Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1687
kolonie big de bekrachtiging door Engeland
van de grondwet der Unie, ij een nieuw
bewijs van zijn irjvloed geweest.
HU heeft het geluk gehad het werk van
het Vereenigd Z.-Afrika voltooid te zien. Het
zal hem een troost geweest zijn voor de vele
teleurstellingen, die hij onderbonden heeft.
Middelburg, 17 Oet: J. H.
DBIBELTentoonstelling nieTf. Bisscbop-Rolrton en
Beman Moerïert ia de Lnciie Knn&thaniel,
De tentoonstelling van mevr. Bisschop
Robertsen zal wel voornamelijk opgezet zijn
onder aanmoediging van het succes, een j aar
zoowat geleden, eveneens in de Larensche
Kunsthandel ondervonden. Een praktische
onderneming dus, waartoe een kunstenaar
alle recht heeft. Maar deze herhaalde expo
sitie van mevr. Bisschop?Kobertson's werken
animeert niet zeer tot eène nadere of nieuwe
beschouwing. Ten eerste zijn er meerdere reeds
algemeen bekende stukken hier nog eens bij
eengebracht, ten tweede valt er, als b\j zoovelen,
te constateeren, dat deze schilderes zoowat
stationnair blijft in haar ontwikkeling. Haar
hoedanigheden mogen we veronderstellen als
van genoegzaam algemeene bekendheid, door
menigvuldige .bespreking in couranten en tijd
schriften. Er is echter een andere overweging.
De critiek, die ook tot roeping heeft de
verdiensten van een onbekend kunstenaar te
doen opmerken, heeft ter andere plaatse te
trachten de appreciatie in het goede spoor
te honden, te bestrijden de overschatting,
zoowel als de miskenning. Want dat zijn de
kwade kanten in de waardeering der wereld,
met haar oordeel van den dag, haar
wisselvaardige affectie's. Voor wat jaren terug was
de roep -over deze schilderes wel eens boven
matig; in onze dagen, nu de glorie van het
Impressionisme aan 't verfletsen is, valt er weer
een onredeljj ke verflauwing der sympathie voor
dit toch merkwaardig talent waar te nemen. Al
mocht men ook nog zoo diingend wenschen
vaa deze forscJie schilderes, dat zij haar
colonstische uit handigheden wat meer zou
beheerschen eindelijk, en de mooie, dikwijls
wat kluiterige kleurbrokken, stelliger en gaver
zou uitvormen, haar werk houdt toch altijd
genoegzaam's in, dat een bekorende werking
niet doet missen. Men zon om de juiste
waardebepaling van haar werk te hebben,
de uitkomst moeten nemen van de rermenging
van ophemelende en afbrekende
beoordeelingeu. Want werkelijk zijn hier zoowel de
verdienstelijkheden als de tekortkomingen van
aanzienlijken aard, maar met dit al, blijft zy
een roemwaaidige onder de moderne
hollandsche schilders. Het is oncritisch
geoordeeld/wanneer haar blijvende waarde, ondanks
al haar onvolkomheid, niet erkend wordt. En
wie in afkenrenden zin zegt, dat haar werk
funest kan zijn voor de ontwikkeling van
zwak-in-de-schoenen staande jongeren, be
deelt haar stiefmoederlijk van lof tegenover
anderen van onzen tijd, van de grootsten
zelfs. Een leerling van de academie zal men
voor zijn studie naar het naakt, evenmin
gaan aanraden de Eva van Israëls tot voor
beeld te nemen. Ook dat zy blijkt op zeer
onvoldoende wijze zelfcritiek te oefenen, bij
net uitzenden in de wereld van haar producten,
daar alweer heeft zy de allergrootsten van
tegenwoordig tot gezelschap.
Herman Moerkerk die mede exposeert in
de Larensche Kunsthandel is een dilettant,
vertelde'men my. Het is altijd moeiely'k een
lijn van afscheiding te trekken tusechen
den dilettant en den professionnal; heel dik
wijls mochten professionnals wenschen dat
zij meer van de. eigenschappen hadden des
dillettanten l Ik bedoel, dat hun werk meer
ingeblazen had de frischheid van
liefhebberijgeest. Zoo zon men zelfs kunnen vaststellen,dat
de liefhebber iets voor had op den beroeps
schilder. In ieder geval kan de
dilettantenstaat nooit aangevoerd worden om indulgentie
in de beoordeeling bij een tentoonstelling
in 't publiek op te eischen, met zooietsals:
Kijk, kijk, dat doet die man nu maar in zyn
vrije uren, 't is echt geen heusche schilder."
Wat moeten we dan echter van onzen eiech
laten vallen om het werk toch genietbaar
of prijzenswaardig te vinden ? Waar is de
critiek met haar beminnelijk lachje van goed
gunstige géstemdheid of tolerantie ? De heer
Moerkerk heeft de pretentie zijn
liefhebberijproeven tentoon te stellen in het openbaar
als kunstwerken, en, hij mag die hebben als
zooveel andere kunstenaars van beroep. Of
hij nu al dan niet lakenkoopman is, hij
beschikt toch over een illustratief talent,
dat er zijn mag in ons land. Hij creëert
typen die zich vasthechten kannen in de
herinnering, en dit is altijd een deugdelijke
toets voor het onderzoek naar de waarde
van illustratieve of caricatnur-kunst. Er is
een geest toch achter dit werk, achter
die malle overdrijving van sommige
typen. Een humoristische kenmerking, die
soms by'na scherp van aanduiding wordt. De
vaardigheid bij dezen dilettant ook, is niet
geringer als by vele geschoolden, integendeel
zelfs. Maar och, een geschooldheid hier, die
weer op andere wijze verkregen werd. Als hij
aquarelleert, treft hij soms fijne nootjes van
kleur,en ook zoo iets is gewonnen uit de ervaring
als büde gewone beroepsmenschen. Dat zijn
kwaliteiten nu tot rijper staat kunnen uit
dijen en zijn eigenschappen tot meerder
ontwikkeling hebben te raken, dit ook weer
kan van zoovele profesaionnals zijn te ver
langen. Het is nog de vraag wie de kunst
beter dient, een lakenhandelaar, die uit lief
hebberij en met volle inspanning schildert
en teekent, of een gearriveerd schilder, die
zich gerangeerd heeft en zijn zaken rustig
drijft op eenige verworven reputatie.
W. STEENHOEF.
Familieportretten in het Stedelijk Mm.
Een reeks familieportretten van de 15e
tot aan de helft van de 19e eeuw kan in
velerlei opzicht belangwekkend zijn; voor
een overzicht van de ontwikkeling der
portretkunst in die lange tijdruimte en van
de gedaantewisselingen in het costuum; ook
in een studie o?er de afwijkingen van het
gelaatstypa in een overoude familie kan men
zich verdiepen en eindelijk is zoo'n verzame
ling met een nauwkeurig bijgehouden register
van namen, aandachtswaardig voor den
genealoog. Maar in genealogisch opzicht zijn na
tuurlijk de nazaten: van het vereeuwigd ge
slacht als de meest geïnteresseerden te rekenen.
Minder nog de portretten van hoogste kunst
waarde dan de beeltenissen van hen, die om
hun levensdaden tot de meest gedenkwaardige
der vooronders behooren, zullen hen belang
rijk zyn.
Deze verzameling familieportretten, van het
oude geslacht Backer te Amsterdam, bevat,
als al dergelijke verzamelingen, veel portret
ten van nauwelijks middelmatig kunstgehalte.
De eigenaar zal zich daar zelf wel van bewust
zijn en niet pretendeeren een verzameling van
eerste-rangs kunstwerken te exposeeren; we
gens verbouwing van het perceel dat hun
blijvend onderdak is, heeft hg tot het publiek
tentoonstellen van deze portrettenverzameling
besloten.
En hierop mag nu toch wel d« aandacht ge
vestigd worden, daar er werkelijk enkele stuk
ken onder voorkomen, die als kunstwerk lang
niet zonder beteekenis zijn. Als van het beste
noteerde ik bij een vluchtig bezoek: het
portret van Simon Schaep door een onbe
kende, maar dat wel eens een der beste
productep van Moreelse uit zijn goeden tijd
kon blijken; twee groote portretten van Ketel,
een nog veel te weinig gewaardeerd hollandsch
schilder heel uit het begin van de!7eeeuwsche
kunst; deze stukken zijn zeer ongelukkig ge
plaatst, ter wij l twee andere kleinere portretten,
van veal geringer en zelfs twijfelachtig ge
halte, uitmuntend te zien zijn. Een portret
stukje, figuur ten voeten uit, door Anthonie
Palamedesz, zal hem die zich in studie van
oude kunst begeven heeft, niet zonder belang
zijn en een portret door Eliasz heeft zijne
waarde. Het oudste portret zoowat, wellicht
uit de 15e eeuw, voorstellend een bisschoppe
lijke persoonlijkheid uit de familie, heeft
iets van de kernachtige kwaliteiten der
Naaldwycker heeren in het Eykg Museum;
de kop kon straffer (bij die vergeleken) maar
in het costuum zijn mooie brokken peinture,
by zonder uit zoo'n vroegen tijd. Oit werk
en een portret door Pieneman, zijn de uiterste
polen in de tijdruimte waarbinnen al deze
leden van een geslacht leefden. Verder houdt
de verzameling in een bezienswaardige col
lectie miniaturen en teekeningen, waaronder
meerdere van Wallerant Vaillant.
W. S.
ideeêa'' Tan Harriman.
i:
Twee groote gevaren bedreigen de welvaart
van ons land: stil liggend geld en stil liggende
arbeidskrachten. Het een is zoo verderfelijk
als het ander.
*
Succes bestaat daarin, 'dat men ieta even
goed of beter tot stand brengt dan het door
iemand anders zon kunnen geschieden.
*
Den jongen man, die iets wil bereiken, geef
ik dezen raad: Wees altijd beleefd, altijd vrien
delijk en doe onder alle omstandigheden uw
best. Indien ge trouwt, neem een goed meisje,
dat bereid is u te helpen en belang stelt in
iedere soort van bezigheid, die u kan worden
opgelegd.
*
De kranten hebben alles gephotografeerd
wat er aan me te zien is, alleen niet mijn
denkend brein.
*
Naarmate ons bezit grooter is, moeten wy
sneller naar de middelen zoeken, die dit bezit
productief kunnen maken.
*
Wanneer ik de menschen uitkies, die me
moeten helpen, bekommer ik mjj minder
om den snit van hun kleeren dan om den
vorm vaii hun hoofd,
(Uit Die Zukunft").
SIERKÜNST*
IievweSplegelitr.88. Stadkratenkafe M.
KUNSTVOORWERPEN,
ANTIQUITEITEN,
Meubelen enz.
BUDOLF EUON ft Co.
KUNSTHANDEL Wed. G. DORENS & ZOON
ROKIN 56. AMSTERDAM.
TENTOONSTELLING
VAN
ETSEN EN KLEÜRETSEN
VAN
: ETSEN
* " VAN
J MODERNE MEESTERS.
?/ Ongeëvenaarde keuze
+ in alle prijzen.
$ KUNSTHANDEL
+ GERROEDERS KOCH,
4 KALVERSTRAAT 158.
U
?
4
*
?
?
4
4
II Tl FfllfTtiP
l 1), iUIlM
ROKIN 44 AMSTERDAM.
OUD JAFANSOHB
KUNST D D
SCHILDERIJEN
ANTIQUITEITEN
BINNENHUIS
/fSSi\
w.
MEUBELS
m\
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
Rijke keuze Nieuwigheden
Luxe-Papier
en Corresp.-Kaarten
STEMPELEN '
B. VAN MANTCEM,
HOFLEVERANCIER
SINGEL 562 hoek VIJZELSTR.
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HV1Z1KGA.
BINNEN BETIMMEKLNGEN,
BEHANGERIJ,
MODELKAMERS.
Groningen.
WESTEKSINGEL.
FRANCO LEVERING.
TELEF. 118.
KUNSTHANDEL
Molenstraat 65,658 en 67
W,; K V V E\ U AGE.
GEVESTIGD 1889.
VAN
Schilderijen en Apapellen
van moderne meesters.
GRAVURES, ETSËSJNCADREMENTEH.
Inrichting voor het restaureeren en vernissen
van Schildergen.
Belast zich met het honden van kunstveilingen
Yttn collectien uit nalatenschap DSD. «na.
CLICHÉS
, VOOK DETUDSCHFJFTPEKS
m KUNSTWERKEN M
EILEPS&WOLF.
Onderstaand merk
garandeerd be
trouwbaarheid
AMSTERDAM
BEUr\55TRAAT29
TELEFOON 7574
Voor het laatst Jerusalem.
Het panorama ?Jefutttitem, Plantage
tegenover Artis, Amsterdam, is wegens ver
andering nog slechts korten tijd te bezichtigen.
^^__^^^^^^^^^^_^^^^^^^^_^^^^^^________^^^^^^____^^_
J. K. C.SNEITJES,
* HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i. i
4
METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ S
KOPERSLAGERIJ __ ~
Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten.
Alle Koperwerken voor huishouding en luxe.
S
Metaalwerken voor het Bouwvak.
i»
»
J>
Larensche Kunsthandel
Heerengracht 495, Amsterdam.
Tentoonstelling van Schilderijen, Teekeningen en Aquarellen
van SUZE BISSCHOP ROBEETSON en Teekeningen van
HERfflAÜST MOEREERK.
Letten vrij. Knlree f O.5O.
PULCHRI STU DIO,
EiA.Hf<MlïV OOK HO V V la, t» K iV H ,i ^ Gr.
Tentoonstelling van SCHILDERIJEN en AQUARELLEN,
door HOLLiXDSCHE en FRANSCHE MEESTERS.
Bijeengebracht door J. C. S C HUL L E B, DEN HiAG.
Van i tot en met 24 October dagelijks geopend van 10 tot 4 uur.
Entree £05 cent.
kantoormeubelen geheel van geperst^
staalplaat vervaardigd.
ALLSTEEL LOKETKASTEN.
ACTE KASTEN.
BRIEVENKASTEN.
AlXSTEElT KLEERENK ASTEN.
BOEKENREKKEN.
ALLSTEEL, TAFELS.
ALtSTEEL, LESSENAARS.
ALLSTEEL BüREAUX.
ALLSTEEL Complete inrichting der kassa afdeeling.
MOENS & BEGK,
te Bloemendaal.
LJ.KRUGER,
37f Noordeinde,
's-GRAVENHAGE.
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
TEL 5725
IdblCHIBSvooR ZW7IR.TI
EN DRJEIKblEURJ&NDRUK,
H, W, VAN DELDES. :
Moderne i
Schilderijen en }
77 *
Aquarellen. J
ID.A-I'/CIR.A-IBI 93_ <?
TELEFOON 8562. J'
AMSTERDAM. +
4t^f*^tf*t^t^4**t^
B/irfDSTEJv1PBL>S IN K.OPBR- til-f Zift K.
fTil OP1TW6RPEP1 VOOR, RECLAME |TT|
BERNARD DE VRIES
Kunsthandel
N. SPIEGELSTRUT 10 AMSTERDAM.
moderne Schilderijen,
A quarellen»
fZroote collectie
Reproductie- en
Oorspronkelijke JElsen,
En ca dremen ten,
Mtunstvott rwernen»
6EEPÜW.PELIX MERITIS"
K. El ZE RSGRAChTSZ't
TCL.2ÖO7 .-*?.-; ;»-.-. . .