Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1677
sï^r'%ïfcvW«
;fö*iï«s""*
Vincent ran Gogb, Warmoezenierstuintjes. Krijt- en potloodteekenlng.
(Verzameling Mevr. Cohen-Gosschalk)
Vincent yan Gogh, Pastorietuin in den Winter. Inktteekening,
(Verzameling Mevr. Cohen-Gosschalk).
Giovanni Segantini, Ave Maria. Penteekening.
(Collectie Fritz Meyer, Zurich.)
Vincent van Gogh, Arles met ondergaande zon. Inktteekeniog.
(Verzameling Mevr. Cohen Gosscha'k).
Meester v. 1840,
De jongeling en de dood. Grav.
Jacques de Barbary,
Zcn en Maan. Gravure.
Vincent van Gogb, Straat in Den Haag. Inktteekening.
? (Collectie Hldde Nylanl, Dordrecht.)
Isograflën?Van Meurs.
Het is thans zes, zeven jaar geleden,
toen ik voor het eerst kennis maakte
met wat nu als Isografie?Van Meurs"
in den handel wordt gebracht.
In de woning van den uitvinder,
ergens in een nuchtere buitenaf-straat
van Haarlem, werden ze mij voorgelegd,
'n dertigtal misschien, de prachtige
fotografiën naar prenten, meest Schöngauers,
Dürers, een enkele Lucas van Leydea,
Rembrandts. "Wat dadelijk zoo verraste
was de zuivere helderheid, de bijna on
geschonden weergave van de origineele
prenten; naar tint der inkten en het
romige der oude papieren was hier vrij
wel alles in de reproductie bereikt wat
te bereiken viel. Alleen het papier bleef
de reproductie verraden door zijn glad
heid, en, zacht over het papier strijkend,
voelde men, dat de inkt er niet op" lag.
Daaraan zou ieder kenner origineel van
reproductie aanstonds kunnen onder
scheiden, zoodat vrees voor bedriegende
nabootsing toch ook overbodig kon blijven.
Dat de uitvinding (of moeten wij hier
allereerst spreken van de voortreffelijke
eigenschappen van den fotograaf Van
Meurs ?) hier iets van zeer bizondere
waarde aanbood, daarover bestond toen
nauwelijks eenige twijfel. Bijna allen,
die over deze reproducties hun woord
in het openbaar zeiden, hebben in de
volgende jaren erkend, dat de Isografie
iets nieuws en iets voortreffelijks bracht.
Als wand versiering, die in de praktijk
aan moderne begrippen van
interieurkunst beantwoordde, als remplacant
van de dure origineelen in de kunst
portefeuilles van minder gefortuneerde
kunstliefhebbers, als materiaal voor
kunstgeschiedenis en als aanvulling van
de Brauns, de Hanfstangels, de
Bruckmann'sche Pigmentdrukken, de
Andersonsche foto's, enz.: als dit alles is de
Isografie in den loop der jaren verwel
komd.
Ondertusschen breidde zich de verza
meling uit. Niet alleen met reproducties
van etsen en gravures der oude meesters.
Daar bleek alras maar een klein publiek
voor te bestaan. Bovendien denk ik, dat
het koopend publiek te weinig voelde
voor de charme van prenten", vervreemd
als wij zijn van de oude prenttechnieken.
De verzameling dan breidde zich uit met
teekeningen, vooral van de jongere mees
ters. Er werden hier en daar collectioneurs
gevonden, die hunne verzamelingen van
teekeningen openstelden; collectioneurs,
die de uit handelsoogpunt verderflijke
toegeeflijkheid hadden, den fotograaf (en
welk een!) in hunne cabinetten toe te
laten, om, naar geldende handelsbegrip
pen, de waarde van de origineelen te
verminderen door daarvan bijna gelijke
reproducties in omloop bij het groote
publiek te brengen.
Zoo kwam werk van Yan Gogh, van
Mauve, Maris, Mesdag, Bosboom, Toorop,
en van buitenlandsche meesters, van
Millet, Rousseau, Seajantini, Vollon, Corot,
Roybet, Steinlen, Rops, Redon, Whistler
de oorspronkelijke verzameling, die toch
reeds zoo veel moois bevatte, versterken.
Steeds bleef iedere nieuwe plaat het
resultaat van eindeloos zoeken en
probeeren om de finesses, de charme, tint
en atmosfeer van het origineel te bewa
ren,- over te brengen in elke reproductie.
Thans is de oorspronkelijke verzame
ling, de oude verzameling van 'n dertig
platen, uitgebreid tot een groote 160 stuks:
bij elkaar wel van het allerbeste wat in
teekening en in prent op het oogenblik
ter reproductie bereikbaar is.
Het moest feitelijk overbodig zijn, nu
nog, nadat bijkans iedereen de Isografiën
heeft kunnen zien en waardeeren, een
pleit te schrijven voor deze reproducties.
En toch: het heeft bitter weinig ge
scheeld of deze geheele collectie was voor
altijd verloren geweest. Weinig had er
aan ontbroken, of alleen in enkele musea,
enkele verzamelingen van liefhebbers
waren nog specimina te vinden geweest
van deze uitvinding.
Omdat misschien het publiek te weinig
zag" in fotografiën", misschien ook dat
de kunsthandel" er te weinig in zag"
om er mee te werken", misschien ook
dat de exploitatiekosten te hoog bleven
en de exploitatie niet kaufmiinnisch
genoeg werd aangevat
Wat komt er dat ook eigenlijk op aan.
De hoofdzaak is, dat in die paar j aren
de Isografie zooveel aandacht trok en
sympathie vond, dat het gevoel, dit te
moeten behouden, sterk genoeg is ge
weest om een combinatie te vormen voor
de verdere verzekering van deze repro
ductieve kunst.
Zooals de tegenwoordige exploitanten
zeggen: Het is toen mogen gelukken
een combinatie van kunstvrienden ?
o. w. niemand minder dan onze grijze
Jozef Israëls te maken, om over te
gaan tot de stichting eener bescheiden
vennootschap, de Mij. voor goede en
goedkoope reproducties, die het werk van den
heer 'Van Meurs zou overnemen, vast
houden en voortzetten, hij zelf optredend
als technisch-artistiek directeur, terwijl
zich de Mij. voor goede en goedkoope
lectuur (exploitante van de
WereldBibliotheek en Nederlandsche Bibliotheek,
directeur de heer L. Simons) zich met
de exploitatie belastte."
Het komt mij voor, dat de genoemde
uitgeefster van de Wereld-Bibliotheek
hiermede een werk op zich neemt, even
dankbaar en noodig als haar
uitgeefsterswerk vaa boeken. Dat zij de prijzen nog
weet te verlagen met 25 en 30 pCt. van
de vroegere, bewijst, dat zij, geheel anders
dan de officieele kunsthandel" er wél
wat in ziet". Laat ons hopen, even
terecht als zij indertijd er iets in zag",
boeken goedkooper op de markt te bren
gen, ten spijt van alle voorspellingen.
Men beginne den katalogus aan te
vragen, rijk geïllustreerd en goed uitge
voerd, en men zal bemerken, hier een
verzameling te hebben, in eigen landen
door landgenooten te koop geboden, welke
niet in kwaliteit behoeft onder te doen
voor befaamde verzamelingen van kunst
fotografieën in het buitenland.
GrREVE.
Ets van Matthija Maria naar De Zaaier yan Millet.
Albrecht Dürer, Fortuna. Kopergravure.
Kembjacdt, Adam en Eva. Ets.