Historisch Archief 1877-1940
No. 1673
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
l Ontzettend eenvoudig
i
m m
Men lette op den naam MAGGI" en het fabrieksmerk Kruisster".
is de bereiding van versch vleeschnat, wanneer men
MAGGI" BOUILLON-BLOKJES
met de Kr nisster
gebruikt. Het daaruit bereide vleeschnat dient zoowel
om te koken (bij de bereiding van soepen, sausen,
ragout p, peul vruchten, groenten etc.) als om te drinken
(bouillon puur of met ei).
Prijs per blokje 2% et.
Moeüer's lees-nnrtje.
Er is al veel geschreven over de eischen,
die men aan goede kinderliteratuur moet
stellen (hoewel nog lang niet genoeg, want
dan zon het publiek er beter van overtuigd
blijken te zijn!) en ook daarover zou ik nog
veel te zeggen hebben, maar wq, oudere,
mogen er bok wel eens ernstig met elkaar
over spreken, hoe we onze kinderen het
best zullen voorbereiden tot het genieten van
al dat goede. Hoe zullen we hun leeren op
den dnur in ae litteratuur echt goud van
klatergoud te onderscheiden? Ik meen dat
de weg daartoe ongeveer de volgende moet
zijn, en mijn eigen ervaringen hebben dat
tot nu toe grootendeels bevestigd: We moe
ten \oor de heele kleintjes veel oude rijmpjes
zingen en zeggen, en dan langzamerhand
met eenvoudige sprookjes beginnen, waar
van we, door onze wijze van vertellen, en
niet door veel praatjes, het mooie doen uit
komen, zoodat de kinderen er geheel in
Ie «ren (wie niet kan vertellen, vrage een
ander, of leze desnoods voor). En dan, naar
mate ze onder worden en zelf verlangen te
lezen, acht ik het zoo goed, hun een mooi
boek eerst voor te lezen en, al lezend, alle
kleine trekjes typische dingen zóó tot hun
recht te dien komen, dat de kinderen er
hun aandacht op vestigen. Hoe dikwijls ge
beurt het dan niet, dat ze dezelfde lektuur
nog eens en nog eens vragen, dat ze Moeder
of Vader verzoeken, dat mooie verhaal"
toch ook eens aan dit of dat vriendje of
vriendinnetje voor te lezen. En kijk dan
eens, hoe ze zoo'n nieuwelingetje dan helpen
genieten, hoe ze op allerlei dingen de aan
dacht vestigen! En daarna het genot om zoo'n
boek dan zelf in handen te mogen hebber,
en van alle onderdeden nog eens echt te kunnen
genieten, wat big een kind meestal eerst recht
het geval kan zijn, als de nieuwsgierigheid
naar den afloop gebluecht is. En hoe kunnen
ze hechten aan alle kleine bijzonderheden,
die aan een verhaal zijn eigenaardig cachet
geven! Vertel hun eens op levendige, frissche
w|jze een verhaal, en laat dan later eens
iemand met het kale geraamte van hetzelfde
verhaal aankomen l Hun ergenis zal
grenzenloos zijn, zelfs al is de stof op zichzelf nog
zoo avontuurlijk l Ze missen het mooiste en
beste er uit, en zonder dat voelen, ze er niet
voor l Dit illustreert de groole waarde van
kernachtig vertellen en goed voorlezen.
Gedurende de eerste schooljaren zou ik de
kinderen dus liefst alleen datgene laten lezen,
wat hun al eens voorgelezen is, zoodat ze
zich gewennen (navolgertjes van hun ouders
als ze zijn!) den klemtoon goed te leggen en
alles 'nog eens te doorleven zoo als 't hun
is gegeven. Een goede gewoonte is zooveel
waard l
En hoe gemakkelijk komen anders de kin
deren er toe, om vluchtig en haastig te leeren
lezen om oppervlakkige véllezers te worden I
Ook Heinrich Wolgast spreekt over dit
UIT BE_NATUU^.
CCCXXXI Artis.
Wie in deze dagen vaak met de tram van
den Dam naar de Mutderpoort rijdt, krijgt
eerst een goed begrip wat Artis beteekent
voor Amsterdam.
'eMorgens tegen tienen en in de eerste middag
uren zijn in den regel de helft van de passagiers,
soms bijna allen, vreemdelin
gen uit binnen- of buitenland,
die op den hoek van de
Kerklaan uitstappen op het sein
van den conducteur; die roept
daar dan ook eenvoudig Halte
Artis" en wijst al ongevraagd
de richting naar den ingang.
Het spreekt vanzelf dat het
bestuur en de directie van onze
diergaarde er voor zorgen, dut
er aan den tuin om dezen tijd
niets ontbreekt; van de leden
en stadgenoot en alleen kan
Artis niet bestaan, de vreem
delingen zyn een onmisbaar
element en gelukkig blijft nog
steeds de traditie gehandhaafd,
dat wie een uitstapje naar
Amsterdam doet, het bezoek
Artis niet mag overslaan.
Misschien zullen enkelen
beweren, dat dit niet elk j aar,
dat zij de hoofdstad bezoeken,
behoeft te gebeuren, en dat
wil ik niet tegen spreken; maar
in dit jaar doet ieder, die er
zoo over denkt, zichzelf be
paald schade. Want zoo mooi
en ze o rijk als in dezen zomer
is de tuin nog maar zelden
geweest. Er is zooveel nieuws
te zien, dat wie Artis al vol
doende meende te kennen er
versteld van zal staan.
/-''t/Om te beginnen het nieuwe
apen-verblijf. De kranten heb
ben er al zooveel van verteld,
dat ik het gebouw in zijn ge
heel niet behoefte beschrijven.
Het is in n woord verbluf
fend door bouwtrant, goeden
smaak, overvloed lucht, licht
en ruimte en practieche inrichting. Eerlijk
gezegd, steekt deze moderne dierenwoning
nu wel wat af bij de rest in de buurt en ze
wekt de gedachte, dat als het bestuur van
plan is, alles successievelijk zoo te vernieuwen
en te vermooien, het op heel wat meer en een
steeds drukker vreemdeling-bezoek rekent.
Nu ik geloof, dat er in dit opzicht niet mis
gerekend is; van een stichting als Artis mag
niet gezegd kunnen worden, dat ze een beetje
onderwerp in zijn standaardwerk : Das elend
unserer Jugendliteratur'.
Hij waarschuwt er voor, de kinderen dl te
vroeg zelfstandig te laten lezen. Hij weet,
als vroeger onderwijzer, bij ervaring hoeveel
woorden er zijn, die door 8 a 10 jarigen nog
niet begrepen worden. Op die manier komen
ze er dan maar al te licht toe om, allén
om den loop van de een of andere interes
sante gebeurtenis te volgen, over allerlei
dingen vluchtig heen te springen.
Wie de lektuur der kinderen beschouwt
uit het oogpunt van de opvoeding tot zuiver
en rein genieten, die mag niet beginnen,
de kinderen te gewennen aan een gering
schatting van den dichtelijken vorm, meent
hq. En daar is veel van aan; maar, zooals
ik reeds zei: dit kan voorkomen worden,
doordat men eerst de kinderen een verhaal
voorleest, en het daarna henzelf nog eens
ter lezing geeft, alleen wanneer ze er zelf
naar verlangen, natuurlijk. Zonder dat ik
vroeger nog dieper over deze vraag had na
gedacht, las ik altijd, daartoe gedreven door
mijn heilig respekt voor het schoone,
het beste en diepste wat ik in de kinder-lit
teratuur vond, 's middags na den eten aan
mijn kinderen voor. En, als 't daarvoor
geschikt was, lazen ze 't zelf daarna nog eenige
malen. Dit vormde meteen hun oordeel.
Langzamerhand wisten ze precies te zeggen,
als ik hun een boek ter lezing gaf, of het
mooi genoeg was voor onze avond-uurtjes,
Mooi" was een verhaal al gauw, maar als
dat criterium gesteld werd, dan twijfelden
ze soms wel even, maar meestal kwamen ze,
na even nagedacht te hebben, tot de rechte
conclusie.
Onze lees-uurtjes werden alleen voor 't
alkrbeste besteed, en zoo kwamen we van
goede kinderboeken, langzamerhand tot dat
gene uit de groote literatuur, wat, naar mijn
inzien, de kinderen zouden kunnen genieten.
We begonnen met een paar novellen van
Cremer en kleine verhalen van Van Lennep
en daarna lazen we ook de Saïdja's-geschie
denis, stukken uit de Odyssee, en David
Copperfleld" en Het verlaten huis" van
Dickens, toen de kinderen 11 en 13 jaar
oud waren, een hél enkelen keer als iets
heel bijzonder feestelijke, een stuk ven
Shakespeare. Of ze daar alle onderdeelen van
begrepen? Natuurlijk niet, maar we heb
ben den grooten indruk, dien ze er van kre
gen, niet ondermijnd door alles te bespre
ken" en uit te leggen", waardoor op veel
scholen het genieten van een kunstwerk voor
de jeugd wordt verletrd in plaats van geleerd.
Dahlmann heeft wel gelijk, als hij zegt, dat
we in de lektuur die we onzen kinderen
bieden, niet hen achterna moeten 'kruipen,
maar dat er naast het begrijpelijke, tegelijk
een aansporende toegift van niet begrepen
dingen" in behoort te zijn.
En ook met Anatole France ben ik het
eens waar hij in het stuk uit de Mort de mon
arm" (dat ik onlangs in dit blad aanhaalde),
afgekeken raakt. Er moet elk jaar iets bij
komen of gewijzigd worden, dat den trek er
i u houdt.
De oude bnitenkooi en de kwalijk riekende
donkere binnen hokken voor de apen, waar
men even binnen wipte om er gauw weer uit
te stappen, zijn verdwenen; de toegang is nu
zoo aanlokkelijk als maar mogelijk is, ik denk
nu ik me die voorstel, ik weet niet waardoor,
aan een moderne inca-so of wisselbank, waar
ik tot mijn spijt, toch zoo weinig kom. In
elk geval er zijn niet veel zaken" met een
liefelijker en geriefelijker entree dan deze zaal
der wetenschap. Nu zijn de dieren te zien en
te bestudeeren in het volle licht, ze zijn niet
meer levend weggestopt als vroeger en door
een gezonde en vroolijke beweeglijkheid
toonen alle bewoners hun tevredenheid met de
nieuwe behuizing, die meer glas dan hout
vertoont.
DAMEjS.
volhoudt dat de toeken, welke bij kleine
jongens en meisjes het meest in den smaak
vallen, juist de hooghartige werken vol
grootsche scheppingen zijn, waarin zich de
schoone orde der onderdeelen tot een schit
terend geheel vereenigt, en die geschreven
zijn in krachtigen, kern acht igen stijl. Dat,
als alles leeft, als alles in een verhaal groot,
verheven en machtig is, het gewoonlijk ook
wel geschikt is voor kinderen, altijd onder
voorwaarde, dat het hun zinnen niet ontijdig
wekt," is echter slechts gedeeltelijk waar. In
principe zou men het kunnen onderschrijven,
maar in de praktijk zou ik toch wel een
beetje reserve willen aanbevelen.
Met romans b. v. moeten we spaarzaam
zijn. Niet, dat ik er iets op tegen heb dat
kinderen door 't lezen van heel enkele
serieuse boekan, zich half onbewust, een voor
stelling van de liefde leeren maken, maar
denken we eens aan onze eigen jeugd terug!
een normaal gezond kind dat nog geheel
kind is, interesseert zich daarvoor uit den
aard der zaak niet bijzonder.
Zijn gevoels'even verschilt no^ te veel van
dat der volwassenen, om voortdurend met
voor dezen bestemden kost te worden gevoed.
Geheele gebieden", zoo zegt dan ook Wolgast,
die in de vol ontwikkelde menschenziel een
meer of minder groote plaats innemen, ont
breken nog bij het kind. Tot deze gebieden
behooren: de geslachtsliefde, de mystiek,
de Weltschmerz" en ten deele ook het ge
voel voor natuurschoon". Wat dit laatste
betreft, meen ik trouwens opgemerkt te
hebben dat kinderen van de natuur dikwijls
veel dieper en blijvender indrukken krijgen,
dan de meeste volwassenen wel meenen.
Die indrukken zijn echter heel kortstondig,
alsof de nog half slapende ziel hél even de
oogen opsloeg om het beeld in zich op te
nemen, om ze dan dadelijk weer te sluiten.
Maar het beeld blijit bewaard, dikwijls
gedurende het geheele leven. Daarom zul een
kind ook nooit veel voelen voor lange natuur
beschrijvingen, terwijl het dikwijs een kort,
pittig stemmingsbeeld htel goed weet te
apprecieeren. Overigens vindt ook Wolgast,
dat men, wat de hierboven genoemde ge
voelens betreft, toch ook niet al te exclusief
moet zijn: Ze zijn zulke integrente
bestanddeelen van het menschelijk bestaan", zegt
hij, dat het zelden mogelijk zal zijn, een
stuk menschenleven ter poëtische bewerking
uit te snijden, dat niet van deze
bestanddeelen doortrokken of doorgroeid was. Maar
ze mogen geen hoofdzaak, niet het eigenlijke
THEMA zijn, waarom alles draait".
Terloops wil ik hier even wijzen op het
gevaar dat er ligt in de lektuur van de
geeikte meisjesboeken", waarin maar al te
dikwijls bakvischjee-verliefdheidjes tot een
Uvemliefde worden opgeblazen, die dan natuur
lijk ook op een huwelijk uitloopt! Kan men
een kind in de puberteitsjaren wel iets
gevaarlijkers ter lezing geven dan zoo'n boek,
waaruit ze wel moet concludeeren dat ook
De meest belangetelling van oud en jong
genieten natuurlijk de mensch apen en het
allermeest het jeugdige tweetal orang en
chimpansé; de jolige koddige kindermaniertjes
van die twee geboren acrobaten hebben onge
looflijk veel bekijk bij de jeugd; maar ze ver
dienen ook de aandacht van volwassen
bezoekers, hoe die ook over de kwestie der
lichamelijke en geestelijke menachwording
denken mogen. De groote bruine orang met
zijn koffiezak en zyn melancholiek gezicht
en de nog donkerder chimpaneé, die het zaakje
minder wijsgeerig opvat, wekken errstige
gedachten bij heel wat bezoekers; dat zal
ieder moeten toegeve'n die eens kalmpjes
op een sofa gaat zitten en op dieren en
menschen te gelijk let. De bekendheid met
de evolutieleer dringt gestadig, langzaam
en zeker door onder het ontwikkeld
menschdorrj; belijders en bestrijders vinden in Artis
stof tot denken.
Ook de collectie apen en aapjes aan de
overzijde deelt nu in de algemeene belang
stelling; er zijn er bij die in hun uiterlijk zoo
weinig aapachtigs vertoonen, dat de oppassers
de nieuwsgierigen attent moeten maken op de
handjes en op de oogen om het niet zoölo
gisch aangelegd publiek te overtuigen, dat
het toch ook apen zijn.
Hoe onooglijk, in vergelijking met dien van
het nieuwe apenhui?, de toegang naar het
iosectarium en de slangenzaal voorloopig nog
mag zijn, ik raad ieder aan, niet uit die buurt
te gaan, zonder ook daar een kijkje te hebben
genomen. Vooral voor jongelui die plezier
in natuurstudie hebben of al wat liefhebberen
in vlinders en kevers, is daar veel te leeren
en te genieten. De mooiste inlandsche en
uitheemgche vlinders komen nu uit de pop
pen ; er zyn verscheidene zeldzame kevers
zooals poppenroovers en helden bokken in
leven te zien en wandelende takken bij hon
derden; n is er, een Javaansche, die al een
hand lang is, en nog steeds groeit. De terra
riums zijn goed onderhouden en bezet met
pJanten en dieren, met inlandsche slangen en
met curieuse uitheemsche amphibiëen en
reptielen. Ook staat er een jeugdige boa
conatrictor te kijk, op den Oceaan geboren; die
ziet er nog snoezig uit.
Bij den ingang van de apen-zaal, waar
vroeger de orang-oetang huisde, staat voor
het eerst een groote bijen-kijkkast, die wordt
eiken middag een half uur lang geopend,
(de tijd staat er op aangegeven); de verzor
ger van het insectarium, de heer R. A Polak,
is er dan in den regel om desgewenscht verkla
ring te geven; maar ook zonder aanwijzing
wordt hier van het geheimzinnig bijenleven
al heel wat geopenbaard.
Het vlieggat is zoo vernuftig aangebracht,
dat niemand eenigen last van de in- en
uitvliegende bijen kan krijgen, waarschijnlijk
zijzelf al rijp zou zijn voor dergelijke gevoelens
net als die boeken-bak visschen? Neen,
laat ze dan liever het verschil leeren kennen
tusschen b.v. de jonge, onbesuisde liefde van
een David Copperfield voor zijn kind
vrouwtje" en het ernstige, diepe gevoel,
waarvan hij zich later bewust wordt dat hu
het eigenlijk van 't begin af aan voor Agnes
heeft gevoeld, zonder te beseffen dat dit
liefde was.
Met hem had niemand ooit over ware liefde
gesproken!
Een leeg-uurtje, waarin dit goed tot zijn
recht komt, n waarop allicht ongezocht een
vertrouwelijk praat-uurtje volgt, kan op het
volgend leven van onze opgroeiende kinderen
misschien van grooten invloed zijn.
Wanneer we op deze wijze met onze kin
deren lezen en hun ook langzamerhand leeren
begrijpen waarom iets mooi is, en zooveel
anders dat den onervarene toch op 't eerste
gezicht dikwijls zoozeer boeit, niet, (desnoods
ook door eens een exemplaar van die
soort onder handen te nemen en het henzelf
te laten critiseereu), dan zullen ze zich later
nooit op den duur laten boeien door Nick
Carter en Buflalo Bul niet alleen, maar even
min door Carl May, Gustave Aimard, Paul
d'Ivoi en zooveel anderen!
Wanneer ze zich afvragen: zijn deze boe
ken wel mooi genoeg voor ons lees-uurtje?"
dan zullen ze hèal goed zelf daarop het
antwoord kunnen geven, en dat zal het beate
wapen tegen dergelijke invloeden zijn, dat
we hun op den levensweg kunnen meegeven,
Ik wil hier nog even bijvoegen dat ik met
mijn uitdrukking goed" voorlezen, volstrekt
niet bedoel dat alle ouders zich in die kunst
zouden moeten volmaken, Heusch, onze kin
deren zijn tevreden wanneer we zingen
zooals we gebekt" zijn als we er maar
zelf geheel in opgaan en onze ziel er in
weten te leggen! Velen zullen misschien een
boek eerst zelf moeten lezen om er goed in
te zijn en waarom niet? Die moeite is
niet te groot, waar het de vorming onzer
kinderen geldt.
Geloof me, de kleine inspanning die dit
van ons vergt, zal rijkelijk beloond worden,
niet alleen door den invloed dien het op de
kinderen heeft, maar ook door de steeds
inniger verbinding, die daardoor tusschen
hen en ons tot stand komt.
N. VAN HlCETUM.
Modes. Beethovens laatite levensjaren.
Madame Mode weet vél, maar, ten allen
ty'de was zij een povere weerkundige l
Voor het zomer-seizoen 1909 had zij in
haar vindingrijk, dartel hoofdje allerlei wazige
imniminmmnnim
vinden de meesten het niet eens.
Van de bijen naar de insecten en reptielen
gaande, komt ge langs een rijke collectie
uitheemEche vinkjes;vergeet niet ze even te bekij
ken; de onbeschrijfelijk mooie en harmonische
kleuren van de meeste amadientjea zullen uw
bewondering wekken.
Ge zijt nu toch nog in den voortuin, wandel
terug om de herten en langa de kameelen
heen door da oprijlaan. Die vindt ge geheel
veranderd. De oude iepen zijn verdwenen, z.e
werden gevaarlijk in hun ouderdom;, jonge
linden nemen hun plaats in en de lange rij
papegaaien, die vijftig jaren lang de bezoekers
bij het binnenkomen toeschreeuwden, is
opgelost in een verspreide orde, die misschien
minder overweldigend is voor kinderen; die
voor het eerst Artis betreden, maar stellig
meer den goeden smaak streelt.
De drie vijvers zijn als altijd vol en mooi;
vooral nu het zware geboomte ze overscha
duwt, komen de talrijke zwanen, pelikanen en
ooievaars, meeuwen, reigers, ook de eenden en
ganzen krachtig uit op het donkere water.
De jonge aalscholvers zijn al weer groot; de
jonge zwarte en andere zwaantjes worden voor
de veiligheid verderop ondergebracht, maar
misechien kunt ge in den ganzen vijver het
stellig voor u nieuwe schouwspel genieten, een
schuwe brandgans met jongen te zien zwemmen
Aan jonge dieren is Artis op dit oogenblik
bijzonder rijk; behalve de jaarlijksche
ezelveuIens,bisonkalfje8,is er een jeugdige eland.en een
leuk jong pantertje te zien;de oude pan ter blaast
ieder, die wat lang voor haar hok blijft staan,
geweldig nijdig aan; het jong, een mooie poes
met groote blauw-groene oogen, stoort zich
aan niets, jammer dat n voorpoot niet in
orde schijnt te zijn, maar dat kan misschien
nog bij komen. Vlak voor de roofdieren is
ook een jeugdige aanwinst te zier, een jonge
reuzenreiger, een prachtig dier, en al net zoo
groot en brutaal als de ouden.
In de nieuwe woning van de dikhuiden
wonen twee nieuwe tapire; een oud en een
jong; het is de mooie Indische soort met
den witten lap op den rug: de
schahraktapir; het jong vertoont nog zwakjes de
teekening van zeer jeugdige tapirs, lichte
lengte streepen en vlekken.
Nog veel meer nieuws is er, dat ge zelf
wel vinden zult; ik wil liever de regels, die
ik nog over heb gebruiken, om u te herin
neren, dat ge zelf ook wat tijd moet over
houden voor het aquarium; een belangwek
kend en buitengewoon leerrijk onderdeel van
Artis, dat door tijdsgebrek veel te vaak
wordt overgeslagen. Het is weer zoo vol en
rijk a!s ooit; sommige bassins overvol en
toch altijd machtig mooi en boeiend door
bet kijkje in het verborgen leven der visschen
en andeie zoet-en zoutwaterdieren, kreeften,
krabben, enzoovoort.
luchtigheden, a jour weefsels, soupele kanten
en ninon robes en mantels bedacht, die aller
minst weerstand bieden aan stortbuien en
windvlagen, om de beurt ons bestokend.
De lange, chique redingote van sbantung
en tussor doet overdag goede dientten; voor
de gure avonden kan men ten bate zijner
gezondheid de warmste mantels en jassen te
voorschijn halen, die wij im wunderschönen
Monat Ma i" in onze garde-robe hadden op
geborgen.
De lange redingotes worden bij voorkeur
in half donkere tint gekozen: de elegante,
lange revers of van zwart satijn, óf van de
zelfde kleur als de mantel, maar in donker
der tint.
Havanna-kleurig tussor met zwart satijn
en zwarte zijden franje gegarneerd, is beeldig
voor rok en mantel, het zoogenaamde wan
del- of bezoek-toilet.
Witte blouses bij gekleurde _rokken zijn in
den ban. De modieuse blouse harmonieert
in tint met rok, zoowel als met
wandelcostuum. Dat geeft ook een veel mooier
geheel.
De blouses van kant, Grieksche tulle,
foulard zijde, ninon, of mousseline de soie wor
den gegarreerd met borduursels, geheel in
tint met het materiaal van blouse of robe.
De kanten overroi, tunique, op zijde on
derkleed, zal zich in 't najaar handhaven in
solieder, meer voor 't jaargetijde geschikt
weefsel.
Het strensf- aangesloten punt-corsage, het
genre cuirasse is in aantocht. Het past bij
het moderne kapsel: scheiding in't midden,
met de geonduleeide bandeaux.
De Japansche parasol met de prachtige
zér kostbare stokken heeft niet aan de
grootsche verwachting beantwoord.
Geldkwestie?
Dat is bijna niet te denken! Wanneer men
met bezadigd oog de grenzenlooze weelde
van kleeding en toilet-attributen bekijkt, die
gedragen worden, niet enkel door de
Upperten" maar door middenstand-menschen, dan
krygt men een joligen indruk, die in woorden
omgezet verklapt dat het geld voor 't schep
pen ligt I
De vorschende blik, glijdend over brutale
mode-excentriciteiten voert de gedachten
óók wel langs sombere banen. Men vraagt
zich af: Zou die uitzinnige ijdelheids kermis
een naderende crisis voorspellen?
De nieuwste zonnenschermen worden kuns
tig geweven uit rafia, het aardig stroo
waaruit reeds zooveel voorwerpen in den
laatsten tijd zijn geweven. Het roomkleurig,
eoupel materiaal maakt den indruk van grove
tussor, hét mode-artikel bij uitnemendheid.
De rafia- parasols zijn gegarneerd met schul
pen, festons van rafla die er als grof kantwerk
uitzien. De modieuse schermen zijn er.
Moge de zon nu eindelijk schijnen!
(Zie vervolg op pag. 9.)
In het groote driedubbele bassin in het
midden, dat verleden jaar door een on
geluk leeg stond, zwemmen nu weer statig
reusachtige kabeljauwen langs u heen, ge
flankeerd door een haai, een paar snotdolven
en een leng, een aantal gepen en nog veel
meer; nog leven er eenige zeeduivels bij in,
waarvan ik u al eens wat verteld heb, maar
hoe lang die het nog maken zullen, durf ik
niet voorspellen. "Het zijn geweldig woest
uitziende dieren, die visschen met hun groote
parelmoeren tanden; het is of ge ze de krabben
er mee hoort kraken.
Bijzonder mooi zijn dezen keer verschil
lende bassins met zeeanemoontjes bezet;
ook de school haringen is er weer en het
laatste bekken links van den ingang bij de
kleine zaal,biedt voor ieder, die wat weten wil
van het leven op den zeebodem, een
studieveld van groote beteekenis; daar kruipende
zilverharige zeemuizen rond, daar steken de
gapers bij tienen hun lange syphon omhoog,
en schuiven de kinkhoorns op hun groote
witte voeten rond; 't is de pier van Ymuiden
in de diepte.
en ander zeebekken is vol met de be
langwekkende zeepaardjes; die ouderwetsche
beesten met hun rug- en kopwieltjes maken
het best; vele hebben eieren gelegd, de man
netjes broeden ze uit; ze dragen ze mee in
hun buikzak, die er geweldig van zwelt. Als
ge treft, ziet ge de jongen al uit zwemmen
gaan.
Prachtig in n woord zijn de groote
zoetwater bassins; de goudzeelten, de baarzen en
de mooie groengevinde Amia calva met de
leelijke naam moddervisch, leven in een
schitterend met waterplanten versierde om
geving. Trouwens alle bassina zijn op smaak
volle en natuurlijke wijze aangekleed. Maar
weinig menschen zullen begrijpen, wat dat een
moeite kost. Niet het minst,diein de kleine zaal
met de anemoontjes, de alikruiken en de sala
manders. De verzameling zeldzame vieschen
uit onze Oost en West neemt elk jaar in
omvang toe, en de kleinste, sommige van
een paar centimeter, zijn over het algemeen
de mooiste en belangwekkendste.
Ook leeft er weer een blinde grotsalaman
der; het gordijntje is neergelaten, trek maar
aan het touwtje en ge ziet het beroemde
witte dier in zijn rotswoning heen en weer
bewegen. Dat zijn maar 'enkele vaak vergeten
dingetjes, waarop ik even wijzen wilde;
waarlijk, wie van zyn bezoek aan Artis het
volle genot wil hebben, moet niet te weinig
tijd uittrekken voor het Aquarium, minstens
twee vol:e uren.
E. HEIMANS.