Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1674
stand komt, welke het leven der Religie wordt
genoemd.
In haar eenheid zqn deze drie wel te onder
scheiden, maar niet te scheiden. En het doet,
waar de religie den geheelen mensen opeischt,
niet dan gebade aan zy'n religieus leven,
wanneer op een dezar drie functies het accent
te eenzijdig wordt gelegd. De fout nu, n van
het neo-caïvinisme n van het catholicisme
is geweest, dat dit ten opzichte der hier eerst
genoemde functie, de voorstelling, is geschied.
Hoe is het nu gekomen, dat het calvinisme
en het catholicisme, waaraan in oorsprong
een zelfde religieuze bodem ten grondslag
.ligt, deze font hebben begaan?
Onze wereldbeschouwing, de subjectieve
waardeering van het wereldbeeld, moet over
eenstemaken met het algemeen
objectiefgeldende.
Driewerf wee echter, wanneer de religieuze
wereldbeschouwing geen gelijken tred met de
wetenschap houdt en staan blijft, en, op een
bepaald punt in de geschiedenis gekomen
1618?'19) verabsoluteeid wordt.
Dan begint de religieuze wereldbeschouwing
de plaati in te nemen der Religie zelve, zoodat
het geloof aan de btpialde religieuze wereldbe
schouwing nu onmiddellijke maatstaf wordt van
de vroomheid".
En zóó wordt het zeggen van iets te geloo
ven (het geloof' te hebben) geldig verklaard
als voldoende legitimatie van het bezit er van.
De graad van rechtzinnigheid'' geldt nu
als beslissend voor de graad van vroomheid",
en men kry'gt een bloot verstandelijk ijveren
voor de , zuivere leer", men kweekt een
eigengerechte leerheiligheid, zooals eens het
Farizeïatisch jodendom, tegenover wier star con
servatisme Jezus Chris: us een nieuwe aera
inluidde met zgn levend woord: Mozes heeft
n geboden... maar Ik zeg n.
De religieuze overgave in deemoedige be
reid vaardigheid tot het offer, openbaart zich
na een zoodanige betreurenswaardige ver
legging van het religieuze zwaartepunt naar
het intellectneele gebied, voornamelijk door
het offer van het intellect.
En een dusdanige verwisseling van Religie
en haar vooronderstellingen (religieuze wereld
beschouwing) heffe noodwendig ten verkomme
ring der Religie ten gevolge.
Want wanneer toch het den geheelen men ach
omvattende religieuze leven, tot eenzijdig
intellectualisme verdroogt,treedt het beruchte,
thans ook in de politiek zgn joyeuze entree
gemaakt hebbende, odium theologicum" en
letterknechteru in de plaats van levende,
religieuze inspiratie.
Het innerlijke geloofsleven dea gemoeds
versterft en daarom blijven dan ook de
vruchten uit, welke daarvan verwacht worden.
Gelijk de kunstenaar zich, das eine
Weltauge" 4) wetend, zich verliezen kan, op kan
gaan in de veelheid buiten hem, zoo verliest
de zielsblik van den religieuzen mensch zich
in den rijkdom van den waren schat zijns
harten."
Het is duidelijk dat een vereenzydiging der
Religie, als het neo-calvinisme is, niet die
bevrediging met zich brengen kan. Daarom
licht de nep-calvinist, geen volkomen be
vrediging vindend in eigen gemoed, zijn
geestesleven op de dingen buiten hem, tracht
het tekort aan waarachtige Godsvrucht aan
te vullen door een groot aantal beginselen"
te creëeren, en proclameert dan, dat de paden
waarlangs hij opkomt" op alle terrein des
levens" geprojecteerd zijn op de eere Gods".
Zóó maakt hij, die daarlanga echter niets
anders tracht, dan aan het benauwende be
sef vaniet» in eigen iveztn te misten, te ontkomen,
zich wat diets, dat hem toch de ware bevredi
ging nooit geven kan.
En ziet nu rondom u: ziet hoe eenerzyds
zwermen in neo-calvinistische kringen opge
wassen jongelieden afvallen, ongeloovig"
worden, het Geloof der vaderen den rug
toekeeren, onvoldaan als zy' na elke preek, uit
hun kerk weer werden heengezonden, of hoe
anderzijds een eigengerechtigheid stelselmatig
wordt gekweekt, waarvan de waarachtige
vrome zich diep-beschaamd en teleurgesteld
afkeert, en in moderne kringen (waarop men
zoo uit de hoogte pleegt neer te zien) een
instinctmatige (en gewettigde 1) afkeer wekt,
welke voert tot een verkeerd begrijpen en
waardeeren van waarachtige religie.
(Slot volgt.) ADEL ANCKBKSMITH.
4) Scoopenhauer: Die Welt als Wille und
Vorstellung, par 38. Ausgabe Frauenstadt.
Amold en B
In aansluiting met wat ik in het nummer
van 11 Jnni schreef over bijbelkennis, zjj bet
mg vergund hier in vertaling mee te deelen,
wat ik rond in Augustine Birrells essay over
Matthew Arnold. Sprekend over dieng
Liferatture and Dogma, zegt hij o. a. :
Het doel van Literatwe and Dogma was
niets minder dan het teruggeven van 't ge
bruik van den B (j bel aan de sceptische leeken.
Het was een edel doel, en het werd in ruime
mate bereikt, zooals duizenden van stille
menschen konden getuigen. Het was geen
wysgeerige verhandeling. Op zijn manier was
't iets dergelijks als veel van kardinaal
Ne w mans geschriften. Het begon met een
onderstelling, namelijk dat het onmogelijk is
te gelooven in de wonderen die in het Oude
en Nieuwe Testament worden verhaald. Er
is geen bewerkelijke poging om te onder
scheiden tusschen het eene wonder en het
andere of ons den last van 't geloof in eenige
Inzonderheid te verlichten. Evenmin wordt
er een ernstige poging gedaan om wonderen
te weerleggen. Arnold schreef niet voor
menscaen, die er geen moeielijkheid in vinden
te gelooven in het eerste hoofdstuk van 't
evangelie van Lu m of in het zestiende van
Marcus, maar voor hen die eenvoudig geen
woord van eli van beide kunnen gelooven.
Arnold wist zeer ^oed dat dit niet in staat
zijn om te gelooven, in den geest van den
ongeloovige een by'na physieken weerzin kan
wekken tegen het openen van boeken, die
vol van bovennatuurlijke gebeurtenissen zijn.
Arnold wist en betreurde dit. Zy'n eigen
liefde voor den Bijbel was innig en echt.
Hy kon zelfs Jeremia en Habakuk lezen.
Zooala hij Homerus eenerzyds liefhad, zoo
had au den Bijbel anderzijds lief. Hij zag
hoe menschen kreupel en verminkt werden
door in onbekendheid ermee op te groeien
en alle dagen van hun leven buiten zij a
invloed te leven. Hy wilde hem hun her
geven, hun bewij'-en dat zijn plaats in den
geest van den mensen dat zijn opvoedende
en zedelyke kracht niet te danken was
aan de wonderen, die hy verbaalt of de dogma's
die Eoomgch Katholieken ontwikkeld of
Calvinisten getrokken hebben uit zy'n blad
zijden, maar aan zy'n literaire voortreffelijk
heid en aan den gloed en de geestdrift die
bij over gedrag, zelfopoffering,
menschelykheid en heilig leven heeft uitgestort. Het
was in elk geval een waardig doei en een
zeer moedige taak. Het stelde hem aan een
hevig kruisvnnr bloot. De orthodoxen vielen
op zijn boek aan en scholden er op, scholden
er ongegeneerd op, omdat hy hun heilige
boeken zoo gemeenzaam had behandeld. Zij
misgunden hem by'na zijn groote
bekendheidmet den Bijbel, zooals de Engelschen het
natuurlyk vervelend vonden toen zy bemerk
ten dat Moltke alle wegen van I>over tot
Londen kende".
Tot zoover genoeg voor myn doel. Eén
gevaar is niet buitengesloten, en wel dat de
neiging om dogma's, geloofsartikelen, en hoe
die heerlijkheden verder heeten mogen.nit den
Bijbel te distilleeren, aan zwak- en y'lboofdige
personen parten zal spelen. Ook dat hij
gebruikt zal worden, ala zoo dikwijls, als
huichelmom.
Maar hoe 't zy, abusu» nen tollit uium; al
wordt er misbruik van den Bijbel gemaakt,
daarom hoef c hy niet op den Index te komen.
D e n H a a g, 13 Juli '09. Erw. B. KOSTER.
Nasohrif. Ik ontvang een prospectus, waar
uit blijkt dat ook door dea heer C. F. Zeeman,
predikant te Zonnemaire, een boek is uit
gegeven, getiteld Nederlandsche- Spreek
woorden, Spreekwijzen,Benamingenen
Volk8uitdrukkingen aan den Bijbel ontleend"
(Dordrecht, J. P. Revers). Naar den prijs te
oordeelen, is het boek veel lyviger dan dat
van dr. Herderscb.ee.
BericHtan,
TWEE NIEUWE MoNTAioNE-uiTQAVBN. Bgide
uitgaven beloven even belangrijk te zy'n. De
eerste (Bordeaux, ImprimerienouvelleF. Pech
& Cie., 4 deelen, 100 frs) brengt den tekst
der Essais, in drie deelen, en een deel met
de opsomming der bronnen. De tekstuitgave
geschiedt door Fortunat Strowski, zoo gunstig
bekend door zijn zeer belang wekkende onder
zoekingen over het geestelijk leven in de 17e
eeuw, zooals dit zich weerspiegelt in de
groote moralisten, Montaigne, Franeois de
Sales, Pascal. Strowski reproduceert het exem
plaar dat aan M. heeft toebehoort en door
hem voor een herdruk van noten en ver
beteringen was voorzien, het exemplaire de
Bordeaux". Een plaat reproduceert het titel
blad, waarop M. zelf de woorden Cinquiesme
edition, augmentél d'ttn troiiiesme livre: el de
six cent additions auxdtux premiers heeft door
gestreept en veranderd in: Six terne edition,
Viretgue acquirit evmdv*}. Het vierde deel,
dat de bronnen en reminiscenties zal brengen,
zal worden bewerkt door Pierre Villey, den
blinden doctor in de letteren, wiens belang
rijke, door de fondation Thuis uitgegeven,
werken over M,'s bronnen zooveel nieuw»
brachten.
Strowski geeft den tekst der uitgave van
1588, waarin hu door A onderscheidt de
nitgaven 1580 tot 1587 en door B de uitgave 1588,
en voegt daarbij, cursief, de eigenhandige
bijvoegingen van M. Men ziet aldus de Essais
groeien en kan op den voet de ontwikkeling
van M.'s denkbeelden volgen. Welk een
waarde dit procédéheeft, moge blijken uit
een kleinigheid: Men kent het prachtige
woord van M. over zijne vriendschap met
Etienne de la Boétie: Si on me presse de
dire pourquoy je l'aymois, il sens que cela
ne se peut exprimer, qn'en respondant: Par
ce que c'estoit luy; par ce que c'estoit moy",
en men zou zeggen, dat dit aus einem Gusa
moet zijn neergeschreven. Maar neen, de
tekst van 1580 en 1688 liep tot exprimer",
de prachtige woorden, die 't wegen voor
alle vriendschap kenmerken, werden in ma
nuscript bijgevoegd... in twee keeren, eerst:
Par ce que c'estoit luy", later nog: par
ce que e'estoit moy".
De firma Hachette kondigt een reproductie
in phototypie van het exemplaire de Bor
deaux1' aan, aangemoedigd waarschijnlijk
door haar uitgave der Pemées van Pascal.
Zjj zal 't geheel, op enkele bladen na, weer
geven en geeft een aardig proefdrukblad.
Deze uitgave zal 150 francs kosten. Beide
uitgaven beloven veel voor hen die een M.
willen lezen, of beter nog, herlezen, in een
mooie uitgave, welke toestaat dieper in 't
wezen van dien waren homme libre" door
te dringen.
*) Al voortgaande wint ze aan kracht.
Middenstandstentoonstelling,
BEZOEKT stand 2O3
DE BONT «t LEI JTEN
A M S T R II l» A W.
HET AMSTERDAM
ADMINISTRATIE- ES COfflSSIEXANTOOR,
Dainrak 86, Amsterdam, Telefoon 9247,
belast zich met net vormen van Vennootschappen, het bezorgen
van Hypotheken, het sluiten van Verzekeringen op elk gebied
en het Admlnlstreeren van Particuliere Vermogens.
ERVEN KRAMER
Wijde Kapelsteeg 4 bij het Rokin Amsterdam.
Fabriek van Kantoorboeken mm
?'? Telephoon No. 266. ?"?
De SWAN" Vulpenhouder
geschikt voor ELKE HAND, is wereldberoemd als DE BESTE
(Ve
Prijs vanaf ? 6.3O. Wacht n voor namaak!
SWAN" PEN ALBUM op aanvrage gratis.
Verkrijgbaar bij alle soliede handelaren in 6chrijfbehoeiten.
Hoof d- Agenten: GE BR. POLAK, YLISSINGEN
Begrafenis-Onderneming
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
A B K H E H, schoonste gedeelte van Nederland.
Restaurant r: lusis Sacnun.
van bet
gebouw
F. SIH O N, Directeur-Pachter.
De drie Magazijnen voor Horlogerie van
Gebr. BR E E N, Amsterdam,
Rozemracht 53, HienweMüfc 112, Haarlemmerstraat 12
HOBLOGBS, PENDULES, KLOKKEN.
GOUDEN EN ZILVEEEN WEEKEN.
Ond-Hollandsche
Tegels.
Delf tsche Vazen.
j
?j
Rembraucltplcin 35,
AMSTERDAM.
LUXE-PAPIER
? MONOGRAM STEMPELEN. ?
CEBR.SIMONS
KAI/FERSTBAAT 124.
84.
Tot bakvisch: KentuCbopin?
Bakvisch: O ja, u bedoelt tocb
zeker den man die de treurmarschen
uitgevonden heeft?
p
dta/rai
M. P. POLLEN & ZOON. ROTTERDAM.
In de laatste afleveringen van het
Populair Geïllustreerd Maandblad
DE NATUUR,
komen o. a. de volgende opstellen voor: Watergas, do brandstof der toekomst,
door Dr. A. J. C. Snijders. Meteorologische Vliegers, door P. J. G. Nell.
Een paar bijzonderheden van den St. Pietersberg-, door J. Sturing. Tijdbespa
ring en de automatische wisselomzetter in het trambedrijf, door T. E. van
Putten. Ventilatie en rerwarmiug, door Dr. Ch. Bles. De moderne
benzine-antomobielen, door N. J. Kollewijn. Mensch wording, door J.
Hendrik van Balen. Iets over Vliegmachines, door Dr. Z. P. Bonman.
Absinlh, door D. S'avorinus. Hnisillters, door J. van der Breggen.
Draadlooze telegrafie, door Radio's. Het brand- en explosiegevaar van
benzine, door F. C. J. Scheurleer. De truffels, door J. J. Hof. Gas- of
electrisch gloeilicht, door J. E. de Meyier Jr.
De pr|js van de Natuur" is per jaargang / 5.2O.
Gids voor 't Gooi en Baarii,
met uitvoerige Wandel kaarten, Platte gronden van Hilversum, Bussum en
Baarn en talrijke illustratiën.
Bewerkt door J. W. DRAAIJÉR Jr.
DERDE BIJGEWERKTE DRUK. PRIJS ? O.5O.
Wielrijdersbaart voor Znid-Hollaud,
met dat gedaelte van Noord-Holland, waarop Amsterdam en Haarlem voorkomen.
Wiel rijderskaar t voor de Provincie Utrecht,
met dat gedeelte van Noord-Holland, waarop Amsterdam en't Gooi voorkomen
Wielrijderskaart voor Gelderland,
met het westelijk gedeelte van Westphalen.
Prijs van elke kaart in etui, op liuuen f 0.60; op papier ? 0.40.
Uitgaven van J. Gr. B ROES E te Utrecht.
firma G. W. VOK SCHMIT & ZOON,
HAARLKH, AMSTERDAM,
6*«ote Houtstraat l«. Kalveratraat I «7.
Kousen en Hygiënische Onderkleeding,
Lahmann Rameh Merk Z Crêpe de Santé*.*.
in alle afmetingen
voor Huizenbouw en
Industrie te Koop.
Huizen met Tuinen en vrije Bovenhuizen te huur.
Te bevragen bij C. B O E ]¥» E R M A K E R,
Kantoor: Overtoom 459, Amst. Tel. 4O45.
Leyensverzekering- fj t t»
Maatschappij Jl Hl D 2 Hl
Haatachappelijk Kapitaal:
B K N M1LLIOEX «U L DES (volteekend).
Sluit Levensverzekeringen en Lijfrenten op bijzonder
gnn«tlge verxekeringnvo^rwMurden en tegen zeer
premiên.
SPOOE'S MOSTERD
(ii flacens net ingesiepe* glazei stoppen, zender kurk M lak.)
?BLKSIBOPKN. LlflOSADESIKOPEH.
W. A. Spocr Jr, Fabrikant, Cnlemlwrg.
PHILIPPONA KETELAAR,
Foantttteur' Af I«* Cour,
Xiatverstraat 160, Atnsterctntn.
GRANDE 8PECIALITÉPOUB
Trousseaux & Layettes. ?
Bar demande envoi franco de Devis et da modale», Teléphoo* No. 5939
AUTOMOBIELEN
Panhard &
met Hllclieliu banden.
Eerste Nat. Arb. Contr. en Ziekte Verz. My.
HET ROOUK H.HUIS".
Gevestigd te 's-Hage, Uijnstraat 11.
laatscliapp«lijk Kapitaal ? l.OOO.OOO.?.
Deze Mij. is de EENIGSTE die het algeheele risico der
art lC38c, x en y., hetzij afzonderlek, of wel gecombineerd
van den werkgever overneemt.
NATUURLIJK Pf,
SALZ
_ isdatelleenechfeKarlsbader
Voor Namaak en vèrvalsching wprciïgewaarschuwd,
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Begrafenis- Vereeniging
TE AMSTERDAM.
Administrateur: N. SAX Jr., adres P. C. Hooftstr. 38.
Telephoon No. 941. De Raad van Bestuur:
A W. VAN EEGHEN Jr., Vowtitttr.
Is. DA COSTA, Gedelegeerde.
VIJZELSTRAAT 5?13, AJÜSTEBDAH.
Koopt Muit büUwen broodbakker.
KEUKENBESCHUIT pw «tok l «U. l HAA88CHE BESCHUIT per 20 (tuk* W ft
TAFELBESCHUIT por 20 stekt 10 | KAISER BESCHUIT _ 15 W
CHOCOUDEBESCHUITJES per 20 itaifci 10 ots.
Al d«n Morton «iju dmffeiyic* -naak rwkrögtaar «ok b^j extra beforgiag
? Twdieoe» du rem d* Toorkeur Wvot Mnhiit, wtik» onhepulden tqd ia bniM
winkelien U voorna! ttmt. AmnbeTeiemd,
Tel. 1107. PAUL. C. KA1SE
G. B A AU.
Bootbouweru de Amstel".
Hotor-, Zeil- en Moelraartaigen in hont «n «taal.
TELEPHOON 7191.
OVXB HALTWBG H KALFJE, AMSTEBDAJL
prfce» tekening.
Meneer Focus als Globe
trotter
door F. DE SINCLAIR.
Geïllustreerd met 70 plaatjes van
Chris Kras Kzn.
Prijs ing. f 1.90; geb. f 2.25.
Uitgave van VAN HOLKEMA ft
WARBNDOEF, Amsterdam.
Henri J. Carels,
DenHaagjPietHeinstraat 66,
LEVERT:
SMAKELIJK BROOD.