De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 28 oktober pagina 8

28 oktober 1909 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

l -J \ ./--J! 8 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD V O O R NEDERLAND. NO. Het werk YBH Tholen ia van die eoort hoedanigheid, waarbq de meening berhaaldeiyk in wjjfeling laakt tot een definitieve uitspraak. Deze bonding van het oordeel, »ich neigend naar verschillende graden van waardeering geeft echter reeds op nega tieve wjjse een kenschetsing van het eigen aardig gehalte eener kanstrerscb^ning. Men kan ch met afkeuring onmiddellijk van iets afwenden of wel, op slag ingenomen, er over opgetogen sjjn. In beide gevallen heeft het object een geprononceerden kant, die ingenoaaroheid of tegenun wekt. En zoo kan men inzien, dat achter deze uiting niet de verroerdheid was, die de vervoerdheid in de aanschouwing kan doen ontstaan weer. De grondtoon in het karakter dezer kunstuiting moet gezocht worden in gematigdheid, orde en overwogeaheid. Niet gering te achten eigenschappen en waarmee wat te bereiken valt l Een schilderij van Tholen kan zich langzaamaan inwerken in de waardeering van den toeschouwer. Het oog zal er onverschillig langs gigden, maar bfl langer aankqken kan het ia het eerst schijnbare qle en wat matte kleuraspect, erkennen.de «eer aannemelijke voerstelling van een realiteit, eenvoudig en klaar van wezen. Het werk heeft dikwijls een overredend vermogen; het is devgdeljjk en kieskeurig in strevingen. Er worden tegenwoordig te veel schilderijen gemaakt of liever opgesmeerd, die den leek het recht geven te verklaren, dat het schilderen toch zoo'n moeielqk werk niet is. De bande loosheid van techniek en verwaarlooxing der teekening zyn er niet gerechtvaardigd door «enigen inhoud. Tholen's «ehilderjjen xjjn al vaat respectabele werkstukken. Hjj zon volle recht hebben op het meesterschap, zoo «Ut brevet nog moest uitgereikt worden aan den schilder, die rich zelfstandig wil gaan vestigen, Maar hjj heeft meer; hg is tusechen de velen van tegenwoordig een landBchapgchilder van aristocratische neigingen, van een zelfs supe rieure geestelijke beschaving. In zijn werk kunt ge merken een zinnenden geest met een gedistingeerden keuringszin; z'n land schappen zijn doordacht bij den opzet; er is betracht een logische ordening in den bouw; de teekeaing kan luchtig en toch van strakke gespannenheid zijn; de schildering is smaak vol, lenig ook, van een smijdige dunne toets, hoewel neigend naar het smeltende of donzige. Delicaat geestig soms. Hij heeft iets van de ingebondenheid en de klaarte van Gabriël, doet ook'soms even aan den Franschman Harpignies denken, maar... sqn werk mist toch juist wat daar de kern uitmaakt, wat het ontroeringwekkende element is op den toe schouwer. . En met alle erkenning van Tholen's eigen schappen, met waardeering zijner verdiensten, bljjven we toch dralen met onze bewondering voor die gaafheid van zijn werk. Het kan auiver, correct, beschaafd, smaakvol, wijs zelfs zijn, ontroeringsrol is het maar zelden. Het schokt niet, het vermurwt of verteedert ook niet. Het is daartoe veelal te monotoon; het is niet opwekkend, alleen voorbeeldig. Het toont de vaste bestiering van een kuastihmigen intellectueel, het evenwicht van een vrome volharding, .',. . Aan het wezen van zijn schilderijen ont breekt wat ge kunt ontdekken in alles wat waarachtig- levend is: de nerf. Ge kijkt óp de verf, ze laat zich niet doordringen als klenfnitdrnkking. De klaarte is te veel de properheid van schoone .verf op een smette loos doek gezet mét beleid en 'n sierlijke vaar digheid. Daardoor ook veelal ongenoegzame stofuitdrukking. Er broeit niets achter. Het werk is niet dood of lusteloos of tam, maar integendeel opgewekt te noemen; de opge wektheid echter in het technisch streven met knapheid en distinctie volbracht. Een enkelen keer bijv. in de groot e aquarelpapiermolen, wordt het te kil methodisch, dor «elft. Dit een en ander over Tholen's werk in 't algemeen, en 't geen wellicht voornamelijk zijn laatste werk moet betreffen. Ik zie wel ongelijkheid in dece samengebrachte werken; verschillende, die van levender adem zijn. Zoo treft Slagerij No. 26 door meer diepte en vol heid van kleur, zijn er twee Wintergezichten No. 31 en n, ongenummerd, die krasser van expressie en gedegener van toongehalte zijn. Kasteel No. 10, heeft in het gamma van rose, klaar in 't grijze effene licht, een opmerkelijke vastheid en rq pheid; een straat, in Schevehihgen meen ik, is van een ruime openheid en puntige uitvoering; zoo zouden er nog eenige te noemen zjjn misschien, maar boven alle lijkt mij verkiesbaar nog In 't boêch No. 15 om de innigheid van de uiting, de mooie doorwrochtheid in toon en teekening waarmee is gegeven de kilte in schemerende diepten van een bosch. Ze mogen aangeduid zyn als gunstige uitzonderingen. Wat de portretjes betreft, ze laten onbe vredigd weer, allebei. De techniek is hier ganech en al geweten, stelselmatig van be weging, de teekening is tamelgk vast, zoodat alle vormverloop goed terecht is gebracht, juist afgepast bij de indeeling der details. Ze zijn ouk al weer in klenrvinding en be handeling voorbeeldig, maar niet meer. Als kunstuiting vrijwel neutraal. De etsen van Tholen hebben dikwijls meer kantigheid, zijn meer van een fonkelende helderheid. W. STEENHOFP. Geachte Redactie l rst heden kwam mij in No. 1690 van uw weekblad het stukje van d*n heer 3. B. Over den misdadiger bjj Homerus" onder de oógen. Vergun müdaarop thans nog even terug te komen. De heer J. H. en volgens hem prof. Jelgersma eveneens, blijkt toch minder goed op de hoogte. Ik vermoed zelfs dat Lombroso beter bekend was met de klassieken als de heer J. H. met de crimineele antbropologie. Immers in zijn boek L'homme criminel" toch wel eene, met de door ge noemden heer geraadpleegde Uomo delinqnens" (eicl) identieke vertaling, vond ik : La nonveantéde nos concluaions les plus combattues est-elle donc ai grande? Pas du tont. Et vous tronverez des concluaions analognes dans l'antiqnité, chez Hom ere quand il fait Ie portrait de Thersite, chez Salomon qnand il proclame que Ie coeur change les traite dn méchant;" etc. Gelukkig voor den heer J. H. heeft diens brief Lombroso niet bereikt. Daardoor is hem eene, wellicht welwillende doch zeker ver diende, vermaning ontgaan. Met dank voor de opname, Uw dw. A'd a m, 22 No v. '09. Dr. H. J. M. SCHOO. Nieuwe Uitim C. 8. ADAMA VAN SCHELTEMA, Uit Stilte en. Striji.. Rotterdam, W. L. en J. Brnsse. CAEEL SCHABTBN, De krachten der lotkomst, I?II. Amsterdam, F. N. van Kampen & Zn. Vóór we ilapen gaan. Versjes naar het Engelach, van HELENA HAY WHITOBY, door NELLY WXETJEN, plaatjes van JESSIB WILLCOX SMITH. Zalt-Bommel, H. J. v. d. Garde & Co. Zomer buitje» en Wintervlagen. Versjes en prentjes. Geteekend door GEBTBUD CASPABI. Amsterdam, P. N. v. Kampen & Zn, Serie. De mooiste verhalen. 1. Robinson Crutoë, vertal, van CLANDIKB BIENFAIT, met 8 gekl. pi. 2. Don Quichote, vertal, van NEIXY WKBTJEN, met 8 gekl. pi. 3. Willem Teil, vertal. van CLANDINB BIENFAIT, met 8 gekl. pi. 4. Sprookje» van Andertin, vertal, van NELLY WEETJES, met 8 gekl. pi Zalt-Bommel, H, J. v. d. Garde & Co. Klassiek letterkundig Pantheon: Overzich telijke bloemleting uit Vondel. Uitgegeven en toegelicht door G. H. WBEÜSTOJK 1/8. Zn t f en, W. J. Thieme & Co, BEBTBAND MILLAKTOYE, Anthologie des poelet de Montmartre. Paris, Li br air ie Paul Ollendorff. J. 3. MEERKERK, Adelbert van Hoorne. Rotterdam, W. L. en J. Brnsie. Herinneringen van ANNA DE SAVOENIN LOHMAN. Amsterdam, P. N. van Kampen & Zn. GABBIBLB D'ANMUNZIO, De Schuldeloote. Uit het Italiaansch, door MAEY ROBBERS, ZaltBomnel, H. J. v. d. Garde & Co. TJEBBO FRANKEN, Studentenhaver, Amster dam, Schellens & Giltay. H. FIELDINO, Liefde^ eene onsterfelijkheid, vertaald door FELIX OKTT. Amsterdam, Scheltens & Giltay. De gelijkenissen van een profeet. Verhalen en gesprekken van TOLSTOY. COBNELIE NOOBDWAL. De Winkeljuffrouw uit L'Oiseau d'or. Een stuk Levensgeschiedenis, 3e druk. Utrecht, A. W. Bruna & Zoon. AKTONIN RESCHAL. Oatiir» Maud. Vrouw van de Wereld. Dievegge en Inbreker. AIMEE. De Avonturen van een Danseres. De Liefdes avonturen van den Chevalier dr. Faublas, door LOUVET DE COUVBAY, met platen. Deze vier boeken uitgegeven door de UitgeversVennootschap Kultuur" te Amsterdam. DIXI, Ephemeriden, 3e bundel. Rotterdam, Nijgh & Van Dit m ar. J. KUYTER, De Heraldiek ia bouwkunst en aanverwante vakken. Amsterdam, L. J. Veen. JOH. W. A. NABEB, Overheertching en Vrij wording. Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zn. J. BOISSON DB LA RiviÈKi, De geheime leer der Godsdiensten en wijsgeerige stelsels van Indië. Dr. FBANZ HABTMANN, Magie of de wet van den geest in de natuur. JAMES ALLEN, Van Armoede tot Rijkdom, of de verwezenlijking van voorspoed en vrede. Alles te Amsterdam bij de Ver.' voor Psy chisch Onderzoek. IIIIIHMIItttlllllflIllllllllllll Ryke keuze Nieuwigheden Luxe-Papier ra Corresp.-Kaarten CT17MDI7T DM 'n artutleko IJ l El flir Cl L Uil uitvoering B. VAN MANTCEM, HOFLEVERANCIER SlNCEL 562 hoek VIJZELSTR. KUNSTHANDEL Wed. B. DORENS & ZOON ROKIN 56. AMSTERDAM. STADSGEZICHTEN VAN B, BONGERS, Groote collectie etsen van Moderne Meesters. Kleuretsen, Photogravur en, Facsimili, Aquarellen. SCHILDERIJEN COPENHAGEN PORCELEIN Geopend y. 9 n.'s morgens tot 10 u.'s avonds KUNSTHANDEL Molenstraat 65,65' en 6? 'a-GR A VEN H AGE. GEYESTI6D 1889. VAN Schilderijen en Aquarellen van moderne meesters. ftBAYURES, ETSEH, ENCADBEMENTEK. Inrichting roor het restaureeren en rerniMen ran Bchltdertfen. Bal»«t iloh met het honden TUI knnttTeillmen rut oolleotlén uit n*l»ten»chap pen, ens. F. 450.?F. 500. EN 725.?GULDEN COMPLETE MODERNE WONINOINRICHT1NQEN IEDER BESTAANDE UIT SALON ? EETKAMER EN SLAAPKAMER VHAAaT PRIJSCOURANT»! MEUBILEERINQ MY. H O L L A N D" AMSTERDAM - TELCF. 8*74 NX VOORaW. 274 e*. ?.«.*?»? DROUOT * ?¥WBSSBB * C». <????? ? LAI6B HQUT8TKAAT I A l ? UTTMC. »T4 . . «BOOT8TK INBICHmrO VOOB COMPLETE HXUBT-LEERTJro ss IN ALLE STIJLEN = = = = ANTIQUITEITEN ss = ss EIGEN MEUBELFABRIEK VOSKÜIIL& VAN DER LOOS, Meubelfabrikanten,He«rengracht 244 b/d Harteustraat, Amster dam, leveren Moderne Woning inrichtingen, b.v.: Massief Eiken Huiskamer, Italiaansch Noten Salon en Pitcnpine Slaapkamer = voor 485 6LD. ===== Vraag catalogus. Telefoon 6941. Meubelfabriek Nederland". J. A. HUIZ1MGA. BINNEN BETIMMiBLNÜitU, BEHANGÉRIJ, "'"'. 'MODELKA1PR8. A * ?' " Groningen. ^TKLET. 118. FRANCO LEV ETSEN * VAN MODERNE MEESTERS. + Ongeëvenaarde keuze * * in alle prijzen. 4» 4 KUNSTHANDEL '', | GEBROEDERS KOCH, t KALVERSTRAAT 158. J BINNENHUIS /itiSx MEUBELS BE R LAG L J AC- V- DRAADHUIS 5TRAAT48-50 AMSTERDAM P. C. PAERELS + Voor moderne meubileering + Rokin 128 Amsterdam Telefoon 4541. Voor Inrichtingen in Oud Hollandsen n andere stijlen ..?.;".' ? Magazijn Oud Holland" Rokin 130, - Telefoon 4541. MODERN Knnst-Aardewerk naar bekende ontwerpers. Oegstgeest bij Leiden. kantoormeubelen geheel van geperst staalplaat vervaardigd. &0KETKASTEN. ACTE KASrTEN. BBIEVENÊASTEN. AI.LSTEEI, KLEERENEASTEN. ALI.STEEI, BOEKENREKKEN. ALLSTEEL TAFELS., , .,,.,, ?« ALl.SïEEI, LESSENAARS. ALLSTEEL, BUREAUX. ALLSTEEL Complete inrichting der kassa afdeeling. MOENS & BEGK, te Bloemendaal. -:- -:- KUNSTHANDEL -:[. C. SCHÜLLER. X MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- ?:- -:- -:.:- .> .:. .:. .;. .;. ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN DEN HAAG ZZ=H_ PLEIN NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP AMSTERDAMSCHEWEG,, ARNHEM. Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen, Jardinières Bloempotten etc. L.J.KRUGER, 37f Noordeinde, 's-GRAVENHAOE. Moderne Schilderijen en Aquarellen. ^^?^^^^^???????^^^^^^^??I^Hi^^^^^BHMI^^^^^^^MHH^^H^^IHHI^^H Voor het laatst Jerusalem. Het panorama ?/efiisaleui, Plantage tegenover Artis, Amsterdam, is wegens ver andering nog slechts korten tijd te bezichtigen. & CV»*/, overtffe tingen *»O Cent. FUYT EU ZOMEN ? Meubellabrikanten (JTRECHT ' ' Behangers ? ? COMPLETE AMEUBLEMENTEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl