Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. J68&
beweringen voor die mg'ns inziens niet juist
zy'n. De schrijver zegt:
Worden we bygeloovig? De vraag il ge
wettigd. Astrologie, occultisme, chiromantie,
Rosenkrenzerei etc. Tinden niet geringen aan-;
hang. Droevig, maar niet onverklaarbaar:
de gevolgen van materialisme en monisme l
Door wie wordt het verhaal van den heer
Bozer geloofd? De beantwoording dezer vraag,
te lang om er hier mee te beginnen, leidt tot
een belaigrjjk resultaat. De rechtzinnige
geloovers aan God glimlachen over het spook
verhaal."
EB even verder vervolgt hjj: Gelooven
wil de massa wat; gelooft ze niet meer aan
God, dan gaat ze gelooven aan spoken en
geesten "
Ik meen dat de inzender hier monisme en
materialisme in een verkeerd daglicht stelt
(ik spreek hier niet vaa psychisch monisme).
Ik vraag: hoe kan een monist, die de tegen
stelling van ziel en lichaam loochent, geloof
hechten aan het sprookje, waarin de scbrijver
Attilla's ziel in een Iqk laat varen ? Integen
deel, znlk bijgeloof kan slechts bestaan bjj
den dualist, bjj den recht zinnigen geloover
aan God, die zich dezen God boven de natuur
voorstelt, een ziel onafhankelijk van het
lichaam en , meer dergelijke tegenstellingen
welke de monist verwerpt. Benige stellingen
vaa den Daitschen Monistenbond luiden als
volgt:
Irrig und kulturhemmend ist jeder
Dnalismni dn der Weltanschannag und
Lebensführnng. Irrig und kulturhemmend ist im
Bespnderen:
die Annahme nnbedingter bernatürlicher
K afte und Gewalten, gedacht als freie
Ursaeben des natürlichen Weltgescheheas;
Unsere Weltanschauung ist der Monismns;
grundlegend ist für uns:
1. die Erkenntnis, daas alles Geschehen
nach ewigen, ehernen, groszen Gesetzen
verlaaft, die in der Natur der Dinge selbst
begründet sind;
2 die Einsicht, dasz die Natur aus sich
selbst eiklart werden musz, ohne bernat
rliches Piinzip.
Wq komen aldus tot een andere conclusie
dan de heer Bideamas" nl. tot de volgende:
1. Onder de rechtzinnige" geloovers aan
God en bybelsche wonderverhalen, onder
dualisten in 't algemeen, zullen velen gevon
den worden die ook voor het geloof aan
andere wonderverhalen ontvankelijk zijn, ook
dus voor 't geloof aan geesten, zielsverhui
zing enz.
2. Onder de monisten, d, w. z. onder dege
nen die hun levens- en wereldbeschouwing
grondvestes op de natuurwetenschap, zal
nergens een spoor van bijgeloof ge ronden
worden. i
Met beleefden dank voor uwe plaatsing,
Hoogachtend,
Uw dienstw.,
W. D. VAN RKJ.ESSE.
worden gesteld met een dergelijk artikel?
't Spjjt müzoo naief te zijn geweest,
maar is het nog niet naïever de polemiek
naar een provinciaal dagblad te verplaatsen,
ten minste als jnen wenscht, dat ,,vriend"
Peregrinus het óók leest?
In het beknopt betoog in de L. K. wordt
weer naar gewoonte voor de lezers verzwe
gen, welke beteekenis onze tekst volgens
het woord van Benedictns XIV en de een
stemmige leer der Kerk heeft. Pater van
Kaster.en beroept zich op den Griekschen
tekst en vraagt mij om een beter Nederlandse^
woord; welnu h\j gebruike in overeenstem
ming met het inde" der Vulgata en het
4af r" van Allioli EB VOOR" en in den tekst
ligt weer de beteekeni?, die er volgens de
eenstemmige leer der Kerk in liggen moet:
Het verbod namelijk van alle winst ter wille
eener geleende som.
Leent zonder iets terug te hopen"
beteekent letterlijk: leent uit zonder zelfs h
kapitaal. terug te verwachten. Pater van
Rasteren geeft zelf toe, dat dit onzin is.
Maar bovendien wordt er iets, wat volgens
de verklaring der H. Kerk een verbod is,
door veranderd in een onduideljjken raad
Overigens is het pater van Kasteren wél'',
dat uit den samenhang betoogd wordt, dal
er mijn inde" stilzwijgend onder verstaan
moet worden.
Pater, niet mijn inde" moet stilzwijgend
maar de leer der Kerk moet uitdrukkelijk
in uwe vertaling liggen, en dat is nu niet
het geval.
En al is het maar n woordje, het is van
de grootste beteekenis, want als straks even
als in 't buitenland, de jonge katholieken,
gevoed met de onvervalschte wijsbegeerte
van den grooten Aquijner van alle zijden op
zullen staan en zeggen zullen: ook op econo
misch terrein hebben zich de Kerkvaders,
de Pauzen en de Concilies niet vergist, maar
zjjn Meyer, die uitdrukkelijk het lucrum ex
mutno verdedigt (Inst. Juris Nat. pars II
n 251 et seq.) en in zijn gevolg Cathrein,
Aalberse, Wijnbergen enz. op een dwaalspoor
geraakt; dan zullen zy zich op de eerste
plaats op den besproken tekst beroepen en
het officieele Bjj belt j e zal hun eene op zijn
zachtst gezegd zeer onduidelijke vertaling
aanbieden.
PEKKGEIXÜS.
Tolbfföteii.
Een tweede pet onr deozelfden tebt.
In de Limburger Koerier van 9 sept. komt
een ingezonden stuk voor van den Zeer Eerw.
Pater van Kasteren, 8. J. over de vertaling
van het woordje inde" in Lucas VI 35.
Toen mijn artikel in DéAmsterdammer
verscheen, was het adres van den ZeerEerw.
Pater my onbekend. Maar was het niet ge
heel natuurlijk om te veronderstellen, dat
hij als lid van eene orde, die zooveel weten
schappelijke mannen telt, wel in kennis zou
Het woord voert ons uit onzen modernen
zenuwachtigen tijd terug naar den goeden
ouden met zijne naïeve vreugde aan gezellig
heid, met zijne... och neen, laat ik niets
meer noemen en daardoor iemand heimwee
bezorgen of ontevreden maken met onze eeuw
van gejaagdheid, want ik spreek ook maar
van dien goeden Oude, omdat... nu ... ja...
hm... omdat iedereen er zoo van spreekt;
omdat het gebruikelijk geworden is, er zich
zoo gunstig over te uiten. Ik moet er eerlijk
voor uitkomen, dat ik hem ook niet ge
kend heb.
Misschien noemen wjj dien ouden tijd alleen
goed, omdat wq er niet in geleefd hebben,
want wq menschen zq'n nu eenmaal gewoon
alles wat niet in onze onmiddellijke nabij
heid ligt, beter te vinden, dan wat onder
ons bereik is. Maar dat de gejaagdheid kleiner
en de gezelligheid grooter was in vroeger
jaren, staat vast.
Het volksfeest is een vijand van het indi
vidu, bij hem geldt alleen de massa. Hoe die
massa hare behoefte aan gezelligheid tracht
te bevredigen en hoe zij hare vrooly'kheid
tracht te uiteo, daarin schuilt de aantrekke
lijkheid van het feest en dit geeft hem zijn
eigenaardig karakter. Daarom is een volks
feest in Friesland een heel ander feest dan
een volksfeest in Brabant of Limburg en is
een volksfeest in Nederland niet te verge
lijken met een volksfeest in België.
Als in Rotterdam een feest werd georgani
seerd op de wijze der Angnstusfeesten in
Gent met pantomime op den openbaren weg,
dan zon dit een parodie zyn en de Botter
dammer belachelijk maken, doch in zijn
aalbessenhos, die door de afschaffing der
kermis ook eene herinnering aan den goeden
Oude" worden zal, is hq echt.
Welk een komieken indruk zon de Amster
dammer niet maken bij een bal in de open
lucht op Belgische wijze en is hij niet eenig
in zijn snel geïmproviseerde volkebal, uitge
lokt door een draaiorgel dat verleidelijk
walsen speelt?
Vindt u dat schocking?
Welnu, die in zijn leven bij het hooren
van dansmuziek altijd de verzoeking heeft
kunnen weerstaan de voeten op de maat te
laten trippelen, die in zijn leven nog nooit
de onwel ^degelijkheid beging een paar passen
links en een paar passen rechts te maken en
een rondetje toe (natuurlijk heel in't geheim)
die werpe den eersten steen daarop.
Of het een pantomime is op den openbaren
weg of een volksbal onder den blauwen hemel
of het een aalbessenhos was op een
Rotterdamsche kermis of een dans ij bij een draai
orgel in een Amsterdamsche volksbuurt, het
heeft n oorsprong: zich te uiten." En de
wy'ze waarop men zich uit, maakt het onder
scheid.
ledere streek, bijna iedere stad heeft haar
volksfeest en zijn oorsprong ligt dikwijls
tot honderdtallen van jaren in het verleden
terug. Een volksfeest van dergelijken aard is
de October-kermis te Co blenz, die het vorige
jaar haar 675an verjaardag vierde.
Zg'n hoofd verkeersader ligt in de
Weisserstrasse bij het lazaret, vroeger een
Dominikanerkerk, die in 1233 ingewijd werd. De
eerste inwijding der kerk herhaalde men
ieder jaar en met haar smolt het
rozenkransfeest van Maria Victoria te zamen.
Vóór de kerk werden de tenten met koop
waar opgeslagen en na de godsdienstoefening
stroomde de menigte daarheen om inkoopen
te doen. Deze V:rkiufsmesse noemde men
Kirchweih-messe of kortweg Kir-messe; hieruit
ontstond het woord Kirmes.
Het oorspronkelijk kerkelyk-godsdienstig
karakter van het feest ging in den loop der
tijden verloren en de Kirchwdhe werd een
wereldsche kermis. Die in Koblenz onder
scheidt zich door een rijke verlichting en
een fakkeloptocht, die in 1908 bijzonder mooi
was en uit zestien op-zich- zelf staande num
mers bestond.
De hoofd feestelijkheid is het planten van een
reusachtigen boom door de stad uit hare
bosschen ter beschikking gesteld en door de
bewoners der feeststraat in optocht naar zijn
bestemmingsoord gebracht, om daar een
week te blijven staan- Natuurlijk zijn aan
het vervoeren van den boom vele
moeielijkheden verbonden, doch deze verhoogen de
'eestvreugde.
Een bonte schaar van Rijnlanders uit
andere steden vereeren het feest door hunne
tegenwoordigheid en alles joelt, zingt, hupt
en springt en is lustig tot diep in den nacht
en die niet te buitensporig geweest is, vangt
den volgenden morgen bij het hanenkraaien
weder aan, want de Rgnlanders zijn
hartsiochtelgke feestvierders en volksfeesten zijn
n het Noorden en langs den Rijn zeldzaam.
reen wonder dus, dat men uit alle oorden
komt om feestvreugde te genieten en te
helpen verhoogen.
Misschien ligt het in den volksaard, doch
feit is, dat Zuid-Dnitschland meer volks
feesten kent.
Tot de meest gewilde Zuid- Duitsche volks
feesten behooren het Münchener Octoberfeest;
de Nürnberger en Cannstadter volksfeesten
en de Dürkheimer Wurtlmarkt, waar Bachus
regeert en Cambrinus niet geduld wordt. Waar
een leger van feestvierenden Rijnfranken
wiemelt tusschen wijn- en champagnetenten
en waar gedronken wordt zooveel men kan,
misschien alleen om tot waarheid te maken
wat een Pfalzer geestelijke wien de wijn
niet minder lief was, dan het woord Gods
zyne gemeente van den preekstoel verkon
digde: So tiner zwei Schoppen vertragen kann
und iüuft drei, der iet ein Voller und Saufer
und gottloi. So aber einer zwölf Schoppen
vertragen kann und trinkt nur elf, der ist ein
massiger Mann und gotgefdllig".
Een massiger Man!" Hm l Matige mannen
zijn op de Wurstmarkt wel met een lantaarn
te zoeken. Zelfs die uit het buitenland, die
stijve Pruisen zingen en springen, jubelen
en ... drinken mede en zijn misschien wel
niet echt Dürkheimscb, doch stellig echt
Pruisisch onmatig en worden alleen daardoor
tijdens en op de Wurstmarkt niet als een
buitenlander beschouwd. Maar anders l Neen,
zoo'n Pruis, daarvan zqn ze in het Zuiden
niet gediend en het zal nog lang duren eer
men daar een beambte uit het Noord Oosten
des Rijks als een landgenoot beschouwen zal.
Dat de kermis vooral op de kleine plaatsen
altijd in den Herfst valt, is toe te schrijven
aan het gebrek aan tyd van den landman,
het feest der wijding van de kerk, in lente of
zomer te kunnen medemaken, men liet het
daarom met de oogstfeesten te lamen vallen.
Ook ligt in dat kermisvieren in het najaar
eene herinnering aan de oud-germaansche
herfstfeesten. '
Tegenwoordig heeft men overal de kermis
op een bepaalden dag vastgelegd, doch vroeger
was de vaststelling afhankelijk van den oogst.
Was deze binnen, dan kon de pret een aan
vang nemen. De schout bracht een bezoek
bq een paar der voornaamste ingezetenen om te
vragen of zij den volgenden Zondag kermis
wilden houden.
Werd het voorstel aangenomen, dan zond
de Schultheiss zijn met groote spijkers beslagen
Schuhenstock naar zijn buurman. Deze wist
dan waarom het te doen was, en zond den
stok naar zijnen buurman, die hem weer bq
een ander thuis bezorgde. En als de stok,
na zyne omzwervingen bij den Echout terug
kwam, was de geheele gemeente van het
grootsche plan op den eerstvolgenden
Zoodag in kennis gesteld en begon een poetsen
en schuren, een versieren en bakken, dat
het een aard had.
Bakken kunnen zij tot op den huldigen
dag zelfs niet genoeg, want de landman ont
haalt de familieleden en bekenden niet alleen
bq zich in huis, doch hq geeft ze nog mede
voor onderweg. Stukken van Streuselkuchen
en Nappkuchen worden in doeken geknoopt,
en er zijn altijd liefhebbers genoeg, die zich
dolgraag belasten met het dragen dezer
KirmesBwgtln, waarin dikwijlsbeelepruimentaarten
verdwaald zq'n. Hoe grooter de Kirmes-Bingel
des te nader de verwantschap en des te
grooter de sympathie van de boerin voor de
bevriende familie.
De kermis is voor den landman tevens
een familiefeest van groote beteekenis. Op
zoo'n dag zq'n ze allen tegenwoordig: de
getrouwde zonen en dochteren, de broeders
en zusters, de ooms en de tantes, de nichten
en neven tot in de vierde en vq'fde generatie
en de soldaat. Eén vaderlands verdediger
is er tenminste in eene familie, en hq zag
zich He f er zq'n kerstmis- dan zq'n
kermisverlof ingetrokken.
In het Schwarzwald is de kermis ook een
groot feest voor de ondergeschikten. Knechts
en meiden worden op zoo'n dag door den
landman en zijne vrouw bediend. Ze komen
allen binnen, zetten zich, op z'n Zondags,
aan lange tafels, die bezwijken onder den
last van eetwaren, vooral vleesch en koeken,
en boer en boerin hebben den geheelen dag
de handen vol om ieders wenschen te be
vredigen.
Als tegen den avond de tafel tamelijk
afgegeten is en de lust naar iets anders
bemerkbaar wordt, dan gaat het gezelschap ter
dans auf grüner Au. Ze verdeelen zich in twee
groepen: meiden en jongens. Aan het hoofd
der jonge mannen gaat een zot uitgedoste
Paljas, die met zqn Holzpritsche naar links en
rechts klappen uitdeelt, en de jeugd, die
gaarne zoo een ter dans gaanden troep be
geleid, verspert dien ook even gaarne den
weg om een paar kletsen te bekomen, die
ze voelen. Hoe meer er geslagen wordt,
des te grooter is de pret. Na den Paljas
komt de Plattmeister, die de rol van ceremonie
meester vervult en die nog een adjudant, de
Platzkntcht, ter zijner beschikking heeft.
Hunne veelkleurige lintenversiering ver
hoogt, door haar vroolqk gewapper in den
najaarswind, de feeststemming. Eerst gaat
het naar den geestelijke en dan trekt men,
steeds inzamelend, van hof tot hof. Ieder
geeft naar zqn believen geld of eetwaren, en
alle worsten, brooden, koeken en eieren
worden in een groote mand gelegd, die een,
als oude vrouw verkleede en mankloopende
jonkman op een wagen m ede voer t naar de
plaats, die men tot spel en dans gekozen heeft.
Het spel neemt gewoonlq'k een aanvang
met het wreede Hahntlagen, dat b ij zonder in
trek ie. Als loon voor het koppen van
een haan met den . dorsch vlegel wordt de
jonkvrouw, want deze heldendaad wordt nooit
van een jonkman verlangd, plechtig tot
hanenbruid gekroond.
In sommige dorpen heer ach t de gewoonte
de kermis ook te begraven. Die haar een
eenvoudige begrafenis bereiden, trekken na
een gemeenschappelq'ken maaltijd eten
schijnt altqd de hoofdzaak onder bege
leiding van muziek door het dorp naar een
vooraf bepaalde plaats. Daar wordt een gat
in den grond gegraven, waarin men ouder
hartstochtelijk weeklagen achtereenvolgens
gebroken flesschen, glazen, een pop en een
met brandewijn gevulde flesch, da zooge
naamde kermisfiesch, laat zakken.
Een meer schitterende begrafenis bereidt
men haar in de omgeving van Homberg.
Een met boonenstroo omwonden, vermomden
knecht stelt de zieke kermis voor; hq zwenkt
naar alle zijden tot hq eindelijk van zwakte
omvalt. In een inmiddels gegraven kuil wordt
onder het spelen van treurmuziek het boonen
stroo verbrand.
In Mittelfranken maakt men het nog
mooier. De doode kermis, voorgesteld door
een boerenknecht, wordt door de meiden en
jongens op een baar naar haar graf gebracht,
dat snel gegraven wordt. Als de doode in
de aarde ligt, wordt zq met wyn en bier be
goten en voeren maagden en knechten een.
rondedans uit, waarbij zq met veelkleurige
linten versierde gevlochten teenen in de hand
honden.
De kermis is ter ruste gebracht onder ge
ween en treurmuziek, en eerst in een rolgend
jaar is men bereid haar verheerlijkt uit den
doode te laten verrq'zen.
Wiesbaden. Jon ANNA DIEPENHORST
in alle afmeting-en
voor Huizenbouw en
Indu str ie tv M oop.
Huizen met Tninen en vrije Bovenhnizen te huur.
Te bevragen foJJ . BOEXDERMAKER,
Kantoor; Overtoom 459, Amst. Tel. 4O45.
G. B A AU.
Bootfoouwery de Amstel".
Motor-, Zeil- en Ji oei vaartuigen in liont en staal.
Sclieeps-motoreii.
TELEPHOON 7191. OVER HALFWEG 't KALFJE, AMSTEBDAM.
Vraagt prqs en teekening.
firma G. W. VON SCHMIT & ZOON,
HAARLEM, AMSTERDAM,
Groote Houtstraat l 6. lialverstraat 107.
Kousen en Hygiënische Onderkleeding.
Jaeger Lahmann Rameh Merk Z Crèpe de Santée.a.
Begrafenis-Onderneming
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
A R N H Elf, schoonste gedeelte van Nederland.
Restaurant r:1 Hnsis Saam
van het
gebouw
F. SIM O N, Directeur-Pachter.
Bruno Muller,
KLEEDERMAKER,
Rokin6lTel.3514
Amsterdam.
Abonnementen van af ?125.
Altijd de Nieuwste Stoften.
Geopend van 8?O uur.
Je zult zien, hoe ouder ik word,
des te meer verander ik nog.
Nou,'t is te hopen, want dis je ooit
nog eens verandert kan het alleen in je
voordeel wezen.
POLLEN & ZOON. ROTTERDAM.
PHILIPPONA KETELAAR,
Fowrnitteitr «10 lm Covr,
Kalverstrttat jf66, Amsterdam.
GRANDE SPECIALITÉPOUB
Trousseaux &s Layettes.
Sar demande enroi franco de D«vU et do modelet, TéUphoo* No. 5939.
YIJZKLJSTBAAT 3?13, AHSTERDAK.
Koopt beschuit bq Uwen broodbakker,
KEBKENBESCHUIT par ctak l at», j HAA6SCHE BESCHUIT per 20 stek* W *
TAFELBESCHUIT per 20 ?*?*» M fi KAISER BESCHUIT . 18 M ,
CHOCOLADEBESCRUmeS per 20 «tak» 10 ets.
Al do» «oorUn» «jïclmyeiyki nneh twkrqgbutr «ok bq extra benvgiag
?> iwdiemm dn* rem <U Toorkwu fcvma Waakat, irilh anhepuldeB tqd l» feuMB «M»
, bq winkelien tm. naamA ttmL. Anbeniad.
Tel. 1107. PAUL, O. KA1SKM.
De drie Magazijnen voor Horlogerie van
Gebr. BEBEN, Amsterdam,
Rozengraclil 53, Nienwenflüfc 112, Haarlemmerstraat 72
HORLOGES, PENDULES, KLOKKEN.
GOUDENENZILVEEENWEEKEN.
ERVEN KRAMER
Wijde Kapelsteeg 4 bij het Rokin Amsterdam.
,. Fabriek van Kantoorboeken ,mm
?'? '-? Telephoon No. 266. «'?
Spooi's MOSTERD
(in flacons met ingeslepen glazen stoppen, zonder kurk en lak.)
3IELKSIROPEN. LUIOXAUESUtOPEX.
W. A. Spoor Jr., Fabrikant, Caleraborg.
OPGERICHT
DE BONT&LEYTEN,
ChocoladeBonbons
SINGEL l BB
175 AlVISTÊRDAiVI
Eerste Nat. Arb. Contr. en Ziekte Verz. My.
HET ItOOOK KRUIS".
Gevestigd te 's-Hage, Bijnstraat 11.
maatschappelijk Kapitaal ? l.OOO.OOO.?.
Deze Mij. is de EEXIGSTE die het algeheele risico der
art. 1638e, x en y., hetzij afzonderlijk, of wel gecombineerd
yan den werkgever overneemt.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Begrafenis- Vereeniging
TE AMSTERDAM.
Administrateur: 91. SAX Jr., adres P. C. ooftstr. 38.
Telephoon No. 941. De Rand van Sestuuf:
A W. VAN EEGHEX Jr., Foomtów.
Is. DA COSTA, GcdefyemJ*.
NATUURLIJK
SALZ
is daïalleen echte Karlsbader
[Voor Namaak en vervalsching wordt gewaarschuwd J
Ond-Hollandsche
Tegels.
Delf t s che Vazen.
Jt U1IJ11 \M \J «l
Rembrandtplein 35,
AMSTERDAM.
Hilversum.
Voor uitvoerige inlichtingen omtrent
te koop en te b n n r zijnde
Villa's, ileercii- en
Winkelbuizen, alsmede Bouwterrei
nen, vrage men den Makelaar A. J.
KEEDEES, Stationsstraat 20, aldaar.
Maandags 12?IX CaféPolen",
Kalverstraat, Amsterdam.
Henri J. Carels,
Den Haag, Piet Heinstraat 66,
LEVEBT:
SMAKELIJK BROOD.