De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 27 juni pagina 3

27 juni 1909 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. tet een tort»to«toeli}k beireve» sport is geworden, een soort uienwbafeken godheid, die gedieod wordt in algeheele overgave en zelfopoffering. Waarom eigenlijk? Wi* BiofUeert daar waarlijk van ea wa»r at m«ii bii di« monsterlijke opeeahoopingen va» geld d« beschaving dat is d« opheffing nft da dierlijkheid?stijgen of zelfs h«t mate rieel l««en*genot rljkeLyk vermeerderd? Integendeel: vete diei onaitputtelp r-üken strooien, ma t hum geld of hoopen 'talhoogec ojx, beide zond «r reden, vervallen ook tot allerlei laagheid ea afdwaling", blijkbaar opdat het oude woord bewaarheid, zou worden, dat gald alleen nut gelukkig maakt"... Boet niet de se ptaetische gezindheid, die het vooral' op slagen, en carrière maken" toe legt, dia door 't leven dringt, als ware het een ,jungle", met enorme voortvarendheid, rechts en, links, wat hinderlijk is, vertrappend, heat zij niet -imericaname en wordt zij niet door sommige (waarschijnlijk na ef-idealistische) zielen- aangeprezen als de meest wen"achelyke. geaardheid, voor een geheel volk.? God beware ons l Die geest" verwart maar voortdurend middel en doel en komt er, in alle nuchterheid en koele overweging, toe vaa. de samenleving n groot gekkenhuis te maken. En het gekste is, dat zoo gezinde mensehea ook nog iets van kunst begeer t n, terwüi .het toch duidelijk is dat deze van hen niets hebben moet. Men kan toch waarlijk niet alles koopen l Er ba«taat een. nog ai verbreide meening, dat onze kunst ie o weinig, en zwak Is, wjl het aan gemeenschappelijke idealen ontbreekt. Dia meeaing, i» nu al niet nieuw meer en sedert ia er een en ander gezegd en gedaan, waar ai t talentvol!* menschen zeer goed idealen hadden kunnen formeeren. Maar de kuB&t i'« ei intussen en niet dikker op ge worden. Zou dat .ook zijn, omdat, zeer zeker, die idealen niet meer ontbreken, maar onze generaties ontwende», hen in k ons t téver werken"? Geestdrift is er nog, wel, en zelfs veei, wil ik, hopen, doch gevoel en ver beelding slaan maar zwakjes aan en ook het verstand is sedert lang zoo gedresseerd, dat het overal waarnemen en onderscheiden, doch maar nauwlijks meer, buiten de reëele wereld om, eamer stellen kan. Wij willen wel, maar wij kunnen niet en het is, een jammerlijk schouwspel, te zien, hoe deze tjjdy <jAé\'zoo knar; machines n zelfs vliegmachtnes bonrwt, "lich aftebt om in hét i'terfijk leven1 watVchoènheid te ve werkelijken. Vergeefs! want'het wordt onder haar vlijtige handen met den' d'ag leeljjker. Met 'stedenbotrw, mét buÏBÏnricttting, niet kleèding, cnet gebruiksvoorwerpen worden thans de best bedoeïde maai- pTJnlij'kste proeven genomen, en &et voornaamste resultaat schijnt te zijn: verwijdering van het' allerleelijkste, tot er iets volkomen wezenloas en neutraals over blijft. In zulk een vale W opgedirkte omgeving nu ti.eren (Inderdaad: tieren) dan de afaonderlijke kunsten, zonder verband met elkaar of met het leven zelf, en'het lijkt precies een kermisböel, waar gore Venters, met stemmen rauw van 't schreeuwen, ons aan roepen en wonderen beloven daar, achter de gordynen van d.e tent. Maar wie er binnen gaan, vinden een armeVtfk, schunnig zoodje. ... Er zal misschien nog menig geslacht moeten komen en gaan, de maatschappelijke toestan den zullen intnsschen zeer moeten veranderen, de menschen sterker worden en de opvoeding vooral op gansch andere doeleinden gericht, eer opnieuw kunst zal geschapen en begrepen worden alg een. eigenlijk deel van het leven. Missen kan echter de beschaving haar niet, want arj is een noodzakelijke doorgang op den weg ter bewustwording, omdat zij inzicht geeft in 't sterflijke en geestlrjke beide en die op bevredigende wijze verzoent. Daarom behoe ven wij ons nog niet zeer ongerust te maken. De kunst zal niet geheel verdwijnen en de menschheid wel weer in 't rechte spoor rollen. Maar wél dunkt 't mij noodig, dat er zoo veel en luid al» mogelijk geprotesteerd worde tegen de huidige opvatting van leven en kunst, en op zijne wijze wenscht dit artikel daaraan me» te doe». FRANS COKNBN. Nos eeHiiclimtelijke literatuur. In plaats dat de heer Frant Coenen mij dankbaar is, dat ik hem voorlichtte op een terrein, dat hij slechts van uit een verre verte bekeken bleek te hebben, geeft hij in dit weekblad een onderschrift op mijn stukje, dat door zijn toon minstens vreemd doet bij de zakelijke uiteenzetting-,, die ik noodig meende. Ik zal nu trachten, zonder hoop op dank, toch even zakelyk terug, te komen op wat den heer Coenen niet recht duidelijk schijnt in de houding der christelijke literatoren. Wie niet oppervlakkigj.es over myn eerste artikel heeft heengelezen, zal zich herinneren, dat ik het onderscheid tnaschen de werken van christelijke en niet-christelijke auteurs, allerminst heb gevonden in een verschillendgewilde kunst-richting, dan wei in een onder scheiden levensbeschouwing. Zoo min de niet-ehristelyke auteurs bewust in hun wer ken een pantheïstische levensopvatting willen demonstreereri, willen de christelijke schrij vers hun christeljjke opvattingen opzettelijk in hun kunst-uitingen naar voren dringen. Wat' eëncrzijds aan pantheïsme wordt ge speurd, wordt anderzijds aan christelijke geloofsopvattingen aangetroffen, maar daarom behoeft de literaire grondslag van beiden niet anders" te zijn en is hij voor 't meerendeel ook niet anders. Wat moet men toch een dwazen kijk hebben op de dingen, om te kunnen epreken van verzoening tusschen het christelijk geloof en de kunst. Lsefden die beide dan in onmin en was het de roeping i eener chr. literatuur" die verzoening te i betrachten? Noch 't een noch het ander. | Maar dat wil daarom niet zeggen, dat de | christelijke levensbeschouwing in een kunst product van geen waardij zou zijn. Juist omdat een boek niet allén is een stuk kunst, maar tegelijk de onbewuste drager van de levensop ?atringen' van zijn maker, heeft de christelijke levensbeschouwing een zeer groote waardij, en geeft ze voldoende mötfvwsriïrg tot het bijeen zich groepen der christelijke auteurs. De vraag,,waaroia dachristelij toactejivwre zich apart vereemgeuin een itm8(-t$d»ehrïftl.»pruit voort uit dezelfde onkunde, die«ewdwaselijk deed oordeelen over de boeken der christenauteurs. Ons Tijdschrift" is nimmer opgericht als een apart £u«s«-tijdschrift, maar vrije tribune voor het christelijk Nederland. De inhoud, ook thans nog, geeft daarvan veelmaals blijk. Eerst in de laatste jaren is de redactie gekomen in handen der jongeren, die de kunst-ideeën der SOers in hoofdzaak waren toegedaan, maar ook deze jongeren toonder, het vrije-tribune-karakter van eer tijds te willen handhaven. Alzo 3 geen apart iwist-trjdschrift, waarin de christelijke jon geren zich vereenigden, maar een oud alge meen-christelijk tijdschrift, dat nooit een bizonder kunst-standpunt innam, maar dat een eigenaardig cachet kreeg door de leiding dier jongeren. f Natuurlijk konden zij in andere tydf chriften evengoed echrijveo. En bescheiden meen ik te mogen opmerken, dat ik-zelf dat heb getoond. Maar de doorsnee christen van onzen tijd staat verre van die andere tijdschriften, niet .omdat ze niet literair genoeg zijn, maar omdat ze niet christelijk genoeg zijn. Een eigen tijdschrift alleen kon ook den doorsnee ? christen ? richter brengen tot de in christelijke kringen verwaarloosde belangstelling voor literatuur. Of dit de bizonderheid is van Ons Tijd schrift"? Misschien wel. En dat is mér bi zonderheid, dan b'v. het bestaan van tijd schriften naast elkaar als de Gids, de Nieuwe Gids, Groot Nederland, enz. Of mijn confraters" deze beschouwingen deelen? Misschien ook wel. En daar worden ze niet minder om. Of Anema, de calvinist, een der voorna men" is onder ons? Misschien eveneens wel. Maar daardoor zijn de chr. literatoren niet plotseling allemaal calvinistisch. Maar om deze opmerkingen gaat het ten slotte niet. De vraag is, of er een speciale christelijke literatuur" bestaat, en die beant woordde ik ontkennend als deelgerechtigde aan haar veronderstelde productie. Ik wensch den ,heer Coenea een rustig uurtje, om hierover nog eens na te denken. G: 8-6'09.DAAJJ VAN DER ZEE Berichten SVEN HEDIS. Thans wordt bekend gemaakt dat het werk over Hedin's laatste reis zal heeten Trnnskimalaja. Entdeckimgin und Abenttuer in Tibet. Het werk zal in .2 deelen of 36 afleveringen verschijnen en gebonden 13 gulden kosten. De eerste aflevering zal l October &.s. het licht zien, het geheele werk zal op 15 November compleet verkrijg baar zijn. DB DICAMEBON. Onder de ter verschijning aangekondigde nieuwe engelsehe boeken. vinden wij vernield The sourcw of the Decam>ron' door A.. (C. Lee. De schrijver heeft getracht r Bef gebeefe veld" van mfcTdeTeeuwschéen l Oostersche vertelsels te overzien en beschrijft de oorspronkelijke, overeenkomstige en tegenhangM* van. Boccaccio's vwrteÜingen, in den geest als Laadau's bekend» werk Quellen des Dekamtron, waarop het als 't ware een sup plement voimt. BJOBNSTJEBNE BJÖRNSON'S nieuwste stuk voett den- titel Naar een ny vm blomslrer. (SVanneer de nieuwe wijnstok bloeit.) **SIGXALEN WISSELING MET MARS. Terwijl Europa nog erg twijfelzuchtig blijft bij de vraag naar bewoonbaarheid van Mars, is men in Amerika, allicht onler invloed van de waarnemingen van den koopman-astronoom Lowell, geneigd om Mars-bewoners zeer waar schijnlijk te vinden. Hoewel het bewijzen van het bestaan of niet bestaan der Mars-bewoners niet zoo bijionder belangrijk is, tenminste niet om er zeer veel geld aan zoei te brengen, heeft de bekende prof. Pickering voorgesteld geld bijeen te zamelen en een reusachtige spiegel in elkaar te zetten voor ?25.000.000 (precies de kosten <an n Dreadnought) en diarmee zonlicht-signalen naar Mars te-?flik keren", in de hoop dat e ven tueele intelligente wezens middelen zullen vinden terug te seinen. Esn iets goedkooper plan is ook juist in elkaar ge :et, waarbij in de witte alkali-woes tijnen van CaliforniëreuzenlroHen met zwart laken gemaakt worden; do'or deze lakens in- en uit te rollen op den witten grond, kan men signalen geven. Dit plan, waarbij onze oude moeder aarde nog knipoogt tegen Mars, is niet zóó gek als het volgende, waarbij in 't ge heel geen gezond verstand is in rekening gebracht. Prof. Todd meent dat 't volgend najaar, als Mars dicht by ons staat, de Mars-bewoners stellig met draadlooze telegraphieeontict.met de aarde zullen probeeren te krijgen. Hij.wil nu zeer gevoelige ontvangers voor de electrieche golven in een ballon op laten stijgen, om daar in de hoogte ongestoord naar Man s' verre stem te luisteren. Als hij iet doet, lukt net Be m allicht meteen de mtrzfefr der spBe ren te hooren. Gezien het feit dat de profes sor niet veel hooger zal stijgen dan 10 K.M ietwat de planeet 3Hm ongeveer 70.000.000 K.M. van ons verwijderd is, dan doet prof. Todxt beter vasten grond te houden onderzijn eigen lichaam en emfer zijn gedachten. Hij kan. evengoed meenea, dat hij mij hier in Hol land duidelijker kan hopren praten, als bij in Amerika n stap naar mij toekomt. 40 cents per regel. BOUWT te NUNSPEET. Inlichtingen bij het bouwbureau ,,4.rti", aldaar. C. H. TA1T DER TELDEN, Fa. G. B. BOSCH, Hofjow. EALTERSTRAA.T 153-155, Amsterdam. Tel 2045. UrnMpl nfol inirO Boulevard AnsDlUSSör UlCl llll|llltj. pach 52-54. Karntrs incl. verl., verw. en bediening vanaf f r. 3.?Best gerenommeerd reetaunn' a la carte. Pension vanaf fr. 9.?. Lift. Hollandsche .Directie. Piano-, Orgel- en Nuziekhandel Meyroos <& Halsltoven, ARNHEM, KONINGSPLEIN. VLEUGELS es PIMCTS in Koop en in Huur. KEPAEEEEEN- 81EM34EN BUILEN. STOKPAARDJES LELIENMELK-ZEEP maakt uw huid zuivef en zacht met jeugdig f rissche rose, verblindendschoone teint, verdrijft zomersproetén, puisten enren alle verdere huidonreinheden. VerkrijgBaar a 50 cent-per Stuk bij Apothekers, drogisten, en coiffeurs. UNITY met Het RU W r Et voor A. DRUKKER & Co,, Rokin 126. U ui iiiiiniiiiiiiiiiimiiimiiinniintiniiitiii in iiiiiiiinmiii iimmi IIIIIIIIMIIIIIIIIIIMHIIIIIIlnllllHIIMIIIIIUItllHIIIIIIIIIIHIH1llllllnllll1tlllllï«IH4mill111ll11ltlllllllMlllnlHIIIII MllimtlM liMiiiiiniiiiliiMniiHiiiiiuiMfjiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiitliiiiiHiiiiiiniiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiMiiiiiiuHiiiniiiiMUiiiiiii DAMEjg. Evenals verleden jaar" eft het jaar te voren, kom ik bij u bedelen voor arme kinderen. Het vacantie-kinderfeest is weer aanataande, on elk die een gulden zendt aan den heer H. VAN BREEMEN, Sarphatipatk 70, kan zich bet genoegen verschaffen, n Amsterdamsch schoolkind, n van de allerarmste, dat andera in de aHnerYacantier zijn straat of steeg niet uitkomt, een beerlijken, onVCTgetelijken dag te bezorgen; een dag ia; het duin, aan bet strand, in het bosch of op de heide, doorgebracht met prettig ? s-pel en goed en volop eten. Zoo ooit, dan wordt uw gift in dit geval goed bwteed. Ik herhaal met vrijmoedigheid mijn aansporing omdat, hoevelen ook verleden jaar er gevolg aan gaven, er stellig nog velen onder u zijn, die door ver geetachtigheid of drukke bezigheden ver zuimden- hun voornemen uit te voeren, en voor wie die gulden of iets meer wellicht maar een waardeloos breukdeel van een procent op eigen vacantie-uitgaven legt. Ee*kening en verantwoording met geïll. verslag van het feeat wordt aan alle gevers toegezonden. E. HEIMANS. IMHIIIIIHimHIHtfilllllnlIlIrlllllllimillllllllllMMIIIIIIIIIIMMIIMIIMIIIIII laiU H&iÉa&M ia Japan en Gbiiia, Zooals men weet bekleedt de vrouw in Japan een zeer lage positie. Slavin van baar jeugd af; in alles den man onderdanig, wordt het er nie.t beter op als zij in het huwelijk treedt. Natuurlijk speelt zij ook bij hettenhuwelijkgeven een zeer onderdanige rol. Maar dat zy reeds vaak in haar jeugd door ouders voor bet beroep van prostituéwordt afgericht, mag wel als iets vaststaands-worien aangemerk'. ^ Zooals men weet -/ijn in Japan in alle steden de zoogenaamde thtebuizen, die eigenlijk niets anders zijn dftn bordeelen. Welnu, het is onlangs bewezen, dat 98 pCt. der aldaar aanwezige vrouwen door baar familiebetrekkingen al°kleine kinderen aan de houders van die theehuizen werden ver kocht. En niet alleen dat deze ongelukkige wezentjes aan bordeelhouders .werden te koop geboden, doch tevens werden er door ouders of ver wanten contracten aangegaan, om bet recht te hebben, ze van tijd Ut tijd aan anderen per maand of per week te verhuren. Zoo gingen die stumpers dus als voorwerpen van weinig waaide ten gebruike van den een naar den ander, zoodat ze op het laatst in een ziekenhuis terecht kwamen. Dit is be wezen, volgens de door het Gouvernement opge maakte statistieken ! Uit etn van die statistieken ontleenen wij het volgende: Ongeveer de helft der Japaneche prostitués worden op haar zeide jaar verkocht, en tot haar vijftiende jaar afgericht, ten einde op dit tijdstip den mannen ten dienste te kunnen zijn en daardoor een goede winst aan haar eigenaar, te verzekeren! Als een man het ongeluk heeft zijn geld te verliezen, dan zoekt bij het verlorene terug te krijgen dcor middel van het verhuren voor korteren of langeren tijd van vrouw en dochters! De arme schepsels kunnen daartegen niets inbrengen, want in Japan heerecht de man oppermachtig l De vrouwen zy'n echter ook over het alge meen reeds zóó gedeprimeerd, dat zij het vaak als een plicht beschouwen om op deze wijze haar heer en meester geld te verschaften I Vele Japansche mannen zien er dan ook niet de minste schande in, hun jonge vrouwen per week of zelfa per dag aan hun vrienden of andere i;eldbieders te verhuren! En niet alleen in Japan gebeurt zooiets l Uit een verslag van een in Californiëge vestigd agent, blykt, dat de Japanners er niet in het minst tegenop zien hun vrouwen ook aan geldbiedende Amerikanen voor onbepaalden t|jd af te staar*. Wat er van het moreel gehalte dezer vrouwen terecht komt, kan ieder zich denken! En niet alleen aan particulieren doch ook met bordeelhouders worden dpor de gehuwde mannen buiten weten van hunne echtgenooten contracten gemaakt, waarbij wordt bepaald dat zekere nachten die vrouwen moeten disponibel zgn voor de bezoekers van bor deelen. De heer Meysh die bovenstaande s atistiek opmaakte, voegde er bij: Kan men in Japan wel spreken van ge vallen vrouwen," waar deze, reeds als kin deren van zes jaren in een omgeving worden gebracht, alwaar' zij er op worden afgericht om alles wat aangeboren goeds en moreels in haar mocht aanwezig zyn, te verstikken? En dat dit in werkelijkheid het geval is, blijkt uit hef antwoord dat ik kreeg op een vraag, hoe die gedegenereerden over zich zelf dachten. Ik denk niet; ik gehoorzaam ea doe wat de mannen me bevelen!" Is het niet iets vreeselijks, te weten dat er nog heden ten dage in een zoogenaamd be schaafd land, of dat tenminste zijn best doet daarvoor te werden gebonden, zulke toestan den heerschen! Kan men zich erger denken, dan de uiting op deze wijze uit den mond van een slacht offer. Ik denk niet; ik doe wat de mannen me bevelen te doen?"... Ik zag in Amerika zijmle eens een comediestuk, waarin de zeden en gebruiken niet op ope rette wijze, maar natuurgetrouw werden weer gegeven door een auteur, de in Japan zijnde een grondige studie van het familieleven had gemaakt. Men kreeg een uitnemenden indruk van de karaktervorming en de- wijze van opvoe ding in Japarj. En nu bleek, dat niet alleen in de kringen, waar ds vaders hun kinderen aan bordeel houders verkwanselen, maar tevens in de meergegoede kringen, de man overal als een despotiek tyran den scepter zwaait. Ik ergerde ine ontzettend bij het zien van zoo'n vrouwenslavernij, en ik dankte het lot, dat mij geplaatst had in een omgeving waai de tyrannie van den man tot the past time" behoort. In den Bijbel komen ook passages voor die aan de handelingen der Japanners doen HMIIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIinlIIIIIMIIIIIIMIIMIMIIIIlllllllllrllllllMlllltlllUlltlUIIIIIIIIIHliUliMIIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIIIlnMIIIIIIIIIMIIIIMtllllllllllllllMIIIIIMIIIlll i HET VERTE denker, o. a. waar aan Loth de ondergang van Sodom en Gocnorra wordt voorspeld. Het zal dus in oude tijden zeker wel gebruikelijk zijn geweest, dat'vaders, broeders en echigenpoten o?er de lichamen van doch ters, zusters f n vrouwen beschikten. Goddank dat zooieta heden ten da^e nog maar in landen voorkomt die achler gebleven zijn in moretld besebaviL};! Nog niet lang geleden, werd door tusschenkomst van de door het Briteche gouvernement ingestelde toezicht op den invoer van meisjes een partijtje" gele slavinnen,, aangehouden, dat onder geleide van zes marnen naar Singapore werd gezonden. Korten tijd daarna stond in een der bladen een brutale advertentie van den volgenden inhoud: Wij maken hierbij bekend, dat de aange houden koopwaar, niet naar Japan ia terug gezonden, maïr is opgeborgen binnen de muren van Singapooreche bordeelen!" Natuurlijk spetlde in dit geval, ook weer als in de meeste van dien aard, omkooping een groote rol. Onlangs is een ecqaête ingesteld naar het aantal Japangche vrouwen dat in bordeelen woont. De uitkomst toonde aan het enorm bedrag van 110001 De Chineesche toestanden zijn niet veel beter! De eerste aanleiding van den verkoop van Chineesche vrouwen aan vreemdelingen was het isoleerea van den stam der Tan-Ka's. Deze mochten slechts wonen in schepen en, om te kunnen leven, dreven zij handel met de uit den vreemde komende schepelingen. Uit dien handel ontstond allengs de uit levering van vrouwen en meisjes of een af staan van deze voor korteren of langeren tijd! De Chineesche huwelijkswetgeving is niet veel anders dan het maken van de vrouw tot slavin van den man! Geen wonder dua, dat de vrouw niets had in te brengen, als haar man de dochtertjes uit haar huwelijk geboren, aan andere man nen verkocht. Een gevestigde handel in alle slavinnen was al heel lang tusschen China en Singapore, San Francisco en Australië. Men heeft een heel vernuftig plan bedacht om de speurhonden der politie op een dwaal weg te brengen, of hun ten minste het recht te benemen op te treden in hun functie. Het is namelijk de gewoonte om de bor deelen in te richten alsof het private fami liepensions" en niets anders waren. (Dat kunstje weet men hier te lande echter ook in praktijk te brengen.) Dat de prosti tutie in China zoo welig bloeit, is ook te wijten aan de fycdicaten door vermogende mannen opgericht, zoodat gebrek aan geld nooit dien vuigen handel belet. ' Daarbij zijn veel rechters in China zeer gevoelig voor omkooperij, zoodat het als men maar betalen wü, het niet moeilijk is om vrij te komt n. De geheime genoot schappen zijn tevens daar, om allen ctie de machtige heeren boos doeners tegenwerken en aanklagen, met den dood te bedreigen. ' Men kan zich dan ook in Europa niet j voorstellen, welke een enormen omvang de j handel in meitjes en vrouwen in China j heeft genomen ! De corruptie is zóó groot, dat slavinnen-' handelaren er niets in zien meisjes dienaar school gaan of boodschappen van haar moeders doen op klaarlicbten dag te stelen, omdat stelen gemakkelijker en goedkooper is dan het onderhandelen o ver. den prys van de kinderen met hunne ouders! Het stelen van meisjes is dan ook een dage lijks voorkomende gebeurtenis in Honkong. De vrouwen, die nu langzamerhand, door het in meer in contact komen met andere natiën, haar slavenstaat zullen gaan gevoelen, moeten beginnen met te eischen vrijheid,door de wet erkend, om te beschikken over haar eigen lichaam l Voorzeker een droe/vig iet?, dat in de 20ste eeuw na Christus zulk een eisch nog moet worden gedaan! den Haag. H. VAN DE MOER. Heteekenis der Kamerverkiezingen. Geestig. woord van Keizer Wilhelm. Een nieuwe bergtop in de Himalaya. Hulde aan de nagedachtenis van Joséphine de Beauharnais. Selma Kü'z. Kon ik beter oogenblik, gunstiger gelegen heid kiezen, dan in deze maand, de maand Juni 1909, de maand der verkiezingen, u te wijzen, op het glashelder artikel van A. de der huisvrouw verdienen ten volle de gunstig bekend staande MAGGI Producten Goettoofl, pmaMïin 't ptaiiK en Toartreffelüt Yan smaal MAGGl's Aroma verbetert oogenblikkeHJk den smaak van zwakke soepen, bouillon, groenten, sausen enz. MAGGI's Gekorrelde Bouillon dient voor de bereiding van beerlijken bouillon in ledere geTtenschte hoeveelheid. MAGGPs Bouillon Blokjes Deze dienen voor de bereiding van ceuen heerlijken kop bouillon, MAGGPs Soepen in Tabletten geven in korten tijd, slechts mot water gekookt, aangenaam smakende en voedzame soepen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl