Historisch Archief 1877-1940
No. 1690
DE AMSTERDAMMER .WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
? Mevr. Chr. Poolman als de Meid" ia
Moser'd klacht De Compagnon".
Cluristiie Pooliai,
1869-1909.
De tgd vliegt: nu zyn er waarlijk al veer
?vy' f t i e n jaar verloopen ginds mevr. CHRISTINE
POOLMAH haar vu f-en-t win t i g-jarig
jubileum heeft gevierd. Toen vielen de feest
avonden iets later in het teisoen, te
Amsteram op 18 Februari 1895, >.?maar overigens
klopt het aantal jaren, walmen nu niet juist
van alle jobilea getuigen kan. Maar al
vliegt dan voor mij, e renais voor verreweg de
meeste stervelingen, de tjjd, voor enkele be
voorrechten schijnt hy stil te staan, en onder
die bevoorrechten behoort zeer zeker de aan
staande jnbilaresae, onze gevierde
tooneel«peelster.
? Ja, wél gevierd, gevleid en hooggeschat,
«iet alleen door het schou wbnrg-pn bliek, maar
?ook, «n dat wil tegenwoordig wat zeggen,
nn zoo intens-voelende en aoo geweldig artis
tieke grootheden als voorlichters plegen op
te treden,?ook door alle heeren (en dames)
?critici. Men leze maar de beoordeelingen ia
dagbladen en tijdschriften na van de ver
tooningen waarbij mevr. Poolman opgetreden
ia. Sleed* aal men vinden wporden van lof
?en bewondering, en ik voeg het er van harte
bij: die ajjn volkomen verdiend.
. Hoe het komt nn dat men, althans in
-de laatste vy'f-en-twintig jaar, juist haar
«pel nooit heeft afgekeurd? Wél, doordat zq
tijdig hWt ingezien waarin haar kracht ligt,
«q,4^8 ze op oaderwetache wüze een devies
«noest kiesen, dan nam ze zeker dat van den
grooten Boerhave over: simplex sigillumveri,
-neenvOod ie het kenmerk van et ware".
Immers, als men haar riet spelen, IQ kt het
zoo' dood-eenvoudig, zoo dood-gemakkelijk,
terwyl het toeh feitelijk zoo heel moeilijk is
?Om eenvoudig en natuurlijk te echynenl
Mevr. Poolman weet wel dat dit niet bestaat
in met.den rug naar bet publiek gekeerd
staan" en in 266 ongearticuleerd en rad praten
?dat de woorden in elkaar vloeien en onver
staanbaar worden"; heel veel andere
tooneelartisten weten dat even goed als zy, maar kun
nen het toch niet nalaten, omdat ze wat ze wel
moeten doen, niet kunnen. Mevr. Poolman
kan dat wel, en dat Ia haar kracht.
Zoo kon dat óók wijlen mevr.
AlbregtEngelman, al overdreef die wel eens,
?en bovenal wijlen mevr. Christine Stoetz,
?wier plaatsvervanger mevr. Poolman in
menige rol geworden is; nen denke maar
?eens aan Pieternel in De bruiloft van Klori»
-ea Bootje. Hoe die twee artiaten dat hebben
geleerd, en hoe ze hebben leeren inzien dat
-dat het ware is, weet ik niet, maar van
mevr. Poolman weet ik dat wel; ze zegt het
aan ieder die het hoor en wil, en dus mag
IIIIIIIIIIMIIIIIIIIII1II1IIIIII1IIIIIIIIIII
EUNSWAPPEÜJKE
Getlenrfle Me Deelden.
Al flikkeren de beelden ook nog zoo sterk,
toch trekt een bioscoopvoorstelling my nog
«teeds aan, al bljjf ik het een onverklaarbaar
raadsel vinden, waarom ik, en anderen met my',
de onvolmaakte onwerkelijkheid prefereeren
boven de volmaakte werkelijkheid. Gelukkig
wordt er voortdurend ijverig aan gewerkt, de
bioscoopbeelden steeds te volmaken, en het
laatste snufje op dit gebied is de poging die
.gedaan is om, behalve trillingsverschynselen
«n andere naiigbeden te verwijderen, tegelyk
de beelden te geren in hnnnatunrlykekleuren.
Daarvoor zgn reeds veel eerder oplossingen ge
geven. De meest voor de hand liggende was
?deze: terwy'l de bioscoop in razende snelheid
opnamen maakte op de gevoelige film, draaide
voor délens-opening een glazen schyf rond,
in drie sectoren verdeeld, zóó dat elke sector
«en der grondklenren, rood, groen en blauw
bad. De snelheid van deze schyf was zoo
geregeld, dat de roode sector juist voor de
'lens was by' n opname, de groene sector
by de volgende opname, de blauwe by de
derde, de roode weer by de vierde, enz.
Zoodoende bevatte de film opnamen die ach
tereenvolgens gemaakt waren by rood, blanw
en groen licht.
By het projecteeren der opgenomen films,
zorgde men dat weer eenzelfde kleuren-sehyf
voor de film roteerde; wanneer men nu de
snelheid weer zoo regelde dat de roode
opname" door de roode sector heen gepro
jecteerd werd, de blauwe door de blauwe
sector, enz., dan kreeg men op het doek
achtereenvolgens roode, blauwe en groene
beelden die by voldoende reproductie-snelheid
in ons oog -een gezamenlijk beeld vormden in
natnnrlyke kleuren. Practisch bleek deze
Mevr. Chr. Poolman al» Badeloch" in
Vondel'a Gysbreght van Aemstel".
ik het hier wel neerschrijven: daargelaten
haar natuurlijke gaf en, heeft zij haar succes
als tooneelartiste voor een zeer. groot deel te
danken aan de leiding en raadgevingen van
de onvergetelijke mevrouw Kleine-Gar t man,
die haar om zoo te zeggen heeft ontdekt en
groote verwachtingen van haar koesterde.
?Dat mevrouw Kleine goed heeft gezien,
weten wij allen, en ook dat zy heel veel
genoegen heeft beleefd van haar leerling.
Trouw heeft deze de twee grondregels in
het oog gehouden, door mevrouw Kleine
baar ingeprent. De een e, als het ware
mevrouw Kleine's lijfspreuk, luidde: Wat
je ook doet, kind, weeMi^ne", en de tweede:
Zeg alles, wat je te zeggen hebt, eerst in
andere woorden, zoo alledaagsch en natuurlijk
mogelijk, hond dan dien toon vast, en tracht
daarna de woorden van je rol in dienselfden
toon weer te geven".
Na, ik zet hst iemand om n rol te
noemen van boerin of voorname mevrouw,
van kamenier of poorteres uit de 17e eeuw,
van hersenloos dametje of van intrigante,
waarin mevrouw Poolman niet digne is
geweest, met andere woorden: uit den band
is gesprongen, of een rol waarin zy' niet
natnnrlqk is geweest. Wacht even, ik ben
te haastig geweest: jaren geleden, mevrouw
Poolman zal het zich nu heusch niet meer
aantrekken wanneer ik dat echec even uit
het vergeetboek ophaal, heb ik iets heel
leelyks, iets heel onnatuurlijks van haar
gezien; en dat was juist in den tijd toen
zy voor goed er bovenop kwam en men reeds
naar Het Nederlandsen Tooneel ging om
Chris Poolman. Toen, in den zomer van
1882, dacht namelijk de Baad van Beheer
dat de veel geprezen artiste alles kon, en
hadden de heeren de onhandigheid haar in
Serge Panine een passie rol te laten spelen.
Het resultaat was een mislukking, maar
dat is juist haar geluk geweest; want schrander
als zo is, heeft ze dientengevolge begrepen
dat ze die richting allerminst uit moest, wijl
haar ontbrak wat voor dergelijke rollen npodig
is: het sonore stemgeluid, dat in staat is op
laaiende hartstochten weer te geven zonder
in onnatuurlijke tonen te vervallen, das: dat
bisondere soort geluid, dat maar, zoo heel,
heel weinig artisten bezitten. Dat is intusschen
heel iets anders dan wat men onder stem
verstaat; immers stem heeft ze genoeg, een
z a n g-stem zelfs, en een heel lieve ook; denk
maar uit vroeger dagen om haar Eitje, in
De bruiloft van Klorit en Hooye, en uit de
laatste jaren- om haar Tante C», in Atie's
huwelijk. Wat neuriet ze daar niet alleraardigst
dat Jours de mon enfance" uit Les Pr
janx-clercsl En juist dat neuriëu, terwijl ze
in die oude-damea-rol moet nadoen een man,
die weer zelf een vrouw nadoet, is verbasend
moeilijk, al Igkt het ook nog zoo eenvoudig.
De volgende woorden van dat liedje zy'n:
o jours d'innocence, votre souvenance est
ponr moi Ie bonheur". Dat me T. Poolman
zelf daarby nog wel eens terugdenkt aan haaV
eigen kinderjaren wil ik graag aannemen,
maar dat die berinnering voor haar zon zyu
Ie bonheur", d.w.z. het eenige geluk, neen,
dat is zoo niet. Immers al had zy' niet
een lieve dochter en een schoonzoon, beide
kranige artisten, en al was sy niet
((rootmama, iets waarnaar vrouwen van zekeren
leeftyd altijd snakken, dan nog zou zy, met
haajr talenten, in baar kunst voldoening
vinden en dus ook geluk.
IHIIIIIIIIIII1IIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIII111IIIIIIIIMIII
methode echter onbruikbaar te zyn. Door de
dikte van de draaiende glasschyf ontstonden
bq de projectie lichtstraal-verschuivingen,
waardoor een der kleuren soms onrechtmatig
de andere twee o ver heersen te, zoodat een
foutief kleurenbeeld ontstond,
Voor 't oogenblik is deze moeilijkheid echter
Mevr. Chr. Poolman.
Moge dit nog lang voortduren n om harent
wille n ter wille van ons tooneel l Zy viert
nog pas haar v e e r t i g-jarig jubileum, en
voor haar staat de tyd stil.
A'd a m, 7 November 1909.
DB. M. B. MENDES DA COSTA.
Tentoonstelling C, M. Hammes, &. f derman
en A. E. Gouwe inliet Steët Mm,
*
Behalve de kabinetjes hangen alle zalen aan
dien eenen vleugel van het Sted. Museum vol
met het werk van dit drietal. Van Hammes
is de overvloed nog het mildst. Waarvan
getuigt die vruchtbare productie? eerstens,
natuurlijk, dat hy zeer werkzaam ia, dat hy
schier nooit onverrichter zake met zyn
schilderkist van een buitentocht thuis komt;
tweedens, dat, als vrucht van die rnstelooze werk
zaamheid, de bakwaming zyn deel werd
tot het in elkaar smeren van een buitenstudie
in een minimum van tyd; ze lukken steeds,
al valt de een wat beter- uit dan de ander,
al naar een gunstige gedisponeerdheid «au
het oogenblik, al naar een toeval ook, ont
staande onder het bedrijf van zyn nyvere
hand een behaaglijke kleurtegenstelling,
een leuke streek bijtyds gesnapt en hem be
wust geworden, vóór die weer versmeerd was.
Als een verdienste kan hem nu aangere
kend worden, dat hij herhaaldelijk
smakelykfluksche dingen maakt'Van een zekeren
ziltigen kleurschyn, diéte?fnqgen deoogeneen
kortstondige streeling tégeven, dat is aan die
oogen, welke een beetje geoefend zyn op schil
deryen van onzen tijd. Hu presteert een be
hendigheid, die geaiettoar wordt gemaakt
door het gevoel voor kjenr, en een smake
lijke keus uit de oneindigheid van aardige
bnitengevallen. Die tentoonstelling van meer
dan tweehonderd is zeker wat overdadig ;
het is toch altijd zoo wat hameren op het zelfde
aanbeeld. De enkele werken die iets
voldragener, iets serieuser, voordeelig zyn, konden
misschien beter byblyven by kleiner aantal.
Nu laat zyn werk d«n indruk na van een
kunstbeoefening, die utt routine vry rap en
geanimeerd van handelen is; maar intnsschen
kan ik me niet voorstellen hoe met deze eigen
schappen dit werk verder uitgroeian kan, of
zal winnen aan inhoud, die nog maar zoo
gering is.
Westerman en Gouwe geheel anders; zij
hebben elementen in hun werk, die aan het
zeeroncosmopolitische karakter van onze brave
hollandsche kunat nog wat oneigen z£n, die
toch allengs hier minder vreemd worden.
Het onderscheid tusschen de twee is echter,
dat in het werk van den eerste die elementen
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII11IIIIIIIIIIHIIIIIMMIIIIIIIIIIHIIIIIIIII11IIIIIIHIIIIIIIIIIIIIII
de belichte film loopt verder over 6, 7, 8 en 9
naar de rol 10. waarop hy opgewonden wordt.
Maar bovendien loopt in dit toestel nog een
tweede zeer dunne doorschijnende film rond.
verdeeld in opeenvolgende groene, roode en
blauwe stukken, ieder even groot als een
film-opname. Deze kleur film wordt ah volgt
F;g. 1. Lengte-doorsnede van de camera.
De gevoelige film loopt van.de rol l, via 2, 3, 4, 5, ff, 7, 8, 9 naar de rol
10. De kleur-film loopt van a via b, 4, 5, 6, 7, c, d, e weer naar a.
12 de lens, die een beeld vormt op de gevoelige film by 11.
De pylen geven de bewegingsrichting der films aan. De kleur-film is een
getrokken lijn.
De gevoelige film is een gelrokken lijn met stippellijn er tegen aan.
De dubbele getrokken lijn geeft de weg aan, waar beide films tegen elkaar liggen.
opgeheven door een vernuftige vinding.
Fig. l geeft een lengte doorsnede van de
opnemingscamera; l is een rol met
lichtzevoelige film en deze film wordt over de draai
punten 2, 3, 4 en 5 langs de opening 11
gevoerd, waar de lens 12 een beeld kan
vormen dat op de film opgevangen wordt;
rondbewogen ; vanaf a naar b en verder naar
4. Hier komen dus de beide films op elkaar
en samen loopen zij over 5 en 6 naar 7,
waar zij weer uiteengaan; de gekleurde film
loopt verder over c naar d en via e weer
naar a om daar dezelfde omloop weer te
beginnen. Men ziet hieruit hoe bij 11, dus
meer voorgewend zyn, aan zich zelf en aan
ons meer opgedrongen worden, terwy'l de
aard van den laatste er waarachtiger «p aan
gelegd is die te demonstreeren. Indien Wester
man prijzenswaardige hoedanigheden mocht
hebben, misbruikt hij ze tot kweeking,
naively'k welmeenend wil ik aannemen, van een
wat opgeblazen of morsige romantiek. Zy'n ver
mogens zyn te beperkt om hem tot uit roe
ring van zooveel grootscheepBche compositie's
in staat te doen zyn. 't Is hard zy'n illusie's
te verstoren hij zal er maling aan .heb
ben, zoo hij zich sterk overtuigd voelt, of
meent te voelen, en in die lyn voortgaan
met prodnceeren, waarby aan de toekomst
de logenstraffing van hem of van de critiek
moet worden overgelaten.
Ik kan echter hem en ook Jnrres, wien hy
wat dicht in de nabijheid schijnt te zyn,
tneschen de hollandsche schilders niet anders
zien dan in een tooneelcostnnm, al beweegt
de laatste zich daarin op gemakkelijker wyze.
Met wat onverholen zelfcritiek zou misschien
Westerman zyn eigenheid zuiverder kannen
vinden in een streven van bescheidener aard.
Want er zyn enkele landschapjes, erfjea van
hofsteden, een maanlichteffect (No. 141) die
niet zonder bekoring zyn en pnkele wat dich
terlijk bedoelde flgnurstukjfli, by v. 92 en 14,
entrperen door een niet sterk, maar toch fijn
sentiment, als een stille romance. Er is in
deze uiting hier en daar een zacht geluid.
Met Gouwe is het echter keel anders ge
steld en was hy niet onder het drietal, deze
tentoonstelling zou tusschen zoovele ep 't
oogenblik niets bijzonder opmerkenswaardigs
hebben. Wat ik in hem vermoedde by enkele
werken op tentoonstellingen in Arti en Lucas,
van hem hopen wilde by verderen uitgroei,
het heeft zich hier versterkt tot een ver
wachting.
Deze tentoonstelling is reeds een succes,
daar ze een meening zal vestigen over zyn
werk. Het zal blijven in de herinnering van
die het zagen. Gonwebeteekenteenmachtin
den sta»d van de tegenwoordige hollandsche
kunst, waarvan by gunstige ontwikkeling het
gewicht met de jaren meer zal worden gevoeld.
Ik geloof wel die voorspelling te kunnen
wagen, ? 't is aangenaam het eens te mogen
doen tegenwoordig. Zou nu eindelijk van
de twee fractie's in de hollandsche kunst
strevingen, die werden onderscheiden in
Amsterdamsche en in Haagsche School, de
eerste meer naar den voorgrond komen?
Zou gaan blijken dat in de schilderij, de
handeling, de idee, de overwogen compositie,
even belangrijke elementen kunnen 'zyn als
het stemmings volle, de toon harmonie, de
plotseling overmeesterende kleur verrukking;
dat het epische en de zegging groot is boven
het lyrische en het muzikale? Ik zal niet
beweren dat in het werk van Gouwe zulk
een getuigenis reeds in voldongen vorm zege
praalt ; maar het heeft toch reeds de kracht
zieh als jong verschijnsel te doen erkennen,
als een nieuwe energie en een zelfstandige
gerichtheid van den geest, temidden van al
het stompzinnig en futloos schildersbedrijf
van een versufd impressionisme of bloede
loos idealisme. Gouwe is een leerling der
Amsterdamsche Academie.
Hy bracht daarvan mee een zekere be
kwaamheid van doen.een wat oververblufiende
kranigheid in schider- en teekenwyze, die
echter als by zooveel anderen het hinderlijke,
het koel stelselmatige heeft van een acade
misch geschoolde techniek. Een toonbeeld
hiervoor is de voorstelling van Caïa en Abel.
Toch doet deze tentoonstelling inzien, dat
de bekwaamheid van Gouwe meer inhoudt
dan de eigenschappen, door een wat
behendigen scholier aan de academie verworven.
De zekerheid van zyn teekening, het vaste
oog op het karakter van een vorm, het be
grijpen van een lij n verloop, doet een over
tuiging achter de behendige hand onderstel
len. Hy heeft, meen ik, den Prix de Rome
gehaald, is naar Spanje en Afrika geweest.
Bergen en rotspartyen heeft hy daar gezien
op een eigene wyze, uitgebeeld naar hun
karakteristieke vormgesteldheid, geschilderd
naar hun wrange kleurigheid onder een fel
zonlicht. Daar is een weerlegging van de uit
spraak, zoo menigmaal van een Hollander ge
hoord, dat een berglandschap geen sujet om
te schilderen is. Een berglandschap heefteen
ander soort schilderachtigheid dan het vlakke
hollandsche; het kan indrukwekkend zyn door
vormry'kheid, vormKrootschheid; een berg is als
een deel van den hemel, als een haast
bovenaardsche verschoning in het landschap te
beachter de lens de gekleurde
filmaandelen»kant van de gevoelige film ligt, en boven
dien : dat elke opname geschiedt door een
nieuw kleur-stuk van de kleurfilm. Men krijgt
Fig. 2. Camera van voren gezien.
l en 2 zyn de lenzen van de camera's
4 en 5, die precies aan elkaar gelijk zyn.
De schijf 3 is de sluiter die half ondoorzichtig
is (ff f arceerde gedeelte) en ronddraaiende,
de lenzen beurtelings opent of sluit.
dus achter elkaar: roode, groene, blauwe,
roode, enz. opnamen.
Wanneer men nu de opnamen projec
teert, laat men ^p dezelfde manier de twee
grqpen. Ook in zijn composities van figuren,
van rondtrekkende karavanen, Arabieren t<*
paard enz. heeft hy door een eigene opvat
ting het onderwerp nieuw kunnen doen
schenen, voor de nitheemsehe kleuren zy'n
palet zelfstandig gerangschikt. Zyn verbeel
ding heeft daar gezweefd in romantische
richting; de conceptie van sommige
tafereelen, als Karavaan (N18), hoewel niet vrij.van
effectbejag, doet vel aan Dorédenken. (Veel
fijner is een herhaling van dit onderwerp).
Van romantiek in Gonwe's werk l jj k t het me
beter voor hands niet te spreken. Hij zoekt
in zgn werk de beweging, de heroïsche
spanning daarvan uitgedrukt in stonten stand.
Hier in Holland laat hy wyselyk af door te
fantaseeren op zyn ervaringen uit het Oosten.
De grootheid van prOportie'e vindt hy' hier
en in Vlaanderen in de wijdheid welvende
velden; het dramatische gebeuren zoekt hy'
by de uiterste krachtsinspanning by den
arbeid van zware paarden met hun haast
strijdbare bestuurders; en het drama wordt
voortgezet in een cenflict van eenkleurigen
wolkenhemel en de door zonhitte geblakerde
velden. Een eenzame hooischelf is gegeven
in stoeren bouw, sculpturaal gezien; de
situatie is gedramatiseerd door de kraaien er
omheen. (No. 40).
Fantaiic-landichap, met een wel wat drassig,
romantische tendenz, heeft toch zeer merk
waardige eigenschappen, is toch een schepping,
die niet de werking mist.
Dat ik bq' deze tentoonstelling zoo nadruk
kelijk Op Gouwe wy's, moet niet begrepen
worden als een uiting van onverdeelde lof
spraak. Ik zie dat zy'n werk nog onrijp >&>
ook grof in veel en zelfs menigmaal geneigd
naar het theatrale. Ik merk echter ook op,
bijv. by Ploegen in de Zon, dat als zoo'n werk
herhaald werd of opnieuw ondernomen, bij
meer gevorderden staat in ontwikkeling] van
dit talent, hoe het mooi zou kannen zyn,
van een sobere grootsche schoonheid.
Onbezonkenheid is hier zeker wel het voorname
euvel; overmatigheid in de kleur als in de
teekening. Hoe dit tot buitensporigheid
voeren kan, getuigt een landschap bij feilen
zonsondergang, waar de zon wel met een
ontzaggelyken knal scbynt losgebarsten in een
bajert van de schrilste kleuren.
Toch is er houding in dit stuk en, als in
al het werk, waarneembaar een geestdriftige
wil, 'n mooie durf, eigenschappen die in
de lauwe aspiratie'* van onze tegenwoordige
schilders zoo karig aanwezig zyn. Dit talent,
zoo het voordeelig uitrypen zal, heeft zich
vooral in de diepte te ontwikkelen, dat wil
zeggen, het zal in zichzelf tot stelliger verkla
ring hebben te geraken van zyn streven en
vermogens, wyzer van bes tier ing, worden
bescbaafder en gekuischter in de daad. Het werk
in zy'n geheel vertoont nu nog te veel de
ruwe bast van een lang niet
onversmaadbaren kern.
W. STEBNHOFP.
Geon Henscnel.
Zy die zich het groote muziekfeest der
Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst,
llllllllllllllllllIJHIlHMHIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIItlllllllllllllllllllllllMlllllllttfc
films tegely'k het licht passeeren, zorgende
dat de roode opname weer zuiver achter een
rood stuk van de kleurfilms komt, enz. De
geringe dikte van de kleurfilm veroorzaakt
geen noemenswaardige licht-afwyking en het
resultaat is een projectie in zuiver natuur
lijke kleuren.
Maar het toestel is nog volmaakter, doordat
er eigenlijk twee van dergelijke camera's naast
elkaar zitten, die tegelyk werken, en absoluut
niet van elkaar verschillen, behalve dat de
kleurfilm in h'et eene toestel n klenrstnk
op de andere kleurfilm vooruit is. Zooals
fig. 2 aangeeft (de dubbele camera van voren
gezien) is de schyf B zoo ingericht dat by
draaing de gearceerde ondoorzichtige helft
de lens l sluit als de lens 2 geopend wordt,
en omzekeerd. Men krijgt dus de volgende
serie opnamen:
roode opname in linker-camera.
blauwe rechter
groene linker
roode rechter
blauwe linker
groene rechter enz. enz.
BU het projecteeren worden de beide films
tegelijk geprojecteerd, ieder met hun eigen
kleurfilm, terwijl door een stelschroef de
beide projectie lenzen nauwkeurig gericht
zy'n op hetzelfde deel van het projectie
scherm.
Het voordeel hiervan is dat, in de praktijk,
het hinderlijk trillen der beelden nagenoeg
verdwenen is, en dat in der zelfden tijd twee
maal meer beelden geprojecteerd worden
waardoor het oog een indruk van
buitengewoon-natuurlijke kleuren krijgt. Bovendien
krijgen de beelden een mooi stereoscopisch
effect, wat een voordeel is boven de gewone
bioscoop-vertooning. Bij dégenomen proeven
heeft de hier-beschreven methode zeer goed
voldaan. Het spreekt vanzelf dat voor de
goede werking van het toestel allerlei .bij
voegingen gemaakt zijn om de juistheid der
kleur-opname te verzekeren.
P. VAN OLST.