De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 27 juni pagina 8

27 juni 1909 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. Ko. 1670 Reproductie van de Halve Maen," op ware grootte gebouwd op 'g Lands Werf te Amsterdam, onder leiding van E. J. fienthem, adjunct-ingenieur van scheepsbouw der Marine, 'e Hal re Maen" zal door de Nederlandsen-i commissie voor de Hndson Fulton Gedachtenis'iering m Sept. a.s. te Ne w-York, de Amerikaansche feeatcominisaie aldaar worden aangeboden. ?iiiiiiiiiiiiimiiiiiminiiHiiiiiiiiiiiiiii MlllltmiMMtltllll door C. P. VOÜTB. De geschiedenis van dezen Engelschen ontdekkingsreiziger, die een tijdlang in dienst was b\j de Holl. Oost Indische compagnie is, voor zoover ze bekend is, even schitterend als kort. Voor zoover ze bekend is, want waar Hndson geboren is, wie zijn ouders waren, van wien hij zijn opleiding genoot, hoe hy et toe kwam zeevaarder te worden, we weten het niet. Voor het «erst komt zijn naam voor in 1607, in welk jaar hy in dienst trad bfj de Muscovy-company een onder neming vrijwel gelijk aan onze O. I. C. als kapitein van de Hbpeweü, een schip be mand m»t 12 koppen n waarmee hg over of langs de Noordpool een weg naar Japan en China zou zoeken. Wat hij voordien was, is onbekend. Wel heeft J. M. Read Jr. 1), die een studie maakte van alle feiten en voorvallen, waarby Hndson betrokken kon zijn geweest, met vrij groote zekerheid neer geschreven, dat Hadson een kleinzoon is van den geljjknamigen koopman, die in 1555 een der oprichters van de Muscovy-Company was, en dat hij zijn opleiding bij bedoelde maatschappij genoot, maar uitgemaakt is de vraag niet. Vangt de geschiedenis" van onzen zee vaarder dus in 1607 aan, in 1611 eindigt zy reeds, toen zijn muitend scheepsvolk hem met rog een paar anderea in een kleine boot op. het water, dat thans de Hudsonbaai heet, aan zijn lot overliet. Op zijn eersten tocht voor de MuscovyCompany had Hudson weini< succes; het ijs vertperde hem bij Spitsbergan en Groenland den weg en wel bereikte hu een hoogere breedte dan iemand voor hem, aan door komen .was geen denken en in September van 1609 is hy reeds weer in Engeland terug. Had hij zijn doel niet bereikt, toch zou zqn poging niet geheel onvruchtbaar blijven: de groote menigte walvisschen en walrussen, die hy bij Spitsbergen ontdekt had, deden den lust in walvischvangst levendig worden en waren oorzaak van het vestigen van stations en traankokeryen op die eilanden. Op 20 April 1608 zeilde Hudson weer uit, met vrijwel gelijke opdracht, maar thans zou hij noordelijk van Aziëkoersen. Weer belette het ijs doorvaren; bij Nova-Zembla moest hij den steven wenden en wel kwam het een oogenblik bij hem op langs Waaigat te trachten verder te komen, maar daar de grootste helft van den tijd dien hij uit kon blgven reeds verstreken was hij had veel met tegenwind te kampen gehad besloot hy naar huis te varen. Op 12 Augustus kwam zijn schip te Qravesand aan. Deze twee reizen hadden zijn naam bekend doen worden en kort nadat hij in Engeland teruggekeerd was, ontving Hudson een uitnoodiging van de directeuren der Holl. O. I. Compagnie om naar Amsterdam te komen. Dat hij op dit verzoek dadelijk inging is waarschijnlijk te danken aan den Hollaudschen consul in Londen, van Meteren, die den Engelschman overtuigde, dat hij bij eenandere onderneming misschien meer kans zou hebben het ideaal van zijn leven: het vinden van een weg naar Indiëom de noord, te be reiken. Dit moeten we vooral in 't oog houden dat Hudson meer was dan een avonturier, die met groot genoegen deelneemt aan een dol koene onderneming, alleen omdat hem daar onbekende gevaren wachten; hij had ee» ideaal, een grootsch ideaal en de zucht om het te bereiken was zoo sterk, dat persoonlijk voordeel geheel en al naar den achtergrond gedrongen werd, wat ten duidelijkste bljjkt uit het contract, dat de O. I. C. hem liet teekenen, een contract, dat in den tegenwoordigen tijd een storm van verontwaardiging zou doen opgaan, maar dat Hudson onder schreef zonder dat eenige dwang, zelfs indirecte op hem werd uitgeoefend. Hij zou een weg naar Indiëom de noord vinden; brj een nieuwe onderneming had bij misschien meer kans van slagen en deze overweging was voldoende om hem zy'n naam te doen zetten onder een overeenkomst, die alle voordeel aan de zjjde van de werkgevers bracht en hem slecht s een magere vergoeding deed genieten. Te Amsterdam had Hudson verscheiden maten een onderhoud met de directeuren. Voor hen legde hij het resultaat van zijn tochten bloot en zijn geloof aan een open Poolzee werd door hem zoo krachtig voor gedragen, dat de directeuren niets liever ver langden, dan hem dadelijk in dienst te nemen. Het besluit tot het doen van ontdekkings tochten moest echter genomen worden door de Heeren 8eventien" en de vergadering van dezen was te laat. in het jaar om dan nog een schip fe kunnen uitrusten. Maar Hudson be loofde het volden4 jaar te Zullen terugkomen., Er kwam echter concurrentie om denfingelschman. Jeannin, een van de gezanten van Henri IV in den Haag, die van den koning de opdracht had gekregen, zoo mogelijk een Fransche O. I.Compagnie op te richten,hoorde van Isaac Ie Maire, een Fransen koopman te Amsterdam, vroeger lid van de O. . C., maar wegens oneenigheden uit de combinatie ge treden, dat Hudson in Holland was en deelde dit aan zijn koning mee. Deze stelde dadelijk 4000 kronen beschikbaar als nitrustingssom voor een schip en Ie Maire haastte zich Had son hiervan in kennis te stellen. Het was echter te laat. De directeuren, hadden luchi gekregen van het gevaar dat dreigde, en intusschen op eigen verantwoordelijkheid een contract met Hndson aangedaan, welk con tract echter later toch door de Heeren Seventien" bekrachtigd werd. Volgens deze overeenkomst zou de Engelsch man ten noorden van Nova-Zembla een door tocht zoeken en op gelijke breedte blijven varen, totdat hy meende 60°breedte te kunnen bereiken." Kon aan deze opdracht niet voldaan worden, dan zou hij terugkomen om voor een nieuwe reis de richting door de directeuren te doen aangeven. Voor kosten van uitrusting en voor het onderhoud van zijn vrouw en kinderen ge durende zijn afwezigheid ontving hij van de Compagnie achthonderd gulden en moe it hy op den tocht het leven verliezen, dan zouden directeuren aan zyn weduwe nog... ? 200 nitkeeren. Vond hy' echter een weg, die bruikbaar was voor de scheepvaart, dan zouden directeuren verklaren, dat Hudson wegens zijn kennis en de gevaren, die hij getrotseerd en de moeite die hy bad gehad steeds in hun achting zou bly'ven staan aangeschreven, waarmee?en nu komt het fraaiste van dit fraaie contract gemelde Hudson verklaard heeft, tevreden te zullen zijn." Bij voorbaat dus uitgesloten, dat de reiziger eenige buitengewone belooning zon kunnen vorderen! Het offering too little and asking too much" is ook hier van toe passing en was het gewaagd te zeggen dat by Hudson ideaal alles en persoonlijk voor deel nihil was? Op 4 April vertrok de halve Maen", een jacht van 80 ton en bemand met 16 of 18 koppen, Hollanders en Engelse ien, van Am sterdam en overeenkomstig de instructie werd koere gezet naar Nova Zembla. Het journaal, dat Hudson van deze reis gehouden heeft, is ongelukkigerwijze verloren geraakt, maar uit de aanteekeningen, die zijn loods Robert Jaet maakte, blijkt voldoende hoe de loop van dezen merkwaardigen tocht geweest is en zoo weten we ook, dat by genoemd eiland de y'smassa verder varen absoluut belette. Dit was nietj de eerste moeilijkheid voor den kapitein; onder het scheepsvolk waren er, die de laatste jaren in de tropen verblijf had den gehouden en voor wie de kou te groot bleek; daarbij konden de Engelsche en Hollandsche matrozen niet met elkander overweg en was ruzie aan de orde van den dag. Hudson, die begreep dat dwang muiterij tengevolge zou hebben, besloot met de mannen in overleg te treden betreffende den weg, dien ze zouden volgen en hy stelde hun voor óf om naar de kust van Amerika te zeilen, ter hoogte van 40°, of om den weg naar de Oost door Da vies t raat te zoeken Door het doen van deze voorstellen han delde hy in strijd met zyn instructie, die hem nadrukkelijk gebood, het aangeven van een nieuwe richting aan de directeuren «ver te laten, 'maar het denkbeeld dat hjj,, de ervaren zeevaarder, weer terug zon keeren zonder dat zyn tocht eenig succes opgeleverd had, bracht hem er waarschijnlijk toe van de voorgeschreven bevelen af te wy'ken. Mogelijk maakte hy zich zelven wys dat directeuren niet aan de mooglykheid gedacht hadden, dat onoverkomelijke bezwaren zon den opryzen vóórdat zelfs Nova Zembla be reikt was en misschien was hy er werkelijk van overtuigd, dat hy in omstandigheden, waaronder hy verkeerde, discreditionaire macht bezat. In zyn Geschiedenis van de Holl. Oost-Ind. Compagnie" houdt mr. Van Dam echter vol, dat Hudson wel degelijk omdat de zee vol ys was", besloot, in strijd met zijn instructie" een anderen weg te zoeken. Hoe het ook zy, Hndson trad met zyn volk in overleg en besloten werd het eerste plan te volvoeren. De tocht westwaarts ging echter niet ge makkelijk ; storm en tegenwind beletten snel vooruitkomen en zoo ankert De Halve Maen" eerst in het eind van Juni by New-Fonndland, zonder voormast en met kapotte zeilen. Na dat alles hersteld was, koos Hudson weer zee en op 12 Juli kwam de kust van Maine in het gezicht, waar een ruime en veilige haven (vermoedelijk Penobscatbaai) een goede beschutting bood. Lang zou het schip hier echter niet bly'ven; de matrozen hadden als tijdverdrijf eenige Indianen doodgeschoten, die naar de kust gekomen waren, aangelokt door de komst van blanken, en om mojelyke wraakoefening te voorkomen, lichtte Hudson het anker. Eind Augustus drijft, de De Halve Maen" voor de Kirg-Jamee-rivier in Virginia, maar onze kapitein, die van meen ing was dat een doorvaart door Amerika, zoo die bestond, noordelijker te vinden moest zyn, wendde den steven en een paar dagen later -oer hy de baai in, thans als Delawarebaai bekend. Weldra werd hem duidelijk, dat de plaats, waar hy geankerd lag, niet het einde kon zy'n van een zee-arm, die imerika in tweeën f cheidde, want het water, dat met kracht naar zee stroomde, moest afkomstig zyn van een rivier, die zich in de baai uitstortte; de weg naar Indiëlag dus niet hier en de Halve Maen" zeilde weer noordelijker. Langs de kust van New-Yersey varend, bereikte Hudson op 3 September Sandy-Hook en ower een paar dagen later de rivier op, die thans zyn naam draagt en waaraan New-York gelegen is. Verder varen bleek weldra doelloos, de weg naar Indi lag ook niet hier; maar om zyn tocht niet geheel zonder vrucht te doen zyn, nam Hudson het daargelegen land voor de Compagnie in beslag. 2) Nu deze tweede poging om een doorvaart te vinden ook mislukt was, werd weer over leg gepleegd wat nn te doen stond. Eenige matrozen wilden te New-Foundland overwin teren en daarna trachten door de straat Da vis verder te komen, maar tegen dit plan ver zette Hudson zich, daar hy bang was, dat het muitziek volk in koudere streken geheel en al niet te regeeren zou zyn, en ten elotte werd besloten naar een lersche haven te varen en daar te overwinteren. In plaats echter van in ten lersche haven, kwam De Halve,M*t!a"jap TJSTov. te Dartmouth blanen en dadelijk naBJinkomgt'zond Hudson «bericht aan d% directejb-en van zy*n wedervaren en stelde tón voorheen nieuwen tocht "te ondernemen in noordwestelijke richting. Hy verlangde thans echter ? 1500 voor uitrusting. en vermeerdering van zijn bemanning tot 20 koppen. Door tegenwind duurde het echter tamelijk lang, voordat de brief te Amsterdam kwam en het eenige antwoord dat de direc teuren zonden was het bevel aan Hudson met .bet schip dadelijk naar Amsterdam te komen. Toen hy hieraan gevolg wilde geren kreg n hy en de Engelsche zeelui aan boord bevel Engeland niet te verlaten en zich voortaan in dienst van hun vaderland te stellen. Hudson gehoorzaamde en na eenige maanden in de haven te hebben gelegen, vertrok de Halve Maeii" zonder haar beroemden kapitein naar Amsterdam. In April 1610 ondernam Hudson een nieuwe reis, zyn laatste, in dienst van eenige voor name Engelschen, die voor hem een schip hadden uitgerust, waarmee hy' de noord westelijke doorvaart zon zoeken. In den zomer van 1611, toen zy'n schip tusschen Barfin-land en Labrador doorgevaren was en Hudson reeds meende den goeden weg gevoaden te hebben, weigerde het scheepsvolk hem langer te gehoorzamen. Eenige min-gunstige elementen en slecht en weinig ten hadden den geest aan boord bedorven; volledige muiterij volgde en Hudson werd met zijn zoon en eenige zieke matrozen in een kleine boot aan zyn lot over gelaten, te midden van de baai, die later naar hem genoemd zou worden. Men heeft nooit meer iets van Henry Hudson vernomen. De Halve Maen"'zou den kapitein, die haar naam voor het nageslacht deed bewaren, niat lang overleven: op 6 Maart 1615 veron. gelukte het schip bij Mauritius. 1) A. historical inquiry concerning Henry Hudson" (J. Munsell, Albany 1866). 2) In 1614 stichtten Hendrik Christiaacz en Jacob Helkens op het eiland Manhattan de stad Nieuw-Amsterdam. Van de op het eiland wonende Indianen was de grond ge kocht voor: 10 hemden, 80 paar kousen, 10 geweren, 30 kogels, 30 pond kruit, 30 bylen, 30 ketels en l koperen braadpan. Vieroogige visschen. In Harpers Magazine deelde een der mede werkers, William Beebe, interessante bijzon derheden mede over visschen met vier oogen, die hij aan de oevers van den Orinoco speciaal bestudeerde. Hij begint met te zeggen dat deze visschen, die schijnen te spotten met de wetten der schepping, inder daad slechts twee oogen hebben. Elk oog echter is voorzien van twee pupillen; de eene dezer pupillen bevindt zich aan de bovenzijde van den kop, en gelijkt min of meer op het oog van een kikvorsen, ter wijl de tweede, die van de eerste door een dun huidje gescheiden is, de plaats inneemt, waar men ook by gewone visschen de oogen vindt. Als de vieroogige visch op normale wyze zwemt, dan toon en de beide pupillen, die bestemd zyn om de gezichtsfunkties in de vry'e lucht uit te oefenen, hem de gevaren die van de landzy'de dreigen, terwijl de beide onderste pupillen onder de water oppervlakte bly'ven om de van dien kant dreigende aanvallers te bespieden. Niet tegenstaande al de voorzichtighaidsmaatregelen, die de natuur hier getroffen heeft om een harer merkwaardigste schepselen te beschermen, is de stry'd om 't bestaan voor de vieroogige visechen heel moeilijk. Beebe was eens ooggetuige van een dier kleine drama's, die aan de pe 'ers van den Orinoco en zyn zijrivieren niet zelden worden afge speeld. Plotseling" zoo vertelt hij, verheft zich uit het sly'k, welks kleur met de zy'ne volkomen overeenkwam, een kleine krokodil, en stort zich in den waterplas. Oogenblikkelyk verschijnen op de oppervlakte wel twee dozy'n vieroogige visschen. Ze vluchten naar alle richtingen, maar een enkele, die niet zoo vlug weg kan komen als de anderen, laat zich grijpen, en wordt onmiddely'k op geslokt. Een tweede op den rug en tuimelt, hem treft hetzelfde lot." De door Beebe in't bijzonder bestudeerde visch toon de een bui tengewone belangstelling voor memchen,: hy' werd niet moede, de bark, waarin de natuurvorscher zat, van heel nabij te bekijken. De visschen zwo mmen in het slykerige water, zoo goed het ging, met de boot mee. Het gelukte de reizigers, er eenige van te vangen, die in een aquarium werden gezet. Ze brachten echter maar weinig exemplaren levend mee naar huia. N. tacieele CD romei. De belasting- plannen van den heer Taf t en geruchten omtrent minder goede gezondheid des magnaten Harrirnan, welke zich in Weenen ophoudt, heeten oorzaak te zijn van de, in den aanvang der week reageerende bewe ging der New-Yorksche markt. Wat nu de eerste betreft, blyken deze ;ich te ontpoppen in een voordeel om alle maat schappijen te belasten met 2 % harer nettoinkomsten, waarbij dan als verplichting zal worden gesteld, dat zij de bruto'g zoowel als de netto's, zoomede de scholden te haren laste, opgeven. Bepalen die voorstellen zichwerkelijk slechts tot dien maatregel, dan loopt 't nog al zoo'n vaart niet met die Taft'eche belasting en wat den physieken toestand van den spoorweg koning betreft, wel, met het oog op, eene eventaeele debacle van het corpus dezes starvelings, heeft de eerste belanghebbende zelf reeds zy'ne schikkingen getroffen door onlangs deskundige plaatsvervangers aan te stellen, die zijn arbeid zullen voortzetten in zijn geest. De ware reden der reactie moet dan ook veeleer gezocht worden in het feit, dat de voortdurende opname van eigen fondsen, reeds sedert een jaar en tegen steeds hoogere koereen, hetzelfde eflect moest hebben als een copieus diner, mildelyk besproeid met wat te pittige wijnen. Men heeft dan beboette aan een pauze en ... enfin, aan wat ruimte. En in dien toestand schynt de ^ew-YorkBche markt wel te verkeeren. Want het terugnemen van zoo enorme hoe veelheden fonds heeft aanzienlijke kapitalen in beslag genomen, wat trouwens blykt uit de beleenin^en bjj de New-Yorksche banken en trust- maatschappijen en deze omstandig heid kon niet uitbleven te influenceeren op de markt, die, als gewoonlijk, de schoone toekomst r eed i grootendeels heeft geanti cipeerd. Want alles wijst er op, dat men daar ginds nog slechts aan den aanvang is van de her leving der nij verheid, mitsgaders van handel en verkeer. En hiervan is men aan deze zijde van den Oceaan niet au fait geweekt. Om zeer plausibele redenen. Want niet zoozeer, dat men geene verdere verbetering in den toestand der industrie voorzag, doch nog steeds onder de suggestie van de crisis levend, was men dezerzijds zoo angstvallig geworden, dat elke beduidende koersverheffing te baat werd genomen om f. nda af te geven. Telkens weer waande men, althans voor langeren tijd, eene einde aan de hausse ge komen. en vreesde derhalve reactie. Zoodat, ten slotte^ het hier gehouden materiaal den Yankees te vroeg is overgereikt. Doch dit a part, en after all nog niet zoo'n onverstandige politiek, die der bedachtzaam heid ; op 't oogenblik lijdt de New-Yorksche markt min of meer aan indigestie. Of hiervan misschien een uitvloeisel is, de poging om 100,000 Steel-aandeelen te Parijs onder te brengen?, welke, indien die introductie g;ad van stapel ware geloopen, allicht door andere dergelijke waarden zouden zijn gevolgd ? Oogenschijnlrjk bestaat er wel verband en behoefte dat Morgan zich dan ook niet zoo grootsprakig over die mislukking uitliet. Die retctie derhalve is zeer natuurlijk en gezond, vooral wanneer zij nog wat langer doorzet dan tot heden het ge?al ie. Immers, onverwacht werd zij weer door aanzienlijke koersverheffingen gevolgd, zoodat de meeste soorten nog een flink avans vertoonen bij de noteeringen van acht dagen geleden. Ter staving laten wy hierachter eenige koersen volgen, op 17 en 24 Juni. Atchison Topeka ..... 111% 113% Denver & Rio . ..... 50 H 48 Erie .......... 35H 35^ Kansas City Southern . . . 44 % 43 > Missouri Kansas ..... 41% 40% Ontaiio ........ 53% 52% Rock Island ....... 30% 30% Southern Pacific ..... 128 J* 128% South. Kails ....... 30% 31% Union Pacific ...... 191% 193% Amalgamated Copper . . . 82% Sik Amer. Car & Foundry . . . 55% 55 K Steel ......... 66^5 6690 Men ziet het, de koers verbeteringen zijn wel zeer ongelijkmatig; vooral de zwaardere Bpoorwegsharen, als Topeka's en Union's profiteerden van de plotselinge kentering, terwijl de industrieele waarden ten slotte nog maar een gering avans aantoonen en Copper's zelfs nog achterblijven. In de locale markt waren het wederom de Cultuurwaarden, die een bijkans onverdeeld gunstige stemming onderhielden. Ten voorbeeld geven wij hierachter enkele noteeringen op 1 7 en 24 Juni. Rubber Cultuur ..... 130 137% Barge Moorman ..... 145!< 145 Vorstenlanden gew ..... 172 M 176% actions . . ? 96,88 ? 103.50 Handels ver: A'dan .... 201 X 206 H en wat de aand.van c redietinstellimgen betreft, vallen voor die der Koloniale Bank eene verbetering van l pCt., Ned Handel Mij eveneens van l pCt., Ned. Ind. Esc. My. van 5 pCt. en Ned. Ind. Handelsb. van 7 pCt. te vermelden. Minwaarden hadden eene verdeelde stem ming ; Ke ahoen's bleven, wat de gewone betreft, flink pryshoudend, doch de preferente liepen eenige procenten terug. Aand. Faleleh traden weer eens op den voorgrond met een avans van 3 pCt. voor de gewone en van circa 10 pCt. voor de preferente. Simau's waren zeer vast. Greatcobar aandeelen monteerden heden circa 5 pCt. door Londenache aankoopen, die met onbestemde geruchten gepaard gingen. Dat deze aandeelen zich betrekkelijk zoo goed op het verhoogde koersniveau kunnen handhaven, getuigt ook weer v .n eene onverklaarbare tegenstrijdigheid. Immers in 1908 is, blijkens het jaarverslag, zelfs met verlies gewerkt en van de ver plichte aflossing van £ 100.0 O obligaties is geen sprake; in verband met die verplicht IL g tot jaarlijksche aflossing zal er voorloopig pok wel geen uitzicht op dividendbetaling zijn, al zouden de exploitatie-resultaten over 1909 veel gunstiger zijn dan die over 1908. Maar de ertsreserve der maatschappij heeft eene fascineerende uitwerking naar het schijnt. Petroleum-waarden hadden een gunstig verloop, althans wat de Sumatraansche soor ten betreft. Kwamen aand. Koninklijke en Moeara Eoim na reactie weer op het koerspeil van de vorige week, die der Perlak verbeterden" 4 pCt., der Zuid-Perlak 2Vs pCt. en de Sumpal's ca IK pCt. Op de ver/adering van aandeel ho ader." in laatstgenoemde maatschappij werd door het bestuur medegedeeld, dat de blokkade der aand. Koninklijke niet wordt opgeheven en dat dientengevolge de liquidatie der maat schappij wel 8 jaar kan duren. Van de ? 2.900.000.?nom. aand. Konink lijke welke de Sumatra-Palembang n.l. houdt, zijn ? 2 250.000.?onvervreemdbaar tot 1917 en ten tijde der veelvuldige onderhandelingen van aandeel d ouder s met het bestuur, die eindelijk uitliepen op voorstellen tot liqui datie der Mij. hebben wij er reeds onze ver wondering over te kennen gegeven, dat geen dier onbesuisde voorstellers rekening hield met die blokkade. Zoodat men evengoed niet tot liquidatie had kunnen besluiten, ware het niet, dat tevens de finantieele verhouding van het bestuur tegenover de aandeelhouders is ge wijzigd. Wat echter ook had kunnen geschil ien zonder dat voorbarig liquidatie-besluit. Gewone aand. Dordscbe Petroleum rea geerden -Va pCt. Tabaks-waarden hadden meerendeels een ongeanimeerd verloop, zoo dat reacties tot ca. 10 pCt. zijn te constateeren. Slechts voor de Java-ondernomingen, als Besoeki en Soekowono verbeterden resp. 9 en 11 pCt. De United Lankat Plantations zal, in ver band met den aankoop der Paya Yamber Estates haar aandeelenkapitaal vergrooten en wel door uitgifte van 887 preferentie aan deelen van.£ 1. tegen een koers van 200 pCt. en 18675 gewone aand. van £1. tot een koers van 400 pCt. Houders der laatste soort hebben recht van voorkeur in verhouding van L nieuw op 11 oude. In aand. Welgelegen Diamond kwam beden eene verbetering van 2 pCt. tot stand op het bericht, dat deze mij. fusie beoogt met een andere mijn-onderneming, waarbij ze feitelij k als eene Siameeeche tweeling behoort en welke dan ook, tot heden van elkander ge scheiden, geen levensvatbaarheid haddec. Het inzicht komt helaas wat laat voor de Hollandsche houders, die bovendien nog zullen worden geamputeerd. Staatswaarden zonder variaties van beteekenis. Het blijft rustig in de politiek en ook de toekomst kunnen we met vertrouwen te gemoet gaan. Hebben de twee keizers in de Finsche Scheren niet besloten den vrede tot eiken prijs te handhaven opdat hunne respectieve, zeer beminde onderdanen (daarvan kunnen de Siberische bannelingen o. a. getuigen) zich rustig kunnen overgeven aan de bevordering hunner materieele belangen en ... de sport l Evenmin vallen koerefluctuaties voor inheemsche boleggings-waarden te vermelden. De geldkoers bleef op hetzelfde niveau. 25 Juni v. D. M. Geen Amerikaansche Shares aan de beurs te Parus. Wat is er waar van de tegenstrijdige be richten omtrent de pogingen, onlangs in het werk gesteld, met 't doel opname van de Steelshares te verkrijgen onder de te Parijs officieel verhandelde fondsen? Schijnbaar wekt deze aangelegenheid in Europa meer belangstelling, dan in Amerika zelve. In de Vereenigde Staten immers schijnt men zich over de voorloopige mislukking van het voornemen, deze shares door invoer in Frankrijk een ruimere markt te verschaften, weinig druk te maken, zoodat onwillekeurig de vraag opkomt, of het plan wél ooit ernstig bedoeld is geweest, dan wél of men bij 't verspreiden van de berichten daaromtrent wellicht slechts aan een beurs-manoeuvre had te denken? Dit laatste behoort niet tot de onmogelijk heden; de ondervinding heeft geleerd, dat voor Wallstreet, als 't in haar kraam te pas komt, het doel nu en dan de middelen heiligt. Maar men mag gevoegelijk aannemen, dat in deze aangelegenheid wél ernstig er aan is gedacht en ge werkt, om ook denFranechen de zegeningen van de speculatie in Steel shares deelachtig te doen worden. In elk geval is de belangrijke rijzing van den koers dezer shares in het laatst van Mei en begin Juni voor een deel aan de daar over verspreide geruchten en berichten te danken. Die berichten liepen nog al uiteen. Eerst werd gesproken van f 10,000.000, later van g 25,000,000, die speciaal voor de Franeche markt zouden zijn aangekocht. De introductie zou worden bewerkstelligd door de filialen te Parij» van ne* NewYorkeehe emissie-huis ,#, P. Morgan & Co., de firma Morgan, Harjes & Co. en de heeren Thalmann & Co. Ware er inderdaad slechts sprake geweest van 10 of 25 millioen dollars, dan zou men de kalmte, waarmede New-York de weigering van den Franschen minister

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl