De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1909 26 december pagina 8

26 december 1909 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1696 (Chrysanthemum Leucanthemnm) en soms ook de blauwe korenbloem, antwoord geven op de vragen die de vrouwelijke jeugd stelde. De vorm van dit orakel is overal zooals Goethe in Faust beschreven heeft. De bloemp jes worden n voor n afgetrokken, terwijl Gretchen zegt: Hjj bemint me Bemint me niet Bemint me," en de uitspraak die op bet laatste bloempje valt, zal als ant woord gelden op de vraag aan .bet orakel. Aan den hemel en op de aarde zochten de menecben naar teekenen van het lot, voorteekenen der toekomst. Met hartstocht wierp men zich op het spel, met dobbelsteenen en kaarten wilde men onderzoeken of men gelukkig was. Miljoenen Engelschen denken orer weinig hoogers dan wedden schappen op paarden, en met even groote razernij toont het Spaansche "olk belang stelling in wedden op den afloop van het pelotaspel. Om het l)t te dwingen, zoowel ale om het vooruit te kennen, neemt men zijn toe vlucht tot de kunstgrepen der tooveijj. **.* Shakespeare was het er over eens met Calderon, dat het leven een droom ie. De hoogste wijsheid ligt in de erkenning dat we een droom doormaken. Zoo vaak wordt de illusie getouden voor de werkelijkheid; daarom zoekt men in droomgezichten een afspiegeling der verborgen waarheid. In Zweden droomt men van den aanstaanden echtgenoot, door het gebrnik van de negen klassieke tooverkruiden, die in den Sint Jansnacht onder het hoofdkussen gelegd worden. In het Noorden van Engeland plaatst een meisje in den nacht van Kerstmis, Nieuwjaar, Sint Jan of Allerheiligen, drie emmers water in haar slaapkamer. Op haar hart legt ze drie hulstblaadjes. Nu is ze overtuigd, dat ze zal wakker worden door het hooren van een drievoudigen gil, gevolgd Joor een driedubbelen lach. Daarna zal^zy den vorm van haar toekomstigen man zien en deze zal, indien hjj een blijk wil achter laten dat hij haar innig liefheeft, de drie emmers van plaats verwisselen. Ook kan z\j in den nacht van Sint Lukas haar borst bestrijken met een tooverzalf van goudsbloem, marjolein, ty'm en wormkruid en driemaal prevelen: St. Luke, St. Luke, be kind t o me, In dream let me my trne love see." Dezelfde formule kan dienen op Valentijnedag, die in Engeland nog algemeen van beteekenis is voor liefdesverbintenissen en voorspellingen. Als er veel hazelnoten z\jn, zullen er veel buiten-echtelyke kinderen geboren worden, verzekert men in Bohemen. Men heeft dit gezegde willen verklaren uit het feit, dat de jeugd van beiderlei kunne de hazelnoten in het wild, in de bosschen, gaat zoeken. De hazelaar is een tooverboom en ook de note boom die gewijd was aan Jupiter en aan den Slaviechen dondergod Peroen heef t in de magie een belangrijke rol gespeeld. De oorsprong van het geloof in de bevruchtende beteekenis der noten, ligt veel dieper dan in het zoeken van hazelnoten door jongelieden in het bosch. In het kanton Kernevet in Bretacje, geeft men hazelnoten aan de biuid in den eersten huwelijksnacht. Bjj deRomeinen was de noot een symbool van het huwelijk, en men verklaart dit op grond van het dub bel omhulsel, dat aan de vliezen van den foetus herinnert, ook wel aan ingebakerde zuigelingen of aan het kind in de wieg. De hazelnoot had bij de K alten een andere symbolische beteekenis en wordt meestal beschouwd als een voorstelling der testicnlae. De noot moest een erotisch eymbqpl wor den. Eros is het mysterie der bevruchting: in de noot ligt de noteboom besloten, een kiem is het beginsel van een wereld, die ? zich ontwikkelen zal. De noot is een plant aardig ei, dat de geheimen van het heelal omvat, zooals het Ei van Brama. The wbole universe is in a nutshell". De symbo liek der noten wordt nog versterkt door het feit dat ze olie bevatten. Olie is vloeibaar vuur. Ia Duitschland werpt men noten naar een pas getrouwd paar. Men slaat den noteboom in Schwaben, indien hij weinig gedragen heeft. Zoo zal de boom leeren vruchtbaar te worden. Op Kerstavond bevestigden jongelieden in Bohemen kleine kaarsjes in de schalen der eerste noten die men op dien dag gekraakt had. Deze notedoppen kregen namen en werden daarna te water gelaten. De jonge man, wiens notedop het eerst n der meisjes nadert, wordt de man van dat meisje. Doch men zegt, dat de meisjes by dit spel de be hulpzame band bieden aan het blinde toeval, doordat zy de huwelijksbootje» wegblazen die haar onwelkom z\jn, en zich slechts laten naderen door het symbool van den uitver korene baars harten. De appel van Eros is een bekend liefde symbool. Als zinnebeeld van vruchtbaarheid in Europa, als inkarnatie der vruchten van ons klimaat, heeft de appel in de Eva-legende de Oostersche vruchten vervangen. Die appel gaf den onsterfelijkheidsdrank aan de Noorrche goden en spreekt dezelfde taal in de Hesperiden-mythe. In Boven-Oostenrijk wordt het eerste badwater van een zuigeling op een vruchtboom uitgestort op een appelboom voor een jongen, op een pereboom voor een meisje en deze boom zal Levensboom voor het kind zyn. Bruid en bruidegom moesten volgens de wet van Solon samen een appel eten en in het Hooglied lezen we: Onder den appelboom heb ik u opgewekt, daar heeft u v moeder u met smart voortgebracht." In Schotland ziet een meisje haar toe komstigen bruidegom, door een appel te eten terwy'l zy in een spiegel staart. In het Ertsgebergte gaat een meisje naar de kerk, op een feestdag, met een appel in haar hand, die den vorigen Kerstnacht on:er baar hoofdkussen heeft doorgebracht. De eerste jonkman, dien zij aanschouwt, en die niet tot haar bloed verwanten behoort, zal haar aanstaande zijn. In Serviëplaatst een jongeling een appel op de tafel, wanneer hy zyn aanzoek gaat doen. Wanneer het gesprek met de ouders van het meisje afgeloopen it, wordt het antwoord kenbaar gemaakt door het al of niet wegnemen van den appel. Neemt men den appel, dan is de verloving beklonken. Hetzelfde beeld komt voor in de turksche en hongaarsche volks poëzie: Ik gaf je een appel, en je heb: dien niet genomen!" Elders wordt een appel op een stok plechtig vóór de bruid rondgedra gen in den bruiloftstoet. In China is de perzik symbool van liefde en huwelijk: Een meit-je nam een perzik van een versmaden minnaar aan. Toen de vrucht met haar boezem in aanraking kwam, ontvlamde zij intoonlooze hartstocht voor denzelfden jonkman dien zjj afgewezen had. De buitengewoon snel groeiende komkommer, die bovendien een veelzadige vrucht is, werd door de Romeinen beschouwd als een middel tot bevordering van vruchtbaarheid der vrouw. B. P. VAN DEK Voo. Steenen schepen. Met eerbiedige verbazing hebben vrome geschiedschrijvers uit den cuden tijd ons medegedeeld, boe eens een aantal heiligen op steen en vaartuigen u'.t Schotland en Ier land den Oceaan overstaken, om in Amerika het evangelie te gaan verkondigen. Thans wordt deze oude legende door de wetenschap in daden omgezet. Het Journal des Debat» berichtte onlangs, dat de Itali aan scb e ingenieur Gabellini, in opdracht der regeering, begonnen is een groot kolenschip te bouwen, geheel van steen vervaardigd. Sinds jaren heeft Gabellirji het idee, om steenen schepen te bouwen, uitgewerkt, en sijn proefnemingen hebben bewezen, dat deze schepen veel weerstandsvermogen paren aan groote zee waar dightid. Het kolenschip, dat hij thans bezig is te bouwen, heeft stalen ribben en een stalen kiel. De eerste zyn zóó aangebracht, dat ze een soort geraamte vor men,, welks openingen met vlechtwerk van ijzerdraad opgevuld worden. Het geheel wordt dan overdekt met cement, dat een buiten gewoon lichte en absoluut waterdichte rompbekleeding vormt, die daarna nog zoo glad als marmer gepolijst wordt, zoodat er zich geen mosselen of andere zeedieren aan kunnen vasthechten. Evenals de romp, zijn ook het dek en de brug uit cement vervaardigd. Zoo'n steenen schip verdient niet alleen de voorkeur om zyn grooter weerstandsver mogen, maar ook wegens de grootere zeker heid, die het biedt ten opzichte van brandge vaar. Bij de samenstelling toch wordt absoluut geen brandbaar materiaal gebruikt. Gabellini heeft een maatschappij in het leven geroepen, die reeds verscheidene steenen aanlegsteigers heeft doen bouwen in den Po en den Tiber. De steenen schepen, waarmee ook reeds proeven zijn genomen bij de Amerikaansche rivierscheepvaart, zijn door cement wanden verdeeld in een aantal waterdichte ruimten, zoodat er, mocht de scheepsromp eventueel beschadigd worden, minder gevaar is voor zinken, dan bij vaartuigen van staal en hout. N. Nienw'e uiteen. Verslag aan de Koningin betrekkelijk den dienst der Rijkspostipaarbank in Nederland over 1908. 's Gravenhage, Gebr. van Cleef. Vriend of Vijand? Een leesboek voor de Lagere School. Bibl. van Nederl. Letterkunde, No. 10, P. C. HOOFT'S BEATO, oft oorsprong der Hollanderen. Treurfpel. H. 'ZoNDKKVAN, Het Wereldmrkeer in woord en beeld. W. STEUIK en W. J. JOKGEJAN, De Franeche Taal A. B. en handleiding. PAOLA LOMBEOSO, De Vrouw. Haarlem, P. Visser AZD. FKANSISCO FEEBEK, Zijn Leven, Zijn Werk. Amersfoort, P. M. Wink. Voorheen en Thans. Drie lezingen gehouden voor ambachtslieden, door A. W. WBISSMAN. Amsterdam, B. Wolf Jzn. P. G. BEUKERS, De macht van het kleine. Zutfen, W. J. Thieme & Co. G. MANNODRY, Methodologische* und Philosophischei zur Elementar-bfalhemalik. Haarlem, P. Visser Azn. Jonkvr. H. RAPPAED, Goede manieren. Haar lem, P. Visser Azn. Mevr. VAN LEETJWEN-FEANCKEN, De kunst om goed en goedkoop te t ten. 't Hertogenbosch, C. P. Tieiie. Vrouwenjaarboekje voor Nederland, 1910, bewerkt aan het Nationaal Bureau voor Vrouwenarbeid, door MAEIE HEINEN (adjunc:directrice) 6e jaargang. Gouda, Joh. Mulder. Mr. J. A. VAN HAMEL, Het onderzoek naar het daderschap. Haarlem, H. D. Tjeenk Wil link & Zn. Proeve van een Wetsontwerp, regelende den Rech'stoestand der Burgerlijke Ambtenaren (samengesteld door het Bondsbestuur in 1903) zooals dit thans in verband met aan genomen wijzigingen luidt, Januari 1910. Verkrijgbaar bij den secretaris W. J. Mey'er, Prinsengracht 39, Amsterdam. Arti et Industriae, Jaarverslag 1908. Inbond m Tijdschriften. De nieuwe School, No. 12 : Plattelandsonder wijzer, Schoolmeestersbespiegelingen (slot). Tbijssen, De verlichte Colenbrander (slot). Ubink, Aan R. Casimir. Bol, Korte beoor delingen (Taalboek Stamperius). Bol, Aan tekeningen. Tbijssen, De nieuwe School, De Natuur, afl. 12 : Dr. A. J. C. Snijdere, Het ontstaan van den Bouwgrond. D. 8. S., Het Proudfit"-boek. G. L. Lorentz, De Interferometer. A. D. Hagedoorn, Het jongste Noordpoolonderzoek (-dot). N. J. Kollewijn, De moderne Benzine-Automobie len, enz. Op de Hoogte : Frontispiece, mr. W. F. van Leeuwen. Feiten van den dag. W. F. Winter, Benige gebeurtenissen uit het jaar 1909. Onze schilderachtige Heerlijkhe den. Aty Brunt, Een praatje over Louis Apol. J. P. D. Lokhof, Eureka. F. Reea, Een Kerst-Verhaal. Uit de Natuur. Albert van Waasdij k, Tragedie van een Musch. Op den Uitkijk. K. Hoogland, De beteeienis van het spel voor het kind. Feestdagen. Voor onze Vrouwen. Onze Camera Obscura". J. H. Rössing, Van en op de planken. Voor onza Jeugd. De Aarde en haar Volken, No. 3 : G. Bosch, Yorkshire (vervolg). Dr. M. Greshcff, Een vergeten hoekje van Spanje. Schedelkorwars. iiimmiiiiMiiin mmiiimmmiMumiiMii L.J.KRUGER, 87f Noordeinde, '8-GKAVENHAGE. Moderne Schilderijen en Aquarellen. ?II" ?II" lul ?!!? F. 450.?F. 500. £N 725. GULDEN COMPLETE MODERNE WONINGINRICHTINQfc N £OER BESTAANDE UIT SALON - EETKAME R EN SLAAPKAMER VRAAQT PRIJSCOURANTEN. MEUBILEERINO M Y. HOLLAND" AMSTERDAM - TEUEF. MM N Z. VOORB.W. 274 «H. .......M ? [[? ?!? ? ? ? ? LARENSCHE KUNSTHANDEL, Afd. Amsterdam, Heerengrachl 495. TENTOONSTELLING VAN HET WERK VAN A. L. KOSTER en H. M. SATEIJ. HET NIEUWE ABONNEMENTSJ1AR GAAT IN l JAMÜARI1910. ZIJDIEZICH NU ABONNEEREN KRIJGEN AAN STONDS TOEGANG EN RECHT OP DE PREMIE: GEZICHT OP MAASTRICHT, EEN FRAAIE ETS DOOR J. S. VELDHEER, WELKE IN ONZE SALONS GEËXPO SEERD WORDT. ABONNEMENT ? 4 PER JAAR. ELK LID VAN HET GEZIN MEER ? 1. Rijke keuze Nieuwigheden Luxe-Papier en Corresp.-Kaarten QTUMPflf ?W ln artistieke 01 ft 111 ift L Uil uitvoering B. VAN MANTCEM, HOFLEVERANCIER SINGEL 562 koek VIJZELSTR. DE PHOENIX MEUBILEER- INRICHTING ' SPUISTRAAT : DAMRAK. - 76 ': AMSTERDAM.: VRAAGT BEGROOTING VOOR COMPLEETE HEU= BILEERING EN - RESTAU= REEREN VAN ENKELE VERTREKKEN. ««««« ORIGINEELE MODELLEN EIGEN ATELIERS. GROOTE VOORRAAD. OUDE EN NIEUWE STIJLEN. XXX Il » BINNENHUIS ,*«5ï\ MEUBELS RAADHUI55TRAAT4S-50 AMSTERDAM l ETSEN VAN t MODERNE MEESTERS. ^ Ongeëvenaarde keuze 4, in alle prijzen. t KUNSTHANDEL | GEBROEDERS KOCH, 4 KALVERSTRAAT 158. Definitief sluiting 31 December. Het panorama Jernsnlein is wegens verandering nog slechts deze maand te be zichtigen, Plantage tegenover Artis, Amsterd. Turfkoord voorkomt bevriezen van Waterleidingen. Isoleert Stoomleidingen. Teotmisoli. BuirecfUL . MOENS & BECK, te Bloemendaal. -:- KUNSTHANDEL -:J. C. SCHÜLLER. MODERNE SCHILDERIJEN en AQUARELLEN -:- -:- -.- -:- -.-:- -:- -:- -:- -:- -:- ETSEN, GRAVURES, ENCADREMENTEN DEN HAAG ZZHZ__ PLEIN 22». MODERN Innst-Aïriewerk naar bekende ontwerpers. Oegstgeest bij Leiden. Filialen: Amsterdam, Ealverstr. 149; Den Haag, Passage 6; Rotterdam, Hoogste. 244.. NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM. Fabriek van Kunstaardewerk,Vazen, Jardinières Bloempotten etc. Kunsthandel B. L. VOSKTJIL Jr., Spui 15, 17 en 19, Amsterdam. Tentoonstelling van Schilderijen en Aquarellen, door J. ISKAELS, J. en W. MAKIS, MA.ÜVE, A. NEUHUYS e. a. VOSKÜIJL& VAN DER LOOS, Meubelfabrikanten, Heerengracht 244 b/d Hartenstraat, Amster dam, leveren Moderne Woning inrichtingen, b.v.: Massief Eiken Huiskamer, Italiaansch Noten Salon en Pitchpine Slaapkamer voor 485 GLD. = Vraag catalogus. Telefoon 6940. Meubelfabriek Nederland". J. A. HUIZINGA. BINNEN BETIMMERINGEN, BEHANGERIJ, MODEL tAMKRS. Groningen. WESTKRSINGEL. TKI.KF. 118. KHANCO LKVKK1NQ. KUNSTHANDEL Molenstraat 65, 65* en 6? GEVESTIGD 1889. VAN Schilderijen en Aquarellen van moderne meesters. 8RA7ÖRES, ETSEH, ENCADREMENTEK. Inrichting roor het reatanreeren en Tin Schilderden. ttoh met het honden TUI kan»tT«ilir,jwo T»n collectiën uit nalatenschap ;»?&. «nv DROUOT ?f ?¥WKS8KB A C*. «? 4» ? LAS6E HOUT8TKAAT 7 * S * ? - - Den Hctajf « ? ? . . TBI-«r«OH UTTBBC. BV4 . . GROOTSTE INRICHTnTO VOOB COMPLETE MEUBILEERINO ss m ALLE STIJLEN = = = = ANTIQUITEITEN = = = EIGEN MEUBELFABRIEK

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl