÖRNSON'S nieuwste stuk
voett den- titel Naar een ny vm blomslrer.
(SVanneer de nieuwe wijnstok bloeit.)
**SIGXALEN WISSELING MET MARS. Terwijl
Europa nog erg twijfelzuchtig blijft bij de
vraag naar bewoonbaarheid van Mars, is men
in Amerika, allicht onler invloed van de
waarnemingen van den koopman-astronoom
Lowell, geneigd om Mars-bewoners zeer waar
schijnlijk te vinden. Hoewel het bewijzen van
het bestaan of niet bestaan der Mars-bewoners
niet zoo bijionder belangrijk is, tenminste
niet om er zeer veel geld aan zoei te brengen,
heeft de bekende prof. Pickering voorgesteld
geld bijeen te zamelen en een reusachtige
spiegel in elkaar te zetten voor ?25.000.000
(precies de kosten <an n Dreadnought) en
diarmee zonlicht-signalen naar Mars te-?flik
keren", in de hoop dat e ven tueele intelligente
wezens middelen zullen vinden terug te seinen.
Esn iets goedkooper plan is ook juist in
elkaar ge :et, waarbij in de witte alkali-woes
tijnen van CaliforniëreuzenlroHen met zwart
laken gemaakt worden; do'or deze lakens
in- en uit te rollen op den witten grond, kan
men signalen geven. Dit plan, waarbij onze
oude moeder aarde nog knipoogt tegen Mars,
is niet zóó gek als het volgende, waarbij in
't ge heel geen gezond verstand is in rekening
gebracht.
Prof. Todd meent dat 't volgend najaar, als
Mars dicht by ons staat, de Mars-bewoners
stellig met draadlooze telegraphieeontict.met
de aarde zullen probeeren te krijgen. Hij.wil
nu zeer gevoelige ontvangers voor de
electrieche golven in een ballon op laten stijgen,
om daar in de hoogte ongestoord naar Man s'
verre stem te luisteren. Als hij iet doet, lukt
net Be m allicht meteen de mtrzfefr der spBe
ren te hooren. Gezien het feit dat de profes
sor niet veel hooger zal stijgen dan 10 K.M
ietwat de planeet 3Hm ongeveer 70.000.000
K.M. van ons verwijderd is, dan doet prof.
Todxt beter vasten grond te houden onderzijn
eigen lichaam en emfer zijn gedachten. Hij
kan. evengoed meenea, dat hij mij hier in Hol
land duidelijker kan hopren praten, als bij in
Amerika n stap naar mij toekomt.
40 cents per regel.
BOUWT te NUNSPEET.
Inlichtingen bij het bouwbureau ,,4.rti",
aldaar.
C. H. TA1T DER TELDEN, Fa. G. B. BOSCH, Hofjow.
EALTERSTRAA.T 153-155, Amsterdam. Tel 2045.
UrnMpl nfol inirO Boulevard
AnsDlUSSör UlCl llll|llltj. pach 52-54.
Karntrs incl. verl., verw. en bediening vanaf
f r. 3.?Best gerenommeerd reetaunn' a la
carte. Pension vanaf fr. 9.?. Lift.
Hollandsche .Directie.
Piano-, Orgel- en Nuziekhandel
Meyroos <& Halsltoven,
ARNHEM, KONINGSPLEIN.
VLEUGELS es PIMCTS
in Koop en in Huur.
KEPAEEEEEN- 81EM34EN BUILEN.
STOKPAARDJES
LELIENMELK-ZEEP
maakt uw huid zuivef en zacht met jeugdig f rissche rose, verblindendschoone teint,
verdrijft zomersproetén, puisten enren alle verdere huidonreinheden. VerkrijgBaar
a 50 cent-per Stuk bij Apothekers, drogisten, en coiffeurs.
UNITY
met
Het RU W r Et voor
A. DRUKKER & Co,, Rokin 126.
U
ui iiiiiniiiiiiiiiiimiiimiiinniintiniiitiii in iiiiiiiinmiii iimmi
IIIIIIIIMIIIIIIIIIIMHIIIIIIlnllllHIIMIIIIIUItllHIIIIIIIIIIHIH1llllllnllll1tlllllï«IH4mill111ll11ltlllllllMlllnlHIIIII MllimtlM
liMiiiiiniiiiliiMniiHiiiiiuiMfjiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiitliiiiiHiiiiiiniiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiMiiiiiiuHiiiniiiiMUiiiiiii
DAMEjg.
Evenals verleden jaar" eft het jaar
te voren, kom ik bij u bedelen voor
arme kinderen. Het
vacantie-kinderfeest is weer aanataande, on elk die
een gulden zendt aan den heer H. VAN
BREEMEN, Sarphatipatk 70, kan zich bet
genoegen verschaffen, n Amsterdamsch
schoolkind, n van de allerarmste, dat
andera in de aHnerYacantier zijn straat
of steeg niet uitkomt, een beerlijken,
onVCTgetelijken dag te bezorgen; een dag
ia; het duin, aan bet strand, in het bosch
of op de heide, doorgebracht met prettig
? s-pel en goed en volop eten. Zoo ooit,
dan wordt uw gift in dit geval goed
bwteed.
Ik herhaal met vrijmoedigheid mijn
aansporing omdat, hoevelen ook verleden
jaar er gevolg aan gaven, er stellig
nog velen onder u zijn, die door ver
geetachtigheid of drukke bezigheden ver
zuimden- hun voornemen uit te voeren,
en voor wie die gulden of iets meer
wellicht maar een waardeloos breukdeel
van een procent op eigen
vacantie-uitgaven legt.
Ee*kening en verantwoording met geïll.
verslag van het feeat wordt aan alle
gevers toegezonden.
E. HEIMANS.
IMHIIIIIHimHIHtfilllllnlIlIrlllllllimillllllllllMMIIIIIIIIIIMMIIMIIMIIIIII
laiU H&iÉa&M ia Japan en Gbiiia,
Zooals men weet bekleedt de vrouw in
Japan een zeer lage positie. Slavin van baar
jeugd af; in alles den man onderdanig, wordt
het er nie.t beter op als zij in het huwelijk
treedt.
Natuurlijk speelt zij ook bij
hettenhuwelijkgeven een zeer onderdanige rol.
Maar dat zy reeds vaak in haar jeugd door
ouders voor bet beroep van prostituéwordt
afgericht, mag wel als iets vaststaands-worien
aangemerk'. ^
Zooals men weet -/ijn in Japan in alle steden
de zoogenaamde thtebuizen, die eigenlijk
niets anders zijn dftn bordeelen.
Welnu, het is onlangs bewezen, dat 98 pCt.
der aldaar aanwezige vrouwen door baar
familiebetrekkingen al°kleine kinderen aan
de houders van die theehuizen werden ver
kocht.
En niet alleen dat deze ongelukkige wezentjes
aan bordeelhouders .werden te koop geboden,
doch tevens werden er door ouders of ver
wanten contracten aangegaan, om bet recht
te hebben, ze van tijd Ut tijd aan anderen
per maand of per week te verhuren.
Zoo gingen die stumpers dus als voorwerpen
van weinig waaide ten gebruike van den een
naar den ander, zoodat ze op het laatst in
een ziekenhuis terecht kwamen. Dit is be
wezen, volgens de door het Gouvernement opge
maakte statistieken !
Uit etn van die statistieken ontleenen wij
het volgende:
Ongeveer de helft der Japaneche prostitués
worden op haar zeide jaar verkocht, en tot
haar vijftiende jaar afgericht, ten einde
op dit tijdstip den mannen ten dienste te
kunnen zijn en daardoor een goede winst
aan haar eigenaar, te verzekeren!
Als een man het ongeluk heeft zijn geld
te verliezen, dan zoekt bij het verlorene terug
te krijgen dcor middel van het verhuren voor
korteren of langeren tijd van vrouw en dochters!
De arme schepsels kunnen daartegen niets
inbrengen, want in Japan heerecht de man
oppermachtig l
De vrouwen zy'n echter ook over het alge
meen reeds zóó gedeprimeerd, dat zij het
vaak als een plicht beschouwen om op deze
wijze haar heer en meester geld te verschaften I
Vele Japansche mannen zien er dan ook
niet de minste schande in, hun jonge vrouwen
per week of zelfa per dag aan hun vrienden
of andere i;eldbieders te verhuren!
En niet alleen in Japan gebeurt zooiets l
Uit een verslag van een in Californiëge
vestigd agent, blykt, dat de Japanners er niet
in het minst tegenop zien hun vrouwen ook
aan geldbiedende Amerikanen voor
onbepaalden t|jd af te staar*. Wat er van het
moreel gehalte dezer vrouwen terecht komt,
kan ieder zich denken!
En niet alleen aan particulieren doch ook
met bordeelhouders worden dpor de gehuwde
mannen buiten weten van hunne echtgenooten
contracten gemaakt, waarbij wordt bepaald
dat zekere nachten die vrouwen moeten
disponibel zgn voor de bezoekers van bor
deelen. De heer Meysh die bovenstaande
s atistiek opmaakte, voegde er bij:
Kan men in Japan wel spreken van ge
vallen vrouwen," waar deze, reeds als kin
deren van zes jaren in een omgeving worden
gebracht, alwaar' zij er op worden afgericht
om alles wat aangeboren goeds en moreels
in haar mocht aanwezig zyn, te verstikken?
En dat dit in werkelijkheid het geval is,
blijkt uit hef antwoord dat ik kreeg op een
vraag, hoe die gedegenereerden over zich
zelf dachten.
Ik denk niet; ik gehoorzaam ea doe wat
de mannen me bevelen!"
Is het niet iets vreeselijks, te weten dat er
nog heden ten dage in een zoogenaamd be
schaafd land, of dat tenminste zijn best doet
daarvoor te werden gebonden, zulke toestan
den heerschen!
Kan men zich erger denken, dan de uiting
op deze wijze uit den mond van een slacht
offer.
Ik denk niet; ik doe wat de mannen me
bevelen te doen?"...
Ik zag in Amerika zijmle eens een
comediestuk, waarin de zeden en gebruiken niet op ope
rette wijze, maar natuurgetrouw werden weer
gegeven door een auteur, de in Japan zijnde
een grondige studie van het familieleven had
gemaakt.
Men kreeg een uitnemenden indruk van
de karaktervorming en de- wijze van opvoe
ding in Japarj.
En nu bleek, dat niet alleen in de kringen,
waar ds vaders hun kinderen aan bordeel
houders verkwanselen, maar tevens in de
meergegoede kringen, de man overal als een
despotiek tyran den scepter zwaait.
Ik ergerde ine ontzettend bij het zien van
zoo'n vrouwenslavernij, en ik dankte het lot,
dat mij geplaatst had in een omgeving waai
de tyrannie van den man tot the past
time" behoort.
In den Bijbel komen ook passages voor
die aan de handelingen der Japanners doen
HMIIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIinlIIIIIMIIIIIIMIIMIMIIIIlllllllllrllllllMlllltlllUlltlUIIIIIIIIIHliUliMIIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIIIlnMIIIIIIIIIMIIIIMtllllllllllllllMIIIIIMIIIlll
i HET VERTE
denker, o. a. waar aan Loth de ondergang
van Sodom en Gocnorra wordt voorspeld.
Het zal dus in oude tijden zeker wel
gebruikelijk zijn geweest, dat'vaders, broeders
en echigenpoten o?er de lichamen van doch
ters, zusters f n vrouwen beschikten. Goddank
dat zooieta heden ten da^e nog maar in
landen voorkomt die achler gebleven zijn in
moretld besebaviL};!
Nog niet lang geleden, werd door
tusschenkomst van de door het Briteche gouvernement
ingestelde toezicht op den invoer van meisjes
een partijtje" gele slavinnen,, aangehouden,
dat onder geleide van zes marnen naar
Singapore werd gezonden.
Korten tijd daarna stond in een der bladen
een brutale advertentie van den volgenden
inhoud:
Wij maken hierbij bekend, dat de aange
houden koopwaar, niet naar Japan ia terug
gezonden, maïr is opgeborgen binnen de
muren van Singapooreche bordeelen!"
Natuurlijk spetlde in dit geval, ook weer
als in de meeste van dien aard, omkooping
een groote rol.
Onlangs is een ecqaête ingesteld naar het
aantal Japangche vrouwen dat in bordeelen
woont.
De uitkomst toonde aan het enorm bedrag
van 110001
De Chineesche toestanden zijn niet veel
beter!
De eerste aanleiding van den verkoop
van Chineesche vrouwen aan vreemdelingen
was het isoleerea van den stam der Tan-Ka's.
Deze mochten slechts wonen in schepen
en, om te kunnen leven, dreven zij handel
met de uit den vreemde komende schepelingen.
Uit dien handel ontstond allengs de uit
levering van vrouwen en meisjes of een af
staan van deze voor korteren of langeren tijd!
De Chineesche huwelijkswetgeving is niet
veel anders dan het maken van de vrouw
tot slavin van den man!
Geen wonder dua, dat de vrouw niets had
in te brengen, als haar man de dochtertjes
uit haar huwelijk geboren, aan andere man
nen verkocht. Een gevestigde handel in alle
slavinnen was al heel lang tusschen China en
Singapore, San Francisco en Australië.
Men heeft een heel vernuftig plan bedacht
om de speurhonden der politie op een dwaal
weg te brengen, of hun ten minste het recht
te benemen op te treden in hun functie.
Het is namelijk de gewoonte om de bor
deelen in te richten alsof het private fami
liepensions" en niets anders waren.
(Dat kunstje weet men hier te lande echter
ook in praktijk te brengen.) Dat de prosti
tutie in China zoo welig bloeit, is ook te wijten
aan de fycdicaten door vermogende mannen
opgericht, zoodat gebrek aan geld nooit dien
vuigen handel belet. '
Daarbij zijn veel rechters in China zeer
gevoelig voor omkooperij, zoodat het als men
maar betalen wü, het niet moeilijk is om vrij te
komt n. De geheime genoot schappen zijn tevens
daar, om allen ctie de machtige heeren boos
doeners tegenwerken en aanklagen, met den
dood te bedreigen.
' Men kan zich dan ook in Europa niet
j voorstellen, welke een enormen omvang de
j handel in meitjes en vrouwen in China
j heeft genomen !
De corruptie is zóó groot, dat slavinnen-'
handelaren er niets in zien meisjes dienaar
school gaan of boodschappen van haar moeders
doen op klaarlicbten dag te stelen, omdat
stelen gemakkelijker en goedkooper is dan
het onderhandelen o ver. den prys van de
kinderen met hunne ouders!
Het stelen van meisjes is dan ook een dage
lijks voorkomende gebeurtenis in Honkong.
De vrouwen, die nu langzamerhand,
door het in meer in contact komen met
andere natiën, haar slavenstaat zullen gaan
gevoelen, moeten beginnen met te eischen
vrijheid,door de wet erkend, om te beschikken
over haar eigen lichaam l
Voorzeker een droe/vig iet?, dat in de
20ste eeuw na Christus zulk een eisch nog
moet worden gedaan!
den Haag. H. VAN DE MOER.
Heteekenis der Kamerverkiezingen. Geestig.
woord van Keizer Wilhelm. Een nieuwe
bergtop in de Himalaya. Hulde
aan de nagedachtenis van Joséphine de
Beauharnais. Selma Kü'z.
Kon ik beter oogenblik, gunstiger gelegen
heid kiezen, dan in deze maand, de maand
Juni 1909, de maand der verkiezingen, u te
wijzen, op het glashelder artikel van A. de
der huisvrouw verdienen ten volle de gunstig bekend staande
MAGGI Producten
Goettoofl, pmaMïin 't ptaiiK en Toartreffelüt Yan smaal
MAGGl's Aroma
verbetert oogenblikkeHJk
den smaak van zwakke soepen,
bouillon, groenten, sausen enz.
MAGGI's Gekorrelde Bouillon
dient voor de bereiding van
beerlijken bouillon in ledere
geTtenschte hoeveelheid.
MAGGPs Bouillon Blokjes
Deze dienen voor de bereiding
van ceuen
heerlijken kop bouillon,
MAGGPs Soepen in Tabletten
geven in korten tijd, slechts
mot water gekookt, aangenaam
smakende en voedzame soepen.