De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 24 oktober pagina 8

24 oktober 1909 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1687 kolonie big de bekrachtiging door Engeland van de grondwet der Unie, ij een nieuw bewijs van zijn irjvloed geweest. HU heeft het geluk gehad het werk van het Vereenigd Z.-Afrika voltooid te zien. Het zal hem een troost geweest zijn voor de vele teleurstellingen, die hij onderbonden heeft. Middelburg, 17 Oet: J. H. DBIBELTentoonstelling nieTf. Bisscbop-Rolrton en Beman Moerïert ia de Lnciie Knn&thaniel, De tentoonstelling van mevr. Bisschop Robertsen zal wel voornamelijk opgezet zijn onder aanmoediging van het succes, een j aar zoowat geleden, eveneens in de Larensche Kunsthandel ondervonden. Een praktische onderneming dus, waartoe een kunstenaar alle recht heeft. Maar deze herhaalde expo sitie van mevr. Bisschop?Kobertson's werken animeert niet zeer tot eène nadere of nieuwe beschouwing. Ten eerste zijn er meerdere reeds algemeen bekende stukken hier nog eens bij eengebracht, ten tweede valt er, als b\j zoovelen, te constateeren, dat deze schilderes zoowat stationnair blijft in haar ontwikkeling. Haar hoedanigheden mogen we veronderstellen als van genoegzaam algemeene bekendheid, door menigvuldige .bespreking in couranten en tijd schriften. Er is echter een andere overweging. De critiek, die ook tot roeping heeft de verdiensten van een onbekend kunstenaar te doen opmerken, heeft ter andere plaatse te trachten de appreciatie in het goede spoor te honden, te bestrijden de overschatting, zoowel als de miskenning. Want dat zijn de kwade kanten in de waardeering der wereld, met haar oordeel van den dag, haar wisselvaardige affectie's. Voor wat jaren terug was de roep -over deze schilderes wel eens boven matig; in onze dagen, nu de glorie van het Impressionisme aan 't verfletsen is, valt er weer een onredeljj ke verflauwing der sympathie voor dit toch merkwaardig talent waar te nemen. Al mocht men ook nog zoo diingend wenschen vaa deze forscJie schilderes, dat zij haar colonstische uit handigheden wat meer zou beheerschen eindelijk, en de mooie, dikwijls wat kluiterige kleurbrokken, stelliger en gaver zou uitvormen, haar werk houdt toch altijd genoegzaam's in, dat een bekorende werking niet doet missen. Men zon om de juiste waardebepaling van haar werk te hebben, de uitkomst moeten nemen van de rermenging van ophemelende en afbrekende beoordeelingeu. Want werkelijk zijn hier zoowel de verdienstelijkheden als de tekortkomingen van aanzienlijken aard, maar met dit al, blijft zy een roemwaaidige onder de moderne hollandsche schilders. Het is oncritisch geoordeeld/wanneer haar blijvende waarde, ondanks al haar onvolkomheid, niet erkend wordt. En wie in afkenrenden zin zegt, dat haar werk funest kan zijn voor de ontwikkeling van zwak-in-de-schoenen staande jongeren, be deelt haar stiefmoederlijk van lof tegenover anderen van onzen tijd, van de grootsten zelfs. Een leerling van de academie zal men voor zijn studie naar het naakt, evenmin gaan aanraden de Eva van Israëls tot voor beeld te nemen. Ook dat zy blijkt op zeer onvoldoende wijze zelfcritiek te oefenen, bij net uitzenden in de wereld van haar producten, daar alweer heeft zy de allergrootsten van tegenwoordig tot gezelschap. Herman Moerkerk die mede exposeert in de Larensche Kunsthandel is een dilettant, vertelde'men my. Het is altijd moeiely'k een lijn van afscheiding te trekken tusechen den dilettant en den professionnal; heel dik wijls mochten professionnals wenschen dat zij meer van de. eigenschappen hadden des dillettanten l Ik bedoel, dat hun werk meer ingeblazen had de frischheid van liefhebberijgeest. Zoo zon men zelfs kunnen vaststellen,dat de liefhebber iets voor had op den beroeps schilder. In ieder geval kan de dilettantenstaat nooit aangevoerd worden om indulgentie in de beoordeeling bij een tentoonstelling in 't publiek op te eischen, met zooietsals: Kijk, kijk, dat doet die man nu maar in zyn vrije uren, 't is echt geen heusche schilder." Wat moeten we dan echter van onzen eiech laten vallen om het werk toch genietbaar of prijzenswaardig te vinden ? Waar is de critiek met haar beminnelijk lachje van goed gunstige géstemdheid of tolerantie ? De heer Moerkerk heeft de pretentie zijn liefhebberijproeven tentoon te stellen in het openbaar als kunstwerken, en, hij mag die hebben als zooveel andere kunstenaars van beroep. Of hij nu al dan niet lakenkoopman is, hij beschikt toch over een illustratief talent, dat er zijn mag in ons land. Hij creëert typen die zich vasthechten kannen in de herinnering, en dit is altijd een deugdelijke toets voor het onderzoek naar de waarde van illustratieve of caricatnur-kunst. Er is een geest toch achter dit werk, achter die malle overdrijving van sommige typen. Een humoristische kenmerking, die soms by'na scherp van aanduiding wordt. De vaardigheid bij dezen dilettant ook, is niet geringer als by vele geschoolden, integendeel zelfs. Maar och, een geschooldheid hier, die weer op andere wijze verkregen werd. Als hij aquarelleert, treft hij soms fijne nootjes van kleur,en ook zoo iets is gewonnen uit de ervaring als büde gewone beroepsmenschen. Dat zijn kwaliteiten nu tot rijper staat kunnen uit dijen en zijn eigenschappen tot meerder ontwikkeling hebben te raken, dit ook weer kan van zoovele profesaionnals zijn te ver langen. Het is nog de vraag wie de kunst beter dient, een lakenhandelaar, die uit lief hebberij en met volle inspanning schildert en teekent, of een gearriveerd schilder, die zich gerangeerd heeft en zijn zaken rustig drijft op eenige verworven reputatie. W. STEENHOEF. Familieportretten in het Stedelijk Mm. Een reeks familieportretten van de 15e tot aan de helft van de 19e eeuw kan in velerlei opzicht belangwekkend zijn; voor een overzicht van de ontwikkeling der portretkunst in die lange tijdruimte en van de gedaantewisselingen in het costuum; ook in een studie o?er de afwijkingen van het gelaatstypa in een overoude familie kan men zich verdiepen en eindelijk is zoo'n verzame ling met een nauwkeurig bijgehouden register van namen, aandachtswaardig voor den genealoog. Maar in genealogisch opzicht zijn na tuurlijk de nazaten: van het vereeuwigd ge slacht als de meest geïnteresseerden te rekenen. Minder nog de portretten van hoogste kunst waarde dan de beeltenissen van hen, die om hun levensdaden tot de meest gedenkwaardige der vooronders behooren, zullen hen belang rijk zyn. Deze verzameling familieportretten, van het oude geslacht Backer te Amsterdam, bevat, als al dergelijke verzamelingen, veel portret ten van nauwelijks middelmatig kunstgehalte. De eigenaar zal zich daar zelf wel van bewust zijn en niet pretendeeren een verzameling van eerste-rangs kunstwerken te exposeeren; we gens verbouwing van het perceel dat hun blijvend onderdak is, heeft hg tot het publiek tentoonstellen van deze portrettenverzameling besloten. En hierop mag nu toch wel d« aandacht ge vestigd worden, daar er werkelijk enkele stuk ken onder voorkomen, die als kunstwerk lang niet zonder beteekenis zijn. Als van het beste noteerde ik bij een vluchtig bezoek: het portret van Simon Schaep door een onbe kende, maar dat wel eens een der beste productep van Moreelse uit zijn goeden tijd kon blijken; twee groote portretten van Ketel, een nog veel te weinig gewaardeerd hollandsch schilder heel uit het begin van de!7eeeuwsche kunst; deze stukken zijn zeer ongelukkig ge plaatst, ter wij l twee andere kleinere portretten, van veal geringer en zelfs twijfelachtig ge halte, uitmuntend te zien zijn. Een portret stukje, figuur ten voeten uit, door Anthonie Palamedesz, zal hem die zich in studie van oude kunst begeven heeft, niet zonder belang zijn en een portret door Eliasz heeft zijne waarde. Het oudste portret zoowat, wellicht uit de 15e eeuw, voorstellend een bisschoppe lijke persoonlijkheid uit de familie, heeft iets van de kernachtige kwaliteiten der Naaldwycker heeren in het Eykg Museum; de kop kon straffer (bij die vergeleken) maar in het costuum zijn mooie brokken peinture, by zonder uit zoo'n vroegen tijd. Oit werk en een portret door Pieneman, zijn de uiterste polen in de tijdruimte waarbinnen al deze leden van een geslacht leefden. Verder houdt de verzameling in een bezienswaardige col lectie miniaturen en teekeningen, waaronder meerdere van Wallerant Vaillant. W. S. ideeêa'' Tan Harriman. i: Twee groote gevaren bedreigen de welvaart van ons land: stil liggend geld en stil liggende arbeidskrachten. Het een is zoo verderfelijk als het ander. * Succes bestaat daarin, 'dat men ieta even goed of beter tot stand brengt dan het door iemand anders zon kunnen geschieden. * Den jongen man, die iets wil bereiken, geef ik dezen raad: Wees altijd beleefd, altijd vrien delijk en doe onder alle omstandigheden uw best. Indien ge trouwt, neem een goed meisje, dat bereid is u te helpen en belang stelt in iedere soort van bezigheid, die u kan worden opgelegd. * De kranten hebben alles gephotografeerd wat er aan me te zien is, alleen niet mijn denkend brein. * Naarmate ons bezit grooter is, moeten wy sneller naar de middelen zoeken, die dit bezit productief kunnen maken. * Wanneer ik de menschen uitkies, die me moeten helpen, bekommer ik mjj minder om den snit van hun kleeren dan om den vorm vaii hun hoofd, (Uit Die Zukunft"). SIERKÜNST* IievweSplegelitr.88. Stadkratenkafe M. KUNSTVOORWERPEN, ANTIQUITEITEN, Meubelen enz. BUDOLF EUON ft Co. KUNSTHANDEL Wed. G. DORENS & ZOON ROKIN 56. AMSTERDAM. TENTOONSTELLING VAN ETSEN EN KLEÜRETSEN VAN : ETSEN * " VAN J MODERNE MEESTERS. ?/ Ongeëvenaarde keuze + in alle prijzen. $ KUNSTHANDEL + GERROEDERS KOCH, 4 KALVERSTRAAT 158. U ? 4 * ? ? 4 4 II Tl FfllfTtiP l 1), iUIlM ROKIN 44 AMSTERDAM. OUD JAFANSOHB KUNST D D SCHILDERIJEN ANTIQUITEITEN BINNENHUIS /fSSi\ w. MEUBELS m\ RAADHUI55TRAAT48-50 AMSTERDAM Rijke keuze Nieuwigheden Luxe-Papier en Corresp.-Kaarten STEMPELEN ' B. VAN MANTCEM, HOFLEVERANCIER SINGEL 562 hoek VIJZELSTR. Meubelfabriek Nederland". J. A. HV1Z1KGA. BINNEN BETIMMEKLNGEN, BEHANGERIJ, MODELKAMERS. Groningen. WESTEKSINGEL. FRANCO LEVERING. TELEF. 118. KUNSTHANDEL Molenstraat 65,658 en 67 W,; K V V E\ U AGE. GEVESTIGD 1889. VAN Schilderijen en Apapellen van moderne meesters. GRAVURES, ETSËSJNCADREMENTEH. Inrichting voor het restaureeren en vernissen van Schildergen. Belast zich met het honden van kunstveilingen Yttn collectien uit nalatenschap DSD. «na. CLICHÉS , VOOK DETUDSCHFJFTPEKS m KUNSTWERKEN M EILEPS&WOLF. Onderstaand merk garandeerd be trouwbaarheid AMSTERDAM BEUr\55TRAAT29 TELEFOON 7574 Voor het laatst Jerusalem. Het panorama ?Jefutttitem, Plantage tegenover Artis, Amsterdam, is wegens ver andering nog slechts korten tijd te bezichtigen. ^^__^^^^^^^^^^_^^^^^^^^_^^^^^^________^^^^^^____^^_ J. K. C.SNEITJES, * HAARLEM, KENNEMERSTRAAT i. i 4 METAALWERKEN - KUNSTBRONSGIETERIJ S KOPERSLAGERIJ __ ~ Fabriek van Gas- en Electrische-Ornamenten. Alle Koperwerken voor huishouding en luxe. S Metaalwerken voor het Bouwvak. i» » J> Larensche Kunsthandel Heerengracht 495, Amsterdam. Tentoonstelling van Schilderijen, Teekeningen en Aquarellen van SUZE BISSCHOP ROBEETSON en Teekeningen van HERfflAÜST MOEREERK. Letten vrij. Knlree f O.5O. PULCHRI STU DIO, EiA.Hf<MlïV OOK HO V V la, t» K iV H ,i ^ Gr. Tentoonstelling van SCHILDERIJEN en AQUARELLEN, door HOLLiXDSCHE en FRANSCHE MEESTERS. Bijeengebracht door J. C. S C HUL L E B, DEN HiAG. Van i tot en met 24 October dagelijks geopend van 10 tot 4 uur. Entree £05 cent. kantoormeubelen geheel van geperst^ staalplaat vervaardigd. ALLSTEEL LOKETKASTEN. ACTE KASTEN. BRIEVENKASTEN. AlXSTEElT KLEERENK ASTEN. BOEKENREKKEN. ALLSTEEL, TAFELS. ALtSTEEL, LESSENAARS. ALLSTEEL BüREAUX. ALLSTEEL Complete inrichting der kassa afdeeling. MOENS & BEGK, te Bloemendaal. LJ.KRUGER, 37f Noordeinde, 's-GRAVENHAGE. Moderne Schilderijen en Aquarellen. TEL 5725 IdblCHIBSvooR ZW7IR.TI EN DRJEIKblEURJ&NDRUK, H, W, VAN DELDES. : Moderne i Schilderijen en } 77 * Aquarellen. J ID.A-I'/CIR.A-IBI 93_ <? TELEFOON 8562. J' AMSTERDAM. + 4t^f*^tf*t^t^4**t^ B/irfDSTEJv1PBL>S IN K.OPBR- til-f Zift K. fTil OP1TW6RPEP1 VOOR, RECLAME |TT| BERNARD DE VRIES Kunsthandel N. SPIEGELSTRUT 10 AMSTERDAM. moderne Schilderijen, A quarellen» fZroote collectie Reproductie- en Oorspronkelijke JElsen, En ca dremen ten, Mtunstvott rwernen» 6EEPÜW.PELIX MERITIS" K. El ZE RSGRAChTSZ't TCL.2ÖO7 .-*?.-; ;»-.-. . .

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl