Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1679
Voorgevel van het Warenhauë" Leonhard Tietz in de Bazar- en Alleestrasse te Dusseldorf.
Voorgevel van het Warenhaus" Leonhard Tietz in de Konigsallee te Dusseldorf.
Een Warenhaus" te Dusseldorf.
Het toeval heeft gewild, dat twee
bouwmeesters van een Warenhaus", de
een kort na de voltooiing, de ander
weinig tijds vóór de voltooiing, verschei
den zijn, en dat beiden met dit hun
laatste werk, een gedenkteeken voor zich
zelf hebben gesticht.
De een is Mossel, bouwheer van het
Warenhaus Wertheim" te Berlijn, de
ander, Olbrich, bouwheer van het Wa
renhaus Leonhard Tietz" te Dusseldorf.
Kan bij een kunstenaar van groote
beteekenis, zooals bjj°alle talenten in 't
algemeen, voor eene ongerapte waardee
ring, de dood te laat komen, bij Messel,
en dat is het tragische van deze afge
broken loopbaan, kwam hij te vroeg."
Dit zegt de bouwheer H. P. Berlage Nz.
over Messel in een opstel, hem en zijn
laatste werk gewijd, voorkomende in het
maandschrift De Beweging van Augustus.
In verband met Olbrich's laatste werk:
het Waarenhaus van Leonhard Tietz"
te Dusseldorf, wien de bouw van dat
door Messel te Berlijn niet vreemd is
febleyen, bij behoud van alle
zelfstanigheid, al vindt men in de Perzische
tapijtafdeeling sterke herinnering aan
die in het Warenhaus" van Wertheim,
en ook om de algemeene opmerkingen,
is het der moeite waard kennis te nemen
wat Berlage schrijft, te meer daar hij het
Warenhaus" van Tietz te Berlijn als
minder goed geslaagd oordeelt. In die
opvatting blijken n Tietz zelf en Olbrich
gedeeld te hebben, want Olbrich heeft
voor Tietz te Dusseldorf een gebouw
geschapen, dat geheel breekt met dat
van Tietz te Berlijn, en, bij alle verschil,
overeenstemming vertoont met dat van
Wertheim, het bouwwerk van Messel in
dezelfde stad. Daarom het woord aan
den heer Berlage.
Toen nu eenige jaren geladen het
hoekgebouw van het bekende Waaren
haus Wertheim" aan de Leipzigerstrasse
te Berlijn, voltooid was, was men het
daarover vrij wel eens, dat iets zeer
bijzonders was ontstaan, en dat vooral,
omdat het gold de architectonische vorm,
van een zoo bij uitstek modern gebouw
als een Waarenhaus".
Het beginsel eener degelijke pijler
oplossing van de gevelarchitectuur van
een Waarenhaus" was niet nieuw. Reeds
had Paul Sédille te Parijs in de jaren
1881?1883 met zijn gebouw Magasins
du Printemps" den weg daartoe aange
wezen, en was het Sehring, die,
eenigszins daarop doorgaande, den brutalen
moed had de geheele faeade van het
Waarenhaus Tietz" (te Berlijn) op te
lossen in twee reusachtige gtasvensters,
welke door een
steenconstructie zijn omlijst.
Die samenstelling bleef
bij den Franschman nog
binnen de perken van het
toelaatbare, maar bij den
Duitscher had de brutaliteit
de overhand, zoodat de
grenzen van dat toelaatbare
op ruwe wijze werden ver
broken.
En nu is het de bijzon
dere verdienste van Messel
dit conflict te hebben ver
meden, en een harmonische
verhouding tusachen Ie
plein et Ie vide1' te hebben
tot stand gebracht, al wordt
het, en dat is wel de voor
naamste oorzaak van die
zekere onvastheid, bij Mes
sel, juist een harmonische
afsluiting, een verbinding
van de boveneinden der
pijlers gemist.
De reden echter waarom
desniettegenstaande, dit ge
bouw toch zoo hoog moet
worden aangeslagen, is het
beginsel volgens 't welk het
gebouw is samengesteld en
den gevel is geleed; het
beginsel, en ik het is
nog altijd de heer Berlage
die spreekt herhaal hier
hetgeen Curt Behrends daar
over schrijft: einer bewusst
vollzogene Gothisieringder
Renaissance". En het meest
volkomen wordt deze syn
these tusschen Gothisch en
Renaissance bij den gevel
aan de Rosenthalerstrasse,
maar vooral aan het hoekgebouw aan
de Leipziger Platz", welk laatste zeker
behoort tot het beste wat de Duitsche
bouwkunst in dezen tijd heeft voort
gebracht."
Berlage wijst op het beginsel eener
degelijke pijleroplossing, Olbrich heeft
in den bouw van het Waarenbaus" van
Tietz te Dusseldorf, er ook alle aandacht
aan geschonken. Als, zelfs een leek, het
reusachtige gebouw aan de zijde der
Allerstrasse der Königsallee nadert, trekt het
groote en grootsche gebouw, ook door
voornaamheid, eenvoud en rust al zijn
aandacht. De slanke pijlers rijzen hoog
in de lucht. Zij trekken als het ware de
gedachte van den mensch op. Het hooge
koperachtige dak stuit de rijzing, of de
pijlers dragen het dak, verbonden met
bloemversiering.
De leek, het gebouw van de drie zij den
Groote Lichthal.
Een licht-eikel in de groote lichthal.
beschouwend, begrijpt, dat men het
noemt: het mooiste bouwwerk in de
residentie aan den Beneden-Rijn.
Alles aan en in dat gebouw is groot
gedacht en logisch. Geen schijn wil er
echtheid nabootsen. Het houtwerk is
geen nabootsing van ander. Alle fijnere
houtsoorten zijn er gebruikt, o.a. deuren
van kostbaar ebbenhout. Versiering aan
de buitenzijde van het gebouw heeft men
zoo goed als niet. Winkelramen, niet al
te groot tusschen de pijlers, en groote
dubbele toegangsdeuren aan de drie
zijden. Het gebouw van buiten maakt
een indruk van voorname soberheid.
Verrassend is het als men dit
verkoophuis binnenkomt. 1) De reusachtige afme
tingen belemmeren niet het gezellige.
In stille opgetogenheid raakt men ko
mende in de groote lichthal. Daar staat
men in het midden van het gebouw en
is dit niet een verdienste? over
ziet men het geheel met al de
afdeelingen, gelijkvloersch en op de verschillende
verdiepingen. De breede trappen in de
hoeken houden zich bescheiden op een
afstand en de groote lift's aan alle vier
zijden hebben niets opzettelijks.
Wilhelm Schiifer, een man tot
oordeelen bevoegd, staande iii deze groote
lichthal, die nog twee kleinere
lichthallen nevens zich heeft, gaf over
Olbrich en zijn werk deze lofspraak:
Die gröszte Ueberraschung als
Baumeister bereitet Olbrich durch die
Klarheit und Anlagc, die man ziemlich von
jedem Punkt des Gebaudes völlig zu
ueberblicken glaubt. Der mittlere Licht
hof als Kern, ohne sichtbare
Treppenführung, die beider seitlichen ihm parallel
nur niedriger, dazwischen und gegen
die Fensterflachen nach auszen hin die
Verkaufsstande und besonderen
Verkaufsrii urne: alles rechtwin kelig durchschnitten,
seine Bogen, die Pfeiler quadratiach im
Durchschnitt, ohne Sockel und Kapitale.
Der Eindruck davon ist der einer klaren
Sachlichkeit; wahrend im Wertheim-bau
(in Berlijn) sehr oft die Raumstimmung
ber den Zweck (Gliisar, Küchenlampen,
Körbe oier Matten zu verkaufen) einen
feierlichen Schritt hinausgeht, bleibt hier
der Verkaufsraum in seiner eleganten
Nuchternheit bestehen. Der Luxus liegt
mehr in angewandten Material (poliertem
Holz, im Wechsel mit Marmor und
1) Zon Verkoophals" niet de Hollandsche
naam voor Waarenhaus" zijnAllemansgading?
drukt het begrip 't best en 't juist uit, doch
het klinkt wat plat.
Messing) als in den Formen.
Eigentlicher Schmuck tritt
fast nur in Profilen und
Kanten der Pfeiler aüf.
Selbst die beiden
Nebenschiffe sind relativ einfach
und nur die grosze
Mittelhalle zeigt in der ueppigen
Wandverkleidung einen
unverhiillten Luxus".
Toen Olbrich stierf, stond
het gebouw wel, doch aan
alles moest de fijnere hand
nog worden gelegd. En in
dit af-maken was Olbrich
juist de meester. Haddehij
de afwerking van het ge
bouw kunnen leiden, hij
zou hier en daar, bij de
versiering het sterk spre
kende hebben tegengegaan,
en ook ontwaard hebben
dat in de groote lichthal
de groote lichtverspreider
in eikel vorm, kunstig
messingwerk, te groot was en
de deftige sierlijkheid ver
brak. Want juist in al wat
versieringskunst betreft,was
Olbrich, die recht had op
den titel Professor, de
meester. Zijn eigenlijk vak
toch was het decoratieve
zijn eigenlijke kunst de ver
sieringskunst, en daarin
muntte hij door groot begrip
voor het teere en fijne, het
stille en rustige, uit. De
decoratieve kunst verlatende
om de bouwkunst te dienen,
heeft hij ook in den bouw
van het Warenhaus" van
Leonhard Tietz te Dusseldorp zijn ware
wezen als kunstenaar uitgedrukt.
Dit gebouw, met zijn wit-grauwe
Mainzerzandsteenen-pijlers, met zijn marmer
en kostbare houtsoorten, met zijn licht
hoven, heeft een dichter-bewonderaar tot
de lofspraak gedreven:
Kunde, du stolzer Ban, noch lange künftgen
geslechtern.
Genius und Kraft des Manns, der eich ein,
Denkmal hier schuf.
Olbrich, dein Name lebt fort in diesem
erhabenen Werke
Brach auch dein Auge zu fruh, um es
vollendet zu sehen,
O rer Olbrich's bouwwerk is het laatste
woord nog niet gezegd. Binnenkort ver
schijnt o. a. bij den uitgever Ernst
Wasmuth te Berlijn een brochure over
Leonhard Tietz' Warenhaus te Dus
seldorf."
Duizend bedienden, voor het
meerendeel jonge vrouwen of juffers, zijn noodig
om de clientèle in het Warenhaus"
Leonhard Tietz te Dusseldorp te bedie
nen, terwijl vjjf automobielen, waarvan
de Carosseriën" gemaakt zijn naar een
ontwerp van professor Olbrieh, en drie
voertuigen noodig zijn om het gekochte
aan de klanten thuis te bezorgen.
Het groot aantal bedienden en voer
tuigen geeft het duidelijkst begrip wat
iederen dag in het Warenhaus" te
Du9seldorf omgaat. Men kan er van alles
krijgen, want de 64 verschillende
afdeelingen zijn gelijk aan 64 winkels.
Gelijkvloersch heeft men 30, eerste
verdieping 12, tweede verdieping 14,
3de verdieping 8 afdeelingen, allen ge
plaatst met behoorlijke ruimte, iedere
afdeeling met eigen kas. In die ordening
blijkt ook het bizonder talent van Olbrich,
want hoeveel men bij Tietz ook kunne
koopen, het heeft er niet den minsten
schijn van een bazar, alle rommeligheid
is er uit den booze.
Men kan niets bedenken, of het is
bij Tietz te koop, zoo goed kersen als
korsetten, zoo goed meubelen als kom
kommers, zoo goed de fijnste en kost
baarste robes als doosjes lucifers, zoo
goed horloges als aardbeien, zoo goed
porrelein als marmelades, enz.
Dingen" dat de dames zoo gaarne
doen kent men er niet, en
koopenop-krediet evenmin. Alles wordt er con
tant en zoo goedkoop mogelijk verkocht
en is van een kwaliteit naar den prijs.
Een geheime politie houdt ongemerkt op
allen en alles toezicht, want in een
Warenhaus" als van Wertheim te
Berlijn is men tot de ontdekking ge
komen, dat het stil-meenemen door som
mige dames jaarlijks een hoog bedrag
vertegenwoordigt.
In het Warenhaus" te Dusseldorf
kan men ook toegangbewijzen koopen
en plaatsbespreken voor alle theaters;
men kan er plaatsbiljetten voor de
spoor nemen, boeken huren uit de
leesbibliotheek die bizouder goed inge
richt en rijk voorzien is, enz. Op de
tweede verdieping heeft men een zaal
waar ververschingen gebruikt kunnen
worden. Als daar iets bizonder lekkers
is, wordt het aan de ingangen op bil
jetten vermeld. En iederen dag is er
iets bizonders.
Bovendien is er nog een tentoonstel
lingszaal. In Juli o. a. was daar veel
moderne kunst te bezichtigen.
Hoe of Tiets op alles wat in de stad
voorvalt, acht geeft, merkte men o. a.
op met de viering van het 10 jarig
beTapijtenzaal.