Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
aica Tbeoroflsohe Veweniging" te noemen.
, Ja 1896 ttimt W. Q, Jrotg» ea benoemde
tot zqn opvolger Mevrouw KatberiBeTingley.
ZQ hield van d«n beginne af bet oog ge
vestigd op de ttaniiTcarteggtng van practiscn
Broederscbapswerk en, om voor het vervolg
allen twijfel omtrent bet hoofftdoel der orga
nisatie op te heffen, v»* in 1868
eeareorfaBiMtifr van het Genootschap plaat». P» naam
werd Universeele Broederichap en
TheoaoGenootschap", weHr
laateteatoletteraidceiiag W«d beschouwd
(Nederl*a4so*lfaaa<fbJaxf : LetBSkuoppea.", admiair
stratie: Groningan, Steen tilstraat*^. Zfevws
we»* opgericht de International*
Braettor?ofc*» liga» At humanitair ww* te de»
rnimsten zin des woords beoogd Ia. 1899
tijdens den SpaanBob> Amerikaanichen, ooriojs
bqroorttaeür «ere t* Montauk (Long- Ie laad"
bq' New-York-) ten kospitaal opgericht j en»
expeditie onder persoonlijke leiding* van Mevr.
Tingley werd naar Cnba gedirigeerd, waar
a$ »o« d» fowasd* «n aieke soldaten en de
noodl?dValdto- bevolktorg veel goeds deed.
In 1900 werd bet hoofdkwartier verplaatst
va» Bfaw-ïwk avav Pofat- Lorna (Californië),
waar mevr. Tiag&y d» eerste Bar» Yoga
MMQl itiêbCtiv «s» laatfagegfacne instelling,
dhr cfodr da geboete wexeld als uitstekend
bekead staat ; waar de kinderen op de breedste
?Hsectarische grondslagen worden opgevoed
o» hun geleerd wordt Ji«f te hebben, al wat
terft." «BV» Yoga" beteekeat Koaiaklüke
T<srMaiging en. wil x«ggea eveawicfatige
ontwttkaling van bet mo>ee!e. v«r8tand«l^keen
BsfcameiqKe in bet kind. Naar bet voorbeeld
t» Ecütt LOOM w**d*a seftelea opgericht op
Coftav te In 1*111 ex Xagataró. En ia «lk«n
Tak vindt mea Lotuwaikela (kindeiclubs voer
4e kleinen) e» ^ongwa-Broedenchapclubs
Toor de, onderen. Leidend principe is verder,
?at aBe Breedersehaaswerk om niet gebevrt,
teneinde onzuivere motieven te weren. Tot
dot ia het goed ei op" te wflzèn, dat :
het hmfSdot l der organisatie ia :
Broederlebap te onderwazen, aan te toonen, dat ze
?en feit is in de natuur en M te maken tot een
lavende kracht in het leven der menschheid ;
het ij'Iwwnn* tfott h het bestndeeren van
oud» e» aaedetae godsdiensten, wetentchap,
wqfbe&Mrt* ea. kaaA
BeMÏoawra wtf a* de rietting die Mevr.
BeSMtffr VsmafKtof aügegaaa i». Vooraf
een otflMrfctag «w» fret versenfl tnssehen
OcóaftfeS», ajt «eteff begrepen woord, en
occulte .«?£*&. IK» wetewefaap van het
Ocdufcisnae ia d» esoterische, innerlijke »qde
der Thearopnie. ZQ. fcatV hoe ds
eigentehappea van 'ameneehen iaaerl^ke natuur
te «ttfriUNMk ftif *t*te Ara» het mw*f gtnkikt
te maken tot het dienen zijner medementchen.
Vea gwalf Wee* bestaat toto»
hiwtras*fc*R «n U»MMa fe*,g. cecttRe knmt*n".
De Xhtosophie erkent, dat er ackere krachUa
in *B HMÉMk tf ttteertt, waarvax
dabvoyanee er b.v. een ia, maar z$ leert tevens
dat d* «tttartkUtinr -«? --het gvtoafk erv*a
Mofer d* «enkel*» Mrfeiïk» onftwikkaiiag
scbcdMq-fc en vet&ftlwgF fe; dit wordt
Zwarte Jtaf(te gmaifui. Aanwendtef tot
eigW to«*feei k+ia«mlfl gebaat oit «en
bo«w, 4<ttfc atift ir&sehfrdt bwt tut een
go»* aia|tMf*, nmiP' fcesafc Af krtefatm
d*
b .pll) «B d» ww«ld
W* «a HUhui f an Wfl8b*ge«wte,
bet Mdel^k leve» vcraohaU, wa»t er
groadslag voor de ethica in verHchQneelen,
omdat iemand ntt Vmiiuip ran- otxnlte
kraefatea 4» we»dexlfc«H j)toe dkg*B zoa kninteB
doen en toch tegelijkertijd de slechtste aller
meVMÉea hut 4»?* (J«4ge). Btt de waarde
dat FgiBt-Lomar fin*!1"!»!! f t dam, dat ag de
rWffBg hattt verttlM, die haar het aansfn
gaf. X« heeft d» Thweopfiie verlost van de
heeftcbapp^f van een Intellectnalisme, dat lieht
nog Mlfztrehti ger kou worden, dan de gewen»
der wereld, omdat het des te fijne*
Beaumeereade kan men zeggen, dat:
1. er zekere onontwikkelde krachten en
eigenschappen ia den mensch i]jn;
2. dat zo alleen verkrijgbaar zijn na «Hen
gfóotsteft zedeljjken groei;
3. dat men aelf nooit beoordee'en kan of
V«4« ve»i*ckt* ndelijke ontwikkeling
betit. Dat men zich daarom liever met *tjn
moreelen tootultgang moet bezighouden,
daw Bftefi, ah de t$d daar is, de eigenschap
pen vanzelf deelachtig wordt;
4. dat die zedelijke groei natuurlek alleen
individueel kan geschiede». Dat een
Vereeaiging skebts aan haar leden zooveel mogelQk
moreelen steun kan verichaffen en dat sq dit
enkel kan doen, door altruïsme, Universeele
Broederschap in practjjk te brengen en ze
aan de menceoheid te onderwaren ;
5. dat een Vereeniging, welker>dezen sleutel
mUt, nea beaig houdt met occulte knoeten
en derhalve een gevaar oplevert voor de ont
wikkeling van het ras.
ntnmwttmmiitmniimmtnmiitttniiiiititiiiiHiiiiiiiiiiiitntimmtini
atfn doel aan ea wel zooals zijn eigen
verStand het hem ingaf; hinderpalen, die cp
s$n weg kwamen, wierp hij met onwrikbare l
vastberadenheid op ifi. De ineeningen en '
i» rè£d van anderen konden hem niet
schelen; hu wtet zelf wat hij wilde en
deed alles met onweerstaanbare kracht, zoo
als de Kuro Siwo doer de Stille Oceaan gaat.
Büal zjfn ernst en zyn verachting voor
de opdringerigheid van anderea, vormde hij
toch altijd een gezellige vriendenkring om
lich en onderhield zich geregeld met zijn
omgeving tot twee uur in den nacht, terwy'l
bq zön keel bedierf doer zware sigaren en zeer
betaafrfke hoeveelheden Sake" slurpte.
Hij leefde zeer eenvoudig ea bescheiden,
hu haatte pratht en praal. Hoewel hjj zoo
veto r» b*«oMigée ambten bekleedde,
stapelde &i g«eb rijkdommen op, rijne
koreaaneche civiele lijst beliep ongeveer vier
naillioen Mark; toch stierf hij arm.
Hij hield soms wel van bezoeken. Dek
laatste» avond van rajjn verblijf in Seoel
was ik aitgenoodigd b| dea ameiikaansehen
generaal-konsnl Sammons en diens vrouw te
HoBreédfn*er*fi, tefiale Ptilw Ito, Vicomte
Sonéen nog eewfe japaasehe heerea 6*
. dame». Het was de derde verjaardag van
zrjn benoeming; en hj had blijkbaar pleirfer
in hét feest. Hj antwoordde in een korte
ea audtge rede op de toespraak van den
gastheer en vermaakte zich levendig by de
toast op 4» jatianaehe dame», dte ik waarlqk
COB «wore rtbractrt, gedrapeerd in
Chry»Mt^r""Tni en kersenWoeserja. Toen hq mg'
tot aftcbeM de hand drukte, zetde hjj : Ik
hoop, dat wtj elkaar Weer zullen ontmoeten."
Prias Ito was «tfkr klein van gestalte, maar
BeKOouwea w$ n» Mevr. Besant's
Vere»aiging nader. Iftt deel harer Vereeniging
wordt als drievoudig beschreven, en wel:
I. Het vormen van een kern der algemeene
broederschap der menschheid, zonder aanzien
van ras, gezindte, kaste, of kleur.
II. Het aanmoedigen van de vergelgheade
studie vaa godsdienst, wijsbegeerte en weten
schap.
III. Het naspeuren van onverklaarde na
tuurwetten en van de sluimerende krachten
in den menEch.
Boei I, d*t voor alle leden bindend heet te
zijn-, ia-een awaftke echo van het oorspronkelijk
Genootschap. P-ractitch b: oedtnchapiwerk ie in
de Vereeniging zoo goed au niet tt vinden. Het
naspeonen" sehfnt hoofdzaak geworden te
y'nt, Mea komt zei ft tot monsterachtige uit
latingen all deze: Zjj, die zich geheel gaven
on» de groet* ellenden te lenigaa, vinden het
vaak onbroederiqk, dat Theosofen (wat voor
Theosofen?) hierin meestal niet meehelpen."
'(J. W. Boissevain, Inleiding tot de Theosofie).'
Indien ge n tot Mevr. Besant wendt, om de
Theosophier te bestndeeren, raadt men u aan
te beginnen met overpeinzingen en de be
oefening van gedachte- overbrenging en
soortgBlrjke psycbüche werkingec. Op deza wijze
en door boekenstudïe wordt u voorgesteld,
dat ge- u hl geestetqke ontwikkeling boven
uw medemensehen kunt verhefien. Dat heeft
echter niets met bet hart te maken. Zooals
W. Q. Judge zegt: het vermogen om te
weten komt niet door boekenstudie noeh
door eskel -wijsbegeerte, doen door de
wezenlijke beoefening van onbaatauchtigheid
ia d»a J, woerd en gedachte.
Onderzoekingen op psychisch en occult ge
bied, bypnottsme, lagere clairvoyasce en derge
lijke oceoMte knnsten worden door Mevrouw
Besant aangemoedigd. Het valt niet te loo
chenen, dat zq voor het liohamelq'ke en zede
lijke noodlottig kunnen zqn en vaak krank
zinnigheid veroorzaken.
Laten wq* ten slotte nog eenige betreurens
waardige gevolgen nagaan van Mevr. Besant's
verlaten van het Pad, door H. P. Blavatsky
aangewezen. "
I. Mevrouw Betast heeft in 1907 verklaard
dat de Theosophisefae Vereeniging geen.
moreel* wet beeft", «at zekere feiten te ver
dedigen (zie I) Dat is een smaad tegen
Hevr. Blavatsky. De volgende aanhalingen
zullen nog verder commentaar overbodig
maken:
(Uit: de Sleutel tot de Theosophie")
Onderzoeker: Hebt gij een zedelijk stel
sel, waarnaar gq n in htt Genootschap
gedraagt?
Theosoof: De zedeleer is er, klaar en
duidelijk genoeg voor ieder, die ze wil
volgejw Ze is de pit en het merg van
?wat de- wereld aan> zedeleer bezit, geput
uit de leeringen van al de groote wereld
hervormers.
Onderzoeker: Hebt gij ook
verbods? topoAfifen of clausules voor Theosophen
in «w Genootaeoap?
Theosoof: Vele, doch helaas! geen er
TI» kwft biaéutde kracht. Zq
belichaaMa het ideaal eaaav organisatie doch
*» pMetfawae toepassing dezer dingen
Boeten »q aan d* discretie der leden
salvn ov.erhrt«n."
Ea elders sprmkt s$ van het zedelijk
Wetboek, dat elke Theosoof, die er naar
Streeft ta warkelfkhaid er een te worden,
tot richteaoer moest nemen'' en van een
Oeaoetacaap, da* er roem op draaft eea
stelsel van zedeleer te berittea de kern
van alle vroegere wdel^ke voenehrrften.
II. De Theosophie laat zich, hoewel zq
den kern van aüe godsdieaaten bevat, toch
onder geen enkele secte rangEchikken.
Intussen«e, zooals in de Iq'a laff van den aaaval
op W. Q. Judge, ie d« Theosofische
Vereeaigiag" een eoort ageatscbap geworden van
het Hindoeïsme (welks priesters
yerantwoordalük zjjo voor bet kiadarhawalük ea andere
lodrseèe wantaestaadeD) met al *ijn goden
«a ongeloof. Mevroaw Bwsnt hondt zichzelf
voor eea BfohrMMn es im baar Ceatral
SJadn-ConeRe" te Bemrres vindt men den
Limgam-Steen, bet onnoembare Shiva-sym
bool, hetgeen verbonden is met het immo
reelste deel van net Hindoeïsme, zooals mea
het speciaal in deze heilige stad* Ben ar es
ziet" (Correspondentie in The Snnday flora] d,
Boston, V. 8. A. 15 Au?. 1909).
III. In 1906 werd een zekere Leadbeater
beschuldigd, perverse leeringen onder
gebeimhandiaR gegeven te hebben aan hem
toevertrouwde jongens en zelfs dat hij onze
delijke handelingen met hen gepleegd had.
0eva man bekend* zelfs voor een commissie,
door den toenmstigen president Olcott bijeen
geroepen, die onzedelijke raadgevingen ver
strekt te hebben, en hij bedankte voor de
Vereeniginp. En Mevr. Besant verklaarde,
dat deze persoon niet weder tot het lid
maatschap zou worden toegelaten. Na haar
verkiezing tot Presidente veranderde zij echter
geheel van houding en scheen het gebeurde
totaal vergeten te zqn. Zg sprak van
LeadiiiiiiiiiiiiiHtimiiliiiitiiimiliiiiMiiiiimiiiiiiiiiiiiMiliiimiHiniiimiiiiii
had een hoop, sterk gewelfd voorhoofd en
energieke gelaatstrekken, het gezicht was
onveranderlijk rusiig, Pi6* doordringende
SChranderen blik. W<e tem eenmaal gezien
had, vergdt hém nooit. Ik «ie hem nog voor
mjj, hoe hij dien avond met weinig geleide,
bij het zwakke licht van papieren lantarens
door den tuin liep en in het donker ver
dween de gedachte kwam in mij op, hoe
zqn leven «teeds in gebaar was.
De Eoreanen baatten hem, want zijneschuld
was het, dat hunne onafhankelijkheid voor
hunne oogen vernietigd werd. Hoe gemakke
lijk had reeds in dien nacht de kogel hem
kunnen treffen, die hem wellicht al lang was
toegedacht. Zgne vrienden wilden hem met
defectieven en beschermingsmaatregelen om
geven, maar daarover wilde hq' niets hooren.
Zqn borst en zqn hoofd waren dagelijks bloot
gesteld aan wie hem doodschieten wilden.
Hjj was een fatalist en placht te zeggen:
Natuurlijk «al mq op het eind een kogel
treffen, maar waarom zal ik mq daarover
bezorgd maken; mqn lot beeft mq dan bereikt,
en ik ben op mqn post gestorven."
Hq kon, op een heele reeks mislukte aan
slagen ep rij» leven terugzien. Toen dezer
dagen d» boodschap kwam, dat hq eindelq'k
gevallen w&s en wel op russisch grond
gebied, toen was het als het ware een gevoel
van verlichting, te vernemen dat het een
koreaansche kogel geweest was, die hem had
getroffen. .
In het japansche leger was Ito allerminst
populair. De militairen wilden met geweld
tegen Korea optreden en ze vonden Ito te
zaeht. Aan hem was de geheele macht, over
de gezamenlijke troepen in Korea, waar de
beater als Mijn vriend en Mede-Ingewijde",
zede, dat er nooit iet» tnssehen hen geweest
was en verdedigde zqn leeringen, omdat ze
met een zuivere bedoeling ronden gegevenzijn.
Tengevolge van deze krasse houding be
dankten verscheiden voorname Engelsche
leden, waaronder Sinnet, Herbert Burrows
en G. B. 8. Mead. En, om de deur dicht te
doen, heeft Mevr. Besant's Secretaris m Ame
rika verklaard: De introductie van dit vraag
stuk (de leeringen) in de gedachte der
Theosophische wereld is slechts de voorlooper van
de introductie ervan ia degedachte der Wereld
daarbuiten." (Zie bet Londtntehe Weekblad
John Buil 6 en 13 Februari 1909 en de bro
chure: Mevr. Annie Besant en de Moreele
Wet, door J. H. Fussell, te Groningen
verkrijgèaar.) Dat er iets" gebeurd is, wordt
trouwens ook toegegeven in de brochure
Annie Besant'', door H. J. van Ginkel.
Ik geloof dat dit voldoende is. Wie Mevr.
Besant's rede over den komenden Christus"
hoorde, kan niet vermoeden, welke andere
zijde zo voor het publiek verbergt, en daarin
ligt juist het gevaarlijke. Intusschen geloof
ik ook, dat er vele achtenswaardige personen,
leden van baar Vereeniging zqn, die van de
feiten onkundig werden gehouden.
Tot slot: Het ia duidelijk, dat Mevrouw
Besant's Vereeni gir g alle aanspraak op den
naam Theosophigch" mist, hoogstens op dien
van Vereeniging tot beoefeniag der occulte
kunsten" of tot verbreiding van het Hindoe
sme/' Kn dat Mevrouw Tingley een scheids
lijn trekt tusschen de Universeele Broeder
schap en het Theosophiscb Genootschap en
andere Vereenigingen, die zich
Theosophisch" noemen, geschiedt niet uit onver
draagzaamheid, doch ter wille van de nage
dachtenis van H. P. Blavatsky en W. Q.
Jndge en om de Theosophie te beschermen
tegen verdraaiingen, die niets met haar uit
te Maan te hebben.
W. B. NIJKKEK.
SPECIALE BOEKHANDEL VOOR
HORDBN-LITBBATUTR. In het weekblad Unsern H and e" van
13 October klaagt de redacteur o ?er het ont
breken van een kynologischen boekhandel in
Berlijn. Vooral ontbreekt ons een
kynologicche boekhandel, eene, waarvan men vooruit
weet: wanneer men daarheen gaat, krijgt ge
alles voorgelegd, wat tegenwoordig over den
hond geschreven is en gedrukt wordt.
Het in onze dagen geheel ontbreken vaa
znlk een boekhandel is, jammer genoeg, het
zekerste bewijs daarvoor, dat men ia d» krin
gen der boekverkoopers nog niet het minste
idee heeft, niet alleen van den op 't
oogecblik zoo grooten opgang der kynologüche
literatuur, maar in ruimeren kring niet min
der bedroevenden zin ook van de zoo hooge
beschavende beteekenis van den bond en
zq'ne waarde voor het algemeen en de wel
vaart," eaz.
COBKHEU, UAOAZIKX. Met het December
nummer zal de vijftigste jaargang van dit
tijdschrift, waarvan het eerste nummer ver
scheen op l Januari 1860 onder redactie van
Tbackeray, compleet zqn. De Cornhill" werd
oorspronkelijk opgericht als middel om een
roman van Tbackeray in gedeelten te doen
verecbynen, terwq'l elke aflevering zou worden
aangevuld met een keur van andere letter
kundige werken. Doordat de uitgevers moeite
hadden een geschikt redacteur te vinden,
naia ten laatste Tbacfcaray de redactie op
zich tegen een salaris van 1000 pond sterling
per jaar en met 350 p. et. voor elk
maandelqksch gedeelte van z#n boek Lovel the
widower welke in de eerste nummers weid op
genomen, en [voor twaalf guinea's per blad
zijde voor de Rovndabvtit papen welke ter
zelfder tijd verscheen. De uitgave van het
tijdschrift- was reeds dadelijk een succes. Van
het eerste nummer wcrdea 180.000 exem
plaren verkocht, waarop de uitgevers het
salaris vaa dea redacteur verdubbelden.
Ofschoon Thackeray reeds ia 1842 zich ver
plicht zag de redactie neer te leggen bij
overleed in 1863 bleef het tqdEchrift
gewild en is het tijdschrift nog heden een.
der meest populaire in Engeland.
VICTOB MAEGDIEITTK. Van dezen scbrq ver
verschijnt eerstdaags een nieuwe roman onder
den titel L'Or.
JOODSCHB KUNST. U het Tüdischer Verlag"
te Keulen ia verf ebenen Van jüditcher Km.tt
(Joztf Itraëlt). Ein V,ertrag door Max Eisler.
TIB
De Nieuwe Qidt, Nov. '09: J. A.
SimonsMees, Een Paladqn. Adel Anckerimith,
Laatste dag. G. H. Pannekoek Jr?In
memoriam Matris. Jac. van Looy, Ver
volg der wonderlijke avonturen van
Zebedeus. Hein Boeken, Aanteekeningen over
Kunst en Philosophie. Henrik v. d. Wal,
Een aanteekening. Chr. Nuyg, Buitenl.
veldmaarschalken en generaals direct onder
zijn bevel stonden, wat hen dikwijls niets
aangenaam was, Overigens echter was zqn
populariteit in Japan grenzenloos. Men ge
loofde in hem, men verliet zich op zqn oor
deel; men.had het immers met eigen oogen
gezien en men zag het nog dagelijks wat hij
gedaan had en welke resultaten uit zijn
levenswerk waren ontsproten. De keizer staat
in Japan boven iedere vergelijking verheven;
daarom zal de Japanner, wien men vraagt:
Wie is da grootste in uw land?" met den
naam Ito antwoorden; soms misschien is het
Okoema of Yamagata, al naar het politieke
standpunt, of misschien Otani uit godsdien
stige beweegredenen.
Ito was zonder twijfel de grootste staatsman
van zqn tijd en een der grootste van alle
tijden. Li-hung-tfjang en Gladstone zijn van
minderen rang. Napoleon werd doodgewoon
als een reusachtig resultaat uit de tijdsom
standigheden voortgebracht; Ito was het
tegendeel, want hij moest zqn eigen tijd af
breken. Een breuk met de duizendjarige
vooroordeelen zq'ner natie. En alsof het hem
niet genoeg was dat hij de drijfkracht der
vervorming van Japan en baar ontwikkeling
tot een der machtigste militaire staten der
wereld was geweest, veroverde hq ook nog
op vreedzame wq'ze een ander keizerrijk.
Zijn leven is als een sprookje; voor het
nageslacht zal zqn figuur tot wonderlijke
afmetingen aangroeien. Japan kon legioenen
op het oorlogstooneel verliezen en dat ver
dragen, het verlies van Ito was onherstelbaar.
Japan treurt in deze dagen, Nippon heeft
zqn grootste zoon verloren. Echter mengt
zich in de rouw een benijdenswaardige, doch
Staatk. Overzicht Mr. Marchaat, Staatk.
Kroniek. WiHem Kloos, Literaire Kro
niek. Dr. A. Aletrino, Boekbeoordeelingen.
Se Beweging, Nov. '09: Maarita Uyldert,
Aan de nagedachtenis van Ferrer. Is. P.
de Vopys, Over Carlyle's geschiedenis van
Frederik de Groote. Albert Verweq', Van
het Levensfeeet. Nine vaa der Schaaf,
Twee Sproken. Maurits Uyldert, Het
apinstertje van Schoorl. H. P. Berlage Nen.,
Kunst en Maatschappij. Alex Gutteling,
Brentano. A. P. Leeuwenburg, Een demo
cratisch blok. Albert Verweq, Boeken,
Menschen en Stroomtngen. (Fred. v.Eeden,
Gedenkschriften van Vico Muralto.) Boek
beoordeelingen.
Schoonheid en Onderwijs, Ho. 6: S. Brons,
De plaats der metriek in de opvoeding.
Emile Kink, Bouw- en versieringskunst der
Indiërs. B., De eerste gemeentelijke cursus
voor onderwijzers en onderwijzeressen in het
illustratief teekenen op het zwarte bord.
Boekbeoordeelingen, enz.
De Hollandtehe Rivue, No. 10 : Frontispiece,
J. T. Cremer. Wereldgeschiedenis. Be
langrijke onderwerpen: Lantaarnplaatjes.
De Utrechtsche Zendings Vereeniging.
Arnhemeche inrichting voor Ooglqder?. Karak
terschets: J. H, de Waal Malefijt. Kevue
der Tijdschriften. Het boek van de maand:
Op Dwaalwegen," door Henri Dekking.
Belang en Recht, Nov. '09: Z. Ero, Uiteen
overkropt gemoed. B. P. Gomperts, Jnr.
Does. Bernsttin en Treub, IV
(Klassenstrqd, vervolg). Bona Fide,
Tooneelkroniek. Leestafel. Op den uitkijk.
Mooi Nederland, No. l, Ie jaargang: Joh'
Wesselink, De Stuif anden. J. W., Het
kasteel Doorwertb. A. W. Weissman,
Stadsschoen, enz.
Revue der uitvindingen en Ontdekkingen, No- 7:
De Noordpool en bare ontdekkers. De
doödaanbrengeade machines, welke de gru
welen van den oorlog illustreeren. De zui
vering van water door ozone. Studiën over
electriciteit n stof. Beeldende kunst bq
de Boscbjesmannee. Het verband tusschen
temperatftur-ontwikkeling en levensduur, enz.
De Levende Natuur, »&. 7: Jac. P. Thqsse,
Vogelbescbezming op de Waddeneilanden.
E. Heimans, Planteakracfat. W. Docters
van Leeuwen, De Gladde Mierwesp. A.
Wigman, Ganzenvangst. Lichtenberg, Het
determineeren der hoogere zwammen.
Jansen en Wachter, Botanische aantekenin
gen. L. Dorsman Cz., Zieke Kruisbloe
men. Van Heekeren, Een
Beisherinneriag, enz.
De Nieuwe Taalgids, jaargang 3, afl. 6.
Se Lelie, No. 8: Albertine Steenhoff-Smul
ders, Kostfchoolmeifje. Richard de Cneudt,
In den Lentezegee. S. G. F. Meqboom,
Over Huishoudonderwqs. Joh. Wigman,
Allerzielenmorgen. '?Hnb. Cuypers, Lied.
Ida van Emstede Winkler, Knnstnaaldwerk
H. Linnebank, Poësie voor Vrouwen. Mara
Modepraatje. Alb.Steentioff-Smulders, Over
tooneelkunst. Renéde Clercq, Een
dravenden ruiter. Pater Coloma S. J., Kleine
Pilatn?. Helexa Lambrecfats, Bezoek aan
eene VJaamcche Kantectool. ? Boekbespre
king. Vergeet-mij-nietfjep, enz.
Jeugd, afl. IL: Mauk, In een auto de wereld
rond. M. E. v d. V. P., Een geheim.
B. van Hasselt, Bij de p'aat. Hermaniia,
Londecsche jongens en hun werk. M. E
v. d. V. P., Het Hout en zqn geschiedenis, enz.
Moletchott, Ne. 8 : Dr. R. Bqlsma, De
Oortrompet. De gemeentelijke gezondheids
dienst in Amsterdam, enz.
Europa, afl. 11: Frans Coenen, Herlevin
gen. Dirk Coster, Over Karel van de
Woettgne. Jan G rest off, Ballade.
P. H. R. Jr., Kleine prozastukken. Chr.
van Balen Jr., Tropenklachten. zz Oscar
Wild», De Jonge Koning. J. Sterjnen, De
Rijn-reis van het echtpaar Kever (slot).
Ellen, Ben Vriendschap. J. de Meester,
Diaa vaa Rooien. 0*er nieuwe boeken.
Onze Eeuw, Nov. 'OB: Garard van Bekeren,
Gtrillepon Frères." F. J. W. Drion, Och
tend- of Avondschemering? Prof. Th.
Bnssemaker, Abraham Lincoln (slot). Anna.
C. Croiset van der Kop, Polava (Een na von
keling). P. N. van Eqck, Verzen. Jhr.
mr. W. H. de Savornln Lohman, In memo
riam (mr. H. J. Coster). Dr. J. de Jong,
Romain Rolland, II.
40 cents per regel.
COGNAC MARTEL
: ROOPMiNS&BRülNIEFu Amsttröaffl,
BOUWT te NUNSPEEJ.
Inlichtingen bq het bouwbureau Art i",
aldaar.
C. H.YAN DER YELDES, Fa. fi.1. BOSCH, Hofliw.
KALYERSTR. 163, bh Spul, imUrdaia. Td. 8945.
Piano-, Orgel- en taiekliandel
Meyroos <f? Ralslioven,
ARNHEM, KONINGSPLEIW.
VLEÜ&ELS en PIAÏTO'S
in Koop en in Huur.
REPAREEREN STEMMEN RUILEN.
Draad
.
/mevken/
J/oblemTriumph
/? a *
(Meran.Obeimsis,
Untermais ea
Gratsch) klimaat
kuuroord in
DuitscüZuid-Tirol, mei groote droogte in de
lucht, helderheid van den hemel ea gedurende
den herfst en den winter bq'na absolute wind
stilte. Seizoen: September tot Juni. Bezoek'
1909 24.378 (jasten. Kieuwe stedelflke
Kuur- en Badplaats met Zander-instituut;
K oud-w at er-inricht ing, koolzuur en alle
geneeskundige baden, zwembaasin
optemperatuur,Lucht- en Zonnebaden, pneumatische
Kamer,eompleetelnhaleer in ga geneeswijze.
Dmivenkuren, Mineraal
water-ctnnkkuren, Terrainkuren, Vrjje lucht ligkuren,
aangewezen voor hart- en vaatziekten,
ziekten der ademhalingsorganen, ziek
ten der zenuwen, nierziekten, herstel
lenden. 4 gekanaliseerde hoogebron
drinkwaterieidinger. Nieuw ziekenbnis met medi
sche, chirurgische ea oogenafdeeling.
Saratoria. 20 Hotels Ie rang, talrq'ke pensions
ea vreemden-villa's. Theater. Sport, Concerten.
Prospeclus gratis bq de Kurvorstehung.
STOKPAARDJES
LELIENMELK-ZEEP
maakt uw huid zuiver en zacht met jeugdig frisscfae rose, verblindendscboone teint,
verdrijft zomersproeten, puisten enz en alle verdere huidonreinheden. Verkrijgbaar
a 50 cent per Stuk bij Apothekers, drogisten, en coiffeurs.
Koopt UITSLUITEND BOTJEB ONDER RIJKSCONTROLE.
De STAAT GARANDEERT U een ONTERVALSCHT prodnct.
Boterhandel ZUID L A REN", RE6UL1ERSBRACHT 27. TELEFOON 8935.
nniliiiiiimüMiniNinniiimiiltitininiiiinnnimuiiiniiinmttiiiiinilli
tragische glans, want helder treedt daarbjj de
trots der natie te voorschijn, mannen te
bezitten, die de natie om het vaandel weten
te scharen.
In Japan heerscht de eenheid, daar weet
men dat eendracht macht maakt. Bij het
geklots der golven op de kusten van Nippon
groeit een volk op dat zij a erfdeel weet te
verdedigen. Bjj ons heerecht overal twee
dracht en oneenigheid, men kampt en strijdt,
maar niet voor een gemeenschappelijk doel,
het doel van allen, voor het welzijn van het
vaderland, doch men streeft er slechts naar
elkander in kwaadaardige haatdragendheid
zoo veel mogelijk te benadeelen.
Men loopt als blind in het rond om zijn
eigen geluk te zoeken, niet dat van het
vaderland. Men gaat zichzelf te buiten in
hoogdravende redevoeringen, maar slechts
een ledige holle echo weerklinkt, zelüen staat
er een man achter het woord. Wanneer de
Japanners van hunne kust wegtrekken, doen
zq het om in vreemde landen kennis en
bekwaamheid op te doen, die het vaderland
ten voordeele kunnen komen. Onze mannen
en vrouwen trekfcen uit, om het vaderland ge
heel te verlaten, zijn werkkracht en industrie te
verzwakken. In Japan leefi men in de na
glans van den oorlog, die de zelfstandigheid
van het land betrof en in de morgenschemering
van een nieuwen, grooten tqd; het eenige
licht, dat onze volken bestraalt, \e de reflex
uit den krater vaa den vulcaan, aan welks
rand wq wandelen. Wq verliezen tqd met
kleingeestig getwist en onze dagen gaan doel
loos voorbq; in Japan zwijgt men en werkt.
In Japan verzamelen zich de scharen zonder
misbaar om de mannen, die hen ter over
winning voeren; bq ons is er een luid ge
schreeuw van leiders eu massa's, gene zqn
echter valgche profeten en deze begrqpen
het niet dat zij lijken op den hond, die het
stuk vleesch, dat hij had, verliest, terwijl hq
naar het spiegelbeeld ervan hapt. Wanneer
zal hij komen, den held, dien wij noodig
hebben, de man uit den stam van Ito!
Nu luiden de klokken in de boeddhistische
tempels der eilanden van Japan en a's een
tot overwinnaar gekroonden Triumphator
keert Hiroboemi Ito terug in zqn land. Hq
was een vrijdenker met een neiging voor de
leer van Konfoetse, zijne familie echter be
hoort tot een boeddhistische gecte en over
eenkomstig haar ritueel moet het stoffelijk om
hulsel aan de aarde teruggegeven worden. Om
zqn lijkbaar staat treurend eendrachtig het ge
heele volk, de vlaggen van alle naties der
aarde dekken eerbiedig zqn graf. Zoolang
Japan bestaat zullen jonge zangers hunne
stemmen met de tonen der viersnarige Biwa
vermengen om zqn lof te laten schallen,
zooals eens tot lof van Hirose of van de
helden van Formosa. Als eens TOKO tot zijne
vaderen verzameld wordt, zullen
deTtgoegjimaeilanden zqn onvergankelijk en grootsch
gedenkteeken zqn, uit de diepte der zee daar
opgerezen, waar het vlaggeeehip Kujes
Soeroroff" zqaeeuwigen slaap op den donkeren
bodem der zee sluimert. Doch een nog
trotecber ea grootscher gedenkteeken is Korea
en wanneer Korea genoemd wordt, zal men
ook den naam Ito noemen.