De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 14 oktober pagina 3

14 oktober 1909 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND aica Tbeoroflsohe Veweniging" te noemen. , Ja 1896 ttimt W. Q, Jrotg» ea benoemde tot zqn opvolger Mevrouw KatberiBeTingley. ZQ hield van d«n beginne af bet oog ge vestigd op de ttaniiTcarteggtng van practiscn Broederscbapswerk en, om voor het vervolg allen twijfel omtrent bet hoofftdoel der orga nisatie op te heffen, v»* in 1868 eeareorfaBiMtifr van het Genootschap plaat». P» naam werd Universeele Broederichap en TheoaoGenootschap", weHr laateteatoletteraidceiiag W«d beschouwd (Nederl*a4so*lfaaa<fbJaxf : LetBSkuoppea.", admiair stratie: Groningan, Steen tilstraat*^. Zfevws we»* opgericht de International* Braettor?ofc*» liga» At humanitair ww* te de» rnimsten zin des woords beoogd Ia. 1899 tijdens den SpaanBob> Amerikaanichen, ooriojs bqroorttaeür «ere t* Montauk (Long- Ie laad" bq' New-York-) ten kospitaal opgericht j en» expeditie onder persoonlijke leiding* van Mevr. Tingley werd naar Cnba gedirigeerd, waar a$ »o« d» fowasd* «n aieke soldaten en de noodl?dValdto- bevolktorg veel goeds deed. In 1900 werd bet hoofdkwartier verplaatst va» Bfaw-ïwk avav Pofat- Lorna (Californië), waar mevr. Tiag&y d» eerste Bar» Yoga MMQl itiêbCtiv «s» laatfagegfacne instelling, dhr cfodr da geboete wexeld als uitstekend bekead staat ; waar de kinderen op de breedste ?Hsectarische grondslagen worden opgevoed o» hun geleerd wordt Ji«f te hebben, al wat terft." «BV» Yoga" beteekeat Koaiaklüke T<srMaiging en. wil x«ggea eveawicfatige ontwttkaling van bet mo>ee!e. v«r8tand«l^keen BsfcameiqKe in bet kind. Naar bet voorbeeld t» Ecütt LOOM w**d*a seftelea opgericht op Coftav te In 1*111 ex Xagataró. En ia «lk«n Tak vindt mea Lotuwaikela (kindeiclubs voer 4e kleinen) e» ^ongwa-Broedenchapclubs Toor de, onderen. Leidend principe is verder, ?at aBe Breedersehaaswerk om niet gebevrt, teneinde onzuivere motieven te weren. Tot dot ia het goed ei op" te wflzèn, dat : het hmfSdot l der organisatie ia : Broederlebap te onderwazen, aan te toonen, dat ze ?en feit is in de natuur en M te maken tot een lavende kracht in het leven der menschheid ; het ij'Iwwnn* tfott h het bestndeeren van oud» e» aaedetae godsdiensten, wetentchap, wqfbe&Mrt* ea. kaaA BeMÏoawra wtf a* de rietting die Mevr. BeSMtffr VsmafKtof aügegaaa i». Vooraf een otflMrfctag «w» fret versenfl tnssehen OcóaftfeS», ajt «eteff begrepen woord, en occulte .«?£*&. IK» wetewefaap van het Ocdufcisnae ia d» esoterische, innerlijke »qde der Thearopnie. ZQ. fcatV hoe ds eigentehappea van 'ameneehen iaaerl^ke natuur te «ttfriUNMk ftif *t*te Ara» het mw*f gtnkikt te maken tot het dienen zijner medementchen. Vea gwalf Wee* bestaat toto» hiwtras*fc*R «n U»MMa fe*,g. cecttRe knmt*n". De Xhtosophie erkent, dat er ackere krachUa in *B HMÉMk tf ttteertt, waarvax dabvoyanee er b.v. een ia, maar z$ leert tevens dat d* «tttartkUtinr -«? --het gvtoafk erv*a Mofer d* «enkel*» Mrfeiïk» onftwikkaiiag scbcdMq-fc en vet&ftlwgF fe; dit wordt Zwarte Jtaf(te gmaifui. Aanwendtef tot eigW to«*feei k+ia«mlfl gebaat oit «en bo«w, 4<ttfc atift ir&sehfrdt bwt tut een go»* aia|tMf*, nmiP' fcesafc Af krtefatm d* b .pll) «B d» ww«ld W* «a HUhui f an Wfl8b*ge«wte, bet Mdel^k leve» vcraohaU, wa»t er groadslag voor de ethica in verHchQneelen, omdat iemand ntt Vmiiuip ran- otxnlte kraefatea 4» we»dexlfc«H j)toe dkg*B zoa kninteB doen en toch tegelijkertijd de slechtste aller meVMÉea hut 4»?* (J«4ge). Btt de waarde dat FgiBt-Lomar fin*!1"!»!! f t dam, dat ag de rWffBg hattt verttlM, die haar het aansfn gaf. X« heeft d» Thweopfiie verlost van de heeftcbapp^f van een Intellectnalisme, dat lieht nog Mlfztrehti ger kou worden, dan de gewen» der wereld, omdat het des te fijne* Beaumeereade kan men zeggen, dat: 1. er zekere onontwikkelde krachten en eigenschappen ia den mensch i]jn; 2. dat zo alleen verkrijgbaar zijn na «Hen gfóotsteft zedeljjken groei; 3. dat men aelf nooit beoordee'en kan of V«4« ve»i*ckt* ndelijke ontwikkeling betit. Dat men zich daarom liever met *tjn moreelen tootultgang moet bezighouden, daw Bftefi, ah de t$d daar is, de eigenschap pen vanzelf deelachtig wordt; 4. dat die zedelijke groei natuurlek alleen individueel kan geschiede». Dat een Vereeaiging skebts aan haar leden zooveel mogelQk moreelen steun kan verichaffen en dat sq dit enkel kan doen, door altruïsme, Universeele Broederschap in practjjk te brengen en ze aan de menceoheid te onderwaren ; 5. dat een Vereeniging, welker>dezen sleutel mUt, nea beaig houdt met occulte knoeten en derhalve een gevaar oplevert voor de ont wikkeling van het ras. ntnmwttmmiitmniimmtnmiitttniiiiititiiiiHiiiiiiiiiiiitntimmtini atfn doel aan ea wel zooals zijn eigen verStand het hem ingaf; hinderpalen, die cp s$n weg kwamen, wierp hij met onwrikbare l vastberadenheid op ifi. De ineeningen en ' i» rè£d van anderen konden hem niet schelen; hu wtet zelf wat hij wilde en deed alles met onweerstaanbare kracht, zoo als de Kuro Siwo doer de Stille Oceaan gaat. Büal zjfn ernst en zyn verachting voor de opdringerigheid van anderea, vormde hij toch altijd een gezellige vriendenkring om lich en onderhield zich geregeld met zijn omgeving tot twee uur in den nacht, terwy'l bq zön keel bedierf doer zware sigaren en zeer betaafrfke hoeveelheden Sake" slurpte. Hij leefde zeer eenvoudig ea bescheiden, hu haatte pratht en praal. Hoewel hjj zoo veto r» b*«oMigée ambten bekleedde, stapelde &i g«eb rijkdommen op, rijne koreaaneche civiele lijst beliep ongeveer vier naillioen Mark; toch stierf hij arm. Hij hield soms wel van bezoeken. Dek laatste» avond van rajjn verblijf in Seoel was ik aitgenoodigd b| dea ameiikaansehen generaal-konsnl Sammons en diens vrouw te HoBreédfn*er*fi, tefiale Ptilw Ito, Vicomte Sonéen nog eewfe japaasehe heerea 6* . dame». Het was de derde verjaardag van zrjn benoeming; en hj had blijkbaar pleirfer in hét feest. Hj antwoordde in een korte ea audtge rede op de toespraak van den gastheer en vermaakte zich levendig by de toast op 4» jatianaehe dame», dte ik waarlqk COB «wore rtbractrt, gedrapeerd in Chry»Mt^r""Tni en kersenWoeserja. Toen hq mg' tot aftcbeM de hand drukte, zetde hjj : Ik hoop, dat wtj elkaar Weer zullen ontmoeten." Prias Ito was «tfkr klein van gestalte, maar BeKOouwea w$ n» Mevr. Besant's Vere»aiging nader. Iftt deel harer Vereeniging wordt als drievoudig beschreven, en wel: I. Het vormen van een kern der algemeene broederschap der menschheid, zonder aanzien van ras, gezindte, kaste, of kleur. II. Het aanmoedigen van de vergelgheade studie vaa godsdienst, wijsbegeerte en weten schap. III. Het naspeuren van onverklaarde na tuurwetten en van de sluimerende krachten in den menEch. Boei I, d*t voor alle leden bindend heet te zijn-, ia-een awaftke echo van het oorspronkelijk Genootschap. P-ractitch b: oedtnchapiwerk ie in de Vereeniging zoo goed au niet tt vinden. Het naspeonen" sehfnt hoofdzaak geworden te y'nt, Mea komt zei ft tot monsterachtige uit latingen all deze: Zjj, die zich geheel gaven on» de groet* ellenden te lenigaa, vinden het vaak onbroederiqk, dat Theosofen (wat voor Theosofen?) hierin meestal niet meehelpen." '(J. W. Boissevain, Inleiding tot de Theosofie).' Indien ge n tot Mevr. Besant wendt, om de Theosophier te bestndeeren, raadt men u aan te beginnen met overpeinzingen en de be oefening van gedachte- overbrenging en soortgBlrjke psycbüche werkingec. Op deza wijze en door boekenstudïe wordt u voorgesteld, dat ge- u hl geestetqke ontwikkeling boven uw medemensehen kunt verhefien. Dat heeft echter niets met bet hart te maken. Zooals W. Q. Judge zegt: het vermogen om te weten komt niet door boekenstudie noeh door eskel -wijsbegeerte, doen door de wezenlijke beoefening van onbaatauchtigheid ia d»a J, woerd en gedachte. Onderzoekingen op psychisch en occult ge bied, bypnottsme, lagere clairvoyasce en derge lijke oceoMte knnsten worden door Mevrouw Besant aangemoedigd. Het valt niet te loo chenen, dat zq voor het liohamelq'ke en zede lijke noodlottig kunnen zqn en vaak krank zinnigheid veroorzaken. Laten wq* ten slotte nog eenige betreurens waardige gevolgen nagaan van Mevr. Besant's verlaten van het Pad, door H. P. Blavatsky aangewezen. " I. Mevrouw Betast heeft in 1907 verklaard dat de Theosophisefae Vereeniging geen. moreel* wet beeft", «at zekere feiten te ver dedigen (zie I) Dat is een smaad tegen Hevr. Blavatsky. De volgende aanhalingen zullen nog verder commentaar overbodig maken: (Uit: de Sleutel tot de Theosophie") Onderzoeker: Hebt gij een zedelijk stel sel, waarnaar gq n in htt Genootschap gedraagt? Theosoof: De zedeleer is er, klaar en duidelijk genoeg voor ieder, die ze wil volgejw Ze is de pit en het merg van ?wat de- wereld aan> zedeleer bezit, geput uit de leeringen van al de groote wereld hervormers. Onderzoeker: Hebt gij ook verbods? topoAfifen of clausules voor Theosophen in «w Genootaeoap? Theosoof: Vele, doch helaas! geen er TI» kwft biaéutde kracht. Zq belichaaMa het ideaal eaaav organisatie doch *» pMetfawae toepassing dezer dingen Boeten »q aan d* discretie der leden salvn ov.erhrt«n." Ea elders sprmkt s$ van het zedelijk Wetboek, dat elke Theosoof, die er naar Streeft ta warkelfkhaid er een te worden, tot richteaoer moest nemen'' en van een Oeaoetacaap, da* er roem op draaft eea stelsel van zedeleer te berittea de kern van alle vroegere wdel^ke voenehrrften. II. De Theosophie laat zich, hoewel zq den kern van aüe godsdieaaten bevat, toch onder geen enkele secte rangEchikken. Intussen«e, zooals in de Iq'a laff van den aaaval op W. Q. Judge, ie d« Theosofische Vereeaigiag" een eoort ageatscbap geworden van het Hindoeïsme (welks priesters yerantwoordalük zjjo voor bet kiadarhawalük ea andere lodrseèe wantaestaadeD) met al *ijn goden «a ongeloof. Mevroaw Bwsnt hondt zichzelf voor eea BfohrMMn es im baar Ceatral SJadn-ConeRe" te Bemrres vindt men den Limgam-Steen, bet onnoembare Shiva-sym bool, hetgeen verbonden is met het immo reelste deel van net Hindoeïsme, zooals mea het speciaal in deze heilige stad* Ben ar es ziet" (Correspondentie in The Snnday flora] d, Boston, V. 8. A. 15 Au?. 1909). III. In 1906 werd een zekere Leadbeater beschuldigd, perverse leeringen onder gebeimhandiaR gegeven te hebben aan hem toevertrouwde jongens en zelfs dat hij onze delijke handelingen met hen gepleegd had. 0eva man bekend* zelfs voor een commissie, door den toenmstigen president Olcott bijeen geroepen, die onzedelijke raadgevingen ver strekt te hebben, en hij bedankte voor de Vereeniginp. En Mevr. Besant verklaarde, dat deze persoon niet weder tot het lid maatschap zou worden toegelaten. Na haar verkiezing tot Presidente veranderde zij echter geheel van houding en scheen het gebeurde totaal vergeten te zqn. Zg sprak van LeadiiiiiiiiiiiiiHtimiiliiiitiiimiliiiiMiiiiimiiiiiiiiiiiiMiliiimiHiniiimiiiiii had een hoop, sterk gewelfd voorhoofd en energieke gelaatstrekken, het gezicht was onveranderlijk rusiig, Pi6* doordringende SChranderen blik. W<e tem eenmaal gezien had, vergdt hém nooit. Ik «ie hem nog voor mjj, hoe hij dien avond met weinig geleide, bij het zwakke licht van papieren lantarens door den tuin liep en in het donker ver dween de gedachte kwam in mij op, hoe zqn leven «teeds in gebaar was. De Eoreanen baatten hem, want zijneschuld was het, dat hunne onafhankelijkheid voor hunne oogen vernietigd werd. Hoe gemakke lijk had reeds in dien nacht de kogel hem kunnen treffen, die hem wellicht al lang was toegedacht. Zgne vrienden wilden hem met defectieven en beschermingsmaatregelen om geven, maar daarover wilde hq' niets hooren. Zqn borst en zqn hoofd waren dagelijks bloot gesteld aan wie hem doodschieten wilden. Hjj was een fatalist en placht te zeggen: Natuurlijk «al mq op het eind een kogel treffen, maar waarom zal ik mq daarover bezorgd maken; mqn lot beeft mq dan bereikt, en ik ben op mqn post gestorven." Hq kon, op een heele reeks mislukte aan slagen ep rij» leven terugzien. Toen dezer dagen d» boodschap kwam, dat hq eindelq'k gevallen w&s en wel op russisch grond gebied, toen was het als het ware een gevoel van verlichting, te vernemen dat het een koreaansche kogel geweest was, die hem had getroffen. . In het japansche leger was Ito allerminst populair. De militairen wilden met geweld tegen Korea optreden en ze vonden Ito te zaeht. Aan hem was de geheele macht, over de gezamenlijke troepen in Korea, waar de beater als Mijn vriend en Mede-Ingewijde", zede, dat er nooit iet» tnssehen hen geweest was en verdedigde zqn leeringen, omdat ze met een zuivere bedoeling ronden gegevenzijn. Tengevolge van deze krasse houding be dankten verscheiden voorname Engelsche leden, waaronder Sinnet, Herbert Burrows en G. B. 8. Mead. En, om de deur dicht te doen, heeft Mevr. Besant's Secretaris m Ame rika verklaard: De introductie van dit vraag stuk (de leeringen) in de gedachte der Theosophische wereld is slechts de voorlooper van de introductie ervan ia degedachte der Wereld daarbuiten." (Zie bet Londtntehe Weekblad John Buil 6 en 13 Februari 1909 en de bro chure: Mevr. Annie Besant en de Moreele Wet, door J. H. Fussell, te Groningen verkrijgèaar.) Dat er iets" gebeurd is, wordt trouwens ook toegegeven in de brochure Annie Besant'', door H. J. van Ginkel. Ik geloof dat dit voldoende is. Wie Mevr. Besant's rede over den komenden Christus" hoorde, kan niet vermoeden, welke andere zijde zo voor het publiek verbergt, en daarin ligt juist het gevaarlijke. Intusschen geloof ik ook, dat er vele achtenswaardige personen, leden van baar Vereeniging zqn, die van de feiten onkundig werden gehouden. Tot slot: Het ia duidelijk, dat Mevrouw Besant's Vereeni gir g alle aanspraak op den naam Theosophigch" mist, hoogstens op dien van Vereeniging tot beoefeniag der occulte kunsten" of tot verbreiding van het Hindoe sme/' Kn dat Mevrouw Tingley een scheids lijn trekt tusschen de Universeele Broeder schap en het Theosophiscb Genootschap en andere Vereenigingen, die zich Theosophisch" noemen, geschiedt niet uit onver draagzaamheid, doch ter wille van de nage dachtenis van H. P. Blavatsky en W. Q. Jndge en om de Theosophie te beschermen tegen verdraaiingen, die niets met haar uit te Maan te hebben. W. B. NIJKKEK. SPECIALE BOEKHANDEL VOOR HORDBN-LITBBATUTR. In het weekblad Unsern H and e" van 13 October klaagt de redacteur o ?er het ont breken van een kynologischen boekhandel in Berlijn. Vooral ontbreekt ons een kynologicche boekhandel, eene, waarvan men vooruit weet: wanneer men daarheen gaat, krijgt ge alles voorgelegd, wat tegenwoordig over den hond geschreven is en gedrukt wordt. Het in onze dagen geheel ontbreken vaa znlk een boekhandel is, jammer genoeg, het zekerste bewijs daarvoor, dat men ia d» krin gen der boekverkoopers nog niet het minste idee heeft, niet alleen van den op 't oogecblik zoo grooten opgang der kynologüche literatuur, maar in ruimeren kring niet min der bedroevenden zin ook van de zoo hooge beschavende beteekenis van den bond en zq'ne waarde voor het algemeen en de wel vaart," eaz. COBKHEU, UAOAZIKX. Met het December nummer zal de vijftigste jaargang van dit tijdschrift, waarvan het eerste nummer ver scheen op l Januari 1860 onder redactie van Tbackeray, compleet zqn. De Cornhill" werd oorspronkelijk opgericht als middel om een roman van Tbackeray in gedeelten te doen verecbynen, terwq'l elke aflevering zou worden aangevuld met een keur van andere letter kundige werken. Doordat de uitgevers moeite hadden een geschikt redacteur te vinden, naia ten laatste Tbacfcaray de redactie op zich tegen een salaris van 1000 pond sterling per jaar en met 350 p. et. voor elk maandelqksch gedeelte van z#n boek Lovel the widower welke in de eerste nummers weid op genomen, en [voor twaalf guinea's per blad zijde voor de Rovndabvtit papen welke ter zelfder tijd verscheen. De uitgave van het tijdschrift- was reeds dadelijk een succes. Van het eerste nummer wcrdea 180.000 exem plaren verkocht, waarop de uitgevers het salaris vaa dea redacteur verdubbelden. Ofschoon Thackeray reeds ia 1842 zich ver plicht zag de redactie neer te leggen bij overleed in 1863 bleef het tqdEchrift gewild en is het tijdschrift nog heden een. der meest populaire in Engeland. VICTOB MAEGDIEITTK. Van dezen scbrq ver verschijnt eerstdaags een nieuwe roman onder den titel L'Or. JOODSCHB KUNST. U het Tüdischer Verlag" te Keulen ia verf ebenen Van jüditcher Km.tt (Joztf Itraëlt). Ein V,ertrag door Max Eisler. TIB De Nieuwe Qidt, Nov. '09: J. A. SimonsMees, Een Paladqn. Adel Anckerimith, Laatste dag. G. H. Pannekoek Jr?In memoriam Matris. Jac. van Looy, Ver volg der wonderlijke avonturen van Zebedeus. Hein Boeken, Aanteekeningen over Kunst en Philosophie. Henrik v. d. Wal, Een aanteekening. Chr. Nuyg, Buitenl. veldmaarschalken en generaals direct onder zijn bevel stonden, wat hen dikwijls niets aangenaam was, Overigens echter was zqn populariteit in Japan grenzenloos. Men ge loofde in hem, men verliet zich op zqn oor deel; men.had het immers met eigen oogen gezien en men zag het nog dagelijks wat hij gedaan had en welke resultaten uit zijn levenswerk waren ontsproten. De keizer staat in Japan boven iedere vergelijking verheven; daarom zal de Japanner, wien men vraagt: Wie is da grootste in uw land?" met den naam Ito antwoorden; soms misschien is het Okoema of Yamagata, al naar het politieke standpunt, of misschien Otani uit godsdien stige beweegredenen. Ito was zonder twijfel de grootste staatsman van zqn tijd en een der grootste van alle tijden. Li-hung-tfjang en Gladstone zijn van minderen rang. Napoleon werd doodgewoon als een reusachtig resultaat uit de tijdsom standigheden voortgebracht; Ito was het tegendeel, want hij moest zqn eigen tijd af breken. Een breuk met de duizendjarige vooroordeelen zq'ner natie. En alsof het hem niet genoeg was dat hij de drijfkracht der vervorming van Japan en baar ontwikkeling tot een der machtigste militaire staten der wereld was geweest, veroverde hq ook nog op vreedzame wq'ze een ander keizerrijk. Zijn leven is als een sprookje; voor het nageslacht zal zqn figuur tot wonderlijke afmetingen aangroeien. Japan kon legioenen op het oorlogstooneel verliezen en dat ver dragen, het verlies van Ito was onherstelbaar. Japan treurt in deze dagen, Nippon heeft zqn grootste zoon verloren. Echter mengt zich in de rouw een benijdenswaardige, doch Staatk. Overzicht Mr. Marchaat, Staatk. Kroniek. WiHem Kloos, Literaire Kro niek. Dr. A. Aletrino, Boekbeoordeelingen. Se Beweging, Nov. '09: Maarita Uyldert, Aan de nagedachtenis van Ferrer. Is. P. de Vopys, Over Carlyle's geschiedenis van Frederik de Groote. Albert Verweq', Van het Levensfeeet. Nine vaa der Schaaf, Twee Sproken. Maurits Uyldert, Het apinstertje van Schoorl. H. P. Berlage Nen., Kunst en Maatschappij. Alex Gutteling, Brentano. A. P. Leeuwenburg, Een demo cratisch blok. Albert Verweq, Boeken, Menschen en Stroomtngen. (Fred. v.Eeden, Gedenkschriften van Vico Muralto.) Boek beoordeelingen. Schoonheid en Onderwijs, Ho. 6: S. Brons, De plaats der metriek in de opvoeding. Emile Kink, Bouw- en versieringskunst der Indiërs. B., De eerste gemeentelijke cursus voor onderwijzers en onderwijzeressen in het illustratief teekenen op het zwarte bord. Boekbeoordeelingen, enz. De Hollandtehe Rivue, No. 10 : Frontispiece, J. T. Cremer. Wereldgeschiedenis. Be langrijke onderwerpen: Lantaarnplaatjes. De Utrechtsche Zendings Vereeniging. Arnhemeche inrichting voor Ooglqder?. Karak terschets: J. H, de Waal Malefijt. Kevue der Tijdschriften. Het boek van de maand: Op Dwaalwegen," door Henri Dekking. Belang en Recht, Nov. '09: Z. Ero, Uiteen overkropt gemoed. B. P. Gomperts, Jnr. Does. Bernsttin en Treub, IV (Klassenstrqd, vervolg). Bona Fide, Tooneelkroniek. Leestafel. Op den uitkijk. Mooi Nederland, No. l, Ie jaargang: Joh' Wesselink, De Stuif anden. J. W., Het kasteel Doorwertb. A. W. Weissman, Stadsschoen, enz. Revue der uitvindingen en Ontdekkingen, No- 7: De Noordpool en bare ontdekkers. De doödaanbrengeade machines, welke de gru welen van den oorlog illustreeren. De zui vering van water door ozone. Studiën over electriciteit n stof. Beeldende kunst bq de Boscbjesmannee. Het verband tusschen temperatftur-ontwikkeling en levensduur, enz. De Levende Natuur, »&. 7: Jac. P. Thqsse, Vogelbescbezming op de Waddeneilanden. E. Heimans, Planteakracfat. W. Docters van Leeuwen, De Gladde Mierwesp. A. Wigman, Ganzenvangst. Lichtenberg, Het determineeren der hoogere zwammen. Jansen en Wachter, Botanische aantekenin gen. L. Dorsman Cz., Zieke Kruisbloe men. Van Heekeren, Een Beisherinneriag, enz. De Nieuwe Taalgids, jaargang 3, afl. 6. Se Lelie, No. 8: Albertine Steenhoff-Smul ders, Kostfchoolmeifje. Richard de Cneudt, In den Lentezegee. S. G. F. Meqboom, Over Huishoudonderwqs. Joh. Wigman, Allerzielenmorgen. '?Hnb. Cuypers, Lied. Ida van Emstede Winkler, Knnstnaaldwerk H. Linnebank, Poësie voor Vrouwen. Mara Modepraatje. Alb.Steentioff-Smulders, Over tooneelkunst. Renéde Clercq, Een dravenden ruiter. Pater Coloma S. J., Kleine Pilatn?. Helexa Lambrecfats, Bezoek aan eene VJaamcche Kantectool. ? Boekbespre king. Vergeet-mij-nietfjep, enz. Jeugd, afl. IL: Mauk, In een auto de wereld rond. M. E. v d. V. P., Een geheim. B. van Hasselt, Bij de p'aat. Hermaniia, Londecsche jongens en hun werk. M. E v. d. V. P., Het Hout en zqn geschiedenis, enz. Moletchott, Ne. 8 : Dr. R. Bqlsma, De Oortrompet. De gemeentelijke gezondheids dienst in Amsterdam, enz. Europa, afl. 11: Frans Coenen, Herlevin gen. Dirk Coster, Over Karel van de Woettgne. Jan G rest off, Ballade. P. H. R. Jr., Kleine prozastukken. Chr. van Balen Jr., Tropenklachten. zz Oscar Wild», De Jonge Koning. J. Sterjnen, De Rijn-reis van het echtpaar Kever (slot). Ellen, Ben Vriendschap. J. de Meester, Diaa vaa Rooien. 0*er nieuwe boeken. Onze Eeuw, Nov. 'OB: Garard van Bekeren, Gtrillepon Frères." F. J. W. Drion, Och tend- of Avondschemering? Prof. Th. Bnssemaker, Abraham Lincoln (slot). Anna. C. Croiset van der Kop, Polava (Een na von keling). P. N. van Eqck, Verzen. Jhr. mr. W. H. de Savornln Lohman, In memo riam (mr. H. J. Coster). Dr. J. de Jong, Romain Rolland, II. 40 cents per regel. COGNAC MARTEL : ROOPMiNS&BRülNIEFu Amsttröaffl, BOUWT te NUNSPEEJ. Inlichtingen bq het bouwbureau Art i", aldaar. C. H.YAN DER YELDES, Fa. fi.1. BOSCH, Hofliw. KALYERSTR. 163, bh Spul, imUrdaia. Td. 8945. Piano-, Orgel- en taiekliandel Meyroos <f? Ralslioven, ARNHEM, KONINGSPLEIW. VLEÜ&ELS en PIAÏTO'S in Koop en in Huur. REPAREEREN STEMMEN RUILEN. Draad . /mevken/ J/oblemTriumph /? a * (Meran.Obeimsis, Untermais ea Gratsch) klimaat kuuroord in DuitscüZuid-Tirol, mei groote droogte in de lucht, helderheid van den hemel ea gedurende den herfst en den winter bq'na absolute wind stilte. Seizoen: September tot Juni. Bezoek' 1909 24.378 (jasten. Kieuwe stedelflke Kuur- en Badplaats met Zander-instituut; K oud-w at er-inricht ing, koolzuur en alle geneeskundige baden, zwembaasin optemperatuur,Lucht- en Zonnebaden, pneumatische Kamer,eompleetelnhaleer in ga geneeswijze. Dmivenkuren, Mineraal water-ctnnkkuren, Terrainkuren, Vrjje lucht ligkuren, aangewezen voor hart- en vaatziekten, ziekten der ademhalingsorganen, ziek ten der zenuwen, nierziekten, herstel lenden. 4 gekanaliseerde hoogebron drinkwaterieidinger. Nieuw ziekenbnis met medi sche, chirurgische ea oogenafdeeling. Saratoria. 20 Hotels Ie rang, talrq'ke pensions ea vreemden-villa's. Theater. Sport, Concerten. Prospeclus gratis bq de Kurvorstehung. STOKPAARDJES LELIENMELK-ZEEP maakt uw huid zuiver en zacht met jeugdig frisscfae rose, verblindendscboone teint, verdrijft zomersproeten, puisten enz en alle verdere huidonreinheden. Verkrijgbaar a 50 cent per Stuk bij Apothekers, drogisten, en coiffeurs. Koopt UITSLUITEND BOTJEB ONDER RIJKSCONTROLE. De STAAT GARANDEERT U een ONTERVALSCHT prodnct. Boterhandel ZUID L A REN", RE6UL1ERSBRACHT 27. TELEFOON 8935. nniliiiiiimüMiniNinniiimiiltitininiiiinnnimuiiiniiinmttiiiiinilli tragische glans, want helder treedt daarbjj de trots der natie te voorschijn, mannen te bezitten, die de natie om het vaandel weten te scharen. In Japan heerscht de eenheid, daar weet men dat eendracht macht maakt. Bij het geklots der golven op de kusten van Nippon groeit een volk op dat zij a erfdeel weet te verdedigen. Bjj ons heerecht overal twee dracht en oneenigheid, men kampt en strijdt, maar niet voor een gemeenschappelijk doel, het doel van allen, voor het welzijn van het vaderland, doch men streeft er slechts naar elkander in kwaadaardige haatdragendheid zoo veel mogelijk te benadeelen. Men loopt als blind in het rond om zijn eigen geluk te zoeken, niet dat van het vaderland. Men gaat zichzelf te buiten in hoogdravende redevoeringen, maar slechts een ledige holle echo weerklinkt, zelüen staat er een man achter het woord. Wanneer de Japanners van hunne kust wegtrekken, doen zq het om in vreemde landen kennis en bekwaamheid op te doen, die het vaderland ten voordeele kunnen komen. Onze mannen en vrouwen trekfcen uit, om het vaderland ge heel te verlaten, zijn werkkracht en industrie te verzwakken. In Japan leefi men in de na glans van den oorlog, die de zelfstandigheid van het land betrof en in de morgenschemering van een nieuwen, grooten tqd; het eenige licht, dat onze volken bestraalt, \e de reflex uit den krater vaa den vulcaan, aan welks rand wq wandelen. Wq verliezen tqd met kleingeestig getwist en onze dagen gaan doel loos voorbq; in Japan zwijgt men en werkt. In Japan verzamelen zich de scharen zonder misbaar om de mannen, die hen ter over winning voeren; bq ons is er een luid ge schreeuw van leiders eu massa's, gene zqn echter valgche profeten en deze begrqpen het niet dat zij lijken op den hond, die het stuk vleesch, dat hij had, verliest, terwijl hq naar het spiegelbeeld ervan hapt. Wanneer zal hij komen, den held, dien wij noodig hebben, de man uit den stam van Ito! Nu luiden de klokken in de boeddhistische tempels der eilanden van Japan en a's een tot overwinnaar gekroonden Triumphator keert Hiroboemi Ito terug in zqn land. Hq was een vrijdenker met een neiging voor de leer van Konfoetse, zijne familie echter be hoort tot een boeddhistische gecte en over eenkomstig haar ritueel moet het stoffelijk om hulsel aan de aarde teruggegeven worden. Om zqn lijkbaar staat treurend eendrachtig het ge heele volk, de vlaggen van alle naties der aarde dekken eerbiedig zqn graf. Zoolang Japan bestaat zullen jonge zangers hunne stemmen met de tonen der viersnarige Biwa vermengen om zqn lof te laten schallen, zooals eens tot lof van Hirose of van de helden van Formosa. Als eens TOKO tot zijne vaderen verzameld wordt, zullen deTtgoegjimaeilanden zqn onvergankelijk en grootsch gedenkteeken zqn, uit de diepte der zee daar opgerezen, waar het vlaggeeehip Kujes Soeroroff" zqaeeuwigen slaap op den donkeren bodem der zee sluimert. Doch een nog trotecber ea grootscher gedenkteeken is Korea en wanneer Korea genoemd wordt, zal men ook den naam Ito noemen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl