Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 167::
9-fXAVIER PKIVAS
das C aaiHonuiers de Montmartre.
LÉON DE BBSCY.
Vice-doyen des Chansonniers de Montmartre.
De Pargsche Cabaret.
Denk u een groote laaggezolderde
kamer waar, als de steentjes van een
mozaïek, even nauw op elkaar, de
veelkleurigst getoiletteerde dames en
zwartgerokte hoeren zitten. Een smal gangetje,
eigenlijk niet goed zichtbaar, en even
toevallig aanwezig als soms een toege
groeid pad kan lijken over een weiland,
houdt de verbinding in wezen tusschen
een planken verhooginkje, waarop de
artiesten" onder begeleiding van
pianogetokkel zich hooren laten, en de ingang
van 't zaaltje, tevens toegang tot het
buffet. Die doorgang in den Cabaret is
als 't spoor van een schip, waar andere
schepen in varen: telkens moet, al heet
het een spoor", 't zelfde water worden
verplaatst. Telkens moet de
nieuwopkomende artiest de bezoeksters- en
bezoekersmassa ter zijde doen buigen,
wil hjj het verhooginkje bereiken waar
hjj grappig of aandoenlijk zal wezen,
moet de kellner, met zijn blad in de
hand, de bepluimde hoeden als
schuimkruinen doen overzij vallen, en moet, om
zich te kunnen roeren, de kleine
verkooper der Chansons" als een torpedo
iot duikbewegingen bekwaam zijn.
Er komen dit seizoen te Scheveningen
wederom een aantal chinsonniers de
Montmartre". Zrj zullen hun esprit, waar
van DU nog niet, maar wellicht weldra,
door het Kerstenings-miniaterie een hoog
invoerrecht geheven wordt, gewis wel
meebrengen, maar de atmos
feer, waarin hun liedjes
moeten worden gehoord, de
atmosfeer van de Cabaret"
is moeilijk buiten Parijs te
denken: de atmosfeer van
onschuldige verdorvenheid,
van lichtelijk seniele kin
derlijkheid, van gespannen
zenuwen en vervallen groot
heid, van geest en aristo
cratie geënt op
burgermansarmoed, dat alles is
van zoo on-Hollandsch,
niet-Noordelijk karakter,
dat men naar de Egyptische
of Moorsche danseressen
moet gaan, die met een '
kwijnenden lach heupwie
gend dansen op een armelijk
matje, om de tegenstellingen
terug te vinden, die in de hoog-beschaafde
bedorvenheid en den sjovelen eenvoud
liggen van de chansonniers".
En och, ware het nog slechts het oude.
Waren het nog maar dezelfden, als die
met Willette conspireerden tegen den
gerant van de Chat-Noir en, samen met
Steinlen, op den boulevard het nieuwe"
brachten! Maar de eerste jeugd van deze
spiritueele hervormers is voorbij. Reeds
draagt een van hen, de welwillende en
dikke Xavier Privas, het kroontje van
een Prince-schap op den ronden schedel.
Hij is, inplaats van de bengel eener
bohème muze, het geachte hoofd eener
ANNE DE BKBCT
Cigale montmartoise.
E0n Cabaret (La Boite Fursy) door Métivet.
camarilla, zich bewegende rondom de
erkende godin van het Parijsche Lied.
Geen overrnke^ godin! Green bewoonster
van een<dertigfl huizing! Het is, zooals
ik reeds zei,.,nog altijd, en dat moge zoo
blijven, want'- het is zijn bekoring, een
poover bestaan, dat het Lied ginds voort
sleept. Het is nog altyd: de kunst op
een versleten matje. Maar ze is thans
ordelijk, die kunst. Zeis een taak,"een
betrekking" geworden. De dichters-zangers
hebben maatschappelijke reputaties, als
députés of als leden van de Académie,"
het zijn in de oogen van het Fransche
publiek zoo iets als ge vestigde anarchisten,
officieele bohémiens....
Ik herinner mij de goed
moedigheid, waarmee gij,
brave en sentimenteele
Pri vas,aan den vleugel gingt
zitten en, een accoord aan
slaand, plotseling dat lied
zongt, dat ieder man, die
de jaloezie gekend heeft
(er zijn er in Nederland
gelukkig nog, die zelfs het
bestaan van die ondeugd j
nimmer bevroedden ),binnen
in zich verbleeken doet
het lied, waar mij, ach, geen
regel meer van heugt, maar
dat een oude, vergeten
jaloerschheid aanblies
zachtjesaan, maar meer en meer,
aanblies en aanwakkerde,
aanhitste, opzweepte, ten slotte deed stor
men. Zoo zit een man aan een klein rond
tafeltje op een taboeret, met een
Cabaretlikeur naast hem, en 't is een cosmos in
omwentelende opschudding, een wilde
orkaan, gevangen in een effen
demisaison! Dat doet hem een klein lied
van een sceptischen Parijzenaar. Alle
vaderlandsche avondjes", waar men bij
quatre-mains werkelijk liefelijk zong van
een lied, dat 't hart bekoort," die
avondjes, waar ge uw eerste liefde hebt
voelen opkomen houd die liefde in
eere in uw verder leven! gaven dat niet,
wat zoo'n pittig Fransch lied u deed ...
imiiimmimuinimnmimimtiiMnitiimitiimmmitMmttmmmtiMtiimniiimiiiMiHuii
Het is algemeen bekend welk een genie
Leonardo da Vinci in alle opzichten was.
Zgn manuscripten waarvan het meerendeel
zich in de Bibliotheek der Académie
Fran9iise" bevindt .bevatten duizende aantee
keningen, verhandelingen; teekeningen, geo
metrische figuren, waarin hjj de moeilijkste
vraagstukken der werktuigkunde, natuurkunde
en aterrekundenavorscbt. Niet alleen worden
de regelen der wetenschappelijke methode er
met bewonderenswaardige helderheid in uit
eengezet, doch bet meerendeel der groote
ontdekkingen van later tijden vindt men er
reeds in den kiem in weer. Leonardo was
niet alleen een geleerde, hjj was ook uitvinder
en voorlooper.
Zoo drjomde Leonardo altijd van het
geven der ruimte aan den menscb, en het
denken om de verwezenlijking hiervan wekte
in hem een profetisch enthousiasme.
Verschillende mogelijke oplossingen van het
lichter dan lacht probleem hielden zijn geest
een tijdlang bezig. Vasari verhaalt hoe hij
van tot-een dun-vlies-gemaakt was allerlei
dieren vervaardigde, die hij met warme lacht
?vulde en die tot groote verbazing der toe.
schouwers de lucht ingingen.
iiminiiMiiimiiM
Generaal-Majoorl.Cool,
Generaal-Majoor W, COOL.
Vslgens de dagbladen de vermoedelijke
opvolger van den Minister Sabron.
Dit waren dus even zoovele Montgolfiers
driehonderd jaar vóór Montgolfier. Het was
ook Leouardo da Vinci die de parachuut uit
vond. Hij zegt in een zijner aanteekeningen:
als iemand een uitgespreid doek heeft van
12 bij 12 vadem, zal hu zonder eenig letsel
van een aanzienlijke hoogte kunnen springen."
Doch Leonardo liet zich niet lang ophou
den door het lichter dan lucht denkbeeld
en liet de luchtvaart weldra varen om
zijn aandacht te ?wijlen aan het vliegen.
Zijn eigen verstand onderwierp hu altijd aan
een experimenteele waarnemings methode,
en nam slechts de natuur als leidsvrouw aan.
Toen de natuur nu den vogel schiep, heeft
zg zelve de oplossing van het vraagstuk gegeven
en alleen door den vogel na te bootsen, is
de mensch in staat te vliegen. De ontdekking
der ballons heefc de verovering der lucht
meer tegengeaan dan verhaast. Zg toch
beeft de zoekende geesten op een dwaal
spoor geleid, door een machine te scheppen
die lichter is dan lucht en die met niets in
de natuur overeenkomt.
L^onardo echter liet zich niet zoo licht op
een d vaalspoor brengen. Met bewonderens
waardige duidelijkheid heeft hij aangetoond,
dat men, om zich in de lucht te kunnen
verheffen, een steunpunt in zichzelven moet
zoeken, en zonder aarzelen heeft hij zich t )t
den vogel gewend om het grondbeginsel en
bet geheim van het vliegen. Zijn studies
over dit onderwerp zijn van een
verwonderlyke nauwkeurigheid. Eerst nam hij het
milieu waarin de vogel zich ontwikkelt;
vervolgens trachtte hij de vliegtechniek te
verklaren; en eindelijk wilde hij een machine
maken die gebouwd naar het vogelmodel,
zich in de lucht kon verheffen en gehoor
zaamde aan dezelfde mechanische wetten.
Terwa'l Bacon, dien men den voorlooper
der moderne wetenschap heeft genoemd,
honderd jaar later nog verklaarde dat de
lucht geen gewicht heeft, beschouwt da Vinci
in een zijner aanteekeningen de lucht als een
zware, nitzetbare en verdichtbaren vloeistof,
die dichtbij de aarde zich vooral verdicht.
Hij bewees haar overeenkomst met water.
Steeds als zij in beweging gebracht wordt,
vertoont de lucht een groote overeenkomst
met water", schrijft hij,'en hij gaat nog verder
met zjje gevolgtrekkingen, waar hij zegt:
het zwemmen in het water leert den mensch
hoe de vogels zich op de lucht drijvende
houden. Zooals de hand van den zwemmer
tegen het water aanstoot, er zich op steunt
en zijn lichaam in tegengestelde richting van
het water voort doet .schieten, zoo doet ook
de vleugel van den vogel in de lucht". Hij
bestudeert ook de inwerking van den wind,
z\jn stuwkracht of tegenstand. Om een juist
denkbeeld te kunnen geven van de bewegingen
der vogels, is het noodzakelijk eerst de inwer
king der winden te bestudeeren. Dit zal ons
een schrede naderbrengen tot de kennis der
gevleugelde dieren".
Zijn theorie over het vliegen H een meester
werk van opmerking en nauwkeurigheid en
staat hoog bo ven de latere werk en van
Borelli en Cayley. Door welk wonder kon hij
deze vogelbewegingen ontleden en verklaren,
die zich aan den blik voordoen, als een har
monieus en ondeelbaar geheel? Zeker is het
dat hij de essentieele grondslag ervan zeer
duidelgk verklaard heeft. Zooals gezegd, is
het gewicht, wel verre van een hinderpaal
te zijn, veeleer een noodzakelijke voorwaarde;
zoo toch de vogel lichter was dan lucht,
zou hij een speelbal der winden zijn; dat hij
zich in een bepaalde richting kan voortbe
wegen in de vloeistof die hem ophoudt, komt
omdat hij juist in zijn eigen gewicht een
mogelijkheid tot weerstandbieden vindt".
Met andere woorden, de lucht vormt een
steunpunt; dit is het geheele geheim van
het vliegen en Leonardo heefc dit zeer goed
begrepen. Als de vogel zich voortbeweegt,
verdicht zich de lacht onder zijn lichaam en
biedt hem een veel grooter weerstand. Zij
(de lucht) is veel dichter daar waar de vogel
doorgaat, dan waar hij niet langs gaat;" door
de bewegingen van het dier wordt de lucht
juist teruggedrongen. Evenzoo wordt het
water opgestuwd door den voorsteven van
het schip dat het doorklieft". Tezelfdertijd
stort de lucht zich in het ledige dat het
lichaam, hetwelk haar doorklieft heeft ach
tergelaten, als een soort scheede", z(j
omvloeit het en stuwt het voort", enz., enz.
Laonardo da Vinci heefc den invloed der
snelheid op het zweven waargenomen en
berekend. Om zich zonder vleugelslag te
kunnen verheffen en dit is vooral van
belang voor de vliegkunst werptdevogei
zich in den wind, en uit de door hem ver
kregen snelheid volgt, dat, als hij de borst
keert naar de op hem aanschietende wind,
deze laatste op hem inwerkt als een wig
die een gewicht optilt."
Met een lichte vleugelbeweging snijdt hij
den wind met een schuin<che beweging, en
na dit lan (impeto'1) plaatst hij zich schuin
op de wind-stroonrng die, doordat zij onder
het schuin-geplaatste vogellijf komt op de
manier van een wig, het opheft gedurende
den geheelen tijd dat de vogel zich enkel
door zijn impeto" voortbeweegt. Dat wil
segen, de vogel brengt door deze schuinsche
houding evenwicht tusschen zijn eigen ge
wicht en de weerstandskracht der lucht; de
samenwerking tusschen de verkregen snel
heid en de kracht van den wind maakt het
lichaam tot een vlieger.
Het zou ons te ver voeren da Vinci in
al zijne zeer gedetailleerde uitleggingen te
volgen. Met de groote preciesheid van een
hedendaagsch geleerde bestudeert hij het
samenstel van een vleugel, de verschillende
standen van den kop en de staart, in een
woord, al da bewegingen, een' vogel eigen.
Hij geeft aan hoe men zich heeft te gedragen
onder de verschillende winddrukken; hij
stelt mathematisch de richting vast van het
dier dat aan samenstellende krachten ge
hoorzaamt ; de vliegkunst is voor hem louter
een quaestie van mechanischen aard. Vooral
beschrijft hij met verwonderlijke juistheid
de bewegingen die het zwaartepunt vanden
vogel wijzigen en zelfs bij de hevigste be
weging zekerheid aan zijn vlucht verleenen.
Da Vinci heeft zich niet enkel bepaald tot
het schrijven van een Verhandeling over
het vliegen". De wetenschap is bij hem nooit
zuiver speculatief; de theorie scheidt zich
bij hem nooit van de praktijk, en de idee
heefc voor hem eerst waarde als zij tot
werkelijkheid wordt in nuttige werken. Het
bestudeeren der vliegkunst bij den vogel
moet slechts een hulpmiddel ziju om den
bouw te halpen bevorderen eener
vliegmachine, die den mensch de ruimte in zal
kunnen voeren.... Evenals de vogel zal
de mensch met zijn groote vleugels, de lucht
die hem weerstand biedt, weten te over
winnen en zich er op weten te verheffen".
Zooals de lucht die zich over de zee
voortbeweegt, het zwaarbeladen schip voort
stuwt, zoo zal zij ook een lichaam dat met
kracht tegen haar wordt ingestuwd, moeten
kunnen dragen en de invloed der snelheid
op het zweven moet den mensen, evengoed
als den vogel, in staat stellen, een steunpunt
op de lucht te vinden".
Da Vinci heeft talrijke modellen van
vliegmachines geteekend, waarvan het meerendeel
zich bevindt in het museum te Valenciennes.
In een dezer ziet men een mensch voorzien
van vleugels, die gelijken op die van een
vleermuis; op een andere teekening ziet men
den vlieger, in de houding van een zwem
mer uitgestrekt op een plank, aan welks
voorkant zich een soort roer bevindt; de
vleugels zijn met dit roer verbonden door
middel van een gebogen ijzeren staaf; zij
worden in beweging gebracht met behulp
der voeten en handen door middel van
hefboomen en beugels. Daar hij van den vogel
uitging, was het slechts natuurlijk dat da
Vinci bij zijne machine den bouw van den
vogel zoo getrouw mogelijk nabootste.
Doch andere ontwerpen van hem
vertoonen modellen van machines die meer de
werkelijke hedendaagsche vliegmachines nade
ren ; een dezer modellen stelt een soort vlie
gend roei bootje voor, waarin verscheidene
menschen zijn gezeten, die druk aan 't werk
zijn, met hefboomon, welke groote vleugels
in beweging brengen. Het geraamte moet
aan den buitenkant geheel van teen en lin
nen gemaakt zijn; deze boot is geplaatst op
twee ladders. Deze ladders doen den dienst
van pooten en waarmede men zich kan op
zetten. Leonardo da Vinci heeft hierin een
middel gezocit om zijn toestel op gang te
brengen. De toestellen der Fransche
luchtschippers z\jn van raderen voorzien die den
zelfden dienst moeten bewijzen.
Da Vinci ia nog verder gegaan. Hij heeft
Merci, Privas! Merci, want ge zijt dan
wel zelf niet de hemelstormer meer, en
gij zaat daar, 't is waar: erg eenvoudig
en bonhomme, aan de piano ons toe te
zingen, maar in uw oogen droomde toch
het vuur van den hartstocht, smeulde
iets van de groote vlam. In uw oogen
en in het timbre van uw stem brandde
nog iets. Iets als het avondrood, dat aan
een heeten middag herinnert.
Men zegt mij, dat de drie zangers wier
portretten hierboven zijn afgebeeld, en
waartoe nog hoort Francine Lorée, bij
hun zomer voorstellingen den Parijschen
Cabaret gewoon zijn na te bootsen. Ik
geloof graag, dat zij niet in een
Kurhauszaal van achter het schelle voetlicht hun
liedjes zullen voordragen! Debeteekenis
ervan zou vergaan als fijne vlindervleugels
in een groot haardvuur. Het knusse, het
verwelkte, het intieme moet worden be
houden op straffe van nietigheid. Maar
toch de Parijsche atmosfeer, die kan
het niet wezen! Neen, Privas, neen Bercy,
dat weet gij, oude boulevard-rotten, te
goed en toch o! om dat vleugje
weer op te vangen! ga ik u zien a
Si-héi'eningue. ...
VAN DEX EECKHOIT.
naar een motor gezocht; er is een teekening
van hem, die een groote spiraal voorstelt
welke draaien moet om een venikale as, en
ernaast kan men deze regels lezen: als dit
spiraalvormig instrument golied gemaakt
wordt ... en men draait het snel rond,
zal een dergelijke spiraal in de lucht als
schroef werken, en omhoog stijgen ....
Men kan een klein model van karton ver
vaardigen, waarvan de as bijvoorbeeld ge
maakt ia van een dun ijzeren plaatje; zoo
dit plaatje met kracht wordt gedraaid, zal
het, zoodra het weder losgelaten wordt, den
spiraal aan het draaien brengen". Heden ten
dage maakt men nog kinderspeelgoed die op
dit principe gebaseerd zijn. Hieruit ziet men
dat da Vinci niet alleen den schroef heeft
uitgevonden, doch dat hij eraan gedacht heeft
hem aan te wenden bij de luehtscheepvaart.
Zijn uitgangspunt is dus goed en waar; zijn
grondbeginselen zijn onaantastbaar; zijn ana
lyse van het vliegen is wetenschappelijk; zijn
machines zijn vindingrijk in elkaar gezet.
Doch de drijfkracht heeft hem ontbroken.
De gebrekkige hulpbronnen der mechanica
van zijn tijd hebben hem verhinderd deze
drijfkracht te vinden. Een motor ontbrak
hem; hij zag zich dus wel genoopt door den
mensch zelven voortgebrachte beweegkiacht
te bezigen, en deze bleek onvoldoende te zijn.
(Naar Etienne Roy).
Generaal De Gallifet,
Generaal DB GALLIFET.
De om zijn avonturen en krijgsdaden ver
maarde held van Sedan", gewezen Minister.