De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 18 juli pagina 7

18 juli 1909 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

NO.-1673 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. Chineesch bronzen beeldje, mail-champlevé. 12e eeuw. Uit de kunsthandel Komter. Eigendom E. B. Harkema. Ctasche en Japairt hast, Het hierbij gaande beeltje was verleden «eek te laat ter beschikking om b\j de overige opgenomen te worden. Het Ijjkt me echter belangrijk genoeg om het nu nog even onder de aandacht te brengen, vooral ter vergelijking met het Euiterfje, dat men zich uit de vorige reproductie'» herinneren kan. Beide voorwer pen, van gelyke grootte ongeveer misschien driemaal zoo groot als deze afbeeldingen werden gebezigd als wierookbranders; het mannetje kan daartoe van het dier worden ?afgenomen. Het beeldje van verleden week werd aangegeven als Japanech werk uit de XVTe eeuw, dit ala Chineesch, uit de Xlle eeuw ongeveer. Intusschen aanvaard ik hier die toekenning van Japansch en Chineesch op gezag van meer bevoegden tot uitspraak in deze richting. Voor het laatste is bovendien te verwijzen naar het uitvoerige werk over Japansche kunst door Oscar Münsterberg,waar in een met dit zeer overeenkomstig beeldje als Chineesch werk uit de Xlle eeuw wordt gesignaleerd. Ik wil die tegenstelling, in herkomst hier echter vooral laten gelden om te demonstreeren het verschil in hoedanig heden, dat er b\j deze twee stukken plastiek in brons valt op te merken. Het verschil bestaat eerstens in de technische bewerking; het Japaasche beeldje van verleden week is gepolychromeerd, dit, Chineeache, ver kreeg .zjj n kleur versiering door email- champlevé. (In tegenstelling met het cloisonnéwerk is bier door nitgraving de kleur in de diepte van het materiaal aangebracht.) Maar gelijk naar het stoffelijke, is er ook naarden geest ?achter het werk, een aanmerkelijk verschil waar te nemen. Dat het Chineeeche beeldje een meer primitief karakter eigen is, kan den leek reeds duidelijk zijn. Het Japaneche is realistischer in de uitbeelding; het is ranker van vormen, bewegelijker van lynenstel, accidenteelar van mouvement. En deze eigen schappen betreffen dan voornamelijk het dier, ?dat in de kantig plastische afbeelding en met de zenuwtrilling van een behoedzaam voort schrijdend lichaam, zoo belangrijke expres sieve kwaliteiten vertoont, dat het misschien boven dit Chineeeche beeldje kunstwaardig te verheffen zou zqn. In dit echter heeft het menschfiguur meer karakter, het is grootscher van houding en bovendien meer n met Bjjn zetel: het lastdier Ojk is het rijker aan decoratieve werking. Het totaal van zijn jtedaantevorming wat logger, zwaarder, als het Bomaansch tegenover de Gothiek onderscheidt het Chineeeche zich van het Japansche door een vaster geslotenheid in ?den bouw van het geheel, door een meer statuaire werking en een symbolieker ver beelding van de werkelijkheid. Het stylistische element is hier nadrukkelijker en zoo zijn er hier weer die eigenschappen, welke een voortbrengsel van beeldende kunst in zijne wyze van natuurvolgen meer aan het tijdelijke ontheffen. W. STEENHOFF. Ernst Ton HeifliM nni der Lasa. EENST vox HKNDKBRAND UND DER LASA. Het erkende hoofd der Agrarische Jonkers, die na Bülow's yal voor den Rijksdag optrad, met de handen in de zakken, op hooghartige wyze de Agrarische overwinning bevestigend. «IIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIlllllMIIIIIMltlllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIII Tentoonstellingen. Rotterdam. M. Schudt (bij Beckers). Terwy'1 in het algemeen de kennis van het ambacht bij de schilders achteruitgaande is, en de meest noodzakelijke ea meest eenvoudige dingen, naar het schijnt, op de akademies slecht geleerd worden, ia die zekere kennis by Schudt aanwezig. Er is iets van den kunstlakker in hem overgebleven, van den praecieeen werkman. Er is zooveel van den nirawkeurigen ambachtsman in hem nog te vinden, dat in dezen schilder niet treft het ontroerende element, niet ten eerste gevon den wordt de schoone schikking, maar, integendeel, die bovenbeschreven vaknauwkeurigheid bij het bezien n bovenal duidely'ïwordt. Daarmee is tevens zij n plaat s aangewezen, daarmee is tegelijk de grootte van zy'n belangrijkheid geconstateerd. Bij diegenen die schoonheid schiepen of rich tingen aangaven, is de techniek de dienende van de gedachte. Het vak wordt daar zoo groot mogelijk gewenscht om de rijk zich uitende persoonlijkheid te kunnen verwerkIjjten; om de phantaisieën, groepeeringen, mogelijk te maken en ze plastisch volledig voor te stellen. Bij Schudt dient de vakkennis tot zoo nauwkeurig mogelijke objectieve be nadering van wat hu voor zich ziet liggen: de eieren, het stuk Roquefort, de zeep inde waschkuip etc. De persoonlijkheid is niet van grooten aard. Ge zyt niet verrast, niet ontroerd, niet gelukkig verwonderd. Gij stijgt niet, ge daalt niet met den maker mé. Ge waardeert koelweg, maar niet zonder het respect dat ge aan vlijtige eerlijkheid gaarne geeft. Hoe weinig de schoone kracht der phantaisie en der psychologie in hem is, ziet ge in de slechte portretjes. II. Ph. Zilcken (Oldenzeel). De studies uit het Oosten, door den heer Ph. Zilcken, hebben den aard van te luchtige causerieën. Het zijn soms eenigszins eigenaardige notaties, soms zijn het niet meer dan de herhalingen van bekende gegevens op beschaafde maar vluch tige wyze. Er is hier n werkje in olieverf (So. 12) met een paar gekleurde luiken in een witten muur, met een zwarten boot, met een gebouw eer aangenaam van constructie, dat fijner zijnd dan de meeste der tentoon gestelde, bij langer bezien wel wat waarde behoudt. III. Th. Hekker. W. H. van der Nat, J. A. Zandkven (Eottetd. kunstkring). Het werk door W.H.van der Nat is een in niets bizonder, soms wel 's wat kleurgnl impressionisme. Niets meer dan dat. Er is hier en daar een plaatsje op, dat een aangename kleursamenstelling vertoont, maar ge voelt in dit werk hier, dat er geen toekomst in zit, zoo niet hard nekkig' en onomwonden gekeken wordt, en daarna gewerkt. Het is een onmogelijkheid om op den duur zulke schetsen, en niets anders te geven, schetsen die slechts een even opgestegen hartstocht bevatten. Door gaan op deze wijze heeft iets van leverantie in het groot. By Zandleven is een ander bezwaar: vermoede dingen kunnen door een gebrek aan vermogen tot het schilderen van deze dingen niet geconstateerd worden. Hekker heeft hier werk, dat het best zich vertoont in een portret van een man, en in Een deurtje". Ik had de stillevens beter gehoopt. Ik dacht, dat ze inniger, ootmoe diger van houding waren. Ik meende dat dit talent, waarvan ik ook vroeger wel eens wat zag, zich zou kenmerken zek'er noait door iets grootsch, noch door iets statigs, maar toch door de innigheid waarmee een, die lang uitziet op een kleinsteedsch achter plaatsje, droomeriger wijze, alles omhangt: een op bepaalde plek even verflooze deur, lykt hem te zy'n een wondervolle plek op een landkaart; wat tusschen de steenen uit gevallen kalk, geeft een diepte in den muur waarin tooverende spinnen snel de webben weven; een schriele plant, boven de schutting uit, tegen de lucht te zien, is voor zijn willige oogen de meest buitensporige bloem. Dit alles had ik weer verwacht in dit werk: kleurig geworden innigheid in kleine dingen gezien. PLASSCHAKRT. KffiUdl D. KOITEB ROKJN 44 AMSTERDAM. OUD JAPANSOHB D D KUNST D D SCHILDERIJEN ANTIQUITEITEN Meubelfabriek Nederland". J. A. HV1Z1T4GA. BINNEN BETIMMERINGEN, BEHANGERIJ, MODELKAMERS. Groningen. WESTERSINGEL. TELEF. 118. FRANCO LEVEKINQ. L. J. KRUGER, 37^ Noordeinde, 's-GRAVENHAGE. iiiiiiiimiiimt Moderne Schilderijen en Aquarellen. Alp. KunstSIERKÜNSr Kienwe Splegelgtr. 32. StadhovdentaUU M. KüNSTVüTFWERPEN, ANTIQUITEITEN, Meubelen enz. RUDOLF ELION ft Ca H. W. m DELDEN. Moderne t ;; Schilderijen en ;; Aquarellen. 93. « TELEFOON 8562. AMSTERDAM. OP >\OPER EN ZINJS 1/r&t&°UW?FELIX MERITIS" IW TEL. 2.&O7 l D.DEBIÈmEBIESAJRT ACHTER 8T. PIET EB 18 -:- -s- Utrecht -s- -v MAQ.1ZT.JV VAK COMPLETE MIU BELEERDSS ES STOFFEERING « VEBHUiziiKHar. TBAWSPOBTEÏ. SPECIALE ATDEELINU ANTIQUI TETEB XH KTJHSTVOOBWKBPO NEDERLANDSCHE TENTOONSTELLING VAN HUISINDUSTRIE. , achter liet HijLt@;mii@»eum. Entree f 0.25, Donderdag's van 10-5 uur ?1.50. Geopend op werkdagen van 10 tot 5 en van T!2 tot 11 uur. Zondags van 12 tot 5 en van 7' 2 tot 11 uur. RIJWIEL-BEWAAKPLiATS OP HET TERREIJf. Magazijn Oud-Holland" Telefoon 4541. Directie: P. C. P A E RE L S. is verplaatst van DAMRA.K. 75, naar ROKIN 130, over de NEDERLANDSCHE BANK. (Perceel voorheen DE KLEINE MELKMOUT".) Atelier voor kt vemarlip m MMssfafo sflprl Complete inrichtingen in Ond-Hollandsch en andere oude stijlen. J. K. C SNELTJES, HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i. METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ KOPERSLAGERIJ Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten. Alle Koperwerken voor huishouding en luxe. Metaalwerken voor het Bouwvak. Technisch Bureau OENS & BECK Importexirs van: Amerikaansche wille Tuinhekken en Terreinafsclieidingen van ge-weven Staaldraad. Merk ACME" en PAGE". Page" afrastering. jls:, Q-oecLk:oop ez3.ü\i-a.rz;a.a. Gemakkelyk aan te brengen. Geïllustreerde prijscourant gratis op aanvraag. 'T BINNENHUIS, RAADHUISSTRAAT 48?5O AMSTERDAM WONING INRICHTINGEN VAN H. P. BERLAGE EN JAC. V. D. BOSCH EIQEN MEUBELMAKERIJ. BEHANG- EN STOFFEERDERIJ GLAS-, AARDE- EN METAALWERKEN IIHIIIIIllllMIIIHHÏIIIIllllllllj KUNSTZAAL KLEIJKAMP FILIAAL TE ROTTERDAM. PwrSBPiGR; 78O TEL 5725 ZGLJCH1&S VOOR ZW.flR.TI EN DRJBKblBURJE.NDR.UK> KOPBR. BN ZITtK. VOOR, RBCUTIME [ï~ri En BimiEH TWIflLF WJR,^/ CLICHÉS i VOOK DETUDSCHWFTFERS BLERSeV/OLF: Onderstaand - merk garandeerci t>etrouwbaarheid AMSTERDAM BEUR55TRAAT29 TELEFOON 7574J.J.BieÉg KUNSTHANDEL Molenstraat 65,65a en 67 VAN Schilderijen en Aquarellen van moderne meesters. GRAVURES, ETSEN, EHCADREMENTEN. Inrichting voor het restaureeren en vernissen van Schilderyen. Balast zich met het houden van kunst veilingen van collectiën uit nalatenschappen, enz.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl