Historisch Archief 1877-1940
NO.-1673
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Chineesch bronzen beeldje, mail-champlevé. 12e eeuw. Uit de kunsthandel Komter.
Eigendom E. B. Harkema.
Ctasche en Japairt hast,
Het hierbij gaande beeltje was verleden
«eek te laat ter beschikking om b\j de overige
opgenomen te worden. Het Ijjkt me echter
belangrijk genoeg om het nu nog even onder
de aandacht te brengen, vooral ter vergelijking
met het Euiterfje, dat men zich uit de vorige
reproductie'» herinneren kan. Beide voorwer
pen, van gelyke grootte ongeveer misschien
driemaal zoo groot als deze afbeeldingen
werden gebezigd als wierookbranders; het
mannetje kan daartoe van het dier worden
?afgenomen. Het beeldje van verleden week
werd aangegeven als Japanech werk uit de
XVTe eeuw, dit ala Chineesch, uit de Xlle
eeuw ongeveer. Intusschen aanvaard ik hier
die toekenning van Japansch en Chineesch op
gezag van meer bevoegden tot uitspraak in
deze richting. Voor het laatste is bovendien
te verwijzen naar het uitvoerige werk over
Japansche kunst door Oscar Münsterberg,waar
in een met dit zeer overeenkomstig beeldje als
Chineesch werk uit de Xlle eeuw wordt
gesignaleerd. Ik wil die tegenstelling, in
herkomst hier echter vooral laten gelden om
te demonstreeren het verschil in hoedanig
heden, dat er b\j deze twee stukken plastiek
in brons valt op te merken. Het verschil
bestaat eerstens in de technische bewerking;
het Japaasche beeldje van verleden week
is gepolychromeerd, dit, Chineeache, ver
kreeg .zjj n kleur versiering door email-
champlevé. (In tegenstelling met het cloisonnéwerk
is bier door nitgraving de kleur in de diepte
van het materiaal aangebracht.) Maar gelijk
naar het stoffelijke, is er ook naarden geest
?achter het werk, een aanmerkelijk verschil
waar te nemen. Dat het Chineeeche beeldje
een meer primitief karakter eigen is, kan
den leek reeds duidelijk zijn. Het Japaneche
is realistischer in de uitbeelding; het is ranker
van vormen, bewegelijker van lynenstel,
accidenteelar van mouvement. En deze eigen
schappen betreffen dan voornamelijk het dier,
?dat in de kantig plastische afbeelding en met
de zenuwtrilling van een behoedzaam voort
schrijdend lichaam, zoo belangrijke expres
sieve kwaliteiten vertoont, dat het misschien
boven dit Chineeeche beeldje kunstwaardig
te verheffen zou zqn. In dit echter heeft het
menschfiguur meer karakter, het is grootscher
van houding en bovendien meer n met
Bjjn zetel: het lastdier Ojk is het rijker
aan decoratieve werking. Het totaal van zijn
jtedaantevorming wat logger, zwaarder, als
het Bomaansch tegenover de Gothiek
onderscheidt het Chineeeche zich van het
Japansche door een vaster geslotenheid in
?den bouw van het geheel, door een meer
statuaire werking en een symbolieker ver
beelding van de werkelijkheid. Het stylistische
element is hier nadrukkelijker en zoo zijn
er hier weer die eigenschappen, welke een
voortbrengsel van beeldende kunst in zijne
wyze van natuurvolgen meer aan het
tijdelijke ontheffen.
W. STEENHOFF.
Ernst Ton HeifliM nni der Lasa.
EENST vox HKNDKBRAND UND DER LASA.
Het erkende hoofd der Agrarische Jonkers,
die na Bülow's yal voor den Rijksdag optrad,
met de handen in de zakken, op hooghartige
wyze de Agrarische overwinning bevestigend.
«IIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIlllllMIIIIIMltlllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIII
Tentoonstellingen. Rotterdam.
M. Schudt (bij Beckers). Terwy'1 in het
algemeen de kennis van het ambacht bij de
schilders achteruitgaande is, en de meest
noodzakelijke ea meest eenvoudige dingen,
naar het schijnt, op de akademies slecht
geleerd worden, ia die zekere kennis by
Schudt aanwezig. Er is iets van den
kunstlakker in hem overgebleven, van den
praecieeen werkman. Er is zooveel van den
nirawkeurigen ambachtsman in hem nog te
vinden, dat in dezen schilder niet treft het
ontroerende element, niet ten eerste gevon
den wordt de schoone schikking, maar,
integendeel, die bovenbeschreven
vaknauwkeurigheid bij het bezien n bovenal
duidely'ïwordt. Daarmee is tevens zij n plaat s
aangewezen, daarmee is tegelijk de grootte
van zy'n belangrijkheid geconstateerd. Bij
diegenen die schoonheid schiepen of rich
tingen aangaven, is de techniek de dienende
van de gedachte. Het vak wordt daar zoo
groot mogelijk gewenscht om de rijk zich
uitende persoonlijkheid te kunnen
verwerkIjjten; om de phantaisieën, groepeeringen,
mogelijk te maken en ze plastisch volledig
voor te stellen. Bij Schudt dient de vakkennis
tot zoo nauwkeurig mogelijke objectieve be
nadering van wat hu voor zich ziet liggen:
de eieren, het stuk Roquefort, de zeep inde
waschkuip etc. De persoonlijkheid is niet
van grooten aard. Ge zyt niet verrast, niet
ontroerd, niet gelukkig verwonderd. Gij stijgt
niet, ge daalt niet met den maker mé. Ge
waardeert koelweg, maar niet zonder het
respect dat ge aan vlijtige eerlijkheid gaarne
geeft. Hoe weinig de schoone kracht der
phantaisie en der psychologie in hem is,
ziet ge in de slechte portretjes.
II.
Ph. Zilcken (Oldenzeel). De studies uit het
Oosten, door den heer Ph. Zilcken, hebben
den aard van te luchtige causerieën. Het zijn
soms eenigszins eigenaardige notaties, soms
zijn het niet meer dan de herhalingen van
bekende gegevens op beschaafde maar vluch
tige wyze. Er is hier n werkje in olieverf
(So. 12) met een paar gekleurde luiken in
een witten muur, met een zwarten boot, met
een gebouw eer aangenaam van constructie,
dat fijner zijnd dan de meeste der tentoon
gestelde, bij langer bezien wel wat waarde
behoudt.
III.
Th. Hekker. W. H. van der Nat, J. A.
Zandkven (Eottetd. kunstkring). Het werk door
W.H.van der Nat is een in niets bizonder, soms
wel 's wat kleurgnl impressionisme. Niets
meer dan dat. Er is hier en daar een plaatsje
op, dat een aangename kleursamenstelling
vertoont, maar ge voelt in dit werk hier,
dat er geen toekomst in zit, zoo niet hard
nekkig' en onomwonden gekeken wordt, en
daarna gewerkt. Het is een onmogelijkheid
om op den duur zulke schetsen, en niets
anders te geven, schetsen die slechts een
even opgestegen hartstocht bevatten. Door
gaan op deze wijze heeft iets van leverantie
in het groot. By Zandleven is een ander
bezwaar: vermoede dingen kunnen door een
gebrek aan vermogen tot het schilderen van
deze dingen niet geconstateerd worden.
Hekker heeft hier werk, dat het best zich
vertoont in een portret van een man, en in
Een deurtje". Ik had de stillevens beter
gehoopt. Ik dacht, dat ze inniger, ootmoe
diger van houding waren. Ik meende dat
dit talent, waarvan ik ook vroeger wel eens
wat zag, zich zou kenmerken zek'er noait door
iets grootsch, noch door iets statigs, maar
toch door de innigheid waarmee een, die
lang uitziet op een kleinsteedsch achter
plaatsje, droomeriger wijze, alles omhangt:
een op bepaalde plek even verflooze deur,
lykt hem te zy'n een wondervolle plek op
een landkaart; wat tusschen de steenen uit
gevallen kalk, geeft een diepte in den muur
waarin tooverende spinnen snel de webben
weven; een schriele plant, boven de schutting
uit, tegen de lucht te zien, is voor zijn willige
oogen de meest buitensporige bloem. Dit
alles had ik weer verwacht in dit werk:
kleurig geworden innigheid in kleine dingen
gezien.
PLASSCHAKRT.
KffiUdl D. KOITEB
ROKJN 44 AMSTERDAM.
OUD JAPANSOHB
D D KUNST D D
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HV1Z1T4GA.
BINNEN BETIMMERINGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTERSINGEL. TELEF. 118.
FRANCO LEVEKINQ.
L. J. KRUGER,
37^ Noordeinde,
's-GRAVENHAGE.
iiiiiiiimiiimt
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
Alp.
KunstSIERKÜNSr
Kienwe Splegelgtr. 32. StadhovdentaUU M.
KüNSTVüTFWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
RUDOLF ELION ft Ca
H. W. m DELDEN.
Moderne t
;; Schilderijen en ;;
Aquarellen.
93. «
TELEFOON 8562.
AMSTERDAM.
OP >\OPER EN ZINJS
1/r&t&°UW?FELIX MERITIS"
IW
TEL. 2.&O7
l
D.DEBIÈmEBIESAJRT
ACHTER 8T. PIET EB 18
-:- -s- Utrecht -s- -v
MAQ.1ZT.JV VAK COMPLETE
MIU
BELEERDSS ES STOFFEERING «
VEBHUiziiKHar. TBAWSPOBTEÏ.
SPECIALE ATDEELINU
ANTIQUI
TETEB XH KTJHSTVOOBWKBPO
NEDERLANDSCHE TENTOONSTELLING
VAN
HUISINDUSTRIE.
, achter liet HijLt@;mii@»eum.
Entree f 0.25, Donderdag's van 10-5 uur ?1.50.
Geopend op werkdagen van 10 tot 5 en van T!2 tot 11 uur.
Zondags van 12 tot 5 en van 7' 2 tot 11 uur.
RIJWIEL-BEWAAKPLiATS OP HET TERREIJf.
Magazijn
Oud-Holland"
Telefoon 4541.
Directie: P. C. P A E RE L S.
is verplaatst van DAMRA.K. 75,
naar ROKIN 130,
over de NEDERLANDSCHE BANK.
(Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".)
Atelier voor kt vemarlip m MMssfafo sflprl
Complete inrichtingen in Ond-Hollandsch
en andere oude stijlen.
J. K. C SNELTJES,
HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i.
METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ
KOPERSLAGERIJ
Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten.
Alle Koperwerken voor huishouding en luxe.
Metaalwerken voor het Bouwvak.
Technisch Bureau
OENS & BECK
Importexirs van:
Amerikaansche wille Tuinhekken en Terreinafsclieidingen
van ge-weven Staaldraad.
Merk ACME" en PAGE".
Page" afrastering.
jls:, Q-oecLk:oop ez3.ü\i-a.rz;a.a.
Gemakkelyk aan te brengen.
Geïllustreerde prijscourant gratis op aanvraag.
'T BINNENHUIS,
RAADHUISSTRAAT
48?5O
AMSTERDAM
WONING
INRICHTINGEN
VAN
H. P. BERLAGE
EN
JAC. V. D. BOSCH
EIQEN
MEUBELMAKERIJ.
BEHANG- EN
STOFFEERDERIJ
GLAS-, AARDE- EN
METAALWERKEN
IIHIIIIIllllMIIIHHÏIIIIllllllllj
KUNSTZAAL
KLEIJKAMP
FILIAAL TE ROTTERDAM.
PwrSBPiGR; 78O TEL 5725
ZGLJCH1&S VOOR ZW.flR.TI
EN DRJBKblBURJE.NDR.UK>
KOPBR. BN ZITtK.
VOOR, RBCUTIME [ï~ri
En BimiEH TWIflLF WJR,^/
CLICHÉS
i VOOK DETUDSCHWFTFERS
BLERSeV/OLF:
Onderstaand - merk
garandeerci
t>etrouwbaarheid
AMSTERDAM
BEUR55TRAAT29
TELEFOON
7574J.J.BieÉg
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,65a en 67
VAN
Schilderijen en Aquarellen
van moderne meesters.
GRAVURES, ETSEN, EHCADREMENTEN.
Inrichting voor het restaureeren en vernissen
van Schilderyen.
Balast zich met het houden van kunst veilingen
van collectiën uit nalatenschappen, enz.