Historisch Archief 1877-1940
No. 1671
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
«teeds wel gehouden, iaveen oordaat en
driftig, patriot.
"?JoBDEHS (GK D.) schreiende reedenaar,
foederalutische knikkebol, bevende
aristo«ittat en liefhebber der Godinnen.
KOK .(F. B) een pedant Ezeltje.
KEIEGBR (J. A.) een man zonder begin
selen,- die' door eigenbaat tot alles in staat
ia als Zilversmit fabriceerder van
Medailjeg, met de beeldtenis jan Willem en zyn
wyf, waar mede hy zig zei ven versierde;
als boekverkoper, drukker van den oranje
Almanak; als representant eettt revolutio
nair patriot,'zelfs in den beginne der Com
missie van n-en-1 wintigen over de Con
stitutie; vervolgens voorstander van den
staatsraad, en van het foederalisme; laage
vleier, blinde vereerer en laffe toejuicher
van Bikker en van alle aristoeraaten en
ioederalisten; de brutaalste spreeker in de
geheele vergadering, hebbende het uitkyk
van Jan t j en van Leyden, de gesten van een
vis wyf, en de stem van een Turf-sjouwer
de agting van alle braven in het
represeniantsohap onwaardig.
LANGE (DE) .een zagte jonge, vol slym;
?een elendig president, egter te goedaardig
?om met opzet kwaad te doen»
LEEUWEN (J. D. VAK) een kundig en door
patriot, die schoon een Geldersman de n
heid verdedigde, dan wel eens wankelde,
bestreeden door de listigste Aristoeraaten,
?die misbruik maken van zyne angstvallige
iederheid in de6 Godsdienst.
NIBÜHOF (B.)' misschien goed voor
Professor, maar zeker een rampzalig staatsman.
PROOI (J.) een braaf bedaard patriot.
EHOEE (O. W. DE).Harderwykkonde deeze
professor wel thuis gehouden hebben, hy
is een goed man in de zamenleving en
?onder de geleerden, maar in' de Conventie
kan men zelden merken, of hy al dan niet
aanweezig is; hy bragt egter 't bekend
?rapport uit over de afscheiding der drie
magten.
SCHIMMELPENNISK (R. J.) een kundig man,
die met een gladde tong redent, egter, om
ayne gevoelens door te dry ven, by zyne
welsprekendheid zulk een onbeschaamdheid
voegt, dat hu woorden voor zaken, en argu
menten wilden uitventen; die zig niet ge
noeg voor verstandige oorei wagt; die
patriot wil heeten, maar tevens de vriend
der aristocraaten en foederalistea wil bly ven;
die groot zoude geweest zyn, als zyn hart
door een aangëhuwde familie en door zoge
naamde Grooten, welke- hem Cliënten be
zorgen, niet bedorven was; die onbegrypelyk
veel nadeel door de van hem gestelde pro
clamatie (den lld_e February 1795 te Am
sterdam afgekondigd) aan het patriottisme
«n de revolutie, toebragt; die een slegte
?Constitutie heeft helpen fabriceeren; die
niet ontzag door voor oranje klanten te
ieveren, en de oogmerken der patriotten
met stoute trekken te d warsboomen; kortom
zyn aanleg was goed, en hy bleef goed tot
dat hy in de groote weereld kwam en zig
zelven ryk wilde maaken; thands is hy
gevaarlyk, om dat hy verstandig en tevens
listig geworden is door de verkeering met
deplomatischelntriguanten of mannen zonder
Constitutie.
BITTER (A. J. DE) een man zonder eer,
«en schandvlek der Bataafsche represen
tanten, die minder kundigheden bezit van
Bikker en van Marie, maar zoo zulks
mogely.k Was beiden overtreft en listige intrigues
veragtelyke grondbeginzels en verrader) yke
?oogmerken.
SYPKEHS (H.) zederd deze man representant
van 't volk van Nederland is geworden, is
zyn huisgezin zeer verandert in o/conomie,
men hoopt dat de kieziers i D Stad en Lande
niet zinneloos genoeg zullen zyn, om deezen
dweepende belangzoekenden Geestelyken
andermaal onder de Bataafsche represen
tanten te plaatsen.
TEDING VAN BERKHOUT (W. H.) zeer slegt,
die dikwerf zyn schorre stem als een brutaal
viswyf in de vergadering verheft, en wiens
eloquentie in enkel raasen bestaat, een lastig
maar onbeduidend weezen, 't welk de
Delvenaars liever in een verbeterhuis hadden
moeten plaatsen.
TIP (W. B.) een goed eerlyk man, zoo
lang hy alleen ging een goed patriot, maar
zederd hy den leiband aankreeg, een el v
mgast.
VERHEES (H.) een Foederalist Hy ver
staat de zeldzamer^kunst, om zyne
landmeeters adviesen al zingende op te deunen.
"Wij mogen wenschen, dat onze nieuwe
Kamerleden een even openhartig, maar
«pms zachtzinniger en beleefder biograaf
mogen vinden!
V. D. E.
Mnettchen. Intern, tentoonstelling. MM,
i.
A. Tweeërlei wordt in Muenchen opnieuw
duidelijk. Ten eerste dat te veel van het
geschilderd werk geen kunst is, dat het
de overtuiging van den kunstenaar mist.
Ten tweede dat tentoonstellingen zooals deze
te groot zijn, a. door de armoede van wat ge
ziet, b. door hun niet voldoend langdurig
bestaan. Kleine tentoonstellingen (of grootere
retrospectieve) zyn de eenig mogelijke. Deze
kleine exposities kunnen de aanleiding zy'a
tot het doen rijzen en tot het doen stijgen
?van meeningen. Ze zyn daarenboven
gewenscht omdat de schilderkunst zich langs
«en dalende lijn beweegt. Er is velerlei mats
en velerlei buitensporige. Er is velerlei
oubakkens naast velerlei fioritnur. Allerlei
zenuwschokken worden in woeste kleur over
gebracht op het paneel, op bet doek, en deze
werken en werkjes bezitten, als eenig goeds,
soms iets van het schrijnende van het leven.
Ze hebben daar-door iets dat niet zonder
harte-aanroeren is. Ze doen zeer. Maar dit
zeer-doen is aan kunst vreemd. Zjj is, iedereen
wist het: rust, levensvolle rust. Pijn is niet
meer in haar, leed is vóór haar, beven en
verbeiden is vóór baar, maar züzelf geeft een
gevoel van behaaglijkheid. Zürangschikt het
ontroerende tot een vorm waarin de geest
makljjk en rustig zich beweegt. Kunst is vol
welige gemaklykheid. De tegenwoordige, zoo
geheeten kunstuitingen, zijn vol en vol van
allerlei stootends. Kunst is vol rijpheid. Te
veel schilderijen tegenwoordig zyn wrang.
Kunst is vol van een samenstelling, gemaklij k
te overzien. Te veel der schilderyen zijn
tegenwoordig schots-en-echeef door malkander
gegooide ontroeringen en wenschen. Omdal
de kunst vol rypheid is, vol bezinnen, zyn
in ? baar alle vormen voldoende duidelijk en
daardoor ontstaan grootere complexen van
vormen, weer eenvoudig te overzien, weer
gemaklijk, in groote trekken, te volgen. Daar
door ontstaat de Bouw. Daardoor ontstaat een
getloten eenheid. Daardoor gebeurt het dat ge by'
een 'kunstwerk nooit het gevoel kunt hebben
dat er een gedeelte is weggelaten. Alles is
immers in evenwicht. Een schildery is een
evenwicht van werkende krachten. De vor
men zyn genoeg gedefinieerd ten opzichte
van wat gewenscht wordt. En d aar-naast,
naast al deze klaarheid en helderheden
is er nog die daimonüche schemer, die het
g i voel wekt van een diepen gemeenzamen
grond waaruit alle ontroeringen, de onbe
wuste, op eigen tqd, wellen. Die schemer is
der ziel clair-obscur te noemen. Het duidt
op een onbeheerscht zy'n naast de vele
bewustheden die den kunstenaar sieren, en die
ik de middelen noem. Die schemer is geen
vaststaande grootheid. Misschien is hy zelfs
door de middelen ton slotte op te heffen.
Is dit zoo, dan kreegt ge den kunstenaar
die ieder nnr naar welbehagen kon scheppen
en die ieder uur vroolyk en wel-bereid
de vrachten van den boomgaard der kunst
kon plukken. Zoo iets zou boven woorden
schoon zyn: de immer gereede kunstenaar.
Hq zou het zyn die alle rhythmen kende
waarop uitstorting van zjjn wezen mogelyk
was. Het werk zon hem eenvoudig worden
als het nemen van een penhouder in de
hand, als het aanzien van koornbloemen in
een glas vol wittig water.
Dan zoozeer gereeden kunstenaar vond ik
in theorie, maar niet op deze tentoonstelling.
Wel weinig vond ik tevens van wat ik gaarne
zoek, het boven even vermeld clair-obscur.
B. In tegenstelling met de buitenlandsche
kunst die op een andere wtfze den weg ver
loor en in allerlei excessen zich wringt (de
Klimt, en zie Hodler's dames in blauw
badcostume, met de groepeering zonder werkly'k
Rhythme) is wat bier van 't Hollandsch werk
hangt door iets anders gekenmerkt. Het lijkt
ov-bakken, suf. Er ontbreken te veel der beetre
Hollandsche schilders dan dat ik de namen
zon noemen van wie er niet zijn; daaren
boven zyn sommige der besten slecht ver
tegenwoordigd.
Sommigen der andren zooals Fl. Arntzenius
zonden een schilderg in dat, te groot voor
hun krachten, niet grootsch is; waarby niet
erkend is wat alle vroegere Italianen wisten.
Het is niet voldoende een schilderij enkel
grooter van oppervlak te maken. De afstand
waarop een groot werk bezien moet worden
brengt tevens mee, heeft tevens het gev»lg,
dat de hoofdpartyen in grootere lijnen moeten
worden gevangen, anders is het schildery
niet zuiver te beheerschen bij het bezien
van het geheel. Dit niet inzien is een fout
van veel Hollanders. Gedeeltelijk komt dit
misschien daaruit voort dat onze kamers zoo
klein zyn. Het schildery van Arntzenius is
tevens doordat htt te groot is voor het kunnen
van den maker, zeer mat. De fouten in dit
talent worden duidelijk. De Botter t voldoet
beter aan de eischen, in sommige gedeelten.
De wolken zyn echter te gedetailleerd
tegenover de andere partyen maar het
werk mist als altijd innerlijkheid in zyn
kleur. Bg Breitner (den vroeger
onstuimighartstochteiyke) hindren gebreken in de vor
men; en mede, de kleur van verschillende
voorwerpen op het gegeven met de schepen.
Op bet schildery met de bezige- werklui
hebben de figuren iets van leely'ke,
gephotographeerde, omvallende, poppen. Ge ziet
zoo iets eigeniyk verwonderd aan. Qe
vraagt: heeft de vree» voor het akademieche
heeft om niet te angstig gemaakt voor het
eedlef De fout in deze i» dat er altijd ge
dacht wordt dat het eedle een nabootsing
moet zyn van het schoon uit een vroeger
periode. Dit angstig zyn lijkt me een be
kentenis van armoede, vol schamel vreezen.
Zyn we zoo weinig inventief meer, dat we
geen nieuwe scbakeeringen kunnen geven
die de oude, geldende, wetten weer levend
maken ? En by het zien van deze schilderyen
van Breitner is er nog een andre vraag die
rust: wie kiest de schilderyen en de schilders
van deze tentoonstellingen? Zy'n de leiders
blind? Hebben ze zoo weinig den trots
hunner kunst dat ze, buiten en boven alle
partijdigheid, het schoon niet kunnen dienen ?
Breitner is hier slecht vertegenwoordigd.
Willem Maris eveneens. Wie koos toch?
Wie kiest? Er is in de keuze allerlei dat
ik niet begry'p.
Was er niets dan een schy'n-jury? Was
het te veel moeite om, zoo sommigen niet
ter beoordeeling inzonden, ze te gaan vragen
wat te zenden, desnoods iets met hen uit te
zoeken? De jury bestond toch niet uit pro
curatiehouders? Ze vervulde wat ze te doen
had t eb niet met de nonchalance van: er
is toch niets goeds te maken. Ik ben niet
iemand die voortdurend neer-lig, plat op den
grond, voor bet Hollandsch werk van tegen
woordig maar ik weet dat er een tien
maal beetre tentoonstelling zou te houden
geweest zyn bij persoonlijke tnsschenkomst
van een commissie, of grooter eerlijkheid
van een jury. Er zyn bier zooveel schilders
niet of zwak vertegenwoordigd dat er twee
onderstellingen mogelyk zyn, a. de samen
stelling deugt niet, 6. de commissie, de jury
heeft er maar wat van gemaakt; met een grapje
hebben schilders zichzelven geschonden. Ik
had* geen grappen verwacht maar meer hard
heid gewenscht; minder werk; meer goeds;
meer ijver voor 't slagen; minder vertegen
woordiging der middelmatigen want zoo
iets als hier is, is bij de kenners schue.
Waarom geen beetre Breitner, W. Maris,
Israëls? Waarom Reichert en niet Witsen?
Waarom wel imitaties van Breton, hard als
donker blik ? Waarom de karakteristieke niet
meer dan de kunsthandel achtigen ? Waarom
dit allegaertje en niet de feilen, de scherpen,
de elegischen? Waarom prullen, en niet de
werklyke schilders op hun best Is kritiek
toch moeilijk? Is kritiek dan toch een gave? Ia
eerlijkheid werk l ij k een zeldzame penning ?
Een tentoonstelling als deze geeft den in
richters van deze verzameling geen enkel
recht tegen de kritiek. Is hun kunst eren
vreemd als schoone hoogheid? Zy'n te veel
kunstenaars, dan werkly'k niets anders dan
fatsoenlijke procuratiehouders? Ik weet het
anders ondanks deze verzameling. Er zyn
nog kunstenaars, weinigen, eenzamen. Er
zyn nog verbeetnen, die eerbied voor zich
zelven hebben. Er zyn nog hooghartigen,
die trotsch voortgaan. Tegenover deze is een
kritiek een eerbetuigen, of eerbiedvoll a op
merking. Tegenover de anderen zal het, op
nieuw, worden: zweepen, striemen tot ze
springen. Ik hoop een van de piqueurs te
zyn in deze my gekende arena. Opnieuw
Messienrs, on dansera ...
C. Er zyn twee Buuer's. Bij de eene reikt
een gekanteeld kasteel aan de eene zydetot
boven aan de Igst. Er is een kleur niet zonder
voornaamheid hier te vinden in dezen beïn
vloeden kunstenaar maar de afsnijdingen
door de Misten lijken niet altqd by hem iets
noodzakelyks. Een tweede werk met grootere
groepen van figuren heeft in de oplossingen
van deze groepen iets dat aan Delacroix doet
denken. De grond van Akkeringa is nooit ditp.
Een reeks duinen lijkt maar n zode diep.
De schaduwen zy'n nooit in een schoone ver
houding tot de lichten; de Monnikendam mist
het geslotene. Zeekre
hoofdlijnenindecompolllllllllltlMllflIlllllllflHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIII
KlSttaËD. KÜMTER
ROKl» 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHB
D D KUNST D
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
'T BINNENHUIS.
RAADHUISSTRAAT
48?50
AMSTERDAM
WONINGINRICHTINGEN
VAN
H. P. BERLAGE
EN
JAC. V. D. BOSCH
EIGEN
MEUBELMAKERIJ,
BEHANG- EN
STOFFEERDERIJ
QLAS-, AARDE- EN
METAALWERKEN
IIHIIIMIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII
KUNSTZAAL
KLEUKAMP
FILIAAL TE ROTTERDAM.
LJ.KRUOER,
37f Noordeiüde,
's-GRAVENHAGE.
MiimiiiiiiiiiM
.
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
TEL 5725
I CLICHÉS VOOR ZWflRTZ'
EN DRJE,KlbE.UIR.I&MDiR.LJK,
BflNDSTB/MPBL.S IN KOPBR. EN ZINK.
[ÏTI ONTWERPEN VOOR. RECbadE, [TT]
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. MU1Z1NGA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELEF. 118.
FRANCO LEVERING.
tBPOW.PELIX MERITIS
EIZER
TEL. 2OO7
Magazijn
Oud-Holland"
Telefoon 4541.
Directie : P. C. P A E R E L S.
is verplaatst van DAMRAK 75,
naar ROKIN 130,
over de NEDEBL ANDSCHE BANK.
(Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".)
Atelier voor liet Yemarüip van (M-Hollantó snijwL
Complete inrichtingen in Oud-Hollandsen
en andere onde stijlen.
«
l
J. K. C. SNELTJES,
HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i.
l METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ
- ? KOPERSLAGERIJ
i Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten.
4| Alle Koperwerken voor huishouding en luxe.
Metaalwerken voor het Bouwvak.
Technisch .Bureau
MOENS & BEGK,
Importeurs van:
Amcrikaansche witte Tuinhekken en Terreinafscheidingen
van geweven Staaldraad.
Merk A.CME" en PAGE".
Page" afrastering.
Sierlij !kz, Q-oecLk:oo;p eirxIDuL-uirzaairL.
Gemakkelijk aan te brengen.
Geïllustreerde prijscourant gratis op aanvraag.
CLICHÉS
VOOK DETUD5CHNFTFERS
?m KUNS.
i KECL/^ME g&29B
BLSeWOLJ:
Onderstaand - merk
qarandeerd,
t>etrouwbcicarheid
AMSTERDAM
BEUr\55TRAAT29
TELEFOON 7574
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,05' en 67
'?-&R A VEN 11 AG E.
6ÏTB8TI6D 188».
van moderne meesters.
8RA?«, ETSEi, ENCMIREMEXTEl
Toor het rett»ur»er«n «n T«m1tnn
B*lm*t rfofa m«t het hondm r*n knutrcOtafMi
TUI ooQwrtiln alt mUUMernpPta. «om.
SIERKUNSr
Kienwe Splegelstr. 82. 8tadho*dergkai« 44.
KÜNSTTOOFWBHPffl,
ANTIQUITEIT3P,
Meubelen enz.
RUDOLF ELION ft Ca
444444 * 4444* 4 44444444
| H. W. W DELDEN. J
t Moderne t
t Schilderijen en t
J Aquarellen. {
4 IDA-DVCR^L^l 93. 4
^ TELEFOON 8562. ^
4 AMSTERDAM. J
**444f444444*44*44444
D.DüBIÈmEBIESiiRT
AOETEB 8T. PIET EB 18
-:- -t- Utrecht -s-
-»HAGAZIJV TAV COMPLETE
MCU
BKLEERDfQ EN BTOPFEERIHÖ_
TEEHTJIZDSQBH. TKANBPOETBI.
SPECIALE ATDEELDra
ABTIQUI
TEiTÏA EH KTJHSTVOOBWEBPBH
_j